Dof bulls 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 25.12.2021 kl 18:55 366733

Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Dofulf
13.03.2022 kl 11:19 4723

Støtter hypotetic fullt ut. Vi må ha lov til å ha en meningsfull diskusjon uten at du AlanS skal bestemme og kommentere absolutt alt her inne. Xcountry70 gav deg et godt råd tidligere. Det kan gjerne gjentas fordi det var kort og enkelt og velmenende: LYTT.
AlanS
13.03.2022 kl 11:34 4691

Vil gjerne henvise til en detaljert presentasjon av 2019 forslag - https://stamdata.com/documents/NO0010670144_IB_20191205.PDF
Presentasjonen inneholder masse informasjon både om forslaget og DOF Subsea.
Det er også en del viktig detaljer.

Plansje 4 en detaljer oversikt over DOF Subsea. Viktig å lege merke til at DOF Subsea har gitt "shareholder loan" på USD 75 mill til DOFCON. For å det enkelt - penger er flyttet fra DOF Subsea til DOFCON. Er tiden inne for å få beløpet tilbake? DOFCON har solid økonomi.

Plansje 6 gir en oversikt over flåten, gjeld knyttet til skipene, og skipsverdiene. En viktig detalj: DOF eier andeler i alle obligasjoner:
- DOFSUB07: NOK 41 mill
- DOFSUB08: USD 28 mill (eller cr NOK 252 mill (28*9))
- DOFSUB09: NOK 60 mill
Til sammen cr 350 millioner.

Plansje 7 Den totale gjelden i DOF Subsea Group (Pro -rata) er NOK 14,116 mill.
Dette er 76% av den totale gjelden i DOF ASA. Det meste av 24% er i Norskan. Vi vet hva som kommer til å skje i Brasil der Norskan har sine store AHTS. De vil gå for fullt med rater opp mot USD100k per dag.

Plansje 14 refinansiering av bankgjeld
blant annet
- Cash sweep if cash (excluding DOFCON JV cash and amounts available under the RCF) exceeds NOK 900m
- Restrictions on investments, dividend and buy-back of bonds
! Dette beviser at DOF ledelsen forventet kraftig bedring i 2020. Hva er poeng med å begrense utbytte om selskapet ikke klarer å betjene gjelden? Hallo.

Plansje 16 refinansiering av obligasjonsgjeld

Emisjonen var nødvendig for å styrke likviditet i 2020. I september 2021 informerte ledelsen om at emisjon ikke er nødvendig.
AlanS
13.03.2022 kl 11:41 4673

Jeg lytter godt og prøver å se mening i flommen av påstander som blir til advokatmat.
hypotetic
13.03.2022 kl 13:27 4517

Flere og flere forstår gradvis hvordan selskapet har jobbet for å få ned aksjekursen. Spesielt Alan men også mange andre har gjort en fantastisk jobb ved å påvise dette til glede for oss alle. Det virker som alle er enige det som dokumenteres og dof.minoritetsgruppe får stadig mer støtte så faktisk har Dof styret sine utspill ført til at vi øker støtten ekstremt kraftig. Gratulerer til alle for dette har historisk aldri skjedd før. Vi blir nå historiske! For egen del frykter jeg ikke nedsiden i Dof kursen da selskapet allerede er konkurspriset og fordi jeg mener den enorme oppsiden og potensiell gearing ikke blir vesentlig mindre verd. Konkursfaren er tilnærmet borte noe nå absolutt alle hold er enige om. Jeg har snakket med mange. Oppsiden er enorm for de som har holdt ut når det plutselig løsner men oppsiden vil bli ekstremt mye redusert avhengig av størrelsen på gjeldskonvertering.
Det er som sagt ikke noe 100% opplagt fasitsvar hva som er best for vi vet ikke hva svaret vil bli på et slikt svar på Dof sin børsmelding 11Mars. Blir de kraftig provoserte og skyter tilbake fra hofta i sinne? Det kan skje for hvis noen føler at de mister grepet og taper ansikt kan besinnelsen føre til desperat korttenkte grep i et siste desperat forsøk på å redde seg inn fra "mageplask". Min vurdering er at alternativ 1 er best likevel siden denne børsmeldingen faktisk også imøtekommer dof med åpen dør også for dof sitt eget forslag fremsatt i 2019. Alternativ 1 åpner også for fortrinnsrettet emisjon og gjeldskonvertering forutsatt sikring mot forfordelig/åpenhet. Faren er at et utspill vil kunne fordømmes som provoserende? Spørsmålet er om det er vår plikt å påpeke at flertallet ikke støtter fortsatt forbruk av titalls millioner hvert kvartal til arbeid som de beskriver at kun består av gjeldskonvertering? Ledelsen og styret har tidligere svart at de ikke kjenner til noe blogg. Hvis man skulle klage i ettertid vil det ikke føre frem juridisk å henvise til en blogg da slike utspill må børsmeldes for å bli dokumenterbare. Vi vil uansett kunne nedstemme gjeldskonvertering senere hvis gruppens styrke består men jeg heller til at det er fornuftig med et tilsvar og børsmelding fra oss nå som et spar på gjeldskonverterings-utspill 11 mars.
Redigert 13.03.2022 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
hypotetic
13.03.2022 kl 13:47 4483

Håpet er fortsatt at det kan komme et hensiktsmessig refinansieringsforslag men uten tilsvar er håpet om at de stanser arbeid mot gjeldskonverteringsløsninger etter min oppfatning mindre. Er det noen som har eksempler på gjeldskonvertering som har falt ut positivt for andre enn hovedeier? Fortrinnsrettet emisjon har derimot i samtlige tilfeller kombinert med bedrede markedsutsikter gitt ekstrem kursstigning både når forslaget presenteres og i etterkant. Her kan nevnes MPCC 3000% , XXL 2000%. Tegningsrettene ble ekstremt mye verd fordi markedsutsiktene bedret seg kombinert med fremtidig bærekraftig finansieringsløsning. 
Redigert 13.03.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
AlanS
13.03.2022 kl 14:11 4429

Det fundamentale i dette bildet er selskapets betalingsevne i 2022 og videre.
Oversikten på plansje 15 i 2021 Q4 presentasjon er interessant http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/Q4%20Financial%20Presentation%202021.pdf
1. EBITDA i 2021 q2, q3 og q4 er godt over det selskapet leverte i 2018 da gjelden ble betjent normalt.
2. NIBD er faktiske redusert med 1,5 mrd fra 2019 q4 til 2021 q4 og er lavere enn i 2017, 2018, og 2019.
Markedet er i bedring og både flåteutnytelse og rater øker. Dermed blir 2022 mye bedre enn 2021 og EBITDA vil være over 3 mrd. Som følge vil det egentlig holde med en ren refinansiering uten konvertering og emisjon.
Blir spennende å se hva DOF leverer i første kvartal 2022. Kan bli et rekord sterkt resultat, mao den siste spiken i konverteringskisten tenker jeg.
Redigert 13.03.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
hypotetic
13.03.2022 kl 14:36 4394

Alt vi er provosert over kan også i beste fall vise seg å være feil. I beste fall har styret i disse 2 år jobbet til det beste for alle aksjonærene i selskapet og fremmer et restruktureringsforslag vi alle kan leve med. Da dummer vi oss ut nå ved å forhåndsdømme før vi vet fakta. Forslag omkring ekstraordinær generalforsmaling med bytte av styre og styreformann er etter min oppfatning for tidlig før vi ser vi mottar refinansieringsforslaget. Et slik utspill kan skape uenighet i gruppen der vi kan miste noen av de som støtter oss.
Det stinker helt klart surt av den børsmeldingen dof sendte ut 11Mars og er derfor fint om vi bestemmer oss for eller imot tilsvar nå. Bra med denne diskusjonen om vi bør svare nå som viser at alle er forberedte og klare til å forsvare seg. Det er stor grunn til å tro at vi enda en gang etter et negativt refinansieringsforslag får økt støtte fra småaksjonærene. Jeg tror med 99% sikkerhet at Dof.minoritetsgruppen blir historisk fordi de blir de første til å stemme ned et ufordelaktig refinansieringsforslag slik at småaksjonærene får full oppside. Grunnen er at dof er eid av langsiktige små privatinvestorer med stor innsikt i oppsiden. I de andre restruktureringscasene som er gjennomført var aksjeeierne tilnærmet 100% nominee konti eid av banker på slutten.
Vi kan ikke hente inn fullmakter i mange omganger. Vi må ta alt samlet når status for hva som har foregått på de lukkede rom foreligger. Da er det ikke lenger uklarhet hva som skal voteres. Vi kan samtidig med alt da sende vårt alternative forslag som bør være fortrinnsrettet emisjon. Er enig i at det ikke finnes behov for emisjon fremover men for å imøtekomme vil dette være beste forslag fra oss. Det er grunn til å tro at vi enda en gang etter dette får massiv støtte fra småaksjonærene.
JALLA
13.03.2022 kl 15:48 4268

Veldig bra oppstilling og synliggjøring av verdier i 2019 og gjelden 2019. Gjelden er som du beskriver veldig mye mindre i dag en 2019. Hva kan vi verdsette flåten til i dag i et marked som er booming rundt om i verden? På toppen av dette så nedskrev de flåten med 650 mill i 2019.
Og resten kjenner vi gjennom årene som er gått. Regner med at flåten er mangedoblet om 1.år fra nå.
AlanS
13.03.2022 kl 16:28 4206

Ser at minoritetsgruppen sendte brev til ledelsen https://dofmg.blogspot.com/2022/03/brev-til-dof-management-om-redegjrelse.html
I brevet bes ledelsen om redegjørelse for
- selskapets økonomiske stilling og betalingsevne i 2022 og fremover,
- alternative løsninger,
- hva “substantial amounts of debt” er og hvilke selskap berøres av konvertering,
- verdsetting av selskapets eiendeler med detaljert beskrivelse av metode, forutsetninger, og beregninger.

Meget relevante spørsmål, synes jeg.
AlanS
13.03.2022 kl 16:33 4260

Personlig tror jeg at selskapets betalingsevne er det som er viktig i denne saken. Skipsverdier vil justeres etter hvert.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 16:49 4238

Helt enig, utrolig å se folk gå så inn i detaljer og tall og får en som meg til å føle meg trygg med å holde aksjene i morgo. Dere snur virkelig på hver eneste stein og støvesug hver eneste smule på gulvet.
Dofulf
13.03.2022 kl 17:20 4251

Etter å ha lest børsmeldingen fredag 11.3 var det for meg åpenbart at managment bevist forsøker
å forringe aksjonærverdiene. Det var en bevist handling som skal dekke et bevist mål.
Jeg hadde håpet at dof.minoritetsgruppe ville reagere anneledes en bare å gjenta tidligere forespørsler
nå i brevs form. Som tidligere nevnt det blir som å klappe pusen en gang til.
Ellers flott arbeide AlanS, med å hente frem de tidligere overslagene og vurderingene som DOF har gjort
tobben
13.03.2022 kl 17:33 4228

Hvertfall nødvendig med en formell henvendelse nå etter mitt syn. Det bør ikke herske noen tvil om at vi forventer en løsning som ivaretar alles interesser. Egentlig enig i at skipsverdier uansett kommer til syne etterhvert, men liker ikke helt at vi nå er eneste rederi med nedskrivninger, mens andre skriver opp verdier. Da fremstår dette mest som et middel for å fremstille økonomien som svakere enn den egentlig er. Når vi nå er over pålydende, er også fortrinnsemisjon et nytt alternativ.
Redigert 13.03.2022 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
JALLA
13.03.2022 kl 18:00 4194

Betalingsevne er viktig, men det er også viktig med sikkerhet for banklån. Om flåten er fremstilt som skrapverdi så er det jo ikke noen som vil gi banklån til gode eller akseptable betingelser. Takk for at dere gidder å gjøre jobben som dere gjør ellers hadde det ikke vært mulig å stå samlet slik vi gjør.
AlanS
13.03.2022 kl 18:19 4156

JALLA, regner med at bankene har eget syn på skipsverdier og har ikke bruk for DOFs sine vurderinger.
tobben
13.03.2022 kl 18:22 4149

Enig JALLA, lånebetingelser er knyttet til EK%, cash andel og resultat
suspekt
13.03.2022 kl 18:39 4116

Dofulf, det kan være en hake her som skrevet om tidligere, at dette er en tvungen børsmelding i henhold til børsreglement, eller finanstilsynets regler. dersom dette var et bevist førsøk på å ta motet fra dagens aksjonærer, så var tidspunktet dårlig valgt. da ville de sikkert lagt den ut 0830 mandags morgen.
Uansett det er godt vi står sammen, skulle bare fått med noen av de store, slik at vi hadde over 50%, samhold seirer alltid.
JALLA
13.03.2022 kl 19:11 4044

Uansett så får dere ha takk for jobben dere gjør, lander vi på føtterne så skal jeg kjøpe et brett med GT til deg og dere som legger sjæla i dette:)
Ivertfall synes jeg det er viktig å få informasjon om hvorfor og hva som ligger bakom meldingen som ble seendt ut. samt at de registrer at vi står samlet som gruppe og største aksjonær. Riktig fin søndags kveld:)
Kontur
13.03.2022 kl 19:54 3943

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/03/13/7835021/tysklands-finansminister-apner-opp-for-nye-oljeprosjekter-i-nordsjoen

Bonanza i oljeaktivitet og det vil bare øke og øke på. Flere av oss har sett det i lang tid, verden trenger mye mer energi . Det må letes mer og pumpes mer olje og gass i flere tiår inntil alternative energikilder har en sjans til å erstatte oljen.
DOF går ekstremt gode tider i møte med solid inntjeningsvekst.
Dette ser selvsagt alle som har litt innsikt.
DOF sitter på store underliggende verdier. Disse verdiene vil bli synliggjort nå allerede inneværende kvartal.

Sitt på aksjene deres, kjøp mer og organiser dere i minoritetsgruppen.
Sammen er vi sterke
Bankene ønsker ikke konvertering og trenger det heller ikke slik markedet er nå. De Brasilianske bankene går heller ikke med på noe slikt. Hvorfor skal de det?
Slettet bruker
13.03.2022 kl 20:22 3926

Vet ikke om det er lurt å handle? eller vente å se hva skjer videre til uka eller videre framover?
Kontur
13.03.2022 kl 20:50 3866

Hva som i ettertid viser seg å være lurt er ikke enkelt å si.
Jeg er for min del 100% sikker på at verdiene i DOF er betydelige og at de underliggende verdiene ganske snart kommer frem.

Dette vet de som sitter tettest på/i selskapet veldig godt. Vi bør alle stusse veldig på motivene for siste børsmelding ifra selskapet fredag.
Tenker hver og en klarer å gjennomskue hva enkelte her prøver seg på, gitt dagens fantastiske markedssituasjon og DOF posisjon.
Så får vi se om hvem som med rak rygg kan møte blikkene om noen måneder.
AlanS
13.03.2022 kl 22:32 3778

Greit å følge med
PHLX Oil Service (OSX) - temperaturmåler for oljeservice
Tidewater Inc. (TDW) - en av de største offshorerederiene i verden notert i USA - flåten består hovedsakelig av PSV og AHTS-er. Lite innen subsea/konstruksjon.
SOFF - greit å sammenligne med siden selskapene er omtrent like store. Viktig at DOF har solid prosjektkompetanse og 70+ ROVer.
Redigert 13.03.2022 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.03.2022 kl 08:52 3443

Hold hodet kaldt!
NoomehtOt
14.03.2022 kl 08:56 3430

Ja her ser det ut som vi får en kraftig korreksjon fra starten, kan bli en fin mulighet for å øke beholdningen.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 09:00 3396

Nå skjer det, auuu det suger! Med som AlanS sa hold hodet kaldt!
Slettet bruker
14.03.2022 kl 09:03 3423

Morsomt og se hvordan spillet på Oslo børs foregår ..:-).
PS : sitter like rolig ..:-)
Redigert 14.03.2022 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 09:11 3395

Ganske sikker på at det blir et rekord volum i dag, igjen ganske ny i aksje verden men betyr ikke volum at noen må kjøpe når noen selger? ( trading hands ) Og hvorfor hadde noen kjøpt om ikke de vet bedre? :)
suspekt
14.03.2022 kl 09:25 3391

Hvem er villig til å selge til 70-80 øre?, og hva er agenda?? Spillet er i gang om om dof aksjene.
Tror vi vil se store kursutslag fremover.
De som kjørte kursen til over kr 2, kommer snart på banen.
omac
14.03.2022 kl 09:27 3399

Det var vel Putin som kjørte kursen til 2 kroner, tipper han er handlingslammet utover å starte en krig med annen oljeproduserende nasjon
AlanS
14.03.2022 kl 09:36 3328

Lav investering i oljebransjen siden 2014 er den reelle utfordringen. Situasjonen i Øst Europa synligjør bare dette.
AlanS
14.03.2022 kl 09:40 3316

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/03/14/7835160/sikret-ny-kontrakt-etter-16-maneders-torke
Golden Energy Offshore har nå samtlige fartøyer i arbeid, og utnyttelsen frem mot fjerde kvartal ligger på over 90 prosent.
Golden Energy Offshore Services har sikret en kontrakt som bringer supplyskipet «Energy Scout» ut av en 16 måneder lang periode i varmt opplag, fremgår det av en melding.
Kontrakten er inngått med et internasjonalt operatørselskap og omfatter arbeider innen undersøkelser, geoteknikk og geofysikk samt inspeksjon, vedlikehold og reparasjon.
Med denne kontrakten er samtlige fire skip i selskapets flåte i arbeid.
Selskapet opplyser at en utnyttelse på i overkant av 90 prosent nå er sikret frem til fjerde kvartal i år – i det som omtales som et marked under bedring.
----
DOF leide inn et MPSV noe som tyder at selskapet sikret oppdrag for egne skip. Bare tenk på hvor mye DOF vil tjene med flåteutnyttelese på over 90% og gode rater.
Redigert 14.03.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 09:45 3271

Skal en slå til nå? Eller holde
nafa
14.03.2022 kl 10:10 3164

Ingen tvil i min kropp at dette er et spill om å få delta maksimalt om kapitalen i DOF framover.
Utsiktene i bransjen framover avgjør.
Vært med på lignende spill tidligere.
Jeg sitter trygt.
hypotetic
14.03.2022 kl 10:21 3130

Min vurdering er at myndighetene, storbanker og alle kreditorer evner å se de enorme forventede markedsforbedringer som alle har frustrert diskutert inne på dette og andre forum. Jeg vil tro myndighetene, storbanker og Eksfin i lang tid har diskutert å sikre et stort eierskap i denne flåten. Er helt naturlig at det er samarbeidet om å få kursen ned lavest mulig for disse.
Det er DOF sine OCV konstruksjonsskip, suver og AHTS som må gjøre den første konstruksjons delen av havvindutbyggingene. For å kunne bli en ledende aktør i det grønne skiftet må selskapet også bestille nye båter slik myndighetene ønsker og eksfin og storbanker følger opp. Dette krever trolig ekstrem stor oppkapitaliseres av selskapet. Forundrer meg ikke om forslaget som kommer innebærer at all gjeld foreslåes konvertert til aksjer. Alle parter vil nå inn på eiersiden i DOF for å ta del i oppsiden. Har liten tro på at en løsning går ut på å frarane småaskjonærene de siste 0,2 milliarder x 0,69% =0,14 milliarder. Det kommer nok en overraskende hyggelig pakke til oss også slik at desperate småaksjonærer som i 7 år har lest overdreven nedsnakking blir kjemefornøyde og flertallet godtar tilbudet umiddelbart. Foreløpig lykkes de med strategien og forundrer meg ikke om småaksjonærene blir lurt denne gangen også men at dagens kurs som tilsvarer en stykk leilighet i 2 etasje på Tjuvholmen er veldig dyrt for dette selskapet med kraftig stigende rater og ca 9 milliarder i omsetning kan jo diskuteres. Det er småaksjonærene i DOF med 69% som bestemmer og kan stemme ned eller kreve at løsning som legges frem forbedres. Vi takker og bukker for den massive oppslutningen som kommer inn og det er tydelig at andre enn meg er provoserte over dette tarvelige forsøke på å nedsnakke og frata småaksjonærene oppsiden. .
Redigert 14.03.2022 kl 11:46 Du må logge inn for å svare