Dof bulls 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 25.12.2021 kl 18:55 368656

Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
hypotetic
23.02.2022 kl 12:14 8199

DOF har kjøpt seg opp til 100% i datterselskaper og de store bankene og Eksfin har vært med å støtte dette. DOF ville ikke fått støtte under standstill til oppkjøp fra Eksfin, banker og andre store kreditorer hvis disse hadde hatt som målsetning kun å få tilbake raskest mulig mest mulig av utlån. DOF har til og med fått lov av Eksfin og storbankene til å kjøpe tilbake gjeld med stor rabatt fra de bankene som absolutt vil ut. DOF ville ikke fått tillatelse til dette hvis ikke øvrige kreditorer hadde ønsket å støtte DOF de neste år. Det har vært en ekstrem kritisk vanskelig periode der både DOF, SOFF og Sioff. Alle disse offshoreselskapene hadde selvfølgelig vært konkurs alle sammen hvis krisen med 20$/fat hadde fortsatt. DOF har vært den sterkeste aktøren alltid som ingen trodde ville få problemer.
De har til forskjell fra SOFF betjent gjeld ved å betale avdrag og betjent nesten dobbelt så høye renter som den renten andre aktører etter restrukturering har fått av bankene og kreditorer for å overleve. DOF så at konkurrentene fikk halvert lånerenter og slapp og betale avdrag og ba som siste aktør i 2019 om standstill med banker og øvrige kreditorer og DOF sitter nå med milliardbeløp i Cash frem til langsiktig rente og avdragsløsning tilsvarende konkurrenter kommer på plass. Alle de store bankene og Eksfin er innforstått med at de i forbindelse med endelig løsning etter standstill må likebehandle og gi like rente og avdragsbetingelser til de sterkeste aktørene som til de svakeste. Hvis ikke ville de blitt dømt for konkurransevridende aktivitet. En som støtter DOF minoritetsgruppe har vært i dialog med Eksfin og det er klart gitt beskjed om at gjeldskonvertering er verste tenkelig løsning som de bare gjør hvis absolutt nødvendig. Ved å studere regnskaper ser man at SOFF som har mer gjeld og mye mindre omsetning og resultat enn DOF vil trenge ny restrukturering før DOF. Markedet skal eventuelt endre seg fra kraftig økt behov for gass, olje og energi til forventning om stans i all ny energiproduksjon hvis det nå skal bli absolutt nødvendig med ny gjeldskonvertering.
Misforståelsen som skrives er at DOF må gjeldskonvertere fordi SOFF og SIOFF har gjort dette. Da har man ikke forstått noe særlig av dette! Eksempelvis NAS har gjeldskonvertert 3 ganger nå mens andre flyselskap ikke har måttet gjeldskonvertere. Statlige Eksfin og Banker er selvfølgelig nødt til å tilby samme rente og avdragsbetingelser til DOF som til SOFF. Dette betyr en finansieringsløsning med halvering av renten for DOF fra standstill 2019 og tilsvarende avdragsutsettelse som i SOFF til 2024. Ved å legge dette inn i regnestykket ser man at DOF som har omsatt ca 50% mer enn SOFF og tjent mye mer i disse årene har drevet godt og vil fortsette å ha mye høyere inntekter enn SOFF. Grunnen er at DOF har bygd mye av flåten sin i Brasil som vil forsterke sin posisjon som verdens desidert største og kraftigst voksende marked. DOF har selvfølgelig derfor også krav på å få de best betalte kontraktene i Brasil også i kommende år noe som gjør at man ikke kan sammenligne DOF og SOFF så lett. Etter at refinansieringen i SOFF var kursen i SOFF ca 400% av kursen i DOF i lange perioder. Selskapene var da i større grad priset riktig av investorer som hadde fulgt markedet tett. Riktig kurs nå i DOF sammenlignet med SOFF 15kr er således 3,75kr. Begge selskapene er fortsatt konkurspriset og jeg tror kursen i SOFF har passert 100kr senest innen 2 år og at kursen i DOF har passert 20kr også innen 2 år. SOFF prises da til over 7,5milliarder og DOF over 6,3 Milliarder. Jeg tror disse anslagene er særdeles forsiktige med den ekstreme etterspørselsøkningen som nå kommer både fra olje og flytende havvind samtidig. Tidligere når jeg har vært med og markedet bedrer seg så kraftig skjer kursløftene helt plutselig og ekstremt kraftig og i pausene siger aksjene forsiktig tilbake frem til ny høyere bunn plutselig er satt. Plutselige kraftige løft tror jeg vil fortsette helt ekstremt også denne gangen. De kraftigste løftene tror jeg vi vil få nå fremover helt plutselig de neste månedene.
Redigert 23.02.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
nafa
23.02.2022 kl 12:35 8171

Imponert over dine kunnskaper om offshore generelt og i enkeltselskaper.
Har da kjøpt meg kraftig opp i DOF og PGS på bakgrunn av bla. din info.
Har altså denne gangen vært særdeles i forkant av forhåpentligvis den stoore offshorebølgen som vi nok bare ser starten av framover.
Er også stuck i Archer for tiden.
Uansett spennende tider framover.
Takk til deg, hypotetic !
Dofulf
23.02.2022 kl 14:45 8031

Skandi Barra er inne på et lite verkstedopphold
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:308136/zoom:10
AlanS
23.02.2022 kl 15:37 7951

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:373784/mmsi:232007628/imo:9459759/vessel:SKANDI_SKANSEN
Merkelig at marinetraffic sier at skipet befinner seg i det karibiske havet (Area: CARIBS - Caribbean Sea). Den korteste veien fra Mexicogulfen til Bergen går ikke gjennom det karibiske havet.

Skandi Constructor er på vei mot Poinsettia Platform
Litt om Poinsettia Platform https://www.guardian.co.tt/business/shell-commissioning-work-for-poinsettia-begins-in-january-6.2.1431670.5f9052889b
Shell: Commissioning work for Poinsettia begins in January
Shell Trinidad and Tobago Limited has announced that commissioning work on the Poinsettia Platform will begin in January.

In a notice published by Shell and BG International, the company announced that on or around January 6, 2022, “the Skandi Contractor vessel will be supporting subsea system commissioning activities starting near the Poinsetta Platform.”
The Poinsettia platform is the largest facility ever built or installed in Trinidad and Tobago waters. It is located off the North West coast of Trinidad in 530 feet of water. The Platform achieved first gas in December 2008.
The notice continued the vessel will be working along the route via the Orchid Field in NCMA 4 to the Cassra Well Site in Block 22. Shell said this work is expected to continue until March 31, 2022. The company stated that once the commissioning work is completed, the vessel will return to Chaguaramas for demobilisation.
Redigert 23.02.2022 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Kontur
23.02.2022 kl 16:30 7853

Oljen passer snart 100$.
Artig å se nå at Norge får skryt for at de stiller opp å leverer gass til Europa. Snakker meg om hykleri. Alle debatter, valgtaler osv så nærmest mobbes oljesektoren over en lav sko, og når det kommer til stykket når status skal gjøres opp så kommer energiavhengigheten klart til syne.
Verden vil trenge olje og gass i 100 år til, det som er viktig er å utvinne og forbruke ressursene på best mulig måte.
DOF har en fantastisk flåte med mange av de mest avanserte Subsea skip i verden. Å sammenligne DOF med mange av de andre offshore rederiene blir ikke riktig.
Ser virkelig frem til at Styret og Managment nå synliggjør hvilke verdier som ligger i DOF konsernet etter konsolideringen de nå har gjort siste året og hvilke verdi det reelt sett har i et mye mye bedre marked enn på lenge.
Ikke søren om negativ EK er troverdig lenger.
kongsberg1
23.02.2022 kl 17:29 7784

Nå tror jeg vi kommer til å se en real endring i kommunikasjonen om markedsutsikter for DOF. Dette kommer også til å påvirke verdi vurdering for EK selvfølgelig Kontur. Tror det blir veldig artig å være aksjonær fremover.
AlanS
23.02.2022 kl 18:18 7701

nafa, det er ingen poeng med å gå i en diskusjon på den andre tråden. Det er bare å gi mat til trollgjengen eller en troll med mange ansikter.
- De anbefalte å selge alt da kursen var under 50 øre og fraråder å investere i DOF.
- De argumenter at DOF er en dårlig investering fordi aksjen falt mye.
- De sier at DOF må konvertere gjelden fordi andre selskap gjorde det.
- De hevder at DOF ikke er i stand til å betjene gjelden.
- De sier at DOF har stort sett kontrakter med dårlig marginer (løgn).

Deres påstander bør vurderes kritisk. Viktig å bruke egne vurderinger som grunnlag for investering i DOF og andre verdipapirer.

Ellers mye tyder på at markedssituasjonen bedres. Solide selskap sier at offshorebransjen går inn i en langvarig supersyklus. Det skal ikke så mye til før den ledige kapasiteten forsvinner og rater går mot gamle høyder.
Redigert 23.02.2022 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
nafa
23.02.2022 kl 18:25 7729

Ok den er grei, AlanS.
AlanS
23.02.2022 kl 18:34 7711

https://finance.yahoo.com/quote/TDW?p=TDW
Tidewater er i medvind igjen:-)
Slettet bruker
23.02.2022 kl 18:42 7701

Tobben !
Du må nok smøre deg med litt mer tålmodighet her :-). Morsomt å se hvordan tradere /meglerhus klarte å få kurs under magiske 90 øre ( solgte og kjøpte til seg selv ).
tobben
23.02.2022 kl 18:58 7678

Er jo et godt eksempel på hvor utfordrende det er å vurdere kortsiktig utvikling mot robotene ?:-)) Det går i rykk og napp, og når neste rykk kommer er alltid vanskelig å vurdere . Ser bare veldig fram til vi etablerer oss over krona, men nå er vi jammen ikke langt unna :-))
Slettet bruker
23.02.2022 kl 19:03 7673

Vi får satse på at Q4 er bedre enn mange tror …!.
hypotetic
23.02.2022 kl 19:05 7689

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/02/17/7821942/skrev-opp-verdien-pa-supplyskipene?internal_source=sistenytt
Spetalen skrev opp PSV ene sine 20% i 4 kvartal. PSV markedsutsiktene har nok bedret seg noe og ser ut til å bli bedre fra våren og de neste år men denne høsten og vinteren er det OSV og OCV ratene som DOF er størst på sammen med SOFF som virkelig har skutt fart. Noe eksempelvis OCV salget til Eidsiva 100% over bokført verdi og ratene SOFF har fått de siste måneder 50-100% over tidligere rater. DOF bør således skrive opp betydelig mer enn 20% fordi det er DOF som har OSV og OCV skip som ratene har steget mye på og som det blir mangel på allerede til våren. Hvis DOF bare skriver opp tilsvarende som Standard dette kvartalet vil EK øke ca med 4 milliarder. Blir spennende å se om ledelsen fortsetter å snakke ned for å få kjøpt ut mer rabatert gjeld eller om de allerede nå gir slipp på denne gamle strategien og heller går for å synliggjøre verdier og å få opp prisingen av selskapet. Det er viktig å være klar over at både CEO Mons og CFO Hilde er på topp 20 listen av største aksjonærer i DOF og således har alle incentiver til å sørge for å unngå utvanning av sine egne, naboens og andre sambygdingers aksjer. Tettheten av DOF aksjonærer er ekstremt høy der oppe så hvis det er et selskap der ledelsen har "skin in the game" så er det DOF.
AlanS
23.02.2022 kl 19:31 7660

Her er bare et eksempel på å illustrere hvor kompetente de er.
Tar utgangspunkt i påstander til hifidude: "En omgjøring av gjeld til egenkapital i størrelsesorden 3 milliarder vil utradere dagens aksjonærer TOTALT. Dine 85 øre vil i beste fall bli til 8,5 øre."

La oss sette opp et regnestykke
Forutsetninger:
Antall aksjer 316,456,167
Kurs kr 0.85
Nye aksjer: 3,000,000,000 til 1kr
Antall aksjer etter konvertering: 3,316,456,167

Etter konvertering forsvinner usikkerhet om restrukturering og, dermed, grunnlag for rabatt mot SOFF.
Dette betyr at DOF skal ha minst like mye i markedsverdi som SOFF, dv 1,12 mlrd kroner.
Konverteringer betyr at DOF skal ha omtrent 3 mlrd mindre i gjeld enn SOFF.
Dette betyr at markedsverdien til DOF etter konverteringen skal være 4,12 mlrd (1,12 + 3 mlrd i gjeldsdifferanse) eller kr 1.24 per aksje etter konvertering.
Selvfølgelig er regnestykket meget grovt, men det holder for å vise at konvertering av 3 mlrd av gjeld til aksjer med kurs 1 kr per aksje sender ikke kursen mot 8,5 øre.
Redigert 23.02.2022 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
gbulk
23.02.2022 kl 20:09 7644

Takker for overbevisende forklaring
xcountry70
23.02.2022 kl 21:50 7544

Fra q3 kvartalsrapport side 19:

Sensitivity analysis of impairment
The valuation of the vessels are sensitive for changes in WACC, earnings and USD/NOK rate. The Group has applied a nominal
WACC after tax in the range of 8.4 - 9.3 %. Negative changes in WACC with 50 basis points will result in an additional impairment
of the vessels with approx. NOK 64 million. Negative effect on net future cash flows with 20% will result in an additional impairment
of the vessels with approximately NOK 1.7 billion. The impairment tests are USD sensitive and a drop in USD/NOK of NOK 0.50
will result in an additional impairment of NOK 145 million given no change in other assumptions. In addition a negative effekt
on net future cash flows with 20% will result in an impairment of the vessels in joint ventures with NOK 385 million.
xcountry70
23.02.2022 kl 21:54 7543

Snart på tide og også lage sensitiv analyse der man er positiv, ikke bare negativ :)
Redigert 23.02.2022 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2022 kl 22:11 7499

Xcountry70 !
Har du noen tanker om resultat Q4 du vil dele her !.
xcountry70
23.02.2022 kl 22:38 7466

Dollar sterk = høy inntjening
USD BRL : negativ med flere 100 MNOK
Pandemi: Ekstra kost Min 100 MNOK
Ingen endring på skipsverdi
Dårlig vær for PSV flåten
Ekstra kostnader verksted.
Noe høyere rate på ett par av kontraktene subsea
Kostnader for å løse ut kreditorer.


Slettet bruker
23.02.2022 kl 22:47 7434

Takker for svar og resultatet får vi på freddan 👌. Vi går en positiv tid i møte med valuta BRL i Q1 og mulig høyere rater fremover . Tror du stillstand blir utsatt videre utover til sommeren !?.
kongsberg1
24.02.2022 kl 07:29 7239

Dette er bare tragisk, men for DOF betyr dette at det kommer til å bli startet enda mere produksjon å leting for å kompensere for dette dessverre :

Totalt ble det produsert 43,86 millioner tonn med råolje og kondensat, viser tall fra det russiske energidepartementet. Det tilsvarer 10,716 millioner fat pr. dag, og en vekst på 2,6 prosent fra august.
AlanS
24.02.2022 kl 10:01 7059

Nå handler det om å finne alternative kilder for olje og gass for Europa og til og med USA. Investeringer i offshore vill trappes opp.
Kontur
24.02.2022 kl 11:33 6956

Oljen passerer 105$. Nå handler det om å sikre full produksjon på alle tilgjengelige felt. Nedetid er tap.
Næringen vil måtte trenge mer offshore kapasitet. Ratene vil stige.
Dofulf
24.02.2022 kl 11:41 6940

Siden vi nærmer oss freddan.
https://www.linkedin.com/company/dof-subsea/posts/?feedView=all
Hard to believe Skandi Hawk’s naming ceremony was held ten years ago this month in Singapore. Skandi Hawk and team are well known in the APAC region where they have operated since 2012. The vessel is on long-term contract to Shell Philippines Exploration (SPEX) MPSV & IMR contract, undertaking a combination of subsea and PSV (Platform Supply Vessel) activities. DOF Subsea and SPEX have a commercial relationship which dates to 2002. #fleetfriday what better day to celebrate the entire team’s success and their 3573 GOAL ZERO days (nearly ten years at end 2021). GREAT WORK and well done! Long standing relationships like this are built on close collaboration between Client and Contractor with mutual Respect, Teamwork, Integrity, Excellence and above all a great safety record. Learn about our capabilities: http://www.dofsubsea.com

https://www.vesselfinder.com/vessels/SKANDI-SKANSEN-IMO-9459759-MMSI-232007628

The current position of SKANDI SKANSEN is at Gulf of Mexico (coordinates 30.13982 N / 88.06233 W) reported 14 days ago by AIS. The vessel is en route to NO BERGEN, sailing at a speed of 9.8 knots and expected to arrive there on Mar 2, 12:00.

Det ble tidligere tidligere spekulert hvorfor maritime trafikk oppga karibian sea som posisjon for skipet. Både de og vesselfinder rapporterer 14 dager gamle data i gratisversjonen, men kan få riktig info ved betalings applikasjon og satelitt komunikasjon for en slik havstrekning. Dette koster jo en formue. Man kan jo
beregne ca posisjon manuelt dersom man trenger det.

PS Husk Solstad rapporten som kommer idag/kveld
Redigert 24.02.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
oiler
24.02.2022 kl 13:39 6777

Oljeprisen stiger 7.6% og DOF synker 15%... Gode muligheter her nå for den som tør.
Slettet bruker
24.02.2022 kl 14:12 6718

1% omsetning på en sånn dag …-:). Tydelig at folk sitter godt på sine aksjer 👌
AlanS
24.02.2022 kl 15:57 6581

ESG er viktig, men forsyningssikkerhet er likeså.
Oljeselskap får nå grønt lys for investering i produksjon som vil redusere eksponering mot forsyning fra Russland. Det er bare noe å tenke på.
AlanS
24.02.2022 kl 17:36 6440

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/02/24/7824755/eidesvik-offshore-snudde-til-kraftig-overskudd?internal_source=sistenytt
En større reversering av tidligere avskrivninger sender Eidesvik Offshore til kraftig driftsoverskudd, fra kraftig underskudd ett år tidligere.
AlanS
24.02.2022 kl 17:39 6441

https://www.solstad.com/financial-report-for-the-4th-quarter-2021/
The market outlook for the company’s services continue to improve and signed new contracts worth approximately NOK 2 billion in 4Q 2021.
- Revenues for 4Q 2021 increased with 11% to MNOK 1,303 vs MNOK 1,175 in 4Q 2020, while adjusted EBITDA increased with 43% to MNOK 291 vs MNOK 204 in 2020.
- Full-year revenues for 2021 increased with 8% to MNOK 5,404 vs MNOK 5,026 in 2020, while adjusted EBITDA increased with 20% to MNOK 1,533 vs MNOK 1,282 in 2020.
- 80 vessels have been operating in the quarter, at an average utilization of 86%.

Rapport - https://www.solstad.com/wp-content/uploads/2022/02/SOFF-4Q-Report-2021.pdf
side 14 Markedsutsikter
Demand for offshore vessels maintains its positive trend and buildup of contract backlog continues as commercial terms improve.
Clients in the subsea segment continue to build backlog and are requesting CSVs for both year round and seasonal contracts. The supply/demand balance is getting tighter and the potential for more vessels to join the market either as a newbuild or from lay-up are limited.
Side 22 - ingen nedskriving i Q4

Virker lovende.
Redigert 24.02.2022 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.02.2022 kl 18:04 6395

Stemmer det.
Det var en flott kommentar:
"- Vi hadde en sterk ordreinngang både i tredje og fjerde kvartal. Denne trenden har også fortsatt inn i det nye året, sier Solstad Offshore-sjef Lars Peder Solstad i kvartalsrapporten som selskapet la frem torsdag ettermiddag."
***
Trenden er tydelig. Både aktivitet og rater øker.
Redigert 24.02.2022 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
hypotetic
24.02.2022 kl 19:06 6295

Kom frem til samme konklusjon som deg Alan:
Årets verste periode er unnagjort. Det som er verd å merke seg er EBITA økning 43%. Det viser starten på en ekstrem kraftig rateøkning. Det er nå fremover ratene virkelig kommer til å stige fordi tilbudet/etterspørselen strammer seg til. Endelig er vi nå kommet tilbake til den situasjonen vi har ventet på siden 2014.
side 14 Markedsutsikter
Demand for offshore vessels maintains its positive trend and buildup of contract backlog continues as commercial terms improve.
Clients in the subsea segment continue to build backlog and are requesting CSVs for both year round and seasonal contracts. The supply/demand balance is getting tighter and the potential for more vessels to join the market either as a newbuild or from lay-up are limited.
Side 22 - ingen nedskriving i Q4
kongsberg1
25.02.2022 kl 06:55 5961

Så legger vi på denne som er helt rell, som jeg har kommentert før. Verden mangler energi, det kommer atomkraft og mere olje samt vindmøller an mass.
Men olje og gass kommer til å være den viktigste energibæreren i lang lang tid fremover.
https://e24.no/olje-og-energi/i/v5pLk5/rystad-energy-sjef-advarer-en-dyp-oekonomisk-krig-er-nesten-uunngaaelig
Redigert 25.02.2022 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
suspekt
25.02.2022 kl 08:26 5822

Hva mener menigheten om resultatet? Sterk forbedring, men fortsatt rød bunnlinje.
Det går i riktig retning, burde styrke forhandlingspos. til dof dette.
kongsberg1
25.02.2022 kl 08:29 5817

Er det noen som har en link til webcasten
Hjelpalaus
25.02.2022 kl 08:32 5813

At FA har en positiv headline om DOF er vel intet mindre enn en sensasjon?
tobben
25.02.2022 kl 08:36 5789

Du finner den på dof.no
kongsberg1
25.02.2022 kl 08:40 5746

Er med,👍👍
tobben
25.02.2022 kl 09:11 5682

Backlog for q1 1,9 milliarder :-))
Slettet bruker
25.02.2022 kl 09:16 5645

Dette hørtes bra ut og mange kontrakter skulle sluttes i mars /april … ser for seg høyere rater og bedre utnyttelse . Sa klart ifra at Q1 Iår blir bedre enn Q1 21….:-). Subsea …👌