Dof bulls 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 25.12.2021 kl 18:55 366819

Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.03.2022 kl 16:05 5337

Det var ikke det jeg tenkte på. Kjøpssiden er merkelig.
NoomehtOt
15.03.2022 kl 16:23 5303

Ja det var det jeg var enig i.
suspekt
15.03.2022 kl 16:33 5259

Helvete de rævkjører oss, hvor lenge må vi nå vente på neste opptur?
Ikke en positiv børsmelding, det er merkelig, det må da skje noe positivt i dof som er vert å børsmelde?
AlanS
15.03.2022 kl 16:49 5227

Det blir overraskende om de ikke dykker opp en eller flere overraskelser i topp20.
karve
15.03.2022 kl 17:02 5197

Det burde da blitt opptur av børsmeldingen i dag. Ikke sett den ? Her er det nok større krefter som spiller på frykt. Det er nå det gjelder å holde ut.
AlanS
15.03.2022 kl 17:16 5161

Til orientering om kontrakter med Equinor fra 2017 som forlenges nå
https://www.equinor.com/no/news/aaaaaaaabbbbb.html
Tildelingen fra Statoil er på syv forsyningsfartøyer med en total kontraktsverdi på 3,1 milliarder kroner, inkludert opsjoner. Alle fartøyene vil bli utstyrt med hybrid batteridrift, og mulighet for å benytte landstrøm
Lang kontraktstid
Fire av kontraktene har en kontraktvarighet på fem år, og vil kunne bli etterfulgt av fem ettårige opsjoner.
Tre av kontraktene har en kontraktvarighet på tre år, og vil kunne bli etterfulgt av tre ettårige opsjoner.
Følgende rederier og fartøy har blitt tildelt femårs kontrakter, med fem ettårige opsjoner:
REDERI FARTØY REDERIKONTOR FORSYNINGSBASE
Skansi Offshore Sjoborg Torshavn, Færøyene Mongstad
DOF Skandi Mongstad Austevoll Mongstad
DOF Skandi Flora Austevoll Dusavik
Solstad Farstad Far Searcher Skudeneshavn/Ålesund Kristiansund

Følgende rederier og fartøy har blitt tildelt treårs kontrakter, med tre ettårige opsjoner:
REDERI FARTØY REDERIKONTOR FORSYNINGSBASE
Ugland Juanita Grimstad Mongstad
Havila Havila Foresight Fosnavåg Mongstad
Havila Havila Charisma Fosnavåg Florø

Med utgangpunkt i disse opplysninger kan vi regne gjennomsnittlig dagrate
3100000000/((4*(5+5)+3*(3+3))*365) = kr 146 434
Det er ingen grunn til å tro at rater skal være lavere en det. Tipper en plass mellom 150 og 200.
Ikke rart at DOF holder tilbake opplysninger om kontraktsverdier. Too good to be true, rett og slett.
Redigert 15.03.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2022 kl 17:21 5143

Sist kvartalsrapport ble det uttalt at en refinansiering var nødvendig. Kursen går opp ca 200 % før den siger nedover igjen med en negativ oljepris. På vei ned, oppdateres det at man fortsatt trenger en refinansiering. Hvorfor blir ting gjort på denne måten skjønner ikke jeg. Hvorfor ikke bare gjøre en emmisjon da på 1.7 kroner istedenfor å kjøre kursen ned? Nå skal ikke jeg klage sånn sett, jeg sitter med flere aksjer pga dette "idiotiet" men allikevel frustrerende å føle kursen ønskes ned. En utvanning på 0,7 kroner vil jo være ekstremt ugunstig når man kunne gjort den 1 krone høyere
AlanS
15.03.2022 kl 17:44 5079

Litt om Skandi Vega - https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/m-s-skandi-vega/ og https://maritimt.com/nb/batomtaler/skandi-vega-052010
Skipet jobber for Equinor/Statoil helt siden overlevering til DOF i 2010.
Regnet med at gjelden knyttet til skipet er allerede nedbetalt eller nesten det.

tobben
15.03.2022 kl 18:24 4988

Pengene renner inn , og det er den faktoren som blir avgjørende for refi etter min mening. Vi har de beste båtene og nå kommer kontraktene vi har ventet på :-)
Slettet bruker
15.03.2022 kl 18:29 4980

Jo men hvorfor oppdaterer de status helt tilfeldig? Kursen var tydelig på vei ned når den meldingen kom ut, som ikke var noe nytt uansett. Alle som har lest Q visste refinansiering var nødvendig. Så for meg virker det som de ønsker kursen ned, av en eller annen grunn.
Slettet bruker
15.03.2022 kl 18:32 4974

Disse gutta lever virkelig uten frykt som er beroligende for mange av oss inkludert meg selv, glad eg ble med i gruppa :-)

Eg trur det kommer en ny positiv børsmelding etter stengetid på fredag og alle som fikk solgt seg ut, kommer vanskeligere tilbake in på lavere kurs.
AlanS
15.03.2022 kl 18:42 4980

Det er ikke akkurat de sentrale kontraktene. Forlengelse av lange kontrakter viser at opsjonene ikke er verdiløse. DOF sluttet med orienteering om opsjonsverdien, men den er mange milliarder.
I følge 1Q 2020 rapport http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2020/DOF%20ASA%20Q1%202020%20Financial%20Report.pdf
side 4
År Option Firm
2020 627 4,844
2021 1,796 4,107
2022 2,525 3,040
2023 2,824 2,488
2024 2,439 2,274
Thereafter 23,658 2,297
Det er mer enn 30 mrd fra 2022 og videre. En del av det er allerede firm, men allikevel.
Kontur
15.03.2022 kl 19:31 4884

Tips E24 og finansavisen om disse kontraktene. Viktig at de har et balansert fokus. Dof er et kjempegodt drevet konsern. Synd at de tilsynelatende skjemmer seg sånn ut på andre områder.
Subsea7 fikk flott oppslag i pressen på dagens kontrakt👍🏻
X-43 scramjet
15.03.2022 kl 20:15 4813

Handlet på 75 øre tidligere idag. Vi skal opp igjen. Skal blakke meg mye for å få tak i mest mulig DOF aksjer til under 1 krone
Slettet bruker
15.03.2022 kl 20:21 4794

Gjorde akkurat det samme i dag, har en del mer å bruke men eg skal ærlig innrømme at eg er litt skremt. Hva er det verste som kan skje i April eller 30/3? Men så lenge dere holder ut så holder eg au :-)
X-43 scramjet
15.03.2022 kl 21:04 4690

Bare å lese de fantastiske innleggene som Hypotetic skrev. At mange store verdier ligger gjemt i DOF, vi må ta vare på denne bransjen, de må lande ny standstill avtale, få en gunstig låneavtale i boks og begynne å skrive opp verdiene, så aksje kursen i DOF får det den fortjener, 5-10 kr. Er mange veteraner med høyt snitt som vil ha en opptur etter mye motgang. Håper på noen gode nyheter fremover. Lykke til
Kontur
15.03.2022 kl 22:33 4512

Oppfordrer alle til å tenke sitt om hvem det er som ønsker gjeldskonvertering?
Er det bankene?
Er det obligasjonseiere?
Er det noen av dagens aksjonærer?
Er det managment?

Hva har endret seg siste året?
Markedet har gått ifra elendig til godt og er i stadig bedring.
Managment er nøyaktig det samme som for 10 år siden og gjennom hele perioden når lånene ble tatt opp og til nå.
Hovedeier er den samme, og eier stort sett samme % andel aksjer
Mmm, her er noe muffens, noen store aksjonærer er ute av listene men finnes antagelig på obligasjonslånlistene.
Kan det være snakk om noe dealing noested. Noen vet.
Hvorfor trykkes kursen nokså bevist vil noen hevde, ville det ikke i omtrent alle scenarioer være fornuftig med en høyere aksjekurs enn 50 øre?

DOF konsernet sitter på enorme underliggende verdier. At EK er negativ i dagens marked og innbefattet de konsolideringer selskapet har gjort siste par år er selvsagt bare tull
Det er disse verdiene det spilles om og som noen få prøver å få en større del av kaken av.
Alle aksjonærer må ta sine egne selvstendige valg.
Spørsmålet er om en er villig til å satse 70-80 øre pr aksje for å kanskje vinne den store jackpotten.
Nedsiden er jo allerede tatt
Oppsiden er enorm
Hva mer skal de som prøver å røve alle aksjene nå prøve seg på?
De har jo allerede gjentatt mange ganger at der ikke er noen garanti for å lykkes med refinansieringen.
Sier hvem, Innleide advokater med fete honorarer, de samme som har tatt opp lånene, de som har gitt lånene?
Skal bli svært spennende å tilslutt se hvem som er hva i dette spillet.
Jeg er bare en av mange mange minoritetsaksjonærer som lenge har trodd at DOF var det aller beste oljeserviceselskapet å sette sparepengene mine i.

hypotetic
15.03.2022 kl 22:58 4473

Tidligere erfaringer i etterkant av tilnærmet identiske meldinger fra tilsvarende bomberegn var at dof.minoritetsgruppe økte oppslutningen fordi folk blir irritert og ønsker å kjempe imot manipulasjon. De som ikke støtter gruppen vår er i større grad kortsiktige. De er i mindre grad oppdatert og kjøper dyrt og selger billig. Aksjemarkedet er en arena der verdier overføres fra de utålmodige til de tålmodige. Hver gang vi har flagget økt støtte har kursen styrket seg varig og avisene har tatt oss betydelig mer seriøs. Ser frem til opptelling som viser at vi har stått igjennom stormen sammen og flagging av økt støtte når vi får ny oppdaterte lister om aksjonærene etter bomberegnet. Jeg tror oppslutningen vil overraske også denne gangen. Mitt største mål er at vi får selskapet til å snu fra kraftig utvannende gjeldskonvertering der vi mister oppsiden til en diskusjon rundt størrelse på fortrinnsrettet emisjon med likebehandling av alle slik vi ble lovet. Jeg vil derfor oppfordre alle fra egen epost å sende ønske fra privat epost om at vi ønsker å imøtekomme selskapet og kreditorer og er villige til å diskutere behovet for en fortrinnsrettet emisjon. Har snakket med en rekke rentefondforvaltere som er de største eierne i obligasjonen og kreditorer. De anbefaler alle at vi imøtekommer selskapet på denne måten for å stanse gjeldskonvertering raskest mulig og dette kan haste. Det er viktig at flest mulig sender ønsker om fortrinnsrettet emisjon på epost til Hilde.Dronen@dof.com og Mons.Aase@dof.com slik at vi har flest mulig bevis. Da sikrer vi oss mot at selskapet ikke i god tro kan si i ettertid at det ikke var noen motstand eller alternativ til omfattende gjeldskonvertering som de hadde informert om gjentatte ganger i børsmeldinger.
AlanS
15.03.2022 kl 23:38 4382

Forstår ikke helt poeng med fortrinsrettet emisjon... Er dette et alternativ til konvertering av "substantial amount" av gjelden?

Vil bruke MPCC som eksempel. MPCC gjennomførte emisjon på i august 2020 da usikkerheten om seksapets økonomi var høy og mange aksjonærer valgte å ikke være med. De sterke aksjonærene benyttet mulighet til å øke sine eierandeler.
Poenget med dette er at
- DOF aksjonærer har dårlig grunnlag for vurdering selskapets økonomisk situasjon siden selskapet gjør det vanskelig for aksjonærer (holder tilbake viktig opplysninger om kontraktsverdier, skipssalg, kontrakter, osv) og mye negativt i media (bestillingsverk?)
- Småaksjonærer med begrenset økonomi har ikke mulighet til å utnytte sine rettigheter
Dermed vil en slik emisjon ramme småaksjonærer like hard som omfattende konvertering.

Ellers er det god grunn til å tro at selskapet vil være i stand til å betjene gjelden dersom en langsiktig refinansiering er på plass og selskapets økonomi styrkes som følge av bedring i markedet. Det vil holde med banklån med 8 eller 10 års tidshorisont, gitt at EBITDA blir over 3 mrd i 2022 og strykes fremover.
Redigert 15.03.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Kontur
16.03.2022 kl 00:13 4329

Jeg og vil tro tallene vil vise at selskapet
Nå er fullt ut kapabel til å betale sine forpliktelser.
Om ikke kan alternativt en fortrinnsrettet emisjon diskutere.
Selskapets managment må synliggjøre behovet, det er derfor de er der.
hypotetic
16.03.2022 kl 00:50 4285

Vi blir likevel anbefalt av kreditorene å tilby en alternativ løsning til gjeldskonvertering og for oss er fortrinnsrettet emisjon det helt klart beste. Det er beste overgangsløsningen for å få dem bort fra gjeldskonverteringssporet som de startet på under krisen og som det er en "ukjent gribb" som ingen vedkjenner seg som har tenkt å få gjennomført uten å røpe hvem som står bak. Hvis man kommer over på fortrinnsrettet emisjon sporet igjen slik de foreslo da situasjonen var værre enn i dag må behovet for fortrinnsrettet emisjon kvantifiseres mot sommeren med utgangspunkt i tallmateriale de neste år og da siger det nok gradvis inne at behovet ikke er veldig stort....
tobben
16.03.2022 kl 08:13 4110

Det er egentlig ikke vanskeligere enn slik ja hypotetic ! Tror det var en analyse fra 2018 til Nordea , så var kontantbeholdningen vår nede på 1 milliard omtrent i 2022(selvfølgelig under helt andre forutsetninger enn vi har hatt i perioden) Dette viser at vi sannsynlig kan «blakke oss» litt på kontanter i tillegg til å holde emisjonsmuligheten åpen. Bare kostnadsveksten på nybygg til sektoren vår ,må være et godt argument for gode rater i lang tid ? Kan det være forhandlingslederen for gjelden vår som er noe av problemet ? Er Møgster som største aksjonær for lite deltagende i prosessen vi nå er i ?
tobben
16.03.2022 kl 08:30 4063

Mesteparten av gjelden vår kan knyttes til de mest avanserte skipene som er å oppdrive. Noen ser åpenbart muligheter i dagens marked ja :-)) Tikk-takk...
hypotetic
16.03.2022 kl 08:48 3998

Når 34 % ble flagget hadde vi egentlig seiret for det vil bli helt umulig å få 2/3 flertall for et uhensiktsmessig refinansieringsforslag hvis de fleste av disse stemmer imot og også flere av resten av småaksjonærene 69%. De som ofrer mye av tiden og energien sin her inne ved å bidra mye med informasjon har en genuin interesse for å kjempe mot urett. Jeg håper derfor alle som har gitt støtte fortsatt står samlet mot åpenbar manipulering av småaksjonærene i DOF. Jeg håper de som støtter kampen langsiktig kjøper tilbake aksjer hvis de var blant de som fikk panikk og solgte da bomberegnet rett før og etter helgen slo til. Selv har jeg ikke kjøpt eller solgt en eneste aksje selv om jeg anså det åpenbart med fall etter bomberegnet før og etter helgen. Støttegruppen er oss som er en lang rekke Eposter, telefonnummer, navn og oversikt over antall aksjer som sikrer at vi lynraskt kan gi beskjed til alle som har støttet støttegruppen. Listen er lagret på mange måter av mange ulike så det er ikke fare for at det ikke blir mulig og samles og fortsette å kjempe mot å bli frastjålet oppsiden. Jeg gleder meg til at vi kan flagge 40% for da forstår absolutt alle at det ikke bare er 99,9% sjanse for at gruppen stemmer ned omfattende utvanning ved gjeldskonvertering men 100%.
Redigert 16.03.2022 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
hypotetic
16.03.2022 kl 09:01 3941

Har da selv begynt å kjøpe forsiktig.
JALLA
16.03.2022 kl 09:09 3905

Epost sendt begge om at jeg ønsker å å delta i en fortrinnsrettet emisjon og imøteser tallmateriele så snart som mulig.
Redigert 16.03.2022 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
AlanS
16.03.2022 kl 09:13 3875

For å kunne diskutere løsninger bør vi en solid forståelse av selskapets økonomi og, særlig, betalingsevne. Dette er grunnleggende. Det er omtrent som å diskutere hvilke elbillader å kjøpe uten at kjøp av bestemt og andre bilalternativer ser bedre ut.
Tenker at det er meningsløst å mase ledelsen med krav om emisjon eller andre løsninger.
Å kreve orienteering om selskapets økonomi fremover og betalingsevne er det vi må gjøre og har egentlig krav på iht aksjeloven. Støtter dermed tilnærmingen til minoritetsgruppen.
tobben
16.03.2022 kl 09:16 3997

Bra JALLA! Her er det viktig å signalisere egen vilje til finansiering. Siem Offshore er et godt eksempel på som ligger og ulmer. Markedet tar av og gjeldskonvertering er greit for min del , hvis det settes til minimum kr 10,- pr aksje. Men som AlanS skriver, det forutsetter innsikt i økonomien . Bare de enorme svingningene vi har sett i aksjekursen de siste dagene, viser at grunnlaget for fornuftige beslutninger mangler elementære faktorer. Mens Tidewater og Siem kjøper aksjeposter og selskaper , fortsetter Dof med nedskrivninger i tillegg til avskrivninger.
Redigert 16.03.2022 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2022 kl 09:24 3994

AlanS !
Støtter deg der . Vi har en minoritetsgruppe som skal være oss utad . Det er mer seriøsitet at kun gruppa har kontakt med Dof management ( det er vel derfor vi er i den gruppa ) . Viktig at vi ser hvilke rettigheter har vi som aksjonærer og bruker de på rett måte . Det har vært mye støy i gruppa siste tiden synes jeg ( vi får litt dra hjelp fra sirkuset ). Vi burde som seriøs gruppe også vise at vi faktisk er det . Dette er min personlige mening .
tobben
16.03.2022 kl 09:27 3989

Ja, men lett å skjønne at mange blir frustrert og irritert over kommunikasjonen fra selskapet. Virker nesten som verden har stått stille siden 2019
Slettet bruker
16.03.2022 kl 09:50 3910

Dof management burde svare på forespørsel som gruppa har sendt ( rettigheter som aksjonær ). Mislighold av rettigheter som er nedfelt i aksjeloven er dumt å ikke følge vil jeg tro !?.
hypotetic
16.03.2022 kl 10:10 3846

Det må ikke sendes inn noen spørsmål til dof.minoritetsgruppe rundt mine eller andres meninger på dette forumet. Jeg er bare en av mange hundre i gruppen som skriver om sine personlige meninger på dette forumet. Dof minoritetsgruppe = en kontaktliste og jeg innrømmer at jeg er en av mange hundre som støtter gruppens krav og likebehandling og en hensiktsmessig restrukturering også for småaksjonærene.
Makten til gruppen ligger hos den enkelte aksjonær og det vil være beheftet med risiko og gi fra seg stemmerett/fullmakt uten at den som får fullmakten garanterer i samme fullmakt hva han har lov til å stemme for.
Det er og vil i fremtiden være kun enighet om det grunnleggende men ulik oppfatning hva som er beste måten å løse problemene vi står overfor. Dof.minoritetsgruppe er en liste av mennesker som har samlet seg ved å gi telefonnummer, eposter, navn og beholdninger og listen er sikret av flere av de jeg har inntrykk av alle vil det beste slik at listen er sikret 100%. Listen sikrer at vi raskt kan samle oss og forhandle et alternativt bedre forslag hvis det forslaget som kommer ikke viser seg å være hensiktsmessig for småaksjonærene.
Redigert 16.03.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
16.03.2022 kl 10:16 3902

Veldig viktig å skjønne at dette er bare en interesseorganisasjon som gjør det lettere for oss å opptre med samme stemme og organisere oss. Sitter stille med min postb å venter på at verdiene i Dof skal bli synlige å komme oss aksjonærene til gode.
kongsberg1
16.03.2022 kl 10:18 3928

Vi fikk vel en liten forsmak på toppen i forrige uke på 2,2 kr hva det kan være av dynamitt i denne aksjen.
X-43 scramjet
16.03.2022 kl 10:32 3884

I veldig godt driv nå, nærmer seg 90 øre
Kontur
16.03.2022 kl 10:36 3878

Kjøp Dof de som kan og meld deg inn minoritetsgruppa.
Oppsiden i Dof er enormt stor om dagens aksjestruktur beholdes.
Dof tjener nå etter alle solemerker godt med penger
tobben
16.03.2022 kl 10:37 3889

Litt tamt volum ennå, men hadde vært kult om vi allerede idag drog oss over krona igjen :-)
Dofulf
16.03.2022 kl 10:56 3834

Det er vel noen feite AHTS kontrakter i kjømda borte i Brasil. Kan vel komme når som helst de neste par ukene, husker ikke dato men det er det sikkert andre som gjør.