QFUEL: Gullkalven eller det Sorte får

Holymoses25
QFUEL 26.12.2021 kl 14:26 231192

QFUEL har slitt lenge med dårlig ledelse, elendig kommunikasjon og underdimensjonert anlegg.

Magefølelsen sier at dem nå har snart fikset alt og vi får en POC innen 15 Jan.

Gikk all in og kanskje jævligt dumt, men oddsen på magefølelse pleier å vare bra..
Redigert 26.12.2021 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Karbon
03.02.2022 kl 08:55 3347

Ja, enkelt forklart så er det slik rischioso.

Jeg har forøvrig vært med på å inngå mange LOI'er opp gjennom årene, og samtlige har resultert i endelige avtaler. Hvorfor? Fordi vi på tidspunktet for inngåelsen av LOI'en allerede har vært i samtaler i månedsvis, og det er kun detaljer som gjenstår før endelig avtale kan inngås.

Hva MOU'en som Qfuel har inngått baserer seg på kjenner jeg ikke til, men LOI'en som Vow meldte i går er lett gjenkjennbar i forhold til at partene har vært i samtaler over lengre tid, og at det er tid for å sette seg ned for å diskutere detaljene i en endelig avtale.
Thesistulling
03.02.2022 kl 09:17 3309

Kan bli en morsom dag dette, store poster på morgenkvisten......
Herman*
03.02.2022 kl 09:20 3318

Dagen melding fremstår som haussing av en ledelse på tynn is. Det er greit at POC kravene er strenge, men det har Rosenløv visst hele tiden. Den eneste trøsten må være at Skive nå produserer kommersielle volum. Når det gjelder sorteringsanlegget er vi interessert i hvem JV partneren blir, hvem som skal bygge det er jo ikke så interessant.
oivindl
03.02.2022 kl 09:30 3304

"The primary difference between the two is that a letter of intent is not binding, whereas a memorandum of understanding is considered binding and carries weight in a court of law."
https://www.investopedia.com/ask/answers/042715/what-difference-between-letter-intent-and-memorandum-understanding.asp

" Essentially the main difference between a memorandum of understanding and letter of intent is that the former is not legally binding while the latter is."
https://lawpath.com.au/blog/what-is-the-difference-between-a-memorandum-of-understanding-and-a-letter-of-intent

Tydelig ulik oppfatning her.
Redigert 03.02.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Volume
03.02.2022 kl 09:45 3277

Da har avtalen med leverandøren vert ferdig evaluert og forhandlet med kontraktspartner. Da er framdriftsmilepæler avtalt. For å hindre forsinkelser måtte EMI foretas nå. Så får PoC komme når den kommer. Aksjemarkedet likte ikke dette, Men for selskapet isolert sett er det nå framdrift på sine prosjekter som gjelder.
Thesistulling
03.02.2022 kl 09:51 3255

Så det har ikke noe å si at Eggersmann med sin erfaring, teknologi, osv ble valgt?

Tror du de bare skal bygge det på spec fra quantafuel uten sine egne løsninger basert på erfaringer?

Eh, hæ?
Dette er jo særdeles interessant.
rischioso
03.02.2022 kl 09:56 3252

Du skjønner vel norsk ... ;)

Nøkkelforskjell - LOI vs MOU

LOI (Letter of Intent) og MOU (Memorandum of Understanding) er stort sett like i sin natur og forveksles ofte med hverandre. Derfor er det viktig å forstå forskjellen mellom LOI og MOU tydelig. Både LOI og MOU brukes mye i transaksjoner av personlig og forretningsmessig art. Hovedforskjellen mellom LOI og MOU er that LOI er en avtale som skisserer hovedpoengene i den foreslåtte avtalen og fungerer som en "avtale om å bli enige" mellom to parter mens MOU er en avtale mellom to eller flere parter om å påta seg en spesifikk oppgave eller et prosjekt. Begge avtalene har ikke til hensikt å være rettshåndhevelse mellom partene.

https://no.strephonsays.com/loi-and-vs-mou-10384
rischioso
03.02.2022 kl 10:33 3167

Haussing? De er jo pålagt å oppdatere som en oppfølger på allerede meldte begivenheter - mao, alt nytt som skjer i forbindelse med Kristiansund, Skive, Esbjerg, UK og Dubai skal oppdateres i markedet. Det er helt ok at de kritiseres for at de har vært for optimistiske angående PoC, men alt annet virker å gå som planlagt for ellers så ville ekspansjonsbiten stått på vent noe dagens melding bekrefter at den ikke gjør og så lenge den ikke gjør det så er det også kun et tidsspørsmål før PoC tikker inn... ;)
oivindl
03.02.2022 kl 10:38 3156

Jeg skjønner norsk, og forhåpentligvis skjønner du engelsk.
Poenget er at ulike kilder gir ulike, og tildels motstridende, opplysninger.
rischioso
03.02.2022 kl 10:42 3143

Vi bør forholde oss til den norske varianten vi som er norske på et norsk forum opprettet for å diskutere et norsk selskap - for den engelske kan som kjent gjerne være en nigeriavariant for alt vi vet ... ;)
Bullen
03.02.2022 kl 10:42 3164

Det er vel ikke noe poeng å kjøpe denne aksjen før man vet at teknologien funker. Kan selvfølgelig gamble på at alt er ok. Jeg mister da begynnelsen av oppgangen hvis jeg venter. Så hva er risikoen. 50-50? Kjetil Bøhn var utrolig flink til å prate kursen opp. I hvert intervju brukte han Vitol og BASF som referanse nesten til det kjedsommelige . Skulle nesten tro at Vitol og BASF er sikre på at teknologien virker?.
oivindl
03.02.2022 kl 10:49 3162

"Hovedforskjellen mellom LOI og MOU er that LOI er en avtale som skisserer hovedpoengene i den foreslåtte avtalen og fungerer som en "avtale om å bli enige" "" mellom to parter mens MOU er en avtale mellom to eller flere parter om å påta seg en spesifikk oppgave eller et prosjekt."

Dersom dette er din kilde, har du nok misforstått.
Hovedforskjellen er ikke antall deltagere, men innhold og forpliktelser som er ulike:
" avtale om å bli enige" vs "påta seg en spesifikk oppgave eller et prosjekt"
rischioso
03.02.2022 kl 10:51 3169

Det får bli opp til den enkelte, men jeg for min del mener at nedsiden er svært begrenset og hvor oppsiden er massiv om og når PoC kommer for da vil kursen gå russiske %-er hvor begynnelsen av reprisingen er passert med god margin i det meldingen tikker inn for ved dagens kurs så er PoC ikke lengre priset inn. Dagens prising gjenspeiler kun den mekaniske teknologien. Mao, har man ikke troen på at PoC kommer og mener at den høyt respekterte ledelsen med en track record på å levere i andre case har holdt markedet for narr så burde man se seg om etter et annet case - Ikke mer komplisert enn som så ... ;)
rischioso
03.02.2022 kl 10:55 3153

... og at en Loi er en avtale mellom 2 parter mens en MoU er en avtale mellom 2 eller flere parter. Mao, flere enn 2 parter så vil det bli inngått en MoU som Qfuel nylig gjorde med Prinsen av Dubai med partnere.

Kan vel ikke være så vanskelig å forstå det - skal vi prøve svensk, eller dansk?
Redigert 03.02.2022 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
nutellut
03.02.2022 kl 11:00 3127

"Vi er sikre på at PoC vil bli nådd snart, og jeg er glad for å se at vår andre linje som aldri har vært i drift så langt er i stand til å produsere med samme høye belastning som den første linjen gjorde i desember. Den siste utviklingen etter snuoperasjonen ser lovende ut til tross for noen få, men ikke uvanlige, oppstartsutfordringer", sier Quantafuels administrerende direktør Lars Rosenløv.

Tidligere i desember rapporterte selskapet om at linjene var i produksjonsmodus og målsatte POC rundt årsslutt 2021.

"Vi jobber nå med finjusteringer og mindre justeringer. Skive-teamet gjør det bra, og vi er alle spente på de kommende dagene og ukene", kommenterer Quantafuels driftsdirektør Terje Eiken mandag. ups ups det var fra 10.01
oivindl
03.02.2022 kl 11:05 3117

Men det er ikke hovedforskjellen, det er det som er misforståelsen.
Redigert 03.02.2022 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.02.2022 kl 11:16 3081

Vet du forskjellen på 1 elefant?

Svar: ned nak nekrev elkys (den kan verken sykle)

Vet du forskjellen på 2 elefanter?

Svar: De kan verken sykle tandem ...
Redigert 03.02.2022 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Herman*
03.02.2022 kl 11:21 3093

Jeg tenkte primært på det som skrives om Skive. Kanskje det hadde vært å foretrekke at de beklaget at de villedet markedet fremfor å fokusere på hvor bra det går? Etter at selskapet ble latterligjort av analytikere og media, ville et lengre intervju med Rosenløv hvor han uttrykte medfølelse med aksjonærene og tok selvkritikk på måten han har kommunisert med markedet, ha styrket hans posisjon og troverdighet «going forward» Jeg registrerer at han har valgt en annen strategi. Har fortsatt en del aksjer i selskapet og håper det ordner seg på Skive etterhvert.
rischioso
03.02.2022 kl 11:24 3100

Hadde det ikke gått bra så hadde vi nok fått en beklagelse og ikke minst så hadde emien aldri blitt gjennomført på basis av ekspansjon - jeg foretrekker heller at ting går som planlagt enn en beklagelse for at ting ikke gjør det ... ;)
Redigert 03.02.2022 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Bulldog
03.02.2022 kl 11:25 3088

Six shipments have already been sent to our partner BASF this year..

En tankbil tar 40 tonn og prisen til BASF var/er USD 1000 /tonn. Seks laster er da ca NOK 2,1 million.

Redigert 03.02.2022 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Herman*
03.02.2022 kl 11:35 3090

Å si at ting går som planlagt på Skive er vel å snu ting på hodet… At kursen har falt fra 36 til 21 på kort tid indikerer jo det motsatte. At kursen i dag falt med 6% som reaksjon på dagens børsmelding, indikerer også at selskapet ikke lykkes med sin kommunikasjonsstrategi. Selv om vi ønsker kursen tilbake til 50 kroner, må vi jo kalle en spade for en spade.
SomSa
03.02.2022 kl 11:35 3104


Folk som har hørt og stolt på analytikere og media har vært naive. Alle vet at å implementere nye teknologi er tidskrevende og kostbart. Da analytikere hausset aksjen for å lure mest mulig for å berike seg selv og sine nærmeste ble dere advart om dette.

De samme banditt analytikere viste at det tok lang tid for REC, Mongstad, Snøhvitt.... løste sine tekniske problemer. Det gamle Statoil begrunnet stadige forsinkelser og utsettelser pga. implementering av en ny teknologi på Snøhvitt...................................

QFUEL kan løse sine problemer om 3 måneder eller 3 år siden det ikke finnes fasit på hvordan problemene kan løses........Neste gang når disse kjeltringer og meglerhus anbefaler aksjer med gigantiske avkastninger bør man være forsiktig.

Dere må på høre på Onsdagen´s Hegnar -TV. En gjest forteller at folk svindles av analytikere/meglerhus og selskaper på børsen...... ...
Redigert 03.02.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.02.2022 kl 11:48 3095

Hva som faktisk skjer og hva markedet tror og mener behøver ikke å være 1:1 alltid og av samme grunn finnes det feilprisede selskaper med stor oppside. De har lovet seg bort med PoC hvor det har skapt usikkerhet og dermed kurspress. Men leser vi hva selskapet melder så går jo ting som planlagt hvor en forsinket PoC ikke setter ting på hold noe som igjen bekrefter at både Selskapet og alle partnerne er fornøyde med utviklingen så langt. At markedet ikke er det grunnet PoC lovnaden er det som har ført kursen hit den er i dag - mao, usikkerheten må fjernes før vi for alvor ser en reprising, men leser man mellom linjene så kan den bekreftelsen komme hvilken dag som helst hvor jeg har benyttet meg av usikkerheten med tilhørende feilprising ved å laste godt rundt dagens kursnivå - et kursnivå jeg tviler på blir liggende særlig lenge her nede - time will show ... ;)
Redigert 03.02.2022 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Bulldog
03.02.2022 kl 12:10 3048

“The criteria Quantafuel has set for reaching PoC, is the toughest I have seen in my 30-year career in this industry. says Rosenløv"
**************************************************************************************************

Lars Rosenløv has been appointed the new CEO of Quantafuel, starting November
1st, 2021.

“I am pleased to announce that Lars Rosenløv has accepted the position as CEO of
Quantafuel,” says Ann-Christin Andersen, Chair of the Board.

Lars Rosenløv (53) is a Danish citizen with 30 years of industrial experience
from the process industry in Equinor ASA (previously Statoil ASA). He has held
executive positions in downstream operations and successfully delivered and
operated complex international refineries and petrochemical plants. He was also
a Board member in Norsk Industri from 2014 to 2018. Rosenløv holds a Master of
Science, mechanical engineering from the Technical University of Denmark (DTU)
and has executive courses from Harvard, Heriot-Watt University and Copenhagen
Business School (CBS).


Lars Rosenløv har jobbet 3 måneder i Quantafuel. Siden 8.desember har det kokt her på forumet. Grunnen er at PoC har kommet i sentrum i oppdateringer.
Dårlig info skrives det men NÅ får en faktisk info. Lars Rosenløv er rett mann til å lede Quantafuel men gi nå fyren litt mer enn tre måneder. Det er først nå Skive er "back on track".

SomSa
03.02.2022 kl 13:35 2972


Hvis dette er første gangen sies er mest sannsynlig bare en bortforklaring:
"is the toughest I have seen in my 30-year career in this industry."
Vandalen
03.02.2022 kl 14:01 2973

Sabla til tankbiler du mener de benytter:p

Tankbilene til Anhalt har vel kapasitet mellom 21-26m3 og egenvekten til olje produktene ligger mellom 0,7-0,8
Bulldog
03.02.2022 kl 14:11 2955

Bilerne hos Midtjysk Tanktransport har tankstørrelser fra 42.000 liter med tre til fem rum. https://midtjysk-tanktransport.dk/tanktransport/

Firmaet holder til i nærheten av Skive men frakter ikke olje.
Redigert 03.02.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Volume
03.02.2022 kl 14:14 2979

I den type estimater som skrives her, holder det med 20 tonn på en tankbil.
Vandalen
03.02.2022 kl 14:22 2961

Ja 18-20t er nok ett rimelig estimat :)
Vandalen
03.02.2022 kl 14:25 2968

Det er Anhalt som står for transporten ut av Skive.
Selv om vi skulle hatt tankbiler opp mot den størrelsen du beskriver, ville de ikke fraktet særlig mer en 30t.

Så vi får heller benytte størrelsen på bilene til Anhalt og da har vi ett estimat rundt 18-20t😊
Bulldog
03.02.2022 kl 14:37 2964

Insulated single-chamber vehicles up to four-chamber vehicles with loading volume up to 35 m³, as jumbo up to 56 m³
https://www.anhalt.de/chemie-tanktransporte1.html

1 m3 = 1000 liter
Vandalen
03.02.2022 kl 14:46 2951

Ja men de benytter ikke bilene med den største kapasiteten ved transport ut fra Skive.

Ja m3 = 1000 liter
Men 1000 liter er ikke 1000 kilo. Da må du bregne utifra densitetsfaktor og den er ett sted mellom 0,7-0,8 på hoveddelen oljeprodukter ut fra skive.
Redigert 03.02.2022 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
03.02.2022 kl 15:29 2899

Nye 1k kjøpt på 21-tallet. Hmmm så deilig
CPetersen
03.02.2022 kl 15:45 2865

As I wrote in another place, just take the truck out of the equation:
With more than 100 MT plastic processed weekly.
100 MT should turn into 80 MT product, which could be broken down further.
But to keep it simple, that means about 80*$1000 = $80000 / week at the current production speed with 2 lines.

"For the past two weeks in January, we have processed more than 200 MT of plastic waste at Skive, operating two lines."
https://lnkd.in/ds8GshWa
Redigert 03.02.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Volume
03.02.2022 kl 16:57 2786

In addition there is a gate fee for each tonn plastic received at the plant.
CPetersen
03.02.2022 kl 17:23 2740

This is another reason this is an extremely good business case.
There is a lot of obfuscation in the market at the moment due to short sellers, media, analyst(s) and quantafuel bad timing.
They are producing oil/naphta as we speak at decent volumes, although not at optimum design levels yet, but much closer than ever.
Soon 2 more lines will be operating and the remaining obstacles will be sorted along the way.

At current levels this is STRONG BUY.
Redigert 03.02.2022 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
HP17
03.02.2022 kl 18:14 2667

«Det sorte får»har tydeligvis store utfordringer, klarer QFUEL å levere PoC innen 2022?
hatitchi
03.02.2022 kl 18:49 2606

Ja, bare kom deg inn igjen i aksjen, så skal du få stadig nye emisjoner deiset i hue på deg.