Scatec - prosjekter med oppstart 2022-2023

DRUGGER123
SCATC 28.12.2021 kl 13:45 70947

Det lagger noe for prosjektene til Scatec, men det ser ut som at de to neste årene blir det stor aktivitet. Dagens prising av aksjen tilsvarer hva som allerede er oppe og går av vann, vind og sol, men det er selvfølgelig en landrisiko som trekker ned. Har listet opp hva jeg har fått med meg som sannsynligvis starter opp av prosjekter i løpet av de to neste årene. Totalt utgjør dette over 3800 MW anlegg i produksjon, mer enn en dobling.

Fortsatt har Scatec krav om en avkastning på 12-16 % for å sette igang prosjekter.


Sukkur, Pakistan, solar 150 MW. Diskusjon rundt avklaring landegrenser har satt Sukkur på vent, men regner med at oppstart kommer vår 2022.

Leshoto, solar 20 MW. PPA er skrevet under med myndighetene november 2021. Finansiering ikke avklart. Byggestart H1 2023 eller tidligere.

Kenhardt, Sør-Afrika, solar & batteri 540 MW. Financial close forventet i slutten av januar. Byggestart 2022.

Egypt, solar til ammoniakk-fabrikk, 100 MW. Fertiglobe og myndighetene i Egypt vil ha fabrikken klar i løpet av 2022. Alt tyder på rask byggestart. Dette anlegget er det første av mange som bygges for å produsere grønn ammoniakk. Amoniakk brukes til produksjon av gjødsel og noe plast, og kan også brukes for transport av hydrogen på en sikker måte. Innen ikke for mange år er det mye transport (båt, lastebil, biler) som går på hydrogen.

Ruzizi III, Burundi, Kongo og Rwanda, hydro 206 MW. Oppstart bygging 2023. Det er beregnet 56 måneders byggetid. Jv med Norfund

Sør-Afrika, REIPPP runde 5, solar 273 MW. Finansiering bør være på plass i løpet av 2022, og senest byggestart H2 2022 eller H1 2023.

Release, Kamerun og Tsjad og Sør-Afrika, solar & batteri 63,3 MW. Igangsettes 2022.

Tunisia, 360 MW. Tre anlegg på hhv 60 MW, 60 MW og 240 MW. Endelig blitt godkjent i det tunisiske parlamentet desember 2021.

Flytende solanlegg, Filippinene Magat dam, minst 67 MW. SNAP, jv mellom Scatec og Aboitz. SNAP har tidligere meldt at de skal bygge både flytende solanlegg og batteri. Flytende solanlegg på flere av vannkraftverkene de eier andre steder i verden også.

Irak, 630 MW. Avtalen med Scatec godkjent i det irakiske kabinettet desember 2021. Byggestart i 2023?

Mendubim, Brasil, solpark 530 MW i jv med Equinor. Hydro er blant kjøperne av strøm. Oppstart mars 2022?

India, 900 MW i jv med ACME. I dette prosjektet er det ikke Scatec som står for D&C, og de store inntektene til egenkapitalen uteblir. Prosjektet står på vent til det har kommet avklaring på toll på importerte solcellepanel inn i India.

Andre triggere er flere solparker og vindparker til avsaltingsanlegg planlegges i Egypt. Scatec har vært i dialog med myndighetene i Egypt i sommer for avklaringer rundt behov for nye avsaltningsanlegg drevet av fornybar energi.

Sør-Afrika vedtok i 2021 en ny lov slik at private bedrifter kan inngå avtaler om strømproduksjon fra andre enn Eskom for inntil 100 MW. Til nylig har grensen vært 1 MW. For Scatec gir det gode muligheter for Release-løsningen til flere gruvefirmaer. Mange muligheter i Afrika for solparker til bedrifter, flyplasser, gruver, landsbyer og tettsteder som har svak tilgang på strøm eller sikre strømkilder.

Scatec har høsten 2021 søkt etter ingeniør med fokus på vind i Sør-Afrika. Er det vindprosjekter på gang i Sør-Afrika, eller skal det bygges opp en organisasjon som server Vietnam og Filippinene også? Scatec har avtaler for 4 GW for onshore og offshore vind i Asia.



DRUGGER123
02.08.2022 kl 07:09 6710

REIPPPP round 6 er doblet fra 2,6 GW til 5.2 GW.
I utgangspunktet var det 1 GW sol og 1,6 GW vind. Ikke klart om doblingen er jevnt fordelt mellom sol og vind.
Sør-Afrika er et hovedmarked for Scatec. Jeg blir overrasket hvis Scatec ikke vinner et av anbudene.

https://www.pv-magazine.com/2022/07/27/south-africa-to-allocate-5-2-gw-of-renewables-in-sixth-reipppp-round/

Andrei1989
02.08.2022 kl 08:22 6711

ser også at shortene har begynt å dekke inn...
Grand Stone
03.08.2022 kl 21:07 6664

Det fine med scatec er at de har veldig oversiktlig liste over produserende kraftverk. De oppgir MW, eierbrøk, og hvorvidt det er hydro, wind, sol, batteri etc.

Regner vi ut antal MW for scatec sin andel får vi 1730MW som er opperasjonelle, og 608MW under konstruksjon, som da utgjør 30%. Som et grovt estimat ville man da gjette på at cash fra operative kraftverk er 30% større når de står ferdige. Vi kan regne ut antal mw per aksje, og dette er en parameter som definitivt kan sammenlignes med andre strøm-produserende selskaper. Man kunne regne ut watt per krone også for å gjøre det enda enklere. En annen parameter er kwh per aksje.

Utvalgte data jeg har samlet for Q1 er:
Scatec:5.47kwh per akjse
Hydro: 1.32kwh per akjse
Orkla: 0.51kwh per aksje
Equinor: 0.16kwh per aksje
Cloudberry: 0.12kwh per akjse.

Også kan man selvfølgelig gå inn i de enkelte selskapene, se hvorfor produksjonen er som den er, hvor mye de holder på å bygge, når de estimerer ting blir ferdig etc. Cloudberry f.eks. har store sesongvarriasjoner og dobbler straks antal MW i produksjon. Og noen av selskapene oppgit ovenfor er strømproduksjonen slik de gjør på si (Hydro, Orkla og Equinor), men gir likevel et fint bilde på hvor verdifull den biten av selskapene er. (Equinor's strømproduksjon er patetisk)

Desverre er ikke 1gwh like verdifult. Det er avhengig av mange faktorer. En av dem er hva slags kraftverk det er. Jeg ville tippe at 1mw vannkraftverk generelt er mer verdifull en 1mw vind eller sol. Spesielt hvis man kan demme opp. Kombinert med pumpe-muligheter så er vannkraft ekstremt fleksibelt, og kan fungere både som kraftverk og batteri. Veldig avhengig av lokale forhold og detaljer som jeg ikke har oversikt over.

Vind og sol er vel mer lik hverandre i verdi???

Videre, så vet vi at noen av de nye kraftverkene inneholder batteri-kapasitet som gjør de vesentlig mer verdiful enn et rent solkraftverk. Batteri-kapasitet øker selvsagt ikke antal GWH produsert, men det øker verdien. Og da er spørsmålet hvor mye og er det mulig å gjette på hvor mye 1mw (kjent effekt, ukjent størrelse) batteri er verd sammenlignet med 1mw solselle? Kan man finne en generel enkel estimat på hvor mye et batteri av gitt størrelse øker verdien av kraftverket??? Basert på xl-arket scatec delte så kan det virke som om batteri mange dobbler verdien av et kraftverk.



JosefK
04.08.2022 kl 01:05 6558


Sammenlign heller med Ørsted. Og i stedet for å se på MW, se heller på bokførte verdier fra det konsoliderte regnskapet.

Om du vil slippe å regne går det også an å finne p/b på nordnet. Og der vil du finne at Scatec er halv pris.

Lighttrela
04.08.2022 kl 10:01 6459

Flott infotråd SCATEC.

Afrika!
Andrei1989
04.08.2022 kl 22:52 6326

Ingen kommentar fra erfarne aksjonærer ved dagens inside salg? Uansett grunnen så lukter det ikke bra imorgen!
Gitarhelt1
04.08.2022 kl 23:08 6301

Høyst merkverdig at en så sentral mann selger over 60% av beholdningen sin. På vei ut av selskapet håper jeg
Andrei1989
04.08.2022 kl 23:10 6422

Det har også slått meg, enten pensjonerer seg eller skifte jobb men skule de ikke opplyse også hvis man befinner seg i den andre situasjonen?
optimist68
05.08.2022 kl 00:09 6470

Han solgte også billig i 2017 over 100' aksjer for 37 kr. Dette var heller ikke ett godt timet salg. Satser på det gjelder også her
Gitarhelt1
05.08.2022 kl 00:09 6481

Ser han er 62 år
Kan jo hende han trekker seg tilbake. Forventer at Scatec kommer mef en redegjørelse. Her ligger vi nede i gjørma fortsatt også selger han såpass med aksjer. Hvis det ikke har en helt spesiell forklaring så tror han kursen stopper omtrent her
optimist68
05.08.2022 kl 01:07 6500

Han trodde vel også det i 2017 ? Den gikk til 400 i 2020-12. Han solgte enda flere den gangen
Redigert 05.08.2022 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
DRUGGER123
05.08.2022 kl 13:18 6321

Hva kan vi forvente fra Scatec fremover?

Financial close for 273 MW Sør-Afrika H2 2022
Financial close for 20 MW Leshoto H2 2022
Financial close for 100 MW (260 MW sol og vind) hydrogen, Egypt H2 2022
500 MW grønn ammoniakk , Oman. Over til backlog i løpet av høsten? De har fått off-take avtale.
400 MW avsaltningsanlegg, Egypt. MOU inngått.
Ny REIPPPP-runde Sør-Afrika der 5,2 GW med sol og vind skal dekkes. Svaret av budrunden får vi tidligst i oktober.
Det begynner å nærme seg klart for vannkraftbyggingen av Ruzizi 3, 206 MW
I løpet av 2022-2023 bør det komme mer info om Alimit hydro, Filippinene. Dette prosjektet er et 390 MW stort anlegg bestående av hydro og pumpeanlegg.
Flere anlegg grønn ammoniakk, grønn hydrogen og avsalting havvann i Asia/Midtøsten. Det er STORE anlegg som kommer.
Det pågår budrunder i Niger og Elfenbenskysten hvor Scatec er preferred bidder for hhv 50 og 60 MW (sjekk selv på scalingsolar.org)

Noe av det som vil ta lenger tid er solparker på vann (FPV - Floating PV). Scatec har selv mange vannkraftverk som egner seg godt for sol på vann, men teknologien er fortsatt dyr og/eller for lite utprøvd. Det pågår utprøving og forskning på feltet. Scatec har planene klare for minst 67 MW på Magat hydro og de har også prosjektert et 350 MW anlegg i Vietnam.

Av negative nyheter, så har kanskje folk fått med seg at 8,5 MW-anlegget (Release-løsning) de skulle bygge for Torex gold i Mexico fortsatt mangler godkjenning fra myndighetene.
Redigert 05.08.2022 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Grand Stone
05.08.2022 kl 13:58 6455

Fin oversikt det der.

Du glemte vel 360mw i Tunisa som er forventet å settes i konstruksjon i løpet av 2022.

Selv så stusser jeg på en ting, og det er pipeline for P2X.
500mw i Oman og 400mw avsaltningsanlegg i Egypt er vel 900MW tilsammen. Men i q2 presentasjonen (siste side) var det bare 500MW til P2X i pipeline... Er en av disse ikke lagt inn i pipeline enda, eller teller de MW annerleddes enn jeg tror...

Synes ikke det er så veldig negativ det 8.5MW anlegget i Mexico. Det betyr at det KAN legges inn i backlog så snart godkjenning er ok.


Ellers, burde de selge noen release prosjekter til Norge, hvis de klarer å sette de ut raskt nok (ie før vinteren) :p
Redigert 05.08.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
DRUGGER123
05.08.2022 kl 14:41 6578

Glemte ikke Tunisia, men jeg tror det ikke blir satt igang bygging av prosjektene på en stund. Det er politisk uro i landet. Før bygging blir aktuelt, så tror jeg Scatec må få garantier fra større utviklingsbanker. Det tar tid med garantiene, men garantiene er viktige for å sikre betalingen. Se feks Honduras hvor garsntiene sikrer Scatec sin inntekt.
Grand Stone
05.08.2022 kl 14:57 6618

Takk for svar. Min antagelse var basert på hva scatec selv sa i q1 rapporten. Men det er likevel en formidabbel byggeprossess på gang. :) Både det som er under konstruksjon og det som (kanskje) snart blir det :)
DRUGGER123
05.08.2022 kl 15:36 6603

Det kan være at jeg tar feil mht Tunisia. Uansett spennende med nye, store prosjekter i løpet av de neste 2-5 årene innenfor grønn hydrogen, grønn ammoniakk og avsalting.
Grand Stone
05.08.2022 kl 21:10 6631

Det kan godt hende du har rett i forhold til Tunisia også. Ikke første gang et prosjekt blir utsatt av tilsvarende grunner :)

Enig i at de har en god del spennende prosjekter på gang. Hvis det viser seg at avsaltnings prosjekt fungerer, så vil det nok være stort marked for tilsvarende.


https://cleanenergynews.ihsmarkit.com/research-analysis/european-green-ammonia-is-profitable-now-and-will-be-again-aft.html

https://www.ammoniaenergy.org/articles/industry-report-sees-multi-billion-ton-market-for-green-ammonia/

Estimert pris å produsere 1 tonn ammonia: 650$
Dagens pris for 1 tonn ammonia: over 1000$ i europa iallefall.

God butikk selv uten subsidier eller goodwill per dags dato. Men veldig avhengig av gassprisen, da ammonia tradisjonelt produseres ved hjelp av naturgass.
The Observer
07.08.2022 kl 21:33 6373

Scatec vokser og vokser på store solanlegg over hele verden. Men de burde også ha et selskap for mindre anlegg som bolighus, blokkbebyggelse og fabrikktak.
De kan opprette et nytt selskap Scatec Mini et eller annet, eller kjøpe et selskap som allerede driver innen dette område. Jeg vil tro Scatec med sine storinnkjøp av paneler oppnår gunstigere priser enn mindre aktører. Tak- og veggmarkedet er i ferd med å eksplodere pga høye el-priser, og behovet for fleksibilitet i el-forsyningen.
JosefK
07.08.2022 kl 23:11 6525


Det er jo det Release er til for. En mellomting mellom utility scale og småskala. Etter mitt hode en bedre plass å være enn konkurranseutsatt småskala.

DRUGGER123
04.09.2022 kl 10:40 6088

Hva skjer rundt Scatec?

Scatec skrev under avtale 01.09.22 om å bygge 50 MW pv-anlegg i Botswana.
https://scatec.com/2022/09/01/scatec-signs-power-purchase-agreement-at-ceremony-in-gaborone-botswana/

Togo lanserer anbudsrunde på 50 MW pv-anlegg. Scatec er et av ni firmaer som blir bedt om å gi anbud.
https://www.scalingsolar.org/togo-launches-rfp/

Grønn hydrogenanlegg Egypt (ligger i backlog). Egypt for Green Hydrogen is a joint venture (JV) created by Norway’s Scatec, UAE’s Fertiglobe, and Orascom Construction. De har fått tildelt landområder for konstruksjon av vind og sol. De egyptiske myndighetene er tydeligvis klare for at arbeidet skal starte opp raskt.
https://www.zawya.com/en/business/energy/egyptian-cabinet-allocates-2-land-pieces-for-green-energy-projects-ikqjy8te

Pakistan - enorm flom i hele landet. Sindh-området der Scatec bygger, ligger under vann. Man kan regne med utsettelse på hele prosjektet. Kanskje veldig heldig at byggingen av anlegget har vært utsatt i lang tid.





DRUGGER123
08.09.2022 kl 22:57 5828

Mpatanga Hydropower plant i Malawi 350 MW - avtale inngått 06.09.22. Scatec vil ha 14 % eierandel. Vannkraftverk tar lang tid å bygge og koster. Men gir bedre inntekter over tid.
https://scatec.com/2022/09/06/the-government-of-malawi-ifc-scatec-jv-and-edf-sign-a-binding-agreement-to-develop-the-mpatamanga-hydropower-plant/

Oman - prosjektet i jv med Acme går fremover. Avtale om landområde inngått og forberedelser begynt. Anlegget vil ha 500 MW sol og vindpark. Fase to skal være 3,5 ganger større.

https://www.world-today-news.com/the-to-start-with-environmentally-friendly-hydrogen-project-in-duqm-in-oman-5-highlights-infographic/
Gitarhelt1
08.09.2022 kl 23:16 5808

Mange nyheter i det siste, men ingen børsmeldinger?
Grand Stone
09.09.2022 kl 09:37 5711

Men 1MW vannkraft er vel typisk mye mer verd en 1MW sol på grunn av fleksibiliteten.

Forstår jeg det riktig at denne og de 50MW i botswana går rett inn i construction fasen? Eller iallefall i backlog?

Synes det egentlig er litt merkelig at Oman prosjektet ikke er definert som i backlog. Men det er kanskje et av de prosjektene som får mye oppmerksomhet, men som forsatt er en del igjen før den når den fasen?


Uansett, begynner å bli bra dette. Forrige kvartal hadde vi en construction/service på 35%, og denne kan vel fort øke ganske kraftig?
JosefK
10.09.2022 kl 16:09 5602


Vannkraft er en permanent installlasjon i motsetning til andre fornybar løsninger. Når i tillegg man kan kontrollere outputen, så er vannkraft å foretrekke.

Botswana må nok finansieres før den havner i backlogen. Litt usikker på hvilke kriterier de legger til grunn.

Oman har blitt modnet i rekordfart, så det har nok gått litt fortere enn det de hadde forutsett per Q2. Regner med den dukker opp ved kapitalmarkedsdagen.

Usikker på hva du mener med 35%. Men construction og service er to forskjellige enheter. Construction har omtrent ikke hatt inntekter på to år men kommer nå med tre solparker under konstruksjon. Service er den mest stabile inntektskilden.

Merk deg også sesongvariasjonen i philipinene. Det kommer ekstraordinært mye derfra i to kvartaler nå.
tommy00
10.09.2022 kl 19:11 5559

I går hadde Terje Pilskog møte med den Egyptiske presidenten der de nå diskuterer 3 Gigawatt basert på vindmøller. De har tidligere diskutert store solcelleprosjekter og hydrogenproduksjon, men nå altså vindmøller. Tror de ønsker å samarbeide med Scatec pga at de har så gode partnere på finansiering gjennom Nordfund og det britiske søsterfondet BII. De får også verdifulle statlige eksportgarantier fra Norge til disse enorme prosjektene....

CAIRO – 10 September 2022: Egyptian President Abdel Fattah El-Sisi discussed on Saturday with CEO of Norway’s Scatec Terje Pilskog cooperation with regard go renewable energy projects and the establishment of a project to produce 3 GW of electricity from wind.

https://www.egypttoday.com/Article/3/119017/Egypt%E2%80%99s-president-Norway%E2%80%99s-Scatec-CEO-discuss-cooperation-on-renewable-energy
tommy00
11.09.2022 kl 11:17 5435

bedre utsikter for lønnsomhet :)

Industry Analysts Just Upgraded Their Scatec ASA (OB:SCATC) Revenue Forecasts By 11%

https://simplywall.st/stocks/no/utilities/ob-scatc/scatec-shares/news/industry-analysts-just-upgraded-their-scatec-asa-obscatc-rev
Grand Stone
11.09.2022 kl 11:49 5444

Veldig usikker jeg også på hva kriteriene for de forskjellige kategoriene er. Men jeg forstår vel det slik at backloggen har man planer om å sette i konstruksjon innen rimelig tid.

Jeg mente at antal MW under bygging er 35% av antal MW i produksjon, per Q2 rapport. Da har jeg kun regnet Scatec sin andel av antal MW. I tillegg kan vi vel kanskje forvente bedre betalt for noen av prosjektene, spesielt de som har lagrings-kapasitet i tillegg. 1MW sol som i tillegg er koblet til en passe stor lagrings-kapasitet burde være vestentlig mer verd enn uten lagring.

Vi har også 138MW batteri under konstruksjon (modifisert for eier-brøk)

Hvor høy blir den andelen under konstruksjon på slutten av årtet? Offesiel backlogen utgjør nesten 30% ekstra. Også har vi fått noen positive overraskelser. Vannkraftverket er 14% av 350mw som er bare 50mw, tilsvarende Botswana. Så "overraskelsene" er ikke så ekstrem store, men det kommer likevel på toppen av en ganske stor konstruksjons-andel. Også kommer Oman...

Fra konstruksjon til in production er det vel kun release prosjektene som er aktuelle...

Så hvis hele backloggen (fra q2) settes i produksjon i år, burde den andelen øke til over 60% på slutten av året. Med momentet på mange av prosjektene når vi kanskje 100% innen et års tid?

Som vil si en dobbling av produksjonen innen prosjektene er ferdig bygd (2024???)


Jeg ble veldig overrasket over hvor stor del av inntektene som kom fra Philipinene. Og raporter om god produksjon derifra er jo veldig bra. I tillegg har jeg på følelsen av at de også er påvirket av energi-markedet for tiden. Dette fordi kull-priser burde være globale, eller semiglobale iallefall. Og noe av strøm-produksjonen fra philipinene kommer fra kull. Men viktigere er egentlig at prosjektene som skal bygges går etter planen.
DRUGGER123
11.09.2022 kl 22:13 5345

Volobe hydropower 120 MW på Madagaskar. Etter planen skal avtale skrives i høst, og byggestart planlagt 2023.
Britiske BII og Norfund er også med. Eierandelen til Scatec er ikke avklart i dette prosjektet.
https://www.waterpowermagazine.com/news/newsbritain-and-norway-partner-for-african-hydropower-9803419

Jeg har forventet at det skulle bygges sol på vann på vannkraftverkene til SNAP, Filippinene. Det ser ut som det står litt i stampe grunnet at myndighetene eier rettighetene.


DRUGGER123
11.09.2022 kl 22:18 5332

Hvorfor Oman ikke er i backlog - Jeg ser fra info at de fortsatt jobber med å sjekke ut det aktuelle området med målinger sol og vind. For å bygge optimalt er det viktig å plassere anleggene riktig vei og med riktige vinkler (som kan tiltes). De fleste av prosjektene til Scatec er alle undersøkelser gjort i forkant, men ikke i Oman. Regner med at det kan komme til backlog raskt da det allerede har offtake-avtale.
Spartan
30.09.2022 kl 13:14 5025


Nå kommer konsekvensene av manglende inntjening og vekst som er i det blå.

Det varsles sannsynlig utvannende emisjon. Kursmål nå til kr 70, tidligere fair value anslått til kr 65 via simply wall street.

Det var ikke makan til hvor pessimist en måtte være for å vente med kjøp til en så 70 tallet her. Hva tenker du nå basert på ny informasjon om selskapets kapitalbehov og økt rente på (betydelig) gjeld? Godt kjøp per nå, eller se om 60 tallet kommet før en laster opp? Kjøper du fortsatt selv eller har du tatt pause?
Grand Stone
29.10.2022 kl 16:58 4795

Q3 til uka.

Hva forventer vi?

kraftproduksjon i Philepinene: +25% over norman og +45% mer enn i fjor.
På grunn av 1, håper jeg på at de går i pluss dette kvartalet.

Fremgang i prosjekter 'under konstruksjon'. Spesielt er vel noen release prosjekter som er nærmest ferdistillelse vil jeg tippe?
De tre andre, Pakistan, Sør-Afrika og i Brasil vil vel ikke være ferdig før 2024?

Noen prosjekter satt til 'under construction'? Tviler, vi ville vel hørt om det isåfall, eller???

Flere prosjekter i backlog. Tipper Oman, og kanskje noen vannkraftverk.

Det tar vel 1.5 til 2år å bygge noe som helst, så man kan vel neppe forvente noe spesielt før 2024 og 2025 til man ser vekst igjen. Men det tilsvarer da per dags dato 35% av Scatecs kapasitet. Og hvis scatec klarer å sette planlagte backloggen til 'under construction' innen 2023. Så kan kraftverkene komme som perler på en snor fra 2025.

Spesielt kraft-verket i Sør-Afrika vil være veldig innbringende. I q2 rapporterte de hva de fikk de forskjellige prosjektene, og prosjektet i Sør-Afrika får vesentlig mer per mwh enn ellers, takket være batteri i tillegg.
JosefK
29.10.2022 kl 18:26 4753


Brasil, SA og Pakistan er under konstruksjon og kommer til å begynne å generere inntekter til D&C segmentet. I tillegg til release. Men release merkes knapt siden det er små installasjoner.

Angående Filippinene, sjekk denne (slide 18) https://scatec.com/wp-content/uploads/sites/7/2022/07/Scatec-Investor-presentation-July-2022.pdf

Tolker jeg det rett, nesten dobles produksjonen der i tillegg til at en større andel går til spot.
Grand Stone
31.10.2022 kl 10:42 4571

Ja, ser ut som en dobbling ja. En dobbling av produksjonen på en ikke ubetydelig mengde av produksjonen virker lovende.

Slik jeg leser den siden så kjøper de kraft fra spot-markedet for å overholde kontrakten i Q1 og Q2, men i Q3 (og sannsynligvis q4) så kan de selge på spot-markedet istedenfor. Las at også i Filippinene var de avhengig av kull, så de er nok ikke upåvriket av energi-krisen de heller. Så kan bli spennende.
JosefK
31.10.2022 kl 12:08 4541


CMD presentasjonen har en slide med temaet Filippinene. Jeg tar det fra hodet men noe sånt som 50% differanse fra kontrakt til spot.

Grand Stone
31.10.2022 kl 12:23 4587

Side 29 er også interesant. Der har de en ebitda på ca 1million kr per gwh for filepinene, 0.6million kr per gwh for sol & vind, og ca samme for hydro i lagos og uganda.

Med de prognosene snakker vi om over +100millioner i (proportional) ebidta. Snakker vi om noe høyere pris også (større andel til spot) så kan det bli enda bedre. Vi snakker da om +1 til +2kr i proportional ebitda per aksje.

I tillegg til D & C segmentet tar seg opp igjen. Guidet ca 9000 millioner * 10% fordelt på 18mnd, gir ca 150 millioner i kvartalet, hvorav litt mindre i oppstarten og sluttfasen på et prosjekt og mer i midten... Nok +1 ebidta per aksje. Kanskje ikke i q3 men...

I tillegg kommer valuta-effekter som er positive. (iallefall for alle kontrakter hvor vi får betalt i dollar). Estimert i q2 til å være +150 fordelt på to kvartaler. +75 ebidta, eller +0.5 per aksje...
Almirante
15.11.2022 kl 16:12 4364

Liten short-squeeze snart? Blackrock Investment Management (uk) Limited har inngang på 70nok ca.
DRUGGER123
27.12.2022 kl 15:53 3898

Hva har blitt satt i gang i løpet av 2022:

Sukkur 150 MW, Pakistan – konstruksjon startet sommer 2022
Mendubim 531 MW, Brasil – konstruksjon startet sommer 2022
Kenhardt 540 MW, Sør-Afrika – konstruksjon startet sommer 2022
BESS (batteri) 20 MW, Filippinene. Byggearbeid startet i 2022.

Hva kommer i løpet av 2023?

Egypt Green hydrogen 100 MW. Off-take avtale med Fertiglobe. Anlegget blir driftet av 260 MW vind og sol.
Oman 300 MW green ammonia, off-take avtale med Yara. Anlegget blir driftet av 500 MW sol og vind.
Sør-Afrika 273 MW sol. PPS underskrevet desember 2022. Financial close H1 2023. Byggestart 2023.
Botswana 50 MW sol, PPA underskrevet 1.09.22. Bekreftet finansiering og byggestart i løpet av 2023?
300 MW vindkraft Scatec India. Anbud vunnet desember 2022. Første vindkraftverket som Scatec bygger selv.
Myndighetene i Egypt skal bygge 21 avsaltingsanlegg for drikkevann drevet av fornybar energi jfr nyheter desember 2022. Scatec har et samarbeid med Orascom og Metito om bygging av 400 MW avsaltingsanlegg i Egypt. Bør komme nyheter fra myndighetene i Egypt i løpet av H1 2023.
Oppstart konstruksjon vannkraftverkene Ruzizi 3 og Mpatamanga i løpet av 2023? Byggetid beregnet til å være flere år.
Grand Stone
02.01.2023 kl 14:50 3653

Dette ser egentlig veldig lovende ut.

Uten Ruzizi 3 og Mpatamanga får jeg ca1800MW, med å anta eierprosent på 50% så blir det 900MW, som utgjør ca 50% av dagens portofølje. Som slett ikke er dårlig. Spent på hvilke av disse som blir nevnt i Q4 rapporten. +100% produksjon (GWH) mot slutten av 2025?

Egypt Green Hydrogen forsto jeg nesten slik at allerede var satt under konstruksjon?

Ja, vannkraftverk tar litt lengre tid å bygge, men vannkraft har andre fordeller.