Hva folk glemmer

Ikke Penge Dum
BCS 30.12.2021 kl 13:25 6691

Ser mange kommenterer at snart er BCS like stor som hele markedet osv osv og derav har de ikke noe tro.

Men dere glemmer prisen på innsatsfaktoren og ikke minst at bcs sin tech er vesentlig rimeligere i drift enn de andre spillerne i markedet.

1. Dette betyr at de vil stjele hele markedet forutsatt at kvaliteten er minst like god som den beste. Og jeg har forstått det at kvaliteten er god. Hvorfor stjeler de hele markedet? Jo fordi de kan underby markedet. Dette skjer kanskje ikke med det første, men etterhvert vil de bli fristet å kapre mer og mer ved å redusere pris.

2. en redusert pris vil også øke etterspørselen isolert sett.

3. å blande inn f.eks karbonnanofibre i betong gjør at styrken øker så voldsomt at man kan bruke betydelig mindre betong. Så selvom betongblandingen i samme forhold blir 100 ganger så dyr trengs det kanskje 10-20 ganger så lite. Mao, 2-10 ganger så dyrt. Og siden du da kan lage tynnere og mindre konstruksjoner så åpner dette for flere bruksområder der man er villig å betale 2-10 ganger vanlig. F.eks mange av disse ekstreme skyskrapere som mange har lyst til å bygge har nettopp denne utfordringen med betongen og stålet, nemlig at høyden og materialets egenvekt byr på problemer opp mot volumet.

4. Videre spiller prisen på CO2 inn. Hvis denne øker nok så vil karbonnanofibre bli rimeligere og rimeligere. Derfor er det logisk at BCS etterhvert selger enheter eller lisensierer ut teknologien fordi produsenter vil lage karbonnanofibre for p reduserer CO2 utslipp, og da vil kostnaden virkelig komme med.
Enn så lenge trenger teknologien ren CO2, men kanskje de vil fra røyk også som da øker markedet dems for CO2 rensing.

5. En siste spennende ting er materialet er konduktiv, mao det leder strøm. Det betyr at hvis man blander det inn i betong eller annen materiale og sensorer enkelte steder så kan man måle tretthet/fuktighet i materialet i soner/områder. Det skaper også muligheter innen batteri eller annen el tech. Men dette er mer jokerne på lengre sist.

Vil avslutte med at hvis man sammenligner med produksjib av kunstgjødsel både på utviklingen av tech og markedshistorien vil dere se mange likheter.
Redigert 30.12.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Ikke Penge Dum
30.12.2021 kl 13:28 6668

6. CNF kan valses og lages til grafen. Dette har også egenskaper innen membran teknologi der f.eks avsaltning krever mindre energi på å dytte vann igjennom en membran av grafen kontra tradisjonell.

7. og CNT har masse egenskaper det også og er .eks sterkere enn diamanter.
Redigert 30.12.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Bildetageren
30.12.2021 kl 13:50 6589

Folk ser også ut til å glemme at dette er et marked som kan (og vil) øke. Som alle andre markeder gjorde i sin tid..
Redigert 30.12.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Ikke Penge Dum
30.12.2021 kl 13:53 6562

Absolutt!
VanDiemen7
30.12.2021 kl 23:38 6076

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Du må lese gjennom rettskrivingen, Peftaus. Utrolig vanskelig å skjønne hva du mener.
Slettet bruker
31.12.2021 kl 01:00 5930

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Jeg personlig har ikke troa på hydrogen, men det betyr ikke at jeg jevnlig spammer f.eks Nel forumet med at kursen skal ned. Den enste grunnen til at jeg hadde orket det var fordi jeg ville inn i aksjen billigere. Alle vet at du er enten interessert i selskapet pga teknologien, eller for kun trading. Ikke drit deg ut mer nå.
rockpus
31.12.2021 kl 10:42 5641

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Peftaus

Hvorfor gjør du dette? Har du glede av å irritere andre? Hvor mange ganger skal du fortelle oss at du ikke har tro på BCS? Når du ikke tror på dette selskapet, er det ikke mer naturlig at du da heller konsentrerer deg om et selskap du har tro på?
Vi har tidligere anmeldt deg til admin for din destruktive oppførsel på tråder om BCS. Er det nødvendig å gjøre det igjen?
Slettet bruker
31.12.2021 kl 11:08 5565

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hvis du ikke har sett selskaper bli priset ut fra fremtidig potensialet før har du ikke vært lenge på børs.
nopetter
31.12.2021 kl 11:44 5472

Han må ha blitt påført store skader under fødselen eller så har noen mistet han i gulvet når han skriver at CNF ble oppfunnet i 1889.

På slutten av 1890 og begynnelsen av 1900 tallet kjørte ennå menneskeheten rundt med hester og kjerrer. Det utrolige var at på ca 70 år så klarte man å landet bemannede farkoster på månen. Det ww2 som fikk igang den store evolusjonen når det gjaldt jet og rakett farkoster. Karbonfiber har vært et av de mest brukte materialer i Formel 1 siden introduksjonen av materialet tidlig på 1980-tallet.
Redigert 31.12.2021 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Hjelpalaus
31.12.2021 kl 13:01 5364

Da jeg nylig kjøpte meg bil var et av tilvalgene "speilhus i karbonfiber" til ca 15000 kroner. Utrolig nok er det en hel del som faktisk bestiller dette. Det har ingen hensikt annet en å vise sin ekstravaganse. Men det blir raskt noen tonn med ekstravaganse med carbonfiber worldwide i alle mulig applikasjoner. Folk har ekstremt mye mer penger å bruke på dyre ting og materialer. Dette vil bidra ytterligere til å øke etterspørselen etter dette materialet.
Karybdis
31.12.2021 kl 15:03 5172

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Man kan jo håpe at noen utlendinger vil kjøpe opp BCS. Med norsk skatte- og avgiftspolitikk skal det vel mye gjøres å skape en innbringende virksomhet ettersom denne vil generere inntekter først over tid; tviler på at Spetalen vil stille opp; stiger kursen selger han; grunderaksjærene selger bl.a. for å sikre seg og for å betale formueskatt og annet. Utlendinger vil kunne ha mulighet til å være langsiktige, hvis de har troen da.
Slettet bruker
31.12.2021 kl 15:55 5077

Karybdis….husk at hvis noen selger er det noen som kjøper. Du har glemt det.
rockpus
31.12.2021 kl 16:47 4988

Du kan ha rett i at det er stor sannsynlighet for at dette selskapet blir overtatt av utlendinger. Historien har vist at det er for puslete finansmiljøer i Norge til å holde på selskaper med potensial eller størrelse over et visst nivå.
Ikke Penge Dum
31.12.2021 kl 17:57 4917

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Det kommer an på bruken er det jeg prøver å si.

Fordi, man kan da lage karbon-alu legering som er vesentlig tynnere eller i mindre volum men med samme styrke. Da er betalingsvilligheten der hvis det er tilfellet.

Man må ta inn over seg at BCS sin tech øker markedapotensialet og ikke minst kan være en driver for prisen i markedet på en slik måte at bruksområdene øker.

At du sier st carbonfiber markedet utviklet seg sakte kan man sammenligne med gjødselmarkedet. Det også utviklet seg eeeeekstremt sakte før introduksjonen av kunstgjødsel.

Historisk utvikling er ikke nødvendigvis en god prediksjon, spesielt ikke ved skift eller hopp i teknologien bak!
Hjelpalaus
31.12.2021 kl 20:03 4819

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Nei.
Karybdis
31.12.2021 kl 23:07 4689

Jeg tenkte nok at min kommentar over ble litt for spiss for daytraderne. men jeg oppfatter at du oppfattet min bekymring, Rockpus.
Noe av grunnen til det du kaller puslete finansmiljøer i Norge mener jeg er av mer strukturell art. Der er ikke nok insentiver til å skjerme selskaper og utvikle disse. Et alvorlig problem er formueskattelegging av ulønnsomme bedrifter. Derfor blir ofte målet også for grundere bare å utvikle selskapet til at det kan selges. Et typisk område er hele bioteknologisektoren her i Norge.
Slettet bruker
01.01.2022 kl 01:56 4566

Ser man på overskuddet til Yara vs konkurrenter så ser vi tydelig hva du mener her. Det er bra at mer av pengene kommer befolkningen til gode, men å bli skatter så hardt at man ikke har kapital til å investere og oppkjøp av andre bedrifter er ikke heldig. Det burde vært massive fritak for norske bedrifter som ønsker å ta store markedsandeler i eksportmarkedene.
Slettet bruker
01.01.2022 kl 02:45 4522

Vi vil se en stor økning av carbon nanofiber, carbon nanotubes osv i utviklingen i romfart og militært. Holdbarhet som er ekstremt mye bedre enn tidligere materialer, egenskaper som øker stealth funksjoner, strømavledende(for fly) .
Det vil bli satset store beløp på å ha forsprang på Kinesisk militært-teknologi kommende år. Mer og mer vil foregå med ubemannede farkoster, og vekt/styrke/korrosjonsbestandighet vil være avgjørende.
Så kan man spekulere i hvor mye graphene/Cnf/cnt-polymer kg legeringer det vil bli brukt i ett fly/ pansret kjøretøy/ maritime fartøy mm.

Håper(men ikke tror) at Norge som nasjon kan utnytte dette og utvikle og produsere sluttprodukter av dette. Vi har jo også naboer i Sverige som er i verdensklasse når det kommer til produksjon og utvikling av militære fartøy.

Kan også legge til at cnt vil sannsynligvis være foretrukket brukt i blader til vindmøller.
Redigert 01.01.2022 kl 02:47 Du må logge inn for å svare
JML
02.01.2022 kl 08:16 4005

Man kan vel anta at prisene for karbonutslipp vil øke kraftig i årene framover, og det vil vel hjelpe bra.
Men er det noen mulighet for at BCS kan redusere produksjonskostnaden ?
Londonmannen
02.01.2022 kl 10:16 3863

Norske politikere, inkludert sentrale statsråder er oppdatert på BCS sin teknologi og informert om det enorme potensialet denne teknologien har. Ikke minst følger de utviklingen i Mo med stor interesse. Ja, selv Statsministeren nevnte Mo i sin nyttårstale, selv om BCS ikke ble nevnt spesielt.

Men det teknologiske gjennombruddet BCS fikk i desember 2021, så vil jeg ikke bli overrasket om det kommer utspill fra regjeringen i løpet av første halvår 2022.

Ja, det er såpass økende interesse fra offentlige, private og institusjonelle aktører, både norske og internasjonale, at det vil være underlig om vi ikke ser en meget hyggelig kursutvikling utover i 2022. Vil faktisk ikke bli synderlig overrasket dersom vi faktisk får oppleve BCS som børsvinner i 2022.

I morgen åpner første handledag i 2022 og enhver BCS-aksjonær bør glede seg.
Gork
02.01.2022 kl 11:12 3766

Selskaper som går fra "Hva skal vi gjøre" til "Hvordan skal vi gjøre det bedre" i sin utvikling. Er et av hovedfokusene kostnadsreduksjon, mere effektiv drift, bedre prosesser etc.

Med dagens drift og kjøp av CO2 gass samt kjøp av strøm, ligger kostnad for råvarene rundt 400-500 kr pr kg. Gassen blir vel på et tidspunkt gratis, kanskje sågar få betalt for å motta den. Strømprisen i Mosjøen ligger langt under hva ovennevnte kostnadsbilde uttrykker.

Jeg har regnet på hva total kostnaden kan bli ved 2 fabrikker samt anlegget på Flesland, med en total produksjon på 400 tonn pr år og en salgspris på 10.000. Jeg vil ikke fortelle resultatet, dere vil idiot forklare meg (noe som kanskje ikke er så dumt....hehehe) om jeg gjorde det. Men prisen på CNF kan synke veldig mye og de vil fortsatt tjene store penger.
Hjelpalaus
02.01.2022 kl 13:35 3576

Det har vel versert rykter om en bunnlinje på over 60%.
Om det er tilfelle skal kursen i over 1000 kr pr aksje når de har 2 fabrikker i produksjon.
Og de har planer om 40 fabrikker. Hvem våger å ikke være inne i denne aksjen?
Redigert 02.01.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
nopetter
02.01.2022 kl 15:18 3428

Det har enda ikke kommet kjøpere på banen. Nå har dem bevist at de klarer å produsere nå må dem ha high end kjøpere av fiberet som kjøper på hundrevis av tonn. Panasonic er stikk ordet og batteri serien 4680 til Tesla modell Y som starter produksjonen senere i 2022 i Tyskland og i Texas. Disse kan bli mega forbrukere av CNF

The electronics giant and primary Tesla battery supplier is aiming to start test production as early as March. It marks an important step for Tesla's future battery plans, and an about face of sorts for Panasonic.
Redigert 02.01.2022 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 16:34 3299

Ja,electrek.co
In 2022,Tesla will be about ..
🔋🔋🔋
Hjelpalaus
02.01.2022 kl 18:27 3142

Det er nok ingen som kommer til å bruke CNF i stor stil i batterier før fabrikkene til BCS står klar. Vi snakker 3-4 år frem i tid.
Gork
02.01.2022 kl 21:54 2933

Rykte......
60%, da må CNF prisen ligge rundt 5.000 kr pr kg (I underkant) etter hva jeg kan se. Vi får se, men utgangspunktet er ikke dårlig.
Hjelpalaus
02.01.2022 kl 22:22 2877

Du kan trygt bruke P/E på 30 på et selskap i denne fasen. Kanskje 50 også. 1 mrd i resultat gir da 50 mrd i MCAP, eller 1300 kr pr aksje.
in2deep
03.01.2022 kl 11:34 2525

Det er ikke rykter nei. Det er BCS sitt eget anslag.
Men om det er "bunnlinje" vet jeg ikke, men iallefall et anslag for EBITDA... Men EBITDA er ofte en størrelse man vurderer med bakgrunn i.