PEN - 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
23.06.2022 kl 18:45
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Falketind
PEN 31.12.2021 kl 00:00 317104

"Vi trenger mer oljeleting | Finansavisen" https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/12/30/7795454/vi-trenger-mer-oljeleting

Lover godt for oss PEN/BWE-aksjonærer i årene fremover.... 💰📈🤔
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 10:58 2893

Det er bra å se at Petronor holder på 30 juni. Fra Pareto:

« I rapporten vises det til at Aje-transaksjonen har mottatt regulatorisk godkjenning i Nigeria, og sluttføring av transaksjonen ventes å skje i andre kvartal 2022.» Tror de vet dette bedre enn John. Venter i løpet av året liksom…. Hva slags uttalelse er det?
JUICEitUP
27.05.2022 kl 11:04 2888

Spot on.
Har fått med meg hva PNOR skriver, men forholder meg til det Panoro uttaler. Som sagt elendig håndverk og kommunikasjon.
Helt seriøst ment: Noen med kontakter inn til de indre gemakker burde få sendt John på et IR kurs ASAP. Snakk om å ødelegge aksjonær verdier med sleivete kommentarer.
batterivann
27.05.2022 kl 11:08 2874

Nå er det vel slik at det er fortsatt er forventet lite triggere de første månedene. Det som er forventet er at oljeprisen svinger. La oss f.eks si den svinger mellom 100 - 130 så vil dette kunne gi både nedgang, frykt, kjøpsanledninger, forventninger, oppgang og alt annet som er hverdagskost i aksjemarkedet. Er ikke dette noe man liker så er jo rentefond et meget godt alternativ.

Hvordan vi treffer med lifting i juli i forhold til oljeprisen vet vi ingenting om og blir opp til hver enkelt å gjette på.
Så langt i år er vi opp ca 43%. Det har ikke vært overraskelser angående løfting og kursen har klatret selv om markedet har vært informert om at H1 består av minimalt med løfting. H2 begynner om ca 35 dager og da kommer løftingene som perler på en snor.
Holder oljeprisen seg ut 2022(som forventet) så er det mye å se frem til.
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 11:14 2864

Det er vel sånn at lifting fra Dussafu betales ut i fra snittprisen for den måneden lifting skjer. Sånn har jeg oppfattet det. De innfører nå også mer hedging igjen.

« Management is implementing a hedging programme to coincide with the Company’s lifting schedule and maximise its exposure to the prevailing high oil price environment. In addition to the limited historical hedges in place over 600 bopd in 2022 (costless collars with a USD 56/bbl floor and USD 65.5/bbl ceiling) the Company has entered into swaps covering 200,000 barrels at a price of USD 104.5/bbl around its July liftings»
Redigert 27.05.2022 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
40something
27.05.2022 kl 11:33 2816

Vi har jo ikke lifting er så mange ganger i året og hvis Pen skal prises bare ved de tilfellene så blir drt jo også feil. Vi aksjonærer får jo heller ingenting fra selskapet bare for at Pen får penger i kassa, så disse kursbevegelsene er kun taktikk og psykologi, mens mange prøver å forklare med tall. Børs er poker.
SL
27.05.2022 kl 11:38 2824

mange som kommer til å gå glipp av oppturen i q3 og q4 ser jeg haha
cinet
27.05.2022 kl 12:00 2927

Hvis dere hører på John, er det helt åpenbart at han ikke har en god følelse for AJE-"salget". Her har dessverre ikke PEN en retrettmulighet.Vi får infiserte pnor aksjer, som ingen av de store eierne i PEN vil bli belemret med. Da blir de plutselig eiere av et selskap med et ekstremt omdømmetap innen oljevirksomhet i Africa. Ikke store beløpet det er snakk om, men vil automatisk dra PEN i et omdømmetap.

John sier både 3q og 4q for aksjene, men sier også at han tror (håper?) 2q. Trolig klok av skade med å love for mye, for tidlig. (Det samme gjelder generelt utbytte, de har svære kostnader i 2q, før pæng vil sprute inn i 3q og 4q)

En annen grunn til dagens fall er 1q for BWE. I Gabon blir det både utsettelser og overskridelser. Her må vi avvente til redgjørelsen kl. 1400. Det viktigste for PEN vil være om kompressoren er i rute til 3q. (John var veldig ullen på dette spørsmålet, kunne ikke kjøpe slike store ting på Amazon...)

Totalt sett er det meste i rute, EG er et gullkjøp, Sør Afria kan bli den store jackpot, Gabon kommer men litt forsinket, og Tunis kan vi egentlig glemme. John vil omtrent ikke snakke om dette landet på T. AJE...helt håpeløs salgsavtale, men hvem kunne vite den gang da, at tre sentrale ledere i pnor skulle bli mistenkt/siktet for grov korrupsjon. (Pnor burde mannet seg opp og fortalt hva dette i detalj går ut på, deres uttalelser er latterlige, samtidig som de selvfølgelig burde betalt oss i cash)
Redigert 27.05.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 12:11 2883

Må si jeg begynner å bli litt lei av dette pratet ditt om infiserte PNOR-aksjer. Du sitter jo som meg også i Yara og de har jo virkelig hatt korrupsjonssaker mot seg og består i beste velgående ennå. Fire mann i ledelsen ble ilagt strenge straffer, men i ankesaken ble tre av dem fritatt. Denne saken var mye verre enn PNOR saken. Den foregikk altså mens de satt i viktige stillinger i selskapet. Når det gjelder PNOR derimot så ser dette ut å være en sak før selskapet ble dannet. Og at PEN skal få et tap av omdømme forstår jeg ikke noe av. Det er jo bare tull.

Så på presentasjonen til Petronor. Den var bra synes jeg, og Pace var temmelig klar på at det kun er snakk om aksjer. Det har det jo vært hele tiden siden avtalen var godkjent. Det var tydelig at han så frem til å få inn store investorer fra OEN.
40something
27.05.2022 kl 12:39 2836

Ser det slik som FF at det som skrives som forklaring på kursnedgang ikke noe bedre enn overskriftene på E24 eller DN hvorfor markedet går op eller ned. När børsene pendler mellom opp og nedgang så er det kun psykologi og taktikk. For hva er kjedeligere for mennesker uansett om det er de som sitter i XI eller megleransatte hvis kursen star stille mellom kvartalsrapportene. Derfor brukes det datamaskiner som når investorer nøler, kjører på med samhandler og flyttet ordrebilde i forsøk om å få dynamikk. Det funker jo då det ikke er så mange reelle handler som kan gå imot.
Jeg slår et slag for likestilling i markedet at kurtasje skal beløpe på hver handel. Drt er det eneste som hindrer manipulasjon. Vi så nettopp at algo klarte å flytte kurs med 30 øre med bare noen hundre aksjer fra 31,18-30,92
Redigert 27.05.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 12:39 2835

BWE holder conference call kl. 14:00 i dag. Regner med litt mer detaljer fra Dussafu da enn hva vi fikk vite på onsdag.
Whatnow
27.05.2022 kl 13:50 2715

Slik går no dagane, tror dette blir en spennende aksje å sitte med på lang sikt. Men du for en begredelig dag når oljen ligg på 117. Tenk visst oljen hadde gått ned mye idag, aksjen hadde blitt maltraktert.
Redigert 27.05.2022 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
batterivann
27.05.2022 kl 14:04 2671

Jeg foreslår at alle som er misfornøyde selger seg ut. Mye kjekkere å eie i et selskap man er fornøyd med.
At personer bruker så mye tid på AJE utbytte er noe jeg ikke er i stand til å fatte. Vi snakker om ca 3% utbytte som er mindre enn mange intradag svingninger.
Personlig så ser jeg på muligheten for å akkumulere på fordelaktig pris så tar gjerne i mot en midlertidig nedgang.
Whatnow
27.05.2022 kl 14:17 2656

Det positive idag er kanskje at en fikk rista vekk en del kortsiktige lykkejegere, mager trøst på en svært så rød dag.
Redigert 27.05.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
d12m
27.05.2022 kl 14:28 2631

Hvis dere ikke har fått med dere dagens ny info som er PEN-påvirkende så bør dere lete på ny..

Men cinet har nesten fått det med seg. Dog skriver han "Det viktigste for PEN vil være om kompressoren er i rute til 3q."

Det har jo BWE informert idag tidlig om at den ikke er. Estimert 8 uker forsinkelse. Og det er pr nå. Kan bli enda mer.

BWE i børsmeldingen i dag tidlig:
The shortage of gas lifting capacity will continue to impact operations until a new compressor is installed. This is expected towards the end of the fourth quarter of 2022.
+
Anticipate ~8-week delay in additional gas lift capacity due to global supply chain disruptions
Redigert 27.05.2022 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Whatnow
27.05.2022 kl 14:28 2636

Ypperlig dag for å få ned gjennomsnittsprisen på aksjekursen
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 14:47 2605

Ingen overraskelse egentlig. Man venter jo nesten alt i dag i de fleste sektorer. Hadde sykkelen min inne til service og det tok flere måneder grunnet mangel på deler. Skal du kjøpe El-bil må du ofte vente over et år. Det er veldig vanskelig grunnet pandemien. Så fikk vi krigen på toppen. Nær sagt alt skyves på. Kjedelig å vente og vente, men trøsten får være at olja blir jo ikke borte.

Også Gazania-1 har lenge blitt skjøvet på, men så kom meldingen som fikk meg til å sperre opp øynene. Den skal komme en måned tidligere enn meldt i våres. Men jeg tror det ikke før jeg ser det……
d12m
27.05.2022 kl 14:49 2611

Akkurat Gazania tror jeg du kan tro på.
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 15:06 2573

Ok. Da får jeg tro på deg da, men only time will tell.
40something
27.05.2022 kl 15:36 2521

Godt forslag om å selge hvis mistillit til selskapet som alltid dukker opp når det klages, hvilket jeg ikke har(mistillit) . Men som ofte så bommer man på hva folk egentlig klager på. Man kaller ting syting og når man egentlig er misfornøyd med kurs så er det ikke kritikk til selskapet alle tilfeller.
Det som faktisk er mest forekommende er at man prøver å hefte aksjekurs til selskapets eller ledelsens prestasjon. Men hva med alle som selger kursen ned uansett grunn?
Hva med taktikkspillet til algo kontoene?
Hva med fond som opererer med indeks som referanse?
Det er mye på børs som reagerer med helt andre parametere enn selskapsspesifike grunner og fundamentale verdier. Se bare hvor lenge pnor har fått slite med å bli akseptert på børs. FF har nøkternt forklart at de som ev preger kursen negativt lastes for aktivitet før de ble en del av pnor idag.
Redigert 27.05.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
512tr
27.05.2022 kl 15:38 2543

Fordi det er ikke BWE som styrer Gazania 😊
40something
27.05.2022 kl 15:42 2527

Skivspark 512tr!!
40something
27.05.2022 kl 15:46 2512

Aksjer for 3 milj som har blitt handlet innenfor en radius av 10 ore.
Snakk om kontroll fra kongen på haugen!
cinet
27.05.2022 kl 16:09 2473

anticipate .... det er langt fram, men de mangler åpenbart noen viktige deler til denne no-amazon kompressoren utenfor Gabon.... og "Forventer" tilnærmet/ca/stipulert 8 uker forsinkelse. Ikke noe særlig, men...viktigere er at phase 1 er i rute til jul :) Aldri kjekt med forsinkelser, men oljen venter på oss, og det er ikke en stor kostnadsprekk.
d12m
27.05.2022 kl 16:22 2487

Gassløftkompressor handler du ikke på Amazon, nei :)
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 16:26 2505

Men det var ikke betryggende at de sliter med å få deler til ombyggingen av Hibiscus Alpha riggen. Jeg skal prøve å senke skuldrene og innstille meg på ytterligere forsinkelser. PEN og kanskje heller ikke BWE kan imidlertid neppe klandres for dette.
Fluefiskeren
27.05.2022 kl 17:06 2467

Alltid like klart og etterrettelig fra min favorittside når jeg skal holde meg oppdatert.
cinet
27.05.2022 kl 17:23 2446

"Klandres" kan ingen av de, men spesielt BWE har mye å gå på når det gjelder adekvat informasjon til aksjonærene. Alpha er egentlig i rute, med sailaway i august (har vært nevnt at de håpet på september, men i artikkelen står det vitterlig aug), men mye skal rigges utenfor Gabon. Hvis man senker skuldrene med en GT, så utgjør ikke 15.1.23 vs 15.12.22 den store store forskjellen. Oljen ligger der, og inntektene vil sprute over BWE/PEN. De må prøve å unngå store kostnadsprekker, som det pr.nå ser ut til at "de" klarer.
bmw5
27.05.2022 kl 17:48 2433

1000 tonn tung kompressor skal gi olje for milliarder på Kvitebjørn
Du kan lese mer om kompressoren på E24.

Nå er ikke BWE kompressoren like stor men den er komplisert å bygge og i disse tider hvor mange oljefelt skal ha en kompressor for å øke oljemengden så har produsentene nokk å gjøre og da tar det som regel tid å få kompressoren ferdig.
cinet
27.05.2022 kl 18:45 2458

Kjøper?, har kjøpt, for lenge siden (kjøpt litt opp ved siste emisjon). Lenge før kompressor ble tema. PEN/john har gjort nesten alt rett, men ble trolig litt lurt av DNO i Tunis, og ikke minst AJE-"salget" rir selskapet som en mare. Alt peker dog opp opp opp, men vil ta litt lenger tid, spesielt for aksjonærer som lider av utbytte-psykose.
Trond.heim
27.05.2022 kl 20:39 2357

Kanskje greit å forholde seg til egen investering mer rasjonelt, enn emosjonelt.
Trist for alle dem som er avhengig av å selge med gevinst innen kort tid.
Vi vet mer enn nok om hva vi kan forvente i H2.
Fortsatt sterk oljepris, mange lifinger, dvs. intektene kommer i slutten av året. Det er ikke dramatisk. De som baserer sin forretningsdrift på salg av skiutstyr, må klare å leve med at salget er labert i sommermånedene.

Jeg forstå hverken pessimisme eller negativitet. Jeg ser på H2, jeg ser en formidabel inntjening, mulige funn fra B2 og produksjonsøkning fra Gabon.

Spiller det så stpr rolle at skuffede aksjonærer satser på andre aksjer?

Jeg bommet, jeg trodde kvartalsfremleggelsen ville resultere i kurs 35 pga. konklusjon om utbytte og størrelse på utbytte.

Tenkte å selge litt på 35. Det er utsatt. Hva er problemet? Gevinst skal nytes, gis bort eller reinvesteres. Ingen hast, snart er det jul.
bmw5
28.05.2022 kl 00:10 2210

Det blir spennende når kompressormodulen er installert på Adolo om noen måneder hvor mye olje som blir produsert ekstra. Trykket i de 6 brønnene på adolo har gått ned og med det produseres det mindre olje, derfor må det installeres en kompressor(modul) på Adolo, men det vet vell de fleste. Økt produksjon, mer penger til PEN \ BWE.
Trond.heim
28.05.2022 kl 08:30 2037

Lifting i juli.
200 000 fat er hedget, men 650 000 fat blir solgt til historisk høy oljepris:

Oljeprisen nærmer seg 120 dollar
Oljelagernivåene minker og etterspørselen øker. Investeringsbanken Bank of America tror prisen kan øke til over 150 dollar fatet dersom dagens geopolitiske situasjon vedvarer.
Fluefiskeren
28.05.2022 kl 08:34 2058

Vi har vært inne på det tidligere. Hvorfor ble ikke dette forutsett? Hvorfor var man ikke føre var? Dette skyldes jo ikke uhell og tilfeldigheter. Nå er jeg muligens på dypt vann, men jeg har også tidligere stusset på hvorfor brønnene bores så veldig tett innpå hverandre. Det virker rart for en legmann. Hvis dette kartet stemmer så er det svært kort avstand mellom dem. Det synes temmelig klart at de må påvirke hverandre. Nå gir 6 brønner mindre enn det de to første ga alene. Riktignok har det vært naturlig decline, men så mye..?

https://www.energy-pedia.com/news/gabon/bw-energy-announces-revised-plan-of-development-for-ruche-phase-1-177964
bmw5
28.05.2022 kl 10:17 1977

Fluefiskeren! Tror du kan ha rett i det du skriver. BWE har gjort noen feilvurderinger. Slik jeg har forstått det har BWO ledelsen kommet fra BWO og har lite erfaring med å være operatør for et oljefelt. Fluefiskeren, kunne nesten tro du har vert en eldre \ gammel oljearbeider.
Fluefiskeren
28.05.2022 kl 10:36 1974

Nei. Det er det vel du som har vært.
Grila
28.05.2022 kl 10:40 2010

En kan godt vere føre var her, men å kjøpe inn en kompressor i tilfelle behovet er der kan bli veldi kostbart om det skulle vise seg at det ikkje var behov for kompressoren. Det er ikkje unormalt at brønnene leverer mindre en estimert og andre veien at dei produserer meir. Det blir mange variabler inn i bildet her. Forskjellen for BWE og dei større operatørane er at dei har så mange brønnar involvert at om noken produserer mindre en estimert så forsvinner det litt inn i mengda, kontra BWE som har bere desse brønnane og fokusere på no.

Den biten med at brønnene er så tett til kvarandre som vist på bilde inn på den linken gir ikkje nokk informasjon. Det som er merka der er topphullet til brønnane, korleis brønnbana går vidare nedgjennom strukturen er ikkje vist her så vi veit ikkje om dei ligg tett eller ikkje. Dei kan gå langt ifrå kvarandre for alt vi veit :)