PEN - 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
23.06.2022 kl 18:45
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Falketind
PEN 31.12.2021 kl 00:00 318313

"Vi trenger mer oljeleting | Finansavisen" https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/12/30/7795454/vi-trenger-mer-oljeleting

Lover godt for oss PEN/BWE-aksjonærer i årene fremover.... 💰📈🤔
Fluefiskeren
31.05.2022 kl 16:59 3612

I forhold til oljeaksjer generelt var det en dårlig dag for PEN. Ingen tvil om det. Fortsatt et stykke opp til der vi var dagen før Q1. Er tydelig at markedet var litt skuffet her. Skal jeg tippe er det opplysning om at kompressoren tar enda lengre tid enn guidet. En del håpet nok på kortere. Guidingen om first oil fra H/R holdes fast til slutten av året, men det var tydelig at BWE også så for seg mulige utsettelser også på dette punktet. Produksjonen var også litt lavere enn på slutten av 2021, men dette skyldes primært 12 dagers vedlikehold på Adolo. Noen hadde kanskje håpet på at rokkeringer på brønnene på Tortue skulle vist en viss produksjonsøking.
SL
31.05.2022 kl 17:13 3589

er ikke stor vits i og forvente mye av oljeprisen når vi alle vet at vi må 2 kvartaler frem før vi ser noe til de prisene i regnskapet. Har man troa på gode oljepriser fremover kjøper man pen, vill man utnytte de nå kjøper man heller okea,equinor og vår energi.
d12m
31.05.2022 kl 18:11 3517

Hvis noen håpet på kortere tid i disse supply chain disruption-tider så tror de nok på julenissen også.

Kompressor kommer når den kommer.
Fluefiskeren
31.05.2022 kl 18:28 3487

Det har vært BWE selv som har snakket om 2H. Det begynner om en måned. Og at den kommer når den kommer er jo selvfølgelig. Når skulle den ellers komme?

2 måneder ytterligere forsinkelse har de guidet nå. Det er jo ikke akkurat noe å rope hurra for.
Redigert 31.05.2022 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
d12m
31.05.2022 kl 18:37 3474

Jeg forventet ihevrtfall ikke noe annet forsinkelse i disse tider hvor det aller meste er en utfordring.

Skuffede selger = mulighet til å kjøpe til rabatt, men akkurat nå for tiden har jeg de (tidligere) ledige midlene i DVD siden jeg tror den snart får kontrakt. Satser på at skuffelsen vedvarer så en evt DVD-gevinst bl.a. kan føre til mer PEN i beholdningen
Redigert 31.05.2022 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
31.05.2022 kl 21:15 3345

Du skriver to kvartaler frem. Årets største lifting skjer i juli. I min kalener er det 1 mnd fram, det fortoner seg nærmere enn to kvartaler frem. Jeg sier ikke at du tar feil, men budskap når markedet tidligere enn det dukker opp i regnskapet.
Fluefiskeren
31.05.2022 kl 21:51 3295

Nesten så jeg håper han tar feil. Noen klipp:

«Spår høyere oljepris og store omveltninger etter EUs oljeboikott: – Totalt kaos

– Når du sanksjonerer verdens største eksportør av fossil energi, skjer det ikke uten store konsekvenser, sier ekspert.
Natt til tirsdag inngikk EUs medlemsland en avtale som vil kunne få store konsekvenser for verdens oljemarked:

EU kutter 90 prosent av importen av russisk olje innen 2022.

Det skjedde etter et kompromiss med Ungarn, som sammen med Slovakia og Tsjekkia får ekstra tid på seg til å fase ut russisk olje.

For Norge er dette som julaften og nyttårsaften på én og samme tid, sier SEB-analytikeren, som mener en oljepris på mellom 120 og 150 dollar fatet kan være et fornuftig nivå fremover.«

https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-hoyere-oljepris-og-store-omveltninger-etter-eus-oljeboikott-totalt-kaos/s/5-95-511139

40something
31.05.2022 kl 22:20 3269

Allikevel så er det få som vet hvor mye oljen skal prises til. Nå er spot nede i 116. Future som du liker å forholde deg til er fortsatt på 123, mens bid er på 120. Det logiske er at Brent skal opp i sommersesongen men det er mye avvik og støy som gjør det vanskelig å få stabilitet. Schieldrop spår kaos og høye priser etter EU:s boikott av russisk olje. Så hvorfor markedet i dag priser ned oljen er ikke lett å forstå.

Ja, lifting i Juli for PEN og vi vet først etterpå hva prisen blir. Litt urettferdig at offshore der rigg ikke prises til brent slik som oljeselskaper , men konkurrense i markedet der kontraktet er bindende fra inngåelse. Ja, det er mange nisjer som konkurrerer om investorer på markedet. Kan ikke helt slippe Borr sin sluttauksjon der 2/3 deler av dagsvolum ble omsatt. Skremmende marked syns jeg.
Redigert 31.05.2022 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
512tr
01.06.2022 kl 08:17 3078

Dette EU «forbudet» mot å importere Russisk olje vil ikke skade Russland mye, Tyskland og de fleste EU land vil fortsatt kjøpe «vasket» Russisk olje.

Russisk olje vil bli solgt slik Iransk olje har blitt solgt under mange år med US sanksjoner, bare i en mye større målestokk.

Russisk olje vil bli kjøpt av meglere og hovedsakelig Greske skipsredere om eier 2/3 av EU tankflåte, og er eksperter på oljetransport. Det var nettopp et forslag fra EU om å forby Russisk oljetransport, med det ble nedstemt bla. av Grekerne.
Olja kan bli kjøpt og lastet i for eksempel. St. Petersburg eller Vladivostok, så kan den bli den solgt til f.eks. Hongkong, så til Filipinene videre til et annet land, olje er fremdeles på det samme tankskipet, men har nå blitt «vasket» fra å være russisk olje til å bli et av de daglige oljesalgene fra et land som ikke er befattet med sanksjoner.

Så kan Tyskland eller et annet EU land kjøpe «vasket Russisk» olje, bare enda dyrere siden alle mellomleddene skal ha sin betaling.

Vi som sitter i oljeaksjer er vel de eneste i Norge som kan le litt av hele hysteriet, resten av våre landsmenn sliter med tidenes dyreste bensin/diesel priser, selv om vi bor i Europas desidert største oljeeksportør og produserer 10 ganger mer enn vi forbruker, mye mer hvis vi tar med gassen.

Gass som også alle prater om, vet vi knapt nok hva er, siden vi ikke bruker gass, men vannkraft…men de godene ble fort revet bort når kraftprisene har eksplodert pga. utenlands eksport….dette tross vi er selvforsynt der også.

40something
01.06.2022 kl 08:58 3006

Man burde kunne forvente at når EU legger opp til sanksjoner så må de også neglfare for å se om det overholdes. Det er jo ganske store laster som ankommer. Man kan også forlange at det dokumenteres fra produsent til konsument hvor oljen kommer fra. Man kan betrakte olje på lik linje med våpen og forby kjøp fra andre enn de som er godkjent allerede fra første ledd.
512tr
01.06.2022 kl 09:06 2982

Du har vel hørt utrykket "verden vil bedras", fagfolk i EU systemet VET at det er slik det vil utarte seg.
Men så lenge Ursula von der Leyen, Josep Borrell og Charles Michel viser "handlekraft" kan innkasserer en "seier", får virkelighet være virkelighet og politikk være politikk 😊
batterivann
01.06.2022 kl 09:21 3093

Nettavisen:
– EU-landene ønsker nå at Europa ikke skal ta imot olje på båt fra Russland. De håper den i stedet flyter til Asia. Der kan for eksempel India si at de ikke vil kjøpe oljen for mer enn 50-60 dollar per fat. Dermed kan Russland få solgt oljen, men de får ikke like godt betalt, sier Schieldrop.

Dette er jo en vinn-vinn situasjon.
Russland mister inntekter og Asia får redusert pris på oljen.
India og andre U-land må jo være evig takknemlige for denne gavepakken. Beløpene de sparer må jo være ufattelig mye større enn en hver økonomisk støtte og U-hjelp.

https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-hoyere-oljepris-og-store-omveltninger-etter-eus-oljeboikott-totalt-kaos/s/5-95-511139

40something
01.06.2022 kl 09:23 3096

Vi har jo undersøkende journalistikk og. Alle vet jo at politikere gjør alt for å sitte ved makta, men når fasader begynner å smuldre så hjelper det lite mot lavinen av mistillit.
Paypal
01.06.2022 kl 10:57 2981

Egentlig en noe merkelig kursutvikling i Pen hver gang hovedindeksen er markant ned. Av porteføljen min ( 8 aksjer ) er det ingen som har et slikt fall som Pen, -hver gang. Med utviklingen i oljeprisen burde det ikke være slik, så jeg heller til en teori om at "noen" har det morsomt.
Fluefiskeren
01.06.2022 kl 11:07 3014

Men Equinor faller mer. Og Aker Bp omtrent det samme. BWE som PEN.

Fluefiskeren
01.06.2022 kl 11:17 3002

« Brent crude futures steadied around $116 per barrel on Wednesday after a sharp intraday reversal that saw the benchmark end lower in the previous session, as investors weighed an EU ban on Russian oil and Shanghai’s reopening against reports OPEC may suspend Russia from a production deal. Oil prices initially rallied on Tuesday after EU leaders agreed in principle to cut 90% of Russian oil imports by the end of this year, as well as in anticipation of Shanghai’s reopening after a two-month lockdown. However, crude prices turned sharply lower following reports that some producers were considering suspending Russia’s participation in a production deal of OPEC+, which could pave the way for other producers to pump more crude into markets. While there was no formal push for OPEC countries to pump more oil to make up for any potential Russian shortfall, some Gulf members had begun planning for an output increase sometime in the next few months, according to WSJ.»


https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
Paypal
01.06.2022 kl 11:18 3004

I det øyeblikk du skrev det ja. Men ikke nå -:).
512tr
01.06.2022 kl 11:33 2973

PEN gjør det dårlig, men det var forventet allerede etter fjorårets Q4, hvor de opplyste løfte planene for 2022.
Aksjen prises etter løfteplanene for Q1 og Q2, Q2 blir bare en liten jerrykanne i på 25K fat.
Skuffelse over AJE utbytte og status generelt utbytte trekker kursen ytterligere ned.

Siste uke og siste måne i parentes:

PEN: - 6,59% ( -2,68)
DNO: 7,04% (17.69)
VÅR: 8,94% ( 9,15)
AKBP: 2,65% (15,95)
EQNR: 2,95% ( 8,52)
PNOR: 10,72% (25,84)
512tr
01.06.2022 kl 11:52 2939

He,he...du må ikke sluke alt du leser/hører fra MSM, det er "vedtatte nyheter" de harmonerer svært sjelden med de reelle nyhetene.
Fluefiskeren
01.06.2022 kl 12:11 2908

Du må huske at alle disse du nevner også produserer gass som er meget høyt priset. Bortsett fra PNOR, men de har da virkelig vært helt utbombet over lang tid. Tror ingen av aksjonærene er fornøyd her selv om den har steget litt nå. Hvis du mener at utbytte er årsaken har ledelsen gjort oss en bjørnetjeneste ved all praten om det.

Personlig mener jeg de ikke har levert varene tilfredsstillende. Ikke at det betyr at de gjør en dårlig jobb da de er helt avhengig av operatørene. Trident er dyktige, men Etap og BWE stiller jeg spørsmålstegn ved. På Dussafu klarer de tydeligvis ikke å ligge under 30 USD i OPEX. Vet at det har sammenheng med volumet, men likevel er det høyt. De var
langt lavere ved oppstarten av to brønner hvor produksjonen var omtrent som nå.

Hvis du ser over litt lengre tid kommer PEN mye bedre ut. Tror kanskje det viktigtigste er at de som produserer gass er rene pengemaskiner. Og altså at det ikke har gått vår vei. Hverken i Gabon eller Tunisia. Det er ofte børsen opptrer ulogisk, men i dette tilfelle synes jeg det er logisk. Har hatt kjempetro på Q4 men instiller meg nå på at det hverken blir produksjonsøking fra Dussafu eller first oil fra H/R (selv om de fortsatt guider det). Jeg er nok ikke den eneste som er skuffet over det. Da er de sjanseløse på produksjonsmålet sitt for året.

Gazania-1 kommer i år, men det er jo et sjansespill. 60 % COS er mye, men er selsagt ingen garanti for noe som helst. På den annen side kan den kalles en companymaker hvis det lykkes fullt ut med begge formasjonene.

Høres kanskje pessimist ut, men må bare smile av kursmålene som blir oppgitt. Det har nå vært skuffende nyheter ved Q3, Q4 og Q1.

Bildet for kursutviklingen ser langt bedre ut på ett års sikt og tre års sikt.
Heldigvis. Mange av oss har vært med i hele denne perioden.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=1Y&comps=alt89c%2Calsyww%2Calsq4c%2Cb115w7%2Calspjc
Redigert 01.06.2022 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Paypal
01.06.2022 kl 12:54 2866

😊. Men jeg har liten grunn til å klage. Etter at jeg gikk tyngre inn ved årsskiftet har jeg en avkastning i Pen på vel 40 %. Men jeg er ganske sikker på at dette vil øke løpet av 6 mnd..
batterivann
01.06.2022 kl 13:08 2940

Sluker ingenting. Aller minst når det kommer fra Bjarne Scheieldrop.
batterivann
01.06.2022 kl 13:17 2992

Begynner å klø i kjøpsfingeren men litt i tvil om øyeblikket er riktig(i det korte bilde) Dipper vi under 30 så klarer jeg nok ikke å kontrollere meg selv.
Har begynt å følge med på tankskip rundt Sendje Ceiba selv om det er litt vel tidlig.
Fluefiskeren
01.06.2022 kl 13:26 2978

Er det dekning der da? Jeg har slitt med det.

Som meldt av Hammerick er i hvert fall Island Innovator i bevegelse. Det er veldig gledelig hvis den drar til neste destinasjon i Nordsjøen allerede nå. Har tatt betydelig kortere tid enn estimert og det kan jo tyde på tørr brønn. Det er isåfall gledelig for oss.
d12m
01.06.2022 kl 13:36 2968

"Da er de sjanseløse på produksjonsmålet sitt for året."

Er de det? Produksjon i Q1 var 8300 fat dagen og årsguiding er 8-9k dagen. Det skal de klare.
Så gjelder det målet om å ha 12500 fat dagen ved utgang av året. Om det er 12500 31.12, 31.1 eller ut i februar er (nesten) ubetydelig. Som jeg skrev igår; dersom noen selger i skuffelse over sånt så er det bare å takke og ta imot.
Fluefiskeren
01.06.2022 kl 13:44 2956

Jeg mente produksjonen ved utgangen av året. Her har de antydet 10 000 bood. 12 500 bod er i 2023.

Fra oppdatering i 5. mai

« Panoro remains on track to achieve approximately 10,000 bopd net working interest production around year end following both the start-up of the Hibiscus/Ruche Phase 1 development offshore Gabon and activities in Equatorial Guinea, increasing to an expected rate in excess of 12,500 bopd during 2023»

512tr
01.06.2022 kl 14:52 2891

Flaggemelding Panoro Energy
Kistefos AS har i dag, den 1.6.22, forlenget terminavtaler i Panoro Energy ASA («Selskapet») på til sammen 11 413 814 aksjer, tilsvarende 10,07 % av de utstedte aksjene i Selskapet. Terminavtalene forfaller 1.12.22. Eierandelen i selskapet er 10,07 %.
40something
01.06.2022 kl 15:05 2867

Hva er egentlig formålet? Er det å verdisikre seg i et langsiktig papir som eier?
Hvem er I såfall den andre parten av terminavtalen?
Kistefos har jo gjort dette i mange år nå
Redigert 01.06.2022 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
batterivann
01.06.2022 kl 15:06 2862

Satelittdekning over alt.
Kan også bekrefte at innovater seiler med 2,3 knop.
Heading 94, altså rett øst.
Hvor var det Innovator skulle nå?
Fluefiskeren
01.06.2022 kl 15:27 2835

Glemte at du hadde satelitt.

Island Innovator skal nå gjøre work-over for Petrofac. Det er i Nordsjøen, men vet ikke hvor.

«After completion of this contract, Island Innovator will commence work for Petrofac, to conduct one workover. The contract for Petrofac also has two options included»
batterivann
01.06.2022 kl 15:39 2811

Supert, mange takk. Da skal jeg prøve å følge den. Med 2 opsjoner kan det bli vanskelig å skille om de er på nr 1, 2 eller 3. Spesielt hvis det er på samme template(subsea installasjon)
Fluefiskeren
01.06.2022 kl 15:48 2806

Fint. Petrofac er jo ikke noe oljeselskap, men gjør ulike jobber for dem på forskjellige felt.

Litt mer info her:

«Petrofac has contracted the rig to conduct a workover on Tailwind Energy’s Orlando field in the second and third quarters of 2022. The deal comes with two options for other potential work. The work will commence right after the completion of the BP-7 well for Dana Petroleum. »

https://splash247.com/island-drilling-secures-contracts-from-petrofac-and-maersk-decom/


Tydeligvis i Storbritania sin side dette også.

«The Orlando offshore oil field is located in the UK Continental Shelf's (UKCS) block 3/3b on the west flank of the Viking Graben area within the UK P1606 seaward production licence, at a water depth of 142m.»

Redigert 01.06.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
40something
01.06.2022 kl 16:22 2755

Ingen som kunne svare på hva er formålet med terminavtaler?
Kaisovski
01.06.2022 kl 16:28 2748

Eksponere seg mot underliggende aktiva uten å binde opp kapital:)
Trond.heim
01.06.2022 kl 17:02 2697

Du kjøper en rettighet til å kjøpe en bestemt mengde aksjer til en spesiell tidsfrist. Du slipper å betale for aksjene, du betaler en kombinasjon av renter og terminpåslag for denne rettigheten.
Dersom aksjen stiger kr. 10 fra terminkjøp til termindato blir gevinsten lik antall aksjer x 10 minus terminomkostningene. I eksempelet Kistefoss kan selskapet innkassere en gevinst på over 100 millioner kroner minus omkostninger
40something
01.06.2022 kl 18:55 2595

Takk, men er det en bedre strategi enn å sitte med aksjene de siste årene? Eller er det å sammenligne med å låne ut aksjer for shorting?

Uansett hvis det er det ene eller det andre så syns jeg at det å være en eier med over 10% a spekulere i opp eller ned ikke er forenlig med å være eier av et selskap med så stor andel. Og lønner det seg for Kistefos, og hvis, hvorfor skal man investere i en aksje på denne måten.
Er det slik alle de større investerer som long?
Trond.heim
01.06.2022 kl 22:28 2421

Det er kun snakk om å binde pengene. Ved kjøp av aksjer bindes mye cash. Ved opsjoner/terminkontrakter stilles kun sikkerhet. Når Sveaas( Kistefoss) fortsetter med sine terminkontrakter så er det et signal til markedet at han tror kursen vil stige fram mot jul.
Så får hver av oss tenke om dette er en fyr med teft.
Jeg har en klar formening om dette.
Men hva jeg mener er uinterresant.
512tr
02.06.2022 kl 08:08 2259

Er enig i det meste du skriver, som jeg har sagt flere ganger, det er på høsten PEN vil levere.

Børsklimaet har forandret seg i den senere tid, i dag er stigende og høye børskurser forbundet med inntjening NÅ, ikke flere måner frem i tid eller enda verre flere år frem i tid, og utsettelser blir straffet mye hardere enn før.
At det er blitt slik er helt forståelig, vi har aldri vært så nær WW3 siden WW2 sluttet, samtidig som verdensøkonomien er svært usikker.
Høye aksjekurser er blitt ferskvare, "ingen" vil kjøpe skinnet før bjørnen er skutt😊