PEN - 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
23.06.2022 kl 18:45
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Falketind
PEN 31.12.2021 kl 00:00 317060

"Vi trenger mer oljeleting | Finansavisen" https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/12/30/7795454/vi-trenger-mer-oljeleting

Lover godt for oss PEN/BWE-aksjonærer i årene fremover.... 💰📈🤔
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 11:39 4538

Aldri feil å ta gevinst. Du har virket litt stressa og sinna når kursen har gjort et lite dykk ned ved noen anledninger. Det er gjerne et tegn på at man er for høyt eksponert.

Uansett: Gratulerer med fin gevinst! Kanskje siste tredjepart bør spares til Gazania-1?
JUICEitUP
08.06.2022 kl 11:53 4503

Ser ikke bort fra at det har vært en medvirkende årsak ja. Samtidig står jeg fast ved at jeg synes Q1 presentasjonen var for dårlig håndverk. Overfladisk og stort sett dårlige nyheter uten nyheter om utbytte og med forskyvning av produksjon.

Når det gjelder salg av siste rest tenker jeg som sagt at den går på 40-tallet et eller annet sted. Skal vel godt gjøres å komme høyt på 40-tallet uten Gazania. Blir nok derfor med på den. Men, som du vet veldig godt, det er absolutt ikke sikkert at det blir kommersielt funn :-)
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 11:54 4524

35,14….

Er det noen spesiell grunn tro?
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 11:58 4526

Vi er helt enige om den presentasjonen. Håper de kutter ut webinar-formen også. Den hadde sin misjon under pandemien, men de fleste andre har nå gått tilbake til webcast.
Paypal
08.06.2022 kl 12:00 4518

Hva skulle det være ? Tidligere vurderte også jeg som Juice å selge noe på 35, men ombestemte meg når jeg ser oppgangen nå på uvant volum. Må være ett eller annet. Kan vel ikke være forberedelser til ny emisjon på grunn av planer om kjøp av større assets ? Eller har Spetalen allerede solgt seg ut igjen av Equinor for å akkumulere i Pen ? I så fall er vel strategien til Juice den beste.
Water
08.06.2022 kl 12:07 4568

Hei alle,
jeg kjøpte som nybegynner en liten post her juni 2020 og ser at tålmodighet har lønt seg
Vurderer dere som "kan dette gamet" at det er kun aksjekursen som er viktig, eller kan det bli gode utbytter framover, eventuelt tidsperspektiv?
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 12:11 4557

Sannsynligvis er det som enkelt at en eller flere større rett og slett har lyst til å øke i olje når man ser hvilket nivå oljeprisen er på og antakelig også vil fortsette på ut året. Hadde det vært Dussafurelatert burde BWE også ha gått. Det har den ikke gjort. Men klart M&A kan komme fra klar himmel, men her tror jeg de er proffe. Det var ikke antydning til noen lekkasjer før Tullow-oppkjøpene.

Samme hva egentlig. Får bare glede oss over all oppgang. Plutselig er det vel ned igjen. Det fine er at nedgangene hele tiden følges av større oppganger slik at trenden er opp.
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 12:42 4495

Det er helt subjektivt hva man ønsker her. Jeg har aldri savnet det og mener at det er en bedre løsning å bruke pengene på videre utvikling av selskapet i stedet for. Imidlertid registrerer jeg at utbytte er viktig for mange når de vurderer kjøp av aksjer. Dessuten er omstendighetene nå at oljeselskaper tjener penger som gress samtidig med at kostnadene for leting og utvikling går opp. Sannsynligvis også kjøp av eksisterende produksjon. Slik sett vil jeg si at tidspunktet er gunstig for å utbetale utbytter nå.
Water
08.06.2022 kl 14:32 4332

Det har vært skrevet mye om at Pen-aksjonærer skal få Petronor aksjer, hva skjer med dette, er det helt i det blå?
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 14:45 4309

Siste vi vet er at long-stop dato er 30. juni, men det er vel fare for ytterligere utsetting. Hadde vært greit å få dette ut av verden, men det er viktigere for PNOR skulle kan tro som jo gjerne vil gå videre med utviklingen av Aje.

Vi har faktisk tjent litt på utsettelsene siden dollaren har styrket seg mot NOK.
batterivann
08.06.2022 kl 14:48 4310

Det er et ikke-tema som tydeligvis får sinnene i kok. Handler om ca 3 % så er ikke verdt å bruke kalorier på det. Det skjer når det skjer.
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 16:51 4184

Heisann. Da hoppet vi like godt over 34-tallet. Endte også på dagens høyeste. 10 % opp på to dager.

Og jo høyere kursen blir så betyr en viss prosentoppgang mer og mer i kroner. Det gjelder oss som har vært med på lave kurser. Da vi rotet rundt 16 kroner betydde 10 % stigning at vi gikk 1,6 kr opp. Nå betyr det 3,53 kr opp.
Redigert 08.06.2022 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
08.06.2022 kl 17:06 4159

Og lenger tilbake strevde vi med kurs 3,50, 10% opp ga 35 øre.

Må gratulere alle tolmodige som har vært med både opp og ned i mange år. Gøy å passere 35 tallet
Redigert 08.06.2022 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.06.2022 kl 17:52 4093

Og den kan vi returnere til deg også. Du hører med til de tålmodige.
Trond.heim
08.06.2022 kl 18:44 4022

Juli liftingen kan bli fantastisk. 200 000 fat hedget til 104 USD, 650 000 fat til mellom 130-140 USD?

Verdien av et eventuelt stort funn i sør-afrika er doblet i forhold til tidligere effekt på Pen verdien. Snarere 20 kr enn 10 kr vurdert ut fra oljeprisen nå.
Redigert 08.06.2022 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
batterivann
09.06.2022 kl 07:29 3757

FunFacts:
PEN passerte i går 4 milliarder i børsverdi.
2896 kunder hos Nordnet har aksjer i PEN
Trond.heim
09.06.2022 kl 08:09 3702

Veldig positiv kursutvikling siste 2 dager, opp 10%. Finner ikke noen spesifikk grunn til at dette skjer nå, jeg hadde, som jeg har skrevet tidligere, trodd at 35.- ville bli passert dersom selskapet var konkret vedr. opplysninger om utbyttepolitikken. Trodde dette kom ved Q1 fremleggelsen.
Kanskje det er så enkelt at fossil energi er blitt mer akseptabelt når det er tydelig for Europa at vi ikke klarer oss uten dette i mange år frem i tid. Kanskje dette medfører at det er en liten reprising av aksjen vi er vitne til. Fortsatt langt opp til Arctic kursmål 50.-
batterivann
09.06.2022 kl 09:11 3652

Trenger bare 8 dager i samme tempo så er vi på 50😉
bmw5
09.06.2022 kl 11:23 3538

Var det vår energi aksjonærer som forlot vår energi og kjøpte Pen aksjer i går, kan tyde på det.
På BWE strengen er det flere innlegg om emisjon, kanskje får Pen Bwe aksjonærer som vil ut før emisjonen, for Pen utbytte kan komme i Q4. Ja man kan spekulere på mye i disse dager.
Fluefiskeren
09.06.2022 kl 11:37 3513

I hvert fall er det en del oljeselskaper som faller i dag etter et bitte bittelite fall i oljeprisen. Likevel er prisen over to dollar enn den var da ISE stengte i går. Vi har vært inne på det før. Det virker som markedet neglisjerer slikt eller har glemt det i løpet av natta.

Pen er blant de som synker, men det er helt udramatisk med 0,85 %. Bare naturlig med en liten reaksjon ned etter to veldig fine dager.
Redigert 09.06.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
altinex..
09.06.2022 kl 12:10 3470

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 8. jun 2022
Panoro Energy ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Kursen har brutt motstanden ved 34.18 kroner i en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon. Etablerte brudd på slike formasjoner anses som et sterkt signal om videre oppgang. Aksjen ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 27.36 kroner. Videre oppgang til 37.12 kroner eller mer er signalisert. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 25.00 kroner. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 100)
Fluefiskeren
09.06.2022 kl 14:07 3364

Johan D. Sundberg i E24 ønsker å gi oss en advarsel, men den går ikke helt inn for mitt vedkomnende:

«Vår Energi-salget bør gi oljeinvestorer en tankevekker
Den store rabatten i storsalget av Vår Energi-aksjer er et varsel om hva som vil skje når oljeprisen normaliseres.

Aldri har oljeselskapene tjent så mye penger som nå. Prisene på både olje og gass er på historisk høye nivåer. Da skulle man jo nesten tro at Enis og Hitec Visions salg av fem prosent av oljeselskapet Vår Energi skulle bli en lek. Men det ble det langt fra.

Onsdag ettermiddag sluttet Vår Energiaksjen på 45,865 kroner. Kursen er ikke langt fra aksjens høyeste notering i sitt korte liv på børs. Aksjen var heller ikke dyr sammenlignet med andre oljeaksjer. Det var den heller ikke i forhold til objektive kriterier for verdivurderinger, hvis de finnes. Oljeprisen er på drøye 120 dollar og milliardene renner inn i oljeselskapenes kasser.

Dette skulle i utgangspunktet borge for at markedet ville sluke aksjene da storeierne Eni og Hitec Vision la ut en aksjepost på samlet fem prosent av selskapet for salg. Kanskje særlig ettersom de to selgerne fortsatt vil eie godt over åtti prosent av Vår Energi etter et gjennomført salg.

Eni og Hitec Vision fikk solgt aksjene. Men de måtte akseptere å selge med 12 prosent rabatt i forhold til onsdagens sluttkurs på Oslo Børs. Samlet tilsvarte salget drøyt fem milliarder kroner. Det er jo mye penger, men ikke så forferdelig mye i dagens internasjonale finansmarked.

«De investorene som har vært med på festen i olje- og oljerelaterte aksjer de siste månedene bør nå stille seg to spørsmål. Det første er hva som skjer når andre storaksjonærer i oljeselskapene bestemmer seg for å selge. Det andre er hva som skjer når olje- og gassprisene faller til mer normale nivåer enn dagens.»

https://e24.no/boers-og-finans/i/V9ARPp/vaar-energi-salget-boer-gi-oljeinvestorer-en-tankevekker


Før eller senere vil etterspørselen minke, men tror det er langt fram dit.






Fluefiskeren
09.06.2022 kl 15:30 3308

Synes det er bra med høy oljepris, men ikje like moro å fylle opp dieseltanken på bilen min. Her om dagen måtte jeg ut med 1280 kr med en dieselpris på 22 kr pr. liter. En slags trøst å se at det faktisk ikke er særlig bedre i Storbrittania. Omregnet til NOK blir dette 24,5 pr. liter. Riktignok er dette en del over gjennomsnittsprisen der borte tydeligvis.

https://www.share-talk.com/cost-of-filling-an-average-car-with-petrol-hits-100-truly-dark-day-for-uk-drivers/#gs.36iw7r
Paypal
09.06.2022 kl 17:01 3218

Advarselen fra Sundberg går ikke helt inn for mitt vedkommende heller Fluefisker. Han starter vurderingen med :"Aldri har oljeselskapene tjent så mye penger som nå.". Likevel problematiserer han at storaktører ønsker seg ut. Kanskje disse har andre steder å putte pengene gitt at de mener avkastningen hittil har vært bra. Det er dessuten ikke sammenlignbart med PEN siden aksjonærstrukturen her er noe annerledes.

Jeg synes å ane en annen vinkling fra mange nå. Oljen må falle ned, -av en eller annen unevnelig grunn. Dette er mantraet fra alle som gikk all in i EQS i 2020. Trist at olje skulle stige så kraftig når fornybart og tech har blitt hausset av de fleste av oss over så lang tid.

Og i så fall, om oljen skulle falle til 90-100 i løpet av et år, selskapene tjener uansett grovt på det nivået også.
Redigert 09.06.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.06.2022 kl 12:32 2927

Enny litt rar dag synes jeg. Brent opp 0,7 % og er nå på 124-tallet.

Likevel er så godt som alle oljeselskapene i rødt.
Kalleklovn547
10.06.2022 kl 20:58 2816

De fleste som nå handler aksjer aner ikke hva markedsverdi er eller hvilken relevans det har det er algoer, newbies og day traders som styrer kursene som gjør at PEN fortsatt handler på P/E 2x for 2023 noe som er galskap om ikke dette snart endres så tror jeg dessverre at det kan ende med at noen kjøper selskapet av børs til 30% budpremie noe som hadde vært en katastrofe men slik går det når aksjemarkedet ikke klarer å prise ting riktig
Redigert 10.06.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Ruter8
13.06.2022 kl 09:08 2365

PANORO ENERGY: BUY
1) Daniel recently raised his target to NOK 50 (47) on the back of i) the license extension in EG (Equatorial Guinea), leading to an immediate increase of 2P reserves, ii) increasing our near-term oil price forecast, iii) favourable FX
2) Key triggers going forward include announcement of dividend (likely in Q3 we think), drilling of Gazania-1 (exploration trigger with >10 NOK per shr potential net to PEN with drilling start in September), possible decisions around further EG- investments and further de-risking of Dussafu production growth
3) We continue to find Panoro’s combined offering of stable cash flow and organic growth/ exploration highly attractive..
4) ..on our price deck, PEN is set to generate its EV in FCF by early 2026 (~4 years payback time), which should be seen in relation to >10 years 2P reserve life and ~20 years 2P + 2C resource life
5) The stock trades at a P/E of 3.4x/3.2x in ‘23/’24 on our numbers and P/core NAV of 0.70x (P/NAV of 0.49x)


Arctic
Redigert 13.06.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
bmw5
13.06.2022 kl 11:06 2345

Det er lit uvanlig at oljeselskaper faller med flere % når oljeprisen er på + - 120 usd. Vell alt er antagelig styrt i diss dager og dersom Black Rock bestemmer seg for ned, går de fleste børser ned.
Pen burde antagelig vert i + med en oljepris på 120 usd.
Fluefiskeren
13.06.2022 kl 11:32 2317

Oljen er marginalt ned, men hovedindeksen er ned hele 2,6 %. Da betyr at det meste faller. Men enig i at en pris på 120 dollar burde ha borget for høyere kurser for oljeselskapene. Det er bare at det er andre faktorer som hindrer det.
Fluefiskeren
13.06.2022 kl 11:51 2317

Ser vi et skifte på Oslo Børs nå? Det alle har snakket om i mange måneder.

« Oslo Børs faller dypere: – Det vi har fryktet
Oslo Børs følger både Asia-børsene og Wall Street rett ned fra mandag formiddag. Blueberry-forvalter laster opp i gull i frykt for resesjon.»

Hovedindeksen på Oslo Børs er ned 2,70 prosent i formiddagshandelen mandag.

Flere tungvektere bidrar til nedgangen, inkludert oljeselskapene Aker BP (ned 1,62 prosent), Vår Energi (ned 3,70 prosent) og Equinor (ned 2,83 prosent).

Oljeprisen er samtidig ned for dagen. Ett fat med nordsjøolje handles i skrivende stund for 119,93 dollar i spotmarkedet, ned 2,32 prosent siden stengetid før helgen.

På forhånd ventet Roger Berntsen i Nordnet at Oslo Børs ville åpne ned 1,3 prosent, i likhet med DNB Markets.

– Det vi har fryktet

– Vi har vært skeptiske til aksjemarkedet siden i høst. Det som skjer nå, er det vi har fryktet en stund. Svakere økonomiske tider slår ut på børsene og i kredittmarkedet, sier Marius Borthen, forvalter i Blueberry Capital.

Forvalteren har tatt ned aksjeandelen i fondet til det laveste siden 2010, bortsett fra under coronakrisen.

– Vi har investert i gull og utvinning av gull, med fem prosent av pengene i rent gull og fem prosent i utvinning. Gull har kommet i skyggen av krypto, fordi det har gått så bra frem til i fjor, sier Borthen om kryptovaluta.«

https://e24.no/boers-og-finans/i/x868oj/oslo-boers-faller-dypere-det-vi-har-fryktet


Men Oslo Børs har tatt seg raskt inn igjen gang etter gang. Gjør den det også nå? Må innrømme at jeg er i stor tvil om det.

Men dollaren stiger mot NOK etter å ha falt litt den siste tiden. Gunstig for oss mhp. Ajeoppgjøret.
Redigert 13.06.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
40something
13.06.2022 kl 11:57 2311

DN skriver"som alltid er det søppel som faller først og mest"
Det som man også kan tilføye er at det er søppel som også stiger først og mest i gode tider, mens oljen får stå som en konstant. Jeg tror jo at mens søplet kommer fortsette å falle så vil oljeaksjene hente seg inn straks.
Fluefiskeren
13.06.2022 kl 12:20 2262

Ned 4,8 %. Jommen bra vi hadde de to fine dagene i starten av forrige uke ellers hadde vi vært på 20-tallet nå.
JUICEitUP
13.06.2022 kl 14:31 2147

Det var da sjeldent god timing og flaks med salget mitt i forrige uke da. Både bitter og glad samtidig når den fortsatte opp til 35 og på samme måte nå når den går ned da jeg fortsatt sitter godt lastet. Likevel veldig deilig å ha sikret 2/3. Nedgangen nå har selvfølgelig ingen ting med PEN som selskap å gjøre. Nedgangen skyldes system risiko. Har verden (i alle fall Vesten) på grunn av stimulanser og ultra lave renter over tid laget ris til egen bak? Må det så kraftige rente tiltak til at vi får resesjon eller så gar stagflasjon. Det er jo dette alle spør seg om.

Synes PEN holder seg greit i dag tross alt. Den selges ned, men det virker samtidig som at den har større støtte enn det jeg har sett tidligere. Det er mange andre aksjer som får betydelig verre medfart i dag. Er dette starten på en større nedgang for markedet generelt, hvor også olje vil falle, sitter jeg klar hvis vi faller langt nok ned. Da går jeg all-in igjen. Så får vi se hva fremtiden vil bringe.
Paypal
13.06.2022 kl 14:49 2120

Gratulerer med den Juice.
bmw5
13.06.2022 kl 16:15 2074

Trafigura-sjefen advarer om parabolske oljepriser
Toppsjef Jeremy Weir i råvaretradinghuset Trafigura advarer om at oljemarkedet kan nå «parabolske tilstander» med rekordhøye priser som kan utløse en oppbremsing av global økonomi.

En parabolsk bevegelse i markedene defineres som en plutselig kraftig prisbevegelse oppover, langt mer enn hva den pleier å gjøre.

– Vi har en kritisk situasjon. Jeg tror virkelig vi kommer til å få et problem de neste seks månedene. Med en gang vi kommer inn i disse parabolske tilstandene kan markedene bevege seg, og de kan stige en god del, sa Weir på konferansen FT Global Boardroom tirsdag, skriver Financial Times.

Trafigura-sjefen tror det er veldig sannsynlig at oljeprisen kan stige til 150 dollar fatet.
Trond.heim
13.06.2022 kl 16:55 2047

Salgstidspunkt er alltid vanskelig. Jeg hadde tenkt å « gevinstsikre» endel på 25, endel på 30 og endel på 35. Det kan virke som et paradoks å selge samtidig som keg tror aksjen kan nå både 40 og kanskje 50.
Det går en grense for hver av oss hvor stor papirgevinst vi skal sitte med. Aksjemarkedet er uforutsigbart, pandemien ble mer omfattende enn vi fryktet og oljeprisfallet var større enn de fleste forutså.

Jeg har fortsatt en pen slump med aksjer som kanngi meg bra utbytte når utbytteplanen startes. Så får jeg avveie om jeg skal redusere videre på 40 eller om utbytte blir så bra at jeg ikke vil selge flere aksjer. Snittkursen ( kjøp)ligger nå på ca. 12.50 så gevinsten er Pen i Pen
JUICEitUP
13.06.2022 kl 16:57 2045

Takk for det paypal

Hadde bestemt meg for å gevinstsikre på nivået jeg solgte på og for en gangs skyld valgte jeg å følge strategien i stedet for å hele tiden la grådigheten styre og jakte toppen. Har egentlig innsett for lenge siden at det er umulig å treffe topper og bunner, men det er lett å la seg rive med. Det var jo bare flaks at vi nådde kurser som utløste salg for min del. Kunne jo like gjerne møtt veggen forrige uke.

Når det er sagt er det jo ingen som kan spå hvor kursen går fremover. Stiger oljeprisen kan det hende at olje aksjene trosser fallet, i alle fall over litt tid. Da er vi raskt tilbake til 35 og gjerne over igjen. Blir spennende å se hva som skjer de neste dagene i alle fall.
JUICEitUP
13.06.2022 kl 17:06 2081

Re Trond.heim
Der er du spot on. Jeg tror også at aksjen skal minst til 40 og treffer vi på Gazania skal vi sikkert over 50 også. Men spørsmålet er hvilken risiko man er villig til å ta og som du sier, når man store nok gevinster bør noe sikres. Før man vet ordet av det har det meste forvitret. Man blir aldri fattig av å ta gevinst, selv om man alltid kan jakte på mer. Fra meget god gevinst, ble jeg med hele veien ned til 5 kroner og satt med tap en stund i forrige syklon. Det har jeg ikke lyst til å oppleve igjen. Jeg tror ikke at det skjer nå, men det trodde jeg ikke den gang heller. Helt andre rammebetingelser nå, men de kan raskt endres igjen. Reduksjon av risiko var derfor avgjørende for meg. Sitter som sagt fortsatt med aksjer for ca. 1 mill så fortsatt godt eksponert i forhold til min økonomi. Har snitt kurs på ca. 8,50 etter å ha deltatt i siste emisjon som dro opp snittet en del, men vi snakker mer enn en 4-dobling av innsatsen. Det tror jeg ikke at jeg får oppleve igjen, i alle fall ikke med den innsatsen :-)
Redigert 13.06.2022 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
batterivann
13.06.2022 kl 17:52 2063

Gevinstsikring høres fornuftig ut men for de fleste som "gevinstsikrer" tror jeg de fleste reinvesterer i noe annet. Er det da gevinssikring eller ommøblering? Mange av børsens deltakere lider vel av FOMO og et snev av spillegalskap. Jeg er intet unntak. Det blir noe gevinstsikring på meg grunnet pågående husbygging og trenger en slant i innspurten men ønsker egentlig å sitte tungt inne for å forhåpentligvis realisere tidlig pensjonering. Dette kan selvfølgelig slå ut begge veier men har råd til å tape alt bortsett fra fruen 😉
Fluefiskeren
13.06.2022 kl 18:58 2039

Og pang var Brent over 123 dollar igjen. Kan bli en ganske bra dag i morgen.