CO2 CAPSOL_Sterkt undervurdert aksje innen global karbonfangst?

Slettet bruker
CAPSL 03.01.2022 kl 14:30 35051

Vil rette fokuset på CO2 Capsol som fortjener oppmerksomhet da de er ett fullfinansiert selskap med eide patenter innen utprøvet ready-to-market karbonfangst.

Det er ikke mange aktører globalt som er i en slik posisjon, og i allefall da ikke med en prising knapt over 1 MRD (Aker Carbon er til sammenligning priset til 16 MRD, begge leverer innen Pure Play karbonfangst). Selskapet baserer seg på en teknologi u t e n giftige avfallsstoffer, lavest fangstkostnad med lavest strømforbruk, samt gjenvinningsløsning for overskuddsvarme fra fangstprosess (. Dette er da igjen mye av årsaken til betydelig EU-støtte (få aktører forunt), samt kontrakt med Stockholm Exergi (fangst av 800 000 tonn pr. år). CO2 Capsol ligger videre meget gosdt an til å vinne nytt fangstprosjekt (Borg CO2), men er i tillegg i forhandinger med 40+ selskap om leveranse av patentert teknologi. Her er det grunn til å tro at det vil komme markedsdata fra selskapet (børsmeldinger) fortløpende etter hvert som avtaler signeres.

Selskapet har ikke bare ren industriell fangst på kjøreplanen, men vurderer nå også containerbasert modulfangst. Dette åpner opp markeder som bl.a. SMB Industri og Shipping. Mange tviler på Hydrogen og Amoniakk som grønt drivstoff da det er kostbart / lite egnet, og da er det rimelig å tenke at rimeligste løsning for container, cruise, bulk, tank m.m. vil være å ettermontere fangstanlegg,

Dette er naturligvis ikke å anse som investeringsråd. Alle må gjøre egne vurdering før de investerer. Jeg har gjort min egen analyse av selskapet, og mener klart at dette er et undervurdert selskap med et betydelig teknologiforsprang i et globalt marked. Dette da holdt opp mot sammenlignbare selskaper inne segmentet.

Gjør din vurdering, og kom med innspill på hva du mener. Vil gjerne høre både pro og kontra.
Redigert 03.01.2022 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
X
14.01.2022 kl 11:07 6696

Meget få aksjer på selgersiden.

Nå går toget.

Forventes melding fra selskapet, samt positiv analyse fra SB1
takumi
14.01.2022 kl 11:18 6671

Gikk en sikring nå ser det ut som. Lite til salgs ihvertfall, får håpe volumet tar seg opp nå
takumi
14.01.2022 kl 12:44 6605

Roet seg nå, men morsomt å se hvor fort det går oppover når det først skjer noe! Gleder meg til det kommer news som kan gi litt ordentlig vann på mølla.
TekkR
14.01.2022 kl 14:13 6527

Helt komisk med ca 19k volum hittil i dag! Gleder meg til første dag med skikkelig volum! Da blir det trangt å skaffe inngang! 😆😆
Redigert 14.01.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
takumi
14.01.2022 kl 14:45 6489

Mistenker at en del er avventende i påvente av avklaring vedrørende det litt klønete emisjonsutspillet som kom rett etter notering.

Forventer at interessen, volumet og kursen tar seg opp i neste uke hvis det kommer noen av de varslede meldingene!
rvmossi
14.01.2022 kl 14:46 6563

Neste uke blir meget spennende! Håper de går for mobile enheter. Enormt marked.
takumi
20.01.2022 kl 11:31 6125

Hei, har du link til opptak av konferansen?
Slettet bruker
20.01.2022 kl 13:20 6057

Ser en del er misfornøyd med meldingene fra selskapet rundt emisjoner, og kan til dels være enig hva gjelder timingen. Når det er sagt så ble det tydelig klargjort fra selskapet at de er fullfinansiert i lang tid, men at:

"Any capital raising will only be carried out if the company decides to accelerate its growth ambitions, to increase both short- and long-term shareholder value"

Dette er ikke en negativ melding da dette er flagging av vekstambisjoner inn i sidesegment til industriell rensing inn mot hovedsakelig sement- og søppeforbrenningsegmentet.

I løpet av en uke vil vi få avklart om de satser inn mot containerbaserte smårenseanlegg (shipping/offshore) som i mine øyne vil øke substansen i Capsol sammenlignet med tradisjonelle industrielle aktører (f.eks. ACC).
Videre bør vi kunne forvente 1 - 2 pressemeldinger på kontrakter / partnerskap på salgs- og makedsføringsaktiviteter globalt.

EDIT
Det er slik jeg ser det gode muligheter for å handle denne uken på fin inngang rundt 20,40. Jeg topper opp eksisterende portefølje på det jeg mener er en bunn. Når varslede nyheter slippes må en anta at kursen vil korrigere.
Redigert 20.01.2022 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
takumi
21.01.2022 kl 12:12 5862

Må si jeg er litt skuffet over at det tilsynelatende ikke kommer melding vedrørende de mobile testanleggene denne uken. Håper virkelig ikke at selskapet blir et selskap hvor man ikke kan stole på det som blir kommunisert. Jeg har selv sendt en mail til Tone denne uken hvor jeg satte spørsmålstegn vedrørende timingen av noteringen og manglende markedskommunikasjon i etterkant. Ikke fått svar. Forventer selvsagt ikke at de skal komme med daglige oppdateringer, men jeg synes ikke denne første måneden har vært særlig imponerende, mistenker at kursen hadde vært høyere hvis vi hadde holdt oss på NOTC-listen.

Men men, med tid og stunder er jeg ikke i tvil om at dette blir bra, og nå når vi bikker under 20 kr så benytter jeg anledningen til å fylle på mer ihvertfall
MNo
21.01.2022 kl 12:41 5824

Enig, når de først går ut å sier at investerings avgjørelse kommer medio januar, så må de i det minste forklare hvorfor den er utsatt. Merkelig.
Slettet bruker
21.01.2022 kl 13:04 5787

Kravene til informasjon er annerledes for de som er notert på Growth vs. OBX hovedliste.

Enig i at informasjonsflyten kunne vært bedre, men tenker en må la de få sette fremdriften selv i en ny og uvant setting for selskapet. Noe mangelfull informasjon første måned gjør ikke produktet / potensialet mindre fantastisk for oss som sitter lastet.

Som nevnt tidligere laster jeg, og mange med meg, ytterligere opp når selskapet nå prises til en brøkdel av sammenlignbare selskap globalt, men med bedre kosteffektivitet, uten giftige avfallsstoffer, varmegjenvinning, samt patenterte løsninger (npå også kanskje inn mot shipping). Passerer snart 50K, og kan begynne på veien mot 100K.

Ha en finfin helg!

EDIT:
Fint at noen vil selge på disse nivåene. Det gir muligheten til mange som ikke kom seg inn før noteringen / som fikk fylt opp nok som nå har kommet seg inn på fine lave nivåer.
Redigert 21.01.2022 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Green2030
21.01.2022 kl 21:09 5667

Jeg var tidlig ute med litt kritikk av CEO´s håndtering av mulig emisjon i forbindelse med lansering på Growth, og sett i etterkant så var det ikke berettiget. Capsol har en meget dyktige ledelse og de har levert fra dag 1. Vi har vært 1 måned på Growth, men trekker vi fra jul og nyttår, så snakker ca 2 uker.

De skrev at de ville ta en beslutning medio januar, og de er garantert i forhandlinger med investorer, shipping selskaper, tilretteleggere, etc. så at de blir en uke eller 2 forsinket er helt naturlig og det bør vi respektere og akseptere. I tillegg til dette så er de i forhandlinger med +40 selskaper, nyansettelser og nysalg.
I de neste ukene/månedene vil vi få:
* Børsmeldinger fra selskapet med nye kontrakter/kunder (vil minne om at nå koster det nesten 1000 kroner per tonn med CO2-utslipp)
* Kursmål fra analytikere
* Statlig støtte (Norge/ EU)
* God presse fra norske og utenlandske finansaviser

Personlig er jeg ikke overrasket om kursen er rundt 50 kroner til påske og 60-70 kroner til sommeren.

PS: Til de som selger aksjer rundt 20 kroner - tusen takk, de mottas med takk
Redigert 21.01.2022 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
takumi
21.01.2022 kl 23:33 5659

Enig i det du sier og jeg tror også kursen vil få seg et kraftig løft innen relativt kort tid når kontrakter og avtaler kommer på plass, men jeg stiller meg likevel kritisk til at de presset fram en notering før nyttår. Var de egentlig klare for det? For meg virker det ikke slik og jeg tror vi hadde holdt bedre stand på notc i det litt urolige børsklimaet vi har nå.
Slettet bruker
22.01.2022 kl 15:15 5571

Tror noteringen kom på greit tidspunkt, hovedsakelig da den trenger å fungere i en fri og lettomsettelig setting. Ved NOTC var den "lukket", og mer for spesielt interesserte, nå er den tilgjengelig for ett globalt investormarked.

Når resten av verden får øynene opp for behovet for løsningene, forspranget Capsol har, og de økonomiske potensialer i aksjen både onshore og offshore så vil vi se en reprising. Når dette skjer er tilfeldigheter kombinert med god markedskommunikasjon fra selskapet, og inntil dette inntreffer er tålmodighet gull :)

Ser at mange selger på lave nivåer nå, og jeg tolker det dit at en del ikke har den tålmodigheten som er nødvendig. Fyller på ytterligere som sagt, og avventer tålmodig at investorer globalt finner Co2 Capsol. Når f.eks. Goldman Sachs nå bygger egne Co2-fond / ESG med fokus på carbon capture, så er det klart at investorene vil komme etter.

https://www.goldmansachs.com/accelerating-transition/index.html?cid=ps-pd-google-SUS-click-13356405513-532392507351&mkwid=sCHhvH2C2_dc_pcrid_532392507351_pkw_carbon%20capture_pmt_e_pdv_c_slid__pgrid_123462990216_ptaid_kwd-492357837992_&gclid=CjwKCAiA866PBhAYEiwANkIneFwtJcJ_YDprVUD5a5-Q4UugOFggZ9SsMciJ0_G66mPVmpWjj8zcTRoCaJIQAvD_BwE
Redigert 22.01.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
takumi
24.01.2022 kl 12:44 5343

Grei fart nedover idag ihvertfall. Imidlertid verdt å få selv på en blodrød dag som idag så er det ikke spesielt mange aksjer tilsalgs når man ser på volumet. Vil tro denne henter seg opp igjen etterhvert når det kommer nyheter med substans innen ikke alt for lenge.

På dager som dette er det vel viktig å zoome litt ut og tenke på hvorfor man i utgangspunktet kjøpte aksjer, caset har ikke forandret seg og CO2-fangst kommer til å bli big business.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:42 5213

Kunne ikke vært mer enig.

Fikk forøvrig svar i mail fra selskapet at de ville melde til markedet umiddelbart når det foreligger nyheter. I ettertid lett å være enig med de som mente at selskapet kunne avvente noteringen til de hadde nytt å melde. Når det er sagt så er det billigsalg på aksjen i dag :) Alltid greit når en sitter med langt perspektiv på investeringen.

Redigert 24.01.2022 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
takumi
24.01.2022 kl 20:25 5086

Godt å høre at de svarer noen ihvertfall.. Jeg sendte selv en mail i forrige uke hvor jeg etterspurte litt informasjon om hva som skjer i selskapet om dagen. Forventet ikke noe børssensitivt som svar selvsagt, men hadde jo vært hyggelig å fått en respons.
velkjent
24.01.2022 kl 20:35 5136

Hva skulle tilsi at carbonfangst blir big business? Jeg vil aldri bruke inntektene/skattepengene på slikt, som plantene og havet tar hånd om helt gratis.
takumi
24.01.2022 kl 22:24 5079

Usikker på hvor mye tid jeg skal bruke på det utspillet der som virker veldig lite gjennomtenkt, men jeg kan jo si såpass at selv om det er riktig som du sier at hav og planter opptar en del av Co2en er det bred enighet om at hvis verden skal nå klimamålene som er satt så er det helt nødvendig at vi "hjelper til".
https://gemini.no/2017/01/karbonfangst-helt-nodvendig/
https://www.tekna.no/kurs/innhold/-uten-karbonfangst-nar-vi-ikke-klimamalene-vare/

Det er bare å se på utviklingen av prisen på utslipp av CO2 så skjønner man at CO2-fangst kommer til å bli big businnes innen kort tid:
https://energiogklima.no/klimavakten/kvotemarked-eu-og-verden/.
Økte priser på utslippskvoter gjør at flere og flere bedrifter ser på karbonfangst som et bedre og rimeligere alternativ til klimakvoter for å tilfredstille EU-s klimakrav.

Ut fira det jeg har lest av informasjon om Capsol er jeg således ikke i tvil om at selskapet kommer til å dra i land mange kontrakter i tiden framover! Selv om jeg selvsagt ikke liker å se at investeringen min faller 22% på en dag og foreløpig ikke er spesielt imponert over ledelsens kommunikasjon med markedet er jeg ikke i tvil om at dette kommer til å bli en særdeles gunstig investering.
HP17
24.01.2022 kl 22:27 5082

Ser ut til at investorene nå flykter fra denne grønne «boblen»?
Slike korreksjoner er sunt i aksjer som er «hypet opp.».
Slettet bruker
24.01.2022 kl 22:33 5181

Kastet alle kortene mine i dag selv, rett og slett for å minimere risiko samt sikre gevinst. Som forøvrig kunne vært langt større, men bedre med en fugl i hånda enn ti på taket.

Om vi går mot en større korreksjon vil grønne selskaper uten inntjening være svært sårbare, går derfor over til olje, gass og bank en periode nå for å se an markedet. Men faller den videre er jeg nok tilbake med en liten post :)
takumi
24.01.2022 kl 22:38 5192

Aldri feil å sikre gevinst 👍 og enig i at ved større korreksjon vil nok capsol lide (sammen med mange andre) selv sitter jeg nok en god stund til, da jeg mener verden rett og slett ikke har råd til å ikke ta i bruk denne type teknologi i stor skala..

Slik som stemningen snudde i USA i kveld ser jeg for meg at det blir en god dag i morgen. Hadde capsol bare fått ut fingeren og sendt ut melding vedrørende de mobile anleggene sine også så er vi nok fort oppe på 20 igjen tror jeg.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 22:51 5160

Helt enig det, og ingen tvil om at vi kommer til å være avhengige av karbonfangst fremover.

Mye av utfordringen er at aksjen mistet mye momentum etter notering, det var svært bra nyhetsflyt i tiden før notering. Skal ikke se bort i fra at det ligger svært gode nyheter rett rundt hjørnet, og da hiver jeg meg rundt.

Den som lever får se!
upsidedown
25.01.2022 kl 00:44 5090

Det har vært en ganske omfattende debatt rundt seriøsiteten på Growth. Det er også reist kritikk mot husene som har stått for oppdragene og på toppen avslørt ulovlig innsidehandel opp mot noteringene. Sier ikke at det har skjedd her, men det kan være en av grunnene til at investorappetitten er borte.

Hjørnesteinsinvestorene har også i flere tilfeller vært svært kortsiktig og dumpet lassevis av aksjer der det knapt fantes kjøpere.

Ofte lurt å være først i køen om man har profitt. På børs kommer det alltid en ny mulighet!
Redigert 25.01.2022 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
takumi
25.01.2022 kl 12:49 4790

Godt å se de kom med en oppdatering vedrørende de mobile anleggene idag og godt å se at de velger å kjøre testprogrammet gjennom en uavhengig aktør. På den måten er vi sikret at resultatene blir reelle og pålitelige.

Registrerer også at det (igjen) blir bekreftet at det ikke er behov for noe emisjon så de som sitter å venter på den må nok vente en stund til. For min del skjønner jeg ikke hvorfor folk skal være så redde for en vekstemisjon, det er bare å se på NEL feks som kjørte emisjon på emisjon i startfasen, og etter en mindre dropp så fortsatte bare kursen å gå oppover. Det koster penger skal man satse stort så den dagen Capsol trenger penger vil det være fordi de har dratt i land kontrakter som krever oppskalering av driften og jeg er rimelig trygg på at kursen vil være høyere enn 17 kr da.

Nå blir det spennende å se hva som kommer videre, kanskje har starten gått for at denne nyhetstrømmen vi ble lovet ved notering skal komme igang nå...? Uansett vil jeg tro at meglerhusene snart kommer på banen med kursmål så det blir interessant å se hvor de setter lista.
stupklara
25.01.2022 kl 15:37 4618

Skal si det ble fart på omsetningen når prisen ble lav nok. Blir lang vegen opp igjen, å sånn går no dagan.
rvmossi
25.01.2022 kl 17:46 4605

Ble en bra pungsmekk idag ja. Volumet overgikk dog alle tidligere rekorder med god margin. Lager seg nok en bunn her ett sted.
Lais
25.01.2022 kl 18:42 4611

Gikk en enkel ordre på 1,03 millioner aksjer på 14,5. Så blir spennende å se hvem som kommer inn.
upsidedown
25.01.2022 kl 19:30 4768

Strengt tatt bør det være av større interesse hvem som solgte. Mulig vedkommende har mer for salg.
takumi
26.01.2022 kl 12:50 4479

Kan melde om at jeg fikk svar på mailen min til Tone idag. Selvfølgelig stort sett generelle svar om at de kommer med børsmeldinger når det er noe å melde men hun sa også at de planlegger regelmessig oppdateringer på fremdrift og aktivitet i selskapet.Så da får vi håpe de gjør det.

Tror forøvrig vi har sett bunnen på kursen og at vi nå har fått ristet ut de utålmodige som kun var inne for en rask trade.
Jeg holder godt og lenge på mine aksjer ihvertfall, Som nevnt tidligere øker bare Co2-avgiften mens kostnadene for karbonfangst stadig blir lavere så jeg kan ikke skjønne annet enn dette blir en særdeles god investering hvis man klarer å se litt lenger fram i tid enn nærmeste dipp i markedet.
Slettet bruker
26.01.2022 kl 23:23 4348

Kan dette bli en vinner?

I FRA opp 23% i dag.
Redigert 27.01.2022 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 09:49 4210

Sterk tro på denne aksjen.


CO2 Capsol: Strong interest for CO2 Capsol's mobile carbon capture demonstration unit - first unit of CapsolGoTM to be constructed

Må vere knall bra dette. Kan bli mange uniter, stor fokus på CO2.
Redigert 27.01.2022 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 12:50 4222

Capsol fikk mer enn andre kjenne korreksjonen, men tok en fin revansje.

Pressemeldingen på små enheter vil mangedoble potensialet i selskapet: https://newsweb.oslobors.no/message/551891

Sekundært en meget god presentasjon fra Bekkestad på Bellona sin CCS-konferanse: https://www.co2capsol.com/bellona-ccs-technology-conference

Alt i alt sitter jeg plantet i selskapet de kommende år. Hovedsakelig basert på et betydelig antall timer med analyse, men også basert på vurderinger av de globale konkurrenter, deres teknologier / kostnader, og ikke minst det betydelige avviket mellom MCAP på CAPSL vs. de nevnte konkurrentene.

EDIT: CapsolGo

Nå også med en helt ny video på CapsolGo:

https://www.linkedin.com/company/co2capsol/videos/

Mer om CapsolGo finner du her:

https://www.co2capsol.com/capsolgo




Redigert 27.01.2022 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 18:43 4136

Enormt potensiale her. Flotte linker takk.
takumi
27.01.2022 kl 22:17 4118

Ser på siste aksjonærliste at Tigerstaden har solgt 1 mill til Middelborg. Har 380 000 igjen. Hadde vært fint hvis Tigerstaden snart var ferdig med å selge så kanskje det blir litt mindre press nedover. Blir vel fort at vi stabiliserer oss på dette nivået før nyheter kommer eller meglerhusene kommer med kursmål. Sistnevnte bør vel være rundt hjørnet vil jeg tro.

Ellers registrerer jeg at Co2-avgiften er på all-time high på 89euro/tonn mens fangstkostnaden til Capsol ligger på rundt 35 euro/tonn. Bør være mulighet å tjene penger på dette
Slettet bruker
27.01.2022 kl 23:31 4063

Tigerstaden sikkert ferdig nå, så vi får 20kr+
Slettet bruker
28.01.2022 kl 08:56 3931

Utrolig spennede om vi får nyheter snart.
Slettet bruker
29.01.2022 kl 00:07 3813

Neste uke utrolig spennende.
Rekyl mot 26kr
Slettet bruker
29.01.2022 kl 11:41 3724

CO2-håndtering
Tema
Ulike regjeringer har jobbet med å realisere et fullskalaprosjekt for fangst, transport og lagring av CO2 (CCS) i Norge. Stortinget godkjente Solberg-regjeringens fullskala CO2-håndteringsprosjekt i Meld. St. 33 (2019–2020) 'Langskip – fangst, transport og lagring av CO2' i statsbudsjettet for 2021. Totalt skal det investeres 25,1 mrd. kroner i prosjektet. Staten vil dekke om lag 2/3 og industrien vil dekke om lag 1/3 av kostnadene i prosjektets første fase.

Investering og penger fra staten.
Redigert 29.01.2022 kl 11:42 Du må logge inn for å svare