Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10
Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:
Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40
"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"
https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40
"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"
https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44
Du må logge inn for å svare
Redcloud
16.02.2022 kl 12:05
4308
Jada, har ikke tenkt å selge noe. Hadde ikke tenkt å kjøpe noe egentlig heller og hadde alt i cash på grunn av korreksjon, så ble det all in på Høegh.
Hoegh må jo på et tidspunkt begynne å betale utbytter, når pengen nå bokstavelig talt renner inn! Er det noen som har fått med deg noe guiding rundt dette?
Redcloud
17.02.2022 kl 11:07
4135
Som sagt er kurser under 33 en kjøpsmulighet. Den blir ikke liggende på disse nivåene mer enn en uke før den tar av oppover igjen er mitt tips.
Det kan fort være du har rettt! Jeg har uansett tro på denne gjennom hele 2022 og 2023. Er det et sted man bør være investert er det i bilbåt akkurat nå. Dette begrunner jeg med tre ting.
1. Voluemene er i ferd med å ta seg opp, og manglen på chip/halvledere vil bedres utover i 2022. Dette vil føre til at store volumer som skal ut, og altfor få båter er tilgjengelig
2. Det er for få båter i dag i verden til de volumene som allerede er der, og dette vil føre til at ratene blir bedre og bedre og markedet strammere og strammere.
3. Det vil være en negativ flåtevkest de neste 3-4 årene noe som igjen styrke markedet og ratene.
Lykke til!
1. Voluemene er i ferd med å ta seg opp, og manglen på chip/halvledere vil bedres utover i 2022. Dette vil føre til at store volumer som skal ut, og altfor få båter er tilgjengelig
2. Det er for få båter i dag i verden til de volumene som allerede er der, og dette vil føre til at ratene blir bedre og bedre og markedet strammere og strammere.
3. Det vil være en negativ flåtevkest de neste 3-4 årene noe som igjen styrke markedet og ratene.
Lykke til!
Redigert 17.02.2022 kl 11:35
Frodon
17.02.2022 kl 12:21
4139
WWI eier 37,8% av Wallenius Wilh. Oppgangen til Wallenius Wilh er ikke priset inn i WWI enda ;)
WWI kurs 250, p/b 0,65, p/e 6,5 og egenkapital pr aksje kr 385. Idag kommer Q4 rapporten kl 18.00. Der tror jeg at vi vil se eps på ca kr 90 pr aksje for kun Q4 alene. Hvis det stemmer, er det sykt at aksjen handles til kr 250 ;)
https://borsdata.se/wilh-wilhelmsen-holding-a/nyckeltal
WWI kurs 250, p/b 0,65, p/e 6,5 og egenkapital pr aksje kr 385. Idag kommer Q4 rapporten kl 18.00. Der tror jeg at vi vil se eps på ca kr 90 pr aksje for kun Q4 alene. Hvis det stemmer, er det sykt at aksjen handles til kr 250 ;)
https://borsdata.se/wilh-wilhelmsen-holding-a/nyckeltal
Redcloud
17.02.2022 kl 14:48
4090
En annen ting er at 86 % av aksjene eies av de 10 største eierne som trolig ikke har tenkt å selge noe som helst på en riktig god stund, det betyr at det fort blir trangt i inngangsdøra her.
Enig i dine betraktninger. Syklusen med større volum som skal ut, samtidig som flåten teller for få skip og flåteveksten er negativ - skaper eit meget fint bildet. GCC er også eit spennende alternativ innen ro-ro, som nettopp er notert på Euronext.
Redigert 18.02.2022 kl 06:05
Noen som kjenner til hva Hoegh har sagt rundt utbytte og strategien her? Med så mye penger de tjener, og vil skuffe inn i tiden som kommer må de vel nesten bare betale utbytte?
Redcloud
18.02.2022 kl 11:02
3939
Begynner å nærme seg at alt under 34 er en kjøpsmulighet, den oppfører seg fint innen den stigende trenden.
Redigert 18.02.2022 kl 11:03
Blir spennende dette ja, men igjen, Hoegh har noen veldig gode år foran seg, dette er ikke bare et blaff. Denne syklusen har så vidt startet! Det er vannvittige med volumer i alle havner i Europa, og de klarer ikke ta unna halvparten en gang PT! Når halvledere blir enda mer tilgjenglig utover i 2022 vil det bli så mye volumer at alle leverandørene vil måtte kjempe med nebb og klør om den lille kapasiteten som er, noe som igjen vil presse ratene enda mer oppover enn hva vi ser i dag!
Recloud (eller noen andre) har du kikket noe mer inn i det tekniske rundt denne du kan dele? Ville vært spennende.
Redigert 18.02.2022 kl 14:01
Redcloud
18.02.2022 kl 13:57
3850
Den ligger i en stigende trend som startet på kr 25,10 i begynnelsen av februar, så langt holder den seg innen trendens rammer, den prøvde å bryte opp gjennom taket på tirsdag, men møtte motstand der og falt noe tilbake fra 34,40 og det ble ikke noe etablert brudd oppover. Så lenge den følger trendens rammer vil den gi en meget god avkastning på mellomlang sikt, som sagt er 38 innen rekkevidde på en måneds sikt. I dag er det støtte ved ca 32,50 og motstand ved ca 35 innen trendes rammer. Jeg tror utviklingen fortsetter på grunn av kursmålene som ligger mellom 45-60 kr og det er ikke å forvente at den spretter opp dit. Alt som spretter opp har en tendens til å falle ned igjen. Skal gi beskjed hvis det blir et etablert brudd ut av trenden på nedsiden, men hvis det skjer skal jeg spise yndlingscapsen min til frokost. Investtech har ikke noe teknisk enda grunnet kort kurshistorikk men jeg stoler på mine egne vurderinger.
Redigert 18.02.2022 kl 14:06
Tusen takk for informativ analyse Redcloud, det settes stor pris på herfra!
Jeg fanget også opp at investor Harald Moræus-Hanssen gjennom Uthalden AS hadde kommet inn på aksjonærlisten til Hoegh med ca 155K aksjer kjøpt ganske nylig tror jeg.
Jeg fanget også opp at investor Harald Moræus-Hanssen gjennom Uthalden AS hadde kommet inn på aksjonærlisten til Hoegh med ca 155K aksjer kjøpt ganske nylig tror jeg.
Redcloud
18.02.2022 kl 14:14
3846
Bare hyggelig, ja la merke til det. Den ligger i en ganske bratt stigende trend da, men jeg tror den holder seg der så lenge det fundamentale tilsier det, og det gjør det jo. Tipper den blir en av årets vinnere.
Webersel
20.02.2022 kl 07:59
3692
En annen ting jeg lurer på : det bilskipet som ligger ute i havet og brenner.. for og si det kynisk, den båten kommer ikke i drift med det første. Og det er allerede underskudd av slike skip. På en annen side er det negativ omtale av bransjen med potensiell miljøkatastrofe, giftig røyk osv… jeg håper de får slukket den raskt, og heldigvis fikk dem evakuert mannskapet i tide.
Det blir et skip mindre i et allerede knall
-stramt markedet! 1 skip mindre i bilbransjen er veldig mye, sammenlignet med 1 tørrlastskip f.eks. Dette fører til at VW blir enda mer presset (mener det var VW som hadde dette skipet). De hadde problemer nok fra før, og dette gjør det ikke noe lettere for de! Det viktigste i en slik sak er at all mannskap ble reddet tidlig, ingen liv gikk tapt! Båten får de slukket, men de må gjøre det på riktig måte! Uansett, dette gjøre det bare være for bilfabrikkene som må finne seg i å betale enda mer fremover, de har heller ikke andre skip å ta av (da markedet er skrapet for skip) og kan heller ikke trylle frem et nytt skip med mindre de betaler svært godt vil jeg tro.
BTW, forstår fra FA at WalWil kan være overkjøpt (ift det tekniske) jeg tror ikke det personlig, men dette er jo nok en grunn til å velge Hoegh Autoliners fremfor WalWil
Lykke til
-stramt markedet! 1 skip mindre i bilbransjen er veldig mye, sammenlignet med 1 tørrlastskip f.eks. Dette fører til at VW blir enda mer presset (mener det var VW som hadde dette skipet). De hadde problemer nok fra før, og dette gjør det ikke noe lettere for de! Det viktigste i en slik sak er at all mannskap ble reddet tidlig, ingen liv gikk tapt! Båten får de slukket, men de må gjøre det på riktig måte! Uansett, dette gjøre det bare være for bilfabrikkene som må finne seg i å betale enda mer fremover, de har heller ikke andre skip å ta av (da markedet er skrapet for skip) og kan heller ikke trylle frem et nytt skip med mindre de betaler svært godt vil jeg tro.
BTW, forstår fra FA at WalWil kan være overkjøpt (ift det tekniske) jeg tror ikke det personlig, men dette er jo nok en grunn til å velge Hoegh Autoliners fremfor WalWil
Lykke til
Redigert 20.02.2022 kl 09:14
Webersel
20.02.2022 kl 18:15
3550
Det kan være grunn til og tro at forsikringer på elbilfrakt blir høyere? Husker jo den garasjen i Stavanger for et par år siden, en slik batteribrann er jo nesten umulig og slukke og blir bare være når man blander inn vann, det er ikke en god kombo ute på havet. Dog regner jeg med at dette bare betyr høyere pris for kunden, da slike variable kostnader ofte vil viderefaktureres.
Det der er ikke noe kostnad som går rett på rederiet nei, det er helt sikkert! Er jo ikke rederiet som har bedt om å starte med frakt av elbiler! Tar uansett en god stund før det blir gjort noe konkret her vil jeg tro!
Ser Uthalden AS øker med 25K aksjer i Hoegh!
Webersel
21.02.2022 kl 13:20
3293
Det var en kraftig korreksjon idag hos Både Hauto, Gram og Wawi, noen som har noen tanker om dette? Det er jo ikke unaturlig med en korreks når samtlige har gått mye på kort tid, men det hadde vært moro om man kom frem til en litt mer holdbar grunn.. Har ratene falt tro? Eller ble det upopulær omtale pga den bilbåten som fremdeles ligger og brenner? Noen som har noen synspunkter?
Dette har nok litt med brannen å gjøre ja, ratene har steget i Q1 22 sammenlignet med Q4 21, det er helt sikkert! Dessuten er det viktig å huske på at en mindre båt fra en konkurrent betyr mer konkurranse om de gjenværende båtene, noe som også bidrar til høyere rater, og enda mer desperate bilfabrikker! Likefullt, når ballen begynner å rulle er det mange som får panikk! Uansett, dette er slik jeg ser det en gyllen kjøpsmulighet, så kan jo andre snakke for seg selv. Skipsverdiene øker mnd for mnd, og ratene går samme vei, noe jeg tror de vil gjøre en god stund. Det er mitt tips!
Redigert 21.02.2022 kl 14:49
Ein god kjøpsmulighet for både HAUTO, GCC og WAWI i dag, uten tvil.
Uthalden AS øker med ytterligere 45000 aksjer i Hoegh ifølge oppdaterte aksjonærlister. B
ArcticOcean
22.02.2022 kl 11:42
4629
Her er det bare en ting å si: Følg de smarte pengene dersom du selv vil tjene penger. Moræus Hansen kan dette. Å snappe denne på 30 i dag føles bare fantastisk.
Var gavepakke det til de som hadde tørt krutt!
Slettet brukerskrev Ein god kjøpsmulighet for både HAUTO, GCC og WAWI i dag, uten tvil.
Uthalden AS øker nok en gang ifølge oppdaterte Aksjonærlister.
Redcloud
24.02.2022 kl 00:39
4382
Antar at turbulens i USA vil være over innen få dager, HAUTO har klart seg bra, og hvis vi får en mer bullish stemning fra USA & Co frem mot sommeren slik jeg tror, vil vi kunne se en reprising av HAUTO som gjenspeiler de verdiene som ligger i aksjen. Den er fortsatt sykt billig enten man ser på egenkapital pr aksje eller inntjening. Vi må nok bare riste av oss markedets generelle turbulens først. Vi har vært gjennom en sunn korreksjon som jeg antar snart er over på alle børser, og jeg tror vi ser bedre marked frem mot sommeren. Så blir det selskapsreultatene som avgjør den videre utvikling, men sånn sett ligger vi antakelig greit ann med Hauto. Tviler på om de vil skuffe oss i så måte.
Uthalden AS øker med enda 50K aksjer. Litt spent på utfallet av Ukraina-situasjonen, som nok vil påvirke de fleste aksjer på kort sikt! Det er likevel en kjøpsmulighet slik jeg ser det! Hoegh er jo ikke direkte påvirket av dette, men uroligheter er jo aldri bra i lengden for et aksjemarked! Det fundamentale i Hoegh er iallefall bunnsolid og aksjen er billig.
Ser noen benytter muligheten til å snappe "billig" aksjer..
Ser noen benytter muligheten til å snappe "billig" aksjer..
Redigert 25.02.2022 kl 11:59
Uthalden AS øker nok en gang sin eksponering mot Hoegh og kjøper enda 25K nye aksjer..
Uthalden AS øker nok en gang beholdningen sin i Hoegh med 20K aksjer!
Uthalden AS kjøper enda 15K aksjer i Hoegh! Ingen tvil om at de har tro på selskapet!
Personlig ser jeg på dette som en kjøpsmulighet av de sjeldne! Folk må jo bestemme selv, men ser at det er flere enn meg som benytter muligheten med å fylle på jevnt og trutt!
De største fortsetter å kjøpe seg opp! Uthalden med ytterligere 40K nye aksjer!
carpe
07.03.2022 kl 13:04
3493
Hadde vært interessant å få vite hvor Hermanrud nå befinner seg i bilfraktselskapene? Han fikk jo stor spalteplass i FIA når de var på vei opp! Og fikk sikkert mange småsparere til å hive seg på!
Redigert 07.03.2022 kl 13:06
Hørte et intervju med han her om dagen, mener det var Torsdag i uken som gikk. Han var fortsatt BULL på bilfrakt og mente det skulle langt videre opp!
Selv deler jeg de synspunktene, men alle må jo ta sine egne valg. Har man råd og tro på en aksje vil det som regel være lurt å vekte seg opp på dupper/korreksjoner.
Selv deler jeg de synspunktene, men alle må jo ta sine egne valg. Har man råd og tro på en aksje vil det som regel være lurt å vekte seg opp på dupper/korreksjoner.
ArcticOcean
07.03.2022 kl 14:23
3510
I dette caset tror jeg det er enda viktigere å se på hva investorer med stor kapitalbase gjør. Uthalden ved Moræus Hansen plukker stadig vekk aksjer her, og jeg er temmelig sikker på at han gjør det i dag også. Jeg trodde 30 kr var et bra kjøp, men det vi ser i dag en en gedigen gavepakke for de som tror på bilfrakt.
Helt enig, han har plukket aksjer hver eneste dag, mer eller mindre siden 28 Feb fra 15K til 50K i slengen.
Redigert 07.03.2022 kl 15:07
Ble 10K nye aksjer på Moræus Hansen i går også
ArcticOcean
08.03.2022 kl 09:13
3343
Dette er samme mann som tjente seg noen milliarder i containermarkedet i fjor. Moræus Hansen har enormt bra teft, en dyktig mann som vet hva han gjør.
Bare å følge med her fremover! Moræus Hanssen vet uten tvil hva han holder på med! Det er ustabilt på børsen omdagen, men det også nå man bør gå inn, når andre går ut! Lykke til!
Redigert 08.03.2022 kl 09:31
Går noen solide poster nå, tydelig at noen større vil inn.
Da har Uthalden fylt på med ytterlige 25k og har dermed en beholdning på over 426k. Og det er bare en knapp mnd siden de kom inn på listen :)
Det er spennende å følge med på bevegelsene til Uthalden, han er ganske BULL på Hauto, det er jeg også! Mannen vet hva han driver med!
Som det skrives om lenger opp har mannen god innsikt i shippingsektoren og ser potensiale i HAUTO. Rederiet er bunnsolid og utsiktene fremover er langt over forventning.
Til sammenligning med WAWI og GCC er HAUTO meget attraktivt priset. Analytikere har sett potensiale lenge og med kursmålene som er satt (kr 43,- - kr 60,-), kan oppsiden bli stor om en benytter sjansen å kjøpe nå mens den fortsatt er under kr 30,-. Lykke til! :)
Takk for informativt innlegg SvartRavn, som støttes fult ut. Jeg har selv troen på denne sektoren pga flere ting. Nevnt før også, men først og fremst er det en negativ flåtevekst her, det er lenge til det kommer noen nye båter inn flåten og første nybygg av betydning blir først levert i slutten av 2024. Volumene er alleree så høye at operatørene klarer ikke laste alt sammen, i tillegg er det forventet at volumene vil ta seg videre opp (så gjenstår det å se utfallet av denne krigen), og hva skjer da? Jo bilfabrikkene må finne seg i å betale mye mer enn de gjør i dag. Bilfabrikkene har begynt å bli desperate etter tonnasje allerede og med flere år frem til bedring sier det seg selv at vi står ovenfor en supersyklus her. Lykke til, dette blir spennende!
Uthalden fortsetter å øke, nok en gang har mannen kjøpt nye 25000 aksjer i Hoegh! Han har plukket jevnt og trutt over flere uker nå! Dette er spennende!
Merkelig at ikke flere benytter muligheten her.
Redigert 14.03.2022 kl 09:03