Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10

Frodon
HAUTO 07.01.2022 kl 10:06 64890

Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.02.2022 kl 12:50 4561

ABG også, opp fra NOK 50 til NOK 60!
Webersel
11.02.2022 kl 14:29 4538

Det er nesten utrolig at ikke flere ser denne oppsiden! På Shareville som er viser antall aksjonærer via nordnet, er det bare 70 stk som eier, i starten av uken var det 46. Jeg tror Hauto vil bli nevnt på FA tv idag, hegnar må jo svare for seg om han kjøpte aksjer etter de hadde Enger på besøk 1 Desember 😊
Slettet bruker
11.02.2022 kl 15:15 4523

Det som er litt artig er at tallene for Q4 overgikk den tidligere guidingen såvidt, denne guindingen ble gitt 20 Januar og de oppjusterer fra 65-70 millioner dollar til 78 millioner dollar. Q4 endte på 79 Millioner dollar, og Trygve Hegnar mente den første guidingen på 65-70 millioner var helt vill, dette sier ganske mye!
Redigert 11.02.2022 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2022 kl 13:49 4324

Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen er BULL på bilfrakt, ingen bombe det, dette blir bra!
Slettet bruker
14.02.2022 kl 14:13 4308

Hvor får du tilgang til denne infoen?
Webersel
14.02.2022 kl 16:14 4252

Hei.
Når man er nordnet kunde følger det med et forum som heter shareville, der viser det hvor mange nordnet kunder som eier aksjen, ikke hvor mye, men hvor mange eiere, idag er det feks 78 nordnet kunder som eier aksjer i hauto. sånn foreløpig er det ganske dødt i forumet der inne om hauto. mest skriving her :)
Slettet bruker
14.02.2022 kl 18:49 4209

Aha, da skjønner jeg! Jeg er ikke nordnet kunde dessverre!

Jeg har regnet litt på Hoegh igjen, og sett på regnskapet deres for 2021. Jeg kan rett og slett ikke regne hjem denne aksjekursen, dette selskapet er verdt mye mer enn det som pr i dag reflekteres i kursen, noe annet kan jeg bare ikke forstå. Spent på når de begynner å betale utbytte også, for nå tjener de mye penger omdagen og dette vil fortsette i lang, lang tid!
Redigert 14.02.2022 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Webersel
14.02.2022 kl 21:11 4201

Veldig enig LLB. Selskapet selv mener jo de har verdier for var det 41,- pr aksje ifølge q4 presentasjonen. Og samtlige meglerhus høynet kursmål både før og etter. ‘Mest optimistiske er vel 60kr? Føler Hauto fikk ufortjent lite oppmerksomhet på q tallene, siden slapp samtidig som så mange andre store folkeaksjer.. det eneste negative i det korte bildet for denne må jo være om Putin går inn i Ukraina. Men jeg på en måte vanskelig og tro at det skal skje… hva tenker du om dette?
Slettet bruker
14.02.2022 kl 22:13 4011

Det er umulig å spå hva utfallet her blir, men personlig tror jeg det går i riktig retning, særlig etter dagens uttaleser fra Russlands utenriksminister.
Slettet bruker
14.02.2022 kl 22:18 4041

Jeg har lekt meg i et Excelark, men kort fortalt, sett EBITDA for 2021 opp i mot hva selskapet er verdt på børs. Selskapets EBITDA for 2021 er 210 millioner dollar, sett dette oppimot markedsverdien av selskapet og resten forstår du selv. Vi snakker da 2,5x EBITDA. Det er altfor lite…. Det som gjør regnestykket enda mer Bull er at selskapet kommer til å tjene like bra eller bedre i 2022 enn i 2021!
Redigert 14.02.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.02.2022 kl 23:03 4052

Jeg bruker aldri EBITDA for å regne ut mcap på et børs selskap 😉 EPS synes jeg funker best. Hva har du kommet frem til der for 2022?
reveneven
15.02.2022 kl 00:29 4023

EBITDA er et godt verktøy for verdsettelse av shipping. PE er missvisende da det kan inkludere reversering av nedskrivinger den ene veien, samtidig som avskrivningene ofre er mye brattere enn den reelle levetiden til skipene den andre veien. EBITDA og P/NAV er gode verktøy. HAUTO scorer godt på begge. NAV er vel opp mot 50kr her inkl. Cash og EBITDA 2,5x med stor oppside fra bedre marked i 22.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 07:56 3985

Frodon, ville det ikke vært bedre om du hadde delt dine synspunkter så kan vi eventuelt alle lære noe?
Slettet bruker
15.02.2022 kl 08:02 3989

Takk for fint innspill Reveneven. Støttes 100%. Hoegh er i en spennende startfase av et markedet som så smått har begynt å ta av. Dette tror jeg vil bli bedre og bedre (strammere og strammere) og når halvledere blir enda mer tilgjengelig utover i 2022//23 og tonnasjen mindre/uendret kan dette komme til å bli så trangt at leverandørene bare må finne seg i å brette opp ermene i enda større grad, og betale mer enn de gjør i dag! Med en stor manko på skip og økende grad av last må dette bli så tight at Hoegh vil tjene store summer i tiden som kommer! Pga covid ble det skrapet mengder med bilskip i 2020, samtidig som containerbransjen har kontrahert veldig mange skip, og tar opp det som er av verftkapasitet i verden frem til 23/24 så sier det seg selv at dette blir bra!
Redigert 15.02.2022 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tenketanken
15.02.2022 kl 10:01 3945

Helt klart et undervurdert selskap på kurs 32,50 følgelig STORT potensiale utover i -22
Basert på resultatet KURS kr 102 ved P/E 18 fair value !!!!!!
P/B 0,89 Equty Ratio 48,4 Egenkapital pr aksje 36,51 ROE 15,59%

(Wallenius Wilh. KURS kr 68,- nå på P/E 19 følgelig svært begrensa oppside)
Redigert 15.02.2022 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Sydney
15.02.2022 kl 12:34 3875

Hauto eller gram? Pro cons? Har litt i begge ..
Slettet bruker
15.02.2022 kl 12:49 3863

Sydney, vanskelig å gi deg noe konkret svar på dette. Selv går jeg for Hauto, men det er baserte på mine egne utregninger av selskapene.
Redigert 15.02.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Redcloud
16.02.2022 kl 11:42 3688

Den hadde problemer med å bryte taket på den stigende, da kan vi forvente at den holder seg over 32, med potensiale på 36-38 på en måneds sikt. Deretter osv oppover. Tipping for moro skyld, denne kan uanz beholdes inntil foreløpig uendelig langt videre. Hva er trenden? Ca 28% stigning pr måned, det er ikke å forvente mer, selv om potensialet er der og gjør at den stiger i det hele tatt.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 12:00 3663

Det må legges til at markedet for befraktning av bil har begynt å stramme seg virkelig til. Vi ser også store forsinkelser i havner som Bremerhaven (opp til 2-3 uker ventetid) og havnene er allerede fulle av biler. Etterhvert som halvledere/chips blir mer tilgjengelig utover i 2022 og med fortsatt negativ flåtevekst vil dette kunne bli en supersyklus for bilskip! De første nybyggene kommer heller ikke før 2024, noe som igjen bidrar til at vi kan forvente et superstramt marked de neste årene! Hold på hatten!
Redigert 16.02.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Redcloud
16.02.2022 kl 12:05 3669

Jada, har ikke tenkt å selge noe. Hadde ikke tenkt å kjøpe noe egentlig heller og hadde alt i cash på grunn av korreksjon, så ble det all in på Høegh.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 13:14 3622

Hoegh må jo på et tidspunkt begynne å betale utbytter, når pengen nå bokstavelig talt renner inn! Er det noen som har fått med deg noe guiding rundt dette?
Redcloud
17.02.2022 kl 11:07 3496

Som sagt er kurser under 33 en kjøpsmulighet. Den blir ikke liggende på disse nivåene mer enn en uke før den tar av oppover igjen er mitt tips.
Slettet bruker
17.02.2022 kl 11:34 3511

Det kan fort være du har rettt! Jeg har uansett tro på denne gjennom hele 2022 og 2023. Er det et sted man bør være investert er det i bilbåt akkurat nå. Dette begrunner jeg med tre ting.

1. Voluemene er i ferd med å ta seg opp, og manglen på chip/halvledere vil bedres utover i 2022. Dette vil føre til at store volumer som skal ut, og altfor få båter er tilgjengelig
2. Det er for få båter i dag i verden til de volumene som allerede er der, og dette vil føre til at ratene blir bedre og bedre og markedet strammere og strammere.
3. Det vil være en negativ flåtevkest de neste 3-4 årene noe som igjen styrke markedet og ratene.

Lykke til!
Redigert 17.02.2022 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.02.2022 kl 12:21 3500

WWI eier 37,8% av Wallenius Wilh. Oppgangen til Wallenius Wilh er ikke priset inn i WWI enda ;)

WWI kurs 250, p/b 0,65, p/e 6,5 og egenkapital pr aksje kr 385. Idag kommer Q4 rapporten kl 18.00. Der tror jeg at vi vil se eps på ca kr 90 pr aksje for kun Q4 alene. Hvis det stemmer, er det sykt at aksjen handles til kr 250 ;)

https://borsdata.se/wilh-wilhelmsen-holding-a/nyckeltal
Redcloud
17.02.2022 kl 14:48 3451

En annen ting er at 86 % av aksjene eies av de 10 største eierne som trolig ikke har tenkt å selge noe som helst på en riktig god stund, det betyr at det fort blir trangt i inngangsdøra her.
Slettet bruker
17.02.2022 kl 15:08 3448

Enig i dine betraktninger. Syklusen med større volum som skal ut, samtidig som flåten teller for få skip og flåteveksten er negativ - skaper eit meget fint bildet. GCC er også eit spennende alternativ innen ro-ro, som nettopp er notert på Euronext.
Redigert 18.02.2022 kl 06:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2022 kl 21:17 3364

Noen som kjenner til hva Hoegh har sagt rundt utbytte og strategien her? Med så mye penger de tjener, og vil skuffe inn i tiden som kommer må de vel nesten bare betale utbytte?
Redcloud
18.02.2022 kl 11:02 3300

Begynner å nærme seg at alt under 34 er en kjøpsmulighet, den oppfører seg fint innen den stigende trenden.
Redigert 18.02.2022 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2022 kl 12:59 3232

Blir spennende dette ja, men igjen, Hoegh har noen veldig gode år foran seg, dette er ikke bare et blaff. Denne syklusen har så vidt startet! Det er vannvittige med volumer i alle havner i Europa, og de klarer ikke ta unna halvparten en gang PT! Når halvledere blir enda mer tilgjenglig utover i 2022 vil det bli så mye volumer at alle leverandørene vil måtte kjempe med nebb og klør om den lille kapasiteten som er, noe som igjen vil presse ratene enda mer oppover enn hva vi ser i dag!
Slettet bruker
18.02.2022 kl 13:45 3215

Recloud (eller noen andre) har du kikket noe mer inn i det tekniske rundt denne du kan dele? Ville vært spennende.
Redigert 18.02.2022 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Redcloud
18.02.2022 kl 13:57 3211

Den ligger i en stigende trend som startet på kr 25,10 i begynnelsen av februar, så langt holder den seg innen trendens rammer, den prøvde å bryte opp gjennom taket på tirsdag, men møtte motstand der og falt noe tilbake fra 34,40 og det ble ikke noe etablert brudd oppover. Så lenge den følger trendens rammer vil den gi en meget god avkastning på mellomlang sikt, som sagt er 38 innen rekkevidde på en måneds sikt. I dag er det støtte ved ca 32,50 og motstand ved ca 35 innen trendes rammer. Jeg tror utviklingen fortsetter på grunn av kursmålene som ligger mellom 45-60 kr og det er ikke å forvente at den spretter opp dit. Alt som spretter opp har en tendens til å falle ned igjen. Skal gi beskjed hvis det blir et etablert brudd ut av trenden på nedsiden, men hvis det skjer skal jeg spise yndlingscapsen min til frokost. Investtech har ikke noe teknisk enda grunnet kort kurshistorikk men jeg stoler på mine egne vurderinger.
Redigert 18.02.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2022 kl 14:05 3208

Tusen takk for informativ analyse Redcloud, det settes stor pris på herfra!

Jeg fanget også opp at investor Harald Moræus-Hanssen gjennom Uthalden AS hadde kommet inn på aksjonærlisten til Hoegh med ca 155K aksjer kjøpt ganske nylig tror jeg.
Redcloud
18.02.2022 kl 14:14 3207

Bare hyggelig, ja la merke til det. Den ligger i en ganske bratt stigende trend da, men jeg tror den holder seg der så lenge det fundamentale tilsier det, og det gjør det jo. Tipper den blir en av årets vinnere.
Webersel
20.02.2022 kl 07:59 3053


En annen ting jeg lurer på : det bilskipet som ligger ute i havet og brenner.. for og si det kynisk, den båten kommer ikke i drift med det første. Og det er allerede underskudd av slike skip. På en annen side er det negativ omtale av bransjen med potensiell miljøkatastrofe, giftig røyk osv… jeg håper de får slukket den raskt, og heldigvis fikk dem evakuert mannskapet i tide.
Slettet bruker
20.02.2022 kl 09:13 3017

Det blir et skip mindre i et allerede knall
-stramt markedet! 1 skip mindre i bilbransjen er veldig mye, sammenlignet med 1 tørrlastskip f.eks. Dette fører til at VW blir enda mer presset (mener det var VW som hadde dette skipet). De hadde problemer nok fra før, og dette gjør det ikke noe lettere for de! Det viktigste i en slik sak er at all mannskap ble reddet tidlig, ingen liv gikk tapt! Båten får de slukket, men de må gjøre det på riktig måte! Uansett, dette gjøre det bare være for bilfabrikkene som må finne seg i å betale enda mer fremover, de har heller ikke andre skip å ta av (da markedet er skrapet for skip) og kan heller ikke trylle frem et nytt skip med mindre de betaler svært godt vil jeg tro.

BTW, forstår fra FA at WalWil kan være overkjøpt (ift det tekniske) jeg tror ikke det personlig, men dette er jo nok en grunn til å velge Hoegh Autoliners fremfor WalWil

Lykke til
Redigert 20.02.2022 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Webersel
20.02.2022 kl 18:15 2911

Det kan være grunn til og tro at forsikringer på elbilfrakt blir høyere? Husker jo den garasjen i Stavanger for et par år siden, en slik batteribrann er jo nesten umulig og slukke og blir bare være når man blander inn vann, det er ikke en god kombo ute på havet. Dog regner jeg med at dette bare betyr høyere pris for kunden, da slike variable kostnader ofte vil viderefaktureres.
Slettet bruker
20.02.2022 kl 18:25 2905

Det der er ikke noe kostnad som går rett på rederiet nei, det er helt sikkert! Er jo ikke rederiet som har bedt om å starte med frakt av elbiler! Tar uansett en god stund før det blir gjort noe konkret her vil jeg tro!
Slettet bruker
21.02.2022 kl 08:57 2752

Ser Uthalden AS øker med 25K aksjer i Hoegh!
Webersel
21.02.2022 kl 13:20 2651

Det var en kraftig korreksjon idag hos Både Hauto, Gram og Wawi, noen som har noen tanker om dette? Det er jo ikke unaturlig med en korreks når samtlige har gått mye på kort tid, men det hadde vært moro om man kom frem til en litt mer holdbar grunn.. Har ratene falt tro? Eller ble det upopulær omtale pga den bilbåten som fremdeles ligger og brenner? Noen som har noen synspunkter?