Månelanding og Europas batteri...........

Garmis
08.01.2022 kl 19:15 2481

Hvilken regjering og hvem statsminister var det som introduserte forslag om at Norge skulle være Europas batteri? Snart er samme person ansvarlig for Norges Bank!
Da tenker jeg at statens pensjonsfond utland skal få bein å gå på.
Fluefiskeren
08.01.2022 kl 20:39 2439

Det er feil. Det var Åslaug Haga fra Senterpartiet som sa det da hun var olje-og energiminister.
Garmis
08.01.2022 kl 20:58 2408

Feil og feil, det var kanskje ikke politikere som er utgangspunktet. Men dog, hvis du søker litt på internett så finner man alltids noe, og det kan ja av og til være litt kjedelig og bekrefte fakta.

"For mens Statnett, Statkraft og regjeringen Stoltenberg støtter forslaget om å utvikle Norge som et grønt batteri, møter ideen ikke uventet sterk motstand blant natur- og friluftsorganisasjonene i Norge. Forum for natur og friluftsliv (FNF) vedtok i februar 2011:«Vi har nok energi i Norge. Det er et stort uutnyttet potensial i energieffektivisering og energigjenvinning. Det er naivt å tro at vi kan være Europas grønne batteri.»

Dette er klippet rett ut av en rapport fra CICERO

I det samme åndedrag var det den samme statminister og Regjering som vedtok og gjennomførte pensjonsreformen. Som ihvertfall har ødelagt min pensjon.
Redigert 08.01.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.01.2022 kl 21:09 2387

Dette er fra et offisielt dkument:

« Forrige gang Senterpartiet var i regjering, la daværende energiminister Åslaug Haga frem en visjon om at Norge skulle bli «Europas batteri». Haga siktet da til at Norge skulle bli en betydelig eksportør av ren fornybar energi gjennom vannkraft og havvindmøller.»

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=86971

Foreslår at du googler « Åslaug Haga europas batteri». Da vil du få en mengde treff. Det du klipoet inn over betyr bare at hun da var i Stoltenbergregjeringen.
Redigert 08.01.2022 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Garmis
08.01.2022 kl 21:51 2352

Syntes du burde lese hva jeg skriver. Jeg skrev hvilken regjering og hvem statsminister. Det er du som blander inn hvem som har uttalt hva! Du er vel ikke politiker? Siden du bare evner å svare på noe helt annet enn spørsmålet.

Dessuten, I min verden sitter alltid lederen med ansvaret.
Redigert 08.01.2022 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.01.2022 kl 22:12 2313

Så du mener at Haga blir ny sjef for Norges Bank? For du skrev at personen du siktet til skulle bli det. Da tenkte du selvsagt på Stoltenberg. Det var jo hele poenget ditt for å starte denne tråden. Greit det, men hvorfor ikke bare innrømme at du tok feil. Det er lov å ta feil og det er lov å korrigere det.

Du er ikke alene om å tro det. Noen tror også det var Erna.
Redigert 08.01.2022 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Garmis
09.01.2022 kl 09:21 2235

Du har rett i hvilken statsminister jeg siktet til, hva du ellers skriver forstår jeg ikke noe av.

Poenget var å predikere hva som kan komme til å hende med pensjonsfondet utland, dersom det kommer i uansvarlige hender.
Det hjelper lite med ledererfaring når man stadig feiler, og ikke viser til progresjon.
Da sikter jeg til månelandingen, pensjonsreformen, bombingen av Libya som de groveste vedtakene.
Fluefiskeren
09.01.2022 kl 10:00 2193

Jeg håper han ikke blir satt inn som sjef for Norges Bank. Altfor tett bånd til andre politikere og ikke minst Jonas Gahr Støre. Er sterkt i mot at kameratskap og partitilhørighet skal avgjøre hvem som settes inn i en slik viktig stilling. Vi ser altfor mye av det allerede. Tipper vi er enige. Ida Wolden Bache bør bli ny sjef. Hun er visstnok utrolig dyktig.
CapitaL
09.01.2022 kl 10:07 2184

- Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) vil gjøre norsk vannkraft til et oppladbart batteri for store deler av Europa. Men da trengs det bedre kabelforbindelser, og det koster penger.

https://www.tv2.no/a/12934107/

Jens har iallfall hatt minst en klam finger på rattet her...
Slettet bruker
09.01.2022 kl 10:28 2160

Tidligere statsminister Jens Stoltenberg advarte derfor i 2013 mot de «nyfrelstes tro på et frislipp av krafteksporten», og viste til faren for økende strømpriser.

https://cicero.oslo.no/no/posts/klima/gront-batteri-en-utopi
Fluefiskeren
09.01.2022 kl 10:46 2127

Ja, men det var altså Haga som kom med dette. Sjelden å se Borten Moe si noe så fornuftig. Han var vel en foregangsmann for å ødelegge naturen med vindkraft.
Slettet bruker
09.01.2022 kl 19:52 2006

KREMT
noprofit
09.01.2022 kl 21:17 1952

Det ene innlegget etter det andre forherliger norsk krafteksport i flere tydeligvis betalte innlegg, kan noen stoppe disse tullingene eller ihvertfall gå de i sømmene før de får det publisert.

Vis litt kilde kritikk VÆRSÅSNILL

Dagen Næringsliv - skjerp dere!
Slettet bruker
10.01.2022 kl 00:27 1870

Politikere eller folkevalgte er en egen rase som lærere.
De vet alt og vet hva alle trenger,fra vugge til grav.
Politikerforakt og kaste bort skattepenger er de gode til overalt men ikke tjene sine egne.
Statskassen fordufter som houdini med alle verdens forpliktelser mens skruene bare strammes.
Kjøp ei kasse øl og drit i alt da staten eter opp alt etter deg 90% skatt og avgifter for ølen.
Det sier bare LITT.
Odi.1
10.01.2022 kl 07:41 1787

Kan jabbe og jabbe til en blir blå og grå.
Det eneste som må på plass i dette landet, er at det innføres STRYKING på de politiske listene i Kommunevalg, Fylkestingsvalg OG Stortingsvalg!
( uten unntak)

Store kasser med PENOL SVART TUSSJ må ligge LETT tilgjengelig i ett hvert valg lokale !
Garmis
27.10.2022 kl 00:35 905

Det som må til er ett land en strømpris og en strømpolitikk. Hvordan kan politikere forsvare at regioner har forskjellig strømpris, og samtidig konkurerere på lik linje?
Redigert 27.10.2022 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Garmis
31.03.2023 kl 21:57 601

Dette var Tydligvis et godt innlegg......

Tok helt luven av utkant bærmen!

Dersom noen ønsker å bo der ingen skulle tru, kan de betale det selv......
Redigert 31.03.2023 kl 21:59 Du må logge inn for å svare