Uke 2 - 2022

VanDiemen7
RECSI 09.01.2022 kl 15:43 61532

La oss holde seriøsiteten høyt hevet på tråden for uke 2.
Mange spennende ting til uka: Overføring fra Hanwha på fredag (?) og Manchin har begynt å rikke på ræva spesielt mtp. klimadelen (som er detvi i rec bryr oss mest om 😉)

Hvor skal vi på mandag? Kan makro tvinge oss ned på 16-tallet igjen?
Redigert 09.01.2022 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2022 kl 16:21 4459

Jeg tror Hanwha har analysert verdien av RECsi langt grundigere enn de som selger i dag👍
drapper12
10.01.2022 kl 16:27 4377

langsiktig er det ingen tvil, men kortsiktig er jeg redd for at vi kan se 12kr muligens 10kr også. tekniske tegn har vært der siden vi brøt ut av 20kr. dette er helt absurd og latterlig og jeg blir så provosert. aksjen er for tradere og shorts. vi langsiktige sitter med skjegg i postkassa! jeg er ferdig med å kaste inn penger i dette selskapet før det kommer noe konkret. kun vært taps prosjekt hittil og jeg har holdt i 1 1/2 år og vært stille. men nok er nok. finnes mange selskaper man kan tjene gode penger på.

selger ikke. men er drittlei for å være helt ærlig. hadde jo vært noe om markedsverdien henger grep med realiteten. jeg har litt panikk i dag, men fortsetter dette så kan nemis ha rett og vi kan se kurser under 10kr også! Skulle aldri trodd vi skal gå fra 22 til 15kr på en måned, men nå er jeg klar for alt.
Anywhere
10.01.2022 kl 16:28 4391

Tidenes lengste sluttauksjon.

Drapper, 22 til 15 er ikke unormalt for REC:)
Redigert 10.01.2022 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
nemi's
10.01.2022 kl 16:29 4402

Dere sa det var bedre å eie aksjene på 17,- enn å ha solgt dem på 22,-, slik jeg jo har minnet dere på i tiden etter at jeg på det sterkeste anbefalte salg på 22. Nå sier dere det samme her inne om veien videre fra 17 til 15, ser jeg.

Aldri før har et så gjennomgripende kursfall vært bedre forklart og forstått enn det dere har opplevd med min hjelp her på HO. Og det kan dere ikke nekte for, heller. Det er i hvert fall helt sikkert. Og bare vent - dere skal nok får merke det skikkelig en dag OSE er ordentlig rød, dere også.

Bra volum i dag.
Redigert 10.01.2022 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
omac
10.01.2022 kl 16:31 4353

Ned 9% intradag, det er vel liten tvil omat aksjonærene blir malt i småbiter og forlater skuten. Ingen som kommer til å orke å holde i denne aksjen fremover uten nyheter, kan bli en lang vinter.....
drapper12
10.01.2022 kl 16:32 4297

Fra 19kr til 15kr på 2-3 børsdager? Det er 20% rett ned. Jeg er tom for ord. Tulle selskap er dette og ledelsen gir blanke F i oss aksjonærer! Snart kan man handle til billigere pris enn det hanwah betalte. det bør si nok. ingenting klarer å stabilisere markedsverdien på dette selskapet og den er herjet av tradere og shorts!

Det at noen kan manipulere prisen ned med shortsalg er ikke positivt. fordi de kan godt begynne å dekke nå eller på lavere kurser uten at det drar prisen opp. Angrer på om at jeg ble kjent med rec. skulle bare holdt meg til bil sektoren i USA. hadde jo tjent så mye mer.

Ledelsen i REC må få ræva ut av gir! Ikke for å være negativ! Jeg vil at denne skal opp, men jeg er så lei av dette her. Vurderer å selge neste gang kurs er på 20kr og bare legge alt dette bak meg, men jeg vet inni meg at selv om kursen er dritt nå så er potensiale helt enormt men hjelper ikke med potensial om ledelsen ikke klarer å lede! TT går av på dagen og helt amatør oppførsel av styret. dette skulle de ha planlagt i god tid på forveien!
Redigert 10.01.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
10.01.2022 kl 16:37 4187

ALLE aksjer som noe selger er det jo noen andre som kjøper....så for noen er dette GULL. På dager som dette må man huske følgende:

World's largest manufacturer of Granular Polysilicon (NextSi™) from Fluid Bed Reactor (FBR) technology for solar applications.

NextSi™ proprietary process significantly lowers cost and uses 90% less power than the traditional Siemens process.

World’s largest manufacturer and supplier of Silane Gas and specialty silicon gases. Also world's largest ISO module container fleet.

One of the world’s largest producer of ultra-pure Float Zone (FZ) Polysilicon for electronic industry.

Hentet fra hjemmesiden.

Redigert 10.01.2022 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2022 kl 16:37 4190

Hanwha betaler 20 kroner per aksje på fredag (14.1). De bruker 1,5 milliard. Det er ikke selskapet det er noe galt med, men aksjonærene.

SO88
10.01.2022 kl 16:38 4190

Mye drittsnakk om aksjen her nå, men hvorfor? Kun pga. at den faller uten en åpenbar grunn annet enn at ting tar tid? Jeg blir litt matt av noen her. Går kursen ned et par dager er aksjen dritt, går den opp er det sååå bull. Beklager denne sytekommentaren, men drit i de irriterende drittkommentarene om hvor bra og hvor rævva kun basert på dag til dag kurs og ikkeno mer. Banalt!
Slettet bruker
10.01.2022 kl 16:39 4163

Uansett hva folk sier her og på børsen. En slik nedgang - og med den shorten som ligger der- Er dette manipulasjon av kursen, - og det skal etter loven være straffbart !.
Står han av.
VL
10.01.2022 kl 16:41 4172

Det er ingenting som har forandret seg, prøv å ro deg ned. Siden du har vært med i 1.5 år så regner jeg med at du har fulgt med. Vi har fått et sterkere fundament, vi har 2 store aksjonærer som kom inn ved kr16.7 og nå nylig kr 20. tror det er veldig mange som kaster kortene nå da de ikke orker å vente på BBB. Men nå har vi ventet i et år så hvorfor ikke vente litt til? Selskapet har blitt sterkere og har over 1.5 milliarder på bok til oppstart/oppgradering og utvidelse. Jeg personlig mener at vi er i stor oppover trend, som desverre medfører knall og fall.
DjTao
10.01.2022 kl 16:43 4124

Hvis tidshorisonten på investeringen din i REC er på noen måneder så er dager som dette utrolig irriterende ettersom det blir vanskeligere å få avkastning på pengene sine. Hvis du derimot er en investor i ordets rette forstand, dvs at du kjøper deg inn i en bedrift som har et produkt/tjeneste du har tro på og derfor har til hensikt å sitte med investeringen over flere år, så blir dager som dette mer som støy å regne.

For min del har jeg et perspektiv på min investering i REC på 3-5 år. DVS at først etter 3 år i 2024 vil jeg vurdere om det har vært en fornuftig investering eller ikke.

Frem til da fokuserer jeg på at REC er godt posisjonert til å dra nytte av 3 mega trender som nå skjer global og ikke minst i USA.

1. USA kommer til å utvikle verdikjeder innen for solenergi og REC vil spille en rolle her. Det er derfor Hanwa har investert 1,5 milliarder kroner
2. Det skal etableres en rekke giga fabrikker i USA som skal produsere batterier. Alt tyder på at silisium baserte anoder er fremtiden og da trenger man silan gass. Her vil REC spille en rolle
3. Det skal satses mye på etablere nye fabrikker innen halvledere. Her vil REC spille en rolle.

Sjelden har jeg vært mer fornøyd med å være investert i en aksje enn jeg er i REC. Det som irriterer meg nå, er at jeg ikke har noen midler til overs for å kjøpe mer på disse nivåene.
Redigert 10.01.2022 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Null
10.01.2022 kl 16:45 4097

Det blir en fin kveld for nemis dette
Han skal nå vri rundt på alt en periode i løpet av kvelden og sende mange oppdateringer.
På samme måte som han var tilnærmet fraverende på +20 men slik er det

Jeg iriterer meg på at jeg ikke solgte, men har som i fjor på denne tiden tro på en stekrer kurs til nyttår.....

NULL
VL
10.01.2022 kl 16:46 4099

Minner meg godt om tiden da Nhy var på kr26 , mye frustrasjoner før den tok fart og gikk oppover. Gi REC litt tillit, ting tar tid men selskapet har blitt mye sterkere etter at Aker kom inn. Typisk at man selger seg ut rett før den trender oppover.
drapper12
10.01.2022 kl 16:49 4096

jeg er enig med deg. jeg har vært med på alle reisene fra 10 til 20 så til 15 også 20 også 15 igjen. men for hver gang blir jeg mer provosert! Har jo bare tapt penger (ikke realisert) her! Kunne tjent så mye mer ved å trade toppene og bunnene. ikke rart tradere elsker denne aksjen. er så predikabel. vi kommer til å bunne på 10-14kr også opp til 18-19kr igjen bare vent å se.

enig at fundamentet har blitt sterkere men jeg savner at ting skulle gå fortere. virker nesten som om ledelsen i REC gir blanke F og har ingen hastverk med å gjenåpne ML eller så har nemis rett og kundene er rett og slett ikke der. jeg er glad i selskapet og fundament men jeg er drittlei aksjonærene og all denne opp og nedturen!

det jeg tenker nå er at jeg kan tjene mye mer ved å ha mine penger i andre selskaper som faktisk gir meg avkastning enn å fortsette med dette tullet. dessverre har jeg en høy snittpris og kan ikke ta tapet. men jeg er så lei av REC nå. Hadde jeg klaget etter å ha vært aksjonær i 1-2 måneder forstår jeg at det er for lite tid, men 1 og 1/2 år er mye tid og hittil har aksjen gitt meg ingenting annet enn hodebry.

hjelper ikke å ha mye potensial hvis ingenting skjer. fortsetter dette tempoet kommer andre selskaper til å ta igjen rec og ta hele markedet. nei jeg tar pause nå fordi jeg er skikkelig frustrert og deprimert og vil ikke være negativ foran alle.
Tanjiro
10.01.2022 kl 16:51 4035

Vil nok tro de som har satt seg inn i dette caset og ser lenger enn 1 uke frem i tid holder på aksjene sine. Nyheter kommer når de kommer. Folk må forstå at ting kan ta tid, er et komplekst verdenssamfunn der alt henger i et stort nettverk og man er avhengige av at andre ting må være på plass før man selv også gjør noe. Mye i markedet er selvfølgelig psykologi, og som REC aksjonær anbefaler jeg å trappe ned på forventninger, ellers blir man bare skuffet. Stol på din investering, hold deg oppdatert, men ikke tenk at nyheter vil være rett rundt hjørnet. De kommer når de kommer. Jeg har hvertfall veddet på at kursen vil stå mye høyere om noen år.
Nsxnsx
10.01.2022 kl 16:52 4019

Det er dette de har lovet oss......MÅ frigjøre mer kapital kjapt så jeg få kjøpt mer 👍😉

AGM 2021EGM 2021The REC Silicon Share

AnalystsShare

The REC Silicon's ambition is to create shareholder value through profitable growth and to remain financially strong.

Return on investment

REC Silicon's ambition is to give its shareholders a solid return on their investment. This should be achieved through stable operation and a strong market position as technology leaders within the silicon materials industry. To support REC Silicon's strategy, the Board believes retained earnings should be put to profitable use within the company in an effort to maintain and further develop the competitive edge in a fast developing industry.

Slettet bruker
10.01.2022 kl 16:57 3930

Så det du egentlig sutrer over er dine åpenbare begrensinger som akjsetrader?

PS: Ett år er ikke lenge i aksjemarkedet.
drapper12
10.01.2022 kl 17:00 3880

det er mye når resten av markedet når nye høyder hele tia mens REC står dønn stille! Jeg er en investor, men jeg ser INGEN fremgang her. Hvor er beskjedene fra ledelsen? De gadd ikke engang å oppdatere oss om ML avgjørelse i 2021. De kunne ha sagt at på grunn av politiske tiltak vil beslutningen avventes med noen måneder / kvartaler. Kina og Daqo pøser ut med nye ting konstant, men eneste vi har fått fra ledelsen her på nesten to år er:

1. Avslutter avtale med Violet Power og vi skal få nytt samarbeid i nærmeste fremtid (gått 1 år, er ikke det nærmeste fremtid?
2. Hanwah går inn. Positivt.
3. Tore går ut. Hva slags styre er dette her? De visste han skal pensjonere seg men gadd ikke å planlegge noe som helst?

Bortsett fra det har INGENTING skjedd. ikke rart markedsverdien pøser opp og ned. Må vi vente flere år før vi får noe fremgang???? Jeg må ha lov til å være irritert når det er amatør ledelse som ikke klarer å si ett ord til oss aksjonærer! Fundament har ingenting å si hvis ikke ledelsen kan kapitulere! Amatører hele gjengen!
FMI
10.01.2022 kl 17:04 3834

Du sier du har holdt i 1,5 år, på den tiden er kursen 300 % opp - det må da være bra nok 🥳

Benytter anledningen til å laste. Hanwha kjøpte på 25 % opp fra dagens nivå, og man må anta at de fikk minst 25 % rabatt på egen verdivurdering av selskapet; og den gjennomgangen må ha vært rimelig grundig. Da er det over 65 % oppside bare på det regnestykket herfra.

Selvfølgelig går kursen ned når short-aktører slenger ut (minst) 700k på en ellers blodrød børsdag; men aksjene skal kjøpes tilbake og tror det kommer melding om ML-oppstart mm om ikke lenge 👍
Trollstuket
10.01.2022 kl 17:09 3765

Det første du må lære deg er å holde følelser utenfor aksjemarkedet.
I dette markedet og typisk «vekst» aksjer er det ikke unormalt med kraftig volatilitet og ellers laber oppdateringer fra ledelsen.


Enten så er du trygg på investeringen din ellers holder du deg utenfor er mitt tips.
VL
10.01.2022 kl 17:15 3712

Det er knallhard øvelse men enig der, ikke la det påvirker deg eller så kommer du til å slite. Hadde Uchi vært her så hadde han sagt akkurat det vi har sagt til deg, men bare pakket inn i en mye finere stil. ( Han er dyktig) . Ro deg ned og tenk langsiktig.
nemi's
10.01.2022 kl 17:16 3733

Joda, mye har skjedd. TT har f.eks. sagt at silangass til battery materials ikke er en utviklet industri. TT sa videre at G14 ikke tar videre investeringsbeslutninger i US før de har kvalifisert produktene sine i JV'et, hos REC sin konkurrent SK Materials, i Sør-Korea. Regn med at det tar lang tid. Nettopp derfor kom det ingen beslutning om 2021. Det fortalte jeg dere allerede i sommer at kom til å skje, da TT informerte om ovenstående. Legg til at G14 i desember 2021 sa at de uansett ikke har planer i US - nå ikke en gang tidfestede - om å produsere mer enn 2000T battery materials i delstaten Washington i fremtiden. Det er lusne 1/6 av REC volumet oppga i oktober 2020 i sine kalkyler om behov for silangass-kapasitet fra G14 i ML. OG DET ER ET FAKTUM!

Så klart foreligger det ingen oppstartsplaner i ML. Det tar flere år dessuten å bygge solar wafer-kapasitet i US til bare å konsumere volumet fra ML. Men du har helt rett om alle REC's konkurrenter - for resten av verden durer på.

Jeg ser at du skriver at du tross alt er glad i selskapet. Det er jeg også.
Redigert 10.01.2022 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
VanDiemen7
10.01.2022 kl 17:17 3733

Jaja, mange som en smekk i dag. Stabile MPCC ned nesten 7%, og Tomra ned 7%.

En slags rekyl i morgen tipper jeg, hvis ikke blir verre utover kvelden i statene.
PHOinvestor
10.01.2022 kl 17:20 3753

ja, ja gikk innfor ca1 år siden, snitt 16,7, ja ja.
Men har stor tro på 2022
questi
10.01.2022 kl 17:20 3798

I REC finnes det ett teknisk signal mer pålitelig enn alle de andre...
når nemis er tilbake, er det tid for kjøp :P
Redigert 10.01.2022 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
voff
10.01.2022 kl 17:24 3751

Du verden for klagesang. Konflikten mellom slik det burde være,-og slik det faktisk er,-mao VIRKELIGHETEN. Arendals Fossekompani falt over 7 prosent idag. Slutt å syt,-og kom heller med noe opplysende om selskapet.
VL
10.01.2022 kl 17:29 3739

Akkurat det, ikke noe nytt om selskapet med andre ord . Dett er Mr. Marked som har en forferdelig dårlig dag.
Slettet bruker
10.01.2022 kl 17:33 3746

Finnes ikke noe bedre enn en slik shitstorm som idag som røsker godt i innvollene .. man føler virkelig at man lever … 😅😂

Huff .. mye papirtap fra 22kr .. vi får håpe det snur .. men faller alt då faller rec .. er det den spådde megakorreksjonen vi ser ?
Slettet bruker
10.01.2022 kl 17:36 3712

He-he.. Helt riktig! Skjøv over mer penger til handlekonto når så hva ivrig Nemis var.

Noen som kan komme med et værvarsel basert på det tekniske bildet nå? Har vært nevnt at en mulig bunn i kanalen er omkring 15,80, dvs omkring dagens kurs ved stenging? Stoler på ingen måte blindt på at kursen beveger seg etter dette, bare så det er nevnt..
MorganKane
10.01.2022 kl 17:40 3688

Nemis,

Innleggende dine pleide å være litt av interesse i gamle dager når du la ved linker for påstandene dine. Jeg husker deg nemlig som ei dame som, selv om du tolket det meste feil (som jo kursutviklingen de siste par år viser) var flink til å snuse opp relevante nyheter.

Nå, uten linker/referanser, så blir det bare ville påstander som er umulig å forholde seg til. Savner den gamle Nemis som, til tross sine analytiske begrensninger, ihvertfall forsøkte å dokumentere det hun påstod.

Ha en fortsatt fin dag.
Akutt Bistand
10.01.2022 kl 17:44 3685

Caset REC er jo solid, men spørsmålet er hvordan makro vil påvirke dette i 2022? Og ser vi lenger frem i tid, hvor vi er på vei inn i et Bear-marked, hva er så kursmålet?
Slettet bruker
10.01.2022 kl 18:37 3310

Kanskje vi må innse at 15kr er en riktig/ok pris i dagens børsklima. Med skyhøy inflasjon, stigende renter, store problemer i verdenshandelen, grønne stimuli (BBB) i det blå og omicron i fri utfoldelse kan en ikke forvente at investorer løper etter selskaper som ikke tjener penger. ML er tross alt stengt, og blir jo værende stengt hele dette året. Så hva om Hanwhas overpris (påslaget) er betaling for noe annet en selve aksjeverdien? Sa i ikke TT noe om betaling 'up front' for å starte opp ML. Fredag renner det 1,5 milliarder inn på konto fra Hanwha. Det kan en jo si er betaling 'up front' for oppstart og tilgang til poly.

Har forøvrig massevis av aksjer som ikke er til salgs, og noen flere etter dagen i dag. Dette blir nok bra til slutt.
Null
10.01.2022 kl 18:52 3498

Jeg er ikke så god på å huske
Men det er vel ca 15 som er fair pris med Butte på drift alene
Så slik sett så er vi ved en bunn, men ikke sikker på når vi treffer bunnen denne gangen.
Fredag er oppgjørsdag for HW så da kommer penger på bok, og nytt styre starter jobben på mandag ?
Da kommer det nok litt info får vi håpe før utgangen av januar, kanskje også februar

Jeg har nok sittet med noe i 300% snitt nå 10, men ikke mye oppgang i fjor så håper på mer i år....

NULL
DjTao
10.01.2022 kl 19:03 3422

10 år er lenge å vente på å få avkastning en investering. Derfor har jeg et perspektiv på 3-5 år. Denne tidshorisonten er lang nok til at man rister av mange utålmodige sjeler som ikke evner/orker å vente så lenge og samtidig «kort» nok til at man kan predikere markeds utviklingen med en hvis grad av treffsikkerhet.
Fra 5-10 år og utover blir veksten i usikkerhetsmomenter for stor. Jeg ville derfor ikke fortsatt ha vært investert i REC under de forutsetningene som fantes for 5 år siden. Jeg ville ha tatt tapet. For de investorene som har vært med hele veien så ser det ihvertfall ut til for meg at de ila av 2022 vil få belønning for tålmodigheten sin.
Redigert 10.01.2022 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2022 kl 19:05 3421

RECsi isolert sett ikke sårbar for inflasjon.

De har ferdig bygde fabrikker og 1 milliard i lån med fast rente. Det lånet kan de forøvrig innfri i 2023 med en av sine to milliarder de har cash.

Så/ hvordan regnestykket med kurs og assets skal gå opp er en gåte. Trøsten er at den tålmodige står ovenfor en enorm vekst/
drapper12
10.01.2022 kl 19:15 3336

må beklage for mine tidligere innlegg. jeg var kjempe provosert i dag og hadde nesten lyst til å kaste håndkleet. tusen takk til alle dere som prøvde å forklare meg og støtte meg. ikke meningen å være den negative personen. Jeg er trygg i min egen investering og må bare se vekk fra markedsverdien for nå. Om det tar en måned eller ett år så er faktum at USA må ha egne verdikjeder. Håper at toll blir videreført det kan være en god trigger.

Tror dere ikke at fredag også bør bli en opptur dag? Da starter jo børsen med en handel på 1.4 milliarder kroner til 20kr og minner markedet nok en gang på hva hanwah betalte. Jeg var nok ekstra irritert fordi jeg kjøpte mer til 16.93 i dag også faller aksjen ytterligere 8% deretter. Blir nok mer påfyll om den faller ytterigere rundt 13-14 tallet tenker jeg. En ting er sikkert uansett hvor negativ jeg var i dag jeg selger faen ikke rec aksjene mine til tap. Hadde blitt så glad om det kommer noen store børsmeldinger snart og at veloen brenner seg skikkelig.
Tanjiro
10.01.2022 kl 19:29 3240

Helt forståelig at man blir frustrert av å se pengene sine falle i verdi så fort. Er mye følelser involvert når det kommer til penger dessverre. Og selv om 1-2 år ikke er lenge i det store bildet, så er det likevel kjipt å se at man ikke har kommet seg noe videre fra da man først kjøpte seg inn. Håper selv at Voleon går i samme fella som Blackrock, må bare en melding til, og vi alle venter i spenning…

https://e24.no/boers-og-finans/i/pAL4d1/gigant-kan-tape-stort-paa-shortsalg-i-rec-silicon