Uke 2 - 2022

VanDiemen7
RECSI 09.01.2022 kl 15:43 61535

La oss holde seriøsiteten høyt hevet på tråden for uke 2.
Mange spennende ting til uka: Overføring fra Hanwha på fredag (?) og Manchin har begynt å rikke på ræva spesielt mtp. klimadelen (som er detvi i rec bryr oss mest om 😉)

Hvor skal vi på mandag? Kan makro tvinge oss ned på 16-tallet igjen?
Redigert 09.01.2022 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
mohitas
13.01.2022 kl 12:03 6410

Når utbytte betaler turen for hele familien skal jeg bort å se, så blir nok endel år til😂
PHOinvestor
13.01.2022 kl 12:05 6426

med 2 millairder i kontanter er selskapet priset til 4,1 milliarder i aksjeverdi,
mcap i dag 6,1 milliarder. ganske utrolig.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 12:32 6257

Jeg tror du glemmer en vesentlig ting kalt "lån" her?
Jeg er glad i regnestykker, men viktig å få med alle variablene for å få ligningen til å gå opp :)
Slettet bruker
13.01.2022 kl 12:47 6151

1 milliard i lån. Så 5,1 da. + utsteder aksjer.
Så ca 5,9 milliarder.

For 5,9 milliarder priser man altså Assets som i dagens USA vil koste over 30 milliarder å bygge. Den mest energieffektive teknologien bør prises inn, samt at energien hentes fra vannkraft.

Hanwha har gjort tidenes handel - og enda bedre - småsparere kan få enda bedre dealer - enn så lenge.

Verdiene i RECsi er ikke usynlige lenger etter Hanwha sin inntreden, de som selger er blinde - for kursen er merkelig lav👀

Man betaler 20 øre per krone.
Redigert 13.01.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 13:17 5972

Pussig begrepsbruk. Mener du aksjeverdien er mcap minus kontantbeholdning? Det var en ny variant.
Nsxnsx
13.01.2022 kl 13:32 5841

For mange år siden når utsiktene for Rec var meget begrenset i forhold til alle triggere som ligger i loopen nå så var verdien 148.000.000.000,-

Se litt på det tallet å la det synke inn :)

NÅ er verdi 5-6 milliarder. Kan det være såååå jæ.... vanskelig å se hvor det bærer fra dagens kurs ???

En tredobling fra dagens kurs er bare en forsiktig begynnelse til å komme tilbake der vi en gang var :)

Selg gjerne på 16, 20, 30, og 50 for min del, denne oppturen skal JEG være med på :)
Redigert 13.01.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Dolly
13.01.2022 kl 13:40 5779

Har det ikke vært en spleis her på veien? Kan ikke hele historien til rec jeg altså, men mistenker det med en sånn mc
nemi's
13.01.2022 kl 14:15 5549

Spiller null rolle hva Hanwha sier. Akkurat som dere burde ignorert hva G14 har skrevet om ingenting. Hanwha står kun ansvarlig for sine aksjonærer. Det er kun dere som sitter her 24/7 og tror at hele verden ikke kan klare seg uten REC's nedstengte anlegg fra 1984.

Det tar flere år å bygge wafer-kapasitet i US til å ta unna nok polysil til at REC kan restarte nok kapasitet til lønnsom drift i ML. Det er derfor dere ikke hører noe fra REC. Hanwha kommer til å fortsette å kjøpe rimelig høykvalitets-wafer til fra Sørøst-Asia til modulfabrikken i Georgia/US i årevis fremover.

Dere skriver at jeg ikke svarer. Jeg gjør jo ikke annet, i folkeopplysningens tjeneste! Jeg har forklart dere presis hvordan det kom til å gå i 2021. Og fikk helt rett.

REC Silicon er like utdatert, utkonkurrert, grått, kjedelig og svett som TT har pleid å være i gråskjorta ved hver kvartalspresentasjon. Dere har dilla på 140 industriarbeidsplasser på prærien i US. En hvilken som helst meieribedrift worldwide er mer spennende teknologisk enn REC. Nå er det liksom Hanwha sine solceller som liksom dere norske ungdommer skal vie interesse for 24 timer i døgnet?! For ett år siden var det Si-anoder og REC, men som har trynet helt. Da fantaserte dere høylydt på HO om at Elon Musk skulle sende en batteridrevet SpaceX3.0 til Mars med REC-logoen på. Er dere interessert i tech, så invester i batteriindustrien i Norge, og norske arbeidsplasser!

Det finnes ingen som etterspør noe som helst som kan produseres i ML. Ingen slike fabrikker er heller planlagt, prosjektert, eller finansiert noe sted i verden. De tar år å bygge. Og de kunne vært bygd for lengst.

Kommende kvartalspresentasjon blir akkurat like kjedelig og svett som TT sine har vært. Og det er bra!
Redigert 13.01.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 14:16 5547

Jupp.
Jeg husker ikke tallene i hodet, men mener at noen regnet på at aksjekursen i dag må opp på noe sånt som 3500 for å sammenlignes med aksjekursen på sitt høyeste (da polysilicon også kostet vesentlig mer enn det gjør i dag).

Correct me if 'm wrong.
Småplukker
13.01.2022 kl 14:22 5504

Var det ikke du Nemis som skrev for få dager siden at «det er mange her som er glad i Rec. Det er jeg også» Javel.
Men så klmmer du her nå og skriver at selskapet er nærmest død og begravet, før du avslutter med: «Og det er bra!»

En stakkarslig løgnaktig brønnpisser, det er hva du er.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 14:32 5418

Spørs hvordan du regner, for det har vært mange emisjoner.

Det høyeste REC var verdsatt til er ca 150 milliarder. Ink Solar. Det betyr i tilfelle drøyt 400 per aksje i dag.

Da REC sto i 150 milliarder, var det mye førre aksjer i tillegg til at aksjen ble spleiset 10:1 for et par år siden. Kursen ATH er vel rett over 300, som iberegnet spleis betyr rett over 3000 kroner aksjen.

Men, verdimessig er det høyeste 150 milliarder, altså 400 med dagens antall aksjer.
nemi's
13.01.2022 kl 14:32 5419

Aksjen REC lever i beste velgående. Det er jeg glad for. Og i stor grad takket være norske småplukkere. Og det er bra!
Opportunist1
13.01.2022 kl 14:37 5470

Det er bra det finnes smarte mennesker som deg som kan frelse og opplyse alle oss andre idioter (inkluderer Hanwhas ledelse her) som ikke vet noen ting. Må være et stort ansvar som hviler på dine skuldre. Personlig synes jeg det høres slitsomt ut å være ekspert på absolutt alt her i verden?
At du gidder.............
Slettet bruker
13.01.2022 kl 14:37 5471

ER vel derfor du har en jobb å gå til og, takket være norske småplukkere?
Stemmer ryktene om at du fortsatt har gjeld etter å ha tapt penger i REC?
Slettet bruker
13.01.2022 kl 14:41 5427

Ahh ok, da spilte hukommelsen min meg et puss.
Takk for regnestykket og oppklaringen! 😊👌
Opportunist1
13.01.2022 kl 14:43 5410

Hahaha - det var dagens beste. Og sjefs-småplukker heter KIR. Jeg tror jeg dæver 😂😂😂😂
Nsxnsx
13.01.2022 kl 14:45 5389

Hvorfor har da Hanwha brukt 1500 millioner på å kjøpe 16.6 % av Recsi ??

Enkelt spørsmål. Svar fornuftig på det så skal jeg ta deg seriøst.
nemi's
13.01.2022 kl 15:02 5295

Og det beste svaret som foreligger nå, er det som er blitt postet utallige ganger her inne. Dere som mener å kjenne Hanwha, forstår vel at Hanwha følges like tett i Sør-Koreansk finanspresse som FA følger Røkke. Og koreanerne skriver at REC's eiere solgte ML til Hanwha i desember, fullt og helt. Så da vet dere det. Snart regner det utbytte på dere. De beste spekulasjonene i Sør-Korea nå, er at det nye styret beslutter at det heretter skal produseres solceller og moduler i ML. Tydeligvis lite batterifokus vha. silangass hos de nye eierne. Men uansett; jeg tror på Sør-Koreanerne.

Og det er jo akkurat hva dere sier opp og ned i mente at dere gjør også. Og dere er jo seriøse. Så da sier vi det sånn - moduler i ML. Blir et godt marked for aluminium og glass i ML fremover. Start gjerne er haussetråd om nettopp det.

Hanwha Solutions: PV Business, Industry Conditions Look Optimistic
http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=85827
JANUARY 12, 2022

..

We expect the U.S. to pass the Solar Energy for Manufacturing of America act in 1H22. The act should provide a KRW142.8bn boost to pretax profit per year from Hanwha Solutions’ U.S. module plant (1.7GWh capacity) alone. If REC Silicon’s polysilicon plant (18,000 tonne capacity; acquired in late 2021) is converted into a photovoltaic module plant, the annual tax benefits from SEMA should be around KRW1.5tn. We believe a monumental change is imminent for the company’s U.S. photovoltaics business, making Hanwha Solutions the most deserving of attention in 2022.
..
Redigert 13.01.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 15:07 5248

Jeg er fornøyd viss RECsi blir verdsatt til 150 milliarder igjen (400 per aksje) igjen…

Jeg tror RECsi i første omgang skal prises til erstatningskost på assets. Det er logisk, ettersom det må bygges ny kapasitet i USA. Så en verdi på drøy 100 per aksje bør være i sikte i løpet av 12-18 måneder.
Opportunist1
13.01.2022 kl 15:16 5185

Det er en interessant tanke. Hvis det stemmer, så kommer det litt mere cash inn til REC. Hva tror du de skal betale for ML? Hva skriver Koreanske aviser?
Redigert 13.01.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Null
13.01.2022 kl 15:24 5105

Nemis og store bror
nemi's skrev
Ja, madman. Mye blir også annerledes If REC Silicon’s polysilicon plant (18,000 tonne capacity; acqu..
Nemis, eller er det Simen - Spørsmål:

Hva tror du planen til hanwha er, med REC?

Og planen til Q cells i US, regner med de henger tett sammen?

Ser du noe større bilde her..?
Noen inteligente analyser eller spådommer du kan tenke deg frem til og dele med oss?

INgen nye svar fra nemis ennå
Han sier vel som tidligere hva var det jeg sa, men ingen ting om hvordan han tenker fremover.
Det som er litt interesant, er vel kanskje hvordan han kommer frem til verdisettelsen og hva som kommer til å skje. fremove
Hvilke tanker har Nemis om Butte som faktisk pr dato både produserer og tjener penger.....

Hva er Fair value av RECSI Nemis, hva bør eierne da mener jeg de store som har investert endel her gjøre for å utvilke verdiene?
Intravenøsiu
13.01.2022 kl 15:28 5077

Dette skriver Hanwha selv (3 dager siden):

"Recently, Hanwha Solutions announced a strategic investment in REC Silicon ASA (REC Silicon), a global polysilicon manufacturer in the U.S. Hanwha Solutions’ 16.67% stake in the company has effectively secured access to low-carbon polysilicon, a key component in solar-cell production”

https://www.hanwha.com/en/news_and_media/stories/sustainability/plugging-into-the-sun-how-hanwha-is-leading-with-innovations-in-solar-energy.html

Null
13.01.2022 kl 15:28 5095

Sølv rompen

Dette synes jeg er litt intimt å spørre om.
Det er vel ingen som kommer til å svare på dette om de før spørsmål.....
Det er lavmål selv om det er min venn Nemis som får det....

Intravenøsiu
13.01.2022 kl 15:30 5077

Logikken din er at Hanwha har en trang til selvskading når det gjelder anseelse i solar bransjen?

Det er null logikk i det du skriver.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 15:37 4985

> Og fikk helt rett.

Du må gjerne påstå at du fikk rett, men du kommer ikke unna det faktum at Rec kun er ned rundt 5% siden årskiftet 2020/21. Da sto kursen rundt kr 17 mens den nå ligger på lav kr 16. Nøyaktige verdier er ikke egentlig så interessant, men med disse dommedagsprofetiene dine burde kursen ha befunnet seg et helt annet sted. Det er rett og slett bare useriøst.

Samme om du var negativ på Rec på kr 3 eller kr 10. Du har uansett bare tatt FEIL siden den gang. Du får melde deg på luksusfellen istedenfor å sitte her inne og spy ut det samme oppgulpet du har presentert lenge. Det er virkelig sinnsykt merkelig at du ikke har bedre ting å foreta deg her i livet. Det er faktisk direkte stusselig.
Redigert 13.01.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 15:41 4948

Utrolig at dere gir nett trollet all denne oppmerksomheten. Ser også at shorten er 2.22 som vel også i går. Kommer det en melding i morgen kan dette virkelig bli gøy.

I Drammen for 60 år siden sa vi :-) "Hærlan er like god som stjærlan" :-)
Redigert 13.01.2022 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Stabukk
13.01.2022 kl 15:49 4896

Vilter sitt kursmål er i overkant optimistisk! Synest Hanwha sitt inntog er det viktigaste grepet Aker har fått til. På FA Forum er gravd fram ei fersk melding om staten Washington sine sol-planar. Dei omfattar «A state grant to help build a solar panel manufacturing plant in Grant County (Moses Lake ligg der) in Central Washington». Diverse avklaringar og sannsynligvis positive nyhetar vil komma nærmaste tre mnd. Kurs 25 innan juni?
Intravenøsiu
13.01.2022 kl 15:49 4898

Har null problem med å poste svar, det er ikke mye selvjustis når det gjelder hausing på dette forumet heller.

90% av postene eller mer må siles ut uansett.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 16:12 4717

Enig, optimistisk. Men ikke urealistisk.

Hvis det nå skal bli forsyningskjede i USA må «noen» komme opp med teknologi. RECsi sin FBR er best i klassen; kvalitet og kostnadseffektivt.

Fornybarkost på ML bør være rundt 20 milliarder.
Semiconductor er mangelvare og Butte må utvider. Erstatningskost på Butte i dag er rundt 15 milliarder.

Det er jo fakta. Så, når det må bygges ny kapasitet bør jo fabrikkene som ruller og går, med den beste teknologien ha en stor verdi. For ikke nevne at konkurrenter må bruke 3 år på å bygge dette.

Tiden vil vise, men utgangspunktet er tall på assets og forutsetningen er at det bygges verdikjede i USA.

Det at kursen er langt under det, er jo ikke noe argument.

I motsatt ende har vi NEL, som er priset 3,5 x REC / forstå den?.
Redigert 13.01.2022 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
MorganKane
13.01.2022 kl 16:33 4547

Nemis du Nemis,

Ingenting har endret seg iforhold til batterier. Det har hele tiden blitt hevdet at dette blir stort rundt 2024/2025. Og for å klare å serve markedet da må REC opp å gå rundt 2023. Om noe så har bare dette fremtidsscenarioet blitt mer og mer sementert. This is exactly what's gonna happen! At de venter på en avgjørelse på BBB (positiv eller negativ) før ting materialiserer seg er en selvfølge og endrer ingenting av dette.

Utover det har REC sagt at på kort sikt må man også ha solarbiten på plass. Det har de til de grader fått til ved å få Hanwha på laget. Og det blir for dumt når du sier at Hanwha har kun ansvar for Hanwha dine aksjonærer. Tror du de er fornøyd hvis Hanwha bare kastet 160 millioner USD ut av vinduet? Tror du Hanwha kursen hadde gått kraftig opp i det siste, faktisk delvis begrunnet med REC-investeringen, hvis ikke aksjonærene i Hanwha mente dette var en god strategisk investering og posisjonering i forhold til hva som etter all sannsynlighet kommer til å skje i det amerikanske markedet? Hanwha har klare planer med REC. Et selskap som Hanwha investerer ikke 1,5 milliarder kroner uten å ha et klart løp om hvordan de pengene skal yngle og flerdoble seg. Det eneste som er spennende er å se om de har tålmodighet til å vente på en avgjørelse på BBB. Greit nok at du ikke er blant de kjappeste her på forumet, men det får da være måte på. Jeg ler så jeg griner😂
neosugar1
13.01.2022 kl 17:01 4330

Vil ha mer av manman sine artikler idag, sittet og hørt på han gjøken her hele dag
Redigert 13.01.2022 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
neosugar1
13.01.2022 kl 17:12 4243

Men ærlig folkens, jeg må bare si; nemis er egentlig det beste som har skjedd forumet her. Se på antall lesere, hvor mange som lurker og ikke kommenterer, det er mange av oss. Jeg har lært så sykt mye om selskapet under de mest opphetede diskusjoner med dere har hatt med han, jeg vil tro jeg ikke er den eneste heller. Blessing in disguise faktisk, på mange måter så tviholdt jeg aksjene mine pga han, og det viste seg å være verdt det etter inntreden til Hanwa. Etter å ha vært inne og lest her hver dag i snart 1 år så føler jeg det endelig kommer til å skje noe, har aldri følt meg så bull og sikker på Rec. Så takk egentlig, til deg nemis🤝
Slettet bruker
13.01.2022 kl 18:06 3969

De fleste på dette forumet har en agenda, om de hausser eller baisser. Kappen snus med vinden, det bør jo alle skjønne etter hvert. Mange tjener en tusenlapp om dagen på ups and downs, mens andre sitter rolig og avventer. Noen gambler med lånte penger ( risky ) mens andre bruker oppsparte midler. Mange har sikkert tapt mye penger på Rec da den sto i flere hundre kroner og er fortsett frustrerte over store tap, mens nykommere i rec er helt sikkert sikret en gevinst i framtiden. Uansett, ganske trygg på at dette vil gå veien ila et par år. Sitter trygt i min posisjon ( uten lånte penger ) PS. La Voleon holde på med sine logaritmer og skvise sitronen ( det er dette de lever av ) og tappe småaksjonærer for penger hver dag..en dag tar det slutt, som det alltid gjør. Da vil vi høste frukten.......
Nsxnsx
13.01.2022 kl 18:19 3915

Litt usikker på om du ikke svarer på feil innlegg her for klarer ikke å finne den røde tråden i ditt svar om det var mitt spørsmål du svarte på......evt prøv igjen.
MorganKane
13.01.2022 kl 20:16 3452

Jeg ser ingenting om m 14 januar i børsmelding. Ei heller på Aker Horizon sine sider. Står kun at det gjøres tidli i q1.

Completion of the transactions is expected to occur early in the first quarter 2022, subject to customary anti-trust filing in the US.

Jeg hadde ikke lagt mye vekt på hva som står i enkelt artikler. Umulig å si hvor lang tid anti-teudt filing tar. Vi bør forvente noe i januar, men at det blir 14 er ren tipping etter hva som står på de nettsidene som betyr noe, dvs. Rec Silicon og Aker Horizon sine.

God helg. Ikke stress for å si det sånn hvis dere ikke hører noe i morgen.
Småplukker
13.01.2022 kl 21:44 3085

Kirsten Synema la vel håpet om å få gjennom valglov i Senatet - med unntak fra filibuster-regelen - definitivt død i dag. Dama talte en time før Biden kom for å ta en peptalk med demokratiske senatorene, nektet å gjøre unntak. Sikkert for ettertrykkelig å slå fast at hun ikke var til å rikke.
Spør om det lover godt for debattklima i partiet når BBB skal forsøkes å stemmes gjennom....
Redigert 13.01.2022 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 22:50 2815

Bare noen måneder til før det må begynne å skje noe for alvor over dammen. Hvis man skal rekke diverse deadlines som oppstart early 2023 mm.
Det er mange frister som sammenfaller med hverandre i verdikjedene her, og jeg tror ikke det er tilfeldigheter det er snakk om.

Siden Falco ikke er her for å minne menigheten på tidligere nyheter ønsker jeg å minne om at TT nevnte i hver kvartalsrapport i fjor at de var i sluttforhandlinger med "flere" aktører.
Og at det siste vi har fått høre er at de avventer BBB.
Det betyr i korte trekk at det finnes flere kaniner i hatten som melding om Hanwha kom fra 😉

Jeg tror flere meldinger kan komme som lyn fra klar himmel 👍
Blir et spennende år uten tvil.