Lerøy - Teknisk KJØP nå !!

citius
LSG 12.01.2022 kl 13:48 39538


Lerøy aksjen viser nå KJØP etter dobbel bunn og nytt løft
Pressområdet ved 70 ryker og det er fri oppgang til ca 80 kroner der aksjen var oktober



I tillegg er mange analyser oppdaterte og LSG blir verdsatt

F.eks her fra 3. januar

Meglerhus oppgraderer Lerøy Seafood til kjøp
Meglerhuset Fearnley Securities oppgraderer Lerøy Seafood til en kjøpsanbefaling, opp fra hold. Kursmålet forblir uendret på 87 kroner aksjen.

Meglerhuset mener selskapet er attraktiv basert på at aksjen er priset under sammenlignbare selskaper,
med operasjonell giring i et miljø med stigende laksepriser.
I tillegg venter meglerhuset at investeringer gjort i smolt de siste årene delvis vil utligne den pågående kostnadsinflasjonen i sektoren.
McCartney
07.06.2022 kl 20:33 4659

Det er mye svada på forumet, det gjelder å sile ut røverhistorier.
LSG er helt super, og utbytten har også trillet inn på kontoen i forrige uke👍
optimist68
07.06.2022 kl 20:36 4651

Helt enig og kan godt hende at dagens kurs på 68,03 var bunnen. Fisk er fremtiden for proteiner. Kjøtt priser seg helt ut
Redigert 07.06.2022 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
milk
07.06.2022 kl 20:47 4637

Misforstå meg rett! Jeg har vert godt lastet med LSG i mange år... Jeg finner bare dagens kurs helt ubegripelig!
Bennyfyfasan
07.06.2022 kl 20:49 4629

Problemet er vel såpass enkel at endel er blitt fartsblind med dagens laksepriser. Det kombinert med at sommeren vanligvis ikke er den tiden man kjøper lakseaksjer (historisk) - så følges vel de gamle mønsterne. I år blir det feil pga lakseprisen er langt over noe man har sett før
McCartney
07.06.2022 kl 21:01 4684

Joda, det er nok riktig dette med fartsblind.
Så er det sikkert noen som spekulerte i, og fikk rett også i at LSG må kutte ned på produksjonen i visse områder pga nye restriksjoner fra Nærings- og fiskeridepartementet. Men dett blir nok raskt tatt igjen på andre områder. Jeg sitter i hvertfall stille i båten, de som drifter og eier er folk som virkelig vet hvordan man skal generere verdier.
Cutter
08.06.2022 kl 02:33 4578

Rimelig sikker på at vi er ii eller i nærheten av bunnen nå. Inntjeningen er fantastisk + at Ferd stadig kjøper. Det at DNB tok den ut på SL er nok et skikkelig tap for dem.hehe
Bennyfyfasan
08.06.2022 kl 08:17 4527

DnB og den type institusjoner klarer ikke å treffe oppgangen til type LSG og tidligere GSF. De ser på tekniske signaler - og ikke det som er iferd med å skje - og har skjedd i næringa.

LSG driver å foredler en god del - på godt og vondt. Det tar en stund før de høye prisene kan pushes over på forbruker. Det vil skje, men i mellomtiden er den delen av LSG utfordrende. Det fine er at de samtidig får skummet fløten av både fangstleddet og havbruk. I tillegg går vi inn i en del av sesongen hvor det er plankekjøring for produksjonen, og prisene er på ett meget behagelig nivå.
polakk
08.06.2022 kl 09:12 4526

DNB tar den ut fordi den har blitt for billig. Bruker sikkert nok en eller annen teknisk analyse.
Forstår ikke logikken.
Det er ikke så mye fundamentalt som har forandret seg siden den var 20 % dyrere og dei ville ha den i sin portefølge.
ibyx
08.06.2022 kl 09:27 4554

De vet nok hva de gjør, uten at de kan spå så mye bedre enn andre av den grunn.
Det er langt ifra noen garanti for videre prisfall.
Tvert om kan de ha vært kleine nyttige idioter for noen for for tidlig, eller sein for den saks skyld, gevinstsikring for dem som ser på dem som bjellesau..
M79
08.06.2022 kl 09:28 4617

Tror nok stort short pågår i alle seafood sektor, kjøpt ytterlig i dag, is i magen laksepris skal opp igjen…ikke selg til short for billig peng nå
M79
08.06.2022 kl 09:30 4638

Ikke se bort i fra DnB fyller på…. Dem har kjent for å være kjeltringer
ibyx
08.06.2022 kl 10:07 4711

Dette er nok helt riktig. Men det er bare unntaksvis at det blafres med flagginger over 0,5%, som i Bakka nå og GSF nylig.
Redigert 08.06.2022 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
upsidedown
08.06.2022 kl 11:53 4651

Tar det fra husken, men mener det er Sjøtrolls 16 konsesjoner som er innenfor rød sone. Resten av konsesjonene i Norge er på grønt. Sist jeg sjekket var det 26 som ligger i områder de kan øke. Er det noe vitalt jeg har gått glipp av?

Jeg undres også når det ble praksis i DNB å melde ut at de falt ut på stopploss. Den er i hvert fall ny for meg. Mulig de mente å si at en god del av deres kunder har falt ut på stopploss, noe som trolig kan være riktig.
Redigert 08.06.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.06.2022 kl 14:53 4529

Da sklir hele segmentet igjen. Kanskje er det 65 som gjelder i LSG?
Ledet an av «den beste» idag (Salmar)
Landbasert som gjør sprekest i motvinden!
milk
08.06.2022 kl 20:21 4371

Det er noe som skurrer i hele segmentet.... Jeg er ganske sikker på at krigen i Ukraina spiller en stor rolle . De som har nedstrøms i Polen er skeptisk.. Naturlig nok. Polen har og er et godt land for LSG..
McCartney
08.06.2022 kl 22:38 4304

Tror ikke Ukrainas årsaken, skal nok bare kjøres ned før oppturen skal tas.
Teknisk RSI er i bånn og det burde trigget kjøperne. Jeg akkumulerte litt idag. Tar ikke det så tungt om kursen skulle dippe ned en femmer til, kommer opp igjen.
upsidedown
08.06.2022 kl 23:54 4309

Audun Maråk i Fiskebåt tror prisene på torsk vil øke ytterligere. Godt nytt for LGS

https://www.nrk.no/mr/fiskerinaeringa-opplever-gode-tider-1.15995393
Bennyfyfasan
09.06.2022 kl 08:02 4182

Det er usikkerhet i hvor prisene og kostnadene vil legge seg i andre halvår. Selv om jeg er 90% sikker på at det blir fest ut iallefall andre halvår 2023 - er det en avventende situasjon blat investorer. I tillegg begynner noen å bli generelt skeptisk til å ha høy vekting på oslo børs...
Kingcoast
09.06.2022 kl 10:58 4046

Til info, så stiger prisene inn mot neste uke!
Dette er et sterkt signal, da «ekspertene» hevdet at så fort det kom 5 dagers uker igjen, ville prisen falle.
3-6 handles på 110,- til oppdretter for neste ukes pakking.
Bennyfyfasan
09.06.2022 kl 11:10 4061

"Er det her det er party?" :-)

Jeg er en av dem som trodde prisene skulle svekke seg. Kan hende det er ett etterslep, men hvem vet.

Jeg så noen reportasjer fra Europa på nyhetene. De melder om smekkfulle hotell allerede stort sett på alt av ferieplasser. Gå å sjekk på hotels.com - det er lite å oppdrive nesten i hele sommer. Dette er folk som skal konsumere....det blir en spennende laksesommer :-)
ibyx
09.06.2022 kl 11:11 4072

Eksportprisen for laks
Uke 22 2022
95,88

Ser ut til at «nedstrømsutfordringene» vil vedvare?

I LSG håper man gjerne på priser rundt 65?
Det vil gjerne matche en kurs på samme nivå.
Så slipper man vertigo.
Redigert 09.06.2022 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.06.2022 kl 11:50 4029

Oppe og snuste på 70, men ble litt for skummelt
ibyx
10.06.2022 kl 15:53 3775

Frister nå..Nærmer seg kjøpstarget 65 idag. Og det uvanlig kraftig til LSG å være!

Storoppdretterne sitter på slaktefisken, men møtes av lunken kjøpsinteresse.

– Vi ser 86-87 kroner for 2-3, 98 kroner for 3-4, 102 kroner for 4-5, 108-110 kroner på 5-6 og 6+ ligger på 115 kroner, sier en eksportør til iLaks

Den lunkne kjøpsinteressen må jo være god nytt for «nedstrøms»?
😄
Redigert 10.06.2022 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
sisterx
10.06.2022 kl 17:49 3708

Kjøpstarget kr. 65, er det din tenkte private inngang, for det er vel ikke noe teknisk som skulle tilsi inngang akkurat der? Hva mener du med "nedstrøms"? At du ønsker kursen ned?
Redigert 10.06.2022 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.06.2022 kl 18:33 3670

65 er sånn magesyrefølelse. Nedstrøms er det de bearbeider av laksen for markedet rettet mot forbruker. Ikke alle gjør det i like stor grad som lsg har jeg forstått. I den delen av driften må man da kjøpe stadig dyrere laks som man foreløpig ikke klarer å hente inn ved videresalg av disse produktene. Lønnsomheten blir rett og slett for dårlig.
McCartney
11.06.2022 kl 19:00 3463

Først vil jeg si at jeg har ganske mye i LSG og det er jo bra tenker jeg. Folk vil aldri slutte med å spise fisk, så denne er sikker de neste 200 år.
Lønnsomheten er jo såpass bra at de kan gi utbytter hvert år, nå trillet det inn 2.5kr pr aksje så noe riktig gjør de vel 😁
De har også fortalt at de har bundet seg til noen faste avtaler for Q1 som videreføres i Q2, og disse er gjort på langt under spotpris. Så her vil jeg si at det ligger en sikkerhet for evnt nedtur i laksepriser, samtidig som vi har en potensiell opptur der etter Q2 hvis prisen spotprisen holder seg på dagens nivå eller øker.
Det snakkes jo om matkrise fremover, så LSG som har et knallbra rykte på markedet vil nok gjøre det bra. (Det vil nok resten av lakse og fiskeselskapene i og for seg også gjøre).
Leste på intrafish at det er startet samtaler med Indonesia om å få de til å starte opp med kjøp av Norsk fisk igjen, så alle monner drar.
Løp og kjøp sier jeg, og ja, jeg tror faktisk at du vil få rett i 65 kr, jeg tipper muligens 64.90 og så snur det opp, da har vi fått satt en dobbeltbunn også, men et par kroner hit eller dit spiller ingen trille på lang sikt.
Redigert 11.06.2022 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
mofs
11.06.2022 kl 19:46 3453

Jeg synes ikke ser LSG ser bra ut det korte bildet. For det første tyder charteret på en svak sidelengs utvikling framover. Det er en liten teknisk støtte på 65 og deretter en litt større på 60. Rent teknisk ville jeg heller satset på MOWi og Salmar som fortsatt ligger i bredt stigende trendkanaler. GSF ser best ut fra et teknisk perspektiv og ligger i en bratt stigende trendkanal, men bratt stigende kan også innebære stor risiko i disse tider, brytes trenden et sted rundt 120 kr.- kan aksjen falle brått.

Det fundamentale bildet styrker etter mitt inntrykk ikke LSG-caset.(3-5 års sikt). LSG er ikke en fast grower. Topplinjeveksten er på litt over 5 %. Det som riktignok plager meg mest ved caset, er kontantstrømanalysen. Over de siste 5 årene har selskapet redusert sine kapitalutgifter dramatisk. Det er ned over 40 % på 5 år. Dette signaliserer svakere produksjonsvekst going forward. Dupper prisene vil selskapet få problemer med topplinjeveksten, og den totale lønnsomheten. En skulle også forvente at LSG genererte betydelig sterkere fri kontantstrøm, når det sparer på investeringene, men veksten er ikke noe spesielt å skrive hjem om. Balansen er derimot sterk, og det er ingenting som truer dividenden. Tvert i mot burde selskapet kanskje betale ut mer til aksjonærene eller kjøpe tilbake egne aksjer. All den tid investeringen i organisk vekst går ned.
Redigert 11.06.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
McCartney
11.06.2022 kl 19:54 3485

Gode refleksjoner, men LSG har lavest RSI dvs mest oversolgt av alle de du nevner. Og så har vi FERD som ikke dumper sine aksjer her. De tror jeg har litt god peiling også.
For øvrig har vel FERD dumpet ut en god del aksjer i GSF?
Redigert 11.06.2022 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
mofs
11.06.2022 kl 20:08 3533

Mulig det - ingen grunn til å tvile på det du sier. Jeg har ikke peiling på hva Ferd driver med. Dette er et Bonnie Tyler marked: "We need to hold out for the hero"!
milk
29.06.2022 kl 11:01 2913

Hvis prisen på fisk stabiliserer seg på dagens nivå (+ - 10%) så vil de fleste selskapene i sektoren reprises i løpet av høsten. Verdien på biomassen er i dag 40-50% høyere enn for ett år siden!!
Redigert 29.06.2022 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.06.2022 kl 11:25 2897

Det kan virke som dette scenariet går under radaren i «oljetekåka» som jo kjøres «vilt» av oljetraderne, vel vitende om effekten i aksjemarkedene.
Men også i laks er gjerne det underliggende sterkere enn «psykologien/bløffen» vil ha det til?
mofs
29.06.2022 kl 21:54 2791

Men alle meglerhus og bransjen selv tror at prisene skal ned til 60 kr. til høsten når mer tilførsel kommer ut på markedet. Og mens prisene svekkes øker kostnadene. Forrige helg foretok jeg en DCF-analyse av MOWI, og fant ut at fair pris for selskapet var 231 kr. Jeg holdt revenue veksten in line with med gjennomsnittet til hva alle meglerhusene tror de nærmeste årene, før jeg slakket revenue-veksten gradvis ned i resten av den kommende tiårsperioden. EBIT/Sales holdt jeg stabil i hele perioden på 15 %, som er sånn midt på treet for hva MOWI har klart tidligere. Mest interessant kanskje, var at jeg opererte med en kapitalkostnad (WACC) på 8,5% som er i tråd med dagens rentenivå. Øker renten imidlertid med 1 %, noe som er kjømda, faller fair pris til rundt 190 kr.

Dette viser hvor stor rentefølsomheten er for sjømatprodusentene. Jeg har sagt holdt på sektoren tidligere, og en analyse med modellene mine, gir meg en ganske stor konfidens på at det er og har vært: The correct call.
ibyx
29.06.2022 kl 23:00 2811

Oi! Imponerende! Analysen din bekrefter altså at dagens pris er nærmest helt korrekt!
Men at «alle meglerhus og bransjen selv» tror at prisene skal falle til 60 kroner til høsten finner jeg betydelig mer usannsynlig. (Kilde?). En slik enighet finnes neppe og støttes heller ikke av fishpool hvor forward pt. bunner i oktober med 76kr, for så å stige…
Så i forhold til kvartalstall er 60 kroner da nærmest helt på jordet som prismål for å beregne fx evne til utbytte.
Tillater meg også å være noe skeptisk til at renteøkning på 1% skal begrunne 18% kursfall. (Hva med 3%? 110?)

Men men, hva vet vel jeg. Synes kanskje det var litt mye millimeterpapir over noe av dette.
60 kroner er nesten 40% billigere laks i markedet enn idag. Dersom det påståtte volumet som skal trigge dette faktisk er tilstede (Chile mistet mye kapasitet i våres), så vet vi vel av erfaring at markedet da tar unna tilsvarende som igjen presser prisene opp. bearbeiderne som røkerier osv. vil hive innpå med ordre.
Og sideblikket på konkurrentene i protein etc.? Hvor går kylling, biffprisene etc?
Laks i butikken spenner vel idag fra i underkant av 100kr til 4-500 kroner kiloet avhengig av kvalitet/bearbeiding.
Normalprisen ligger vel rundt 170. Omtrent som asparges.

Siden dette er en LSG tråd. 60 kroner må jo være gledelig for LSG?
Og det vel grunn til å tro at de også har kontrakter nå som er høyere? Ja, kanskje over 60?
Så kan de kjøpe billig spotlaks til «nedstrøms», kanskje av Grieg?
:-)
Redigert 29.06.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
milk
29.06.2022 kl 23:44 2778

Lsg er et av få selskap som tjener penger når råvare prisene faller... mofs" nå surrer du deg inn i fakta analyser som er irrelevant. ..
mofs
30.06.2022 kl 00:48 3029

Jeg har ikke gjort noen detaljert analyse av LSG, men jeg antar at rentefølsomheten blir ganske lik. Det var i første rekke renta jeg var interessert i å sjekke. Kilden min på pris er Carl Emil Johannesen fra Laksetreff I Bergen på Hegnar podcast: https://finansavisen.no/podcast/okonominyhetene.

Det finnes mange måter å valuere et selskap på. Du kan for eksempel neddiskontere fremtidig Ebitda vekst noen år fram i tid, og så kan vurdere dette basert på enterprise value/ebitda og så gange dette opp med en formålstjenlig multippel for å komme til aksjepris (ofte basert på et gjennomsnitt for selskapet tilbake i tid). Jeg mistenker meglerhusene for å bruke (misbruke) denne metoden for å komme til sin target pris. Dette kalles for private equity metoden.

Jeg foretrekker imidlertid å fokusere på unlevered free cashflow (Buffet.metoden), fordi det er fri kontantstrøm som er bread and butter for investorer - grunnlaget for utbytter, investeringsnivåer, fremtidig organisk vekst etc. Se for eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=Bxqre8vPYBo .

Uansett om du bruker Buffet-metoden eller private equity metoden, så må du ha en diskonteringsrente (kapitalen må ha en kostnad, fordi en krone i dag er mer verdt enn en krone om et år). Bransjestandarden er å bruke noe som kalles vektet gjennomsnittlig kapitalkostnad (WACC), Det sentrale i denne kalkylen er risikofri rente (10 årig statsobligasjon) som danner grunnlaget for å beregne både kostnaden for egenkapital og gjeld. Poenget er så Ibyx at når du først har kalkulert WACC, så kan du gjøre en sensitivitetsanalyse hvor du bumper renta opp og ned for å se mulig utfallsrom. Dy kan også leke med bearish/bullish scenarier for salg, kaitalinvesteringer og lønnsomhet (PS! Jeg er litt konservativ = jeg liker margin of safety). Så jeg må skuffe deg Ibyx. Talla gir de utslagene jeg beskriver.

Om du kjøper MOWI i dag, sier ikke min analyse at dette er en dårlig investering (avkasningskravet/kaptalkostnaden er 8,5 %). De fleste kan leve med det som årlig avkastning. Men hva om du finner selskap som selges langt under sin iboende verdi. Da har du større margin of safety, større implisert oppside og kort sagt bedre risk/reward. Og det er sånn min gode mann Buffet ble rik.
milk
30.06.2022 kl 11:31 2894

Du har langt mer avanserte parameter du jobber etter, enn hva jeg har! Interessant lesning uansett :-)
mofs
30.06.2022 kl 11:56 2876

Takk for det Milk. Jeg har drevet med aksjeinvesteringer i over 30 år nå, og det er klart at du på veien plukker opp enkelte teknikker. Jeg har sett mange valuation teknikker, og discounted cash flow analysis synes jeg er den desidert beste. Felles for alle teknikkene er at de er fryktelig enkle, og slettes ikke vanskelig å lære seg. Det er som Aswath Domodoran sier. Alle kan valuere selskaper, og det finnes ikke noen fasit. Det du er interessert i, er å finne noe som er sånn ballpark fair pris. Hvor god valuasjonene dine er, handler om hvor bra du klarer å fortelle (deg selv) hvor bra et selskap klarer å gjøre det i framtiden. Og hvem klarer det 100 %. Svakheten min med MOWI analysen er at jeg ikke har noen spesiell story å fortelle. I stedet bare smoother jeg ut framtiden basert på hva selskapet har gjort i fortiden (det er jo en slags story det og, men ikke så veldig sterk). Uansett hva slags fortellinger du forteller deg om framtiden, må du ha disiplin til å sette tall på disse forventningene. Det er som Buffet sier: hvis du ikke kan neddiskontere fremtidig fri kontantstrøm til en nåverdi, så har du en meningsløs investering. Det er gambling.

Dette er en ganske god forelesning om det kvasivitenskapelige perspektivet på valuasjoner: https://www.youtube.com/watch?v=uH-ffKIgb38