Lerøy - Teknisk KJØP nå !!

citius
LSG 12.01.2022 kl 13:48 39523


Lerøy aksjen viser nå KJØP etter dobbel bunn og nytt løft
Pressområdet ved 70 ryker og det er fri oppgang til ca 80 kroner der aksjen var oktober



I tillegg er mange analyser oppdaterte og LSG blir verdsatt

F.eks her fra 3. januar

Meglerhus oppgraderer Lerøy Seafood til kjøp
Meglerhuset Fearnley Securities oppgraderer Lerøy Seafood til en kjøpsanbefaling, opp fra hold. Kursmålet forblir uendret på 87 kroner aksjen.

Meglerhuset mener selskapet er attraktiv basert på at aksjen er priset under sammenlignbare selskaper,
med operasjonell giring i et miljø med stigende laksepriser.
I tillegg venter meglerhuset at investeringer gjort i smolt de siste årene delvis vil utligne den pågående kostnadsinflasjonen i sektoren.
upsidedown
01.07.2022 kl 17:25 5636

I dag ble LSG oppgradert til BBB+.

Noen som vet hvor de andre ligger?

10:21
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordic Credit Rating (NCR) har oppgradert sin langsiktige rating på Lerøy Seafood til BBB+ fra BBB med stabile utsikter.

Det melder NCR fredag.

Den langsiktige ratingen reflekterer Lerøys relativt sterke markedsposisjon i en lønnsom lakseoppdrettsnæring. Den gjenspeiler også bredden i selskapets virksomhet som en fullt integrert sjømatprodusent med betydelige villfangst-, prosesserings- og distribusjonskapasitet. Den reflekterer videre Lerøys moderate finansielle gearing og sterke kontantstrøm

Ratingen holdes tilbake av sjømatsektorens historiske volatilitet i inntjeningen. Den er også begrenset av miljø- og sykdomsrelaterte utfordringer
Redigert 01.07.2022 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
milk
01.07.2022 kl 21:46 5549

Oppsiden til LSG er signifikant... Jeg har ofte spekulert på hva som holder den tilbake. Er et Møgster sin eierandel? De sliter med DOF som vanlig. Jeg liker ikke eierstrukturen i LSG. Det er vel ingen hemmelighet .....
mofs
01.07.2022 kl 22:02 5532

Det samme byrået har bare ratet Salmar i tillegg til LSG innenfor sjømatsektoren. Salmar fikk A- (stable). Vær imidlertid oppmerksom på at de fleste aktørene innenfor sjømat forsøker å reise kapital gjennom såkalte grønne obligasjoner. Renta på disse instrumentene er ofte svært hyggelige. - Euribor med et påslag på mellom 1,5 % og 2 %, så langt jeg har oversikt over. Regner med at du kun er interessert i å vite om de som er investment grade og ikke junk.
mofs
01.07.2022 kl 22:22 5516

Rettelse: påslag mellom 1,5 % og 3,5 %. Glemte GSF i forbifarten.
upsidedown
02.07.2022 kl 00:35 5463

I likhet med Milk tror jeg LSG bør ha større oppside gjennom de grep de har gjort etter kjøpet av Aker Seafood.

Vet ikke om det er Møgster som er problemet. De har vært dyktige businessfolk bortsett fra DOF.

Strengt tatt kan de vel bare klandres for at de ikke sto først i køen og fikk refinansiert DOF istedet for å ligge på vinden å håpe på bedre vær.
upsidedown
02.07.2022 kl 00:40 5454

Ønsker du en tyngre eier inn, eller flere små om Møgster selger seg ned litt?

Kan jo være at de ser muligheter i olja om det kommer en ny supersyklus og vil frigjøre kapital.
Redigert 02.07.2022 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
milk
03.07.2022 kl 18:18 5229

Johan kjøper LSG med begge hender.. Der ligger mitt ønske om fremtidig eierstruktur. Dette lover meget bra å alle aksjonærer i LSG bør følge med :-)
upsidedown
04.07.2022 kl 01:52 5038

Ferd er hissig når den dropper under 70.
Furuen
04.07.2022 kl 11:04 4878

https://ilaks.no/sparebank-1-markets-oppgraderer-gar-fra-hold-til-kjop-pa-laks/

« Lerøy Seafood er meglerhusets favoritt i sektoren, da de forventer en solid volumvekst med noen operasjonelle forbedringer neste år.»
Redigert 04.07.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
McCartney
05.07.2022 kl 07:58 4656

Lakseeksporten har gjort ny rekord igjen!
I første halvår eksporterte Norge oppdrettet atlantisk laks for 48,4 milliarder kroner. Det er 37 prosent opp på forrige rekord som ble satt i samme periode i fjor, viser rykende fersk statistikk fra Norges sjømatråd.
Jeg ser LSG i 100 kr i løpet av året, og blir ikke forundret hvis vi ser over hundrelappen heller. I april toppet kursen ved ca 83kr.

Kingcoast
08.07.2022 kl 08:56 4242

Prisene legger seg opp noen kroner og juli kan fort bli en vesentlige bedre måned enn man skulle tro.
3-6 opp 4-6 kroner fra starten av uka og ligger akkurat nå på 99-101 til oppdretter. Flere slakterier med feriestopp struper tilbudsiden. Gode kjøpsmuligheter idag!!
mofs
08.07.2022 kl 13:04 4153

Prisanslaget til Danske Bank i dag, den må vi da like - alle gladlakser.
ibyx
11.08.2022 kl 15:09 3587

Lerøy har nå falt 10% fra julitoppen og nærmer seg igjen junibunnen på 66,60.
Lavere kilopriser vel en del av årsaken.
Nordea spekulerer i risiko for at volumguidingen tas ned. Ok liksom.
Og høyere utgifter pr kilo produsert.

Men? Er det ikke også en fordel at Lerøy nå får kjøpe billigere råstoff til nedstrøms/VAP?
Prisstigningen ut til forbruker har vel ikke unntak for laks, ørret og torsk?

Bekymringen for dyre råvarer var vel et uttalt problem fra selskapet ved resultatframleggelse?
Redigert 11.08.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
milk
11.08.2022 kl 15:29 3569

Helt korrekt "ibyx! Som jeg har nevnt tidligere, det finnes mange naive analytikere. Også i Nordea :-D . Bare så synd at de har såpass stor innvirkningskraft på markedet....
ibyx
11.08.2022 kl 16:01 3544

Takk takk. Vurderer å kjøpe litt her igjen. Men tror jo egentlig at markedet som jo liker bevegelse skal presse denne lenger den i løpet av august før anbefalingene kommer med økende laksepriser igjen. Osv osv.
Babbai
11.08.2022 kl 18:37 3482

Har du noen flere tanker rundt inngangen til Ferd? Hvorfor velger de LSG fremfor andre? Hvordan kan de være med å få ut det underliggende potensialet hos LSG?
milk
12.08.2022 kl 18:06 3310

Takk som spør! Godt spørsmål :-) LSG er det mest komplekse selskapet i Norsk havbruk. Som dere kanskje kjenner til, så tok LSG over hele konseptet fra Røkke sitt imperium som omfattet Norvay seafoods, med alle båtene... LSG er størst på produksjon og eksport av all sjømat. Når prisen på fersk og frossen laks faller, så har LSG større netto på bunnlinjen på all nedstrøms produksjon.. Et meget solid selskap på alle måter som betaler gode utbytter. Det er mange som har LSG som førstevalg i denne sektoren. Det er veldig vanskelig å tape penger i LSG... :-D
ibyx
25.08.2022 kl 09:05 2974

Fin stimulans for gode kjøp i LSG!

Flere meglerhus nedjusterer kursmålet på Lerøy Seafood
Flere meglerhus nedjusterer kursmålet på Lerøy Seafood etter onsdagens kvartalsrapport.

Arctic Securities nedjusterer sitt kursmål til 80 kroner, fra 90 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

SEB nedjusterer sitt kursmål til 76 kroner pr aksje, fra 82 kroner, og gjentar en holdanbefaling.

Nordea Markets nedjusterer sitt kursmål til 63 kroner pr aksje, fra 65 kroner, og gjentar en salgsanbefaling.

Danske Bank gjentar sitt kursmål på 92 kroner pr aksje, med en kjøpsanbefaling.



Ikke alle vet at lakseprisene snart vil stige igjen…
Redigert 25.08.2022 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
mariner
25.08.2022 kl 09:26 2944

Svært skuffende q2 resultatene, ser nå ut som de faller tilbake til trenden for 2-3 år siden, hvor de skuffet gang på gang ved kvartalsrapportene,og aksjen lå på rundt kr.45. Jeg er positiv til laks, men tålmodigheten med Lerøy begynner å bli tynnslitt. Siste året har det vært tidenes laksepriser, likevel har aksjen falt 14 % siste året, mao de har ikke levert.



Skal nå bruke noen dager å gå gjennom rapporten før jeg ser på veien videre.
ibyx
25.08.2022 kl 09:32 2929

Måtte bare ha. 66 kroner!
Røverkjøp!

Løft blikket!
Tenk proteinkonkurrenter og prisvekst!
Se framover!

https://fishpool.eu/
Redigert 25.08.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
26.08.2022 kl 10:12 2793

Kjøpt meg inn igjen og plutselig er LSG min tredje største posisjon. Snittet ned i dag. Har ingen anelse om når trenden snur. Jeg kjøper fordi det fundamentalt i verden er mer og mer en matkrise(ikke minst pga tørke) og da må jo fisk herfra bli enormt viktig.
milk
26.08.2022 kl 12:01 2740

Ble å kjøpe litt mer LSG for min del også... Mangel på mat kan faktisk bli en reel situasjon, men det har vist seg før at når kjøpekraften i markedet blir svakere så vil stadig flere velge billig mat, feks kylling. Slik det ser ut nå, så vil folk prioritere strøm og energi generelt i vinter. En stigene rente vil også virke negativt inn.
ibyx
26.08.2022 kl 12:06 2737

Norge er et lite og kaldt land. Men selv her har man historisk sett brukt mye mer til mat av inntekten enn nå.
Det spises mye mer laks sørover i Europa. Ikke pr person kanskje, men det er ikke så viktig.

Polsk importhopp ga eksportrekord
De store foredlingsbedriftene på kontinentet synes å ha slipt både kniver og fyrt opp sine røykeovner. Foredlingsstormakten Polen handlet nemlig inn 4.445 tonn fersk laks i forrige uke. Det er nær en dobling av aktiviteten på midtsommeren.
https://ilaks.no/polsk-importhopp-ga-eksportrekord/
Redigert 26.08.2022 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
26.08.2022 kl 12:18 2713

Når polakkene som driver foredling laster inn nå er det gjerne i visshet om at det er beste tid på året å kjøpe. For LSG tør også de lave prisene nå gi en fin mulighet for å bedre marginene nedstrøms.
ibyx
26.08.2022 kl 12:26 2704

Tett på årslaveste! Det gir jo mening.
Tenker det kommer ringerundeestimater i ettermiddag som tar ut enda litt nedside, før det snur.
Tenker man mer enn en måned framover, sannsynligvis mindre, så er dette veldig hyggelig inngang i LSG og flere andre lakser!
Redigert 26.08.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
mofs
26.08.2022 kl 12:59 2675

Du har rett Milk. Lavere kjøpekraft vil selvfølgelig gi lavere total etterspørsel. Jeg tror riktignok langsiktige investorer gjør et feilgrep om en investerer i havbruk fordi en tror at knapphet på mat, bidrar til at en kan ta stigende priser for laks også. Historisk har laks tatt markedsandeler fordi kunder kan kjøpe produktet til attraktive priser, ikke fordi maten generelt har vært så veldig dyrt. Året vi er inne i er mer en statistisk outlier, snarere enn en new normal, etter min mening Jeg tror balansen i markedet vil bli langt bedre framover. Eksporten av hvete og solsikkeolje fra øst vil stige til neste år. Energiprisene vil synke. Kunstgjødselproduksjonen vil komme opp. Tørke vil ikke være et globalt fenomen, det er litt spesielt at hele den nordlige halvkule ser mangel på regn. Tilbudsveksten på laks ser svak ut, men bunnlinjen er at også tilbudet av laks øker jevnt og trutt. Generelt sett anser jeg det som gunstigere for havbruk om bransjen klarer å levere produkter til noenlunde stabile priser, slik det har hatt for vane. En retur til gammel markedsdynamikk tror jeg derfor vil være positivt for bransjen. Å investere i sektoren basert på årets ville prisfluktuasjoner, mener jeg derfor er et analytisk feilgrep. Framtiden vil generelt sett bli mer stabil. Investorer gjør derfor lurt å se på ulike selskap ut i fra mer normalisert priser, og ikke la seg blende vårens kortsiktige pristopp.
milk
26.08.2022 kl 14:17 2612

Da prisene på laks lå tett opp under 100 lappen, så skulle man tro at verdien på sektoren ville stige signifikant! Det skjedde ikke! verdiene på selskapene har vert relativt stabil. Det er fremdeles gode priser men LSG er priset lavt etter min mening. Går vi to-tre år tilbake, så var selskapene langt mer volatil og sykliske. At selskapene har blitt mer "stabilt" priset gjennom året, er udelt positivt. Selv om prisen på laks vil falle noe tilbake, så tror jeg selskapene vil holde seg godt i pris med påfølgende utbytter. LSG vil som tidligere påpekt nyte godt av billigere råstoff nedstrøms..... Jeg er langsiktig og håper du får rett i at ting vil peke opp i 2023 "mofs. Jeg har ståltro på sektoren uansett. Bare å øke beholdningene når sjansene byr seg ;-)
mofs
26.08.2022 kl 18:33 2539

Yepp, vi er enig Milk, selv om jeg ikke har sterke kjøp på enkelte selskaper, har jeg nå gått fra hold til akkumuler på hele sektoren. Mitt markedssyn er basert på mer attraktive aksjekurser, og en tro på at sentimentet vil bedre seg i 2023. Det er jo egentlig åpenbart selv for den mest hjernedøde at når en sektor har en avkastning på egenkapitalen som ligger over den nominelle veksten i økonomien og egankapitalen vokser i hvert enkelt selskap, så blir en selvsagt ikke fattigere av å investere i sjømat. Noen ganger kan det være lurt å være helt idiotisk banal.
mofs
27.08.2022 kl 22:04 2394

Ta en titt på denne videoen Milk, så vil du skjønne at Russland ikke kan fortsette med å strupe gassfprsyningen til Europa over lang tid. Landet kveles nå av sanksjoner, og fronten har fryst. Den har basically ikke endret seg siden Severedonetsk ble tatt i begynnelsen av juni. Russland vil snart be på sine knær for å redde stumpene til landets gassindustri. Bare et spørsmål om tid. https://www.youtube.com/watch?v=BvtJRA35S08
milk
28.08.2022 kl 11:44 2225

Interessant! Det som slår meg er at Norske nyhetskanaler burde utvide sin horisont når det gjelder denne krigen......
mofs
29.08.2022 kl 12:25 1957

Jeg legger merke til at færre kommenterer markedet her under bear markets. Noen her har vært veldig bullish, og en spådde LSG i 90,- før nyttår. Dette kursmålet synes langt unna nå. På CNBC og Bloomberg hører jeg kommentariatet er ekstremt bearish: det høres nesten ut som Europa skal bryte sammen. At dette blir en tøff vinter, må vel være den mest varslede krisen på lenge. Og ja, det blir tøft, mange produksjonsenheter må stenge ned fordi de ikke klarer å betale strømregningen, men det finnes lyspunkter. La meg gå gjennom flere av dem. 1. Prisen på naturgass er vanvittig høy, men ser ut til å ha toppet ut. Takket være sparetiltak og energidiversifisering, er naturgasslagrene i ferd med å fylles opp, så det ser ut som Europa klarer seg gjennom vinteren, uansett hva Putin må finne på. 2. Russland er i ferd med å tape krigen. Flere frontavsnitt ser shaky ut for russerne, og mer tunge våpen kommer inn fra vest som russerne ikke har noe svar på. Det er stor sjanse for at misnøyen mot Kreml øker, og at business interesser begynner å presse kraftigere på for å øke eksporten av blant annet gass. Min spådom er at noe vil knekke sammen for Russland i løpet av høsten eller vinteren. Det kan være på fronten eller i regimets harde linje. 3. Resesjoner tar livet av inflasjonen og sentralbankene vil snart trykke på pauseknappen. 4. Det amerikanske aksjemarkedet ser ut til å ha funnet sin bunn denne sommeren, så nedsiden ser til å være begrenset.

Disse faktorene bidrar til at smarte investorer nå kan begynne å akkumulere på en dollar-cost-average basis. Det vil ikke overraske meg om vi får et massivt rally allerede i desember, når det begynner å gå opp for investorer at dette kommer til å gå langt bedre enn de fryktet.
Redigert 29.08.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.08.2022 kl 13:22 1921

Og «halve markedet» elsker apokalypser!
Det er jo der pengene ligger!

Når det gjelder laksen så er det uansett et tidsspørsmål nå før prisene snur opp.
Kjøpte laks på tilbud her om dagen.
Mer av det så kommer etterspørselen raskt opp og tar utbudet.
Polakkene begynte vel allerede for noen uker siden.
mofs
29.08.2022 kl 13:38 1902

Du har rett Ibyx. Jeg kjøpte også billigere her om dagen. Det var røkt ørret riktignok, men ... uansett, lavere priser hjelper på forbruket og bidrar til å stabilisere markedet. Tror ikke det er så dumt i lengden.
Kingcoast
02.09.2022 kl 14:24 1654

Prisene på neste ukes slakting er på 63-65 kr til oppdretter for 3-6, og bunnen har vi sett for i år.
mofs
02.09.2022 kl 15:06 1628

Jeg mener sjømatinvestorene (som skriver her) rent generelt er for kortsiktige og ser for mye på kilopriser som kan oppnås i markedet det nærmeste halvåret. Investorene skal riktignok være forsiktig med hva de ønsker seg. En skal være klar over at langvarig høye priser, til syvende og sist, vil dra med seg høyere kostnader både når det gjelder råvarer og arbeidskraft. Når en gjør opp regninga, så vil en se at EBIT-marginene ikke har gått så mye høyere. I mine øyne er det mye bedre med mer stabile priser, som gjør det mulig for produsentene å planlegge langsiktig både på inntekter og kostnader. Det gir en mye sunnere bransje, i den forstand at det bidrar til at de ulike styrene holder beina på jorda og tar fornuftige beslutninger. Jeg har sagt det før: når en legger inn tall for framtiden i regnearkene må en legge inn mean-reverterte anslag for ikke å la seg lure til å kjøpe for dyrt under høykonjunkturer når alle har på seg optimistiske brilleglass. Opdrett er en bransje som compounder over tid. MOWI, for eksempel, har vokst topplinjen med snaue 25 % på 5 år målt i dollar. EBIT-marginen vil derimot være lavere i år målt mot 2017, selv om prisene har vært skyhøye det siste halvåret. Så høye kilopriser er ingen panacea i seg selv.
Redigert 02.09.2022 kl 15:09 Du må logge inn for å svare