RECSI-emisjonen

Slettet bruker
RECSI 14.01.2022 kl 07:36 3777

Som de fleste nå bør være kjent med så har Hanwha Solutions forpliktet seg til å kjøpe nyutstedte aksjer til kurs kroner 20,- for en verdi av 964 millioner kroner. Samtidig har Aker Horizon solgt 22 millioner aksjer til Hanwha Solutions for kurs kroner 20,- Etter fullføring av transaksjonen (rundt 19 januar), vil Hanwhas Solutions og Aker Horizon begge eie omtrent 16,67 prosent av REC Silicone.

Da disse nyhetene ble kjent i midten av november i 2021, så fikk aksjen et solid løft fra rundt kroner 15 til kroner 22,30. Siden 2 desember har imidlertid aksjen blitt handlet under emisjonskurs – og den siste måneden har aksjen ligget mellom 10 og 20 prosent under emisjonskurs. Ved børsslutt i går (13 januar) ble aksjen omsatt til kroner 16,32.

Siden transaksjonen og emisjonen nå er i ferd med å bli gjennomført, så kan man jo undres over hvorfor aksjen handles så langt under emisjonskurs? ... En ting er HELT SIKKERT – og det er at de to store majoritetseierne nå ikke trenger å igangsette noe reparasjonsemisjon vis-a-vis minoritetsaksjonærene.

Slik lurer altså de store gutta oss som er hobbyinvestorer og småtradere over tid. Vi er stort sett fornøyd med små gevinster, så lenge vi kan selge og kjøpe fra hverandre intradag.

Ønsker med dette alle et godt nytt år – og bedre lykke som investor og i 2022.

Donald


https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/14/7802480/rokkes-rec-deal-snart-i-boks?internal_source=sistenytt


Redigert 14.01.2022 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
kuka
14.01.2022 kl 07:51 3634

Men de "store gutta" får samtidig god hjelp av mange "små gutta" på HO-trådene1
Slettet bruker
14.01.2022 kl 07:57 3519

Ja, da er jeg helt sikker på at det garantert går mot oppstart av Moses Lake: Jeg siterer fra vedlagt melding:


“The Transactions are expected to strengthen REC Silicon's financial position and
ensure that the Company has the necessary resources to reopen its FBR facility
in Moses Lake, Washington, and enable valuable investment opportunities in
Butte, Montana. Hanwha Solutions' strategic investment in REC Silicon represents
a step towards establishing a highly efficient, low carbon solar value chain in
the US and to ensure that REC Silicon plays an integral role in these efforts.
Hanwha Solutions' knowledge, expertise, and capabilities are expected to enhance
REC Silicon's ability to take advantage of opportunities and developing markets
in the solar, semiconductor, and battery industries. A US value chain for solar
PV manufacturing will result in the creation of demand for solar grade
polysilicon, which the Company expects will result in the restart of the
manufacture of high quality, low-cost solar grade granular polysilicon in Moses
Lake, Washington”.


https://www.recsilicon.com/media/newsroom/newshandler/?type=globenewswire&feed=https%3a%2f%2fwww.globenewswire.com%2fnews-release%2f2022%2f01%2f14%2f2366976%2f0%2fen%2fREC-Silicon-ASA-Update-on-the-strategic-equity-investment-by-Hanwha-Solutions-and-PDMR-notification.html%3fprint%3d1
Slettet bruker
14.01.2022 kl 08:01 3443

For de av oss som har brent oss kraftig på dette caset over mange år, så tenker jeg for min egen del at tiden nå er moden for å gå "all in". ... Omsider er jeg ganske så sikker på at lyset i tunnelen ikke er et motgående tog.
Kvike11
14.01.2022 kl 08:06 3360

Burde komme en kraftigt kurs opgang idag, mod eller over kurs 20.
Robotter og dem der er short har en kort tid fået lov til at kører kursen lidt ned.
Penge kassen bugner af penge, hvorfor skulle Hanwha Solution ikke satse alt på deres nye guld æg.
Ikke et sekund i tvivl om at fabrikken snart åbner
uldiuldi
14.01.2022 kl 08:06 3351

Oslo, Norge, 14. januar 2022) Der henvises til meddelelsen den 18. november 2021 om indgåelse af en aftale mellem REC Silicon ASA ("REC Silicon" eller "Selskabet"), Hanwha Solutions Corporation ("Hanwha Solutions") og Aker Horizons ASA gennem datterselskabet Aker Horizons Holding AS ("Aker Horizons"), i henhold til hvilket REC Silicon skal udstede, og Hanwha Solutions skal tegne, 48.213.001 nye aktier (de "nye aktier") i REC Silicon til en tegningskurs på NOK 20 pr. aktie, i alt ca. NOK 964 mio. i provenu i en direkte aktieemission ("Aktieemissionen") og Aker Horizons skal sælge, og Hanwha Solutions erhverver 21.891.275 eksisterende aktier i selskabet ("aktiekøbet") til en pris på NOK 20 pr. aktie samtidig med aktieemissionen. Ved afslutningen af aktieemissionen og aktiekøbet ("Transaktionerne") ejer Aker Horizons og Hanwha Solutions hver ca. 16,67 procent af aktierne i REC Silicon.

Ventetiden på at gøre indsigelse mod transaktionen eller anmode om yderligere oplysninger i forbindelse med de nødvendige indberetninger i henhold til Hart-Scott-Rodino Antitrust Lmprovements Act of 1976 til US Federal Trade Commission og det amerikanske justitsministerium er nu udløbet, og derfor er alle betingelser for gennemførelse af transaktionerne opfyldt. Transaktionerne forventes gennemført den 19. januar 2022 eller omkring den 19. januar 2022.

Transaktionerne samler to af de førende producenter i forskellige dele af solcelleværdikæden. Hanwha Solutions er en af verdens største solcelleproducenter med en samlet celleproduktionskapacitet på 10 GW globalt. Virksomheden leverer solcellepaneler af høj kvalitet til boligmarkedet gennem deres helejede mærke Q CELLS, som har en markedsandel på 25 procent i USA. Virksomheden driver en af de største solcellemodulfabrikker i USA med en årlig produktionskapacitet på 1,7 GW, svarende til 12.000 solcellemoduler om dagen.

Transaktionerne forventes at styrke REC Silicons finansielle stilling og sikre, at selskabet har de nødvendige ressourcer til at genåbne sin FBR-facilitet i Moses Lake, Washington, og muliggøre værdifulde investeringsmuligheder i Butte, Montana. Hanwha Solutions' strategiske investering i REC Silicon er et skridt i retning af at etablere en yderst effektiv, kulstoffattig solværdikæde i USA og sikre, at REC Silicon spiller en integreret rolle i disse bestræbelser. Hanwha Solutions' viden, ekspertise og evner forventes at forbedre REC Silicons evne til at udnytte mulighederne og udvikle markeder inden for sol-, halvleder- og batteriindustrien. En amerikansk værdikæde for solcelleproduktion vil resultere i oprettelsen af efterspørgslen efter sol kvalitet polysilicon, som selskabet forventer vil resultere i genstart af fremstillingen af høj kvalitet, billige sol kvalitet granulær polysilicon i Moses Lake, Washington.

Som følge af aktiekøbet er der vedhæftet primær insideranmeldelse i henhold til markedsmisbrugsforordningens artikel 19 for Aker Horizons som person, der er tæt knyttet til selskabets bestyrelsesformand Kristian Monsen Røkke.

Arctic Securities fungerer som afviklingsagent i forbindelse med transaktionerne.

For yderligere information,
kontakt venligst: Douglas
Moore, Chief Financial Officer Telefon: +1 509 766-9133
Email: douglas.moore@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Kontakt Telefon: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no.

Om REC
Silicon REC Silicon er en førende producent af avancerede siliciummaterialer, der leverer polysilicon og siliciumgas af høj renhed til sol- og elektronikindustrien verden over. Vi kombinerer over 30 års erfaring og proprietær teknologi med vores kunders behov med en årlig produktionskapacitet på mere end 20.000 MT polysilicon fra vores to amerikanske produktionsanlæg. Børsnoteret på Oslo Fondsbørs (ticker: RECSI), selskabet har hovedkvarter i Lysaker, Norge.

Du kan finde flere oplysninger på: www.recsilicon.com

Disse oplysninger er underlagt oplysningskravene i artikel 19, stk. 5,12, i forordning EU 596/2014 (MAR) og § 5-12 i den norske lov om værdipapirhandel.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 08:10 3281

Enig med deg, Donald. Dette var en offensiv og veldig beroligende melding. Tror vi står overfor en ekstremt spennende reise fra her
Stabukk
14.01.2022 kl 08:30 3069

Er heldigvis så godt som all in og blir der inntil vidare, med kostpris litt under 16. Dersom kursen ikkje er over 20 i løpet av 2022, forstår eg ingen ting.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 08:30 3066

Utover at transaksjonen nå straks blir gjennomført kan jeg ikke se noen ny form for ordlyd i meldingen som er publisert?

"the Company expects will result in the restart of the
manufacture of high quality, low-cost solar grade granular polysilicon in Moses
Lake, Washington"

Dette har da vært publisert i meldinger tidligere, ved flere anledninger.

Jeg gikk inn med resten da kursen falt etter Hanwas intreden, akkurat på bakgrunn av den samme meldingen.

Hva er annerledes fra nå og da handelen ble meldt?
PHOinvestor
14.01.2022 kl 08:32 3025

ja børsen er ett rart sted, dette har jo vært kjent lenge
Slettet bruker
14.01.2022 kl 08:36 2936

Da kan du slappe av. Dersom kursen ikke er over 50 forstår jeg ingen ting…
Slettet bruker
14.01.2022 kl 08:37 2884

Synes dere må evne å se dette i sin sammenheng. Timing, og innholdet, og etter en periode hvor det er pisket opp mye skum og usikkerhet, bl.a. hvorav viktigst BBBs manglende gjennomføring.

*og ikke minst - som påpekes - gjennomføring av en plan og avtale, dette er nå done deal uten skjær i sjøen. Risiko av anhver art dreper varig momentum.

Er dere ikke mer beroliget etter denne om at vi nærmer oss beslutninger om oppstart og utvidet virksomhet?

Redigert 14.01.2022 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
14.01.2022 kl 08:38 2861

RECSI og håndfast innbetaling av HS iht. plan = good news selv om det har vært kjent leeeenge. Slik er det bare. Alltid noen vinnere på børs - hvorfor ikke RECSI i dag i steden for et av mange luftslott som ofter er det. (PS jeg unner alle hell og lykke på børsen bare slik at det er nevnt - selv luftslottene som jeg også har vært innom) Ser det ligger inne ordre på 16,50 pt....)
Redigert 14.01.2022 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Kvike11
14.01.2022 kl 08:41 2800

Du har helt ret, alene fabrikken er ca 12 milliarder nkr værd , svarer vel til ca kurs 40 + dagens kurs
Slettet bruker
14.01.2022 kl 08:46 2709

Det er åpenbart svært mange kortsiktige hobbytradere i RECSI, som kjøper og selger til hverandre, uten å bry seg med den potensielle oppsiden og nedsiden på lengre sikt. Dette medfører ofte i betydelig feilprising på kort sikt. Jeg tror vi de neste ukene og månedene nå vil få en betydelig korreksjon opp i aksjekursen.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 09:18 2485

For å unngå reparasjonsemisjon så bør vel aksjekursen holde seg et godt stykke under emisjonskursen på kroner 20,- frem til emisjonen og transaksjonene mellom Hanwah Solutions og Aker Horizons er gjennomført rundt den 19 januar, eller?
Slettet bruker
14.01.2022 kl 09:23 2401

Jo, det er selvsagt betryggende at ting har gått som planlagt 👍
Og kursen styres av "nerver", så betryggende fakta spiller nok en rolle her som du sier.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 09:26 2343

Det er ikke ofte jeg tar påstandene dine på alvor, men her er jeg helt enig, også det jeg leser i mellom linjene 👍

(Ikke at du eller noen andre her behøver min bekreftelse selvsagt, men setter pris på alle konstruktive diskusjoner 👌)
Slettet bruker
14.01.2022 kl 09:39 2186

Vel, til nå er det jo de som er vinnerne. Flinke tradere har gjort gode penger på rec det siste året. Honnør til dem! Er nok mange som skal prøve seg på trades fremover også, men med oppstart av ML er det fort gjort å få glipp av kraftig oppgang. Holdt meg rolig i 1.5 år skal klare noen uker til 🙂
omac
14.01.2022 kl 09:40 2167

Det blir ingen reperasjonsemisjon, generalforsamlingen ga den retten fra seg 11.05.2021.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 09:43 2134

Konstruktive diskusjoner forutsetter at et mangfold av ulike perspektiv kommer til uttrykk, men hvor det er kraften i de bedre argumenter som til slutt vinner fram og bekreftes gjennom det som faktisk kan observeres i tidsperspektivet som legges til grunn. La oss derfor håpe at det også finnes alternative perspektiv og tolkninger, enn de du og jeg legger til grunn for det som nå skjer. ;)