MGN Magnora. ET AV VÅRE TOPPVALG INNEN FORNYBAR -FEARNLEY SECUR

stockpicker
MGN 14.01.2022 kl 12:12 40735

MGN: ET AV VÅRE TOPPVALG INNEN FORNYBAR -FEARNLEY SECURITIES
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities har foretatt en mer konservativ verdsettelse av Magnoras landbaserte vindportefølje, men mener like fullt selskapet er av toppvalgene for investorer som søker fornybareksponering i år.
Det fremgår av en analyse publisert fredag, hvor meglerhuset nedjusterer kursmålet på Magnora til 45 kroner pr aksje fra tidligere 55 kroner pr aksje, og opprettholder kjøpsanbefaling.

Meglerhuset noterer at de er spesielt positive til solteknologiselskapet Evolar og solutvikleren Helios, som Fearnley mener mer enn dekker opp om dagens markedsverdi i Magnora. I tillegg peker Fearnley på at 2022 vil bli et år fullt av triggere for Magnora. Det nevnes blant annet en potensiell børsnotering av Evolar, salg av utviklingsprosjekter i Helios-porteføljen og potensielle tildelinger i ScotWind og eventuelle budrunder for havvind i Norge. "Magnora er et av våre toppvalg innen fornybar", er beskjeden fra meglerhuset.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70


10PS
31.01.2022 kl 12:47 6975

Merkelig aksje siger og siger tross kontrakt. Var kontrakten i dyreste laget ?
upsidedown
31.01.2022 kl 13:54 6898

Pareto konkluderte med at alle betalte høy inngangsbillett. Muligens drevet opp av Shell som har kniven i ryggen for å vise en grønnere profil.





Dr_Eval
31.01.2022 kl 18:01 6731

Jeg ble fristet til å gå inn og sammenligne mcap og porteføljer også. Ved første øyekast ser det ut som at det samsvarer. AOW har investert mye det siste året og har opparbeidet seg en portefølje nå som er nesten dobbelt så stor som Mgn, og mcap er også ca det dobbelte. Da har jeg ikke regnet med Evolar. Begge aksjene har stor oppside og opererer i et segment med høy konkurranse.

Risikoen er høyere i AOW, på grunn av høy gjeld sammenlignet med inntekter. Hvis AOW har planer om å drifte anleggene etter utbygging gir dette også betydelig høyere risiko tilknyttet høyere investeringskostnader. Mgn selger prosjektene når de er byggeklare, som også gir betydelig raskere avkastning.

Jeg eier aksjer i Mgn, men ikke i AOW. Etter å ha satt meg mer inn i AOW, har min interesse nå blitt vekket. Argumenter gjerne både for og imot. Pass på at forumet ikke blir et ekkokammer.
stockpicker
02.02.2022 kl 11:47 6462

Noe på gang? Nå kr. 20,85
FMI
02.02.2022 kl 11:50 6454

Den har jo vært svinbillig de siste ukene, men enten er det noen som vet noe eller bare noen som ønsket seg litt volum - eller begge deler. Kan se ut som om den faller litt tilbake igjen nå.
Gillen
02.02.2022 kl 13:28 6297

En ting er sikkert, jeg skjønner ikke filla av bevegelsesmønsteret
Dr_Eval
03.02.2022 kl 16:57 6026

Det blir litt som å sammenligne epler med bondegårder, men jeg har satt meg inn i spørsmålet litt bedre. Magnora Offshore Wind fikk tildelt kontrakter i Skottland på 500 MW for ca 120mill NOK. Planen er å selge for ca 2.5mrd NOK når det er byggeklart (ifølge Mgn sin modell publisert på twitter).

Principle Power (AOW) eier flytende vind som er i drift (?), så vidt jeg forstår riktig, og må ut med kostnader for driften. Investeringskostnadene for å eie og drifte er enorme i forhold til Magnora sine kostnader. Mgn har mer enn nok "lommepenger" til å betale for investeringene, som igjen betyr liten risiko for utvanning.
Redigert 03.02.2022 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Hammerix
31.03.2022 kl 11:01 5341

La oss håpe at Evolar får innpass i dette :-)
canarias
31.03.2022 kl 14:20 5339

Vi satser på at nyheter om Evolar er nært forestående.
Hemsen
04.04.2022 kl 10:32 5051

Ser vel nå mer ut som Magnora er et sted folk rømmer fra. På tide å begynne å logre litt med halen for å få litt oppmerksomhet, grønne fond tiltrekker seg store summer om dagen. Evolar må på banen.
Hellhammer
04.04.2022 kl 12:46 4971

Gleder meg stort til å se hva Evolar kan bringe i verdier ved IPO, men selve om jeg gjerne ser noe nytt om Evolar så stresser jeg ikke med denne, men Mai kan være en måned med Evolar-nyheter (og kanskje IPO?) ut ifra at man har meldt at man gleder seg å fortelle om siste tids utviklingen i selskapet på messen i Tyskland

Her er forøvrig en relativ ny Evolar-film https://vimeo.com/688837753
Dette teamet har lykkes før og man ansetter stadig nye folk med bakgrunn fra Solibro så alt er klart for ny suksess i ett brennhett marked!

Magnora har snart rundt 250 mill på bok/kredittfasilitet (uvisst når lisens fee ScotWind må betales riktignok), så her kan mye spennende skje før man vet ordet av det!
Redigert 04.04.2022 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Hemsen
04.04.2022 kl 15:26 4832

Takk for at du deler. Får bare smøre seg med tålmodighet litt til, har sittet noen år så hender det røyner på iblant når det blir for stille.
FMI
04.04.2022 kl 17:04 4773

Det er vel flere av oss som har tenkt at markedet for IPO med ren energi/tech har vært litt labert en stund, og at børsnoteringen derfor har latt vente på seg. Jeg har veldig stor tro på Evolar, så jeg tenker egentlig det bare er bra at selskapet får vokse seg større før det går på børs. Jeg tar gjerne litt aksjer der i utbytte, men følger ellers mer enn gjerne retningen til den dyktige Magnora-ledelsen 👍

Edit: skulle si at IPO-markedet har vært labert, men nå er det nok andre tider!
Redigert 04.04.2022 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Hellhammer
04.04.2022 kl 17:18 4752

Det var det jeg mente med at stresser lite med denne, denne kommer når den kommer og etter alle solemerker så blir dette en suksess. Men med siste uttalelser fra Sneve så tror jeg nok Mai er høyaktuell måned for noe relatert til IPO.

Aksjekursen bør man heller ikke stresse nevneverdig med om den er 19 eller 20 kr fra dag til dag, her bør vi kunne se helt andre aksjekurser om noen måneder.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 11:54 4475

Riggen Island Innovator er godt på vei til Western Isles hvor den skal bore for å øke produksjonen fra Western Isles - feltet. Dette vil gi ekstra royalty for Magnora, som skal ha 0,5 usd per fat som produseres gjennom Dana FPSO på feltet. Jeg antar at økte inntekter vil synes i Q3-tallene, kanskje før. Nå venter vi på sailaway-melding for FPSO Penguins. Den meldingen vil utløse 8 mill usd til Magnora, nettonetto. Meldingen kan komme hvilken dag som helst.
Badboyb
05.04.2022 kl 12:16 4572

Dette innsidekjøpet 20.03 er jo også en god pekepinn på hva som kommer vil jeg si.

Mandatory notification of trade primary insiders A company directly controlled by the Magnora ASA CEO, Erik Sneve, has settled a forward agreement underlying 480,700 shares in Magnora ASA ("Magnora") and the same company has subsequently acquired 480,700 shares at NOK 19.30 per share.
Hellhammer
05.04.2022 kl 13:51 4515

For at den meldingen skal komme så må nok båten som skal frakten enheten være i nærheten, det er ikke tilfelle :)

Men det skal bli bra å få avklart seilas her etter hvert. Om Magnora får betalingen i April eller Mai sådan så spiller det liten rolle for driften av selskapet skulle man tro med kontantbeholdning+bankgaranti og gjeldfri. Men alt som er avklart er positiv så håper virkelig vi hvertfall får avsluttet arbeidet i Kina nå.
Hemsen
05.04.2022 kl 15:58 4490

Mye mer liv og røre i dag. Ser frem til å passere 20,- blank en gang for alle.
canarias
05.04.2022 kl 20:40 4467

Ser frem til vi går i nye ATH senere I år.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 07:20 4346

Magnora øker eierposten i Evolar fra 50% til 63,5%. Det er et røverkjøp. Hvis de betaler omtrent samme pris som første gang, slik det står i børsmeldingen, så betaler de ca. 7,3 millioner kroner for økningen. Hvis verdien av Evolar når er 1 milliard kroner så er verdiøkningen for Magnora ved dette kjøpet 135 millioner kroner. Flere mener at verdien av Evolar er mer enn det dobbelte. Bør bli en kursstigning i dag. Håper vi går gjennom motstanden på kr 20 for siste gang.
JPM
06.04.2022 kl 07:29 4319

Da er det nok ikke langt unna en børsnotering
Bobby
06.04.2022 kl 08:22 4311

Magnora kjøper seg opp ytterligere i Evolar. Dette bruker de eksisterende kassabeholdning til. Mange bedrifter er avhengig av lån eller emisjon for å utøve tilsvarende. Magnora har her utøvd sin 3. Opsjon og eier nå 63% av Evolar. Dette er gode nyheter.
Hammerix
06.04.2022 kl 09:08 4289

Mr. Market er jaggu ikke lett å forstå.
Dr_Eval
06.04.2022 kl 09:57 4232

6.4.2022 07:00:00 CEST | Magnora ASA | Additional regulated information required
to be disclosed under the laws of a member state

Magnora ASA (Magnora) increases its ownership in Evolar AB (Evolar) from 50
percent to 63.5 percent, as a result of strong progress in Evolar.

Based on Evolar's Perovskite deposition technology, solar cell manufacturers
will be able to enhance conventional solar cell efficiency by installing a
turn-key solution to their production lines. The technology applies a thin-film
layer of perovskite to the solar panels which enables better utilisation of the
solar spectrum. Technology and product development is led by Professor Lars
Stolt and Dr. Olle Lundberg, who have decades of experience from research and
industrialisation of thin-film solar technologies. The Evolar team holds several
world records within copper indium gallium selenide (CIGS) based thin-film solar
cells and utilise this competence to ensure speed, quality and uniformity in
Perovskite boosted conventional solar cells.

"Our colleagues at Evolar continue to impress us with their relentless effort
developing the solar cell efficiency, and we are therefore pleased to increase
our shareholding and take part in their journey" says Torstein Sanness,
Executive Chairman of Magnora.

Magnora announced its first investment in Evolar on 16 November 2020, with a
28.44 percent stake. Evolar has reached all milestones from the original
business plan, and Magnora has decided to call the last of three options
increasing its shareholding in the company from 50 to 63.5 percent.

Magnora will use its existing cash holding to fund the transaction. The strike
price was set late in the fall 2020 and the share price is approximately equal
for all options and similar to the original acquisition price last year.
Hemsen
06.04.2022 kl 11:48 4157

Selv om noen av oss har ventet på og gleder oss over denne meldingen, så må det visst langt andre ting for å fange markedet sin oppmerksomhet.
JPM
06.04.2022 kl 12:09 4141

Tror det er så enkelt at aksjonærene må se at selskapet tjener penger.
FMI
06.04.2022 kl 12:22 4200

Det var jo ikke veldig overraskende at de utøvde denne opsjonen, og forsåvidt også tydelig meldt flere ganger at det antagelig kom til å skje. Men det betyr jo antagelig fire ting: i) relevante milepæler er nådd; ii) ledelsen har fortsatt tro på selskapet; iii) av en eller annen grunn var dette et gunstig tidspunkt, og iv) Magnora eier nå nær 2/3 av et selskap med kjempepotensial, og har fått denne eierandelen for en svært rimelig sum. Og alt dette er veldig bra. I tillegg har vi alle verdier vi har kjent til over tid, og nå også et gjennombrudd for MOW. Her er det bare å hamstre, for dette selskapet er underpriset.
Badboyb
06.04.2022 kl 13:07 4159

Dette må vel være bra nytt for Magnora og Kustvind AB

Swedish Government speeds up wind power build out.

The Swedish Government today announced a bill, including four measures and studies, designed to speed up the roll out of #windpower in Sweden, to meet the increased power consumption and to "strengthen Sweden".

The Governments package consists of four parts; one proposition designed to clarify the municipal veto; one directive to boost municipal incentive for more wind power; one to study how to effectivize the Governmental role in the licensing process for #offshorewind, and finally one to study how developers can be granted exclusivity for the development of a given offshore project within a given area.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/04/regeringen-snabbar-pa-utbyggnaden-av-vindkraft/

FMI
06.04.2022 kl 14:24 4170

Det går noen store poster idag. Det er ofte innsidekjøp etter nyheter, kanskje får vi det som bonus 👍
Niel
06.04.2022 kl 17:55 3970

https://m.youtube.com/watch?v=YVnDXSSo7b4&feature=youtu.be

Magnora nevnes, noen som kan oversette?
Hammerix
06.04.2022 kl 22:45 3729

La oss håpe at dette var starten på en liten «runway» av positive nyheter og omtaler i løpet av et kort tidsrom. Nå vet vi at ting går etter planen med Evolar, og det kan komme flere nyheter derifra før den mye omtalte børsnoteringen. Venter på en update om salg fra Helios og noe om veien videre + sailaway for Penguins i det veldig korte bildet. Kan også hende nye brønner ved western isles kan øke produksjonen der og følgelig stabile og høyere inntekter fra royalty-delen. Har også troen på nye investeringer og håper spesifikt på Tyskland med lignende opplegg som Helios.
stockpicker
07.04.2022 kl 07:19 3719

Magnora ASA - Helios expands into two new markets
7.4.2022 07:00:00 CEST | Magnora ASA | Non-regulatory press releases

7 April 2022 - Magnora ASA (Magnora) is pleased to announce that its portfolio
company Helios Nordic Energy AB (Helios), a large-scale solar farm developer,
has entered into landowner agreements in Lithuania and Latvia.

Helios continues to expand its project portfolio and has now signed landowner
agreements in Lithuania and Latvia to start feasibility studies for development
of large-scale solar PV plants. The total area is approximately 245 hectar.
Feasibility studies starts immediately with local assessments for the projects.

Helios considers the Baltic countries as attractive markets as they are
integrated in the same electric price market as the Nordic countries. The Baltic
countries are expected to increase its electricity demand over the next years,
and it is expected that solar PV plants will be an important source to fill this
anticipated need.

"The Helios team has achieved an impressive progress and proven that their
operating model works both in their home market and beyond" says Torstein
Sanness, Executive Chairman of Magnora.

Magnora announced its first investment in Helios on 2 February 2021, with a 25
percent stake, which was increased to 40 percent in September 2021. Helios has
progressed ahead of the original business plan, which also includes the
geographical expansion.
Niel
07.04.2022 kl 07:36 3684

Magnora fortsetter å imponere. Jeg blir mer og mer sikker på at Magnora blir en av vinnerne med grønn energi i årene foran. Nå er Magnora allerede verdt 1.1 milliarder, blir vanskelig å vite hvor mye de burde være verdt eller om dette er en fin verdi.
Falkenroy
07.04.2022 kl 08:04 3723

Enderlig løsner det med kjempenyheter om Helios som utvider i Estland og Litauen. Tålmodigheten betaler seg etter lang tid med underprising av Magnora aksjen
Verdien av selskapet er etter mitt syn altfor lave. Tror vi ligger på omtrent 5 miliarder og passerer 100 kr aksjen innen 2025. Vi får se, men dette selskapet innen grønn utvikling vil være en særdeles gunstig investering på kort og langsiktig perspektiv. Da tenker jeg meg 1-8 års sikt, slik jeg kjenner selskapet.
Husk å bli med pg meld dere på facbook siden " Magnora investors ". Der får en god informasjon og oppdatering.
Falkenroy
07.04.2022 kl 08:04 3839

Enderlig løsner det med kjempenyheter om Helios som utvider i Estland og Litauen. Tålmodigheten betaler seg etter lang tid med underprising av Magnora aksjen
Verdien av selskapet er etter mitt syn altfor lave. Tror vi ligger på omtrent 5 miliarder og passerer 100 kr aksjen innen 2025. Vi får se, men dette selskapet innen grønn utvikling vil være en særdeles gunstig investering på kort og langsiktig perspektiv. Da tenker jeg meg 1-8 års sikt, slik jeg kjenner selskapet.
Husk å bli med pg meld dere på facbook siden " Magnora investors ". Der får en god informasjon og oppdatering.
Falkenroy
07.04.2022 kl 08:04 3843

Enderlig løsner det med kjempenyheter om Helios som utvider i Estland og Litauen. Tålmodigheten betaler seg etter lang tid med underprising av Magnora aksjen
Verdien av selskapet er etter mitt syn altfor lave. Tror vi ligger på omtrent 5 miliarder og passerer 100 kr aksjen innen 2025. Vi får se, men dette selskapet innen grønn utvikling vil være en særdeles gunstig investering på kort og langsiktig perspektiv. Da tenker jeg meg 1-8 års sikt, slik jeg kjenner selskapet.
Husk å bli med pg meld dere på facbook siden " Magnora investors ". Der får en god informasjon og oppdatering.
El Jardinero
07.04.2022 kl 08:11 3830

Utvikling koster...Kansje best å vente til emiteringer er overstått og selskapet genererer inntekt...!?
Mvh.