NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 50486

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Traderèn
30.05.2022 kl 21:20 3551

Kan love dere at Fredriksen klarer å ordne beste lånevilkår her også. Samme så han har klart i shipping og fisk. Tror likene i NAS er ute av skapet og 2 milliard i kompensasjon (egenkapital til nye fly) er delvis sikret. Bra forhandlet...
Frodon
30.05.2022 kl 22:21 3464

Håper NAS har fått mer enn 20-30% rabatt på de nye flyene når de bestiller så mange

"U.S. carrier Allegiant Air to buy 50 Boeing 737 Max jets

Each 737 Max 7 carries a list price of $99.7 million, but jets usually sell for less than half their official value with typical market discounts, aircraft industry sources say"

https://www.cnbc.com/amp/2022/01/04/us-carrier-allegiant-air-to-buy-50-boeing-737-max-jets-sources-say-.html
Lighter
30.05.2022 kl 22:35 3439

Ikke bekymre deg Frodon. De fikk nok sine 50%
rischioso
31.05.2022 kl 00:23 3341

NAS betaler SPOT på massivt stigende JetFuel priser - vi snakker fort om milliardbeløp i merutgifter. Vi som kjenner gamle Norwegian husker at samme tabben er blitt gjort tidligere med milliard tap som resultat ...

Geir Karlsen satt den gang som Finans direktør og har altså ikke lært noe som helst - mao, nisselua er fortsatt trukket langt ned ...

LES: Stortap på drivstoff

Selskapet peker selv på flere uforutsette hendelser når det skal forklare de svake tallene.

I rapporten viser selskapet blant annet til tap på drivstoffkontrakter på 1,8 milliarder kroner som har slått knallhardt inn i resultatet.

* Så etter at tapet var en realitet - da startet de å hedge som de fleste andre - mao, historien gjentar seg - trist, men sant ...

https://www.nrk.no/norge/milliardtap-i-norwegian-1.14419277
Redigert 31.05.2022 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
rischioso
31.05.2022 kl 00:31 3329

Skjellettet er fortsatt i skapet, men forskjellen nå er at vi allerede kjenner til det. Pga manglende hedging så vil drivstoffutgiftene føre til milliardtap noe de vil kalle som sist - overraskende uforutsette utgifter og dermed får de ikke betalt for flyene over driften som planlagt og hva kommer da? Jo, du gjettet riktig, da kommer emien som troll i eske - en emi de har sagt de ikke hadde tenkt på ...;)
Slettet bruker
31.05.2022 kl 00:59 3300

Huff huff, hva skal en baisser finne på å skrive når argumentene ikke lengre strekker til, summas umarium har vært feil i et år allerede
Ikke glem glem 10 kr bettet da
+ 2 milliarder vet du, peanøtter det for stor karer.
Redigert 31.05.2022 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
Equalizer
31.05.2022 kl 07:21 3183

I dag :)
NAS GEVERAN TRADING CO LTD +1.000.000 125.798.801 13,6
sisterx
31.05.2022 kl 07:29 3172

Tidenes kjøps-signal?
Equalizer
31.05.2022 kl 07:41 3151

Jeg tror nok hamstringen er igang :)
Frodon
31.05.2022 kl 09:43 3041

Mennesker har en tendens til å gjøre de samme feilene om og om igjen. Kanskje det er noen utregning programmer de bruker, som viser det samme feil resultatet hver gang?

Jeg er relativt sikker på at de som skriver på NAS tråden, som har kjøpt aksjer her, ikke er langsiktige eiere. Men de som tenker å sitte langsiktig i NAS, burde høre denne og tenke selv på hva som skjer enda en gang her:

"Bjørn Kjos: – Skulle ikke kjøpt nye fly

Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at selskapet ikke skulle kjøpt nye fly, når han sitter med dagens kunnskap. Han har en rådgivende rolle i disse forhandlingene"

https://www.vgtv.no/video/196485/bjoern-kjos-skulle-ikke-kjoept-nye-fly
Slettet bruker
31.05.2022 kl 09:43 3050

Frodon, Fredriksen kjøper 1 mill aksjer ?.

Trafikk tall i morgen?
Redigert 31.05.2022 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.05.2022 kl 09:46 3112

NAS tenkte ikke på emisjon forrige gang de kjøpte nye fly heller....og nå har det vært 4 store utvannende emisjoner siste årene....uten at de hadde råd til flyene.

Hvis det er en ting luksusfellen har lært oss, sett av penger til ting du kjøper. NAS håper de skal ha penger i fremtiden, noe deltagerne i luksusfellen har gjort feil i de 27 årene programmet har gått
Frodon
31.05.2022 kl 09:48 3103

Du har tapt alle veddemål mellom oss til nå....får du mye penger igjen på skatten?
Slettet bruker
31.05.2022 kl 09:51 3123

Frodon
John Fredriksen kjøper 1 million ?

Hvorfor skriver du at JF selger aksjer, lyver du?
Redigert 31.05.2022 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.05.2022 kl 15:14 3010

Synes fortsatt det er gøy at du hadde tjent mer på å sitte videre med AMSC enn å hoppe over til NAS ;) Har du solgt NAS nå, eller skal du sitte med ned igjen og backtrade i kjent stil?

Lyver? Har dokumentert til deg 3 ganger nå, men hver gang blir det musestille.....merkelig....MERKELIG, looool. Men skjønner godt at du ikke svarer på fakta innlegg....

Geveran Trading Company hadde 140 millioner aksjer i NAS og har nå igjen ca 126.798.801 aksjer
Sundt AS Norway hadde 124,003,198 aksjer. Han har igjen 105.003.198 aksjer

Dette er de 2 største aksjonærene i NAS og de selger jevnt og trutt til de som er villig til å kjøpe aksjene

https://www.dn.no/bors/norwegian/oslo-bors/emisjon/john-fredriksen-er-tildelt-aksjer-for-875-millioner-kroner-i-norwegian-eier-na-rundt-en-femtedel-av-selskapet/2-1-1015002

Det er kun 7 878 306 aksjer short i NAS av betydning, dvs som er større enn 0,5%. Tror Longsitinbulk fortsatt at alle aksjene til Fredriksen og Sundt AS er lånt ut til short? De 2 aksjonærene har totalt minket beholdningen med ca 32.201.199 aksjer

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Dnb fondet har også solgt seg ut

"Flaggemelding i Norwegian Air Shuttle ASA

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS solgte 16.03.2022, 974,650 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA (NAS NO)

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 46,317,917 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA , som utgjør en eierandel på 4.98% av totalt utstedte aksjer i selskapet"

https://newsweb.oslobors.no/message/556800
Redigert 31.05.2022 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.05.2022 kl 19:49 2977

«Flyplasskaoset tilspisser seg: Kan få konsekvenser for reisende fra Norge

Enkelte dager er køene gjennom sikkerhetskontrollen over fem timer og starter utenfor flyplassen. Flere har mistet flyginger og vært nødt til å droppe ferien helt»

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dnAJgj/flyplasskaoset-tilspisser-seg-kan-faa-konsekvenser-for-reisende-fra-norge
coccoman
31.05.2022 kl 23:08 2807

Ser ut til å være nesten 12 mill shortaksjer hos største shorter:
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 11 877 806 1,27% 30.05.2022

Hvis det totalt finnes 14 - 20 mill shortaksjer samtidig som innsiderne laster opp billig-nas til over 11 kr blir de neste dagene svært interessante!
Det er åpenbart at kommer flere gode nyheter fra NAS. Hvorfor skulle elles styreformann og CFO laste opp? Aksjenkursen skal opp, det skjønner alle nå, og da blir shortene skvist. Sistemann som dekker seg inn taper mest. Jeg legger ut alle aksjen mine for salg fra 13 til 15 kroner og venter på short - skvisen! Kunsten nå er å treffe nærmeste peaken ;O).

Hau, hau NAS - gamblere.
Redigert 31.05.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.06.2022 kl 07:23 2736

De aller fleste innsiderne i NAS har bommet på sine aksjekjøp i årevis. Kjos traff lenge på sine kjøp og salg, til han plutselig bommet grovt. Følger du ikke investorer og innsidere som pleier å treffe med sine handler? Hvis du har fulgt med på mine handler i NAS, har alle truffet ekstremt godt i årevis….også langt bedre enn meglerhusene, som jobber med dette.

«Derfor er det alltid krise i luftfarten

Det er mulig pandemien har sluppet taket på flyselskapene. Men det kan komme nye vulkaner på Island»

https://e24.no/boers-og-finans/i/5Gab5z/derfor-er-det-alltid-krise-i-luftfarten
coccoman
01.06.2022 kl 07:48 2746

Joda, du har sikkert truffet bra mens aksjen har falt! Jeg shorter ikke har holdt meg langt unna nas bortsett fra et par trader rundt 40 kr ;O). Om du ikke tror 9,70 i var bunnen denne gang og vi som har lastet opp i mai gikk inn for tidlig og bommet, hvor langt ned mener du NAS skal og når omtrent er i bunnen? Burde vi vente til Q2-resultatet legges fram?

Jeg føler meg svært så konfortabel, kjøpte faktisk litt flere på duppen i går formiddag og legger nå salgsordrer fra 12,50 og opp til 15 i tilfelle shortskvis ;O)

Lykke til!
Frodon
01.06.2022 kl 08:09 2747

Det er fullt mulig at du har truffet en ca bunn nå, selv om bunnen for de store investorene i denne runden er kr 6,25. Men da er du helt avhengig at NAS klarer å gå med overskudd på årsbasis. Den store faren med å være aksjonær i NAS, som du sikkert har opplevd før, er at hvis aksjen faller på enten vanlig markeds bevegelser eller det kommer et nytt negativt fundament inn, må du enten ta et tap eller sitte å se verdiene dine bli borte hvis de ikke klarer å levere overskudd. Så lenge underskuddene på driften fortsetter, vil aksjekursen fortsette å falle på lengre sikt. Du husker kanskje hva som skjedde med fly aksjene ved vulkanutbruddet på Island når alle flyvinger her stoppet? Ferie turister i Europa måtte fraktes hjem med båter. Tror du det er sjans for et nytt vulkanutbrudd på samme størrelse igjen? Der må jeg forøvrig si jeg er imponert over befolkningen i Napoli, som har en vulkan som kan ødelegge hele byen på kort tid. Stigende bolig priser har de også, så de tar kanskje høyere risiko på investeringen sin enn NAS aksjonærene? 😉

Husker jeg lagde en omfattende sammenligning mellom NAS og SAS, som jeg til og med publiserte på HO. Den har truffet inner tier og er kanskje blant de mest lønnsomme analysene jeg har lagd. Kort fortalt, se på SAS nå…NAS følger i fotsporene. Tenk at de få fly selskapene i Norge har tapt ca kr 30 milliarder de siste årene og alle taper enorme summer hver dag fortsatt….allikevel kjøper du aksjer i et Norsk fly selskap. Jeg sammenligner det med deltagere på luksusfellen, 27 år inn i serien, er det fortsatt fullt av deltagere som ikke skjønner ABC innen økonomi
Frodon
02.06.2022 kl 19:48 2394

«TUI avlyste nettopp 180 flyavganger fra britiske flyplasser i juni. EasyJet har kansellert enda flere.

I Norge har SAS avlyst 4000 avganger.

For alle skal på tur. Og flyselskapene får ikke tak i de ansatte de måtte permittere under pandemien»

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/RrMoOa/alt-gaar-ikke-paa-skinner-naa
Sola
02.06.2022 kl 19:57 2399

Akkurat i den sammenhengen er det ikke så værst å være NAS aksjonær🙂
Frodon
02.06.2022 kl 22:43 2382

Okai, det står jo nesten overalt at folk i Norge burde ta 3dje året med ferie i Norge istedenfor å dra til kaoset i utlandet. Men den Norske befolkningen er kanskje kjent for å like å stå i køer på ferie? ;) Husk, kaoset har bare såvidt begynt....NAS kommer garantert til å bli påvirket av dette, vi vet bare ikke i hvilken grad. Hvem gidder betale for dyre fly billetter de ikke vet om de får brukt engang? Må regne med 3-7 timer i tid hvis du skal mellomlande på en flyplass. Rekker du ikke flyet, er du stuck

Dette er den røde tråden jeg har informert om i NAS i årevis. De er ikke skodd for alle disse tingene som dukker opp hele tiden og som alltid dukker opp i fly bransjen. De må ha gode overskudd hvert år ETTER uforutsette utgifter er betalt ;)
Sola
02.06.2022 kl 23:18 2377

Ja,det går an å fly i Norge også. https://www.hangar.no/utvider-tilbudet-i-norge-i-sommer/
Skal du mellomlande på en flyplass er du ikke i faresonen, da er du no inne på flyplassen. Verre om du er utenfor og skal inn på enkelte destinasjoner(Storbyer). Ikke så mye å frykte skal du til en strand i mellomeuropa.
Enig at det er en ruglete tilværelse å være aksjonær i et flyselskap, men den det er noen lyspunkter også. Ingen tro på at jeg blir rik på utbytter, men å tjene noe på økt aksjekurs må jeg være så ærlig å si at jeg tror på. Hvordan tror du Frodon trafikktallene til NAS er for mai som kommer 7.juni ? Har du regnet på valutasmellen NAS får ved q2 ? Samt resultatet til NAS ved q2 ?
Frodon
03.06.2022 kl 09:41 2318

Det er jo et poeng, men Karlsen har jo sagt at NAS ikke klarer overskudd kun med innenlandsreiser, så de er ganske avhengig av utenlandsreisene. Men som sagt, vi vet jo ingenting om hvordan dette vil påvirke NAS enda. Det er også fullt mulig at det er kundene til NAS som får tapene, ved at de har kjøpt fly billetter de ikke får benyttet.

Jeg har reist veldig mye i over 20 år, så det er ikke helt riktig det du skriver rundt mellomlanding og strand ferie i mellom Europa. Eks på en mellom landing jeg hadde i Budapest, ble jeg stående fast i sikkerhetskontrollen lenge. Det var altfor mye folk i forhold til personell, og i tillegg ville de sjekke min gamle pc jeg hadde med meg. Det var selvfølgelig den gangen pc skulle slå seg vrang og ha problem med oppstarten. De sa at pc`er som det ikke går an å slå på, er noe de ser etter med tanke på bomber. Minnes jeg rakk flyet med 5-6 min margin og da var det ikke noe uvanlig kaos på fly plassen. Jeg har også vært på vei til strand ferie i Europa, hvor jeg har vært ute i god til på fly plassen....for så å finne ut at min flight ble kansellert mens jeg satt å koset meg med en øl. Da måtte jeg bakerst i køen hos NAS igjen for å booke om flyet....tror det sto 2-300 mennesker i samme kø som skulle det samme. 3 timer etterpå fikk jeg nytt fly som gikk om 5 timer og det var 6 timer mellom landing i Danmark på vei nedover. Ja, dette skjer ikke ofte når det ikke er kaos på fly plassene, men når det først er kaos, skjer slikt som dette ganske ofte. Det blir gode historier og dårlige ferier....som jeg ikke hadde giddet å betale overpris for ;)

Selvfølgelig har jeg regnet på alt dette. Har ikke du? Hva slags grunnlag bruker du før du investerer dine hardt tjente penger?
Sola
03.06.2022 kl 10:25 2305

Som skrevet i en annen tråd : Ikke så stort lodd i NAS,men overskudd fra Oljeservice utvider porteføljen litt :)

Positivt :
1: Nylig inngått avtale med stat, fylkeskommune og kommuner ved salg av flyreiser.
2: Pandemien er tilsynelatende over i vår del av verden
3: Enighet med Boeing om kjøp av nye fly. Nødvendig da leasingavtalene går og vil erstattes med eide fly, noe som er fordelaktig. Resultatet av søksmålet blir nok bokført i q2, som vil føre til et stort pluss i regnskapene.(Tror jeg da) Vil bli brukt som EK til kjøp av nye fly
4: Prisene er på flyreiser er stigende
5: Det er betydelige problemer i SAS, som jeg tror NAS vil nyte godt av. Flyr er foreløpig for små til å bekymre seg over konkurransen fra.
6: Ser ut til at NAS kan redusere tapene i q1 neste år da de kan parkere fly på vinteren med reduserte kostnader.

Negativt:
1: Fuelprisen spiser opp i stor grad økningen i prisene av flyreiser, samt eventuell videre oppgang i fuelprisen vil skape utfordringer
2: Valuta påvirkning som vil være negativ. Vet ikke hvor mye
3: Fortsatt krig og uro i Europa
4: Høy Inflasjon "spiser" opp framtidige inntekter.

Å tro på utbytter den nærmeste tida er nok bare tull. Hvordan kurs utviklinga framover er vanskelig å si, men at NAS er bedre stilt enn SAS og Flyr er det ingen tvil om. Flyselskapene vil kreve erstatning/kompensasjon fra flyplasser som ikke fungerer nå etter pandemien. Tingenes tilstand ser da bedre ut i dag enn for bare 1 måned siden. Aksjekursen er ned ca 14 %. Et tap på 1mrd i q1 tynger mens resultatet av søksmålet veier opp for det tapet selv om det ikke formalisert enda. Jeg har ikke tro på selv at jeg blir en langsiktig eier av NAS, men har troa på at kursen skal opp noe i lys av at jeg vurderer det positive som sterkere enn det negative og at NAS vil være sterkere ved framleggelsen av q3 i oktober.
Frodon
03.06.2022 kl 11:17 2282

Og da må du inn i Norske fly aksjer, som taper vanvittig mange milliarder hvert år? ;) Det er nesten alltid mer lønnsomt å kjøpe en aksje når risikoen er lavere, selv om du må kjøpe aksjen på et høyere nivå ;)

Positivt
1. Veldig bra, de får fylt opp flyene som kan gi bra mersalg. Rabatten på fly billetter i avtalen gjør at de ville tjent mer hvis de klarte å selge billettene til andre kunder. Men absolutt en trygghet

2. Pandemien påvirker fly bransjen fortsatt med kaoset du ser på fly plassene nå. Men nedstengning av land pga pandemien er nok over de fleste steder. Kina har kjørt en annen strategi og må kanskje stenge ned mer, men sannsynligvis kortvarige tiltak.

3. Boeing avtalen er en vits, bare en litt høyere rabatt på kjøp av mange nye fly...avtalen er vanvittig bra for Boeing. Hvorfor setter du dette opp som positivt, når Kjos selv sier at dette er dårlig? NAS aksjonærene burde stoppe kjøpet og hvis det ikke går, burde de forsøke å sparke styret. Dette er begynnelsen på slutten av det "nye NAS".

"Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han angrer på at selskapet kjøpte nye fly, når han sitter med dagens kunnskap. I ettertid kan du si at vi ikke skulle kjøpt nye fly. Vi skulle bare flydd gamle fly, sier Bjørn Kjos til pressen mandag.– Hadde vi visst det vi vet i dag, hadde vi aldri gjort det"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/angrer-paa-kjoepet-av-nye-fly.Bd5M97ZJr

4. Prisene på fly billetter stiger fordi de må. Alle billettene NAS har solgt tidligere i år, til folk som skal fly i juni, juli og august, vil de sannsynligvis tape penger på pga økt drivstoff og valuta kostnad. Alle billetter de selger nå, kan de tjene på. Husk at drivstoff kostnadene er opp ca 50% hitentil i år

5. Det er den mest vanlige nybegynner feilen investorer i NAS på HO går i, og tror at NAS skal nyte godt fordi SAS/Flyr gjør det dårlig. Det er enorm konkurransje fra andre fly selskap også. NAS er ikke i nærheten av topp 100 listen over store fly selskap engang.

6. Jeg tipper NAS taper mer enn r 1 milliard i Q1 2023. Aksjemarkedet pleier å prise inn forventninger ca 6 mnd frem i tid. Dvs sommer sesongen er priset inn i NAS pr dags dato og snart skal vinter sesongen prises inn

På negativt listen din er jeg stort sett enig, men jeg tror ikke krigen i Ukraina påvirker NAS så mye nå. Og jeg tror heller ikke at en utvidelse av krigen til et ikke NATO land til, kommer til å påvirke NAS så mye.

Du skriver "Flyselskapene vil kreve erstatning/kompensasjon fra flyplasser som ikke fungerer nå etter pandemien", tenker du at NAS skal inn i enda en lang og kostbar rettsstrid? Hvor har du lest at NAS kan ha krav på kompensasjon? Den Britiske ministeren krever at fly selskapene selger mindre fly billetter, at problemet ligger hos fly selskapene
Sola
03.06.2022 kl 11:53 2280

Det er umulig å sammenlikne flyselskapene før og etter pandemien. De som overlever har gjennomgått store endringer og har hatt muligheten til å rydde opp. Har et håp og ei tro på at det er tilfelle.Ikke det at jeg tror at det blir noen gullgruve av den grunn. Hittil har jeg en % vis stigning i NAS som jeg vurderer som meget god på kort tid. Det er det jeg fokuserer på, å tjene penger. Da vurderer jeg det korte bildet i NAS som mer positivt enn negativt :)
NAS hadde noen spinnville flybestillinger og voldsom vekst før pandemien og var vel i realiteten teknisk konkurs før Pandemien. Det var kanskje pandemien som reddet NAS ? Tror "Flyr-gjengen" feilkalkulerte med at NAS faktisk overlevde.
På den andre siden konkurrerer nok ikke NAS direkte med de store flyselskapene i verden i særlig grad, så det var kanskje mer gamle NAS.
SAS tjente vel 2 mrd i 2017-2018 og 800 mill i 2018-2019, så det er ikke sånn at de taper milliarder hvert år.
Frodon
03.06.2022 kl 12:10 2275

NAS tapte jo ca kr 1 milliard på et kvartal etter pandemien og selskapet var kvitt alle de gamle forpliktelsene 🙈

NAS hadde tapt egenkapitalen lenge før pandemien kom, mye fordi de kjøpte nye fly og skulle betale de fra overskudd. Høres det kjent ut?

Vet ikke om du kjenner historikken i NAS, men de gjør nøyaktig samme feilen på nytt nå. De kjøper masse fly uten å ha penger til det, i et håp om at de skal få råd til dette. De store fly selskapene ville bli kvitt RyanAir og NAS, så de senket fly billett prisene…og NAS aksjonærene tapte alt. Hvis du tror NAS bestemmer prisene i markedet, burde du aldri kjøpe aksjer her

Jeg må fortsatt få lov til å takke alle NAS aksjonærer som har betalt fra sine penger, for å gi meg billige fly billetter 😅😅

De Norske fly selskapene har tapt nesten kr 30 milliarder de siste årene og alle taper fortsatt mye penger hver dag
Redigert 03.06.2022 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Sola
03.06.2022 kl 12:38 2264

Om man kjøper på 10 og selger på 11 eller om man selger på 11 og kjøper på 10 blir hips om happ. Det blir penger av sånt også. Da må 1 snakke kursen opp, mens den andre snakker den ned :):)
rischioso
03.06.2022 kl 13:39 2228

RE - Om man kjøper på 10 og selger på 11 eller om man selger på 11 og kjøper på 10 blir hips om happ

* Kan vanskelig se at det blir hipp som happ ...

Kjøper man på 10 og selger på 11 så er det 1 nok fortjeneste pr aksje., MEN om man selger på på 11 og kjøper på 10 forteller jo ingenting om resultatet da kjøpskursen før man selger på 11 ikke er kjent ...;)

Og venter man litt så får man sikkert også kjøpt både på 9, 8 og kanskje lavere ...
Redigert 03.06.2022 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Lighter
03.06.2022 kl 13:40 2255

Å gå underskudd i Q1 er vel mer regelen enn unntaket. Pandemien var ikke over. Omicron preget både januar og litt av februar. NAS skalerte ned men det var umulig å ta ut alle kostnadene. I stedet for å permittere, ansatte og kurset de 800 nye medarbeidere. Dette koster, men regner med det er enighet om at dette var en ekstremt viktig prioritering, når vi nå ser alle som skriker etter arbeidskraft.
Avtalen med Boeing er en vits skriver du. Hva vet du om denne avtalen egentlig? Du begrunner dette med at kjos angret på kjøpet i 2012 av 220 fly. Hva vet du om den avtalen egentlig? Mener du det er en vits for alle flyselskaper å eie fly ? Alle burde lease ? Fakta er vel at avtalen reduserer de totale kostnadene. De fornyer flåten med mer drivstoffgjerrige fly, som alle lavkostselskaper er 100 % avhengige av. De kjøper 50 fly, selger 15 med fortjeneste for så å lease de tilbake. Dette delfinansierer forskuddene, sammen med erstatningen på 2 mrd. og godt under 100 mill. dollar fra "egen" lomme. Dette er ingen vits. For meg ser det faktisk ut som en god og nødvendig avtale på veien til god lønnsomhet.
rischioso
03.06.2022 kl 17:19 2187

RE - Å gå underskudd i Q1 er vel mer regelen enn unntaket. Pandemien var ikke over. Omicron preget både januar og litt av februar. NAS skalerte ned men det var umulig å ta ut alle kostnadene. I stedet for å permittere, ansatte og kurset de 800 nye medarbeidere. Dette koster, men regner med det er enighet om at dette var en ekstremt viktig prioritering, når vi nå ser alle som skriker etter arbeidskraft.

* Regner med at Frodon fint kan svare for seg, men klarte bare ikke å dy meg. Det er riktig at underskuddet i Q1 var å forvente, MEN det mange ikke virker å ha skjønt er at det vil bli verre fremover for selskapet selv har sagt at de ikke har hedget fuel så de vil med 100% sikkerhet få en massiv fuelregning som kommer til å rasere hele Q2 resultatet så lenge oljeprisen holder seg rundt 100nok eller høyere og der vil den forbli over tid - når vi så kjenner til det så blir det for dumt at mange tror at Q2 blir bra. De fleste konkurrentene har hedget JetFuelen og gjennom det kommer mye bedre ut med unntak av SaS som i likhet med Norwegian heller ikke har hedget ...

Når vi så kjenner til den massive JetFuel regningen som kommer på toppen av ressursbegrensninger rundt om på de forskjellige flyplasser pga nedbemanning under pandemien og utfordringer med å finne egnet nytt personell så er det noe som vil vare over tid noe som igjen betyr at selv om Norwegian ikke har nedbemannet så blir det kanselleringer pga at flyplassene har nedbemannet og da fører jo den store bemanningen hos Norwegian til en betydelig ekstra kost som sammen med en massiv fuel regning bare vil øke underskuddet - mao, ser man dette i sammenheng så er det slettes ikke positivt at Norwegian har opprettholdt høy bemanning ..

RE - Avtalen med Boeing er en vits skriver du. Hva vet du om denne avtalen egentlig? Du begrunner dette med at kjos angret på kjøpet i 2012 av 220 fly. Hva vet du om den avtalen egentlig? Mener du det er en vits for alle flyselskaper å eie fly ? Alle burde lease ? Fakta er vel at avtalen reduserer de totale kostnadene. De fornyer flåten med mer drivstoffgjerrige fly, som alle lavkostselskaper er 100 % avhengige av. De kjøper 50 fly, selger 15 med fortjeneste for så å lease de tilbake. Dette delfinansierer forskuddene, sammen med erstatningen på 2 mrd. og godt under 100 mill. dollar fra "egen" lomme. Dette er ingen vits. For meg ser det faktisk ut som en god og nødvendig avtale på veien til god lønnsomhet.

* Om ikke en vits så i alle fall et forhandlingsnederlag. Ja, de får rabatt på ulykkesflyet MAX som det sies brenner 14% mindre fuel, men så skal det heller ikke mange kanselleringer til før 14% er nullet ut. For som kjent så er det mange som med ulykkene friskt i minnet ikke vil sette seg inn i et MAX fly - jeg for min del er en av disse og jeg kjenner flere som mener det samme. Mao, Norwegian fikk ikke cash som ville ha gitt de frihet til å kunne velge som flere andre selskaper fikk, de ble påtvunget fly som mange andre selskaper ikke vil ha og mange passasjerer ikke vil fly med og når man da ser dette i sammenheng så blir nok disse 14% mindre fuel kostnader veldig snart spist opp - og litt til ...

Også har risken økt gjennom at caset Norwegian nå er mer eller mindre basert på ulykkesflyet og det skal ikke mer til enn 1 eneste ulykke eller hendelse med et MAX fly så er det ingen som vil fly med disse og da er det snipp-snapp snute og kroken på døra for Norwegian - dette til ettertanke ...

God Pinse!
Frodon
03.06.2022 kl 18:45 2159

Dette er litt av det NAS konkurrerer mot…

«Det kostet 7 kroner per person for en tur-retur-billett med håndbagasje fra Torp flyplass i Sandefjord til Gdansk i Polen.

De andre reisene hun har bestilt har vært på nede i 47 kroner og 109 kroner.

Strategien er å fylle opp flyet, sier han.
Når man fyller opp flyet, tjener selskapet på mat og drikke som blir kjøpt om bord, setereservasjoner og ekstra bagasje»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6oywX/adele-19-bestilte-flybillett-for-7-kroner-helt-sykt
Slettet bruker
03.06.2022 kl 19:13 2136

Jaja, neste gang vi åpner aksjekontoen så vet vi hva Mai ga av passasjertall.
Lighter
03.06.2022 kl 19:47 2120

Disse resonnementene fra dere minner mer og mer om konspirasjonsteorier. Du klarer faktisk å resonnere deg frem til at det er negativt å ha bemanning til rutene en skal fly. Dette fordi de kan forekomme kanselleringer ? Av samme grunn burde en kanskje sette alle flyene i hangaren da ? Du sier også at de fleste konkurrentene har hedget jetfuel bortsett fra SAS. Om du teller antall konkurrenter, er det mulig du har rett, men selskapene NAS i hovedsak konkurrerer mot er SAS, Flyr og Wizzair som heller ikke har hedget. Ryanair med flere har hedget og har dermed en konkurransefordel. Denne fordelen varer til hedgen går ut, som er dette året, og litt ut i neste. Etter det, stiller vi likt.

Drivstoff prisene svir for alle som står usikret. Pr. mai ble det meldt ca. 1100 dollar pr tonn. Dette utgjør i området 1/3 del av alle kostnader eller mellom 18 og 22 øre pr. tilgjengelig setekilometer (ASK) Normalen ligger kanskje i område 10 til 15 øre pr. ASK. Hvor mye av dette gapet de klarer å ta ut billettprisene blir viktig men det ser jeg dere ikke har tatt stilling til.

At noen er engstelige for å fly Max kan jeg forstå men det er ingen rasjonell frykt. Det er 3 år til Norwegian starter å fase inn de 50 Max flyene så da har både Boeing og Norwegian 3 år på å gjenopprette tilliten til flyet.
Frodon
03.06.2022 kl 22:11 2149

Hvis bare en av denne flytypen styrter world wide, uansett årsak, blir alle satt på bakken igjen til utrederne finner årsaken. Ufattelig at folk tørr satse pengene sine på slikt 😬

Ser han begynner å snakke om konspirasjonsteori om fakta innleggene våre 🙈 Det er ikke så mange måneder siden jeg klipte/limte fra en Q rapport fra NAS og la med link til rapporten….og en NAS aksjonær på HO mente rapporten var konspirasjonsteori. NAS aksjonærer er ikke som andre aksjonærer 😅
Sola
03.06.2022 kl 22:22 2159

Hva beregner du Frodon, er passasjertallene for mai ? Vil NAS kommer med bookingtall,guiding for sommermånedene ? Ser du stadig nevner at du alltid har rett og har advart mot både det ene og andre på HO, så nå skal du få muligheten til å bevise din kunnskap og analyse. Hva blir trafikktallene for mai og ditt anslag for NAS i q2 etter dine beregninger?