Når begynner boligprisene å falle? Med høyere renter, med

Sukiyaki
19.01.2022 kl 18:51 10255


høyere strømpriser, høyere matpriser. Leasing blir dyrere, lån på bil blir dyrere. Med 4 rentehevinger ila året, er det nok mange svette sjeler fremover. Dette kan bli stygt fremover. Ikke med det første men muligens mot slutten av året. .
De aller fleste sitter med gjeld langt over pipa eller til pipa.
Slettet bruker
19.01.2022 kl 19:12 10229

det vil skje i løpet av våren mistenker jeg. det er da avdragsfristen på boliglånet utløper og mange boliger vil være på tvangssalg. Dessuten vil renten begynne å stinke skikkelig i mars. Jeg forventer også at USA vil heve renten ikke så mye senere, og det vil føre til at det strømmer ut av kroner og inn i dollar. på toppen av alt, de fleste som ønsker å "oppgradere til større leilighet" har sannsynligvis gjort det i løpet av det siste året eller to da markedet var varmt og de var bekymret for å bli utelatt. Nå blir etterspørselen mindre enn "normalt", så så snart flere forsyninger kommer ut på markedet, vil ting virkelig reservere seg.
Millennial
19.01.2022 kl 23:08 10080

I Oslo så er det større sannsynlighet for en vesentlig boligprisoppgang enn det er for boligprisnedgang.

Du glemte å nevne at det er vesentlig dyrere å bygge bolig i dag.

Strømpriser er ikke lenger et argument da de fleste har fått / vil få stønad på kort sikt og de kommer nok til å finne en fornuftig løsning på lengre sikt.

Inflasjonen er generelt sett noe høyere i disse tider sammenlignet med tidligere, men det er jo bra, boliglånet blir spist opp uten at man betaler på det.

Frykter absolutt ikke rentehevinger. Med det sikkerhetsnettet vi har, ref. dagpenger, avdragsfrihet o.l., så kan jeg ikke se for meg at det vil ha noe nevneverdig effekt. Jeg kjenner også til at spesielt utsatte grupper, som har boliglån via husbanken, har boliglånsrente på 0.75 % e.l. Det er sykt lav rente. Og med sosialistene ved roret, spesielt SV, som AP og SP er avhengig av, så vil de utsatte grupper få kastet penger etter seg.

Den eneste gruppen jeg synes synd på i dag er førstegangskjøpere som skal inn i boligmarkedet uten noen hjelp fra Husbanken, kommunen e.l. De må ha det tøft om de ikke har familie som kan hjelpe dem.
Sukiyaki
20.01.2022 kl 00:59 9999


Helt riktig at det er dyrere å bygge, MEN når strøm, høyere renter, dyrere mat spiser opp budsjettet, blir det en tøff hverdag selv for mange. Leste en art. høsten 2021. Bankene satte foten ned for de rundt 57 år som ville låne mer, fordi de ikke hadde betalt ned på lånet og at de snart ble pensjonister som ville gjøre at de ikke ville klare å betjene gjelden når de blir pensjonister. Veldig mange har lånt mer penger på boligen fordi den har steget i verdi, noe som har gjort at de kunne holde forbruket oppe. Når rentene øker, og andre utgifter øker, kan det hende at boligene faller i verdi, da blir det veldig veldig veldig tøft for mange. Forbruket uteblir, og da blir veldig mange bransjer berørt. For de som har levd en stund og husker jappetiden og slutten på 90 tallet. Leasingbilene hopet seg opp, bruktbilene hopet seg opp, cash is king.
Generasjonen som tror at det er vanlig med renter på 2%, lease biler til 1 mill +/låne penger på biler til 1 mill+, restaurant og kafebesøk 3-5 ganger i uken, vil slite.
En art for en 3-6 uker siden, det vil bli tøft for mange fremover med lån for di det vil bli tøft og overleve pga at nettopp økt strøm, mat, renter osv osv
Unner ingen konkurs og gjeldslaver, men .............

USA setter opp renten 0,25 x 4 i 2022. Lån 5 mill, vil utgjøre 50 000 ekstra i året før fradrag, så kommer alle de andre økte utgiftene på toppen.


Redigert 20.01.2022 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
20.01.2022 kl 03:48 9941

når en hører om hvor mye folk har i gjeld så tror jeg dere har rett, blir tøffe tider for folk flest
sondresb
20.01.2022 kl 10:54 9786

Greit å ha anekdotiske eksempler på det du nevner, men statistikken viser vel faktisk at folk - til tross for netthandel og rekordsalg av biler etc. - faktisk har spart rekordmye i snitt under pandemien?
Slettet bruker
20.01.2022 kl 21:25 9607

Nå spiser renta litt mere enn lønnsveksten i år og prisveksten som er gir mindre kjøpekraft.
Men noen høyere rente 2023-2028 er like usikkert og når ringen av høyere priser slutter opp og alle leddene i alt fra matproduksjon til levetanse og ship er borte vil prisene stabiliseres kanskje gå ned og da vil rentene roe seg.
Det vi ser nå er en prisvekstboble grunnet pandemien.
Tror det er et greit tidsrom og kjøpe,og om du er redd rentene er det bare og fryse 50% på 5-10 år,dette fryste lånet kan du ta med videre om du vil selge og kjøpe nytt.
Leiemarkedet er kanskje løsningen når du er ung og bor trangt,men med 2 og 3 blir det ulønnsomt på sikt.
Sukiyaki
21.01.2022 kl 01:07 9500


Vi får se. Ikke sikkert det er så veldig fett over hele linja. De som tjener 1,2 -------------- har det nok ganske ok, men ...... For de av oss som har opplevd renter på 12-14%, leasingbiler som har hopet seg opp, vet hva dårlige tider innebærer. Ikke dårlige tider nå, men kanskje fra jan 2023, og det kommer ytterligere renteøkninger.

https://www.nrk.no/ytring/na-blir-boliglanet-ganske-raskt-dyrere-1.15819976

https://e24.no/privatoekonomi/i/66d3LO/har-faatt-stroemregninger-paa-over-10000-kroner-som-et-lite-ran ( les hele )
Redigert 21.01.2022 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
sondresb
21.01.2022 kl 10:01 9358

Det jeg hintet til mellom linjene (vel, det var kanskje kun én linje) var at det hadde vært best med en faktabasert debatt. Selvsagt finnes det eksempler som havner i luksusfellen, men poenget mitt var altså at til tross for bra forbruk så viser vel nettoen SPARING. Det er vel det motsatte av lånebasert forbruk og leasingbiler som hoper seg opp? Uansett, jeg er ikke uenig i at det er nesten like sannsynlig med en korreksjon ned som kraftig vekst i et 2-3 års perspektiv.

Skal ikke hevde å huske jappetida, selv om jeg faktisk var født med god margin, men har skjønt at realrenten etter skatt egentlig ikke var spesielt høy disse årene. Og krakket da overkorrigerte jo i så stor grad at de som fikk kjøpt bolig på bunn på tidlig nittitall basically har vært "home free" privatøkonomisk ;)
Slettet bruker
21.01.2022 kl 10:35 9319

Jeg er jo så utgammel at jeg kjøpte min første bolig i Oslo august 1987 - noen få måneder før vi fikk en sammenhengende 5 års periode med boligprisnedgang i Oslo som nesten halverte boligprisene her.....Så var ikke akkurat noen gullstart - men satt med den leiligheten frem til 2000 (ink. 3 år med utleie etter at jeg hadde kjøpt annen bolig) og ble til slutt solgt med en gevinst. Det ble på en måte starten på erfaringene som førte frem til at jeg valgte å planlegge fremtidig tilskudd til pensjon med å eie leiligheter for utleie / innenfor maks av det man kan gjøre uten å komme i "næringsposisjon". Grunnen til at jeg har gjort det - og fortsatt vil gjøre det - er at jeg er overbevist om at det er som å investere / ta en risiko på norsk økonomi. Tror man at Norge går veldig tunge tider i møte skal man ikke være i boligmarkedet tror jeg - ihvertfall ikke "tungt" - mener du det motsatte bør du investere så mye du har råd til i boligmarkedet. En halv gammel manns erfaring. De senere årene har jeg spredd meg med mer aksjeinvesteringer - men mine utleieenheter vil ligge i bunn i min privatøkonomi så lenge jeg er "her" tror jeg nok. En renteøkning på tilsammen 1,5% - som jeg tror på - gjør at cashflowen hver måned går fra ca. 60.000 til ca. 40.000 - som ikke skal bagatelliseres / men det er jo et ok tilskudd til privatøkonomien det også. Hvis cashflowen skulle gå mot 0 ville jeg selvfølgelig revurdere. Da må renta øke med + 5%. Tror ikke så mye på det selv. Og før det vil jeg tro jeg kunne økt husleia en god del - som ikke er med i regnestykket.
Redigert 21.01.2022 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 11:14 9267

Problemet ditt er at om renta går +5(noe jeg personlig ser en fare for kan skje) så må du selge i et marked i totalt krasjmodus. Om jeg var deg ville jeg kjørt hardt på nedbetaling av gjeld for å minske renteutgiftene. Selv om du da kommer i skatteposisjon så vil du slippe å måtte selge i et dårlig marked. Og når det gjelder husleie økning så er det regler for det som begrenser hvor mye økning du kan ta, så den bør du være forsiktig med å kalkulere inn...

Mitt råd til deg er å betale ned maksimalt på lån og ikke forvent noe tilskudd fra boligene du leier ut!
BioBull
21.01.2022 kl 11:20 9248

Huset der jeg bor har steget fra 2 mill til over 20 mill siden 1987. Rentene har gått opp og ned og siden bare nedover… Ingen grunn til panikk.
Slettet bruker
21.01.2022 kl 11:24 9235

Flott råd - ikke glad i gjeld. Men klarer ikke å se at jeg noen gang skal komme i en posisjon at jeg "må" selge - til det er andre ordinære lønnsinntekter og utbytter for store....Å ha muligheten til å bestemme selv uansett har vært helt sentralt for meg i mine investeringer...

Pr. idag eier vi gjeldfritt hus og hytte.

Gjeld på ca. 40% på leilighetene (var 85% da jeg kjøpte den første i 2010). Ikke gjeld på aksjer til en verdi ca 7 millioner. Så ligger en ganske bra likviditetsbuffer her da. Ganske trauste utbytte-askjer.

Min langsiktige plan er (ila 3-5 år) er å prøve å gjøre kloke nok ting i aksjemarkedet til at jeg har nok til å innfri samtlige lån på leilighetene og ha en netto cashflow på rundt 80.000 i måneden fra de. Leilighetene har vel en verdi idag rundt 30 millioner. Neste skritt er evt å kjøpe en mye dyrere primærbolig for å få ned formuesskatten (som Erna fikk opp fra 0 til 150.000 for meg) - gjerne med 1 utleieenhet eller 2.

Ikke noe fasit - men så enkelt tenker jeg etter å ha levd et liv i bank, finans og eiendom siden 1986. Sett mange nok som skulle gjøre store og luftige ting som de skulle tjene mye på - uten at resultatet ble noe særlig. Jeg har stort sett holdt meg til Oslo - eiendom og murstein.
Redigert 22.01.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
21.01.2022 kl 11:34 9213

Jeg tviler på om vi får se 5% rente på boliglån med det første, men det kan selvfølgelig skje, men i så tilfelle vil dette være pga av høy inflasjon og at økonomien går bra. Husk at inflasjon spiser opp gjeld så om man ikke må selge så klarer vel de fleste seg også bra med et høyere rentenivå. Man kan heve husleien 1 gang pr år under en leieperiode, den er da indeksregulert og følger prisstigningen så er det høye renter, høy inflasjon osv så øker husleien også en del om man ønsker det.
Men de fleste som leier ut gjør dette med kontrakter som strekker seg 3 år, når en kontrakt utløper er det da ingen regler for hvor stor husleie man ønsker å ta når ny kontrakt skrives.

Redigert 21.01.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 11:40 9195

Leste han som han trodde på en renteoppgang på 5% - som var rundt der mitt skjæringspunkt i forhold til positiv cashflow var...og om han tror på boligrenter rundt 7% forstår jeg han. Jeg er ganske sikker på å ikke se det i Norge i min levetid - men det viktigste er at man lever godt med de valgene man tar. Og ikke syter. Personlig tror jeg at det vil være veldig bra å ha 4 tidsmessige og fine utleieobjekter på Grünerløkka også de neste 10-20 årene. Om de er gjeldfrie i tillegg trenger jeg ikke finne på så mye annet lurt...
Redigert 22.01.2022 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
21.01.2022 kl 12:03 9158

Jeg tror de kan komme til å kjøre opp krona. rentepresset vil synke og importprisene vil synke og man kan da vise til en konsumprisindeks som ikke går så mye opp. Vi får se, men hvis vi bruker historien som rettleder så har dollaren vært høy lenge nok...
Baltazaris
21.01.2022 kl 13:56 9061

Er man redd for rente på 5-7% så kan man binde lånet på 5-10 år til 2,7-2,8% for øyeblikket, i et 5 års perspektiv er det kanskje ikke så dumt. Jeg har fremdeles effektiv rente på 1,56 og forventer høyere rente nærmeste år, men blir den for høy går dette utover resten av økonomien og den vil bli satt ned igjen er min teori. Vi kan ikke sammenligne med 80-90 tallet eller statestikker som går over lang tid.
Slettet bruker
21.01.2022 kl 14:26 9019

Ikke for å være doktor doom eller noe men jeg ser mange likhetstegn mellom dagens situasjon og den store depresjonen. Hvis prisene stiger høyt og fort så vil mange varer få altfor treg omløpshastighet og bli liggende på lager med det resultat at alle går konken. I et sånn scenario så finnes det ikke bunn.

Men det skal en perfekt storm til før vi er der... Dog frykter jeg for en enorm inflasjon i tiden fremover på grunn av energiprisene. Behovet er langt større enn tilbudet. Og i og med at reserve-kapasiteten er kull, olje og gass med dertil CO2 prising så vil kostnadene stige mye i tiden fremover. Det har vært under-investert i olje og gass helt siden 2014 så det er ikke mye ekstra å kjøre på her. Og kull er jo særdeles lite populært. Så energiprisene vil stige og det vil igjen medføre en inflasjon i alle ledd. Ser vi på det så vil en inflasjon på 10% i alle ledd medføre kanskje 70-90% økning i pris for forbruker. Og hvis alle priser dobler seg over natten så vil forbruket minst halvere seg, eller lønna må kraftig opp. Jeg tror vi vil se en periode med stagflasjon som veldig fort kan ende i en global depresjon om ikke lønninger stiger i takt med økningen i energiprisene. Og ja, stiger rentene i tillegg til prisene på alt så blir det veldig tøft for veldig mange. Utleierne skal da leie ut til folk som ikke har nok penger til å betale så høy leie som de har per i dag. Da vil folk enten gå konkurs, snylte på husleia, eller rett og slett flytte.

Nå vil denne utviklingen selvfølgelig skje over tid og det er lov å håpe på at lønninger stiger i takt med inflasjonen, men det kan veldig fort gå galt...
Sukiyaki
22.01.2022 kl 02:21 8783


De som har eid boliger i flere 10 år har hatt en eventyrlig oppsving. Det tok helt av ved siste rentenedsettelse, MEN, hva nå? Stigende renter på bolig, leasing, forbrukslån og billån? Økte strømutgifter, matutgifter, hva skjer da? De som er berørt vil ikke merke rentene nå, men om 1 år. Hva skjer? Hva skjer hvis rentene stiger ytterligere om 1 år?
Jeg ønsker økte renter velkommen. Fordi, når veldig mange tror at det er vanlig; låne opp til pipa eller over pipa på bolig, leasing av dyre biler evt låne penger til dyre biler ( 1 mill + ), cafe minst 3 ganger hver uke, ut og spise 2-3 ganger hver uke, lever som om de har mer enn nok penger på konto. Jeg håper rentene øker enormt, får nok mye tyn nå, men hva så.
Redigert 22.01.2022 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
wire1
22.01.2022 kl 18:05 8478

Litt anekdotisk. Må jo ta høyde for andre forhold også, som at inflasjon spiser opp lånet, økte material- og byggekostnader, og mangel på boliger. Strømpriser, matpriser osv. er i grunn mest støy. Den virkelige jokeren er naturligvis tilbud/etterspørsel. Det er bare å følge med på statistikken til Onkel_S for å danne seg et representativt bilde av boligtilbudet.

https://e24.no/naeringsliv/i/V9Lae6/meglertopper-nybolig-mangel-presser-opp-oslo-prisene
Redigert 23.01.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
clanz
23.01.2022 kl 23:28 8066

Dere må huske at lønningene stiger når når inflasjonen og renten øker også.
Slettet bruker
23.01.2022 kl 23:45 8040

Vi får nok høyere lønn, men kun om varene også stiger i pris. Skal bedriftene klare å betale mere lønn må de jo både ta høyde for økte strømpriser, men også økte lønninger. Resultatet kan fort bli at dette vil gå ut over forbruket og konkurranseevnen, og at bedriften da i stedet blir bestemt avviklet. Vi må nok bare forberede oss på særdeles dårligere tider…
Fresh Prince
26.01.2022 kl 10:09 7703

Jeg følger hovedsakelig med på leiligheter til salgs på frogner og majorstuen, der er det helt ufattelig mange folk på visning og alle objektene jeg har sett på har gått langt over prisantydning. En 50kvm rett ved Bislett (kan vel ikke kalle det majorstuen engang) ble lagt ut for 5 mill, og ble solgt for 5,6. En annen 4,9 og ble solgt for 5,4. En på Frogner til 9,75 er i budrunde nå og første budet som har kommet inn nå var på 10,5+.

Etter det jeg har erfart så virker boligprisene i Oslo på generell basis å bevege seg sidelengs opp, mens mer klassiske bygg på Frogner og Majorstuen er på vei opp. Det blir ikke flere bygg av denne typen, alt som har blitt bygget i ettertid har vært vederstyggeligheter fra Obos o.l. Folk er tydeligvis betydelig mer villig til å betale langt over prisantydning for å skaffe seg en bolig i et bygg med klassisk preg og stukkatur o.l.
Redigert 26.01.2022 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
26.01.2022 kl 15:08 7576

FYI, sistenevnte leiligheten på Frogner ble nå solgt til 12,45 mill, altså nesten 28% over prisantydning.
MKI
26.01.2022 kl 16:56 7491

Link til leiligheten?
Sukiyaki
27.01.2022 kl 01:18 7251


Ja dessverre, det blir nok dårligere tider fremover når de 4 rentehevingene skjer ila året . Det blir dyrt med alle økte utgifter, som igjen vil gjøre at folk ikke har råd til det de har kunnet gjøre tidligere. Verst er det med de som har lite i fra før.

sondresb
27.01.2022 kl 12:00 7051

Heftig pris gitt tilstand, men under 10 MNOK der var nok nesten lokkepris. Ferdig oppusset koster den jo mer type 16 MNOK (har dog ikke vært på visning, men har bodd ikke veldig langt unna tidligere). En liten joker er jo om trikken faktisk kommer i Skovveien, men det er jo mye motstand mot det og vel ikke helt avklart.