THE AMERICA COMPETES ACT OF 2022

Bob Macahan
RECSI 26.01.2022 kl 09:27 33991

Nu glömmer vi BBB och fokuserar på THE AMERICA COMPETES ACT OF 2022
På sidan 789 i lagförslaget kan vi läsa följande:

SEC. 20302. SOLAR COMPONENT MANUFACTURING SUPPLY
4 CHAIN ASSISTANCE.
5 (a) FINDINGS.—The Congress finds that it is in the
6 interest of the United States—
7 (1) to have a viable solar component manufacturing supply chain; and
9 (2) to reduce the reliance of United States
10 manufacturers on solar components made in the
11 People’s Republic of China.
12 (b) ESTABLISHMENT.—Not later than 180 days after
13 the date of enactment of this Act, the Secretary shall establish and carry out a program to award grants and direct loans to eligible entities to carry out projects in the
16 United States

Alla 3000 sidor finns här: https://rules.house.gov/sites/democrats.rules.house.gov/files/BILLS-117HR4521RH-RCP117-31.

Biden har varit tydlig med att påskynda processen
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/01/25/statement-by-president-biden-on-the-america-competes-act-of-2022/
Redigert 02.02.2022 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
03.02.2022 kl 13:00 7483

Om man räknar med idag har vi 5st dagar med möjlighet att få igenom americas competes act HR4521.

Kalendern finns här: https://www.majorityleader.gov/calendar

Biden ska hålla tal 1/3 och måste ha en framgång att presentera. The American competes act är i demokraternas värld ett förslag som i mångt och mycket ersätter den misslyckade BBB
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:02 7502

Slettet bruker skrev En Suppe ..
Selskapet har sagt tydelig fra at de ikke er avhengig av BBB. Så den suppa kan de gjerne fortsette med om de ønsker.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:04 7500

Etter en opptur så går den alltid ned igjen, slik er det hver gang.....
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:11 7530

Takk for gode bidrag om pågående prosesser Bob, kan jo snart ta diplom i amerikansk politikk!

Vi får håpe det gir uttelling, så vi snart ser mer stabile dager og kurs.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:57 7307

Takk-det samme Bob. Du var en av mine helter på 70-tallet. Fint at du nå har innsikt i amerikansk politikk. Har ofte på følelsen, i flere måneder nå, at det stadig vekk detter ned en ny giljotin. Den siste fikk jo et infarkt. Sjekket akkurat status i Washingtons State og deres Bill. Intet nytt der siden 28.1. Troen er like sterk- og den går snart over til en bekreftelse.
Bob Macahan
03.02.2022 kl 18:43 7002

Nu är vi igång igen. Debatten fortsätter

12:36:04 PM
H.R. 4521
Pursuant to clause 1(c) of rule 19, the House resumed consideration on H.R. 4521.
jokke
03.02.2022 kl 22:21 6779

Er der noen avklaring?
Null
03.02.2022 kl 23:32 6572

Mye prat og ingen handling
Så skjer ikke noe
Bob Macahan
04.02.2022 kl 06:55 6254

Som alltid med politik.
Nu har de spenderat 2 dagar att kompromissa och göra justeringar/ändringar.
Idag borde de rösta igenom ett färdigt förslag
American competes act var helt i fokus igår. Ingen annat diskuterades. Alla måste få säga sitt och alla ändringar måste röstas.

Demokrati är helt fantastiskt men det är en långsam och trög process.
DjTao
04.02.2022 kl 07:10 6198

Hva blir neste steg for America Competes act? Skal den eventuelt videre til senatet for avstemning der også?
DjTao
04.02.2022 kl 07:10 6294

Hva blir neste steg for America Competes act? Skal den eventuelt videre til senatet for avstemning der også?
Bob Macahan
04.02.2022 kl 07:16 6272

Nu ska den röstas igenom i representanthuset. Jag tror det sker idag. Sen ska den röstas igenom hos senaten också.
Eftersom demokraterna driver på så fokuserat vill jag tro att de redan kommit överens med demokraterna i senaten att den ska igenom. Men mycket är nog fortfarande osäkert 😩
DjTao
04.02.2022 kl 08:10 6098

Demokratene har vel ikke flertall i senatet før Ben Ray Luján’s er tilbake om 4-6 uker pga hjerteinfarkt.
Jeg antar at ingen republikaner stemmer for dette såda er det nok engang bare å smøre seg med tålmodighet 😒

https://thehill.com/homenews/senate/592593-democrats-hit-limits-with-lujans-absence

Redigert 04.02.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 08:15 6208

Forrige gang de stemte i huset så var det mange som hadde en representant til å stemme for seg? Altså alle var ikke til stede? Eller så jeg helt feil den gangen?
Slettet bruker
04.02.2022 kl 08:31 6960

Det stemmer, men de representerte da en som var "ved sine fulle fem". En nylig rammet slag pasient, kan man vel sette noe tvil til om er helt på topp akkurat nå?
Vil tro at det vil bli innsigelser om ham gir ut fullmakt for å stemme.
Skalleknarp
04.02.2022 kl 08:32 7071

Kanskje man skulle tenke litt på helsa til medlemmene. Jeg synes også en del av politikerne i USA begynner å dra vel på åra - presidenten inkludert. Burde kanskje vært innført en maks alder for å slippe "undommen" til...? En annen trist sak er det politiske klimaet over dammen som synes å være katt og hund av værste sort hvor det ikke tillates - eller nærmest er forbudt å bruke sunn fornuft. Er fristet til å spørre - hvordan skal dette ende? Når jeg sier dette så er faktisk verdien på mine RECSI aksjer underordnet. Blir rett og slett lei meg når jeg registrerer alt som skjer. Kan også legge til at jeg har bodd noen år i USA og således kjenner forholdene ganske godt.
Småplukker
04.02.2022 kl 08:32 7715

Man kan ikke ha stedfortreder i Senatet. Kun i Huset. Desto mer skummelt at demokratene der (i Senatet) kun har en enkelt stemme overvekt.
Skalleknarp
04.02.2022 kl 09:40 7766

Presidenten har vel dobbeltstemme hvis uavgjort... Mao hope in the hanging snare...
Slettet bruker
04.02.2022 kl 09:43 7736

Vise-presidenten har dobbeltstemme hvis uavgjort. Blir ikke uavgjort i noen sak hvis EN senator er forhindret fra å stemme.
Bob Macahan
04.02.2022 kl 14:55 7254

On Friday, the House will meet at 9:00 a.m. for legislative business. First and last votes expected: 9:30 a.m. – 11:30 a.m.

One Minute Speeches

Complete Consideration of H.R. 4521 – America COMPETES Act of 2022 (Structured Rule) (Sponsored by Rep. Eddie Bernice Johnson / Science, Space, and Technology Committee)
Bob Macahan
04.02.2022 kl 15:11 7142

omröstingen kan följas live här någon gång mellan 15:30-17:30 tror jag

https://live.house.gov/

Fredagsnöje :)
Redigert 04.02.2022 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Prebus
04.02.2022 kl 15:35 6939

Vil denne avstemningen være sentral for REC?
Slettet bruker
04.02.2022 kl 15:45 6823

Flott! Vi beveger oss fremover for hver måned, selv om aksjekurs ikke reflekterer det og ledelsen ikke kommenterer dette i høy grad. Tror vi har noen overraskelser i vente de neste månedene.
drapper12
04.02.2022 kl 15:50 6765

wow! så to ting går i vår favør i dag?! Haha det er 26 milliarder kroner som nå blir investert inn samtidig som tarifs har blitt godkjent! samtidig jobbes det i ett sett i moses lake. jeg spår dobling av kursen innen måneden er ferdig! mye mer gode ting i vente tror jeg! vi fortjener litt opptur
Stabukk
04.02.2022 kl 15:57 6676

Vil tru denne lova (Competes Act) er viktig for Rec, når den sannsynligvis ein gong blir vedtatt. Men Hanwha er jo veldig gira på å få starta opp ML, og har i tydelige ordelag påpeika kor viktig vidareføring av «201 tariffs» er, inkludert toll også på bifacial panels. Det har Biden-administrasjonen vidareført i dag, med små endringar.

Er kanskje vidareførte tariffar nok for Hanwha til å sei «go» for gjenåpning av ML? Dei har no ein mann i Rec-styret som kan påverka eit vedtak om dette alt denne månaden.
DjTao
04.02.2022 kl 16:10 6541

America Competes act er også relevant for Butte tror jeg 😎

What the CHIPS Act Does
Reflecting this emerging consensus, the CHIPS for America Act authorizes several programs to both expand U.S. semiconductor fabrication capacity and to support continued research and development of advanced chips.

Incentives: The Act provides financial assistance for the construction, expansion, or modernization of a semiconductor fabrication plant, or “fab,” in the United States. Section 9902 of the Act allows for private firms and public institutions, or a consortium of both, to submit an application to the Secretary of Commerce for a federal grant not to exceed $3 billion unless approved by the Secretary in consultation with other federal stakeholders.

https://www.csis.org/blogs/perspectives-innovation/chips-america-act-why-it-necessary-and-what-it-does
Slettet bruker
04.02.2022 kl 17:23 6151

Da er america competes act 2022 igjennom house of representatives. Senatet neste.

BBB gikk jo også greit igjennom huset, men møtte motstand i senatet(Manchin...) Får se om de klarer denne :-)
Slettet bruker
04.02.2022 kl 17:31 6098

America compete er vel bipartisan/
Det er det sosialistiske innslaget i BBB som gjør at Republikanerne er i mot, ikke støtten til grønn industri.

Forøvrig; det er veldig gode nyheter for RECsi.
Redigert 04.02.2022 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 17:41 9596

De hadde en tilsvarende Bill i fjor som stemmer var bipartisan(USICA). Denne er bygget på denne slik jeg forstår.
Denne har demokratene laget helt selv uten innblanding fra noen republikanere. Så vi får vel se om de støtter den. Alle republikanere stemte imot i huset nettopp.

The America COMPETES Act is a compilation of recycled and new legislation. In the first instance, the America COMPETES Act incorporates several bills introduced in the House last year, including the National Science Foundation (NSF) for the Future Act, and the Department of Energy Science for the Future Act. The America COMPETES Act also includes the Ensuring American Global Leadership and Engagement Act, or EAGLE Act, which was opposed by House Republicans due to its inclusion of climate-related measures.

Kan lese litt mer her

https://www.jdsupra.com/legalnews/house-democrats-release-america-1564770/

Republikanerne støtter nok mye i denne , men det spørs igjen om de bare ønsker stemme nei, for ikke gi demokratene noe.
Hele politikken i USA er til å bli sprø av.

Det er positivt denne gikk igjennom huset i dag, men akkurat til politikken tar jeg ingen gleder på forskudd lenger, men håper pakken får nok stemmer å går igjennom senatet. Vi får sikkert noen hint neste uke når dette blir mer omtalt

Slettet bruker
04.02.2022 kl 17:45 9563

Fra the hill nettopp :

https://thehill.com/homenews/house/592824-house-passes-sweeping-china-competition-bill

Both chambers will now have to reconcile their competing versions and ultimately reach an agreement that can draw at least 10 Republicans in the evenly split upper chamber, since it will be subject to Senate rules requiring at least 60 votes for most legislation.

Slettet bruker
04.02.2022 kl 17:53 9495

Hvis alle republikanere i kongressen stemte mot, så tror jeg at denne skal få en lang vei å gå før den kan ha sjanse til å komme gjennom senatet. Da må den nok endres mye i republikanerenes favør i tilfellet.

Må nok smøre oss (med enda mer) tålmodighet.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 17:56 9464

Jepp, 10 republikanere skjer aldri. Blir nok mye diskusjoner før den sendes tilbake til huset. Denne er nok bak BBB i køen, så jeg jubler ikke mye av denne. Det er den lokale pakken jeg setter høyest akkurat nå.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 18:08 9389

Senate Majority Leader Chuck Schumer said this week he thinks the House and Senate bills are not that far apart and he believes "all the gaps are very bridgeable."
"I am very optimistic we will get this bill done very shortly," he added.

Han var vel også veldig sikker på BBB så tar kommentaren med en klype salt.
Den lignende bipartisan versjonen som ble laget i fjor og fikk god nok oppslutning senatet (USICA) , skal nok samkjøres med denne. Altså senatet og huset skal prøve få igjennom en versjon slik at de får 10 republikanske stemmer til pakken. Det blir nok endringer på denne uten tvil. Hvor raskt det går er også umulig å si.

Både denne og BBB tar tid og utfallet er helt umulig spå.

De insentivene fra washington state er nok først i løypa vil jeg tro, og de er nok veldig viktig for Hanwah, før de annonserer noe i ML.
Nabo bygget er i pending, altså solgt, så kan vel ikke gå evigheter før vi får vite noe der, og ikke tror jeg de kan vente i verste fall flere måneder før det blir avklaring av alt på politisk nivå...
Slettet bruker
04.02.2022 kl 19:01 9160

Enig med at den lokale pakken vil komme først. Her er det vel støtte for selve Solar Plant bygget det vil bli gitt støtte for, slik jeg forsto.

Skulle ML bekreftes åpnet før Biden får gjennom noen av sine pakker, så vil jo REC få støtte til poly (3$/kg), om BBB går gjennom på et senere tidspunkt. Således skal det vel ikke være noen grunn til å sitte med kortene inntil brystet lenger om de nå skulle få støtte fra delstaten? Solar tariffen er jo allerede bekreftet forlenget, så den er i boks.
Redigert 04.02.2022 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
manman01
04.02.2022 kl 19:12 9085

Statement from U.S. Secretary of Commerce Gina M. Raimondo on House passage of the America COMPETES Act
https://www.commerce.gov/news/press-releases/2022/02/statement-us-secretary-commerce-gina-m-raimondo-house-passage-america
FEBRUARY 4, 2022
"
Today, following House’s passage of the America COMPETES Act to rebuild the domestic semiconductor manufacturing industry, strengthen supply chains, and invest in critical research, U.S. Secretary of Commerce Gina M. Raimondo released the following statement:

I want to thank the House of Representatives for passing the America COMPETES Act today. This bill is essential to our supply chains, our economy, and our workers, and will unleash the next generation of innovation and manufacturing in the United States. Crucially, both the America COMPETES Act and the Senate’s U.S. Innovation and Competition Act would invest $52 billion in domestic semiconductor production - funding that will help lower costs for families, create good-paying manufacturing jobs, and ensure we’re making technology crucial to our national and economic security, right here at home.

Now that separate versions of the bill have passed both the House and the Senate, I’m urging Congress to move quickly to begin negotiations and work out the differences between the bills, focus on areas of common agreement, and get a final version to President Biden’s desk for his signature. Getting this bill signed into law will create good jobs, rebuild American manufacturing in every corner of the country, strengthen and reshore our supply chains, and allow our industries to outcompete China and the rest of the world in the 21st century. Business leaders, labor unions, and national security officials from both parties have called on Congress to come together and get this done. Lawmakers from both chambers and all sides of the political spectrum understand the urgent need to get legislation to the President’s desk. I look forward to continuing to work with them to deliver this win for the American people.
"

Statement from Ambassador Katherine Tai on the Passage of the America COMPETES Act
https://ustr.gov/about-us/policy-offices/press-office/press-releases/2022/february/statement-ambassador-katherine-tai-passage-america-competes-act
FEBRUARY 4, 2022
"
The America COMPETES Act represents a major step forward in our efforts to restore a vital American industry and strengthen our competitiveness abroad. I congratulate Speaker Pelosi, Chairman Neal and the other Committee Chairs, and House Members for passing this bill.

The America COMPETES Act’s wide range of support – from the business community to labor – demonstrates broad-based agreement that we need to start taking significant steps to strengthen our supply chains and support our domestic industries and innovators.

Since Day One, President Biden has put American competitiveness at the forefront of his domestic and foreign policy agendas. With this bill and the historic investments provided by the Bipartisan Infrastructure Law, the United States will be well-positioned to maintain its global competitive edge while strengthening our supply chains against future shocks.

I urge the Senate and the House of Representatives to come together and quickly pass a unified bill so that we can begin this important work.
"
Bob Macahan
04.02.2022 kl 19:59 8884

På måndag börjar vi följa processen i Senaten här: https://www.senate.gov/

Trevlig helg alla REC:are! ☀️☀️
Marketwatch
04.02.2022 kl 20:42 8650

Var vel ikke bare små endringer? Dobling av tollfri import og tollfrihet for bifacials. Tviler på at det kommer en egen verdikjede i USA uten at skattelettelsene i BBB vedtas. Ser imidlertid ut til at t.t.t. I USA.
Redigert 04.02.2022 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
05.02.2022 kl 13:07 7878

Demokraterna vill genomföra innan Biden ska ha sitt ”state of the union tal” den 1/3 men varför skulle republikanerna gå med på det?
Ting tar tid 😴
Krohnjuvelen
05.02.2022 kl 13:32 7712

Betyr ikke så mye for REC direkte, men for Hanwha er det negativt
Bob Macahan
05.02.2022 kl 14:02 7541

Det är icke negativt!
Hanwha Qcells har sitt huvudfokus på residential segementet där de har en marknadsandel på 25%. Bifacial används inte i det segmentet. Konkurrenter till Qcells tvingas fortsätta betala tull.
Bifacial används bara i utility segementet och där behöver USA alla paneler de kan få. Även om Qcells bygger en och annan bifacial är utility inte deras marknadssegment
Hanwha/Qcells gynnas och drar fördel av de nya tullarna

https://pv-magazine-usa.com/2020/04/27/q-cells-takes-top-share-of-the-us-distributed-solar-module-market/
Redigert 05.02.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Krohnjuvelen
05.02.2022 kl 14:12 7464

Hanwha investerte 200 mill dollar i bifacial i 2020. Og de har selv sagt de er misfornøyd med at bifacial faller utenfor. Så positivt er det vel ikke akkurat
Redigert 05.02.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Trollstuket
05.02.2022 kl 14:24 7388

Spørsmålet er hvor mye det vil gagne Rec når bifacial faller utenfor. Hvis investeringen i rec primært var ment til produksjon av bifacial så er det absolutt negativt. Men det er dog ikke bifacial som er Q-Cells sitt «hovedsegment»?

Når de skal ekspandere i US med Modules,Cells og Wafer så klarer ikke jeg forstå alt det negative som kommer frem her.

Hadde de vært avhengig av støtte og pakker fra staten så hadde de aldri kjøpt seg opp i rec før dette var gått igjennom og godkjent.

Skjønner att det ikke er 100% Garanti, men da hadde vi heller ikke vært på kurs 15.-
forstår forøvrig meget godt att folk er frustrerte.
Intravenøsiu
05.02.2022 kl 14:51 7232

rettet, det er forventet at det installeres 21,5 GW i USA i 2022

https://www.utilitydive.com/news/2022-outlook-us-solar-and-wind-boom-continues-despite-supply-chain-woes-b/617483/

Redigert 05.02.2022 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Trollstuket
05.02.2022 kl 15:03 7165

Er det ikke 30GW som er estimert i 2022? Og 32GW i 2023?
Meg bekjent er er det bare installert 8GW årlig i 2020/21?

Ifølge en graf som ble publisert her er ikke før Q3/Q4 2022 den virkelige oppskaleringen vil begynne.

Og det kan delvis henge ihop med Rec sine estimater med å restarte ML early 2023?

Biden holder bifacial utenfor for å oppmå klimamålene, på grunnlag att det ikke er er innenlands kjede som kan hjelpe USA med å nå målene (ennå)?

Er jeg helt på bærtur nå?
Redigert 05.02.2022 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
05.02.2022 kl 15:17 7079

Her blingsa jeg ser jeg, beklager rettet.
Null
05.02.2022 kl 15:40 6977

For REC så er det bare en ting som teller nå, det er beslutting om åpning av ML
Frem til den besluttingen er tatt så vil vi nok vandre på de nivåene vi ser nå.
Det er ingen store som tar REC inn før det er sikkert med åpning, av ML
Kursen vi ser i dag er OK med tankte på at Butte leverer som den gjør, men også holdt igjen av at ML koster mye penger hver dag.

Vi kan diskutere BBB og allt annet, men åpningen av ML er det som gjelder.
Det vi kan håpe på er vel at det kommer en god fremtidrettet presentasjon på Q4 som sier konkret noe om hva som skal til for at ML åpner, eller at planen for åpninge er gjort og tidspunkten er xxxx

God helg

Null