HSHIP - Himalaya Shipping

Sonatrach
HSHIP 26.01.2022 kl 23:00 7767

Hei folkens, Er det noen som har noen tanker om prisingen av HSHIP? Hva burde en fornuftig entry strategi være? Dersom ikke LNG produkt prisene kommer under kontroll, vil de kun gå på vanlig low sulphur fuel og dermed miste LNG fordelen inntil videre.

Fra hjemmesiden:

"Himalaya Shipping has 12 X dual fuel NewcastleMax (210,000 DWT) dry bulk vessels under construction at New Times Shipyard in China. With its ECO design and LNG propulsion the vessels will deliver fuel efficiency and lower emissions to meet the IMO goal towards 2030 and beyond. The vessels will also be prepared for next generation fuels"

Nybygg leveringsprogram:

1) MOUNT KILIMANJARO April 2023

2) MOUNT ITA May 2023

3) MOUNT ETNA July 2023

4) MOUNT BLANC September 2023

5) MOUNT MATTERHORN October 2023

6) MOUNT NEBLINA December 2023

7) MOUNT BANDEIRA February 2024

8) MOUNT HUA March 2024

9) MOUNT ELBRUS May 2024

10) MOUNT EMAI July 2024

11) MOUNT DENALI August 2024

12) MOUNT ACONCAGUA October 2024




Redigert 26.01.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2022 kl 14:17 7459

Ikke godt å si Ts, det som imidlertid er ganske klart er at plasseringen av ordren er gjordt i grevens tid, før nybygg prisene spratt rett opp.
Det er mye som tyder på at skipene er dypt i pengene.
Det mest spennende er nok hvorledes omsetningen i papiret vil gå når selskapet noteres på hoved børsen, trolig i et marked som vil stige godt utover sommeren hvis vi skal forvente stor bulk slik sessong vanligvis er.
Jeg har i det minste lastet opp noen lodd, det meste av shipping går, da vil det være rart om ikke også Himalaya kommer etter hvert.
Litt innside kjøp var det jo også nylig.

Kjenner vi trylle kunstner Trøym rett, hvis de er fullfinansiert ser det interessant ut.

Tor Olav Trøims Himalaya Shipping er fortsatt i samtaler for å finne arbeid til sine LNG-drevne Newcastlemax bulkskip som for tiden er under bygging i Kina, samtidig som de avslørte planer om å øke størrelsen på fartøyets tanker.

Firmaet, registrert på Euronext NOTC, har nybyggingskontrakter for tolv 208.000 dwt LNG dual-fuel bulkskip ved New Times Shipbuilding i Jiangsu.

Ifølge Himalayas kvartalsrapport utgitt denne uken, har fartøyene en total prislapp på rundt 830 millioner dollar.

Himalaya planlegger å ta levering av de 300 meter lange skipene i perioden fra mars 2023 til september 2024.

Firmaet sa også at det ville navngi fartøyene Mount Kilimanjaro, Ita, Etna, Blanc, Matterhorn, Nebilna, Bandeira, Hua, Elbrus, Emal, Denali og Aconcagua.

Søsterskipene vil ha MAN ME-GI fremdrift og to type C LNG-tanker med en total kapasitet på ca. 7500 cbm.

Himalaya sa i rapporten at de har besluttet å øke størrelsen på LSFO/MGO-tankene til 4750 cbm, for å tilby maksimal fleksibilitet i handel med skipene.

Den nye tankdesignen betyr at fartøyene kan gjøre en hel rundreise Brasil-Kina, både på LSFO og LNG.

"Dette øker fleksibiliteten til skipene betydelig, og vil gjøre selskapet i stand til å dra full nytte av det laveste drivstoffet," heter det.

Finansiering sikret

I februar 2022 inngikk selskapet sale lease back-ordninger for de fire første LNG-drevne nybyggene.

I henhold til leiefinansieringen sa Himalaya at de ville motta finansiering for tredje og fjerde avdrag før levering.

I tillegg, ved levering av de aktuelle fartøyene fra New Times Shipyard, ville SPV-er eid og utpekt av leasingselskapet kjøpe bulkskipene.

Himalaya sa at fartøyene vil bli chartret tilbake på syv-års bareboat-charter som inkluderer kjøpsopsjoner i de respektive charterperiodene.

Videre sa selskapet at det har sikret kredittgodkjenning for salg tilbakeleiefinansiering med "et leasingselskap" for de neste åtte nybyggene.

Denne finansieringen vil dekke de gjenværende nybyggingsavdragene på de siste åtte skipene, heter det.

«Flere henvendelser»

Himalaya har som mål å leie ut sine fartøyer til store tørrbulkoperatører, råvarehandlere og sluttbrukere.

"Per datoen for dette er ingen charteravtaler inngått for våre fartøyer," sa firmaet.

Selskapet har imidlertid mottatt «flere henvendelser» om leie av skipene.

Himalaya forventer å oppnå "bedre prising" på charterkontraktene nærmere levering av fartøyene, drevet av de nye EEXI- og CII-reglene som skal tre i kraft i 2023.

Firmaet har som mål å generere "solid avkastning" på den tilførte egenkapitalen, og returnere denne kapitalen gjennom månedlig utbytte når det har mottatt levering av alle skipene.
Redigert 01.04.2022 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
PerS
02.04.2022 kl 09:46 7369

Gullkontrakter må en si. Frister å gå inn på dagens labre kurser. Bekymrer meg bare for motpartsrisikoen. Inflasjonen på alt av innsatsfaktorer, ikke minst stål- og energiprisene som stiger til himmels, betyr at verftene må slite med en kostnadseksplosjon de ikke har tatt høyde for i anbudene. De har antagelig mange flere kontrakter som er underbudsjettert. Kan de leve med det?
Slettet bruker
05.04.2022 kl 16:02 7152

Var nylig en del innside kjøp her, tror neppe en skal bekymre seg, disse ordrene er satt for nesten et år tilbake, Trøym har trolig skutt gull fuglen når det gjelder timing her, skipene er dypt i pengene.

Ser ikke ut som drybulk markedet vil komme så mye lavere fremover eller, plutselig spretter denne en tier eller ro, inn mot sommer når storbulk begynner å røre seg.
https://www.dn.no/politikk/ukraina-krisen/krigen-i-ukraina/eu/nye-eu-sanksjoner-mot-russisk-kull-og-shipping/2-1-1197030
Redigert 05.04.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2022 kl 16:51 7042

Vel Per.S

Kanskje en ikke kan være sikker alikevel.
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/shanghai-shipyards-declare-force-majeure-on-deliveries-as-china-locks-down/2-1-1197628

Kanskje best å holde seg til de som har skip på vannet pdd.
Normalt et covid problem dette, men , at det svir for verftene nå er det jo liten tvil om, kanskje begynner noen å prøve vei seg ut av ordrene?

Hva mener du selv om saken?
Sonatrach
15.04.2022 kl 15:26 6886

Reder har bankgaranti og vil få igjen alle innbetalte penger dersom verftet svikter.
PerS
16.04.2022 kl 17:02 6705

..men da får de ikke skipene. Jeg satser på at båt på vannet blir bedre enn båt på tegnebrettet. Tenker da også på løpende cash flow.
Sonatrach
18.04.2022 kl 18:38 6537

Det blir en avveining. Jeg vil jo tro at HSHIP til 49-50 kr inneholder en kraftig rabatt. Om du vil se skip på vannet er jo Bulkers 2020 noe for deg. Så kan du heller handle HSHIP neste år til 80 kr eller mer......;)
PerS
18.04.2022 kl 20:45 6477

Stemmer. Har hovedtyngden av shippingporteføljen i 2020. Konverterte fra GOGL sist uke. Resten i KCC.

Det drøyer et par år i snitt før Himalaya har båtene på sjøen hvis alt går etter planen, hvilket som sagt ikke er bankers. Så påløper en del oppstartskost. Videre skal de seile en stund før de har tjent penger til utbytte. Kanskje noen dokkinger for garantireparasjoner. I mellomtiden kan 2020 ha betalt halvparten av kostpris i utbytte og doblet kursen.
Redigert 18.04.2022 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
29.04.2022 kl 17:05 6029

Oppstartskostnadene er minimale. HSHIP vil ha 3 skip på vannet pr Juli 2023. Første i April 2023 (eller tidligere). Rederiet vil tjene penger fra dag 1 dersom vi ikke ser en nedsmeltning i global økonomi.
Slettet bruker
18.06.2022 kl 12:47 5070

Så, hvordan er tankene nå?
Nå når det vel er 75% sikkert at en får ned smeltning i økonomien, kanskje 100% sikkert, jeg tror det, spørsmålet blir hvor dyp ned smeltningen blir og hvor lenge den vil pågå.
Etter hva jeg forstår skal 2020 vel i realiteten være full finansiert? Stemmer det eller ikke?
Finansiering har jo ikke blitt billigere, snarere tverdt om og det vil bli enda dyrere i månedene fremover.

Så var det dette med drivstoffet da, Lng og gass i tidenes Ath, hele konseptet til dette rederiet.
Pr i dag Lng ikke som noe godt alternativ å seile på, med disse prisene vil vel baljene havne i bøya hvis ikke stor bulk ratene er veldig høye.
Lng prisene vil nok roe seg med tiden, men hvor lang tid vil det ta? Det kan jo i teorien holde oppe i årevis i disse energi krise tider, de første skipene når vannet om et års tid, sommer 2023.

Så har en den globale ned smelting som kommer, må komme, hvor er dry bulk markedet i 2023-25, endel tror jo at bulk syklusen vil fortsette 1 kanskje 2 år til, hva som kommer deretter er det umulig å regne på.
Veldig uoversiktelig case dette nå, med de raske endringer globalt, slik det gjerne er når en etablerer et rederi og tror at ting skal bli bra i fremtiden.

Tror det er best å avvente, børsene faller nedover og det er risk off, ilikvid case der det på enkelte dager ikke finnes kjøpere overhode, kan muligens oppstå virkelig gode anledninger på skikkelig bedritne dager,
Får nok holde seg til skip på vannet pdd, melke 2020/ Gogl videre så lenge det går, nå inn mot stor bulk sesong, nå som rate markedet er godt og så lenge det er godt
Redigert 18.06.2022 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.06.2022 kl 16:04 5013

Jeg hadde et lite bet i HSHIP, men omrokkerte den til 2020B.

At de ikke har skip på vannet nå kan være tveegget - det kommer an på hvor raskt vi får en nedsmelting i økonomien, hvor dyb den blir, og ikke minst hvor lenge det varer. Med levering av skip mellom april 2023 og oktober 2024 så kan det være at de rir av stormen allerede før de har spesielt mange skip på vannet.

En nedsmelting vil også føre til at de gamle holkene sliter enda mer, og forhåpentligvis medføre skroting. Kombinert med lav ordrebok (samt skipsverftene blokkert for nye ordre til 2025?), og at markedet nå får opp øynene for at drivstofforbruk faktisk betyr noe, så tviler jeg på at skipsverdiene på nyere newcastlemaxer skal ned selv om vi får en nedsmelting. Ikke utenkelig at de selger et skip eller to heller før de når vannet, slik som HUNT gjorde.

At de har satset på LNG som dualfuel virker p.t som bortkastet, men det er nå en gratis opsjon på evt lavere LNG-priser i fremtiden (etter krigen i Ukraina, skjønt hvem vet hvor lenge den varer). Et spørsmål i så måte er om de har muligheten til å hive seg rundt og (etter)montere scrubbere, eller om det toget (i form av å være billigere å installere under bygging enn etterpå) har gått. Og så er spørsmålet hvor lenge VLSFO/HFO-spreaden skal holde seg så høy (etter hva jeg forstår så er det embargoen mot russisk olje som er hovedårsaken til eksplosjonen i spreaden)
Kalle Kurtasje
07.10.2022 kl 09:29 4067

Jeg trodde kanskje dette var gode nyheter. Sikrer god lønnsomhet for de første båtene planlagt levert våren 2023.
Ingen kurs-bevegelser så langt idag...

Oslo (Infront TDN Direkt): Himalaya Shipping har inngått timecharter-avtaler for to skip med et stort råvareselskap, ifølge en melding fredag.
Fartøyene vil starte en 32-38 måneders tidscerteparti, pluss opsjon for 11-13 måneder, til en indeksbasert rate med betydelig premie til Baltic 5TC-indeksen.

Basert på gjeldende Capesize-rater, premien til indeksen og scrubber-fordelen anslås skipene å generere timecharterekvivalente inntekter på rundt 35.000 dollar.
ks1977
07.10.2022 kl 14:39 3978

Det høres ut som en ikke-nyhet? At HSHIP så for seg samme forretningsmodell som 2020 var kjent for meg i hvert fall, så dette er bare en bekreftelse på at de har klart å finne en motpart som er interessert - forsåvidt positivt (gitt at man liker forretningsmodellen), men ikke en videre større nyhet?
kodenavn
26.10.2023 kl 18:20 2083

HIMALAYA må være det råeste spillet i tørrbulk.
Skip kjøpt til lavpris rett før det tok av. Verdiøkningen på skipene alene etter bestilling er vel ca. dagens market cap.
Leasingavtalene ble gjort rett før rentene tok av, og leasingen er derfor billig, og fast i 7 år.
Index-avtale på 11 av 12 skip, dvs de følger Baltic-indexen fra dag til dag, med ca 40 % tillegg fordi dette er de største skipene , større enn standard cape.
Og samtlige er dual-fuel, og kan gå på LNG hvis det er lønnsomt.
Regn på dette selskapet, det kan bli veldig bra.
Og trøym kan dette spillet fra 2020Bulkers, ganske likt oppsett.
Alt overskudd går rett i utbytte.

Dnb nå:
Himalaya Shipping (BUY, TP NOK70): Achieved full fleet employment
Himalaya Shipping has entered into a 24-month, index-linked TC agreement with an evergreen structure for a vessel being delivered from New Times Shipyard in the first half of 2024. Consequently, the company has secured employment for its entire fleet, composed of one vessel on a fixed time charter and the remaining eleven vessels fixed on index-linked TCs, the latter of which will achieve an average 42.25% premium to benchmark Capesize earnings, according to the release. For reference, we model a 40% premium for Himalaya Shipping’s vessels, above the 35% premium we model for 2020 Bulkers (BUY, TP NOK126). Furthermore, the company has agreed to extend the charter for six of its vessels with a major commodity trading company by an additional year, until the end of 2026.
SeanA
26.10.2023 kl 22:22 1993

Enhver som faktisk har regnet på dette selskapet regner jeg med kjøpte aksjer. Fremdeles et godt kjøp. Eneste negative er jo at det er Dry Bulk med alt som hører med :) :)
kodenavn
09.11.2023 kl 14:19 1607

2020 Bulkers er opp 7 % i dag. Vel fortjent- Et rendyrket, veldrevet selskap som er priset til god rabatt på NAV, og gode utbytteutsikter.

Himalaya er akkurat det samme spillet. Samme ledelse, samme policy, samme index-justerte kontrakter.
Denne aksjen kommer også som en kule etter hvert, når bare flere blir oppmerksomme på den.

Skulle forresten tro at begge selskaper er aktuelle oppkjøpskandidater, med sine nye flotte flåter, og market cap ca. 2 mrd. NOK
Jopaul
28.11.2023 kl 13:22 1194

Noen som vet om utbytte kapasiteten er der hvis ratene fortsetter eller holder seg her nå? Da tenker jeg før alle skip har blitt levert. Eller var det sånn at de ikke kan gi utbytter før alle skip er levert uansett?
SeanA
08.02.2024 kl 09:06 538

Der kom første utbytte, mangler bare 3 skip så er leveringsfasen over ;

MOUNT DENALI May 2024
MOUNT ACONCAGUA June 2024
MOUNT EMAI June 2024
__________________________________________________________________________
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for January 2024
Hamilton, Bermuda, February 8, 2024

Commercial update:

In January 2024, the Company achieved average time charter equivalent ("TCE")
earnings of approximately US$28,400 per day, gross[1]. The Company's six vessels
trading on a fixed time charter earned US$28,600 per day, gross, including
average daily scrubber and LNG benefits on five vessels of approximately $2,800
per day. The Company's three vessels trading on index-linked time charters
earned approximately US$28,000 per day, gross, including average daily scrubber
and LNG benefits of approximately US$3,000 per day. The index linked vessels
were delivered to their respective charterers to commence their time charters
between the 8th and the 15th of January. The Company's cash break-even TCE is
estimated to be approximately $24,600 per day.

The Baltic 5TC Capesize Index averaged US$20,565 during January 2024.

The Company has agreed to convert its index linked charters to fixed rate time
charters for Mount Bandeira and Mount Hua from February 1, 2024 to June 30,
2024. Following the conversion of the charters for these two vessels, the
Company will have the following average rates fixed for vessels that were
previously on index linked charters:

February 2024: 5 vessels at an average of $24,852 per day, gross

March 2024: 5 vessels at an average of $24,852 per day, gross

April to June 2024: 2 vessels at an average of $26,866 per day, gross

In addition, two vessels will continue to earn a fixed scrubber premium of
$2,500 per day from February 1, 2024 to March 31, 2024. The remaining three
vessels will continue to earn scrubber premium according to the terms of their
existing time charter agreements.

Cash distribution:
The Board has approved a cash distribution of US$0.01 per share for January
2024. The distribution will be made from the Company's Contributed Surplus
account which consists of previously paid in share premium transferred from the
Company's Share Premium account.