Skifergasprojektet i WĂŽlinak (Quebec) modtager stĂžtte

Slettet bruker
QEC 28.01.2022 kl 05:58 58534

Breaking News 😎🚀

https://www.lenouvelliste.ca/2022/01/27/le-projet-de-gaz-de-schiste-a-wolinak-recoit-un-appui-4a6957ffd66539e3af588be008866df8?fbclid=IwAR03A4LeLXusbX4i5A6wMwKh9jSlN1PJPNTF0reZkNAbNugYpNcZwpgvD7k

The shale gas project in WĂŽlinak receives support
Marc Rochette
Marc Rochette
Le Nouvelliste
Involved in a shale gas pilot project with the company Questerre, the Abenakis of WĂŽlinak Council has just received support from the Aboriginal Resource Council of Canada.

Representing more than 130 First Nations who have a direct interest in energy production, this organization recalls the intention of the Quebec government to prohibit the exploration and exploitation of hydrocarbons in the province.

"First Nations across Canada have the right to self-determination and that right includes the ability to generate revenue from the resources within their territory," said Chief Brady O'Watch, vice-chairman of the council. 'IRC (Indian Resource Council) and Chief of Carry the Kettle First Nation, Saskatchewan.

“We have followed and continue to follow with great interest the intention of the Quebec government to prohibit all energy production without regard to Aboriginal rights and existing treaties,” he warns.

The proposed energy center will produce clean energy, including zero-emission gas, and will use new carbon recycling technology. The development will also assess the potential for carbon dioxide sequestration as well as the production of clean hydrogen.

“The zero-emission energy center project is in line with the desire of the Abenakis of Wîlinak and the people of Quebec to protect the environment and reduce emissions. And it is an important source of income that the Abenakis badly need to achieve their goal of self-sufficiency,” adds Chief O’Watch.

“For First Nations who have hydrocarbon reserves on their territory, it is imperative that provincial and federal policies do not abrogate or interfere with the right of Indigenous communities to develop and benefit from these assets,” adds IRC President Stephen Buffalo.

According to him, the ban announced by the Government of Quebec to produce energy from resources constitutes a clear violation of ancestral and treaty rights.

“And the IRC will do everything in its power to support the Abenakis in their desire to develop their economy in the way they deem best for their nation,” he said.

For the Chief of the Abenakis of WĂŽlinak, Michel Bernard, true reconciliation will begin when the First Nations can develop their own economy to ensure their prosperity and stability and when they can participate fully and entirely and in a meaningful way in the Quebec economy and Canadian. "Our project with Questerre will help achieve this goal," he says.

Favorable poll

In addition, the Association de l'énergie du Québec (AEQ) has released the results of a survey which show that Quebecers are overwhelmingly in favor of natural gas projects in partnership with Aboriginal communities.

These data are part of a LĂ©ger survey conducted in Quebec in October with more than 2,800 respondents from several regions. Seventy-two percent of people surveyed answered yes when asked if the Quebec government should allow First Nations to participate in a natural gas pilot project.

“The government has always said it would allow development if there is social acceptability. I wonder how we can seek more acceptability when there is almost no opposition in Quebec to the respectful, full and complete participation of the First Nations, ”points out President Éric Tetrault.

In addition to social acceptability, the AEQ recalls that the Quebec government is required to respect the principle of self-determination of Indigenous peoples as recognized by the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples and the Framework for the Recognition and government's implementation plan adopted last June.

This principle clearly states that indigenous peoples have the right to natural resources on their ancestral lands to ensure their development and prosperity.

The AEQ is aware that this agreement between Questerre and the Abenakis of WĂŽlinak Council comes at a time when the Quebec government is considering tabling a bill to ban the production of hydrocarbons in Quebec.

It once again asks the government to make arrangements to move forward with pilot projects for CO2 capture and storage and zero-emission natural gas production, zero drinking water, zero toxic fluids and with different method than fracturing.
Slettet bruker
09.02.2022 kl 15:20 3805

Nei, vi har ikke fÄtt vite noe tidspunkt forelÞpig.
Slettet bruker
09.02.2022 kl 15:24 3858

Ja alt det der er jeg enig i utkant men den store gulerota ligger i gassfeltet i Quebec, dersom de ikke fÄr pilot sÄ blir det nok varslet rettsak dersom myndighetene ikke kommer opp med en fair deal.....blir det rettsak om stÞrrelsen pÄ erstatningsbelÞpet vil det trekke voldsomt ut i tid, for min del da er det bedre og selge Ä overvÄke Qec framover. Jeg har ikke solgt men vil vurdere, tror svÊrt fÄ vil investere i Qec dersom dette trekker ut, er klar over at dagens kurs kan forsvares men da vil det heller ikke bli noen rekyl uten Quebec, vel jeg sitter rolig litt til :-)
sĂžkeren
09.02.2022 kl 15:27 3880

Hvor har det fra at det vil trekke voldsomt ut i tid ved en rettsavgjĂžrelse? Dette saken skal jo ikke opp for en internasjonal domstol.
Slettet bruker
09.02.2022 kl 15:33 3829

nei men tror du en rettsak er omgÄende dersom de gÄr til det skrittet, det skal berammes og sÄ fÄr de en dato noe jeg tror neppe er umiddelbart!
Jensi
09.02.2022 kl 15:39 3797

regeringen har lige tabt til Utica Resources , og taber det gĂžr de igen !
Slettet bruker
09.02.2022 kl 15:43 3776

Regeringen har ingen interesse i en lang retsag frem mod et valg, som allerede kommer i Oktober mÄned i Är, sÄ der skal nok komme en eller anden form for afklaring inden da. Jeg tror stadig, at der inden lÊnge bliver meldt ud om et pilot projekt sammen med Abenakis of Wöllnak Council.
Jensi
09.02.2022 kl 15:46 3778

deres vÊlgere bestÄr til dels af FN , de graver deres egen grav men igen hvad ved jeg om politik !
6710
09.02.2022 kl 15:49 3783

Med 74 for klimavenlig udvinding og 26 ved ikke eller imod, siger det sig selv at nogen ikke er glad for dette.
Det er et folk som i den grad lever sammen med naturen, sÄdan skal det ogsÄ vÊre.

Aftalen tilsiger at QEC - MB skal holde mÞder hvor projekterne bliver fremvist, drÞftet, hvor folk kan fÄ info hvad som skal ske, tage miljÞ hensyn m.fl

Tror aldrig jeg har set et projekt hvor alle er for, men har man betydelig flertal sÄ er det sÄdan.

Derfor kan man godt tilrettelÊgge projekter mere smidig om det er muligt, her er jeg overbevist om at bÄde FN og QEC m.fl, vil gÞre sit bedste her...
Redigert 09.02.2022 kl 15:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
09.02.2022 kl 15:52 3782

Men blir det rettssak sÄ er det en gratis opsjon pÄ en sinnssyk premie Ä ha aksjer pÄ dagens kurs. SkjÞnner selvfÞlgelig at det er bedre Ä putte pengene et annet sted og hÄpe pÄ at det ikke skjer noen forretnings-positive ting og heller kjÞpe seg rett inn fÞr en eventuell dom i et forventnings-rally, men det er en sjanse jeg ikke Þnsker Ä ta. Du er selvfÞlgelig fri til Ä gjÞre hva du vil med pengene dine. Vi har alle vÄre tidshorisonter...
tynnidioten
09.02.2022 kl 16:08 3724

Nei, alt er uvisst. OgsÄ tidslinjen.
6710
09.02.2022 kl 16:12 3690

Er det muligt dette bliver taget op i forsamlingen som en hastesag, eller?
Slettet bruker
09.02.2022 kl 16:17 3672

Ja det tror er jeg ogsÄ Jensi men hvor langt fram er det? Jeg ble ogsÄ litt skeptisk nÄr jeg leste artikkelen til Iagi sÄ jeg for en fornemmelse at dette kan trekke ut. Det jeg er litt forbanna pÄ meg selv for er at jeg burde ha solgt pÄ 3kr men man er jo LIVREDD for Ä gÄ glipp av det som SKULLE komme. Jeg har vÊrt med noen Är og jeg har vÊrt med pÄ noen sÄnne turer nÄr kursen skyter opp for sÄ igjen sige nedover og det hele bunner i REDSEL for Ä gÄ glipp av den store rekylen. Jeg sitter fortsatt men tanken har slÄtt meg, ta profitten nÄ og heller fÞlge nÞye med Ä heller kjÞpe seg litt dyrere inn nÄr ting er mer tilrettelagt, vel vel la oss heller si tvi tvi og leve i hÄpet nÄ!
tynnidioten
09.02.2022 kl 16:28 3627

Jeg gjentar min kritikk til Sb1M;
Mange kjÞpte oppover pÄ 2-tallet etter kjÞpsanbefalingen med en "trygghet" om at nedsiden var begrenset. Intervallet var jo 4-10.
SÄ, helt ut av det blÄ, etter noen fÄ uker, trekker de tilbake anbefalingen.
Det hele fremstÄr som et kynisk stunt der noen har tjent grovt med penger - pÄ bekostning av andre.
Redigert 09.02.2022 kl 16:43 Du mÄ logge inn for Ä svare
sĂžkeren
09.02.2022 kl 16:36 3604

Om de ikke tillater pilot vil dette bli en "het" valgkampssak. At Legault Þnsker det er usannsynlig. Han sliter pÄ alle meningsmÄlinger og har problemer hvor han snur seg.Jeg tror mer pÄ forlik med oljeselskapene. Husk det er 10 selskaper med agresive eiere som er mer enn "fed up" av Quebec a myndigeter.
Redigert 09.02.2022 kl 16:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
09.02.2022 kl 16:46 3555

NÄ har det seg sÄnn at de andre partiene er enda mer lunkne til pilot enn det Legault sitt parti CAQ er, sÄ jeg vet ikke om det blir noe bedre med de andre partiene. Jeg har ikke lest eller funnet ett parti i Quebec som stiller seg positiv til utvinning av gass, sÄ at det blir valgkamp sak har jeg vanskelig for Ä se, jeg har ikke krystallkule sÄ jeg kan ta feil :-)
6710
09.02.2022 kl 16:49 3563

Han mÄ jo svare pÄ den officiel anmodning uanset.
Om her sker det ene eller andet, sÄ fanges Legault pÄ dette. Her skal svares( mÄske finder man en lÞsning pÄ dette begge parter kan vÊre tilfreds med, da han sikkert ikke vil have 2 fronter fra de andre bolag og sÄ FN samtidig, tÊt pÄ valg.

Vi er vel ikke i tvivl om det bliver het om FN bestemmer sig for at gÄ aktiv ind i debatten fx ved forsamlingen osv.
sĂžkeren
09.02.2022 kl 16:54 3521

At dette blir en sak for FN har jeg ingen tro pÄ. FN er ingen rettsinnstans.
tynnidioten
09.02.2022 kl 17:08 3476

Tenker du pÄ Forente Nasjoner ?
Slettet bruker
09.02.2022 kl 17:08 3477

Enig. SB1M virker som sitter pÄ inkompetente medarbeidere eller sÄ er det et kynisk spill fra deres side, sÄ kan en evnt spekulere i hvorfor. FÞrst 4-10kr og kort tid etterpÄ 3kr, det er stor forskjell. Var det en storkunde som skulle ut? Skal en vÊre realistisk sÄ er det ingenting som tilsier det skulle gÄ opp fra 1kr.
sigj2
09.02.2022 kl 17:14 3428

Vi ser 2.50 inden lenge binna bein
Slettet bruker
09.02.2022 kl 17:25 3387

Kommer det fra personen, som i December pĂ„stod, at aktien skulle ned i 0,50 NOK inden nytĂ„r. Efter dagens lukkekurs ligger vi knap 400% over dit bud đŸ€Š Godt man ikke lyttede til dig og supplerede i bĂ„de 0,70 og 1,14 NOK, hvilket jeg er ovenud lykkelig for i dag 🙏

Pilot kommer snart og sĂ„ griner vi af bĂ„de 2,50 og 3 NOK 😉
Redigert 09.02.2022 kl 17:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
09.02.2022 kl 17:43 3317

Ja, hadde ikke SB1M og Jason hauset slik de gjorde sÄ hadde kanskje kursen vÊrt i 0,50 nÄ, kan ikke forutse slike ting. Du har snakket om 10+ i flere Är og hauset blindt pÄ 5+ og lo av mitt kursmÄl 1.20 den gangen ))
Redigert 09.02.2022 kl 17:44 Du mÄ logge inn for Ä svare
njn-
09.02.2022 kl 17:59 3272

Vi mÄ jo regne med at ikke alle av urbefolkningen er positive til denne avtalen, men jeg tror de er veldig fÄ.
Det er alltid noen som ikke er enig.
Dette tar jeg med knusende ro.
njn-
09.02.2022 kl 18:18 3180

Questerre har en rettssak allerede gÄende som er satt pÄ vent. Fra 2018
Har postet det fĂžr.

njn-
18.01.2022 kl 21:06 1835
Takk for invitasjonen.
Her kommer et lite bidrag fra side 6 og 7:
[PROJET #4 : 2018-07-24]

Utdrag fra rettssaken Questerre har gÄende, men som er satt pÄ vent.

ANGÅENDE UTSKRIFTER TIL FORSKRIFTER KNYTTET TIL IKRAFTTRÆDELSE
TIL LOV OM HYDROKARBONER



Questerres aktiviteter i Quebec
Questerres aktiviteter har alltid blitt utfĂžrt i samsvar med gjeldende lover i
Quebec, som det fremgÄr av tillatelsene utstedt av MERN, departementet for bÊrekraftig utvikling, miljÞet. og Fight Against Climate Change
( MDDELCC ) og de andre berĂžrte myndigheteneI St. Lawrence Lowlands har Questerre eiendomsrettigheter ,
bestÄende av letetillatelser og lisenser pÄ land som dekker et omrÄde pÄ 735 910 dekar
(nettoareal pÄ 190 800 dekar). Til dags dato har Questerre boret 17 brÞnner der i samarbeid med:16 KPMG Report,s.
U.S. Research, utgitt av Raymond
Det er av partnerne og har ogsÄ data om andre som gjÞr det mulig Ä bekrefte at de inneholder betydelige mengder naturgass.
Det er etter MERNs kunnskap at Questerre etter overdrager av Repsols rettigheter i
mange av disse prosjektene.
Letelisensene utstedt til dem gir rettighetene til Ă„ utnytte resultatene av deres funn. Verdien av investeringene som er gjort til dags dato av Questerre og dets partnere i disse ulike prosjektene er i stĂžrrelsesorden $200M.
En evaluering uavhengig utfĂžrt pĂ„ vegne av Questerre av firmaet GLJ Petroleum Consultants Ltd(“GLJ”) i samsvar med gjeldende verdipapirlover og -forskrifter og
forskriftene til Toronto Stock Exchange bestemt at per 31. desember 2017 var
volumene av naturgass i fat oljeekvivalent («boe») inneholdt i egenskapene til
St. Lawrence Lowlands er i stĂžrrelsesorden 18,6 millioner til 50,0 millioner fat oe for
«utnyttbare funn» eller sannsynlige reserver (Utvikling pÄ vent) mer realistisk
er 30,4 millioner fat oe og mellom 8,9 og 23,8 millioner fat oe for betydelige funn
eller mulige reserver (Ut avklart utvikling) de fleste mer realistisk er
14,6 millioner fat oe.
NĂ„r det gjelder nettoinntekten fĂžr skatt som Questerre kunne bli fratatt pga
Fracking forbud, ble det beregnet av GLJ til Ă„ vĂŠre i stĂžrrelsesorden 3,28 milliarder
per 30. juni 2018, med en diskonteringsrente pÄ 10 %, som illustrerer alvorlige og uopprettelige fordommer av dette vedtaket.
Men siden denne vurderingen var realisert for bare 17% av arealet til Questerre -eiendommene, er det trygt Ă„ si at skaden lett kan komme opp i 19 milliarder dollar tatt i betraktning deres Totalt areal. Studiene utfĂžrt av CERI og GLJ bekrefter dessuten realistisk det Ăžkonomiske potensialet til Questerre’s funn.
Det er imidlertid svĂŠrt beklagelig Ă„ merke seg at mange innbyggere fortsatt er lite informert om studiene som viser at lokal produksjon av naturgass vil redusere klimagassutslippene (GHG) og at det ikke er noen sammenheng mellom naturgassleting og utvinningsaktiviteter gjennom fracking og vannforurensning eller forurensning, mens
frykt knyttet til miljĂžet og uvitenhet om studier om emnet vil vĂŠre grunnlaget for 80 % av motstanden mot prosjektet.
NĂ„r det er sagt, er det en trĂžst Ă„ merke seg at 2 /3 av Quebecers ville stĂžtte et pilotprosjekt
som ville bruke elektrisitet og biologisk nedbrytbare midler, som ville bli overvÄket av
forskere, som ville resirkulere alt vannet som ble brukt og som fortjenesten ville bli delt med
samfunnet30. I den grad dette samsvarer med utviklingsprosjektene iverksatt av
Questerre er det grunn til Ä tro at sosial aksept, som mÄles etter mÄlestokken for stÞtte fra den enkle majoritetsbefolkningen erverves.

Safe Fracking Technologies
Utforsking og utnyttelse av naturgass lokalisert i St. Lawrence Lowlands krever bruk av fracking.
Teknologien som brukes av Questerre for fracturing er utprÞvd og oppfyller de hÞyeste standardene basert pÄ vitenskapelige data og eksisterende beste praksis pÄ feltet. Bruken er trygg, bÄde for miljÞet og for mennesker.
Moderne teknologier, slik som de utviklet av Questerre, vil tillate utforskning og utnyttelse av den pÄ en sikker mÄte. mÞte naturgassbehovet i Qu bec i mange Är og pÄ en bÊrekraftig mÄte, mens all naturgassen som nÄ distribueres

mÄ importeres, noe som Þker kostnadene pÄ grunn av hÞye transportkostnader, og berÞver Quebec et kreativt Þkonomisk bidrag betydelig rikdom.
Videre bekrefter ekspertrapportene referert til i Repsol-rapporten pÄ en svÊrt overbevisende mÄte at leting og utnyttelse av naturgass ved bruk av fracking kan utfÞres i St. Lawrence Lowlands uten betydelig risiko til
sikkerheten til mennesker og miljĂž.

Uticas Ăžkonomiske potensial

En konservativ vurdering av verdiskapingen knyttet til utviklingen av Uticas gasspotensial, utfĂžrt i juli 2018, indikerer at disse Ăžkonomiske ville vĂŠre i stĂžrrelsesorden mer enn 1,0 milliarder dollar per Ă„r i Quebec fra og med 2023, som vil resultere i en betydelig forbedring i handelsbalansen (som varierer fra 1,7 milliarder dollar i 2024 til 2,7 milliarder
Redigert 09.02.2022 kl 18:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
tynnidioten
09.02.2022 kl 18:32 3129

‘Pilot kommer snart’

Det er det ingen som vet.
Heller ikke Binnion.
sigj2
09.02.2022 kl 18:44 3079

Men hvem er det som har satt rettsaken pÄ vent egentlig?
Questerre eller Quebec?

Er det Binna som har bedt om utsettelse eller de vanskelige fransktalende folka?
Redigert 09.02.2022 kl 18:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
sĂžkeren
09.02.2022 kl 18:50 3059

Den ble satt pÄ vent da partene forhandlet om en lÞsning. Qec. fikk deretter myndighetenes godkjennelse om Ä overta Respols andel (75%) av felles lisenser.
Der stoppet forhandlingene etter hva jeg forstÄr. NÄr det skjedde har ikke vÊrt bÞrsmeldt.
sigj2
09.02.2022 kl 19:02 3003

Ok takk
Var jo lĂžye det da
6710
09.02.2022 kl 19:06 2988

Sorry, det var ment pĂ„ First Nations 🙂
6710
09.02.2022 kl 19:13 2946

Fik myndigheders godkendelse til at overtage...
SÄ vi glemmer QEC at har en igangvÊrende retsag kÞrende mod Quebec som er sat pÄ hold af begge parter ...

Int hvad som sker her...
uptrade
09.02.2022 kl 19:55 2784

Selvsagt fikk se godkjenning for overtakelse av Repsol's lisenser.

Er nok mye enklere for Quebec Ă„ krangle med lille QEC vs Giganten Repsol. 😉
6710
09.02.2022 kl 21:27 2487

Ok, sÄ det var ikke begge.
Kan du huske hvorfor Quebec ville udsĂŠtte, Njn?
Slettet bruker
09.02.2022 kl 21:59 2367

SelvfĂžlgelig havde den ikke vĂŠret i 0,50 NOK uden SB1M, men hvis du prĂžver at bruge det som en undskyldning for dit fejlskud i December, sĂ„ er det da fair nok 😂👏

Pilot kommer snart, tynde 😉 (det ved jeg)
Redigert 09.02.2022 kl 22:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
sĂžkeren
09.02.2022 kl 22:01 2355

Har det vĂŠrt bĂžrsmeldt? Er det kanskje noe som noen har fortalt!
tynnidioten
09.02.2022 kl 22:50 2178

"Pilot kommer snart, tynde 😉 (det ved jeg)"

Du er i sÄ fall alene om Ä vite det, Elly. Ellers hadde vi sett et helt annet handelsmÞnster i aksjen.
Andre som tror at Elly vet dette ?
Redigert 10.02.2022 kl 07:53 Du mÄ logge inn for Ä svare