Litt om hva BW OFFSHORE som selskap. (BWO)

6 Mack
BWO 28.01.2022 kl 17:20 9439



Redigert 17.08.2022 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
egget
18.08.2022 kl 01:31 8684

Det var lite.
Klokavskade
18.08.2022 kl 07:12 8597

Da hjelper det kanskje litt med den info som Oto1 har lagt inn i en annen tråd:
"BWO genererte ikke noe kjempeoverskudd verken i 2020 eller 2021. Det er helt korrekt.
Mye av dette skyldes omstilling fra tradisjonell FPSO virksomhet til infrastruktur prosjekter.
Av 14 FPSO'er så står 4 av de for 98% av backlog, resten blir avskrevet og solgt i høyt tempo for tiden.

Men driften går bra: https://prnt.sc/5vSUOEKphxbx
Cash flow fra drift i 2021 var 510 mill usd, eller ca 5 mrd NOK.
Det utgjør ca 27 kr per aksje, altså over dagens aksjekurs.
Sjekk om dine kandidater har en årlig cashflow fra drift som overstiger markedsverdi..

Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig om avskrivninger heller.
Jeg har ikke full oversikt over hva det enkelte fartøy er verdsatt til per nå, men mye er allerede avskrevet.
Og fortsatt utgjør egenkapitalen ved utløp 2021 usdm 1021, forøvrig opp fra musd 945 ved utløp 2020.
Det utgjør ca 52 kr/aksje, og er det doble av dagens aksjekurs."

Videre kommer det til å skje mye nå i 2022 med disse eiendelene:
Joko Tole: Solgt. Vil frigjøre ca 50musd. https://newsweb.oslobors.no/message/551815
Cidade de São Vicente: Solgt for hugging. https://newsweb.oslobors.no/message/553052
Umuroa: Solgt for hugging. https://newsweb.oslobors.no/message/556410
Polvo: Solgt til BWE for 50 musd. Oppgjør til neste år. https://newsweb.oslobors.no/message/559724
YÙUM K'AK'NÁAB: Overført til Pemex

I tillegg så har trolig BWO lagt ut Abo og Sendje Bjerge for salg, så får vi se om de blir solgt i år.
Om de blir det så har BWO kvittet seg med 7 stk FPSO'er i år, og frigjort kapital / salgsinntekter kommer til å bli brukt på Gato Do Mato prosjektet i Brasil.
-BWO er på vei mot et "nytt" selskap med færre FPSO'er, men der de gjenværende er cashmaskiner som kommer til å operere leeenge.
-Ellers er internkravet på avkastning på prosjekt som Barossa >15%, kommunisert flere ganger tidligere."

De tjener penger som gress. Nærmer seg utbyttedato 29.8.22, og så venter jeg i spenning på "ryktene" fra 17.7 om en heftig budrunde på Sendje Berge og Abo. I disse superyklustider er aksjen fin å sitte i. Må forsere topp på 29 for Golden Cross, kan skje kjapt. Oil index fortsatte opp i går kveld! . Bra for algo' ene knyttet til kursutviklingen.
Megler mål 42. Mål i første omgang 35,20 eller 34,43
Redigert 18.08.2022 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
18.08.2022 kl 19:20 8434

Oil service indeksen i USA fortsetter oppgangen. Snart 3% opp. Meget bra for BWO kursen!
oto1
18.08.2022 kl 22:41 8324

ja, det er vel på tide nå at bwo begynner oppgangen mot 40 i første omgang (jeg har kursmål 80-100).

Dersom det skjer så begynner det å haste for de som vil ha god utbytteavkastning og.

BWO betaler utbytter kvartalsvis, i form av cash samt aksjer i BWE.
Sist kvartal så fikk vi usd 0,035 (NOK 0,334 per aksje) samt 0,0089 aksjer i bwe per bwo aksje. Det siste utgjør med dagens kurs på bwe nok 0,24 per aksje.
Til sammen altså 57,4 øre, og annualisert gir det ca kr 2,30 i utbytte. Og om vi tenker aksjekurs 30 så blir det en direkteavkastning på ca 7,6%.
Klokavskade
18.08.2022 kl 23:05 8291

Jepp. Kun dager igjen nå. Og etter kveldens oppgang i oil indeks på 4,72% vil det forundre meg om vi ikke nærmer oss 31-32 kr.Meldes salg av de 2 FPSO. ene til en god pris så blir det muligens et større rykk i kursen.
trek
19.08.2022 kl 13:17 8097

Jeg sitter med en del BWO-aksjer selv, men finner det litt vanskelig å få nok informasjon om kontrakter etc. Hva innebar f.eks overføringen av YUM KAAK NAAB til Pemex? Har de hatt denne på lån, eller har de solgt den? Det står ingenting om økonomisk vederlag.
En del av fartøyene ligger i opplag viker det som. Savner en god oversikt over kontrakter på selskapets hjemmeside.
Kun fire fartøyer på bærekraftige kontrakter er litt lite selv om inntektene totalt sett er ok, og mye av flåten er nedskrevet.
Hva er planen for fremtiden? er det en styrt avvikling av FPSO-delen og heller satsing på havvind?
oto1
19.08.2022 kl 14:39 8040

Er jo egentlig bare å se på Q1 presentasjonen så har du status på alle.

YUM ble overført til eier (Pemex), så de skal operere den selv.

Er bare 2 i opplag, BW Athena og BW Opportunity, hvorav Athena vil bli hugget, og Opportunity forsøkt redeployert.
Polvo er jo forsåvidt i opplag den og, men er solgt til BWE.

Ellers skal ikke BWO gjøre noe styrt avvikling av FPSO delen, men de satser på større enheter på lange kontrakter.
Så det er de 4 per nå som blir grunnlaget fremover (Barossa, Adolo, Catcher og Pioneer).
Så skal det vel skje mye rart om det ikke kommer en ny i Brasil på Gato do Mato mot slutten av året.
Og så får vi se hva som skjer med Opportunity.
Klokavskade
23.08.2022 kl 09:35 7581

Oppgang i BWO i dag. Oljeprisen opp og fin melding fra BWE i dag der BWO har eier 26,8 % .
Smartis
23.08.2022 kl 09:45 7561

Noen spådommer på hva som venter oss på mandag, ?
Bwo har slitt med å innhente seg fra smellen i juni, og ligger jo heftig etter stigningen til konkurrentene.
Klokavskade
23.08.2022 kl 13:18 7476

Ja. Men mye på gang. Og brytes 29 i dag så ser det straks lysere ut. Golden Cross på vei. Da er neste mål i første omgang 35,20 eller 34,43 . Megler mål 42.
inference
23.08.2022 kl 18:00 7315

29 ble brutt i dag 👌
Klokavskade
23.08.2022 kl 23:19 7101

og oil service indeks opp 4,49% over there. Lover bra for onsdagen.
JALLA
26.08.2022 kl 08:42 6736

Hva kan vi forvente fra BWO over helgen?
hifidude
26.08.2022 kl 08:54 6701

Aldri godt å si med BWO, har det med å bevege seg irrasjonelt.
Personlig har jeg 35,- som første delmål.
Har tenkt slik at de pengene jeg har plassert i BWO kan få stå, selv om kursen ikke skulle gå som ønsket har jeg alltid utbytte.
I banken er det jo sorgen.

Men plutselig kan den gå som f...
JALLA
26.08.2022 kl 09:44 6650

Er enig der at det kan gå alle veier og det fundamentale må jo før eller siden komme på plass tenker jeg.
JanOrge
29.08.2022 kl 10:19 6301

Netto gjeld redusert med drøyt 80 MUSD i kvartalet... Skulle nå denne takten for reduksjon fortsette er i vi i praksis netto gjeldfrie innen utløpet av 2023... Men kursen står stille... På tross av at de da fullt nedbetalte enhetene står med en backlogg på i overkant av 20 mrd NOK med Ebitda-marginer på i underkant av 40 %. Kan fint avleires en milliard USD i selskapet innenutløpet av disse kontraktene alene.
hifidude
29.08.2022 kl 11:38 6219

Bare å undres over denne.
Men 8% direkte avkastning er bedre enn bank, og risikoen fremstår som minimal.
Bare å holde posisjonen, en dag smeller den opp.
trek
29.08.2022 kl 13:28 6108

Kvartalstallene her sier ikke all verden, men EBITDA var sannsynligvis litt under forventet. Rentebærende gjeld reduseres jevnt og trutt, men det gjør jo også flåten og inntektene. Ordet "divestment" går igjen i presentasjon. Kun tre av enhetene er på lange kontrakter, pluss Barossa som er ventet å starte produksjon i 2025. BW Athena er uten kontrakt og vil bli til spiker. Samme skjebnen for Petroleo Nauptipa når den går av kontrakt om kort tid.
I sum kan vi kanskje forvente en tradingrange for aksjen på 25-30 NOK det neste halve året, og et utbytte på dagens nivå somer bedre en bankrenta, det skal sies . Nedsiden ligger mest i utsettelser for Barossa, eller uventede hendelser ellers. Husker det var et større uhell for noen år siden utenfor Brasil. Om ingen av de tre gjenværende FPSOer får ny kontrakt eller blir solgt til en ok pris, så skal vel også kursen ned.

JALLA
29.08.2022 kl 18:08 5966

Jeg synes at talla var bra jeg, enormt mye i pipline fremover som vil generere enormt mye cash over mange år. Gjelden redusert med 79 mil. er jo veldig bra.
Er bare å vente på at flere starter med dekning av aksjen og anbefaling og tydliggjøring av profil og potensiale så vil dette bli veldig bra.
Økonomen
29.08.2022 kl 22:56 5815

egget skrev Det var lite.
Må ha glemt å legge ved tekst, haha.
Soprano1111
30.08.2022 kl 09:36 5645

BWO – BWO reports Q2’22 EBITDA of USD 76m, ~10%/14/% behind Cons/PAS, impacted by several one-offs, among high maintenance activity and higher costs for Sendje Berge preparing for start-up. Key focus remains the major Barossa newbuild, which is progressing according to plan and is close to 40% complete. No news on the Gato do Mato project, but BWO is negotiating final terms and CAPEX. The company’s market comments are constructive as expected. BWO is currently attractively priced at ~0.6x our SOTP (including Barossa at invested capital). This is below the historical average of ~0.8x, despite a supportive
environment for new projects, extensions and redeployments as underlined by recent events including the Gato do Mato award. BUY, TP USD 5 / NOK ~48.
Soprano1111
30.08.2022 kl 13:27 5500

EBITDA for kvartalet var skuffende. De skylder på engangskostnader. Det er aldri kjekt når driften ikke leverer som forventet, men de engangseffektene de tar frem fremstår etter mitt skjønn som plausible.

For Q3 og Q4 guider de EBITDA på USD80m, altså opp i fra USD76m i Q2. Fra og med Q1 23 guider de opp i fra USD80m pga "Adolo". De var ikke konkrete på hvor mye EBITDA skulle opp, men de skulle gå tilbake til en av analytikerne på callen med en anslag.

Gjeldsgraden går stadig nedover, og selskapet fremstår som finansielt godt posisjonert for fremtidige prosjekt, og refinansiering av obligasjonslån til fornuftige betingelser vil være uproblematisk.

Utbyttegraden uendret fra Q1, som ventet. Det blir spenende å se om de vil starte tilbakekjøp basert på 2022 resultatet. Som kjent er det en covenant basert på resultatet som begrenser økt utbytte/tilbakekjøp per i dag.

Barossa er i rute, og det ble ikke meldt om noe overskridelser. Det virker ikke helt som om markedet har tatt dette til seg. Råvareprisene har økt kraftig, og det er utfordringer i diverse forsyningskjeder. At det ikke er EN bekymring å melde fra det prosjeket er egentlig MEGET positivt, og viser at timingen på prosjektet var både god og heldig. På den andre side har selskapet noe høy CAPEX på eksisterende flåte i 2022. Jeg skulle gjerne sett at de kunne guide noe mer på fremtidig CAPEX-behov for den eksisterende flåten.

Alt i alt en nøytral resultatrapport. At aksjen da går ned med nesten 10% disse to dagene etter resultatfremleggelsen virker litt underlig. Det er også 10% ned fra et lavt nivå i utgangspunktet.

Et ikke usannsynlig scenario, gitt nybyggingskostnad på eksisterende flåten (den vil være skyhøy, må også sees opp i mot pris/bok på lave 0,5), kontraktsbase og økende etterspørsel etter FPSOer, er at noen oppdager dette og kjøper selskapet av børs. Penger på gaten for den som evt gjør det....

Redigert 30.08.2022 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
JanOrge
31.08.2022 kl 13:51 5258

Assets avskrives selvsagt etterhvert som tiden går, men som man sikkert ser, så reduseres gjelden i et mye høyere tempo enn avskrivningene. Mao omgjøres verdien av assets til cash, og i tillegg genereres cash i høyere tempo enn avskrivningene. Bare å være tålmodig. Men det begynner å bli såpass tydelig at BW Group snart bør bevege seg hvis de vil ha hele selskapet til en ok pris.
JALLA
31.08.2022 kl 17:27 5129

Overrasket over markedet som ikke ser totaliteten bak BWO. har mye verdier i selskaper som BWE eksempel. I runde svinger 2mrd og flere FPSO for salg som vil generer mye cash fremover. Gjelden som betales ned i rekord fart og gode muligheter til inntekter de nermeste åra.
Man kan jo undres over hvorfor det er slik? Er det dårlig kommunikasjon til markedet eller andre ting som gjør at verdier ikke kommer frem eller blir tatt i betraktning?

Ikke vet jeg men håper det løsner snart......

Redigert 31.08.2022 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
cinet
03.09.2022 kl 11:17 4836

NN: «BW Offshore says companies more active in developing new fields due to higher energy prices» her blir det mye arbeid fremover ;)
cinet
03.09.2022 kl 11:23 4834

Bwo:
Mandatory notification of trade

Marco Beenen, CEO of BW Offshore, has settled a Total Return Swap ("TRS") agreement underlying 50,000 shares in BW Offshore Limited (“BWO”) expiring 1 September 2022. Mr Beenen has subsequently entered into a new TRS agreement with exposure to the same number of underlying shares in BWO with expiry date 9 March 2023 and TRS price NOK 27.85 per underlying share. In addition, Mr. Beenen owns 49,993 shares in BWO.
Smash
05.09.2022 kl 12:12 4508

Jeg ser på DN investor at det er flere (6) meglerhus som anbefaler av kjøp av BWO, og senest den 2. sep. anbefalte et nytt hus kjøp (https://investor.dn.no/#!/Aksje/S193/BWO/BWOFFSHORELIMITED) - Dette er jo vel og bra. Men jeg har ikke funnet hvilke meglerhus, og begrunnelsene til at de anbefaler kjøp. Man stoler naturlig nok ikke blindt på disse meglerhusene, men begrunnelsene kan gi input inn i egne vurderinger. Har noen her disse begrunnelsene?
Villmannen
05.10.2022 kl 16:18 3923

https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/05/7940644/alle-er-enige-aksjen-skal-kraftig-opp
Noen bør kikke litt her også. BWO er en super aksje "ingen" vil ha. Men jeg ser da at noen vil ha den :). Kanskje lurt å hamstre på disse nivåene?
Ruda9
05.10.2022 kl 16:20 3915

Mener den skal opp minst 10 kr på kort sikt
Villmannen
05.10.2022 kl 17:03 3838


Jeg tenker at de som kjøper under kr.28-30.- er heldige. Se på oljeprisen nå? Fyker opp fordi USA har holdt den nede litt ved å bruke mer av sine lager. Når OPEC nå kuttet 2 mill fat fra og med 1 nov 2022 må USA kjøre på å kjøpe mens oljen er billig. Energipriser opp og BWO opp. Får se om jeg kommer meg inn med en bedre post enn min lille lytte post i morgen. Men har fulgt litt med og ser at den har falt mye pga at den har vært i skyggen av oppmerksomhet.
Soprano1111
21.11.2022 kl 09:37 2756

Det er ikke alltid man forstår hva som skjer, men utviklingen til BWO de siste dagene er faktisk HELT uforståelig.

De guider klart og tydelig på betydelige utbytter fremover. Direkteavakstning nå er over 10%.

Selskapet har finansiell fleksiblitetet, viktig ifht de som spekulerer i refinansieringsbehov. NIBD/EBITDA så lav som 1,4x.

EBITDA på i overkant av USD80m, skulle kanskje vært på USD85m. Men den er på vei opp i fra forrige kvartal. Med økende inflasjon er det et godt tegn at de har tatt tak i driften.

Om noe så må det være at de ser at det er utfordrende å komme i mål på budsjett med Barossa. Samtidig er prosjektet 50% ferdig, 80% av utstyret er levert eller på vei (og dette er kanskje det viktigste!) og at det fortsatt er god avkastning i prosjektet. Dette forsvarer mao ikke et fall fra 28 til 25. Her må man huske at dette faktisk påvirker den eksisternde flåten positivt. Blir det dyrere å bygge nytt, blir eksisterende tonnasje mer attraktiv og konkurrnasedyktig.

Pareto skriver:
BWO is currently attractively priced at ~0.6x our SOTP (including Barossa at invested capital). This is below the historical average of ~0.8x, despite a supportive environment for new projects, extensions and redeployments as underlined by recent events including the Gato do Mato award and a six-month extension for Sendje Berge. BUY, TP USD 5 / NOK ~50. –

Forstå det den som kan.....Uansett, den som venter, venter nå på et tilbakekjøpsprogram. Det kommer i 2023, garantert.

Redigert 21.11.2022 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
JALLA
21.11.2022 kl 16:18 2445

Og nå ble det enda mere uforståelig. Det var da voldsomt til reaksjoner i BWO etter rapporten. Bare å bli sittende og kjøpe mere om det fortsetter.
JanOrge
21.11.2022 kl 16:27 2423

Selskapet er netto gjeldfritt, ex Barossa, om to år. Kanskje om halvannet år avhengig av evt salg av to enheter i Nigeria. Etter det vil det genereres 250 MUSD per år i minst 4 år, igjen ex Barossa. Altså en miliard USD. Drøyt 55 nok per aksje...
JALLA
21.11.2022 kl 16:31 2408

Sitter å venter på Siste ex dag i AMSC og tenker å selge meg ned og skal bruke dette til å kjøpe meg ytterligere opp i BWO om den fortsetter nedover.
trek
21.11.2022 kl 16:37 2393

Det er vel posten "liabilities" som skremmer en del investorer. Jeg vet ikke hvorfor dette vokser såpass mye.