Norfund og Scatec

optimist68
SCATC 30.01.2022 kl 11:28 1125

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/01/30/7810206/norfund-trosset-pandemien-okte-investeringene

Kan økte investeringer dra med seg Scatec og få kursen mot 200 ? Etter salget av SN Power til Scatec har fortsatt Norfund eierinteresser i deler av vannkraften. Scatec eier 51 % og Norfund 49. Utover det kan vi håpe på at Norfund kan dra med seg Scatec

The deal opens new opportunities for us to reinvest capital in projects that are crucial to fight poverty and avoid carbon emissions, says Norfund's CEO, Tellef Thorleifsson.

As part of the agreement, Norfund and Scatec Solar will cooperate on SN Power's projects in Africa, where Norfund retains a 49% ownership interest.



Redigert 30.01.2022 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
citius
04.03.2022 kl 08:44 718


Mye diskusjoner siste halvår om hva som skjer i energisektoren
Konsolidering av eierdeler? Kjøp? Splitting? Sammenslåing/fusjoner? er alle forhold som diskuteres i media


Stor og god artikkel i FA i dag

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/03/04/7830258/equinor-tjener-600-millioner-kroner-om-dagen


Hva skal pengene gå til?

Analytiker Teodor Sveen-Nilsen i SpareBank 1 Markets har flere ganger påpekt at kontantstrømmen til Equinor er utrolig sterk.

I forbindelse med fremleggelsen av fjerdekvartalstallene annonserte Equinor en økning i utbyttet og et mer aggressivt tilbakekjøpsprogram. I sum får aksjonærene en utbytte yield på 10 prosent.

– Det er eksepsjonelt for et så stort selskap, sier han.

På dagens olje- og gasspriser og investeringsnivå kunne utbyttet vært økt mye mer.

– Selv med det økte utbyttet og tilbakekjøpsprogrammet ville de bygget en netto kontantbeholdning, sier Sveen-Nilsen.

Equinor tjener dermed «for mye» penger, på dagens oljepris.

– Om prisene fortsetter i flere kvartaler vil de ende opp med for sterk balanse. Equinor bør ha litt gjeld. Jeg har spurt flere ganger, og ingenting tyder på at de går vekk fra målet om å ha 15 prosent nettogjeld til sysselsatt kapital, noe jeg synes er fornuftig. Så de har i hvert fall penger til å gjøre oppkjøp, eller øke utbyttet eller øke investeringene, sier analytikeren.
Slettet bruker
10.03.2022 kl 23:19 510

Totalentreprise er nok noe som etterhvert også vil prege grønn sektor. Slik ble det jo i f.eks. oljeservice.Med jevne mellomrom påpekes det hva Statoil ( jeg vet), skal med Scatec.
Jeg har ikke noe sterke meninger der, men med så mye kapital vil nok Statoil bli grønnere gjennom oppkjøp. På et tidspunkt vil de nok skille ut sin grønne del. Jeg sitter kun i SCATC fordi jeg liker forretningsmodellen og fordi det er få grønne selskaper jeg kan tenke meg å være investert i i Norge. Blir de kjøpt opp av de, så må jeg nok finne noe annet å investere i 🥸.
Redigert 10.03.2022 kl 23:20 Du må logge inn for å svare