Ikke alt gull er nytt. Fokus på SAP

JosefK
AZT 01.02.2022 kl 21:41 3262


Det er så morsomt å lære noe nytt hele tiden. Og når man lærer noe nytt om gammelt skrot som er gått ut av patent og allikevel lager bølger i regnskapet er det kanskje på tide å følge med?

Shrimp Alcaline Phosphatase (SAP) er eldre enn mine eldste aksjer. Om det er det første ensymet som ble kommersialisert hos det som den gang het marine biochemicals, i dag bedre kjent som ArcticZymes Technologies, er jeg derimot ikke sikker på. Det jeg vet er at det var en stor suksess på den tiden. Omtrent en gang i året virket det som det kom en truck en gang i året, hentet det de kunne få tak i for å etterlate det som i regnskapet så ut som en berg og dalbane.

Av alle ting i hele verden fikk SAP mer omtale i siste presentasjon. Og som AZT nerd, ramlet det en rekke puslespill brikker på plass. Blant andre hvem som skjuler seg bak det jethro omtaler som «our largest customer». Denne gang er jeg sikker på at det er Thermo han sikter til. Men det er mer som en digresjon å regne.

Men før jeg glemmer det, ta å lytt gjennom siste webcast, SAP blir omtalt både tidlig og under Q&A: https://vimeo.com/672096535

Det morsomme er at også SAP salget dras av corona. For de som følger med på det sirkuset, så er sekvensiering hyppig brukt for bl a å holde styr på varianter. For de med peiling, vet man også at Sanger sekvensiering har gått av patent, så det åpner for andre som vil tweake teknologien.

Stikkordsmessig kan man oppsummere SAP omtalen sånn:
-salget dras av corona sekvensiering
-rekord høyt salg, 59% over 2019 og høyeste noensinne
-verdensledende i produksjon av ensym i denne kategorien

For min del forstår jeg nå litt mer om de voldsomme svingningene etter å ha hatt en andre gjennomlytting.

SAP er morsomt. Jeg tror at det er hovedgrunnen til at ArcticZymes eksisterer i dag. For de som husker Biotec pharmacons elleville ferd og brannsalg av datterbedrifter, så var det kraftige rop om å selge denne poteten også.

Heldigvis er det fremdeles behov for SAP. Og verdens største produsent pumper ut volum i verdensklasse. I motsetning til det innringeren med britisk aksent hadde inntrykk av. Dagens LOL for de med humor.
JosefK
01.02.2022 kl 23:12 3156


Nettopp.
Jan Raa
02.02.2022 kl 12:28 2925

JosefK. Historien om SAP kjenner jeg bedre enn noen andre. Historien burde ha pensum for å gjøre unge gryndere oppmerksom på hvor uforutsigbar og kronglete veien kan være fra laboratoriebenken til kommersielt produkt. SAP hadde aldri blitt til noe dersom vi som den gang styrte skuta, hadde tatt hensyn til konsulentuttalelser om behovet for et slikt produkt. Det var rett og slett et kommersielt dødfødt produkt. Det ble først brukt for å kunne sette gener inn i plasmider. Før PCR-teknologien var en realitet, var det noen av oss som innså at det var her fremtiden lå. Det forsto også det amerikanske kunden av SAP, men de krevde at enzymet måtte renses ytterligere for å fjerne rester av enzym som brøt ned DNA og RNA. Det mesterstykket klarte de ansatte, med Dag Rune Gjellesvik som den førende fagperson. Gunnar Rørstad og jeg reiste til USA for å forhandle med kunden der om leveranser av SAP. Da lærte jeg noe viktig om prising av produkter. Gunnar og jeg var enig om en cirka-pris på flyet over, men jeg syntes den var i høyeste laget. Kunden spurte "What is the price?". Da svarte Gunnar R med en pris som var den dobelte av den vi hadde diskutert oss frem til på forhånd. Da trodde fjeg at turen var forgjeves, men det tok bare sekunder før svaret kom: "Thats OK". Slik ble SAP selskapets moneymaker fra dag en, og har vært en pengemaskin siden. Det har likevel vært flere forsøk på å selge virksomheten - til en latterlig lav pris - men det siste forsøket ble avverget i siste liten. Det var ikke lett å forklare hvilken juvel denne virksomheten var, fordi det var umulig å lage markesplaner basert på markesanalyser. Der var intuisjonen jeg forholdt meg til. Jeg er glad for at jeg i sin tid (for >30 år siden) kjøpte Marine Biochemicals med mine egne penger, og dermed fikk hånd om mye av den enzymteknologien som var blitt utviklet på Universitet i Tromsø. Jeg klager ikke på at jeg donerte hele elskapet til Biotec, uten at jeg tok ett eneste øre for det. Dette var en redninmgsaksjon som har lønnt seg - også for meg. Men de viktigste drivkreftene har vært molekylærbiologene i selskapet, de har laget nye muligheter for nye "SAP"-er, mens SAP eksisterer i beste velgående etter mer enn 20 år. Så lang levetid for et produkt, stemmer heller ikke med læreboken
bj111
02.02.2022 kl 12:45 2885

Spennende og artig lesning Jan, takk for at du deler. Du skulle skrevet en bok :-)
Takk for den innsatsen du har lagt ned i Biotec som har ført frem til det fantastiske selskapet AZT har blitt.
rufus01
02.02.2022 kl 13:33 2806

Takk for informasjonen du deler Jan!. Jeg lurer litt på hvordan patent tiden på produktene AZT utvikler og har utviklet forløper seg, kan du si litt rundt det? Er enzymer de utvikler lett og kopiere for konkurenter?
Redigert 02.02.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Jan Raa
02.02.2022 kl 14:55 2660

rufus01: Jeg har ikke oversikt over patentsituasjonen for de ulike enzymene i AZs portefølje. Men det jeg kan si er at det aller viktigste innen denne sektoren er å kunne podusere super-rene enzymer med unike egenskaper (f.eks. kuldetilpassede) og som kundene velger å bruke i utviklingen av egne produkter. Er man først "innenfor" i et nytt produkt hos en kunde, vil ikke kunden snu seg rundt og lete etter tilsvarende produkter. Dette forklarer sannsynligvis den lange "levetiden" av SAP i markedet for spesialenzymer. Kvaliteten på produktet og troverdigheten av produsenten er viktigere enn prisen hos dem som er på jakt etter "tools" til bruk i produkter til molekylærbiologiske anvendelser. AZ har klart å opparbeide en slik posisjon med produksjoin av unike enzymer av høyeste renhetsgrad (=kvalitet). ThermoFischer hadde ikke vært kunde hos AZ dersom det var hyllevare de var ute etter.
rufus01
03.02.2022 kl 20:38 2338

Takk for svar igjen Jan! Mener og huske at det for ett kvartal eller to siden ble omtalt at en større kunde hadde planer om og i større grad integrere SAN HQ i sine produkter. Noen som vet hvor dette ble omtalt, og kan det være Thermo Fisher det er snakk om?
Fünke
03.02.2022 kl 20:58 2305

Hei. Det er denne du tenker på ?:

For example, AZT is developing an opportunity with a large international life science company for potential integration of SAN HQ 2.0 into their routine manufacturing processes for all recombinant protein production.

Kjempe spennende. Det hadde vært interessant å visst verdien av en slik integrasjon. I hvertfall et ‘ball park’ beløp. Er det 5, 10 eller 30 mill pr år om de lykkes. At kunden i det hele tatt har tenkt i de baner om å benytte SAN Hq 2.0 synes jeg høres ut som tillitsvekkende.
rufus01
03.02.2022 kl 21:20 2268

Akkurat, det var dette avsnittet jeg tenkte på, klarte ikke og finne det igjen i farten :). Ja jeg syns dette virker veldig lovende, og ikke minst ett kvalitetsstempel for SAN fra AZT. Hva dette kan innbringe dersom det blir en realitet vet ikke jeg, men ubetydelig blir det nok ikke :). De må no bare selge ned kursen de som ønsker det. Mine er ikke til salgs til dagens kurs iallefall :)
bj111
03.02.2022 kl 21:48 2227

Folk får gjøre som de vil. Jeg tenker dette er et veldig godt sted å bli værende i årene som kommer. Selskapet har en god inntjening, god vekst, god ledelse som er ryddige (viktig og uvanlig), de guider nøkternt om man legger historisk guiding til grunn. De begrunner og guidingen. Så jeg tror de vil levere og av de bio aksjer jeg har er det ingen annen jeg kjenner en slik sikkerhet på. Så får kursen gjøre som den vil. Selskapet går godt og når de guiding på 350 mill så er selvsagt ikke kursen kr 80.
Jan Raa
03.02.2022 kl 22:34 2150

rufus01: Du fikk svaret av Funke. Jeg mener at jeg en gang skrev her på forumet at dette (recombinant protein production) er et meget stort forretningsområde ( mer enn Kjempe spennende), større enn mye annet innen bioteknologisk produksjon. Jeg har vanskelig for å forstå at selskaper som produserer rekombinante proteiner - inkludert monoklononale antistoffer - vil velge noe annet enn SAN som enzym for fjerning av DNA fra produkssjonscellene (+ proteasen fra AZT?), når de først har tatt enzymet i bruk. Så AZT har sikkert flere enn den ene beileren det siktes til i meldingen som er sitert. Men - det finnes selvfølgelig dårlige og dyre alternativer.
Fünke
03.02.2022 kl 22:52 2120

Takk for tilleggsinformasjon om forretningsområdet. Egentlig det jeg ilegger spennende er om den potensielle kunden lykkes i å ta i bruk san hq 2.0. Spesielt da det er et nytt produkt med lite, hva skal man si, erfaringsdata. Jeg forsto det slik under presentasjonen av holter at det fort kunne løpe 1-2 år før vi så fruktene denne prosessen av å prøve ut san hq 2.0. Men jeg trøster meg med, at det er noe som ble sagt for 2 år siden i en presentasjon, som nå kommer til livet.
Redigert 03.02.2022 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
JosefK
04.02.2022 kl 11:10 1900


Det er etter det jeg skjønner ikke snakk om bare et nytt produkt, men også eksisterende. Det vil si de må igjennom alle prosessene på nytt. En lang prosess som jethro antydet ville ta år å gjennomføre. Om jeg tenker høyt og spekulerer vilt, kan det tenkes at det blir en av oppgavene til Oslo avdelingen å assistere dem i det? Det ville gi en forklaring på hvorfor Oslo kontoret kommer nå. Spekulativt selvsagt. Men spekulativt med mening.

repsol
04.02.2022 kl 11:28 1870

Må jo bare bøye seg for den drivkraft du har hatt for det du har drevet med opp gjennom Jan !!
Jeg har stor respekt for Grundere og dem som du har hatt rundt deg på laget ditt .

repsol
oppturen
04.02.2022 kl 11:38 1853

Ja, det gir mening. Tenker også det å være en grunn til å etablere avdeling i akkurat Oslo. ( skulle tro Sverige f.eks var mer attraktivt)
Pandemien har også stagnert momentum vedrørende oppkjøp. I 2020 snakket en om oppkjøp uten emisjon og da med undee 50 mill på bok, nå er pengesekken 4x men oppkjøpskandidatene kan være noen andre ? Blir det oppkjøp med eller uten emisjon eller kan det bli fisjon ?
Dr_Eval
03.11.2022 kl 12:34 924

Magefølelsen min sier at det kan skje noe m&a snart etter å ha hørt på Jethro. Kanskje allerede i q4 eller q1; sammen med et saftig SAP-salg som pynter på tallene slik at guiding nås.
Slettet bruker
03.11.2022 kl 13:07 873

Hvis M&A kommer i Q1, så de guiding jo ikke nået.

155 MNOK og et M&A i 2022. Det er, hvad Jethro har har holdt fast i hele året.

Nu skal der leveres.
Frøken Big
03.11.2022 kl 13:41 830

Herlig historie, Jan.
Det illustrerer lekkert det jeg har sagt om at å bygge slike selskap tar tid, møysommelig stein på stein. Og inntekter og kostnader er ikke alltid jevnt og forutsigbart spredd utover hvert eneste Q. Det er massevis av andre selskaper der folk kan trade under mer forutsigbare forhold hvis man ikke tåler å sitte i biotek.
Folk som tror de skal gjøre en kule, mister det helt etter et Q-slipp som de ikke forstår og selger alt i panikk…..

Man må også huske på at i selskaper som dette, og med slik markedslikviditet, ikke er stedet for de som er redde for å blunke mens de nistirrer på kursen hver time. Da bør de heller handle i selskaper med mer omsetning og mer action. Det er med lav markedslikviditet lett å manipulere kursen midlertidig, men legg merke til at både de som eier litt mengde aksjer og også mange hobbyinvestorer sitter tight i ro. Det omsettes ikke allverden. Ville ikke blitt overrasket om det meste av den lille omsetningen som er består av kortsiktige spekulanter og nervevrak som bytter aksjer…
Men noen skal jo betale de gebyr og den skatt som andre igjen har budsjettert med… 😆
rufus01
03.11.2022 kl 14:04 805

At de kommer nært resultatet de har guidet er nok viktigere enn at det blir ett oppkjøp iløpet av 2022. Man kan ikke fremtvinge ett oppkjøp bare for og tilfredstille aksjonærene, så der er iallefall jeg helt rolig. Det kommer når det kommer, og det viktigste er at det er ett selskap som kvalifiserer i forhold til AZT sitt fremtidige mål om og bli en en one stop supplier tenker nå jeg. Veldig bra at de ikke forhaster seg!
Slettet bruker
03.11.2022 kl 14:15 788

De skal ikke forhaste sig, enig. Men der skal være sammenhæng mellem det, de siger, og det, de gør. Ellers skal de sige noget andet. Sådan er det at være et børsnoteret selskab.