Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 434968

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Kontur
08.06.2022 kl 08:34 7120

Spennende dager, kraftig riggetterspørsel gjør at det er selgers marked.
Her kommer det garantert godt nytt snart.
Hvor høyt aksjen da går kan vi bare spekulere i
5198
08.06.2022 kl 10:48 7067

Veldig rart å se her vet alle at det kommer kontrakter, men ingen kontrakter er meldt ennå. Det vil også med all sannsynlighet bli en fusjon med ODL til et bytteforhold på ca 1-1 aksje litt over litt under det er umulig å si, ODL ligger i dag på en kurs på 27-28 kr med virkelig lyse fremtidsutsikter. Men så velger altså mange å selge sine aksjer til feks Hayfin som er en proff aktør og sitter nærme der avgjørelsene blir tatt. Hva er det som gjør at noen nå velger å selge til halv pris?

Siste slutning på riggsiden gikk til Spitsbergen 330-340 000 dollar pluss bonus er raten og den er sterkt stigene fremover.

Det at nå ODL også oppbemanner nære riggene for å kunne følge opp prosjektet med å gjøre klar riggene til oppdrag sier jo litt om hvor nære vi er melding om kontrakt.
Redigert 08.06.2022 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
SEE
08.06.2022 kl 10:57 7123

Er nok noen som trader litt også, blir jo noen kroner når den svinger mellom 15 og 16 kr. Jeg tør ikke nå, har sittet på denne lenge, og jeg kan garantere at hvis jeg selger for å trade, så kommer nyheter om kontrakt 5 min etterpå. 🙈😂
danmark1
08.06.2022 kl 11:04 7195

NOL er steget noget mere end ODL, hvilket er mærkeligt, men gode meldinger kan sende begge videre op.
5198
08.06.2022 kl 11:32 7293

Syns ikke det er merkelig at ODL sakker av litt mens NOL stiger, er mange nå som venter på fusjonen og alle ser at da det vil gi NOL et stort kurshopp. ODL er et kjempeselskap og vil garantert stige mye bare fusjonen er gjennomført er denne som holder igjen ODL nå.

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke på noen stor oppgang ODL kursen før fusjonen er gjennomført, dette er helt klart et handikapp for ODL kursen fremover så jo før jo bedre for begge selskap.
Redigert 08.06.2022 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
danmark1
08.06.2022 kl 11:50 7244

Det lyder, som om du har overvægt af NOL aktier. :-)
HAS
08.06.2022 kl 11:53 7248

Handelen kan godt være en større aktør som kjøper og selger til seg sjøl, og som får revet løs noen aksjer fra frustrerte som venter på kontrakter. Kontraktene må børsmeldes når de er signerte, men det er ikke lovregulert hvor lenge man kan bruke på forhandlingene. Da er det mer lugomt for en aktør å benytte muligheten for å få billige aksjer enn å være pådriver i prosessen:) Kontraktene kommer nok i god tid før riggene kaster loss, og dersom begge skal ut i september må det snart begynne å skje noe....
Slettet bruker
08.06.2022 kl 12:06 7401

Hvilke synergier (inntektsøkende og kostnadsbesparende effekter) mener du at en fusjon mellom disse selskapene vil skape, som ikke allerede finnes i dag? Du er kongen av haussing 5198, men dine tanker har ingen rot i virkeligheten. Du har spådd hundrevis av teorier det siste året, men du har knapt nok truffet med noe som helst? Blir du ikke lei av å skrive alt dette fjaset når troverdigheten din er tilnærmet null?

Det eneste du antagelig får rett i er at en av riggene i løpet av kort tid får kontrakt... Men så har du jo påstått at dette var rett rundt hjørnet siden i fjor høst, så før eller siden måtte du jo få rett...
5198
08.06.2022 kl 12:33 7381

Ja har det men ser ingen annen grunn til at ODL ikke går mer om dagen om man sammenligner med andre, ikke misforstår ODL er et meget bra selskap og de fortjener så absolutt en høyere kurs så eneste jeg kommer på som kan holde denne igjen er fusjonen. Men på litt sikt vil garantert ODL ta igjen det tapte.
El Tigergutt
08.06.2022 kl 12:37 7386

Har også vanskelig for å sjå føre meg eit senario der ODL skal gå i ein fusjon med NOL. Men skulle det skje så kommer det til å skje på ODL sine vilkår, 1:1, aldri. ODL sitter med alle dei beste korta på hand, e berre å spille dei ut korrekt.
Riggene kommer på kontrakt før eller seinare. Klargjøring av riggene for oppdrag når den tid kommer vil bli ein stor kost, har NOL desse pengane tilgjengelig… kor mykje lengre har NOL penger til å betale lønn til dei som er ansatt?
ODL har ved fleire anledninger uttalt at dei vil helst eige rigger kontra å drifte. Men at dei ikkje vil gjøre avtaler som er negativt for ODL eller aksjonærene.
Dei drifter pr. i dag DSY og utenom bonuser så tenker eg dei får inn rundt 100 millioner i året. Ingen utlegg på noko måtte på riggen, rett inn på bunnlinja.
Men at for eks. ODL kan bli kjøpt opp av ein anna aktør kan fort skje.
HL1000
08.06.2022 kl 13:05 7666

Om Fredriksen/Hayfin ikke får godt betalt ved en fusjon, så sikrer de seg kontrakter i et bedret marked, kjører en mindre emisjon og vipps så står NOL veldig godt alene med driftsgaranti fra ODL - som den beste i klassen på dette.
Så kan NOL heller bli en brikke i et langt større spill på et senere tidspunkt i syklusen, når betalingsviljen er der - helt ok for meg!
5198
08.06.2022 kl 13:20 7645

Ja er selvfølgelig vanskelig å være 100 % sikker her, oppsiden her slik jeg ser det for ODL er fusjonerer de med NOL samt refinansierer gjelden slik at de på et tidspunkt eier alle riggene. Vil de nyte godt av økte riggverdier de neste årene. Kommer det en større aktør er et selskap med 6-8 egne rigger bedre en et selskap med 3 rigger og management på fire. Hadde ODL spilt på lag med Fredriksen kunne de skapt et stort selskap på NCS refinansiert og startet med utbytte.

NOL med begge riggene i drift klarer seg fint selv, men da må det mest sannsynlig inn litt penger for å klargjøre Mira.
Redigert 08.06.2022 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Buddydeniro
08.06.2022 kl 20:14 7353

Etter mitt syn er tankene/håpet/ønskedrømmen om en fusjon med ODL på 1:1 betingelser fullstendig absurd. Hvis en ser de to casene litt utenfra så er nå det litt som spill på samme bet (at NOL eide rigger havner på kontrakt), men risiko/reward fullstendig forskjellig.
NOL er et veldig spennende case, men kall en spade for en spade; veldig binært bet med enorm risiko, men også solid oppside hvis det blir stolpe inn. NOL klarer seg definitivt ikke fint selv; har ikke egen organisasjon og kompetanse til å drifte riggene. De må allerede tidlig høst ut å hente penger. Om riggene er på kontrakt på det tidspunkt vil ha veldig mye å si for hvor blodig den runden blir. Det kan fort bli brutalt for dagens aksjonærer. Videre høres det ut som det bare er å få riggene på kontrakt så er alt ok. Det er mer komplisert enn som så; lengde på kontrakt, at begge riggene aktiveres (og det haster!) i tillegg til ratene som må til. Hvis kontraktene ikke er langsiktige (eller bare en av riggene får en langsiktig kontrakt) så henger refinansierings/restruktrurerings-spøkelse over selskapet videre. Hvor mange av disse lange kontraktene er det der ute? Jeg vet ikke, men det er sjelden en ser disse lange bore-kampanjene og rigg-kontraktene blir sluttet. Enorm nedside & oppside.
ODL er det motsatte. Selskapet leverer solide resultater og kontantstrøm hvert kvartal i mange år nå. Er overhodet ikke avhengig av NOL riggene på noe som helst måte og klarer seg utmerket alene - og vil sannsynligvis ha en fantastisk kontantstrøm de neste 3-4 årene uavhengig av riggene de har på management. Skal det være interesse for en fusjon fra ODL sin side må det være innvannende for selskapet og da må en gunstig verdivurdering av NOL riggene fra ODL sitt perspektiv være på bordet for at det skal være aktuelt. Men, ved en evt. fusjon vil begge NOL riggene være på lange gode kontrakter (forutstening for at fusjon kan finne sted) og da vil NOL aksjonærene ha gjort en kule uansett allerede og ODL aksjonærene er også happy. Men, 1:1 er bare å glemme...:)
HL1000
08.06.2022 kl 20:27 7361

Helt enig i at ODL er et meget bra selskap, men nekter å tro at Hayfin kjøper aksjer over børs i NOL nå, for så å kjøre en «blodig» emisjon innen 2-4 måneder - hvor er logikken i så fall i dette?
Er også helt enig at vi trenger positive nyheter om ikke lenge, men om en er redd for risikoen rundt dette er ODL et sikkert alternativ - men med alt som skjer i markedet nå, så velger jeg iallefall å sitte videre - tror også fort det kan komme andre positive løsninger/nyheter, som vil kunne endre caset betraktelig - Fredriksen/Hayfin gir nok uansett ikke ved dørene, all den tid markedet ser bedre ut en på svært svært lenge!
Redigert 08.06.2022 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Jøllis
08.06.2022 kl 21:16 7239

Logikken er enkel. Større andel gir en større andel av emisjonen. Å kjøre opp aksjekursen før en emisjon er også velkjent da det vil føre til en mindre blodig emisjon. Men en emisjon som går til indeknng av tapt aksjekapital er aldri positivt, men utvannede. Tiden vil vise hvor aksjonærvennlig JF og hayfin er. Hayfin og JF har penger til å delta. Siste rate for Spitsbergen var vel heller ikke noe å rope hurra for?
5198
08.06.2022 kl 21:27 7284

Mener det meste her kommer an på hva aktørene ønsker å oppnå. Virker som Hayfin har bestemt seg for at dagens kurs er rimelig. Skulle det bli emisjon er spørsmålet om den settes lavt eller om kursen kjøres for å sette den på akseptable nivåer. Blir det fusjon vil nok riggene vurderes ganske likt tror jeg. Da er bytteforholdet ganske nære 1-1 stor respekt for de siste innleggene over velbegrunnede ordentlige innlegg som gjenspeiler meningen til skribenten.

Svaret får vi nok uansett innen juni/juli så da har vi fasit, er en i et innlegg over som hinter om at løsningen kan være kreativt noe vi ikke har sett komme det er vel litt typisk Fredriksen
Redigert 08.06.2022 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
HL1000
08.06.2022 kl 21:33 7492

«The Company, however, remains dependent on loans and/or equity issuances to finance its loan obligations and working capital in the next twelve months.»

Hentet fra q-rapport - tolker dette til at lån kan være et alternativ til emisjon.. blir spennende å se hva som blir løsningen..
Redigert 08.06.2022 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
5198
08.06.2022 kl 21:42 7464

Jo mer markedet tar av og jo bedre rater jo større er sannsynligheten for at NOL får til dette uten emisjon. Nol med gode rater vil bety at ODL er sultne på riggene.
Redigert 08.06.2022 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
BarrenWuffet
08.06.2022 kl 22:30 7351

En fråga: Jag har märkt att flera i denna tråd nämner utbytte som något väldigt positivt, jag tycker tvärtom att det är något negativt. Det är ett tecken på ett företag som accepterat sin roll och är nöjda med den positionen dom har istället för att investera i bolaget genom exempel nya riggar och öka omsättningen.
Jøllis
08.06.2022 kl 22:46 7292

Hvordan kan bedre rater hindre emisjon, når kassa er tom før ratene tikker inn? Virker som at terms and conditions er satt i ca samme tidsrom som spitsbergen. Med ratene som spitsbergen og Scarabeo 8 fikk er NOl angt unna å kunne gjøre så mye mer enn å betale ned gjeld.

Nol er i ingen posisjon for videre vekst i form av M&A. Utbytte er aldri negativt.
HL1000
08.06.2022 kl 22:57 7247

«Med ratene som spitsbergen og Scarabeo 8 fikk er NOl angt unna å kunne gjøre så mye mer enn å betale ned gjeld.»

Kan du vise regnestykket på dette? Denne påstanden får jeg ikke til å stemme..
FwO
08.06.2022 kl 23:05 7239

Det er spennende men jeg fikk høydeskrekk og gikk ut oppunder dobling av hva jeg har gått inn med. Angrer litt allerede, men usikkerhet rundt JF/Hayfin tenker på seg selv eller andre gjør at jeg er ute. Orket ikke tanken på å potensielt bli med ned igjen på 9kr en gang til. Var nok med Mira hendelsen, hehe.. Siden den gang lært at denne casen er seig, og nå var ett ok exit punkt.
Jøllis
08.06.2022 kl 23:42 7189

Litt flåsete sagt, men kanskje mere riktig å si at man ikke bør forvente seg utbytte det neste året med de ratene. Husk at også drilling har en god inflasjonsøkning på kostnad siden. Odl skal ha sin del av kaka. Mira skal ha 5 år klassing neste år. Og Nol bør bygge opp cash/ betale ned gjeld for å være robuste mot nye emisjoner. Shit happens har skjedd med både Mira og bollsta
5198
09.06.2022 kl 09:32 6910

Mener selv at grunnen til at sist emisjon ble som den ble var at Fredriksen/Hayfin sikret seg ennå flere aksjer til en billig penge, samt at disse pengene skulle være nok til å drifte selskapet frem til den endelige løsningen forelå. På dette tidspunktet hadde NOL og ODL garantert blitt enige om de fleste vilkår i samarbeidet fremover så jeg har hele tiden trodd og tror fremdeles det kommer en fusjon bare riggene er i arbeid. Hvordan dette gjøres rent praktisk er ikke godt å si skal heller ikke påberope meg noe bytteforhold i aksjen ODL/NOL da dette irriterer mange.

Drømmescenario er som nevnt tidligere at det blir en fusjon, gjerne også hentes litt penger ( til kurs eller over) slik at dette pluss en refinansiering er nok til at ODL står igjen med 7 egne rigger. Da vil jeg bare fortsette reisen da jeg mener riggverdiene vil få en kraftig økning de neste 5 årene minst.
Mange som sier ODL klarer seg fint alene osv, men ODL er et selskap som plutselig kan gå fra å drifte 7 rigger til å sitte igjen med 3 om noe plutselig skulle gå galt dette er noe aksjonærene bør tenke på. Hva skjer den dagen Mira, Bollstad, Hercules og Yantai blir solgt ( satt på spissen men dere forstår).

ODL er et superselskap helt klart det beste til å drifte rigger i nordsjøen, la de få sine egne rigger så kan man fortsette reisen der så får en av de virkelig store komme og betale en god pris for selskapet når den tid kommer.
kjylling
09.06.2022 kl 10:27 6934

Du mener at ODL blir sittende igjen med 4 rigger?
Slettet bruker
09.06.2022 kl 10:29 6942

Odfjell har 4 rigger de selv eier. De har også right of first refusal på Yantai, som i praksis betyr at de kan sikre seg Yantai dersom noen andre ønsker å kjøpe den.
Jøllis
09.06.2022 kl 10:43 6939

Emisjonen ble satt som du skriver. Men hva har skjedd siden. Skulle ikke bollsta kun inn for navnebytte og litt mannskapsbytte. Lundin som var så fornøyd ville vel fortsette med ODL bak roret? Nå blir det trolig opp med et halv år uten inntekter og kun utgifter. Skulle Mira ligge 3 kvartaler ved kai i et marked i bedring? Hadde ikke ODL en plan for både Bollsta og Mira julen 2021? Går alt etter NOL og ODL sin plan. Har de samme plan?

ODL er foretrukken leverandør til EQN og Aker BP. Det er vel 80% av HE norsk sektor. Virker ikke som de vil ta i Mira eller Bollsta på dette tidspunktet da de sendes ut av landet. ODL klarer seg helt fint med 4 top notch rigger. Lav gjeld og utbyttepotensiale. Hvem sitter med det beste kortene?


Redigert 09.06.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
HAS
09.06.2022 kl 11:00 6903

Det vet bare den som vet hvilke kort som skjuler seg i ermet til Fredriksen:)
BarrenWuffet
09.06.2022 kl 11:03 6923

Jag gillar både "negativa" inlägg som lyfter fram viktiga aspekter såväl positiva med substans.

Men något är helt klart på gång så jag kunde inte låta bli att tänka på mitt innehav med 30% fler aktier senaste veckan, har ett genomsnittligt inköpskurs på 11.80. 😁
Halvmeteren
09.06.2022 kl 11:06 6932

Har noen tanker om hva som kommer til å skje fremover.Mira går til Afrika. Det stemmer ar Lundin var superfornøyd med Bolsta og har mange prosjekter på gang.men her blir ikke noe kommunisert ut i markedet før AkerBP og Lundin har fusjonert.
Fusjonen ventes som tidligere kommunisert å være fullført 30. juni.
HL1000
09.06.2022 kl 11:23 6896

Jøllis, hva er NOL sin aksjeverdi (EK); altså riggverdier fratrukket gjeld og delt på antall aksjer?

Kan vi anta at riggverdiene stiger litt hver dag gitt dagens energisituasjon?

Bare å ta frem kalkulatoren og regne, så ser en hvor mye verdiene (EK) endrer selv med mindre riggverdi justeringer..
Redigert 09.06.2022 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Jøllis
09.06.2022 kl 12:17 6807

Nå skriver man vel sjelden opp verdier, men heller har nedskrivninger. Og hva er antall aksjer om 2 måneder? Mira er 5 år neste år. Hvem taper egenkapitalen når 3 kvartaler i 2022 er med særdeles røde tall. Bankene tar ikke noe tap.

Jeg sier ikke at det ikke er noen oppside i NOL, for oppsiden er der. Men alt er ikke så rosenrødt som noen skal ha det til. Definitivt ikke risikofritt. .
HL1000
09.06.2022 kl 12:20 6814

Jeg snakker om underliggende verdier..

Så får hver enkelt vurdere hva en tror vil skje - risiko kommer en ikke utenom selvsagt :)
Redigert 09.06.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
5198
09.06.2022 kl 13:34 6688

Fredriksen øker i Valaris greit å få med seg, denne mannen tenker stort.
Redigert 09.06.2022 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
HAS
09.06.2022 kl 23:02 6269

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/09/7879894/fredriksen-med-milliardgevinst-i-valaris

Fredriksen har en plan. Den mest naturlige forklaring på at melding om kontrakter lar vente på seg er at det er en større prosess på gang. Slik markedet utvikler seg blir riggene plassert med omhu...
Redigert 09.06.2022 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
FwO
09.06.2022 kl 23:52 6376

JF tenker stort og da kan NOL bli en brikke i det store spillet. Da er det ikke sikkert man får så mye mer enn dagens kurs. Dette kan helt klart gå begge veier.
HAS
10.06.2022 kl 00:06 6493

Det skal noen formidable emisjoner til for å bringe verdiene ned mot dagens kurs. Ikke umulig at både rater og riggverdier går til 600 i løpet av neste år, og da snakker vi fortsatt om mangedobling av dagens kurs. Regner med at Fredriksen har gode kort på handa i forhandlinger med Valaris, han vil nok ha godt betalt for riggene, og Valaris vil betale en fair pris. Håper dette blir løsningen. Han lar uansett ikke NOL bestå som eget selskap særlig lenge. Kanskje inngår ODL også i planene?

Vet ikke om det er en litt større aktør som holder på å selge seg ut, eller om det er ren manipulasjon for å støvsuge aksjer. Uansett en fin mulighet for å kjøpe seg inn igjen for en rimelig penge for den som kanskje angrer på å ha solgt seg ut?:)
Redigert 10.06.2022 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
5198
10.06.2022 kl 07:25 6413

Må være en grunn til at melding om kontrakt tar sånn tid, skjer nok flere ting samtidig nå.
HL1000
10.06.2022 kl 09:14 6234

Merkelig ordrebok ved open i dag.. og det fortsetter.. 🤔
BarrenWuffet
10.06.2022 kl 09:16 6239

Det har snackats om kontrakt i 4 månaders tid nu, hur kan andra bolag få till en deal så snabbt när det går i snigelfart hos NOL?

Eller så får man kanske bara acceptera att det inte funnits några snack om kontrakt. Den möjligheten finns ju.