Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 454097

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
FwO
07.07.2022 kl 11:28 4341

Man skal heller ikke undervurdere Total sin rolle oppi dette (dersom det er brønner hvor de er partner). Strålende fornøyd med Odfjell på tidligere Sør-Afrika oppdrag, hvor ODL virkelig fikk vist hva de kan levere, også i denne delen av verden. Og dersom noen mener riggene ligger "kaldt" på Hanøytangen, er jeg ikke helt enig.

oljesjeik1
07.07.2022 kl 11:32 4395

Er nok to hotte rigger som ligger der.
Trymte
07.07.2022 kl 11:33 4410

Lurer på hva NOL hadde stått i om de var skikkelig driftet fra start av?
Alle ulykkene, juetreet til bunns (!), emisjonsgaven som Fredriksen fikk, aldri komme seg på kontrakt med forholdsvis nye rigger i dagens marked..

Frustrerende selskap å sitte i, men selger man i dag, kommer vel kontraktsmelding i morgen.
5198
07.07.2022 kl 12:22 4357

Ingen ting er sikkert, men når Shell har hatt folk ombord i flere uker vil jeg si man har sterke indikasjoner på at DSB tar denne. Deilig at det ser ut til å løse seg for DSB og DSM, trenger kontraktene og fusjonen så er det bare å ri oljebølgen fremover.
BarrenWuffet
07.07.2022 kl 12:57 4447

En partisk NOL-aktionär som skriver en artikel? Ingen trovärdighet alls tyvärr, bara fortsättning på spekulationerna.
DocAntle
07.07.2022 kl 13:27 4398

Det er ikke en artikkel, det er et lesesinnlegg. Kunne like godt vert et innlegg her på forumet
HAS
07.07.2022 kl 13:50 4358

Følgende står å lese om forfatteren:

"Espen Teigland har de siste årene knust markedet med en svært høy avkastning, han er en hobbyinvestor med oljerelatert og seismikk som spesialfelt. Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år. Espen har holdt foredrag om etterretning i finans og har et stort nettverk innen næringslivet i Skandinavia."

Forfatteren opplyser at han har snakket med mange i sitt kontaktnett som mener det er gode muligheter for at riggene kommer på kontrakt i løpet av 3. kvartal hvor vi nå befinner oss. Vi satser på at han er god på etterretning:)
DocAntle
07.07.2022 kl 13:59 4356

Ja jeg sier ikke at han tar feil men jeg mener vi må kunne kalle en spade en spade. Finnes kunnskaprike mennesker med bredt nettverk og høy historisk avkastning på forumet også. Eneste forskjellen på den saken der og et bra innlegg her er at han står med navnet på trykk istedenfor å være anonym.
Redigert 07.07.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
07.07.2022 kl 14:41 4309

Ja, får mye fra forskjellige kanter nå - uten å vite om det er verifiserbar informasjon. Men det er flinke folk særlig i XI kanalen hos NOL som kommer med det samme som deg. Så da er det nok hold i det og tidsspørsmål før det meldes noe.
oljesjeik1
07.07.2022 kl 15:35 4256

Går rykter om at det kommer kontrakter til uka.
oljesjeik1
07.07.2022 kl 15:36 4256

Kjenner noen som kjenner noen som har peiling på rykter.
Davinci_me
07.07.2022 kl 16:14 4195

Det har vært mye rykter i både DVD og NOL som aldri har gitt uttelling.

Er veldig var på slike ting. Har kun et lite lodd i NOL, men kommer det kontrakt så skal jeg forholdsvis tungt inn.
HAS
07.07.2022 kl 16:29 4172

Mange tenker nok som deg, og da kan det bli litt trangt inn døra...:)
oljesjeik1
07.07.2022 kl 16:33 4199

Er lurt det hvis du vil ha mindre.
Davinci_me
07.07.2022 kl 21:50 3972

Noen som vet hvilke rater man kan forvente seg hvis riggene kommer på kontrakt? Har det vært noen slutninger siste 3 mnd som kan gi en indikator?
5198
08.07.2022 kl 10:04 3689

Kan virke som TO også er med å byr inn en ellers flere rigger i Afrika, mange som snakker om 3-6 osv
oljesjeik1
08.07.2022 kl 10:13 3693

Noen som synes 12 er billig.
oljesjeik1
08.07.2022 kl 11:05 3633

zaq1 skrev Innlegget er slettet
Hold deg til saken.
5198
08.07.2022 kl 11:06 3662

zaq1 skrev Innlegget er slettet
Mobiliseringskost er alltid kunden som betaler, altså slipper NOL dette
SEE
08.07.2022 kl 11:07 3660

zaq1 skrev Innlegget er slettet
Igjen blir det påstått at det er varslet emisjon, og jeg spør igjen, hvor står dette?
Det eneste jeg kan finne og lese, er at det er mulig det trengs mer penger, men alt kommer jo an på hvordan kontrakten blir forhandlet. Eller?
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:27 3629

Så enkelt er det vel ikke...? Det er få operatører som er villige til å ta inn DSM hvis de i tillegg skal dekke hele mobiliseringskostnaden. Spesielt når det finnes andre flytere som kan seile ut "på dagen". Den kostnaden må i utgangspunktet NOL ta for å gjøre DSM attraktiv overfor aktuelle operatører. Dersom operatøren har noen spesielle krav, så kan det tenkes at de dekker dette. Men det er nok en forholdsvis liten kostnad sammenlignet med mob kosten for DSM. Jeg tipper ca 100 mUSD for å få DSM helt klar for oppdrag på norsk sokkel, og noe mindre hvis den ender opp i utlandet.

Kanskje lurt å investere i Odfjell Technology da de vil sitte igjen med en stor andel av disse investeringene!
Jøllis
08.07.2022 kl 11:32 3634

Her må du holde tunga rett i munnen. Mob cost blir som regel dekket av kunden. Oppgraderinger blir sjelden dekket hvis det ikke er spesifikke krav fra kunden. For Mira er det vel snakk om betydelige oppgraderinger som feks marine riser.

Om cash behovet, er vel NOl snart tom for cash. Q2 var horribelt med 2 rigger uten kontrakt. Det virker ikke som q3 blir mye bedre. Så får man spørre seg om det var planen ved sist emisjon at det skulle ta så lenge før riggene kom på rate.

Mulighetene er emisjon, fusjon eller mere lån.
kjylling
08.07.2022 kl 12:29 3650

Hvordan kommer du frem til 100 musd og hva legger du i at Odfjell technology vil sitte igjen med en stor andel av disse investeringene?
FwO
08.07.2022 kl 13:02 3593

Beklager å si det, men hvor i alle dager henter du dette fra? Greit at det er dyrt å klargjøre rigg, men EN MILLIARD kroner på en rigg som relativt nylig ble klargjort for boring på norsk sokkel. Den må du nok lenger ut på landet med. Er vel allerede gjort ett godt stykke arbeid ombord, som for eksempel å rette ptil påleggene.
Redigert 08.07.2022 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
HL1000
08.07.2022 kl 13:40 3572

Merkelig at hver gang kursen går litt, så kommer de samme skribentene tilbake med det samme gang etter gang. Lurer på hvorfor?
FwO
08.07.2022 kl 15:34 3467

De må bare handle med en gang, får ikke denne under 10 selvom de prøver. Forskjellen fra tidligere er at vi nå ligger såpass "høyt" i omsetning at de ikke klarer å påvirke kursen med skremselspropaganda på diverse forum.
Elproff
08.07.2022 kl 16:10 3429

Det er nok tillitsvalgte på forumene som skriver Per Morten Schou.
El Tigergutt
08.07.2022 kl 16:13 3417

All klargjøring av rigg blir gjort av klasse team til OTL. Alle integrerte tjenester som engineering, well service blir gjennom OTL når riggene går på kontrakt.
Lik avtale som ein har på DSY vil eg tru. Dette blir for eks. på DSY betalt av kineseren.
På DSM og DSB riggene så vil dette bli betalt av NOL.
Jøllis
08.07.2022 kl 16:53 3358

NOL sin kurs blir ikke styrt eller påvirket av skribenter på HO. Hverken positivt eller negativt. Men skulle man ha hørt kun på ekkokammeret hadde

Bolsta aldri hatt landligge.
Odl hadde aldri tatt over management hvis ikke kontrakter på begge var innen rekkevidde på veldig kort tid.
Markedsprisen til Bolsta og Mira er satt av kost/snittprisen til JF. JF gjør ikke dårlig investeringer og tar ikke tap.
En rigg som er pr dags dato er Nordsjøen non grata skal få dekket alle mob og oppgradering cost av kunden
Shell ønsker å bruke en rigg som ikke takler vanndybden på edinburg og har 3x dagrate enn JU fordi NOL sine rigger er så miljøvennlige.


Slettet bruker
08.07.2022 kl 16:55 3368

Ta det rolig... faktum er at Mira var langt fra "klar" da den startet operasjoner for WintershallDea. Tror du kontrakten ble sagt opp kun på grunnlag av juletre hendelsen? Det var en rekke mangler som aldri ble utbedret (av Seadrill) som var mye av årsaken til at kontrakten ble terminert. Hendelsen var egentlig bare en beleilig grunn (kontraktsmessig) til å si opp kontrakten. Mulig jeg tar feil når det gjelder beløpet som trengs for å klargjøre riggen, tiden vil nok vise.
FwO
08.07.2022 kl 17:22 3348

Juletrehendelsen var selvfølgelig ikke eneste grunnen. Men den tekniske tilstanden var langt ifra rævva. Om man ser på hendelser på Mira og Bollsta var operasjon og diverse utstyr/montasje levert av tredje part også skyld i flere av hendelsene. Ikke uenig i at det koster, men i mitt hodet er du ikke i nærheten med det anslaget.
SEE
09.07.2022 kl 11:54 3039

Kan noen forsøke å gi meg en god forklaring på hvorfor Hayfinn, NOL's nest største eier, kjøpte seg opp flere prosent, på kurs rundt 12.50 til ihvertfall 25% fra ca 21 prosent? I mitt enkle hode klarer jeg da ikke å se hvordan det da kan bli en eventuell ny emisjon langt under denne kursen. (som enkelte her mener det blir hvis det blir behov for det) Jeg regner med at Hayfinn har en innsikt i selskapet som de fleste her ikke har, og at siden di handler på dette nivået må mene at det er en billig inngang. Håper noen kan svare fornuftig. Ha en fortsatt fin helg. 😊
Redigert 09.07.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
5198
09.07.2022 kl 12:28 2980

Hayfin handlet nok av den enkle grunn at de mener det er billig utfra den informasjonen de sitter på. De kjenner selskapet selvfølgelig bedre en de fleste.
oljesjeik1
09.07.2022 kl 12:43 2971

Ingen her som kan gi noen en god forklaring på noe som helst, men gjette kan alle gjøre.
Sognoksen1
09.07.2022 kl 12:53 2961

De for flere tegningsretter ved en ny emisjon men det er vel ikke så mye og frykte om det skjer jeg fikk 130% avkastning på den emisjonen så er med på en ny en ,men det kan vere fusjon oppkjøp kontrakter på riggene hayfin har tro på blir bare spekulasjoner men litt merkelig at de gjør dette uten en plan😅