Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 435013

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Sognoksen1
14.07.2022 kl 17:00 6825

Men det gikk 7-8000 aksjer etter det var stengt er vel ikke helt normalt i denne?
Davinci_me
14.07.2022 kl 17:16 6902

Helt fair. Poenget mitt er at pga borring de neste årene vil ratene stige, neppe opp i 1 mill dollar dagen (og ingen har råd til å kontrahere) men tror fort vi se 550-650,000 for de beste HE riggene. Da sitter NOL i en sweetsport. Og an kan si mye om DSM og DSB, men det er vanvittige rigger som har fått verdens beste managment.

Grovt regnet nå, gjeld langsiktig og kortsiktig utgjør 460 mill dollar. Mcap 130 mill dollar. Ergo prises NOL til 580 mill dollar for begge riggene nå.

Her er et gap på 370 millioner dollar eller 3,7 milliarder kroner.

Oppnår DSB og DSM 360,000 dollar pr dag, skal riggene prises til bokført verdi. (ref. revisorrapport) Blir ratene 400,000 dollar dagen, kan man kneppe opp 12%.

Er jeg helt på villspor her eller? Jeg har ikke hensyntatt kontant posisjon. Fikk tallene av en i PWC som kikket på det i går.

raider
14.07.2022 kl 21:07 6792

For å regne på riggverdiene må du legge til konvertibelen, de operasjonelle kostnadene frem til riggen er på kontrakt og investeringsbehovet for å klargjøre riggene. Legg så til en høyere risikopremie (kun 2 rigger, ingen operative og svak historikk) når du skal regne på verdiene. Først da kan du sammenligne.
Skeylord
14.07.2022 kl 21:23 6792

Har du en oppdatering fra Hanøytangen i dag? Ser du hva slags utstyr som løftes ombord på riggene?
Fanget opp at SLB etter demontering av ett well-test anlegg på en rigg ute i Nordsjøen skulle sende det til Bollsta for montering der.
ullebusten
14.07.2022 kl 22:01 6754

Ikke på villspor men små justeringer snur dette litt på hodet. Et innledende poeng (og her er mange fornuftige mennesker uenig med meg), Hemen vil konvertere lånet til aksjer ved første fornuftige anledning. Altså er det allerede «brukt» penger tilsvarende 30mill ekstra aksjer (med dette som grunnlag prises riggene til +310mUSD pr stk). Videre, om jeg leser deg riktig, legger du til grunn at selskapet skal prises til bokførte verdier, bare fordi riggene blir tildelt kontrakt. P/B på 1 tror jeg fortsatt er et stykke unna. For at det skal skje tror jeg markedet vil forvente:
1. lange kontrakter på begge riggene,
2. en viss track-record (ref historien til WM mm.),
3. fornuftig arbeidskapital.

Pr nå har vi ingen av delene, men er selvsagt godt på vei med et sterkt marked og kanskje verdens beste rigg-manager. Jeg tror kontraktsverdien (lengde + rate) er avgjørende for markedets reaksjon, og selvsagt hvordan selskapet løser kapitalbehovet. Dette burde henge sammen i en og samme børsmelding. Jeg etterlyser ikke lengre info fra ledelsen, ettersom jeg har solgt meg ut, men det er i beste fall kritikkverdig hvordan de holder (eller ikke holder) markedet oppdatert. Jeg håper du mfl. får rett, og at jeg er for pessimistisk - plutselig er jeg aksjonær igjen, men jeg vil se en løsning på bordet først - ønsker ikke nye 2 år med ørkenvandring før verdiene realiseres ;)

Edit: om punktene over faller på plass, kan vi ta opp igjen prospektet ifm børsnotering av NOL (splitt fra NODL). DCF-analysen deres er da plutselig aktuell igjen.
Redigert 14.07.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 22:36 6665

For at du ikke skal være på villspor, så må du også kunne sannsynliggjøre at riggene vil være på kontrakt mer eller mindre kontinuerlig de neste 4-5 årene. Det er nok av gode rigger som er av og på kontrakter. De tjener ikke penger.
Matros
14.07.2022 kl 23:19 6582

Akkurat nå priser aksjemarkedet topp moderne drillskip til godt under 150 mill dollar. Disse drar inn 350 000 om dagen allerede, eller i løpet av neste år. De kostet 650 mill å bygge. Jeg er bull på rigg, så alt skal opp. Men akkurat nå, hvorfor gjøre det så komplisert som å kjøpe NOL ?
FwO
14.07.2022 kl 23:43 6669

Men hva kan tenkes å være grunnen til at man venter leeeengst mulig med å annonsere Bollsta kontrakt!?
Om man oppsummerer litt av "ryktene":
- Energi24 skriver at NOL riggene nærmer seg kontrakter
- Psw har landet kontrakt på stigerør mot ukjent rigg i Afrika (ryktes NOL rigg)
- ODL inngår avtale med Psw om leveranse av tjenester
- Riggen klargjøres for dypvanns boring (og "alle" ombord kjenner de videre planene)
- ODL har rekruttert internt for utenlandsoppdrag
- Det er tilsynelatende full aktivitet rundt riggene nå i felles ferien
- Well test anlegg bestilt til Bollsta
- LOI skal være signert for Bollsta

Hadde dette vært, for eksempel Stavanger, hadde ODL meldt denne jobben for lengst. Det store spørsmålet begynner å bli hvorfor man ikke vil melde en etterlengtet kontrakt? Hva kan potensielt ligge bak valget om å klargjøre riggen uten å informere markedet..

Kan restruktureringen vi har sett i ODL inneha NOL i planene sine, har nytt styremedlem fra Fredriksen systemet en finger med i spillet.. Ingen her vet utfallet, men har aldri vært nærmere fasit for veien videre til selskapet.

Blir bare spekulasjon, men biter meg også merke i at Bollsta er eneste riggen som ligger uten tidslinje i flåteoversikten til Odfjell (Mira ligger feks med tom tidslinje, da den som vi vet, ikke er på kontrakt). Noen som vet om Bollsta har hatt tilsvarende?




Redigert 14.07.2022 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
15.07.2022 kl 00:05 6633

Takk for godt svar Ullebusten.

Jeg tenker at den som lever får se. Men at NOL ser såpass sterk på en dag når rigg stuper gjør at jeg tenker mitt om hva som skjer ila helgen. Jeg tar et betydelig ytterligere bet i morgen selv, skjer det ikke noe ila uka så kommer man fint seg ut 10% under. I min verden gir det seg et usedvanlig godt risk reward mtp volumet som har vært siste dagene. Noen vet noe - åpenbart. 100,000 slukt i sluttaksjon på best gir indikasjoner. Dont fight the market er min lærdom.
ullebusten
15.07.2022 kl 00:28 6615

Høres fornuftig ut, og aksjen ser ganske sterk ut! Jeg selger ofte for tidlig, og sitter gjerne hele veien ned.. Mye som tyder på at det smeller opp i NOL 👍😂
5198
15.07.2022 kl 00:54 6578

Har tenkt mye på dette selv, må være en grunn til at dette tar sånn tid. Blir ikke veldig forundret om det kommer mye på en gang nå når det først meldes noe. Se på utviklingen til ODL konta NOL i år er nok endel som vet svaret på det vi spekulerer om tror jeg. At Mira og Bollstad nå gjøres klare uten at noe er meldt gjør at jeg tror en fusjon kommer ganske så snart, den sterke aksjen på en dårlig OB dag underbygger dette begynner å bli mange som ser med sine egne øyne at de mobiliserer riggene nå.
Kontur
15.07.2022 kl 00:59 6578

Hold på aksjene og vent på avgjørende melding.
Kursen vil da gå 50-70% fra dagens nivå, minst
sober-minded
15.07.2022 kl 01:00 6575

Har ikke samme oppfatning som deg, av den muligheten Sterna har til å konvertere 15 MUSD av lånet til aksjer. Ser du allerede forskutterer dette i dine regnestykker. Hvis de absolutt vil gjøre dette, hvorfor benyttet de seg ikke av denne muligheten i utgangspunktet?

Jeg tror at dette er JF sin «garanti» mot fiendtlige oppkjøp (fra for eksempel Hayfin), samt at det var et slags «plaster på såret»/framforhandlet siden Hayfin trakk det lengste strået ifm emisjonen.

Vi som har fulgt selskapet(ene) en stund, vet at JF helst ikke ønsker å passere 40%’n. Hvis Sterna benytter seg av muligheten til å konvertere lån, brytes denne grensen med god margin.
Redigert 15.07.2022 kl 01:04 Du må logge inn for å svare
NormandMaximus
15.07.2022 kl 10:10 6314

Omsetningen i aksjen er sterkt stigende på stigende kurs som i seg selv tyder på at noe kan være i gjære nå.
Spennende aksje å følge dette nå.
Jøllis
15.07.2022 kl 10:35 6223

Hvorfor skal de benytte seg av denne muligheten nå. De sitter nå med renter og muligheten til konvertering til 0,5 dollar. Når de føler for det blir det konvertering så fremt nol ikke er under 5kr pr aksje. De driver forretning og ikke veldedighet.
Davinci_me
15.07.2022 kl 10:41 6206

Det legger vel sterke insentiver å legge en emisjon etter betydelig kursoppgang?
ullebusten
15.07.2022 kl 11:18 6112

Helt greit å være uenig, sober-minded. Jeg følger for øvrig du svarer på spørsmålet selv. Hemen må by på hele selskapet om han konverterer nå, det er ikke ønskelig, derfor er det et konvertibelt lån - inntil videre.

Som et eksempel: ODL sluker NOL i 2022, med 50% kontant oppgjør og 50% aksjer i ODL (ikke vesentlig hva verdien av budet er). Tror du da et Hemen vil la det konvertible lånet forbli ubenyttet? Om svaret er ja, så er vi på to forskjellige planeter. Eneste scenario jeg kan se for meg at vi kun må legge til grunn 103mill aksjer, er om selskapet i nær fremtid kommer i utbytteposisjon. Alle andre tilfeller hvor det er snakk om å "realisere" NOL, vil være basert på 133mill aksjer. Kun min mening vel å merke.
Barbera
15.07.2022 kl 13:07 5940

For de fleste vil vel Odfjell være det riktige valget. Brukbar oppside og begrenset risiko. Ikke enig med deg når du bruker begrepet «billigere», kan være riktig når det kommer til totalkapital per rigg. Men om egenkapitalen er billigere avhenger av hvilket scenario man legger til grunn.

I mitt hovedscenario står vi overfor et gyldent tiår i HE segmentet. Begrenset med nytt tilbud og sterk etterspørsel med mange prosjekter og fremdeles satsing på leting (jfr. Equinors økning i antall letebrønner). Hvis dette slår til skal P/B 1 være fullt ut innen rekkevidde på mellom lang sikt.

Før videre utvanning betyr det 5 gangen for Nol mot litt over 2 for Odl. Min vurdering er da at jeg aksepterer et høyere risiko nivå for å jakte en større oppside og at jeg tåler en del utvanning før oppside forvitrer. Skjønner samtidig godt at andre ikke ser det samme bildet, enten ved at andre scenario legges til grunn eller at man har et mer normalt forhold til risiko :-)
Davinci_me
15.07.2022 kl 14:37 5818

Litt på det tekniske. 16 kr blir nok magnet nå. Skal ikke mye mer volum her nå fø alle tekniske parametre lyser grønt.

SMA 20 og 50:
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (12,16) ligger under siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (12,37). Dette er teoretisk sett et negativt tegn.

Krysser nok denne mandag, bør være grunn nok for spekulanter til å ta denne her. Bra volum med nær 500,000 aksjer vwap over 13.
ullebusten
15.07.2022 kl 15:15 5767

Takk for gode innspill, Barbara! Det er godt å bli utfordret litt på mine noe steile synspunkt. Jeg leter nok også etter argumenter for hvorfor jeg skal / ikke skal stå utenfor i NOL akkurat nå (helt klart at det kommer en børsmelding ila kort tid).

Jeg er veldig positiv til fremtidsutsiktene i rigg, men sliter litt med risikoen som henger rundt kapitalinnhentingen i NOL. Jeg synes ODL og Liungh har vært veldig transparent og gjort en veldig god jobb de siste årene, med knallbra utnyttelse på riggene sin, og jeg må innrømme at jeg følte meg litt lurt når meldingen om emisjon kom på lille julaften fra JF/Hayfin og Co. - den stinket forfordeling. Når det er sagt tjente jeg godt på rep.emisjonen, og skal totalt sett ikke klage, men caset (NOL) kunne vært så utrolig mye bedre (nå med ODL som manager) om de ikke hadde tuklet med en ellers fin emisjonshistrorikk - helt tilbake til etablering av NODL.

Jeg må nok vurdere å kjøpe litt smått i NOL, men nå sitter jeg tilsvarende tungt i ODL som jeg har gjort i snart 2 år i NOL. Så vil jo tiden vise hvor klokt det byttet var ;)
Redigert 15.07.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
15.07.2022 kl 15:28 5757

Jeg er veldig positiv til fremtidsutsiktene i rigg, men sliter litt med risikoen som henger rundt kapitalinnhentingen i NOL.

Er vel mange som har vært det lenge, og helt på sin plass. Men reflekterer ikke det aksjekursen? Jeg tenker faktisk med litt lengre briller her nå, så hva er risk/reward?

Med kontrakt på Bollsta hopper vi fort 5-6 kr her fra. Hva som kommer etter det er vel ikke så farlig i det korte bildet. De er jo ufattelig dum hvis de henter penger før nyheter. Selger nok 30-40% på en kontrakt selv, og sitter med resten slik at man kvalifiserer for emisjonen. Hvis den kommer i hele tatt.

Ser Transocean har fått forskuddsbetalt for mobiliseringsjobber nylig. Bør jo være en rettesnor for NOL også.
Makrobaronen
16.07.2022 kl 19:34 5213

Spennende bet, og mye dyktig argumetasjon for og i mot! Jeg slenger inn endel på mandag! Dette kan bli en liten sensommer fest 📈
Egard1
16.07.2022 kl 21:30 5278

Dersom en tenker seg litt om vil nok alle forberedelser bli betalt av de oljeselskapene som leier inn riggene. Grunnen er enkel de har penger i overflod og kan få en bedre dagrate ved å betale på forhånd slik er det vinn vinn for begge parter. Regner med at kontraktene kommer senest i slutten av august, det er så mye som skjer med sammenslåinger innen riggsektoren at de må vel ha alt 100% på plass før det signeres og børsmelding.
Matros
17.07.2022 kl 09:31 5066

Hva er oppsiden om det kommer kontrakt ?

Riggene er i balansen verdsatt til 950. EK ER 500. Men hva er verdijustert ek, NAV. En vanlig tommelfingerregel er at en rigg er verdt raten * 1000. En rate på 350 000, som er en god rate i vest Afrika nå, tilsier at riggene er verdt 700, og NAV er 250, omtrent kr. 23 per aksje. Så er det mange gode grunner, til at aksjen skal handles med betydelig rabatt til NAV. For det første handles amerikanske selskaper med en rabatt på 50 pst, disse har ingen gjeld, vil snart betale store utbytter og har tette bånd til kundene. Så kommer risikoen for ytterligere utvanning, slik at NAV per aksje faller videre, selskapet trenger påfyll snart. Så er det den forferdelige historien til selskapet etc. Dersom riggene går til Afrika, noe jeg tror de gjør, er det jo bra for nord - sjø markedet. Markedet bestå av under 30 flytere og 2 rigger færre har stor betydning. Da er tiden med lave rater i Nordsjøen er over, og de skal i større grad følge internasjonal rater som er på vei opp. På Jack up siden har kapasitet gått ut av markedet, som nå er i ferd med å stramme seg til betydelig, og jeg oppfordrer alle å ta en titt på shelf, hvor det virkelig er i ferd med å løsne etter megakjøp i Nordsjøen. La oss håper på to kontrakter på 400 000, men jeg tror ikke markedet er der enda.
5198
17.07.2022 kl 12:26 4833

Jabbefly skrev Innlegget er slettet
Høres rart ut det er på Bollstad det mobiliseres nå så er denne som skal først ut, Mira kommer garantert etter men her er jeg usikker på når det skjer noe ikke hørt noe som er sikkert der ennå.
Slettet bruker
17.07.2022 kl 13:14 4779

Bollsta starter opp borring i november. Det er det eneste som er sikkert.
Blackbird
17.07.2022 kl 13:26 4788

Er det noe info om lengde på kontrakt?
5198
17.07.2022 kl 13:36 4767

Hjelper nok veldig når vi får bekreftelsen fra selskapet om at Bollstad har fått kontrakt men skal denne virkelig etablere seg på et mye høyere nivå må vi få begge riggene på kontrakt, eller det må fusjoneres med ODL. Fusjon er det jeg hadde sett på som den beste løsningen tror også dette er mest sannsynlig og er grunnen til at de ikke hentet mer penger i siste emisjon.
Viro
17.07.2022 kl 16:24 4579

DocAntle skrev Innlegget er slettet
Hvorfor i alle dager skulle Mira kostes på 1 mrd for å borre?
Tøys
Bolster
17.07.2022 kl 16:28 4571

Det er to brønner for Shell utenfor Namibia. +- 8mnd kontrakt. Da er ikke seilingen tatt med.
At noen påstår Mira må oppgraderes for en mrd.. er bare tull. Men at det må brukes et betydelig beløp der iforhold til hva NOL har/må hente er det ikke tvil om. Er ikke gratis det som må gjøre på Bollsta nå om noen tror det.
Blackbird
17.07.2022 kl 19:02 4394

Takker for info. Er dette kostnader som NOL må ta for klargjøring for oppdrag eller noe Shell dekker ihht kontrakt. Oppgraderinger for tilpassing for oppdrag dekkes vel av den som kontrakterer.
Sjæfen
17.07.2022 kl 20:04 4288

Det er det ingen andre heller som har funnet, men det kommer :-)