Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 434984

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
ullebusten
27.09.2022 kl 18:09 3890

Dette var festlig lesing, Long! Takk, fikk meg en god latter - vi kjører på!! 👌👌😂😂
Slettet bruker
27.09.2022 kl 19:03 3842

Bedre å komme inn billig en dyrt, med en rabatt på 60% på Nav er det vel en ok inngang, var på 16 for 3 måneder siden, 25% rabatt mot forrige emisjon for en måned siden.
Dobler eksponeringen for hver krone den faller, skulle en klare å få et snitt på 8 vil det være bra.

Når ryktene igjen begynner å løpe på Mira, vil aksjen begynne å gå og de kan eventuelt hente det de mangler på ok aksjekurs igjen.
Når begge disse riggene er på kontrakt, tror jeg selskapet blir solgt

Rigg stiger omsider igjen i aftes, etter store fall over dammen.
Redigert 27.09.2022 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Gozilla
27.09.2022 kl 19:13 3833

Nei når Mira får kontrakt så skal det jo en Mega emisjon til.
Dette er opplysninger fra sjefsdusten!
Slettet bruker
27.09.2022 kl 19:35 3816

Har du fått rotet deg inn i Cool nå ?

Pen oppgang i Usa rigg nå
Redigert 27.09.2022 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
BarrenWuffet
27.09.2022 kl 20:38 3758

Longs påverkan i kursen är lika obetydlig som en pissdroppe i havet, därför är det komiskt att han ens försöker. Mest tragiskt, men lite komiskt är det allt. 😁
Slettet bruker
28.09.2022 kl 10:01 3611

Ser ut som det fint skal gå an å få et snitt på 8 kroner her
ullebusten
28.09.2022 kl 11:08 3554

Nei intet i Cool, sitter stort sett i rigg og oljeservice. Hvem hadde trodd det var tryggere enn laks..! :) Komfortabel med at rigg vil gjøre det vesentlig bedre fremover enn markedet generelt.
Buddydeniro
28.09.2022 kl 15:24 3419

Enig i den analysen. Sier vel litt om status i verden når rigg plutselig er en trygg(ere) havn...:)
Slettet bruker
28.09.2022 kl 16:45 3372

Rigg går bra i statene i dag, men ikke Nol.
Ser ut som 9,3 var litt for dyrt:-)
Får vel legge ordrene ned på 8
Redigert 28.09.2022 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
ullebusten
28.09.2022 kl 18:54 3291

9,3 er nok ikke dyrt, men kan hende vi får enda billigere aksjer (8,-?). Jeg tror for øvrig riggaksjene er i ferd med å bunne ut for nå.
Slettet bruker
28.09.2022 kl 19:25 3258

Ja hva kan komme i denne på Fredag? Kontraktinfo
Redigert 28.09.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Gla-tronder
28.09.2022 kl 20:15 3548

A/s/l?
Slettet bruker
28.09.2022 kl 20:35 3699

28,5% under kontrakts melding, 26. aug emi betydelig overtegnet


Knegg knegg knegg
Redigert 28.09.2022 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2022 kl 18:20 3035

Hva skjedde med caset? Er det helt dødt? Ser det snakkes om en kontrakt på Mira i februar på Odfjell tråden...
NHH78
04.10.2022 kl 19:19 2999

Ikke like mye trøkk her nå, men det kan fort blusse opp igjen! Når Blackford Dolphin som er bygget på 70-tallet får kontrakt(mld i dag) så kommer nok mld her snart også! Er anbudsrunder på gang både for Mira og Hercules.

Caset har fortsatt veldig bra oppside! Prisen i dag er nede på i overkant av 300MUSD pr rigg. Ikke tale om noen hadde fått kjøpt riggene til under 400MUSD pr enhet. Bollsta tror jeg fort man kunne fått 500MUSD for.

Men si 400 i snitt da(low case) Så er det røflig 20 pr aksje inkl konvertering av Sterna. 500MUSD for Bollsta så kan man putte 6 nok til på kursen. Beste indikasjonen på at dette er et bra case fortsatt er interessen i emisjonen nylig på 12,60! Den ble flere ganger overtegnet.

Så tålmodighet her er lik god avkastning!
BarrenWuffet
05.10.2022 kl 00:19 2843

Kommer behövas mer pengar snart och uppgraderingar på Mira för att få den i arbete. Vågar vi gissa på $60-80 nya miljoner?

BGO
05.10.2022 kl 00:58 2833

…og når oppgraderingene er gjort. Kontrakten underskrevet for en periode i Afrika , er bruda så pynta og attraktiv at beilerne ligger langflate. Det pleier det å bli norske fjelldollar av. NOL sine damer er på vei fra å være de siste peppermøene til å endelig bli gift. Jeg kommer til å hylle ekteskapet, gi min tilslutning og ønske ekteparet lykke til på ferden.
ullebusten
05.10.2022 kl 08:26 2714

Fint å endelig se Bollsta på fjorden igjen! :)
NHH78
05.10.2022 kl 17:11 2601

Kult! Blir spennende å følge ferden videre! Om Bollsta leverer varene i Namibia de neste 12-18 mnd har riggen solide forhandlingskort til å lande en kjempekontrakt på norsk sokkel igjen fra midten av 2024 og utover igjen!
Slettet bruker
07.10.2022 kl 12:16 2269

Fint det, en trøst i elendigheten.
Begynner endelig å skje noe i Seadril,
Ikke så rart kanskje, når de er gjelds frie og handles på 0,3 av Nav og er i dividende posisjon allerede i q1-23
Nol er jo milevis dyrere en Sdrl, selvf er det oppside her likevel, men skjer neppe stort før den andre riggen får arbeid.
Mens en venter i Nol er det greit å nyte oppgangen som kommer nå fortløpende i Sdrl, fordelings nøkkelen i investert kapital er også deretter.
Redigert 07.10.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
NHH78
07.10.2022 kl 13:03 2357

Jeg har både NOL og SDRL, og det kan skje positive kursdrivende ting på kort sikt i begge selskapene! Men jeg tror kursen i NOL dobler seg før SDRL dobler seg!

NOL kan havne både i ODL og SDRL og det kan skje Ila 2-6 mnd(når begge riggene er på kontrakt for å få maks ut av et salg) NOL vil neppe bestå som selskap alene og Fredriksen skal nok selge eller bruke aksjen som valuta for å sikre seg et godt jafs av Odl eller sdrl(sammen med cash)

Sdrl kommer til å bygge videre gjennom M&A (sluke eksempelvis NOL, Odl,Dvd) eller fusjonere med Val.. men disse tingene tar litt lengre tid enn det vil ta å flippe to attraktive NOL-rigger i et hett marked!
Slettet bruker
07.10.2022 kl 13:16 2387

Er helt uenig , kursen i Sdrl dobler seg lenge før Nol i et normalt aksje marked, Nol som allerede prises høyere en Sdrl.
Unntaket er selvfølgelig ved et eventuelt oppkjøp/ Fusjon og hvem som fusjonerer først.

En skal huske at dagens Nav i Nol ligger i underkant av 18kr, mens Nav i Sdrl ligger over 600kroner.
Nol brenner cash og trenger mer cash, Sdrl er gjeldsfritt etter rigg salg og genererer penger.
På toppen av det hele aner vi svært lite om hvor mange nye aksjer Nol vil måtte trykke, kommer jo an på hvor lang tid det tar å få siste rigg i arbeid.

En fusjon i Sdrl med et eventuelt ´Amerikansk´ selskap kan komme lenge før Nol fusjonerer,
Seadrill ledelsen har gang på gang poengtert muligheten for å konsolidere med et annet selskap.
Nå rigges det i Drillen og all gjeld forsvinner, klart de er attraktive for å bli kjøpt opp.

At rabatten i Sdrl er langt større en i Nol trenger vi i alle fall ikke diskutere, så kan en spørre seg hvorfor det er slik, jo selvfølgelig fordi bankene eier Sdrl, men det vil antagelig vis forandre seg drastisk før nyttår, da pengene fra rigg salget triller inn på konti og en trolig ser store omrokeringer vedr aksje eiere i Sdrl innen kalenderåret slutt.
Redigert 07.10.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
NHH78
07.10.2022 kl 14:05 2344

Vi får nok bare være enig om å være uenig ift hvem som dobler børskursen først, men de små fiskene i dammen er gjerne de som blir spist først.. NOL må hente penger for å reaktivere Mira, men dette kan også bli bakt inn i et regnestykke om salg av selskapet annonseres samtidig!

Ellers er jeg veldig nysgjerrig på hvordan du kommer frem til NAV i NOL på i underkant av 18 nok pr aksje :) Kan ikke du utdype den? :)
Redigert 07.10.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
R19
07.10.2022 kl 14:41 2320

350 millioner per rigg så kommer du til ca 18 kroner.

Er det virkelig noen som vil betale 350 millioner for riggene når du kan kjøpe Seadrill i dag under 200 millioner usd for drillshipene, og få resten av selskapet gratis. Drillship burde være mye høyere priset enn en he semi slik markedet er. En he semi får ikke 500.000 i rate.

Problemet til nol er at det er høy risiko, det kommer mest sannsynlig en emisjon, selskapet har ikke cash til å aktivere mira. Hvis neste emisjon igjen kommer under nav vil selskapets nav igjen falle slik det har gjort de siste emosjonene.
Al_papi
07.10.2022 kl 14:48 2457

Haha:) skulle gjerne også likt hvordan man kommer frem til NAV I NOL på 18 pr aksje!

I balanseregnskapet prises riggene til i overkant av 900MUSD (noe jeg tenker er low/base case i dagens marked) Gjeld inkl Sterna er på ca 480MUSD. Inkl litt cash så er EK røflig 450MUSD

Tar man med konvertering av 15MUSD av Sterna gjeld til 0,5 dollar pr aksje så ender selskapet opp med ca 165 mill aksjer..

NAV i dollar 450/165 = 2,72
Dollarkurs: si 10,6 da..

Nav i Nok: 28,9..

Så ja, spent på hvordan man regner seg frem til NAV på 18 i Nol :)
R19
07.10.2022 kl 14:53 2460

Nei, bokførte verdier i regnskap og nav er to forskjellige ting. Nav er ikke 900 for riggene. Nol taper flere millioner nok hver dag frem til bollsta er på kontrakt. Store beløp i renter og holde riggene stacked. Ingen riggselskap prises til nav, noble, valaris og diamond prises til under 50 prosent av nav. Det er selskaper som har minimalt med gjeld og god kontraktsdekning.
Redigert 07.10.2022 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
NHH78
07.10.2022 kl 15:11 2445

Haha :) 350MUSD pr stk for to av de nyeste semiene i markedet ja! Nettopp.. Fredriksen hadde nok solgt på flekken om han hadde fått det supertilbudet :)

Spesielt mtp at det koster røflig 800-900MUSD å bygge tilsvarende nye rigger i dag!

Men ellers er jeg ikke uenig i at Sdrl er et godt kjøp, har aksjer der selv! Men dere er på bærtur ift NOL-caset. De taper penger pt ja, men er verdt mye for et nytt selskap med solide pengekasser (som Odl og Sdrl) som kan dra mye CF fra riggene fremover..

Ellers litt synd at mange av drillskipene til Sdrl er låst inne på rater godt under markedspris i mange år.. Dessverre, men ja de tjener penger og er underpriset de også :)
Slettet bruker
07.10.2022 kl 15:14 2511

Seadril selger rigger for 6 milliarder kroner, markeds verdi 14 milliarder.

Når selskapet får pengene inn på konti, kan de teoretisk kjøpe ut 50% av egne aksjer selskap fra bankene.
La oss si de kjøper på 50% av selskapet på 300 kr, 50% rabatt mot Nav og sletter aksjene.
Hvorfor skal Sdrl nedbetale gjeld, eller kjøpe noe som helst så lenge de har en slik mulighet.
Kanskje har Sdrl og enkelte av de som ufrivillig er eiere i selskapet en slik avtale på hånden allerede.

Nol må ha cash og vi vet ikke når neste enhet får arbeid og hvor mange nye aksjer JF skal gribbe til seg og til hvilken rabatt mot Nav.

Og her sitter vi å diskuterer hvem av de 2 selskapene som vil dobble seg først.
Gozilla
07.10.2022 kl 15:36 2498

Jeg går ut i fra at Seadrill har en egen tråd for sine interessenter på dette forumet.
Vennligst fortsett å diskuter Seadrill der.
Dette er en Nol tråd.
R19
07.10.2022 kl 15:36 2525

Nav er maks 350 mill usd per rigg. Selvfølgelig ønsker Fredriksen en god pris og det har egentlig lite å si for han om han blir med i en emisjon på noen hundre millioner nok. Fredriksen som setter en eventuelt emisjon i selskapet og han vil uansett beholde sin eierandel og han kjøper gjerne under nav. Det er verre for småaksjonærene som sannsynligvis blir utvannet igjen.

Skulle riggene bli solgt til eksempelvis Odfjell så blir han aksjonær der. En fusjon vil betales i aksjer. Hva tror du Odfjell vil betale for riggene? Odfjell aksjen prises også langt under nav. Hvis det blir en emisjon blir det nav/nav samt justering for backlog. Nol aksjonærene blir en liten del av aksjonærene i en eventuelt Odfjell fusjon. Nav nol 20 og nav odl 40-50, da får man maks 0,5 odl aksjer per nol aksje.
Redigert 07.10.2022 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Gozilla
07.10.2022 kl 16:34 2486

Emisjon overtegnet på 12,6 å du mener man får 12,3 ved en eventuell fusjon ?
Drøm videre.
R19
07.10.2022 kl 16:48 2566

Hvor lengere tid det tar blir nol svakere og odl sterkere. Nol taper penger hver dag, odl tjener penger og betaler ned gjeld.

Bollsta som nylig fikk kontrakt tjener vesentlig mindre enn alle riggene til odl. Selv om mira får kontrakt vil selskapet ha vesentlig mindre overskudd per rigg enn odl. Odfjell er et ordentlig riggselskap, nol eier rigger. Det er en stor forskjell.
Redigert 07.10.2022 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Gozilla
07.10.2022 kl 17:07 2577

Det er selvsagt det som betyr noe.

Alder og tekniske finesser betyr ikke noe.
R19
07.10.2022 kl 17:15 2755

Jeg betaler mer for riggen Atlantic fra 2009 som har arbeidet hele tiden siden den kom ut fra verft enn ulykkesriggen mira. Mira er fra 2015 og vært på verftene i mange år, jobbet maks to år, og igjen i opplag. Også dårligere spec enn Atlantic.
Redigert 07.10.2022 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
NHH78
07.10.2022 kl 17:22 2742

Al papi skriver jo vitterlig ikke at NAV er 900 for riggene..! Les regnestykket en gang til..

Verdier/cash minus gjeld her er på røflig 450MUSD - der har du NAV et ditt i NOL. Fordelt på 165 mill aksjer(ved Sterna konvertering) så har du 2,72 dollar pr aksje i NAV

Så NAV i nok er bortimot 30 pr aksje som Al papi er inne på.. Ikke 18 som enkelte bare slenger ut i luften. Alle får lage sine egne regnestykker, men en viss realitet må man i hvert fall ha!
R19
07.10.2022 kl 17:38 2888

Greit det, men da gjør du det samme på Odfjell og du får 50-60 kroner aksjen. Igjen så får du maks 0,5 odl i en fusjon. Da regner du også bare riggverdier. Alle her er vel enig om at Odfjell tjener mer per rigg. Mira har ikke kontakt og bollsta tjener mindre enn gjennomsnittet til odl.
Redigert 07.10.2022 kl 17:41 Du må logge inn for å svare