Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 307375

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
SEE
07.10.2022 kl 18:08 4486

Når var Mira fra sier du, og hvor mange år mener du den har ligget på verft?

Mira lå mange år «nesten» ferdig før NODL kjøpte riggen. 2019 kommer med en historie. Antar det er poenget til R19.

Interessant utveksling i ettermiddag. Det jeg tar med meg er at de fleste riggselskapene skal opp. Hvem og når vil tiden vise.
Personlig foretrekker jeg NOL, ODL og SDRL. For øvrig uten rangering
R19
07.10.2022 kl 18:31 4702

West Mira ble bestilt i 2012, og vært ferdigstilt mer eller mindre fra 2015. Det er ikke en 2019 modell. Seadrill bestilte også noen drillship fra.samsung i 2012. De ligger også på verft. Hvis noen kjøper de i 2023 vil du si at de er fra 2023?
Redigert 07.10.2022 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
tournelon
07.10.2022 kl 18:50 4688

Du må glemme hva det koster å bygge en ny rigg i dag. Det bygges ikke nye rigger lenger, alt handler om å vedlikeholde eksisterende rigger lengst mulig. For at riggselskaper skal bygge nye rigger i dagens marked, så må en operatør gi dem et oppdrag med en fast kontrakt i 5-8 år med en relativt høy rate. Litt som Equinor gjorde med Cat D riggene. Tror du de angrer litt på at de har betalt 200k per dag over markedspris de siste 6-7 årene?? Det er mer eller mindre ingen operatører som er villig til å låse seg til slike kontrakter lenger.

West Bollsta var godt spec'et da den ble bygget, og det skyldes hovedsakelig at det var Dolphin som bestilte riggen. Mira derimot ble bygget på på spec fra Seadrill, og der har man spart på det som spares kan (i god Seadrill ånd).

Det er tvilsomt om noen vil gi mer enn 350musd per rigg i dagens marked. Har du sett andre rigger som er i nærheten av å gå for disse summene?
SEE
07.10.2022 kl 18:51 4688

Den er grei, da er det feil informasjon på hjemmesiden til Nol og odl. Med den regnemåten, er det feil alder på veldig mange rigger.
Egentlig uvesentlig, er uansett spennende nå som Mira mest sannsynlig også har kontrakt. God helg til dere alle.
R19
07.10.2022 kl 19:08 4716

Det er nesten ikke bestilt nye rigger etter 2012-2013. Deepsea Aberdeen ble bestilt litt før west Mira, men er en 2014 modell og west Mira "2019". De nyeste riggene i dag på markedet ble ferdigstillt 2014-2015 Transocean bestilte to drillship fra sembcorp i 2014 og de blir levert i år og neste år. Ellers prøvde awilco bygge rigger og de fleste vet hvordan det gikk. Helt riktig som det nevnes over at det skal et utrolig sterkt markedet til for at det blir bygd flere nybygg.
zavva
07.10.2022 kl 19:20 4818

Og hva viser historien skjer med ratene når det ikke bygges ny kapasitet? Om det kun bygges nye rigger i et ekstremt godt marked og ledetiden er la oss si 3 år? Ja da ser vi vel nybygg i markedet tidligst i 2027. Ratene kommer til å eksplodere. Enig i at NOL, ODL og Seadrill er svært spennende nå. Er selv ganske så sikker på at NOL er slukt innen utgangen av Q1 23.

Mange her som er skråsikre på at det må hentes store summer for å få Mira på rate. Det blir en stor overraskelse når der viser seg å være feil.
Redigert 07.10.2022 kl 19:41 Du må logge inn for å svare

Fint å se mange gode innspill fra mange kompetente skribenter!

Ratene vi nå ser på lange kontrakter i Norge tegner et bilde som gjøre alle riggene vi diskuterer til pengemaskiner. TO Norge-kontrakten sementerer potensialet for Mira og Bollsta, i min verden. Atlantic, Mira, TO Norge, Bollsta. Same-same, alle riggene vil være ettertraktet med riktig manager - det er tross alt moderne HE-rigger (og ja jeg vet at ODL sine er mest effektive, men som poengtert vil ikke markedet bli tilført nye rigger). 450kUSD pr dag, 550kUSD, betyr ingenting med dagens prising - alt må opp.

Markedet ligger i dag langt foran aksjekursene. Det gjelder VAL, NE, SDRL, ODL, NOL. Pick your bet, or a combination!

Vi er alle enige, og da betyr ikke 350mUSD - eller 400mUSD noe. Bytteforhold 0.5 med ODL? Helt greit. ODL med NOL sine rigger på gode lange kontrakter vil sprute cash. ODL i 40,- det betyr NOL i 20,-

Det eneste som er sikkert er at JF mfl ser det aksjemarkedet ikke ser. Rigg er upopulært, og langt fra grønt, det blir fort glemt når utbyttene kommer.

Jeg tror uansett at samtlige aksjer nevnt over vil gi fantastisk avkastning i årene fremover. NOL var jeg redd for emisjoner, frem til forrige - det er tett og slett ikke mulig å sette «23.12» emisjoner i dagens marked.

Nevn en bransje med bedre utsikter.
NHH78
07.10.2022 kl 20:39 4822

Jeg sier ikke at NOL eller andre oppnår en pris på 800-900MUSD for godt utstyrte nyere moderne semier om de skulle selge, men det er faktisk det som det ville koste i dag å bygge nytt! Og nei, det bygges ikke nye rigger, og ja det vil bli j.. stramt om noen år når alle oljeselskapene skal ha rigger til prosjektene sine!

Husk at Northern Drilling(før riggene ble skilt ut i Northern Ocean) ble kjøpt for hhv 365’ og 400MUSD(Bollsta) Dette ble i 2018 betegnet som et meget gode kjøp! Så nå i 2022 når vi som de fleste spår står overfor mange gode år innen rigg så er ikke disse riggene til NOL verdt mer enn 350MUSD pr stk altså?

Jeg tror Mira også havner i Afrika og når riggene er tilbake derfra(forhåpentligvis beviselig med sikker og god Odfjell-drift på CV-en) så vil disse riggene ha potensiale til å sikre seg lange kontrakter her hjemme (i lys av alle PUD’er som leveres inn)

De neste 9-12 mnd kommer det nok til å skje mye M&A, i løpet av den tiden skal du få sammenligningsgrunnlaget ditt for å prise disse riggene. Men om noen hadde bydd under 400MUSD pr NOL enhet i dag, er jeg 100% overbevist om at svaret hadde blitt nei! Riggene har potensiale til å lande lengre kontrakter med Odl som manager og da tror jeg vi fort kan se en pris godt oppe på 400MUSD-tallet.

Jøllis
07.10.2022 kl 20:46 4876

Hva tilsier at det ikke må hentes mye penger for å få mira på rate? Ble det hentet betydelig mengde penger for å få bollsta på rate? Ble aksjonærene vannet ut? Var bollsta den riggen som nettopp hadde gått av rate og mira den som lengst har vært stacket. Har man skrevet i børsmeldingen at man skal hente mere penger i form av lån, emisjon eller annet vis?

Det meste av rigg priset idag godt under nav, å tro at sdrl, ODL eller valaris vil være villige til å betale opp mot nav den nærmeste fremtid er utopisk. Da må det komme lange høye rater, og da kan liksågodt jf sitte på nol som eget selskap. Rigg kommer til å bli priset med lavere p/e enn tidligere sykler. Akkurat som E&P. Lavt priset, men saftige utbytter.
zavva
07.10.2022 kl 20:51 4877

Helt enig Ullebusten.

Angående Mira og kapitalbehov:

Har bare en vag antagelse om at «PTIL» i Nigeria er hakket mer samarbeidsvillige enn her på berget. Og dermed en rigg fra 2019(15) neppe trenger å oppgraderes for hundrevis av millioner for å få jobbe et års tid. Men jeg kan ta feil - kanskje det er strengere med «SUT» i Afrika enn på norsk sokkel. Om ryktene stemmer (noe de gjorde med Bollsta) og Mira skal være i Nigeria februar 2023 så har en ikke veldig god tid på seg til å bruke alle disse hundrevis av millionene et par her inne mener det må hentes for å få henne klar. Tror selv på en hybrid med emisjon/lån. Kanskje 20/20musd?

Ved kontrakt kan et eventuelt kapitalbehov også dekkes med lån. Type brolån eksempelvis med Sterna frem til oppkjøp/fusjon er på plass. Da vil mange sitte med skjegget i postkassen og lure fælt på hvorfor de ikke var inne. Glem ikke at Hemen og Hayfin har snittet betydelig ned gjennom de to siste emisjonene.
Redigert 07.10.2022 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Det nok ganske bra det R19 her skriver, 0,5 Odl er nok der det vil ligge, hvis det kommer noe med Odl.

Siste emisjon har lite med dette å gjøre, det var penger selskapet trengte, en kan godt si det var for å overleve.
Siste emisjon ble satt på et ´høyt´ nivå, pga risiko apetitten i drill/ olje casene, senere har vi sett at den høye emisjons kursen ikke var annet en en fin sjanse til å selge aksjer, på volum, det ble omsatt mye aksjer dagene rundt emisjonen.

Vi vet også at en enhet ikke har jobb, så selskapet brenner penger, jo lengre tid det tar jo mindre blir igjen i selskapet og jo mer penger må de hente i neste korsveg.
Når denne riggen får jobb, det blir jo kun en spekulasjon, det kan fortsatt ta lang tid.

Jo, har noen få aksjer her, men Nol er et av de selskapene jeg invester minst i og har minst forventning til kortsiktig.
Det finnes så utrolig mye bedre rigg case der ute, med langt større oppside en Nol, som prises lavere en Nol.
JF gir nok blanke f i dette selskapet, holder bare liv så de ikke går konkurs, noe oppkjøp/ fusjon blir det neppe her lenge etter at siste rigg får kontrakt
Redigert 07.10.2022 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Jøllis
07.10.2022 kl 21:02 4897

For sterna og jf vil det være mere profitt i å ta en rettet emisjon. Vanne ut andre aksjonærer og de får pengene igjen ved oppkjøp/fusjon. Mest logiske er emisjon.
NHH78
09.10.2022 kl 17:17 4577

Bare så det er nevnt så har ikke jeg sagt at jeg tror NOL vil oppnå NAV ved et salg i nær fremtid! Men jeg har sagt at skulle de legge ut riggene for salg eller noen kommer på banen og byr, så går ikke disse for en krone under 400MUSD pr rigg - og det utgjør røflig 20 nok pr aksje.

Ellers skulle det snart komme en gledelig nyhet om at Mira har sikret seg jobb, så tror ikke jeg det vil være noe problem å hente inn penger i samme slengen til å få riggen klar til jobb! Det var en smal sak sist ifm Bollsta der emisjonen på 12,6 var flere ganger overtegnet. Får Mira en «kom i gang igjen» - kontrakt på rundt 300.000 pr dag begynner yield å se veldig bra ut ettersom egenkapital er priset så lavt.. Så kommer den virkelig store oppsiden om Odfjell får sving på riggene og Bollsta og etter hvert Mira leverer varene! Da har man veldig gode kort på hånden fra midten av 2023 av når oljeselskapene skal sikre rigger til 2024 jobbene og utover. Så alfa og omega at riggene gjennomfører sikre og effektive operasjoner, det er her risikoen etter mitt syn ligger i selskapet. Da kommer alt det andre på plass av seg selv! Forrige emisjon var ryddig og 15MUSD av Sterna gjelden blir konvertert til aksjer den dagen selskapet selges/fusjoneres..

Og ellers er det ikke et spørsmål OM Mira får kontrakt, men her er det bare snakk om når! De brenner litt av arbeidskapitalen som ble hentet i aug, men når Bollsta straks begynner å dra inn 339.000 dollar om dagen er det ikke mye cash de brenner.

Interessant lesing, med ny giv og lite fokus på tidligere poengterte utfordringer..:

https://www.northernocean.no/wp-content/uploads/2022/09/Northern_Ocean_-_Pareto_2022_FINAL.pdf
Redigert 11.10.2022 kl 20:57 Du må logge inn for å svare

Nå er denne nede på 8-tallet og begynner å bli mer interessant ift risk/reward. For å kunne regne på caset; hvor mye $$$$ kreves for å få Mira mobilisert? Noen som har et edruelig estimat?
tournelon
13.10.2022 kl 11:54 4097

Jeg har sagt 100 musd før, men tror kanskje det var litt høyt. En plass mellom 50-80 musd er nok realistisk.
Jøllis
13.10.2022 kl 12:33 4233

Hvis man tar 65 MUSD og bruker dollarkurs på 10 samt emisjonskurs på 10 blir det 65 millioner flere aksjer. Det er her risikoen for NOL ligger.
BGO
13.10.2022 kl 12:44 4236

Med Sterna i ryggen, en flåte som har en utnyttelse på 100% og fremtidsutsikter som er positive. Hvorfor er du så bombastisk på at det kjøres en fullskala emisjon?
Jøllis
13.10.2022 kl 13:09 4410

Når har det ikke kommet en fullskala emisjon. Hva sier historien til NOL? Ingen banker som idag kaster penger på riggselskaper. Ved fullskala rettet emisjon får JF økt eierandel og utbyttene kommer raskere. Men jeg kan veldig godt ta feil.
BGO
13.10.2022 kl 13:31 4524

Kan JF øke eierandelen sin uten å legge inn bud på hele selskapet? Det handler vel evt mer om å beholde sin eierandel og få en lavere inngang ved en emisjon.
Jeg har fortsatt håp om at det ikke blir en emisjon, men frykter mer at vi må forvente at det kommer en melding om amalgamtion mellom Hayfin og Hemen. Hos meg er derfor risikoen i caset mer hva fairvalue settes til av ett meglerhus, enn hva en evt emisjon havner på. Risiko er det i caset definitivt uansett hvilken tilnærming man har, men oppsiden er fortsatt betydelig. Såfremt Scott McReaken gjør jobben sin (ikke opplest og vedtatt det) og JF/Hayfin ikke torpederer NOL raketten nå rett før take off.
Barbera
13.10.2022 kl 23:07 4510

Hva er referansen du bruker for dette estimatet? La oss ta utgangspunkt i 80 MUSD og at halvparten er utstyr og halvparten er tjenester/arbeid. Det betyr i tilfelle 250-300 årsverk med arbeid. Det høres veldig høyt ut.
NHH78
14.10.2022 kl 06:57 4493

Wintershall investerte vel 30MUSD i Mira for å klargjøre den til arbeid(utstyr de vel også plukket av og tok med seg når de sa opp kontrakten) Når Mira skal i gang igjen tipper jeg også noe av utstyret kan bli leaset av Odfjell Technology så har du mindre cash up front, men betaler heller løpende på en leasingavtale. Blir ikke samme behovet for å trykke aksjer, men gir fra seg litt mer cashflow. Men cashflow kommer uansett til å bli veldig god når markedet for alvor strammer seg til i 2024.. Da tror jeg begge disse riggene er tilbake fra Afrika og har rater på nærmere 400.000usd på norsk sokkel.
tournelon
14.10.2022 kl 07:58 4471

Det skyldes flere ting. Da riggen gikk på kontrakt for Wintershall, så var den ikke klargjort nok, men Wintershall hadde hastverk med å komme i gang, og Seadrill/NOL hadde ikke penger til å utbedre feil. Som nevnt tidligere var også Mira vesentlig dårligere spec'et enn Bollsta i utgangspunkt.

Mira har nå ligget i opplag i halvannet år, og selv om det er et såkalt varmt opplag, så er det en absolutt minimumsbemanning som har vært på riggen i denne perioden. Det er derfor veldig mye utstyr om bord på riggen som må overhales eller byttes ut (morkne slanger og pakninger, rustdannelse på alt mulig rart, osv).

Dette kommer på toppen av alt som må tilfredsstilles for å få ny SUT på riggen, og dette vil inkludere alle punch'ene som Seadrill skulle ha lukket (men som de ikke gjorde), samt alle andre nye funn.

Rigginntaket av Bollsta vil fremstå som en drøm sammenlignet med Mira, men selv klargjøringen av Bollsta har kostet en god del. Dette til tross for at riggen kom mer eller mindre rett fra oppdrag for Lundin (og fungerte helt fint da den gikk av kontrakt).

Rigger er store og komplekse maskiner, og spesielt CS60 riggene stiller store krav til vedlikehold. Det er for eksempel langt flere som jobber i teknisk avdeling på en CS60 rigg enn på en GVA7500 eller GM4000.

Mulig Odfjell klarer å gjøre det billigere, men jeg mistenker at dette blir en dyr affære.
DocAntle
15.10.2022 kl 08:39 4473

Du snakker som om Mira blir værende på norsk sokkel
Jøllis
15.10.2022 kl 11:43 4452

SUT handler mye om at man har orden i sysaker rundt QA og HSE samt noen særnorske tekniske krav som burde være innfridd da den hadde SUT. ODL vil nok ha tilsvarende system og vite at ting er i orden tilsvarende å ha SUT selvom den trolig ikke skal på NCS. Oppsiden er å ta den tilbake på NCS. Omdømme skade ved et uhell er stor.
tournelon
15.10.2022 kl 13:10 4401

Selv om riggen skal på et kortere opphold i utlandet, så kommer Odfjell til å ville få riggen på et nivå som gjør at den relativt enkelt kan operere på norsk sokkel igjen.

Uavhengig om den skal operere i Nigeria eller Norge, så trengs det heftig med vedlikehold og oppgraderinger på utstyr som har manglet nettopp dette de siste 2-3 årene.
BGO
15.10.2022 kl 13:44 4514

Den oppgradering vil da føre til verdiøkning og en mer attraktiv riggflåte også ved ett salg? Det høres ut som at det er en eventuell emisjon med penger rett ut vinduet.
Jøllis
16.10.2022 kl 14:29 4507

Ikke penger ut av vinduet, men hva gjør en kraftig økning av aksjer med oppsidepotensialet. Og hvis man sier at markedspris for en He semi er 400MUSD, er mira verdt 400 minus aktiveringskost. Altså. Ingen verdiøkning hvis man anslo at den var pr dags dato verdt 400.
R19
16.10.2022 kl 15:22 4572

Selskapet kom på børs til 49 kroner og da satt de verdiene på riggene til 400 millioner usd. Etter flere emisjoner er ca 20 på riggverdier 400. Neste emisjon vil komme og trekke ned oppsiden enda mer. En skal ikke se bort i fra at en aksjekurs på 15 vil være riggverdi på 400, og kanske enda lavere slik børsklimaet utarter seg. Kjøp riggselskaper som ikke trenger penger. Det finnes mange: noble, valaris, diamond, Seadrill, Odfjell. Riggverdiene i disse selskapene prises til ca 200 millioner per drillship. Drillship tjener bedre enn en he rigg.

Nol kan ikke ta opp mer lån, og derfor blir det emisjon. For at selskapet skal klare betjene gjelden må de ha nærmere 400 i rater og det vil ta mange år før de får det.
Redigert 16.10.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare

Noram drilling og Seadril er vel begge så å si gjeldsfrie, fine JF rigg case med godt dividende potensiale når aksje markedet skyr forgjeldet olje/ offshore som nå.

En kan si mye om JF, en gjenganger er at det virker som giring dagenes tid for lengst er forbi i systemet, en må derfor bare belage seg på at her kommer en emisjon til, type stor for å få gjeldsgraden radikalt ned.
Selvfølgelig skal da JF ha den rabatten han fortjener, så han har mulighet for å ta igjen noe av det tapte.
Redigert 16.10.2022 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
NHH78
16.10.2022 kl 20:52 4494

Har jo ingenting for seg å snakke om snøen som falt i fjor(eller her for mange år siden) er jo helt uvesentlig hvilken kurs selskapet gikk på børs til når man skal ha en formening om hva selskapet kan være verdt fremover! Det som betyr noe er at Bollsta gjør den jobben de skal og at Mira blir klargjort og er klar for oppdrag Ila Q1(ryktene sier jo også at den skal til Afrika)

Så blir det nok en emisjon for å få Mira klar, men de kommer nok til å lease en del utstyr fra Odfjell Technology også så summene som skal hentes inn er nok høyst overkommelig! Investorene som tegnet seg i forrige emisjon på 12,6 var klar over at Mira også trengte penger uten av det stoppet de fra å være med i en emisjon som var flere ganger overtegnet…

Og siste avsnittet ditt! Må ha 400’ dagen for å betjene gjelden er bare sprøyt! De har 40MUSD i avdrag i 2023 og samme beløp i 2024. Fullt håndterbart med Bollsta på 340’ (bekreftet) og Mira (la oss si 300’ i første runde) Gjør riggene det bra i Afrika og kommer tilbake til Norge i 2024, kan de fort oppnå nærmere 400’ slik markedet utvikler seg! Og da vil det være uproblematisk å refinansiere resten av bankgjelden som forfaller i 2025 (310MUSD)
NHH78
16.10.2022 kl 21:07 4613

Takk for denne! Bekrefter hvilken fin oppside det ligger i aksjen selv om det blir en emisjon til for å få Mira klar!

NOL er fortsatt som overskriften i tråden sier, et asset play og det er mange store refinansierte selskaper som er på jakt etter gode assets.. Så for meg så fremstår NOL som en av de klareste oppkjøpskandidatene på Oslo Børs. Og da går ikke riggene for en krone under 400MUSD i snitt.. og da snakker vi en kurs godt over 20 nok pr aksje.
tournelon
16.10.2022 kl 21:55 4589

Nå er vel raten nærmere 270k når man tar hensyn til at mobilisering ned og tilbake igjen ikke er inkludert.
raider
16.10.2022 kl 22:33 4553

Godt å se at bortfall fra noen skribenter har gjort at edrueligheten har tatt seg noe opp her i tråden.
Etter Mira-skandalen og oppstartsproblemene med Bollsta har Northern Ocean vært ute i hardt vær. Sluttføringen med Seadrill var helt avgjørende for selskapets eksistens. I rettspapirene fremkom det at Seadrill ikke så det som hensiktsmessig å forfølge kravene deres mot NOL. De anså risikoen for høy og oppsiden for lav da de så begrensede verdier i selskapet.

Fredriksen og Hemen stod ovenfor to valg, salg eller oppbygging av selskapet. Skal man tro på ryktene så mislykket et potensielt salg på bakgrunn av et svakt riggmarked og Equinor som ikke ønsket riggene. Med det som bakteppe ble det for vanskelig for en kjøper å få gjennom en avtale.

Fredriksen og Hemen, hadde slik jeg ser det, kun et valg igjen på hånden. Det var å få i stand en avtale med DNB og deretter innhente nødvendig kapital. Emisjonen ble innhentet og satt til en opsjonspris. For å få til avtalen og tilføre nødvendig beløp måtte hovedaksjonæren få en gulrot (Sterna-opsjonen) på kjøpet for at det skulle være en interesse for å fortsette prosjektet. For å styrke selskapet fikk de Hayfin med på laget og deres godtgjørelse var å øke eierandelen sin til denne opsjonsprisen. I tillegg innebar refinansieringsavtalen en driftsavtale med Odfjell. DNB kunne på bakgrunn av dekke forlenge lånene i 3 nye år.

Den påfølgende mini-emisjonen på 40usd (nesten 3x høyere enn forrige emisjon) ble gjort etter kontraktsavtalen med Bollsta. Den kom som forventet og kommunisert fra selskapet. Siden Hemen og Hayfin kommiterte for sin eierandel så var det et svært begrenset beløp som skulle hentes eksternt.
Selskapet har kommunisert at en ny emisjon er nødvendig for å aktivere Mira og for å drifte selskapet videre.

Det er først når begge riggene er aktivert og er på kontrakt kan man sammenligne riggverdier opp mot Odfjell og Transocean sine. Som tidligere nevnt blir jeg overrasket om NOL ender med å hente inn mindre enn 60 musd når de skal aktivere MIra. Jeg tipper 60-90 musd er nærmere sannheten - et beløp som er avhengig av kravene fra kunde, Odfjell, markedet ved innhenting, fremtidig strategi og noe for å dekke opp for økende rentekostnader.
Odfjell Technology med sitt årlige investeringsbudsjett på 15 musd og fordeles på flere virksomhetsområder vil nok ikke ta del i så mye mer enn å klargjøre riggen. Selskapet har også mer enn nok andre prosjekter å bruke kapitalen sin på deriblant offshore vind. Sistnevnte har antagelig blitt mer "i vinden" ettersom den politiske motstanden mot elektrifisering av plattformene er økende.

Når det kommer til potensiell fremtidig transaksjon så blir jeg meget overrasket om det ikke ligger en kjøpsopsjon på riggene fra Odfjell. Jeg tviler på at andre riggaktører verken kan eller er i stand til å kjøpe riggene. Odfjell har ikke dårlig tid - de vil prioritere utbytte og har også en kjøpsopsjon på Yantai som muligens er mer "in the money". Odfjell har antageligvis kjøpsopsjon på West Hercules også. Jeg tviler på at Odfjell har hastverk med å benytter seg av de nylige mulige opsjonene før løpetiden går ut.

Jeg tipper følgende skjer fremover:

2022:
- Odfjell får en langsiktig avtale på Atlantic (og muligens Aberdeen) med Equinor og med AkerBP for Nordkapp
- Mira får kontrakt i Afrika

2023
- Bollsta får kontrakt på Rosebank, the Bay du Nord eller Wisting
- Odfjell kjøper Yantai
- Mira får mot slutten av året kontrakt på norsk sokkel

Våren 2024 (før refinansieringer)
Odfjell Drilling og Northern Ocean konsolideres med oppgjørsform i cash og aksjer. Bytteforholdet vil bestemmes på det aktuelle tidspunktet og vurderes ut fra ulike anslag fra meglerhus og interne vurderinger.


Andre interessante usikkerhetsmomenter i HSE-markedet er f.eks:
- Kjøper Seadrill eller Valaris, Odfjell Drilling? Andre transaksjoner?
- Hva skjer med West Aquarius? Skal denne fortsette i HSE-segmentet og i såfall hvem skal operere riggen?
- Hva skjer med Transocean riggene Cat-D og Spitsbergen/Barents? Hvor mange vil få en avtale med Equinor i den pågående store anbudsprosessen
- Hva skjer med Awilco riggene som Dolphin markedsfører? Vil de få en avtale med Equinor i den pågående store anbudsprosessen

Redigert 16.10.2022 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
HAS
17.10.2022 kl 07:30 4386

Da har Bollsta lagt ut på den lange reisa til Afrika. Vi hilser Bon voyage:)
Jøllis
17.10.2022 kl 09:01 4437

Andre events: Yantai har 2 søsterrigger i opplag, som hvis prisen er rett kan havne hos ODL enten på management eller M&A. Enten må COSL eller ODL drifte de. NOL riggene er ikke de eneste alternativene som ODL har for vekst.

Noen som husker hvordan regnskapet så ut for NOL med kun Bollsta på rate? Det hjelper å ha en rigg på rate, men de trenger begge på rate for å dekke alle kostnader, renter og nedskrivninger. Skal ikke Mira snart ha 5 års klasse og?. Husk også at ODL skal ha sin cut av dagratene. Å lease utstyr kontra kjøpe gir høyere OPEX og dagratene er ikke akkurat saftige hvis man trekker fra mob/demob.
Skogens
20.10.2022 kl 19:11 4409

Snart halvveis til første stopp på Gran Canaria, og deretter er det endelig ut å tjene penger.
NHH78
24.10.2022 kl 12:57 4207

Trøkk i dag!! Offentliggjør de kontrakt med Mira i Afrika snart tro?

Har regnet litt på CF med Mira på rundt 300.000 dollar dagen.. Med gunstig betalingsplan de neste 2 årene så ser det veldig bra ut.. kan legge ut noen tall om noen er interessert!? Nå er ikke Northern Ocean et CF-case, fortsatt et asset play.. Men riggverdier stiger jo…

Med Mira på kontrakt snart så er bruden endelig pyntet for salg..
Redigert 24.10.2022 kl 12:58 Du må logge inn for å svare