QFUEL - Med en FLAKS uten like?

Hammers
QFUEL 07.02.2022 kl 10:18 12705

Fra Dagens Næringsliv etter telefonkonferansen;

"På spørsmål om når proof of concept kan være klart svarte Rosenløv slik:
– Det er usikkert. Dessverre. Men sikkerhet først, svarer han.
– Er det snakk om uker eller måneder, spør en deltaker på telefonkonferansen.
– Det er et godt spørsmål, sier Rosenløv, og legger til at de først må få produksjonslinjene i gang igjen".

Man kan tolke dette som man vil, men for min del er den klare konklusjonen at QF ikke har peiling.
Selskapet har NULL (i hvert fall offentlig) formening om når fabrikken kan gjennomføre sin POC og deretter komme i drift.

Det mest oppsiktsvekkende i den sammenheng er børsmeldingen fra desember.
Den som fortalte en hel verden at POC ville komme rundt årsskiftet. Kursen steg kortsiktig på nyheten.
Dette ble utnyttet og NY EMI ble satt på de midlertidig høyere kursene. En drøy mnd senere har man altså ingen peiling.

Hva har jeg ikke fortalt ang rekkefølgen;
EMI kom før POC. Det forteller meg at POC ligger MANGE mnd fram i tid. I UOVERSKUELIG framtid het min upopulære tråd.
Hadde POC vært nære ved hadde EMI'en blitt utsatt siden man fortsatt hadde 2-3 hundre mill på bok fra den forrige emisjonen.
Den ved kr 70. EMI'en som ble satt da folk var spinnville etter meldingen om "First Oil".

Om vi snakker om "bad luck" eller noe langt verre er ikke opp til meg å ha noen mening om.
Likevel er det fullt mulig for den enkelte å vurdere den UTROLIGE FLAKSEN selskapet hadde med timingen av de to børsmeldingene som ble etterfulgt av hver sin EMI.

Hvordan QFUEL noen gang kan gjenvinne investorenes tillit etter hva som har skjedd i etterkant av "first oil" kan ikke jeg skjønne.
Investorer som samlet har et verditap på flere 100 millioner etter at de plasserte egne midler i dette "gullkantede" papiret.

PS;
- Jeg tipper storaksjonær FERD er sjeleglad for at de i fjor konkluderte med at "nok er nok" og lempet alt over bord.
- Det samme gjelder nok den amerikanske grupperingen som forlot i samlet flokk forut for det igjen.
- Noe annet med de amatørene som overtok deres aksjer. De som skulle bli millonærer på dette unike selskapet.
Redigert 07.02.2022 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Volume
09.02.2022 kl 20:28 2356

Mener du følgeskader? Vanskelig å få leverandører til å gå med på det. Men så har vi dette med driftsavbruddsforsikring. Muligens den kan brukes her for dekke produksjonstapet. De var jo godt i gang med produksjonen.
Strategi
09.02.2022 kl 21:14 2284

Vi får ta litt underholdning mens vi venter på avfyring.

:-)

https://www.youtube.com/watch?v=qod03PVTLqk
Herman*
09.02.2022 kl 21:39 2233

Dette er ikke et område hvor jeg har kompetanse, jeg bare ser for meg at i enkelte situasjoner så kan jo defekte komponenter skape store problemer i produksjonsbedrifter. En ting er at produksjonen må stenge, men så har vi jo f eks en brann/overoppheting som kan skade mye annet utstyr. Men igjen, dette blir ren spekulasjon og jeg vil anta at du har rett i at det skal mye til for en leverandør å ta mye av regningen utover å erstatte de aktuelle utstyret.
rischioso
09.02.2022 kl 21:51 2236

Det er flere ting som tilsier at det som nå har skjedd ikke kvalifiserer for leverandør erstatning ei heller faller inn under forsikringsdekning:

(1) Leverandør erstatning:

Siden dette er selskapets egen teknologi og ikke en teknologi kjøpt av tredjepart så har leverandør blitt instruert til å levere iht til selskapets egen spec og vil således ikke være ansvarlig for funksjonalitet med forbehold om at det som er levert er iht til spec.

(2) Driftsbrudd erstatning:

Siden verken prod over tid (utover 14 dager) eller kvalifikasjonsstemplet PoC ennå ikke er oppnådd så blir det nok en utfordring å kunne få dekket noe under en driftsbrudd forsikring - av samme grunn kan det nok være at denne type forsikring ikke er tegnet for Skive og ikke vil bli det før PoC foreligger alternativt at stabil prod over tid er nådd da teknologien er ny og i en oppstarts-/prøvefase.

Legger vi også til grunn selskapets oppdateringer knyttet til forbrenningskammer problematikken så har verken erstatning eller forsikring blitt nevnt, men det som er blitt understreket er at det dreier seg om en heller enkel og rimelig mekanisk lavteknologi som uansett vil ha en ubetydelig kostnadsramme og av samme grunn var selskapet mer bekymret for nedetiden enn den direkte utbedringskostnaden.

Mao, det blir spennende å få vite om dette er en isolert feil gjeldende kun den ene eller alle 4 forbrenningskamrene. Videre blir det spennende og se om det vil kreve en enkel fix alternativt 4 enkle utbedringer eller om det viser seg at forbrenningsteknologien ikke holder mål og må re-designes. Det er å foretrekke at man slipper en re-design da dette vil kreve lengst nedetid med påfølgende uttesting.

Mitt bet er at det ikke vil ende opp med kun en isolert fix på den ene - ei heller snakk om en redesign, men heller at alle 4 vil måtte oppgraderes tilsvarende det for å forhindre at det samme avviket vil oppstå på en av de andre 3 ved en senere anledning - det vil uten tvil være det klokeste å gjøre når de først foretar en forbedring på den ene noe som også er naturlig siden alle 4 linjer i utgangspunktet skulle være identiske. Om alle 4 må gjennomgå en enkel oppgradering så åpner det også opp for at 1 og 1 linje kan settes i prod fortløpende etter hvert som oppgraderingene tas noe som betyr at den totale nedetiden vil bli betydelig redusert.
Redigert 09.02.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Volume
10.02.2022 kl 06:23 2019

Håper det ikke tar for lang tid å fikse dette.
Redigert 10.02.2022 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.02.2022 kl 08:08 1899

Quantafuel tilbake i midten av mars
Quantafuel har funnet feilen ved Skive-fabrikken og er tilbake i produksjon i midten av mars. – Uheldig timing, sier konsernsjefen.
Publisert 10. feb. 2022 kl. 08.02
Lesetid: 1 minutt saken oppdateres.
-----------
Da kan vi senke skuldrene og slappe av mens vi venter på oppdatering.

Veldig bra og vi ser dette på ingen måte var kritisk for selskapet.
Quantafuel vil komme tilbake sterkere enn noen gang.
thief
10.02.2022 kl 08:13 1869

Dette var jo meget bra nyheter.Små kostnader å fikse,og de er i gang med å utbedre feilen.🙂4 uker forsinkelse på caset er jo ingenting.Burde få seg et pent løft i dag.


I am pleased that the issue can be resolved without significant costs. I would like to underline that this issue is not related to Quantafuel's pyrolysis process or technology," says Quantafuel's CEO Lars Rosenløv. "Our team in Skive has handled this issue very well and I am pleased that we, together with third party experts, have initiated the repair work so quickly
Strategi
10.02.2022 kl 08:35 1794

Når det gjelder forsikring har vi i bedriften jeg jobber en "avbrudds forsikring", denne dekker oss i tilfelle hel eller delvis stopp (eksempelvis ved brann).
Forsikringen er er implementert som et tillegg til ordinær forsikring og er vanlig å tegne.

Om q-fuel ar denne vites ikke.
Slettet bruker
11.02.2022 kl 09:41 1555

Wov ! Det er vel ingen som overgår deg når det gjelder hodeløs hausing, kanskje plukke frem noen tidligere VOW-tråder, for dem som ikke har fått med seg hvordan det gikk...
ibyx
28.03.2022 kl 12:10 1123

Se der ja!
Visste det måtte være noe. Hammers produserte en ny tråd dagen da kursen stupte forrige måned.

«Man kan tolke dette som man vil, men for min del er den klare konklusjonen at QF ikke har peiling.
Selskapet har NULL (i hvert fall offentlig) formening om når fabrikken kan gjennomføre sin POC og deretter komme i drift.»

Vi skjønner at kursen stupte når ting ikke kom på plass i tide, ikke minst i lys av av shortposisjoner.
Men når de da er på banen igjen og *i tillegg* melder om gjennombrudd med poc, ja da er det vel ikke så rart at vi skal opp?
Nå er det åpenbart viktig for shortposisjonene å så mest mulig tvil om innholdet. Vi skjønner det.
Redigert 28.03.2022 kl 12:10 Du må logge inn for å svare