OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 381292

NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.

Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.

Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
rischioso
22.12.2023 kl 08:56 3982

Veldig misforstått - eller annet - hva vet vel jg hva som har forårsaket denne plutselige vendingen og feilvinklingen fra din side ..., ;)

For hvor har du åttende januar i fra? EGF skal være den niende januar og det er kun en avstemming internt hvor de fleste aksjonær vi stemme i mot og der blir det et resultat som langt i fra er konklusivt. Det er basert på det resultatet at en eventuell søknad skal sendes til OSE som igjen skal behandle denne. Utkommet av denne kan klages av aksjonærene hvor OSE igjen må behandle klagen. Blir søknaden avslått så endes ingen ting, blir aksepten stående så kan aksjonærene klage til klagenemda som igjen må behandle klagen osv osv så det er en lang process hvor resultatet ikke på noe punkt er konklusivt før en endelig avgjørelse foreligger et godt stykke frem i tid - aldri dumt å forholde seg til realitetene ..;)
oivindl
22.12.2023 kl 09:11 3938

Kanskje du også skal forholde deg til realitetene.
Når det gjelder tap av første instans i første sak, er det to ulike, men krevende prosesser som må til før en anke er klar.
Ingen garanti for gjennomslag.
elnomi
22.12.2023 kl 09:16 3937

En har sett den samme galskapen i mange aksjer i USA (Magic Empire og HKD er to eksempler på aksjer som ble pumpet vanvittig opp før det virkelig sprakk). Alle vet at kursen nå er hinsides fornuft, men det er nok «even greater fool….»
unikum
22.12.2023 kl 09:16 3931

He he han har nok solgt sine 21 000 aksjer, ikke verre enn det. En huske regel for de fleste er å aldri snakke plutselig ned sitt case bare fordi man har solgt. Det er litt forkleint. I vanlig traiding modus bytter man gjerne side mange ganger i uka og gjerne hver dag.
Omnislash
22.12.2023 kl 09:53 3834

Jeg har ikke solgt, nei. Som sagt, jeg selger ikke under noen omstendigheter før kursen har bikket NOK 5. Jeg blir heller med i graven, fordi jeg brukte så lite penger for de aksjene, så det er verdt forsøket.

Etterlyser bare en hensyntagning av delistingsproblematikken når man snakker om oppsiden.
oivindl
22.12.2023 kl 09:55 3820

Jepp, de som har lest enkelte av skribentene her inne, kjenner godt til den strategien.
Du var jo selv skeptisk i starten som jeg nevnte.
oivindl
22.12.2023 kl 09:56 3834

Du får ikke noen balansert vurdering fra Rischioso.
Mange av forutsetningene han la til grunn har feilet en etter en.
unikum
22.12.2023 kl 10:03 3818

Tja en markedsverdi nå på under 500 mill synes som ikke riktig. Noen som tror Fredriksen gidder å risikere og jobbe så mye for små penger i hans størrelse ? Ikke jeg og sikkert ikke de som kjenner mannen og caset bedre som har vært med i mange år.
Kommer det en del flere aksjer på tilbuds siden får vi nok mer trøkk oppover. Inntil det så sitter vi andre rolig med våres portefølje.
Redigert 22.12.2023 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
unikum
22.12.2023 kl 10:07 3824

Hadde jeg vært skeptisk så hadde jeg solgt alt. Sikret gevinst er aldri feil. Med fortjeneste på resten av portefølje med 6 sifferet sum så er jeg helt rolig. Der kunne du også ha vært om du ikke hadde vært så gæli opptatt av å gjøre så gode samfunns tjenester... (som du selv tror du gjør)
elnomi
22.12.2023 kl 10:25 3813

Omnislash som snakker med seg selv (rischioso ) er ganske fornøyelig. Det sier i grunn alt.
Gullhaugen
22.12.2023 kl 10:57 3740

Det stemmer faktisk, den lave mcap nå på 440 mill taler for kraftig oppgang noen 100 prosent
Redigert 22.12.2023 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
unikum
22.12.2023 kl 11:05 4008

Bra du har skjønt at det ikke blir noen kurs ned til 30 og 40 øre. Nå markedsverdi på 400 mill når alt av aksjer er tilgjengelig på markedet vil jeg betrakte som ran på åpen gate. Kjøp og salg kommer og går, mener at kursen igjen må etablere seg over 2 kroner igjen.
rischioso
22.12.2023 kl 11:08 4125

Ingen endring i oppsidepotensialet. Kravet på over 3 milliarder nok er det samme. Selskapets notering på OSE er det samme og prosessen videre er den samme så ingenting er endret. Begynner å ligne de som har fylt kjelleren med all slags overlevelsesutstyr og mat fordi en meteor kan jo falle ned, men med den tankegangen så er ikke børs den rette plassen for den lever sitt eget liv og priser inn og ut etter hvert som ting kommer - når de kommer og da må også den enkelte gjøre det.

Hva tror du skjer om Cobalt tikker inn nå? Jo, da ser vi 2 tallet pronte med full marsj mot 3 tallet og akkurat det kan skje any time. Hva tror du skjer når ankebekreftelsen tikker inn? Jo da ser vi 5 tallet pronte fordi da skal store deler av den 2 milliard potten prises inn på forventninger med mars mot 7 tallet for den potensielle oppsiden er 10nok ved full refusjon og hver av triggerne prises delvis inn etter hvert som de kommer.

Selvfølgelig så kan man mene at ingenting skjer og at alt går åt skogen, men gjør man det så er man heller ikke investert og bør bruke tiden en annen plass man har troen - ikke mer komplisert enn som så ...;)

Den ferske Awilco dommen er i alle fall et synlig bevis på at det ikke er lurt å prise inn død og fordervelse, men å ha troen inntil det motsatte er bevist... ;)

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/23/8062921/awilco-drilling-tilkjent-43-millioner-dollar
Kingen
22.12.2023 kl 11:19 4269

Tipper kursen setter skikkelig fart etter lunsj en gang, akkurat som i går.
Omnislash
22.12.2023 kl 11:28 4287

Hvis du tenker at jeg og ris er samme person, så bør du sette deg inn i semantikk og skriftlige kjennetegn. En åpenbar forskjell på oss er bruk av tegnsetting. Det alene burde være nok til at du raskt oppdager hvor feil du tar 🤭
Omnislash
22.12.2023 kl 11:49 4250

Hvis cobalt tikker inn ser vi langt forbi 2-tallet. Det kan fort vekk bli snakk om 4-5 tallet på dagen.

Poenget mitt er ikke at disse triggerne og den potensielle oppsiden er endret. Jeg snakker mer om hva delistingsproblematikken gjør med helhetsvurderingen. Og ikke minst hvorfor man skal ha tro på at disse triggerne tikker inn innen så (relativt sett) kort tid.
Star
22.12.2023 kl 11:54 4266

Mye aksjer må kjøpes før 90.2% grensen.

4-8kr kan komme

Møte er satt til 07.01, så vi har ennå tid før et mulig oppkjøp med innløsnings iht dagen kurs.
Gullhaugen
22.12.2023 kl 11:57 4288

Ja vel så kravet er på 3 milliarder og nå er mcap 450 mill.
rischioso
22.12.2023 kl 12:04 4284

Enig i at den mulige kommende prosessen vil kunne påvirke longposisjonen, men i det korte til det mellomlange bildet har det mindre betydning. Det er også i det korte til det mellomlange bildet triggerne er forventet å komme så helt klart verdt et bet.
rischioso
22.12.2023 kl 12:05 4323

Ja, dette beskriver hvor lite som er priset inn derav den potensielle massive oppsiden hvor mer og mer vil prises inn etter hvert som tiden går og triggerne kommer nærmere. Mao, pr i dag er kun knappe 15% priset inn så det er nok bare et tidsspørsmål før vi er på 2 tallet hvor selv der vil fortsatt bare en brøkdel være priset inn. Det vil nok gå litt i rykk og napp fremover, men trenden er opp.

Om rekylen kommer i dag eller i romjulen gjenstår og se, men den kommer ...;)
Redigert 22.12.2023 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.12.2023 kl 12:20 4303

Skjønner ikke hvorfor folk messer om den 7-ende. Ingenting vil skje på søndag den 7-ende.
EGF er på tirsdag den niende og hva som skjer gjenstår og se. Blir det stemt for så er det en lengre prosess som starter med søknadsbehandlinger og flere klagebehandlinger så det er tvilsomt at noe er endelig i løpet av 1kvartal. Og i den perioden så har Cobalt kommet + en oppdatering og en avgjørelse på ankeprosessen så veldig mye vil skje fremover og i forkant av en avklaring om de listing....;)
rischioso
22.12.2023 kl 13:17 4278

Ja, det er ingen god strategi å skulle baisse caset så snart man har solgt for ingenting er endret så det blir bare komisk. Her vil det gå i rykk og napp fremover og på rolige dager som dette så kjøper man i påvente av andre dager med oppgang og de kommer for reprisingen har bare så vidt startet med knappe 15% av krava som er priset inn så her er det mye å gå på med mange dager med oppgang fremover - vedig mange og veldig mye ...;)
Redigert 22.12.2023 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Omnislash
22.12.2023 kl 13:34 4307

Nå har jeg vel hverken solgt eller baisset 🤭

Ser at du har utdypet litt mer på tidsperspektivet. Anerkjent at delistingsproblematikken er relevant, men du hevder at det er på lengre sikt enn tidsperspektivet til disse triggerne. Er det slik å forstå?
Gullhaugen
22.12.2023 kl 13:54 4273

Smeller det snart
rischioso
22.12.2023 kl 13:54 4298

Den var generell og ikke til deg eller om deg.

Når det gjelder tidsperspektivet så har jeg ikke endret noe - ikke der heller for det er en prosess som må følges. Om noen hopper over prosessen, forskutterer utfall eller det som verre er så dem om det. Jeg forholder meg til den prosessen som må følges og da er Q1 knapp for en endelig avgjørelse. Man kan jo bare ta en titt over til andre case som har vært eller fortsatt er i en lignende situasjon som feks UNIVID - da får man realtime info over at TTT - ting tar tid ...;)
unikum
22.12.2023 kl 13:55 4292

En god traiding intervall på stigende volumer er bunn og topp gjennom dagen. Sjelden kursen ikke kommer opp på toppen av dagens intervall igjen og så å gå videre eller ligger rund pluss/minus forrige kurs. Om det er mange som ønsker noe mindre cash på kto fremfor aksjer med høyt potensiell gjennom helgen må man velge men ser litt trenden der nå med mange små salg nedover kurs. Ofte får man betalt når man sitter i ro en stund..
rischioso
22.12.2023 kl 13:58 4284

Gullhaugen skrev Smeller det snart
Burde vel ende over 1,5 i dag, men ikke en nødvendighet for å passere 2 i romjula - time will show - jeg mfl har i alle fall benyttet anledningen til å øke ...;)
rischioso
22.12.2023 kl 14:01 4261

Ja, det svinger, MEN det settes stadig høyere bunner og topper noe som forteller at den underliggende trenden er oppadgående - og det er det som betyr noe ...;)
oivindl
22.12.2023 kl 14:10 4235

"Om noen hopper over prosessen, forskutterer utfall eller det som verre er så dem om det."

Hvorfor ikke slutte å forskuttere utfall selv, som et eksempel til etterfølgelse.
Å be andre la vær når du selv driver i stor stil, blir lite troverdig.

Feks
Forskuttere en premium på tilbudet fra Fredriksen.
Eller forskuttere at det ikke blir noen delisting.
Eller forskuttere utfall av de pågående sakene.
Eller forskuttere utfall ved bekreftelse av ankeprosessen.

Du burde jo lære av tidligere bommerter.
rischioso
22.12.2023 kl 14:19 4215

Det er i alle fall ingen som behøver å ta seg bryet med å gjøre narr av deg - det klarer du helt fint selv ...;)

God Jul!
rischioso
22.12.2023 kl 14:42 4145

Når kursen går opp 50% og mer på gode dager og kun knappe 10% ned på svake dager så bekrefter det den positive underliggende trenden - mao, da gir man ikke bort aksjene på svake dager, men kjøper og holder til gode dager - og gode dager vil det komme mange av fremover ...;)
Eri_invest
22.12.2023 kl 15:46 4017

Hvordan kan man forklare sperre på 1,25kr nå? Stor salgspost på over 200’’aksjer de siste timene, noen som bevist holder kursen ned…det er vel kun JF som har interesse av lavt kurs, hva kan rasjonalet være for andre?
Redigert 22.12.2023 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.12.2023 kl 15:59 3966

Den posten er kommet og gått alt etter som man nærmer seg så ja - en liten skremme post, men er det noe å bli skremt av da? Posten er verdt knappe 240k, mens det er omsatt aksjer for 13m i dag så egentlig ikke rare posten i den store sammenheng så det er nok heller en post som settes for at noen ønsker flere aksjer som sitter med kjøpsordrer på andre siden.
Når det kommer til Fredriksen så vet nok ikke han hva som skjer her overhodet for dette er så smått at han neppe er involvert - KUN 17min igjen for å sikre seg aksjer å ta med videre opp i romjula - skal vi dele sperreposten mellom oss - om posten står der fortsatt kl 16:19 så tar jeg et jafs og du resten - ok...?...;)

EDIT - det kom vist noen poster i mellom som jeg fikk - god jul og sees i romjula ...;)
Redigert 22.12.2023 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2023 kl 19:37 3700

Litt usikker på om du skriver av uvitenhet eller om du rett og slett juger. En ting er sikkert at det ikke finnes noen underliggende positiv trend i denne aksjen.

NODL er teknisk negativ og alle trendkanaler (uke, måned, kvartal, halvår, år) peker bare en vei og det er rett i dass.

Alle som har sett et chart og som har et minimum av kunnskap og innsikt i TA ser dette, derfor heller jeg til at du juger.
Slettet bruker
22.12.2023 kl 19:47 3671

Litt artig at Hemen kan selge ca 15% av aksjene de fikk tildelt rundt dagens kursnivå og dermed få tilbake hele innsatsen i emisjonen.

Det må være toppen av lykke. Å mate håpefulle tradere og forumsjarlataner med aksjer til 12,5 øre med 800 til 900% gevinst. Jeg hadde gjort det om jeg var Fredriksen.
rischioso
22.12.2023 kl 21:03 3543

Hei vår kjære forumbaisser, hva er det som driver deg i disse juletider hvor alle skal spre glede i stova. Er det misunnelsen som driver deg fordi du solgte alt for tidlig og kursen ikke gikk slik du håpte på - du skjønner det lille venn at kursen ikke går på dine forventninger, men markedets så hva du, jeg eller andre skriver her inne har liten til ingen innvirkning på kursen noe du selv burde ha erfart etter at du for bare få dager siden etablerte dette nye nicket

https://www.finansavisen.no/forum/user/227869/view

hvor du ikke har brukt det nikcet til annet enn å baisse denne tråden. Litt trist egentlig for den samme tiden kunne brukt til å tjene penger ved å være inne istedenfor å stå på utsiden å dumme deg ut - du har fortsatt muligheten, men valget er ditt ...;)

Uansett - God Jul!
rischioso
22.12.2023 kl 21:17 3514

Igjen så håper du på noe som aldri vil skje. Fredriksen selger ikke en eneste aksje, men kjøper heller og de som var med i emien og hadde planer om å selge har allerede solgt for omsetningen så langt tilsvarer rep-emien flere ganger - mao, det det nå handler om noe jeg begynte å snakke om for flere uker siden er at de gamle aksjonærene som før emien satt med et skyhøyt snitt og derfor selv etter emien sitter med et snitt i intervallet 5-7nok vil heller ikke selge, men kjøpe for å snitte seg ytterligere ned i påvente av at triggerne tikker inn og det er nettopp det vi nå ser og som vi vil fortsette og se fremover derav høy omsetning og positiv trend med stadig høyere bunner og topper - faktisk ikke mer komplisert enn som så - så igjen, det er fortsatt en potensiell massiv oppside hvor KUN 11% av potensialet på 10kroner er priset inn så heng deg på så blir det gevinst på dg oxo som gir en god følelse noe som er langt bedre enn bitterhet - verdt å prøve ...;)
Redigert 22.12.2023 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.12.2023 kl 22:04 3447

"Igjen så håper du på noe som aldri vil skje. Fredriksen selger ikke en eneste aksje”

Og ja, du sa jo Fredriksen ville gi en solid budpremie.
Og plutselig ble den hyggelige aksjonærvennlige Fredriksen til Storeulv som ville ha alt selv.
Du har åpenbart god oversikt over hva han tenker og gjør.
Slettet bruker
22.12.2023 kl 22:41 3407

Interessant at du ikke kommenterer det jeg skriver, men tyr til utdaterte hersketeknikker ("lille venn") og en mengde ord uten mening, kontekst eller relevans.