GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 504150

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
21.06.2022 kl 13:02 4054

Kinacapen ned 5,4%:

China-Japan/Pacific Round Voyage 22107 (-1263)
Golden Goat
21.06.2022 kl 07:06 4464

Meget interressant artikkel om kull det der. (For å lese den; åpne den i en inkognitofane):

"The structural problem is not obvious right now, because coal consumption is weak. But once demand from utilities picks up in summer alongside the economic resumption from COVID lockdown, we could see coal use jumping at a faster than usual pace," said the first China-based trader."
nman
21.06.2022 kl 06:52 4491

Global port congestion is set to continue until at least early 2023 and keep spot freight rates elevated, logistics executives said last week, urging charterers to switch to long-term contracts to manage shipping costs.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-on-higher-rates-for-all-vessels-2/
nman
21.06.2022 kl 06:43 4511

The market fundamentals in terms of tonnage supply and demand remain healthy for dry bulk shipping. According to Clarksons, commodities trade is estimated to grow at appoximately 1% per annum over the next three years. Rising energy prices are leading countries to re-optimise their energy mix, resulting in increased demand for coal which is expected to remain solid over the next five years. On the other hand, the Ukraine / Russia crisis has led to major disruptions in specific trades, resulting in increased tonne-miles for both grain and coal transportation, and the uncertainty this has created is expected to last for a few years ahead.
https://www.hellenicshippingnews.com/all-eyes-on-energy-transition-strategies/

Kina sliter med lavkvalitetskull:
https://www.reuters.com/markets/commodities/quantity-over-quality-china-faces-power-supply-risk-despite-coal-output-surge-2022-06-21/
nman
20.06.2022 kl 19:49 5108

Fra Posidonia:
Quizzed on how they would spend $100m in today’s strong shipping markets, Tsakos, CEO of Tsakos Energy Navigation, opted for a duel fuel newcastlemax or cape, while Economou, founder of the TMS Group, told the audience he was convinced the dry bulk markets will be good for the next three years, said his best investment advice would be for older, larger capesizes. Economou also revealed he is in the process of creating a ship investment platform for retail investors.

Many of the shipowners present let it be known that unlike in previous Posidonias they’d be keeping their powder dry, holding off ordering newbuilds until confirmed new technology was proven, likely towards the end of this decade.

Pappas said he had no intention of ordering new ships as the right new engines will only come along from around 2027 onwards. “Ships before that will immediately be second-class old citizens,” Pappas said.
https://splash247.com/greek-owners-decry-sanctions/
Bennyfyfasan
20.06.2022 kl 17:01 5344

Jeg også - var ikke like heldig\god som deg, men ikke langt unna.

Fortsetter FFA i morgen på samme spor tror jeg det kan bli stygt. I tillegg styrker krona seg noe.
Realistoptimist
20.06.2022 kl 16:52 5367

Helt greit om det går sidelengs et par uker ihvertfall... ligger ved bassengkanten i Tyrkia og følger med litt på morgenen bare, så rakk en kjapp trade første halvtimen. Sol og bading resten av dagen 😊
Backline
20.06.2022 kl 16:36 5415

Bra timet det, men da spørs det hvor og når du plasserer pengene igjen. Nå blir det nok mye sidelengs i GOGL til et stykke ut i august. Om du har tenkt inn i GOGL igjen, blir spørsmålet om hvor lenge du skal vente før du kjøper. I tilfelle du skal inn er det nok smart å kjøpe over litt tid. Jeg begynte litt tidlig, dvs. jeg hadde tro på et lite løft før utbytte, men det skjedde ikke. Nå har jeg snittet ned på dager med lave kurser. Jeg innser at det kan bli en lang sommer...
Saddam68
20.06.2022 kl 15:54 5502

Må si meg fornøyd med salget mitt på 151kr for 4 uker siden.....ser ikke ut til at gogl reagerer på positive nyheter i finansavisen engang....
Backline
20.06.2022 kl 14:16 5693

Billige aksjer i GOGL på Oslo Børs i dag... USA er stengt, så det blir vel ikke noe løft mot slutten av dagen heller. Noen som har forventninger til videre utvikling? Blir det billigere senere i dag? Jeg fortsetter å kjøpe litt regelmessig på disse nivåene, men prøver å holde litt igjen... Det kan fort bli billigere gjennom sommeren, men hadde håpet på et lite løft før vi starter på juli.
fattigstakkar
20.06.2022 kl 13:13 5836

Pareto har kronisk vært for pessimistiske på bulk, så legger ikke veldig vekt på dem her.
Struts
20.06.2022 kl 12:15 5973

Virker som det er motstridende spådommer, avhengig av hvilken anal-ytiker man lytter til. Mao intet nytt under solen osv. Selv syntes segmentet for meg som positivt fremover. Men kunnskapen min er nok ikke så stor. Det blir det vanlige; den som lever får se (og etter FED så følger man me').
Golden Goat
20.06.2022 kl 12:10 6005

Ikke sikkert kineserene synes det er så dumt med billigere jernmalm. Utfra kulepunktene ser Paretos analyse feilslått ut. Vertfall så er tilfellet at kinacapen er opp 11,0% i dag:

China-Japan/Pacific Round: 23370 (+2318)
fattigstakkar
20.06.2022 kl 10:37 6197

Fra Pareto:
Drybulk: Big drop in iron ore prices, negative for drybulk
• Iron ore prices are sharply down in Asia this morning, with prices in Singapore
down to USD 113/ton – and now in negative YTD territory
• This comes after more demand-concerns in China, with steel margins
remaining weak. Even though Shanghai inventories feel marginally last week,
we are miles ahead of the level a year ago (+33%) and the usual Q2 draw
(which obviously should have been postponed this year due to COVID-lockdowns) has so far not materialized at all
• Capesize FFAs are sharply down this morning, with Q4 now trading below USD
30,000/day and both Aug and Sep down ~USD 2,000/day. Levels are still high
and above our estimates, but we continue to expect negative momentum as
fleet productivity also increases. We have neutral ratings on cape-heavy GOGL
and SBLK, with the former still trading well above NAV. BELCO remains our
top pick in drybulk, trading well below NAV with most of the fleet fixed far into
2023
nman
20.06.2022 kl 10:23 6238

GOGL: Kepler Cheuvreux oppgraderer til kjøp fra hold, kursmål uendret
Oslo (Infront TDN Direkt): Kepler Cheuvreux oppgraderer Golden Ocean til kjøp fra tidligere hold mens kursmålet på 162 kroner pr aksje opprettholdes. Det fremgår av en oppdatering mandag. "Vi oppgraderer etter at aksjen har falt tilbake siden vår nedgradering sist, vi trodde det var på tide å ta en pause fordi aksjen da hadde steget raskt. Vi ser ingen grunn til å endre vår verdsettelse, syn på selskapet eller våre estimater på nåværende tidspunkt, men vi oppgraderer nå vår anbefaling fra hold til kjøp for å reflektere at aksjen har falt", heter det i oppdateringen. Til tross for økonomisk motvind forventer meglerhuset at transportmarkedet for tonnlast vil levere gode resultater, som vil dra nytte av begrenset flåtevekst. Meglerhuset tror at endringer i handelsruter som følge av krigen i Ukraina sannsynligvis vil føre til økt etterspørsel etter tørrlast og kan kompensere for eventuelle negative effekter fra en svakere økonomi som helhet. "EUs tørst etter flytende naturgass kan øke etterspørselen etter kull i Asia og andre steder. Markedsbalansen vil dra nytte av en svært begrenset vekst av eksisterende flåte", heter det i oppdateringen. TDN Direkt finans@tdn.no
Ebit
18.06.2022 kl 17:04 7294

Dette lover bra for utbytteutviklingen resten av året.
bankersen
18.06.2022 kl 16:45 7324

Solid kontrakts motpart er viktig, 2020 slipper drifte utenfor Cape town uten inntekt som 5 andre nukes (kallenavn på Newcastlemaxer) gjør nå. Grønt valg viktigere enn noen gang, er nok derfor Koch tok sin andel i 2020. I tillegg til at Trøim trengte penger for å fikse Borr og være med Himalaya. Har ingen problem om noen legger NOK 200+ for 2020:-) Tar imot budet med åpne armer.
Kalle Kurtasje
18.06.2022 kl 10:30 7601

Koch familien chartrer idag 6 av de 8 2020Bulkers baljene. Familien er også store aksjonærer i 2020B.
Som en av verdens rikeste familie-bedrifter, er det greit for meg, om de legger kr 220.- pr aksje på bordet :)
Jeg kan kjøpe andre aksjer, jeg.
Slettet bruker
18.06.2022 kl 00:01 7858

Du har rett i det du sier, Gogl er et rederi som vil bestå og som skal bestå, over tid.
Slik ser jeg ikke på 2020, ceo har utallige ganger sagt at er prisen rett er hele rederiet til salgs, jeg tror 2020 er historie om 3-5 år, slik er det neppe med Gogl.

Golden Goat
17.06.2022 kl 23:26 7909

Reinvesteringene skal være, i følge Ulle, billige tiltak med kort tilbakebetalingstid. Ting som lakk, skrogbehandling og ruteoptimering. Disse betaler seg selv ved at de reduserer bunkerforbruket. Etter det er betalt, sitter man igjen med en lavere BE i tillegg til at man kan kjøre raskere ved samme karbonintensitet. I det store bildet er det snakk om få prosenter ift. den totale kontantstrømmen, men man kan lett se at disse prosentene gir en renters rente-effekt i det lenge bildet.
fattigstakkar
17.06.2022 kl 12:27 8395

En del av grunnen til at 2020 er spådd å få så mye høyere utbytter enn GOGL er vel også at de betaler ut hele cashflowen, mens GOGL reinvesterer for framtida. Blir ikke helt sammenlignbart. Jeg tror begge er godt posisjonert for de neste tre årene.
Golden Goat
17.06.2022 kl 12:16 8432

BCI opp 10,6%:

BCI 5TC 24776 (+2365)

Neste uke får vi validert om dette er vendepunktet i den berømmelige sinuskurven.
Golden Goat
17.06.2022 kl 11:20 8533

Gledelig oppgang i Kina, rapporteres om lavere aktivitet (jet-lag sitter vel igjen etter Posedonia) men på den andre side færre båter å ta fra nå i forkant av helgen, opp 13,3%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 21052 (+2468)
Redigert 17.06.2022 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.06.2022 kl 09:15 8709

Min kommentar prøvde å adressere de kommenterar som sammenligner kursutviklingen i GOGL og 2020 og impliserer at "GOGL har økt X%, mens 2020 bare har økt Y% dermed burde 2020 stige (X-Y)%". Denne type kommentarer baseres på et premiss om at disse to rederi er ekvivalente, hvilket de ikke er. Ser nå at jeg burde ha skrevet "skulle/burde" fremfor "skal/bør", kommentaren var kun tiltenkt tidligere aksjekursutvikling.

Om man skal snakke fremadskuende, så er min mening at GOGL og 2020 skal gå omtrent likt fremover. Ang. Cleaves, så har jeg addressert noen teknikaliteter rundt deres kalkulasjoner av DY. Ang. dems prediksjoner, så ser det ut for meg at de i sin base case (side 18) undervurderer PMAX-inntjeningen vi ligger ann til å få. Ser ikke mange sterke grunner til at 21Q3-4 CAPE/PMAX skal være så mye høyere enn 22Q3-4 CAPE/PMAX. Man må huske at mellomstor bulk i disse høysesongene opplever press både ovenfra og nedenfra. Er det én ting alle vi kollegaer i tørrbulkanalyse har gjort de 2 siste årene, så er det at vi har undervurdert små- og mellomstorbulk, og kanskje til tider overdrevet/hatt uinfridde forventninger om storbulk; dette kan selvsagt (og jeg håper at det gjør) snu.
bankersen
17.06.2022 kl 07:58 8857

Kan du forklare litt grundigere hvorfor Jokke og Cleaves tar feil Geita? Om rate utviklingen blir som Cleaves spår vil Cape gjøre det mye bedre en PMAX og SMAX fremover. Investere du kun på dagens rater og ikke fremtids rater? Hvorfor mener Cleaves 2020 vil betale skyhøye utbytter langt over det Gogl vil gjøre både i 2023 og 2024? Er du helt uenig i det Cleaves presenterer?
nman
17.06.2022 kl 06:57 8959

Global port congestion is set to continue until at least early 2023 and keep spot freight rates elevated, logistics executives said on Wednesday.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-for-third-straight-session-on-rising-vessel-rates/
nman
17.06.2022 kl 06:54 8971

Verdt å merke seg prisen på brukte caper er opp 4.7% siste måneden.

If these economic and trading partners were to falter on their obligations, we would surely see a domino effect unfold. Shipping markets however are, as of yet, far from negatively affected by all of this up to this point. The bolstered demand and longer tonne-miles that emerged from all these disruptions have benefited the majority of sectors. At the same time there is a sense of optimism that is based on the fact that for sectors such as that of dry bulkers and tankers, their orderbook stands at historically low levels and seems to still be dropping, leaving as such markets with very limited risk of a supply glut in the making. As such, one would expect that they are primed to benefit extremely well if demand were to make a sharp rise, but also capable to better manage and self-correct in the case that demand starts to slump.
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-markets-volatility-even-more-pronounced-in-2022/
Hardingen
16.06.2022 kl 16:28 9352

Star Bulk Carriers Interview on Company Performance, Strategy & Dry Bulk Sector https://www.youtube.com/watch?v=w-8_rc2r6pY
Redigert 16.06.2022 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
nman
16.06.2022 kl 16:07 9397

Nasdaq-noteringen f.eks, gir GOGL en mulighet som 2020 ikke har. Mulig det er flere her som husker hvordan det gikk med DryShips når caperaten gikk mot 250k. :)
Golden Goat
16.06.2022 kl 15:18 9478

For cape på dagens rater ~22k pd., vil GOGL akkumulere drøye 38,5% mer enn det 2020 gjør. Om man legger til grunn Rate-BE. Synes det er litt rart med de som sidestiller GOGL og 2020 og tenker at disse to rederi skal/bør ha samme kursutvikling.
Backline
16.06.2022 kl 14:43 9566

Jeg satser også på det. De siste dagene har jeg flyttet over fra 2020 til GOGL. Er nå tilbake med GOGL som største posisjon. En er aldri trygg, men forventer som deg at fallet i USA blir lavere enn 6%. Det blir nok mye sidelengs gjennom sommeren, men ratene kan fort stige mer enn forventning og da kommer kursen fort opp.
Golden Goat
16.06.2022 kl 14:10 9646

Ørkenvandringen har startet. Ser ut til at vi har entret børsens sommerferie modus. Er bare til å legge vekk aksjekurs til sommeren nærmer seg slutt. H2 handler mest om utbytter fremfor økning i NAV, selv om vi har sett friskt driv i NAV også frem til nå i år. H2 får brukes til å akkumulere aksjer med utbytteutbetalinger og andre sparemidler som kommer inn underveis.
Golden Goat
16.06.2022 kl 14:07 9666

Ulrik har repetert til det kjedsommelige at Gøggen har gjort sin store plassering nå i forkant av syklusen med JF-anskaffelsen og de 7 nybyggene som skal på vannet fra nyåret av. Fremtidige S&P kommer til å være fornyelser for å opprettholde flåten mer eller mindre slik den er i dag. I.e. eldre skip byttes med nyere når markedet tillater greie overganger. Etter et tiår med nedgang i tørrbulk er det ingen som har lyst til å være first-mover, jeg tror valg av fremdriftsteknologi blir tatt av en av de øvrige shippingsektorene. Og tørrbulk kommer til å dilte omsider etterpå.

Nå skal det nevnes at Himalaya Shipping har valgt å gå for skip som går på LNG og fuel oil (diesel), men jeg tror nok i likhet med andre at fremtiden ikke ligger i dual/hybrid-løsninger, men en fremdriftsteknologi som bruker ett fremfor flere forskjellige typer drivstoff. Vi får se.
Redigert 16.06.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.06.2022 kl 13:31 9757

Dagens nedgang virker som en overrekasjon med stigende FFA og sterkere dollar. Nedgangen har også vært på veldig lavt volum i dag. Tror ikke GOGL åpner ned 6% i USA.