GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 502385

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
bankersen
24.03.2022 kl 14:00 9462

Det eneste alternativet til gass er kullkraft pr. nå for Tyskland.

Tyskland vurderer å videreføre kullkraften
Regjeringen i Tyskland vurderer å holde kullkraftverk i drift lenger for å sikre energiproduksjonen. Ukraina-krigen har skapt frykt for kraftleveransene.

Regjeringen sa torsdag at de vil redusere gassbruken i kraftproduksjonen ved å «muligens holde kullkraftverk som sikkerhetsberedskap lengre enn før anslått».

Stenging av kullverkene «kan bli suspendert inntil videre» la de til, og påpekte at de ideelt sett fortsatt ville holde seg til målet om å fase ut kullbruken innen 2030. Målet med utfasingen er å kutte Tysklands klimautslipp.

45 prosent av all gass som i dag importeres i EU, kommer fra Russland. Norge er den nest største gassleverandøren. Tyskland importerte 55 prosent av all sin gass fra Russland før landet invaderte Ukraina i slutten av februar.

Putin uttalte onsdag at Russland vil fortsette å levere gassvolumene som er avtalt i kontraktene med EU-landene. (NTB)
Redigert 24.03.2022 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
bankersen
24.03.2022 kl 14:07 9458

Tror oppsvinget kommer i april inntil videre blir det vel forholdvis flatt på høyt nivå ford en årstiden å være. BDI er 400 poeng over fjoråret på denne tiden av året og nesten 900 poeng over toppen fra 2018. Så kan ikke legge seg ned å grine over dårlige rater:-)
Redigert 24.03.2022 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
24.03.2022 kl 14:22 9439

Jeg griner absolutt ikke, men ser litt på ratene i fjor på denne tiden opp mot dagens kurs. I fjor i slutten av mars hadde vi høyere rater og kursen lå på rundt 60.-. Pmx er i midlertid høyere enn i fjor på samme tid. Men jeg ser også på faktorer som kan være årsaken til dette. Mye regn i Brazil hittil i år, er helt klart en faktor. I tillegg så kan vi få oppblomstring av COVID i China som utsetter demand litt. Men som du vet er jeg fortsatt ståltro på bulk de neste 2-3 åra :-)
bankersen
24.03.2022 kl 14:27 9438

Vært mye styr både i Brasil og Australia likevel er vi godt over BE. Å sammenlikne kursen i fjor med i år er nok vanskelig da investorene må ta inn over seg endringer. Råvarer og tørrbulk shipping har vært et mareritt i mange år, nå er det råvarenes 10 år.
KJEPET
24.03.2022 kl 14:30 9436

Enig. Nå er pre-traden ferdig (OSE) og børsen skal åpne, da bærer det nordover igjen :-)
Saddam68
24.03.2022 kl 14:36 9401

Eller sør over :)
KJEPET
24.03.2022 kl 14:42 9380

Ja, rett sørover over denne gangen :-(
Alejandreuta
24.03.2022 kl 15:02 9415

Følger med daglig og pleier å trøste meg med at hver dag uten rateøkninger er en dag til uten fullere ordrebok. Den perfekte stormen blir bare større.
bankersen
24.03.2022 kl 15:26 9608

Har vi ikke sett dette før. Gogl og 2020 blir hengende etter de med flere mindre skip som GNK, DSX og SBLK. Men blir vel hevn utover året tenker jeg.
Hardingen
24.03.2022 kl 15:58 9541

Alt går litt seinare no, grunna Putins ville stunt. Det er frykten og usikkerheten som rår.

"Barna i Ukraina trenger din hjelp nå! I krig er det alltid barna som lider mest.
Redd Barna har jobbet i Ukraina siden 2014 og nå trenger de oss mer enn noensinne.Støtt arbeid for barna som blir rammet av krig og konflikt ."

Eg har vipset til 2230 og oppfordrer andre til å gjøra det samme
KJEPET
24.03.2022 kl 19:50 9209

Jeg står fortsatt ved at vi ser pmx i $50k og cape i $100k i løpet av året.

Pmx nærmer seg https://twitter.com/iosshipbrokers/status/1507027610638983170
nman
25.03.2022 kl 06:29 8757

Teknisk analyse av FFA viser en stigende langsiktig trend (2023-2025):
Moreover, as shown in the graph below, in using the average TCA forward prices for the years 2023, 2024 and 2025, it appears that the paper market, for all separate size segments, has remained on a firm positive path”.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-long-terms-positive-momentum-still-seen-intact/
nman
25.03.2022 kl 06:31 8868

Shorten ned på Nasdaq i første halvdel av mars:
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
KJEPET
25.03.2022 kl 06:57 8841

Cup and handles pattern med potensiale $19 :-)

https://twitter.com/antithetoscap/status/1507179920602116097
bankersen
25.03.2022 kl 06:58 8947

https://www.tradewindsnews.com/shipyards/broker-brs-sees-potential-for-a-shipyard-supercycle/2-1-1190525

On top of that has been a dramatic curbing of global shipbuilding capacity since 2008, when there were 682 shipyards, compared to just 275 today.

The result of reduced capacity is that shipyards are already starting to fill up well into 2025. BRS estimates that currently active shipyard capacity can only produce between 1,200 and 1,300 ships annually, compared to 2,000 ships between 2005 and 2010.


KJEPET
25.03.2022 kl 08:33 8814

Og det lille som var av verftskapasitet ble fylt opp av de som var tidlig i syklusen, som blant annet container. Dermed er det ikke mulig å få bygd cape-/newcastlemaxes i større skala før tidligst i 2026. Det er en stund til.........
msmekk
25.03.2022 kl 09:30 8689

Cup and handles er vel også et signal om å være langsiktig. I.e lene seg tilbake med en god kopp Te og bare følge utviklingen
KJEPET
25.03.2022 kl 09:40 8661

Enig. For den langsiktige er det nå en gyllen mulighet til å utnytte den unike inkompetansen til shippingfolket på OSE :-)
KJEPET
25.03.2022 kl 10:11 8558

Hvor skal kullet komme fra da? Jo, fra Langtvekkistan :-)
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1507279798858620928
The Godfather
25.03.2022 kl 12:18 8290

Baltic Capesize-indeksen er ned 4,19 prosent til 15.648 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Saddam68
25.03.2022 kl 15:11 7974

Usa drar kursen ned igjen......
Bennyfyfasan
25.03.2022 kl 15:33 7917

Det er ikke rart at det bærer litt ned med tanke på rateutviklingen. Jeg er positivt overrasket over hvor lite de går ned.
Alejandreuta
25.03.2022 kl 15:40 7911

Helt enig, virker supersterkt. Spennende å se hva som skjer med rater og kursutvikling de neste 2-3 uker...
KJEPET
25.03.2022 kl 15:46 7950

Folket ser fremover. Når du vet at inngående caper til Brazil mot slutten av april er lavt, samt at det er mindre regn enn i Brazil om dagen, så kan dette bli bra bare om noen få uker. Og skipsverdiene er jo et kapittel for seg, de stiger sakte men sikkert. God helg!
Redigert 25.03.2022 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
25.03.2022 kl 17:13 7810

Greit å lese fra Baltic Exchanges ukesoppdatering de gangene man ikke har fått tid til å lese tørrnytt fra dag til dag:

25 Mar 2022, Bulk report – Week 12

Capesize
The Capesize market had to contend with volatile bunker concerns once again as the 5TC lost $5956 week on week to close at $15,648. It was also a tough few days for Atlantic owners. The basin plunged a little over 40% in value, with the transatlantic C8 settling at $11,897 on Friday as ample tonnage outweighed the dearth of cargo in the region. The Pacific basin, following relatively healthy activity, saw timecharter rates put up more resistance. However, the transpacific C10 still lost approximately 20% of value under sustained pressure to settle at $19,400. Voyage rates all slid slightly throughout the week, but as the bunker values made another strong rebound a dampening effect was felt on absolute freight rates. The West Australia to China C5 lowered 0.595 over the week to $11.641. Meanwhile, the Brazil to China C3 dipped 1.79 to $26.35. The situation in the Atlantic has seen smaller Panamax stems lifted by Capesize vessels as the spread between the two sectors has widened considerably with smaller vessels well in demand.

Panamax
An emphatic transatlantic market for Panamax vessels this week saw rates climb dramatically. Asia was more moderate in comparison, with slower growth limited to pockets of resistance on certain trades. The Atlantic saw healthy demand from East Coast and North Coast South America, which pushed rates forward in the north. An 82,000-dwt delivery Continent was rumoured to be fixed at $32,000 for a transatlantic grain round. Meanwhile, further south, the focus on ex EC South America was predominantly transatlantic centric. Asia, overall, appeared passive except for some premium rates paid up on the Australia to India coal trips. This was alongside grain clean/decent spec tonnage open in the North for NoPac grain rounds as demand advanced rates. An 82,000-dwt delivery north China achieved $30,000 in midweek for a NoPac round trip. Indonesia, after recent strong coal activity, lacked any real replenishment and rates largely remained stagnant. Period activity appeared moderate and there were reports of an 82,000-dwt delivery Vietnam achieving $32,000 for short period.
Golden Goat
25.03.2022 kl 17:28 7776

Containeretterspørsel gjør et fremstøt nok en gang. Ratene er til himmels!*

Førsteordenseffek; flåteutvidelse. I følge Intermodals ukentlige rapport ble det den forrige uka bestilt 39 (!!!) containerbåter. De skriver også følgende:

Last week, the newbuilding contracting activity saw a huge volume of Container units across all type of sizes. The exceptionally positive conditions in the boxship sector, continue to strengthen owners’ interest after their historical profits during 2021. Demand outdo supply, while the recent restrictions in China due to the Covid-19 Omicron variant will add further pressure on global supply chains, with an obvious positive result for the Container freight earnings

Annenordenseffekt:
Surging container rates is positive for container owners and investors, but also has a positive knock on effect on drybulk freight as container cargoes shifts into the drybulk segments.
$BELCO $JIN $GOGL $SBLK $DSX $EGLE $GNK $SB $DRYS $NMM $SHIP #2020bulkers #drybulk #shipping

* (se første graf til venstre: https://twitter.com/plmlindstroem/status/1507380521361457157?s=20&t=k_G2h00mZyZmbkOglqrWpg)
Alejandreuta
25.03.2022 kl 21:54 7454

Magisk, blir vel snart ikke mulig å få drybulkslots i løpet av 2025. Bare å sitte i ro og la de andre segmentene overkontrahere. Ser Usa sluttet rett under 105 spenn og FFaene tok seg også inn utover ettermiddagen. God helg alle GoGLere...
nman
26.03.2022 kl 07:36 7080

Gir god oversikt over antall SnP-, nybyggs- og opphuggingstransaksjoner fordelt på år, måneder og uker:
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/03/Special-Edition-Weekly-SP-Market-Trends-Week-ending-March-25th-2022-Week-12-Report-No-12.22.pdf
Redigert 26.03.2022 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Saddam68
26.03.2022 kl 16:32 6660

Til dere bulk eksperter : hva er typisk bra bulk måneder? Vært med siden aug ifjor...og forstått at oktober er en bra mnd og at i jan/ feb som regel labert? Er d noen vår/ sommer mnd som pleier å være bra?
bankersen
27.03.2022 kl 08:55 6195

Bare se på historikken til Baltic Dry ineksen så har du fasiten.
bankersen
28.03.2022 kl 07:27 5196

Ryktes at det kan bli travelt på C5 denne uken.
msmekk
28.03.2022 kl 09:01 4995

Hellenic Shipping "Hvis du ser på tørrbulk-FFA [fraktfutures]-kurven over de siste seks ukene, vil den bare gå opp for resten av året," sa Giveans. "Når det gjelder Russland-Ukraina, vil hele volumet bli erstattet? Jeg vet ikke. Men den nye handelen med kull som går fra Australia til Europa er ekstremt langdistanse og positiv for tonnmil.» (Etterspørselen måles i tonn-miles: volum multiplisert med avstand.)

"Balansene til Genco, Star Bulk og Eagle er ekstremt sterke. Alle tre har også omfattende scrubber-eksponering – og ikke bare er dagratene gode, men scrubberpremiene er også gode, sier Giveans.

Skip med avgassscrubbere kan brenne billigere 3,5 % svovelbrensel i motsetning til 0,5 % svovelbrensel. Krigen har presset oljeprisen opp og utvidet spredningen mellom de to drivstofftypene, noe som øker besparelsene for redere med scrubbere.
KJEPET
28.03.2022 kl 10:02 4842

Teknisk er det svært spennende tider nå. Ser at mange nå har $gogl på watchlisten sin. Om vi får et brudd på $12.80 (gjerne på høyt volum), vil det utløse en rekke tekniske kjøpssignaler. Da vil vi få brudd opp i den lange stigende trenden, vi får et brudd opp i OHS'n med target $17.6 (på ca fire måneders sikt) og brudd opp i Cup And Handles formasjonen med target $22.7 (på 18 måneders sikt).
The Godfather
28.03.2022 kl 12:08 4559

Baltic Capesize-indeksen er ned 8,10 prosent til 14.380 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
28.03.2022 kl 12:21 4514

Mens kinacapen er flat i dag på 19k. Tyder nok på at det er Oz som bidrar til nedgang i den generelle indeksen. Ryktes at de er tilbake innen 1,5-2 dager. Men da skal først back-log fylles før det blir fult trykk herfra. Det er først når det er sammenfallende trykk fra både Oz og Brazil at ratene får bein å gå på. Dette er som kjent mer og mer u-unngåelig dess nærmere vi kommer høysesong.

China-Japan/Pacific Round Voyage 19006 (+180)
Bennyfyfasan
28.03.2022 kl 13:18 4546

Det som er litt rart er at shorterne vanligvis har utnyttet denne typen kortvarige svakheter - mens nå er det nesten helt 100% stabilt. Svingningene tatt utbytte i betraktning er jo fraværende.

Edit: Har jeg vært tøffere skulle jeg solgt en del, og satset på fall når US åpner.
Redigert 28.03.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
28.03.2022 kl 14:17 4513

Ulle stikker huet frem om drøye 20 minutter. Verdt å få med seg for de som har noen kroner i Gøggen:

https://forums.capitallink.com/shipping/2022newyork/agenda/