GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 514820

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Hardingen
29.03.2022 kl 23:51 8029

Capital link
De fleste tippar rater rundt $30k i snitt for 2022 for cape og rundt $25k i snitt for pm.

https://www.youtube.com/watch?v=f-EROnOiBhc&t=6s
KJEPET
30.03.2022 kl 07:39 7825

Mange som posisjonerer seg før break-out på $12.80. 6 millioner aksjer omsatt i US i går :-)
nman
30.03.2022 kl 08:34 7717

Prices of steelmaking ingredients in China climbed on hopes for additional policy support to shore up the world’s second largest economy and the biggest steel producer that is now battling a COVID-19 surge.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-for-fourth-session-as-vessel-rates-decline/
Realistoptimist
30.03.2022 kl 08:43 7725

Da er det bare å vente og se hvilke muligheter som dukker opp idag. Surt med muligheten under 100 kr som glapp i går, men det kommer alltid nye muligheter i løpet av ei uke..
Kenevil
30.03.2022 kl 08:54 7755

Utifra FFA har jeg tro på en solid oppgang i dag iallefall.
Bennyfyfasan
30.03.2022 kl 08:58 7772

Jeg tenker både muligheten for å selge for ett par dager siden og muligheten til å kjøpe i går var....meget irriterende å gå glipp av.

Men som du sier - mulighetene er der egentlig hver eneste uke innen shipping.
KJEPET
30.03.2022 kl 09:54 7641

Var det ikke slik at eiendomsmarkedet i China skulle krakke "big time" i fjor? Men hva har skjedd ?
https://asia.nikkei.com/Business/Markets/Property/China-s-Country-Garden-beats-forecasts-despite-24-profit-drop

Ikke hørt så mye mer fra Pål Ringholm om superkrakket i China i det siste :-) Blir litt likt Harald Magnus Andreassen, som har spådd boligkrakk i 20 år :-)


Da er også yr.no med på notene om at regnet i Brazil har stoppet opp. Håper Vale nå leverer varene!
Redigert 30.03.2022 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Saddam68
30.03.2022 kl 11:43 7393

Får bare vente til USA åpner for at noe skal skje igjen da som vanlig :)
Realistoptimist
30.03.2022 kl 11:50 7375

Spørs om de velger å kjøre kursen opp eller ned kl. 15.30 da. Dagens graf er foreløpig påfallende lik gårsdagens...
Kalle Kurtasje
30.03.2022 kl 12:31 7232

Da håper jeg rate-fallet stoppet for denne gang (for 2022):
Baltic Capesize-indeksen er opp 0,4 prosent til 13.655 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
30.03.2022 kl 13:18 7108

Spørsmål:
Finnes det verftskapasitet til å bestille nye cape/ncastmax før tidligst 2026? Fint om noen med slik kunnskap kunne opplyst oss om verftskapasiteten fremover. Lav ordrebok er og blir, sett fra min side, den desidert viktigste faktoren til gode tider innen shipping.
Alejandreuta
30.03.2022 kl 13:40 7089

Ffaene ser i hvert fall spinnville ut. Virker som futuresmarkedet nærmer seg spot og ikke motsatt:

Product
Price
Change
Apr
21750
+1000
May
30625
+2625
Q2
29041
+1975
Q3
35500
+1125
Cal23
21050
msmekk
30.03.2022 kl 15:01 6890

Som jeg forstod det fra the 16th Annual International Shipping Forum – Dry Bulk Shipping så ville ingen av de store rederiene bestille nye skip fordi de ikke vet hva som blir fremtidens fuel, og de kan risikereå ha umodærne skip allerede ved levering. i tillegg er nybygg prisene så høye at det er bedre buisness for fremoverlente selskap å kjøpe brukte skip som kan skrapes om 5-6 år. Da vil en også vite hva som er riktig å satse på for videre nybygg. Ulrik sa også at tror Capes segmentet vil outperforme de andre fremover pga de store volum som skulle ut fra Brazil og også lenger tonmiles fra Australia. Høy fuelpris nå var bull for shipping fordi farten blir satt ned og tar kapasietet bort fra markedet. Ventet raskt stigende rater fra 2 kvartal og fremover.
nman
30.03.2022 kl 15:36 6814

Både Marshall og Citadel økte short i går:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051

Bra for oss. Er som Longs uttalte det; sagmugg mellom øra! :-)
Saddam68
30.03.2022 kl 15:36 6841

Da er vi igang :)
KJEPET
30.03.2022 kl 15:52 6798

Skjønner ikke en dritt av alle som shorter vilt. Du, jeg, JF og alle shorterne. Snart ikke frie aksjer igjen :-)

Skal vi opp å snuse på $12.80 allerede i dag? Kjente den kom brått på, men desto gledelig :-)
Redigert 30.03.2022 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
nman
30.03.2022 kl 15:53 6854

Litt frem i tid, men:
“China aims to fundamentally solve iron ore shortages and dependence on Australia and Brazil. That’s where Guinea and its Simandou mine comes into play.”

According to Magassouba, the execution of the 670 km of rail and the deepwater port should be carried out by December 2024, while the first commercial production is expected by March 31, 2025. Once fully operational, the project is expected to have a 100m tonnes a year iron ore production capacity.
https://splash247.com/cape-trading-patterns-to-shift-with-15bn-guinea-iron-ore-project/
nman
30.03.2022 kl 15:57 6879

Det eneste jeg har observert i det siste med kort levering er handysizer (leveringer i 2023 og 2024).
En serie på 4 caper bestilt i januar hadde oppgitt levering i 2024-25.
Store skip (container og gas) bestilt i forrige uke har oppgitt levering 2025.
Så kanskje 2025 er mulig ennå. Men det bestilles ikke større bulkskip i øyeblikket.
Se side 5:
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/03/ALLIED-Weekly-Market-Report_27_03_2022.pdf
Redigert 30.03.2022 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Saddam68
30.03.2022 kl 16:02 6880

Saddam68 skrev Da er vi igang :)
Morro så lenge d holdt på da :)
msmekk
30.03.2022 kl 16:18 6931

Det blir som som det store selskapenes Oljeplaner i Afrika, blir aldri som en tror p.g.a. korrupsjon etc. blir det noe så er det minst 20 år forsinket.
Golden Goat
30.03.2022 kl 17:55 6828

Hinnsides bestilling av stykkegodsbåter! 26 stk denne uka. Ikke mange uker til med slike tall før all verftskapasitet for 2025 renner fullstendig vekk. Interessant å se at det gikk 3 stk store gasstankere for 237mUSD. Er ganske åpenbart at når de først skal låse sine slots så mange år frem i tid, at det vil være blant de profitable segmentene som gass, tank og container. Kan lett se for meg at favorisering av dyre segmenter blir vedvarende nå som bestillingslistene først har blitt så lange som de er.
Golden Goat
30.03.2022 kl 20:00 6762

Verdt å høre på Omar her, ang. Tørrbulk =/= Kina, link har timestamp:

https://youtu.be/O3rA06_zhuw?t=949

Edit:
- Verftskapasitet: 17:15
- JF nevnt i 36:55. Spol til 34:45 for å høre konteksten. :-)
Redigert 30.03.2022 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
hogan
30.03.2022 kl 21:41 6702

Intersant, sannheten er at Kina bidro ikke til økning i 2021 heller og vi så det ble et bra år uansett. Infrastruktur stimulus i store deler av verden bidro og det blir ikke mindre
Så håper vi Kina overrasker, det er en joker, da blir det helt vilt
nman
31.03.2022 kl 07:49 6572

Iron ore prices in Asia rose with the benchmark Dalian contract advancing for a fifth consecutive session, as markets expect robust restocking demand in China when COVID-19 restrictions are lifted.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-for-fifth-session-as-panamax-supramax-rates-retreat/
Golden Goat
31.03.2022 kl 11:14 6207

Sommertid forskyver vårt klokkeslett for kinacape. Utvikler seg i dag flatt:

China-Japan/Pacific Round Voyage 16229 (+196)
fattigstakkar
31.03.2022 kl 12:20 6053

Det er nesten viktigere å følge med kronekursen enn rateutviklingen i disse dager. 2% svekkelse på en dag er sjelden. Var en god mulighet til å øke på OSE i dag.
KJEPET
31.03.2022 kl 12:43 5966

Etter minikrakket, når det sto på som verst på tirsdag, sa du at man burde selge litt når alt var rosenrødt. Nå ligger kursen høyere enn rosenrødt. Skal du ikke selge da, som du selv anbefalte?
Redigert 31.03.2022 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.03.2022 kl 13:51 5829

Rosenrødt var da kursen testet 12.80 i går. Nå ligger den på 12.3. Shortet i USA i går og er heldig å få dollareffekten på toppen. For første gang på lenge var jeg ikke nettolong i GOGL etter den shorten, men dekket inn litt på slutten av dagen da kursen falt. Har kjøpt meg litt opp i SBLK i stedet siden den har gjort det enda dårligere enn GOGL de siste dagene og lagget aksjer som GNK mye. Tror GOGL og SBLK er de som står klar for å bryte opp av konsollideringsformasjonen.
Har fulgt rådet mitt om å selge på optimismen og har nå kvittet meg med nesten alle andre aksjer, så bulk er det eneste jeg har en større posisjon i.

Sliter med å finne aksjer jeg synes er fristende priset i dagens marked med krig i Europa og kraftig stigende renter og frykt for resesjon med nær inverted rentekurver. Av de aksjene jeg normalt følger er det kun bulk, med solide utbytter og minimal nybygging, og RECSI, med nye eiere og spennende framtid, jeg ikke har lyst til å være ute av.
Redigert 31.03.2022 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
31.03.2022 kl 15:06 5708

Tipper det blir mulighet både for gode kjøp og salg den neste timen...
Kenevil
31.03.2022 kl 15:14 5696

Forøvrig, om man leser Finansavisen så går ikke kursen annet enn ned....
https://finansavisen.no/tema/baltic_dry
Stort sett skriver de en artikkel om at kursen går ned, når den går ned, mens de nesten ikke skriver noen artikkel når den går opp.
Nesten så man lurer på om noen betaler for artikler om nedgang her.

KJEPET
31.03.2022 kl 15:34 5644

Også så har alle selgerne på OSE tapt penger i dag også :-)

Og shorterne tar penger dag inn og dag ut :-)

Jeg ser litt på 5-years chartet nå. For en nydelig dobbel-cup-and-handles formasjon jeg ser. Helt perfekt.
Redigert 31.03.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Hardingen
31.03.2022 kl 17:42 5405

Today: 14,593 +938
MTD avg 17,615
YTD avg 14,746 vs '21 YTD 17,125
'22 bal FFA 32K

Can we dare to hope for a bottom now that we enter April, and the FFA suggest 22K. Brazil has some catching up to do, and congestion in China is rising

2020
nman
01.04.2022 kl 08:02 4820

Køene har allerede økt, og mere skal det bli:
However, restrictions could have a positive effect on the container and dry bulk freight markets, due to the upcoming port delays that could tighten the tonnage availability further. Inevitably, China’s economic performance will shape the 2022 dry bulk outlook”.
https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-covid-19-restrictions-could-help-the-dry-bulk-and-container-segments-but-hurt-tankers/
Bennyfyfasan
01.04.2022 kl 08:12 4800

Jeg ser mange råvarer går ned i dag, mens kull, stål og iron ore går opp ca 2%. Må jo bety at det er god etterspørsel for baljene våre
KJEPET
01.04.2022 kl 08:17 4830

Helt korrekt, og i tillegg så stiger verdien på baljene for hver uke som går, nå også i høyere tempo enn før :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-march-29-2022/
nman
01.04.2022 kl 08:22 4864

Jernmalmfuttene stiger stadig.
Further gains came for the steelmaking ingredient as Beijing on Wednesday vowed to roll out policies to stabilise the economy as soon as possible to counter downward pressure from a local COVID-19 surge and external headwinds.
https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-marks-best-quarter-in-five-on-china-policy-support/