GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 504476

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.04.2022 kl 12:10 7769

Capen opp 12.7% i dag :-)
Golden Goat
22.04.2022 kl 12:18 7796

Aksjemarkedet har priset inn to ting 1) broa som Ulle har laget mellom 21q4 og 22q3. Dette er hovedårsaket til at #1 justerte opp forventning i revenue mye mer for GOGL sammenlignet med de andre. 2) Høyere prisvekst i stål på kjøl. Asset values går kraftig opp, time for time og er en annen grunnen til at #1 også oppjusterte sine estimat for aksjekursen.
fattigstakkar
22.04.2022 kl 12:27 7764

Hyggelig gjort av admin å slippe komiske Ali inn igjen fra kulden. Var litt kjedelig her uten :)

Longsitinbulk
17.12.2021 kl 12:236283
________________________________________
Skulle H1 raten bli liggende under 20 k, da har denne aksjen ingenting over emikurs 53 kroner å gjøre


Longsitinbulk
24.10.2021 kl 09:565133
________________________________________
25 k og de nye skipene er ikke innvannende mer, men utvannende.
Slik er shipping, finnes ingen walk in the park, fra å være en geni strek da det ruste langt over 50k til et potensielt bly lodd om 25-30 k nivåer skulle vedvare.
Noe vi alle kanskje ikke tror men hvem vet.

Det er nå så, enda støtter usikkerhet med å selge skip og bestille nytt, det er rett å slett ikke aksjonær vennlig.
Her bør Gogl definitivt ha lært av gamle feil, ikke kjøpe skip i opp syklus, bare selge og dele ut til aksjonærene fortløpende.

Longsitinbulk
08.10.2021 kl 12:57
3006
fattigstakkar skrev
For oss som stort sett alltid driver daytrading er disse svingningene fantastiske. At den handles på..
Skjønner egentlig ikke hvorfor den store interessen her Fattig, det var for 1 år tilbake denne aksjen var spennende.
Kanskje er det på tide å bevege seg videre til andre sektorer der det rolig er langt større potensielle.

Har du sett på rigg markedet f.eks?
Under investert i 5 år og akkurat der drybulk var for 1 år tilbake, potensialet er kjempe stort, noe det ikke er i dry bulk nå.
Drybulk aksjene er riktig priset, så hvorfor denne ekstreme interesse etter å mulig klare å tyne de siste 10-20%, er egentlig det så god risk reward?

Det er lett å gå seg blind, sitte fast i tankegangen om at disse drybulk aksjene vil slå tilbake og sette nye og høyere nivåer etter en hver nedgang, det er ikke så enkelt.

Longsitinbulk
06.10.2021 kl 14:22
3268
fattigstakkar skrev
og du shorter :)
Nei, venter på brudd opp aksjen går til 120 kroner så jeg kan komme meg ut av ørkenen en gang for alle med resten av aksjene.
Har full forståelse av angsten i aksjen på disse høye inntjenings nivåene.
Redigert 22.04.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2022 kl 12:42 7684

Nå har du mulighet til å komme deg ut en gang for alle og slippe denne ørkenvandringen :)
Slettet bruker
22.04.2022 kl 12:42 7720

Jøss, for en reaksjon, traff jeg et ømt punkt eller noe?
Du oppfører deg lite voksent må jeg si.
Ikke glem at du solgte dine Gogl aksjer langt under dagens kurs før Påske, back tradingen din er det ingen som går på uansett.

Ha en god helg.
bankersen
22.04.2022 kl 12:43 7787

Du har nok veldig rett i det Long. Skal vel vake litt rundt 120 så går den videre. En skikkelig skvis pågang i Cape, tørrbulk og råvarer generelt. Det blir råvarenes 10 år nå.
fattigstakkar
22.04.2022 kl 12:46 7765

godt en av oss er voksne, og at den andre har god hukommelse :)

Jeg sa opp jobben for en måned siden etter å ha blitt økonomisk uavhengig etter å ha tradet bulk i to år, så tror jeg fortsetter med min strategi.
Redigert 22.04.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
bankersen
22.04.2022 kl 12:53 7735

Jeg har tatt frem popcornet Fattig og Longs:-) Dere er jo helt fantastiske på ulike måter, så har vi sta beistene Geita og Kjepet. Må jo være den beste og mest profesjonell tråden på forumet. Mye kunnskap og mange gode "ulike" strategier. God helg!
KJEPET
22.04.2022 kl 13:05 7711

Ovalhelg- og hyttebørsen OSE har tatt fri (null omsetning), så da gjør jeg det samme.

God helg, hilsen Stabukken :-)
Redigert 22.04.2022 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.04.2022 kl 13:29 7604

God helg, Kjepet. Du får svinge innom om et par timer. Det er da action begynner. OSE er stort sett et hvileskjær.
Redigert 22.04.2022 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Kumbel
22.04.2022 kl 13:45 7668

Jeg har lært mye og tjent ennå mer ved å følge dere her på Gogl trådene.
Keep up the good work alle sammen. Ingen nevnt ingen glemt.
fattigstakkar
22.04.2022 kl 14:36 7523

GNK har vært overraskende depressiv de siste dagene og det er også store selgere premarket rundt gårsdagens sluttkurs. Den har gått bra så langt i 2022 og er den eneste av de større bulkaksjene som har steget mer enn GOGL. Dersom trenden i premarket holder seg er differansen nå helt spist opp og GOGL troner på topp i 2022.
Redigert 22.04.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2022 kl 15:55 7341

Alle dry aksjen er pene og grønne på røde børser nå, tipper det er endel bedrevitere som må backtrade seg tilbake i Gogl på høyere kurser neste uke, 120 og vi kjører mot H2
fattigstakkar
22.04.2022 kl 16:22 7260

Hvis det er meg du sikter til har jeg ingen planer om å ha GOGL-aksjer over helgen. Fornøyd med det jeg fikk kjøpt i GNK på åpning under 24. Men skulle det bli et svalestup i kveld, noe jeg ikke utelukker, kan det vel hende jeg ombestemmer meg.
Geir Rune L
22.04.2022 kl 16:30 7297

Marshall har redusert sin short med 200k. Citadel tilbake over 05% med ca 1 mill short.
Geir Rune L
22.04.2022 kl 16:34 7373

Er jo egentlig en latterlig diskusjon som pågår her. Om noen ønsker å trade gogl trenger man vel ikke å måtte forsvare dette ovenfor deg long. Man blir jo nærmest erklært som en idiot av å selge på 122 i går og laste opp igjen på 118 i dag. Er vel ingen backtrader for det. Så store bevegelser som er i denne aksjen er det vel ikke dumt å utnytte.
Golden Goat
23.04.2022 kl 17:53 6649

After several weeks of relatively flat price movement, the Capesize 5TC market has started to show a little positive sentiment with levels pushed to $15,299. Fixture activity on the whole has not been very eventful, yet the Pacific C5 West Australia to Qingdao route was up +0.773 today to $10.741 and has steadily improved over the week. Meanwhile, the cargo to vessel ratio in the Atlantic is said to have tightened - especially for prompt positions. The transatlantic C8 has risen +2250 week on week, to settle now at $11,625. Further south in the Atlantic from Brazil, the voyage route C3 Brazil to China currently prices at $26.04 as activity is ticking over although is largely underwhelming. The Capesize market is definitely improving in sentiment, which is a welcome sight for many. However, with the dark shadow of the lockdown situation in Shanghai hanging over all the shipping markets, the Capesize main destination market is unable to fire on all cylinders placing somewhat of a cap on trade at this time.
fattigstakkar
24.04.2022 kl 14:49 6028

Så hva tror "bulkegjengen" om den kommende uka? Vil momentumet i bulk motstå det depressive børsklimaet? Det er få steder det virker tryggere å sitte i disse dager enn nettopp her, men om vi blir upåvirket hvis det blir en skikkelig børskorreksjon er jeg usikker på. Det er verdt å følge med på om andre defensive sektorer som energiaksjer og andre råvareaksjer fortsetter å være safe havens når vekstaksjer selges ned, eller om flukten i stedet havner i rentemarkedet, slik det var visse tendenser til på slutten av forrige uke.
Hardingen
24.04.2022 kl 18:33 5773

Nyansert shipping analyse av J. Mintzmyer

https://www.youtube.com/watch?v=be5-IDIpTJw
Spekulant1
24.04.2022 kl 19:22 5753

Litt ned så er det bare å kjøpe, en ting er temmelig sikkert. Trenden på lang sikt er opp. Mye gode penger i bulk fremover...
Golden Goat
24.04.2022 kl 23:46 5485

Ikke lenge slike sider overlever, like greit å bare dele den nå så lenge den er her. Hadde vært villig til å bytte den ene nyra mi mot en slik graf noen år tilbake.

https://en.macromicro.me/charts/773/baltic-dry-index
bankersen
25.04.2022 kl 07:25 5289

Sist så begynt Kina kjøpe jernmalm når prisene falt. Skjer det samme nå?

Jernmalmprisene faller tungt
Prisen på jernmalm, som nesten fungerer som en slags temperaturmåler på kinesisk økonomi, faller åtte prosent mandag morgen.

Nesten all jernmalm i verden blir brukt til stålproduksjon, som igjen brukes i byggebransjen. Kina er verdens desidert største importør av jernmalm.

Det er nå de forverrede utsiktene for kinesisk etterspørsel som sender jernmalmprisene rakt nedover. I Shanghai i Kina er det nemlig blitt innført ekstremt inngripende tiltak for å holde kontroll på koronaviruset. Også i flere andre områder øst i landet er det strenge restriksjoner. Hovedstaden Beijing står sannsynligvis foran en delvis nedstengning denne uken.
Bennyfyfasan
25.04.2022 kl 07:32 5379

I tillegg til kraftig børsfall blir dette en flott combo :-(
bjooern
25.04.2022 kl 08:02 5273

Skal nok ned mot 110 nok kanskje mer🙁
nman
25.04.2022 kl 08:29 5173

Container fortsetter å fylle opp verftsslottene:
https://splash247.com/msc-orders-20-boxships-in-asia/

Og LNG følger opp. Disse to med levering i 2026!! :-)
https://splash247.com/mol-books-two-more-lng-newbuilds-at-dsme/
Redigert 25.04.2022 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
bankersen
25.04.2022 kl 08:58 5044

Ryktes om gode slutninger på morgenen og en forventer alle gruve selskapene skal ut i markedet denne uken før slutten av finansåret i Australia. At jernmalmprisene faller hjelper nok på kjøpelysten også.

Ryktes 11,35 mot indeks 10,7
Redigert 25.04.2022 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
bankersen
25.04.2022 kl 09:19 4959

Da ble det påfyll på 113,50
fattigstakkar
25.04.2022 kl 09:24 4919

Begynner så smått å backtrade meg inn igjen jeg også :)
fattigstakkar
25.04.2022 kl 09:46 4835

Da var kursen på OSE over 4% lavere enn i USA.
bankersen
25.04.2022 kl 10:07 4778

Ikke annet å forvente. Bare minner på at når jernmalmen stupte i fjor gikk Cape ratene til det høyeste vi har sett siden 2008.
KJEPET
25.04.2022 kl 11:03 4552

Capen opp 22.7% i China i dag :-)

Chinamann gjør som vanlig, snakker ned råvarene de skal ha mye av fremover. Akkurat som vanlig :-)
Golden Goat
25.04.2022 kl 11:08 4550

Kinacape opp 22,8%:

China-Japan/Pacific Round Voyage 18565 (+3441)
Urealisert
25.04.2022 kl 11:39 4415

Ingen som bryr seg om ratene i dag.
Nå gjelder det å panikkselge alt så fort som mulig...
Golden Goat
25.04.2022 kl 11:42 4402

Noe vi ofte ser i (aksje)markedet er at vi får en midlertidig dip på aksjer pga. nedgang i råvarepriser. Slik nedgang grunner gjerne i en refleksrespons at når råvarer går ned i pris, så er det fordi det er lav etterspørsel. Det er jo ikke tilfelle inn mot og i sesong. Da er tilfellet at råvareprodusentene åpner 'alle sluser' og sprøyter inn det de har av råvarer for å sanke årets fortjeneste. Høyere tilførsel gir lavere priser. E.g. brasilianske gruver har lav BE på sine råvarer for dem er det østen betrakter som lav pris en pris det kan leve godt med. Midlertidige dipper som kommer fra nedgang i råvarepriser, er gode muligheter for å kjøpe kjøpe billige aksjer. Da disse høye volumene som sluses ut i råvaremarkedet resulterer i høy tonnasje for shippingsektoren.
Backline
25.04.2022 kl 11:45 4402

Har gjort det samme, fylt på både i 2020 og GOGL. Kan ikke se annet enn at dette kursfallet er en god kjøpsmulighet.
bankersen
25.04.2022 kl 11:47 4426

Sier litt om hvor trangt det er på verftene......

GCC: DANNER GLOBAL AUTO CARRIERS AS, VIL BESTILLE FIRE FARTØY
25.4.2022 08:12 · TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Gram Car Carriers (GCC) er med på å danne Global Auto Carriers AS (GAC), med formål å bestille fire fartøy på 4.000 TEU fra China Merchants Jinling Shipyard, ifølge en melding mandag.
I tillegg har selskapet opsjoner på ytterligere to pluss to fartøy ved samme vert.

GAC vil eies av F. Laeisz GmbH, AL Maritime Holding Pte. Ltd, Clipper AS og et datterselskap av Surfside Holding AS. Alle er eksisterende aksjonærer i Gram Car Carriers.

Gram Car Carriers Management, et datterselskap av Gram Car Carriers, har vært kommersiell rådgiver under dannelsen og vil motta warrants som muliggjør en eierandel i GAC på opptil 7,5 prosent, som må utøves innen 24. april 2027 eller datoen for levering av det siste fartøyet.

GCC Management vil fungere som kommersiell leder for GAC-flåten og vil motta et engangsbeløp for kommersiell administrasjon og 1,0 prosent provisjon for charterinntekter fra chartrene til hvert respektive fartøy. Teknisk ledelse og verftstilsyn vil bli levert av F. Laeisz GmbH.

Skipsbyggingskontraktene for de første fartøyene forventes å bli inngått i begynnelsen av andre kvartal 2022, med levering forventet fra fjerde kvartal 2025 og gjennom fjerde kvartal 2026. Tre av opsjonsfartøyene har ventet levering i 2027 og en i 2028.

"Vi er stolte over å ha støttet grunnlaget for GAC ved å utnytte våre markedsforbindelser for å skape attraktive ytterligere inntektsstrømmer for GCC og potensialet for en meningsfull fremtidig egenkapitalandel. Det har vi gjort uten å legge til noen kapitalutgifter, vært trofast mot vår strategi om å være en fartøyseier med langsiktige kontrakter og uten å utvanne vår policy om å returnere minimum 50 prosent av resultat pr aksje til aksjonærene gjennom kvartalsvis utbytte", kommenterer administrerende direktør Georg A. Whist i Gram Car Carriers.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
fattigstakkar
25.04.2022 kl 12:09 4306

Samme her. 2020 stiger halvparten på grønne dager og faller like mye på røde. Men så lenge det alle meste som seiles inn betales i utbytter er det mindre farlig.
bankersen
25.04.2022 kl 12:11 4301

Alle hovedruter opp

C3 Tubarao Qingdao 26.430 $/ton 0.39
C5 West Australia Qingdao 11.245 $/ton 0.504
C7 Bolivar Rotterdam 12.630 $/ton 0.18
C17 19.445 $/ton 0.285
BCI 5TC 16609 1310
bankersen
25.04.2022 kl 14:01 3994

Mere penger i kassen

Golden Ocean Group newcastlemax to carry logs to China in industry first

High freight rates for handysize bulkers are translating to interesting and unconventional new opportunities for larger vessels

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/golden-ocean-group-newcastlemax-to-carry-logs-to-china-in-industry-first/2-1-1205363
Redigert 25.04.2022 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
KIK
25.04.2022 kl 14:26 4009

Lurte et øyeblikk på om frakt av kull og jermmalm var helt falt ut av markedet? En nærmere titt på et av bildene viser at de faktisk frakter tømmer. Høye fraktpriser for handysize bulkers oversettes til interessante og ukonvensjonelle nye muligheter for større fartøy.