GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 522631

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
22.05.2022 kl 20:01 4272

Min megler Nordnet har ikke redusert utbytte i gogl ikz kontoen. Har heller ikke gjort det for 2020b men der er det ikke definert som utbytte men tilbakebetaling.

Så om det ikke kommer en overraskelse den dagen jeg tar ut pengene fra ikz så ser det ikke ut til at vi får dobbeltbeskatning på utbytte fra selskaper som er registrert i land som ikke har kildeskatt ref eks gogl og 2020B

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skatteavtaler/kildesatser/id414630/
Redigert 22.05.2022 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.05.2022 kl 19:47 4297

På CFD i GOGL mottok jeg mindre utbytte enn jeg forventet så kontaktet IG, og de forklarte at de var forpliktet til å trekke kildeskatt og at dette heller ikke ville refunderes fra norske skattemyndigheter i motsatt til kildeskatt trukket på vanlige aksjer. Tipper det gjelder alle aksjer holdt gjennom CFDs og ikke bare aksjer med hovedkontor utenfor Norge.
Redigert 22.05.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
22.05.2022 kl 19:41 4276

Hvor ser du at du er trukket for kildeskatt? årsoppgave fra megler, skattemeldingen? Bermuda har ikke kildeskatt ref oversikt hos regjeringen.no
HelpMeHilmar
22.05.2022 kl 19:38 4103

Jeg har hatt GOGL på Nordnet IKZ i noen kvartaler nå, og på ingen av utbyttene er jeg trukket for kildeskatt. Jeg blir heller ikke trukket for kildeskatt på andre Bermuda/Marshall Islands-registrerte aksjer.

Jeg har også et noen få med hovedkvarter i USA på samme konto, og de blir jeg trukket kildeskatt for når de betaler sine (mikroskopiske) utbytter.
fattigstakkar
22.05.2022 kl 19:26 4146

er du sikker på det? Da jeg hadde CFD i GOGL ble jeg trukket kildeskatt.
Mulig det var basert på hvor CFD-leverandøren har hovedkontor. Det har i hvert fall ført til at jeg passer på å ikke ha CFDs over utbytte.
Redigert 22.05.2022 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
HelpMeHilmar
22.05.2022 kl 19:20 4161

Bermuda har ikke kildeskatt. så en slipper dobbeltbeskatning for GOGL.
Rimdrim
22.05.2022 kl 19:12 4171

Hei, ja du må nesten det.. om du har tenkt å ta ut alle pengene fra kontoen da. Har du satt inn 1mill og dette har steget til 1,5mill så kan du fremdeles ta ut 1mill uten å skatte på dem.. det over er gevinst og det må du skatte for.. men du har ikke Gogl på en ASK..
Ling
22.05.2022 kl 19:03 4201

Noe gikk sjeis. Jeg fortsetter. En skal betale 35,2% skatt på gevinsten når en tar ut pengene. Må en betale formueskatt av skatten en skal betale en gang i fremtiden?
Ling
22.05.2022 kl 18:58 4192

Er det noen som vet følgende: hvis en har en ask konto der det står en del gevinst på som en skal betale 35,2% på når en tR
fattigstakkar
22.05.2022 kl 18:44 4201

Vet en del handler GOGL og andre utenlandsregistrert bulkaksjer gjennom investeringskonto hos Nordnet for å få utsatt skatt. Har vurdert det samme selv, men var ikke klar over at man da får dobbelbeskatning av utbytte, så virker ikke så fristende likevel.
https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2022/05/22/7868794/ma-betale-dobbel-skatt-pa-utenlandske-aksjer
fattigstakkar
22.05.2022 kl 14:45 4554

Jeg er ikke kjent for å pleie å sitte rolig i båten, men akkurat i 2020 har jeg tenkt å gjøre et unntak :)
Traderèn
22.05.2022 kl 14:42 4560

Bulkers 2020 kommer til å nyte godt av markedet i flere år fremover, og det ser ut som det blir rikelig med utbytte til dem som velger å sitte rolig i båten
fattigstakkar
22.05.2022 kl 14:37 4533

Tror du har rett i det, særlig når det gjelder GNK. Så er spørsmålet om det var priset inn fra før eller ikke. GNK har hele veien vært priset langt lavere enn GOGL til P/NAV. Jeg har antatt at det har skyldtes nettopp dette. IMOs miljøkrav er også en viktig grunn til at jeg har så stor tro på 2020. De blir enda mindre påvirket enn GOGL, og langt mindre er priset inn. GNK og SBLK er nok fundamentalt sett ganske fair priset i forhold til GOGL. Er mer tekniske grunner til at jeg trodde de kunne få seg et større løft på kort sikt. Disse er ikke langsiktige investeringer for min del på dette nivået.
Redigert 22.05.2022 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Traderèn
22.05.2022 kl 14:21 4563

Ifølge Ulrik så blir Golden Ocean nesten ikke påvirket av IMO sine Miljøkrav (EEXI & CII). Men det kan jeg love dere at Genco kommer til å merke. Denne flåten må gjøre tiltak eller redusere farten for å imøtekomme regelverket.

https://www.gencoshipping.com/Fleet

Jeg tror det er en god grunn til at Golden har hatt en større stigning enn genco og star bulk...
fattigstakkar
22.05.2022 kl 13:03 4714

I intervjuet sier Ulrik at det er noe de har registrert i USA de siste ukene. Jeg vil si at det har vart lenger enn det. Han sier jo også at måten de har registrert det på blant annet er at volumet som blir handlet i bulk i USA har steget betydelig. Hvis vi tar utgangspunkt i GOGL har volumet gradvis økt hele det siste året, men stigningen ble mye brattere fra midten av februar. Interessant at kursen steg ganske kraftig første halvdel av februar uten at volumet gikk nevneverdig opp.

Volumutviklingen varierer veldig for de andre bulkaksjene. SBLK har hatt mye mindre økning i handelsvolum enn GOGL, og bortsett fra tiden rundt angrepet på Ukraina har ikke volumet vært noe særlig over året før. GNK og EGLE ligner mer på GOGL volummessig. Overraskende nok har volumet faktisk gått ned i SB og DSX. Den som har hatt større volumøkning enn alle disse er 2020.

Så er jo spørsmålet om det fortsatt er potensiale for ytterligere oppgang når flere får øynene opp for denne hedgingmuligheten, eller om det meste alt er tatt ut.
Redigert 22.05.2022 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
22.05.2022 kl 12:35 4757

Det med tørrbulk som hedge mot inflasjon er vel noe som er kjent, og som større investorer allerede har benyttet seg av? Er ikke det en del av grunnen til den voldsomme økningen i pris og omsetning den siste måneden?
Hardingen
22.05.2022 kl 10:32 4932

Cristopher vil ha 40 likes for å publisera intervjuet med Ulrik. lol
inn og klikk.
https://twitter.com/ChrisVonheim/status/1528281390516686849?s=20&t=PhTtSBEnxSfTo559fV9nXA
Redigert 22.05.2022 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Hardingen
22.05.2022 kl 09:31 4995

Interest from America
Andersen thinks dry cargo shipping is generally a “very attractive” space for investors at the moment, especially in America.

“We have much more [trading] volume now and liquidity in our US shares than we have had in the past and we’re now seeing that value funds with long-term perspectives are really becoming interested in shipping,” he said.

“There are many arguments for that. But one of them that we hear is that Golden Ocean or dry-bulk companies act like a hedge against inflation because you have increasing demand for commodities and you have, of course, steel prices going up, which in itself is good for the [ship] valuations.

“Therefore it’s becoming an interesting place to put your money, certainly when you see the traditional tech shares and IT space not doing very well.”

Holly Birkett
TradeWinds
nman
22.05.2022 kl 08:30 5034

Fra Q1 rapporten:
Thus far in 2022, just 0.7 million dwt of new Capesize and Panamax vessels have been ordered, representing less than one-tenth of one percent of the global fleet as of the start of the year. An increase in steel prices and limited yard capacity, have combined to drive newbuilding prices sharply higher. Newbuilding prices for Capesize and Panamax vessels are at levels not seen since 2009. The Company does not anticipate a dramatic surge in newbuilding orders given the recent sharp rise in newbuilding prices, scarcity of competitive financing, and, importantly, increased ordering of highly complex next- generation vessels in other shipping segments that have placed capacity limits on shipyards globally.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/e54580d7-9863-47a0-87c2-6d0a65a38df5
Redigert 22.05.2022 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Hardingen
21.05.2022 kl 20:29 5344



Brussels has given the green light for the EU to burn more coal over the next decade as it tries to end the use of Russian gas and oil.

Coal is the most carbon-intensive fuel but the European Commission said the EU would use 5 per cent more than previously expected over the next five to 10 years as the bloc tries to replace Russian energy imports.

Financial times
Redigert 21.05.2022 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Pilteri
21.05.2022 kl 18:52 5463

Vet aldri hvor haren hopper men jeg vil bli overrasket om vi har sett toppen. Selv med begrensede matematikkunnskaper greier jeg å regne ut fine utbytter de neste 2-3 årene. Tror ikke vi kan se bort fra en 4-5 dobling i ratene et eller annet tidspunkt fremover og da jeg har ennå ikke tatt så mye som ei småpils😉
Backline
21.05.2022 kl 18:10 5540

Det blir veldig spennende. Jeg håpte på en litt større korreksjon ned enn vi har fått. Med USD 0,5 i utbytte, vil jeg tro aksjen skal opp før 30.05. Vi kan håpe på at vi får kjøpt under 150 på mandag, men det er nok ikke sikkert.
Hardingen
21.05.2022 kl 17:37 5595


Burke sees upside for dry bulk demand from the Russia-Ukraine war, as Europe bans imports of Russian coal and sources it from more distant sources. (Vessel demand is measured in ton-miles — volume multiplied by distance — so longer voyage distance increases demand.)

“Coal has traditionally been net neutral [for bulker demand] and has become a major positive,” he said.

Nolan expects Chinese demand for iron ore (used for steel production) to bounce back with the end of COVID lockdowns, which should support Capesize rates.

“If dry bulk rates can hang on at an average of $30,000, maybe a little more for Capes and a little less for smaller ships, these companies are going to make a ton of money,” said Nolan.

American Shipper

https://twitter.com/AmericanShipper/status/1527818302206132225?s=20&t=Ku0ttsZnBwpgdpBUqN4aeQ
Pilteri
21.05.2022 kl 17:11 5648

Tror ikke vi skal legge for mye vekt på de 250 aksjene som gikk sist i sluttauksjonen men iflg nr 1 skal det bare en liten gnist til før ratene øker kraftig. Kommer det neste uke så blir det bra. Usa sluttet jo opp fredag og exdato for utbytte er vel den 31.5 såvidt jeg husker. Spennende tider, veldig spennende
nman
21.05.2022 kl 16:46 5709

Tviler på noe billigsalg på mandag. Sluttet på 155 i etterhandelen i USA.
Hardingen
21.05.2022 kl 15:20 5827

Capesize spot rates rising despite the number of Capes tied up in Far Eastern discharge falling back almost to pre-pandemic levels
Low fleet growth over a prolonged period makes for extremely tight shipping dynamics

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1527651612965191682?s=20&t=lsgoJs1S9_q9IbbhZekCzg
Ling
21.05.2022 kl 14:44 5876

Hvorfor skal jeg kjøpe dine aksjer nå jeg kan få de til under 150 på mandag?
Kalle Kurtasje
21.05.2022 kl 09:35 6230

Mine aksjer er til salgs for 218,50 :-)
hogan
21.05.2022 kl 09:31 6245

Hot summer for the dry bulk secondhand marked, klart med lang bestillingstid, det som er interesant er å kjøpe ship som begynner å tjene penger med en gang.
2020 bulkers er nok til salgs hvis Trøym for bra pris og det tror jeg han får for nye attraktive ship, kanskje Star bulk er interesert
nman
21.05.2022 kl 08:04 6350

Kina kutter renta overraskende mye i forsøk på å nå 5,5% vekstmålet sitt :-)

Benchmark iron ore futures in Dalian and Singapore surged on Friday, adding to weekly gains as China cut its benchmark reference rate for mortgages by an unexpectedly wide margin, boosting hopes for further support to revive the economy.

https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-soars-on-chinas-bigger-than-expected-rate-cut/
nman
21.05.2022 kl 07:54 6374

Siden starten av fjoråret har bruktskipprisene steget med 85% i snitt (Panamax 74%, Cape 62%).

Yet despite all this, the expectation is for things to heat up further before any coolingoff period takes shape. All indications right now point towards a “hot summer” taking place (at least in its early part) for the dry bulk secondhand market. Given that in most cases and despite the fact that we are close to decade-high levels, the general consensus seems to be that we are still far away from any major excesses made and any bubble forming. Let’s hope that most will escape the hype and allow prices to remain within reason.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-carriers-prices-up-by-85-on-average-since-the-start-of-2021/
Redigert 21.05.2022 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2022 kl 16:48 6989

Så mange innlegg og så mye rot for ingenting
Redigert 20.05.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
nman
20.05.2022 kl 16:27 7062

Har ikke sett noen annen USA-oversikt enn totalen - oppdateres bare 2 ganger i måneden.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Redigert 20.05.2022 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.05.2022 kl 16:01 7056

Klarer ikke å se at det kan være noen bra strategi heller. Enten har de gamblet og innsett at de har bommet, eller de ser at det er momentum i aksjen og bidrar til å presse kursen opp for å sette ny short høyere.
Golden Goat
20.05.2022 kl 16:00 7036

Hvilke piller anbefaler du, Kjepet??!!!