Genel Energy kontra DNO

JEH
DNO 10.02.2022 kl 19:02 4391

Et trist resultat fra DNO. Jeg har vært aksjonær siden starten og har hatt stor på selskapet. Jeg er like gammel som styreleder. Nå har jeg mistet troen. Jeg har noen spm.som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
Rapport fra Genel Energy - datert 31.jan. 2022 oppgir cash fra KRG $281 mill.i løpet av 2021. DNO oppgir $537 mill. Tar vi utgangspunkt i at Genel Energy har
25% i Tawke og DNO 75% burde cash til DNO være $ 843 mill., dvs en diff på $306 mill. I Genels rapport har de små inntekter fra andre prosjekter i Kurdistan.

Videre oppgir Genel at de pr.31/12.2021 har utestående $ 117 mill., mens DNO har $169 mill. Burde det ikke her vært et forholdsmessig differanse ?
Fint om noen kan gi meg tilb.melding om hva jeg tenker feil.
Genels rapport finnes på deres hjemmeside.

OBS Dette er mitt første innlegg i dette Forum.
Stokk Dum
10.02.2022 kl 19:19 4351

Hvorfor synes du resultatet er trist?

mvh
JEH
10.02.2022 kl 19:41 4292

Jeg forventer at selskapet gir eierene et utbytte ut over 0,20 pr. aksje. Budsjetterte kostnader på $ 800 mill. (7.300 mill i NOK) i 2022, vil sannsynligvis
avkorte utbetalinger til aksjonærene. Ellers: bra med nedbetaling av gjeld.
Jeg ønsker at selskapet gir aksjonærene en månedlig oppdatering vedr. "ståa" i driften.
oto1
10.02.2022 kl 23:46 4076

Svarer på den siste, men svar er til ditt første innlegg også.

Genel har andre inntekter enn Tawke.
Det er en av grunnene til at DNO ikke mottar 3x Genel i betalinger fra Kurdistan.

En annen grunn er at etter forliket i 2017 der KRG gjorde opp gammel gjeld, så fikk Genel 4,5% av bruttoinntekter fra Tawke, mens DNO fikk 3% + KRG sin eierandel i feltet på 20%.
Denne bruttobetalingen varer i 5 år, og utløper i juli i år.

Når det gjelder utestående så er den for DNO sin del kun relatert til Tawke.
Genel har utestående fra sine andre felt også.

Når det gjelder utbytte så betaler DNO nå 0,20 per halvår, altså 0,40 i året.
Vi fikk i desember, og det kommer en til før mai.

Jeg skjønner ikke helt maset om hvorfor de ikke kom med utbytteopplysninger i dag.
DNO kommer med utbytteforslag i innkalling til GF, og eventuell justering av dagens utbytte kommer senest da.
Selv tror jeg at med den bedringen i balansen vi har sett i 21, samt den cash flow dno har nå, så er det rom for å doble det utbyttet til 0,80.
Men den avgjørelsen tar DNO litt nærmere GF i mai.

Ellers er jeg overrasket over at du synes at resultatet var trist.
Er det rekord revenue på >1 mrd usd i fjor, revenue på nesten 400 mill usd i 4Q, eller at nettogjelda er redusert med ca 3 kr per aksje i fjor du er misfornøyd med?

Selv er jeg svært fornøyd med at DNO er tilbake etter et svært ruglete 2020. og har nå en cashbeholdning som er tilbake på det nivået den var før Faroe kjøpet.
Og at Baeshiqa snart er i produksjon, og dermed 2 nye strukturer i Kurdistan online. Da er vi oppe i det doble, nemlig 4.

2021 var bra, men det er egentlig bare 4Q i 21 som var representativt for det som kommer fremover om oljeprisen holder seg.
DNO er 3 mnd "på etterskudd" i forhold til andre oljeselskap, all den tid KRG er 3 mnd på etterskudd med betaling.
Derfor får ikke DNO full utnyttelse av oljeprisoppgangen i 4Q, den kommer nå.

Edit: Ser jeg glemte å svare på siste kommentar angående økte investeringer, og eventuell reduksjon i utbytte.
DNO guider kostnader på usd 800 mill i 2022. Sammen med renteutgifter, admin og sikkert noe annet kan vi forvente at dno planlegger å bruke ca 950 mill usd i cash.
Mye av økningen skyldes Kurdistan, der boring skal økes på Tawke, og Baeshiqa skal settes i produksjon i tillegg til 2-3 nye brønner på Baeshiqa.
Dette er jo ikke noe problem all den tid cost oil politikken medfører at DNO får refundert alle kostnader på Tawke maks 3 mn etter at de ble gjort.
Så om DNO øker kostnadene med 100 mill usd, så får de refundert 100 mill usd mer. Det vil bli litt mindre til profit oil, men dette vil mer enn oppveies av opprettholdt eller økt produksjon.
På Baeshiqa er det enda gunstigere, da en start av produksjon ikke bare vil dekke pågående kost, men også begynne å betale ned på historisk kost.
DNO vil nok passe seg vel for ikke å bruke mer p Baeshiqa enn produksjonen drar inn, så oppstart der er bare gull.

Med oljepris på 90 så har jeg revenue i år for DNO på 1,16 mrd usd. Videre satser jeg på at KRG klarer å gjøre opp gjelda si i år på usd 170 mill. Og så begynner skatteutbetalingene igjen fra august, ca 100 mill usd i år.
Til sammen bør da DNO dra inn 1430 mill usd. Med samlede utgifter på 950 vil DNO da øke sin cashbeholdning med ca 480 mill usd.
Da er ikke inntekter fra Baeshiqa foreløpig tatt med i mitt estimat.(ca 50 mill usd med 4k i gjennomsnitt produksjon og oljepris 90).

Om dno øker kassen sim med 500 mill usd i år så vil ikke det gi redusert utbytte.
Det vil heller ikke gi noen problemer med å doble utbyttet fra dagens 45 mill usd til 90 mill usd.
Og om oljeprisen skulle falle så kan dno lett justere sitt investeringsprogram, men oljeprisen skal falle mye før det vil påvirke dno.
Redigert 11.02.2022 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.02.2022 kl 02:04 3958

Nå gikk jo kursen ned 6% så ja, det var en trist rapport.
Kåre Grønn
11.02.2022 kl 07:37 3765

Husk: ikke selg!
NOELLE
11.02.2022 kl 07:49 3726

Etter over tiår, merk tiår. Forstår ikke folk at DNO aldri blir riktig priset pga av Kurdistan delen. Hvor mye penger er tapt har srått i ro mens börsene har flommet over andre mer lukrative aksjer i denne perioden. Hjelpe meg
Kåre Grønn
11.02.2022 kl 08:06 3652

Bare tull dette som skjer nå. Selskapet er ikke ferdig for å si det sånn..
china
11.02.2022 kl 08:43 3541

Blir vel videre ned her i dag! Oljeprisen har jo tross alt stupt til 91 dollar!! Lol
adict
11.02.2022 kl 08:48 3510

Enorme inntekter i DNO. Svært mye av det som har gått galt er priset inn i dagens lave kurs.
Slettet bruker
11.02.2022 kl 08:50 3495

Skal på 11 tallet i dag, husk oljeprisen er bare på 91$ Og det holder ikke med de høye kostnadene de har i kurdistan for der er det dyrt . Og styrelederen skal ha en stor bit av kaka for den formidable jobben han gjør for aksjonærene 😉
Føre var
11.02.2022 kl 09:07 3427

Bra forklart Oto

Vi får se litt utover dagen i dag om noen har fått sett mer på disse rekord tallene!

Konservativt anslag 4000bopd Baeshiqa for 2022 ganger 365 , konservativt anslag 8000bopd slutten av 2022, 64% eierandel 90$ fatet, blir penger av det også.)

Baeshiqa potensial like stort som Nordsjøen, velinvesterte penger.
Redigert 11.02.2022 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
chr-
11.02.2022 kl 09:20 3371

Ja, det er godt skrevet af Oto1.

Vi var nok mange, som havde håbet på et stort kurshop op i går, men som i stedet blev til en stor nedgang.

Måske er det også meget sundt, at det ikke skete. Når analytikerne får kigget rigtigt på tallene og fremtidsudsigterne, så skal DNO nok kravle stille og roligt opad mod de 25+. Og kan DNO stille og roligt indfri noget af deres gæld og dermed spare renteudgifter fremover og måske samtidig begynde at opkøbe egne aktier, så er det bestemt fornuftigt. Og også fint, at de ikke lægger sig fast på det ene eller andet.

Og en god likviditet er alfa og omega for alle og specielt hos DNO, når de har stor indtjening i et usikkert område som Kurdistan.
Kåre Grønn
11.02.2022 kl 09:33 3297

Ikke selg! Gullgruve.
Redigert 11.02.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
anfield16
11.02.2022 kl 11:07 3082

Takk for en fin orientering……tør du også mene noe om Bijan`s alder og hans aksjonærpleie?Og om yngre krefter kanskje bør få slippe til…

Redigert 11.02.2022 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Føre var
11.02.2022 kl 12:55 2947

Vel vi får nå se ....
sveipen
11.02.2022 kl 15:30 2763

Takk for god orientering Oto1.
Det er ikke tvil om at potensialet er der, men kursen bare faller likevel.
Er det bare vi longerene som fremdeles har troen?
Ser slik ut.
Vi vet at etter regndager kommer sol.
De siste 5 årene har det dessverre vært mange regndager.
Værmannen Mossa ser ut til å ha mistet grepet.
Ingen tror lenger på han.
sveipen
11.02.2022 kl 15:35 2741

Som en kuriositet i dag
Aker.....+1,3
Eqnr..... +2,6
DNO.... -3,72
Forstå det den som kan.
HAS
11.02.2022 kl 15:38 2730

Joda, noen tror på han. Han har heldigvis et større fokus på god drift enn svingninger I kursen. Forhandlinger med KRG er håndtert på en utmerket måte, og snart bærer investeringene i Bashiqa frukter. I Norsjøen er flere spennende prosjekter på gang. Det er slik et selskap skal drives. Kursen har gått 70% siste år, og det er bare begynnelsen.
halvpris
11.02.2022 kl 15:40 2723

oto1 hadde 15 til jul, Var en elendig julenisse. Og nå er han oppi over 30. ????????????????
Kåre Grønn
11.02.2022 kl 15:45 2706

Ikke selg! Kursmål 30
JEH
16.02.2022 kl 16:17 2073

Biljan Mossavar-Rahmani - BM-R er styreleder både i DNO og RAK. I RAK har han A og B aksjer og representerer 36.88% av stemmeretten. Inkl. partnere
har han full rådigrett i RAK, som igjen har 44,6% av aksjene i DNO. BM-R har sikkert et godt kjennskap og kunnskap om driften og retningslinjer i Kurdistan. Som
styreleder i begge selskapene har han stor makt og kan styre DNO som han vil. Jeg synes dette er uheldig. idet tilbakemeldinger til aksjonærene er svak.
Styret i DNO bør etter min mening innstille en annen styreleder. og benytte BM-R som rådgiver i selskapet. BM-R har i disse dager foretatt en restrukturering i RAK,
idet en del av aksjene - holdt gjennom engelsk selskap - er overført til et USA selskap, idet visse interesser overføres til familiefond. Han har fortsatt samme stemmerett i RAK. Oslo Børs har godkjent restruktureringen . Opplysningene er hentet fra RAKs hjemmeside. I og med hans store innflytelse i begge selskaper
burde dette vært opplyst til aksjonærene i DNO. Overføringen har sannsynligvis ingen innvirkning for DNO's drift, Dette kun til orientering.
PaleRider
16.02.2022 kl 17:18 1959

Genel Energy betalte i fjor ut 10% utbytte. DNO usle 2%.

Sist jeg så på tallene, så hadde Genel Energy også høyere P/E, noe som innebærer at markedet verdsetter Genel Energy høyere.

Genel Energy har imidlertid nær all virksomhet i KRG, så tross høyere risiko enn DNO som har kontantstrømmer også fra UK/Norge, så prises Genel Energy høyere.

Hva skyldes DNO-rabatten. To mulige grunner:
- Elendig styre og ledelse. DNO styres av en person. En eier bestemmer alt. Det er denne personen. Genel har en ledelse og ett styre med ulike folk. Og mange aksjonærer, som også muliggjør budkamp om selskapet og dets børsverdi relativt til assets blir for lav.
- Kun notering på børsen hvor det shortes og herjes over en lav sko: OSE
Redigert 16.02.2022 kl 17:21 Du må logge inn for å svare