Lakseoppdrett

bellx
FISK 13.02.2022 kl 15:05 2582

Hva synes dere om dyrevelferden hos oppdretterne både på land og i sjø?
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 15:17 2566

Det er veldig bra velferd i Norge - men pga en kommende nulltoleranse fra div byparti kommer nok det til å bli en vridning til land som ikke har like stor fokus på velferd.

Pr i dag har oppdrett mindre dødelighet og svinn enn feks reindriftsnæringa
Stokk Dum
13.02.2022 kl 15:45 2522

Teller du med leppefisken og når du kommer til den konklusjonen?

mvh
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 16:58 2435

Leppefisk er på vei ut. Litt synd for de mange som lever av det - men nye metoder innføres.

Men jeg ser hvor du vil. Kjør på med anti oppdrett. La Russland, kina og den typen stater ta over all produksjon. Talkene i norge blir tross alt bedre av det.
Stokk Dum
13.02.2022 kl 17:03 2418

Er det der jeg vil?
P.S. Du svarte ikke på mitt spørsmål.

mvh
Slettet bruker
13.02.2022 kl 17:47 2346

Hvorfor ikke bedre dyrevelferden vel å stenge av en liten fjordarm, og drive med oppdrett der.
Ha en filteranordning av noe slag ved utløpet for å fange opp evt. genererende avfall.

Å sprenge ut basseng på øyer virker borte i natten. Og dette fremstår som hærverk på naturen.
Hærverk som kan få en betenkelig mentalitets smitteeffekt.

Oppdrettsfisken vil få høyere kvalitet av dette.
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 18:02 2317

Det er samme krav til oppdrett av leppefisk som matfisk. Dermed, må jeg si ja. Velferden er god - men som i all intensiv produksjon kan den bli bedre.

Jeg er mer kritisk til reindrift
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 18:05 2301

Det er mulig å samle opp avføring i merd. Ny teknologi er allerede utviklet. Problemet er at det ikke er ett poeng å gjøre det på en god lokalitet. Kritikerne overdriver og fremstiller ting helt feil. Det er ikke mulig med en faktabasert diskusjon
Stokk Dum
13.02.2022 kl 18:19 2286

Re: "Det er ikke mulig med en faktabasert diskusjon".
Du har ennå ikke svart på spørsmålet jeg stilte deg ifm din påstand om at "Pr i dag har oppdrett mindre dødelighet og svinn enn feks reindriftsnæringa",
Er det virkelig et relevant argument pro fiskeoppdrett at reindrift er verre?

mvh
Slettet bruker
13.02.2022 kl 18:22 2282

Ja det begynner å bli en stund siden noen sutrete anti-oppdrett innlegg her. De fleste har nok skjønt det er poengløst å grine om det, men en og annen gang dukker det opp en klovn som prøver seg. 😅
Stokk Dum
13.02.2022 kl 18:51 2239

Artig med alle disse klovnene på Sirkuset.
Selv er jeg en trapesartist.
🤸🏽

mvh
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 19:35 2187

Det setter ting i perspektiv. Det største problemet med oppdrett av laks er at man tjener penger der. Det setter igang en misunnelse som går over i kritikk.

Er det for høy dødelighet? Vel - hvis man feks ser mot island hvor 2000 tonn akkurat døde er det for mye. I norge går det stort sett meget bra. Jeg er stolt av norsk oppdrettsnæring :-)
Osvaldsen
13.02.2022 kl 20:23 2145

Fiskevelferden MÅ ivaretaes enkelt og greit. Om ikke vil mye av laksen dø, det er ikke oppdretterne tjent med. En død laks er kun en utgift.

Osvaldsen
Slettet bruker
13.02.2022 kl 20:38 2115

Klart fiskevelferd har noe å si. Fisken smaker bedre av det også, og får bedre konsistens.

Ikke faktabasert debatt liksom. Den kjøper vi ikke. Det burde komme strengere krav til firkeoppdrett.
Dette har ingenting med misunnelse å gjøre. Det handler om dyrevelferd og ikke svine til hav, fjorder og elver
med sykdommer og avfall fordi fisk lever for tett og kjedelig i fangenskap, uten stimuli, spenning, variasjon, muligheter, utfordringer og frihet.
Stokk Dum
13.02.2022 kl 20:49 2095

Benny, jeg suger til meg av din kunnskap.
I dag har jeg lært om meg selv at jeg er 'anti oppdrett', og at grunnen til at jeg stilte deg et kritisk spørsmål til din påstand i et innlegg over er 'misunnelse'.
God mulig de er korrekte begge de påstandene der, men fortsatt sitter jeg uten svar på spørsmålet mitt, som var: "Teller du med leppefisken og når du kommer til den konklusjonen?" til din påstand om at "Pr i dag har oppdrett mindre dødelighet og svinn enn feks reindriftsnæringa".

mvh
Redigert 13.02.2022 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 21:25 2044

Jeg har svart - men du klarer vel ikke å akseptere svaret.
Bennyfyfasan
13.02.2022 kl 21:29 2032

Det er nettopp den Trump amerikanske retorikken du kommer med her som gjør at man ikke kan komme med forskningsresultater som argument. Lette enkle bajseuttalelser uten noe fundament i virkeligheten gjør ofte skade blant folk som ikke vet bedre.

Man finner alltid negative enkelthendelser - men den generaliseringen din er uintelligent. Det blir det samme som å si at alt jordbruk er dyrefientlig pga en eller to stygge hendelser
Stokk Dum
13.02.2022 kl 22:15 1966

Jeg ser det nå, du har svart "ja", men det var ikke helt klart for meg hva du svarte på da du skrev det.
Det var ikke først og fremst oppdrett av leppefisk (og annen fisk) brukt til avlusing jeg hadde i tankene, det var mer bruken av leppefisk/rensefisk jeg tenkte på der jeg mener å ha lest at her er dødligheten svært stor.

Selvsagt aksepterer jeg svaret ditt.

mvh
Slettet bruker
13.02.2022 kl 23:05 1923

Trump amerikanske retorikk og lette enkle bajseuttalelser ?
Kan du være litt mer spesifikk.

Jeg for min del, må få lov til å reise spørsmålet om oppdrettsfisken lever for trangt i sitt fangenskap med
ingenting spennende rundt seg.

Behøver ikke å være professor i forskning for å skjønne at dette ikke er den store dyrevelferden.
Jeg skjønner ikke at slik virksomhet ikke er forbudt.
Redigert 13.02.2022 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
vicktor
13.02.2022 kl 23:44 1870

Dersom vi skal legge medienes omtale av oppdrett og myndighetenes oppfølging til grunn,
så er det ikke noen næring som blir kontrollert mer enn oppdretts næringen. Og de gjør det de
kan for å IKKE få et dårlig omdømme. Hadde de andre mat produsentene som kylling og gris,
fått samme medieomtale, så tror jeg de hadde kommet dårligere ut enn oppdretts næringen.
Det er forholdsvis lett å sjekke oppdretts næringen, som ligger i åpent terreng.
Der er mye vanskeligere å komme seg inn kylling farmenes lokaler og grisefjøsene.
hatitchi
13.02.2022 kl 23:56 1857

Har du samme krav til kyllingen, grisen og storfeen som du også spiser? Alt har negative sider, men de største negative effektene hva gjelder matproduksjon er knyttet til storfe, med gris like bak. Kyllingen omdanner plantebasert fôr noe dårligere enn laks. Av 100 kg fôr gir storfe 7 kg kjøtt, mens laks og kylling gir hhv. 56 og 39 kg kjøtt. Problemene til lakseoppdrett er i hovedsk forbundet med utslippene i sjøen, og bærekraften til fôret som brukes. Fôret til laksen er i hovedsak soya, storfe spiser kraftfôr og gress, mens gris og kylling i hovedsak bare spiser kraftfôr. Kraftfôr består i Norge for det meste av korn, men også ca. 10 % soya for at det skal inneholde nok protein. Korn er fullt mulig å bruke som menneskeføde, så det er like problematisk som bruken av soya i laksefôr.

Hva gjelder laksen så ble den på 90-tallet fôret med 89 % marine råstoff, og sammenholdt med en FCR (feed conversion rate) på 1.3, så innebar det at det ble brukt 1,16 kg marine råstoff for å øke laksen med 1 kg, som ikke er bærekraftig på sikt. I dag er andelen på 27 %, og det som brukes er i stor grad det som ikke brukes til menneskeføde (f.eks. ansjos, sardiner og kolmule). Det kan trekkes paralleller til drøvtyggere som sau og storfe som nyttiggjør seg av gress som ikke kan brukes som menneskeføde, så en viss andel storfe og/eller sau er nok uansett fornuftig i Norge. Med mindre hele verden skal gå over til et plantebasert kosthold er laks en av de mest effektive kjøttprodusentene, om ikke den mest effektive. Det er uansett en vei å gå på fôrsammensetningen og håndteringen av lakselus og forurensing. God fiskehelse er en selvfølge at oppdretterne ønsker, da en død laks gir negative utslag på bunnlinjen.
vicktor
14.02.2022 kl 00:46 1815

hatitchi
Takk for veldig bra innlegg. Lakselusen koster Mowi ca. 2 milliarder i tap hvert år, i følge styreformannen.
Mowi ønsker å senke sine anlegg 15 meter ned i havet. Det håper de vil løse lakselus problemet.
Forurensing, nå tar de hensyn til havbunnen, når de plasserer ut anleggene. De påser nå at det ikke er groper under anleggene,
men gjerne en høyde. Slik at avfall blir skylt vekk med havstrømmene. Forsammensetningen er i konstans utvikling.
Mowi produsere mye av foret selv, for å ha full kontroll .


Bennyfyfasan
14.02.2022 kl 08:11 1667

Det blir lagt frem slik at norsk oppdrettsnæring bruker mye soya.

Det produseres ca 100 millioner tonn soyabønner i Brasil og i overkant av 300 millioner tonn soyabønner globalt hvert år. ALL soya i oppdrett er avskogningsfri. Det er dokumentert. Det blir ikke gjort av feks import til Kina.

Oppdrettsnæringa importerer soyaprodukter tilsvarende i underkant av 500 000 tonn soyabønner. Dvs 500 000/300 000 000 = 0,2 % av total produksjon

I tilelgg - hva er galt med å bruke soya i det mest effektive produksjonsdyret vi har?
Bennyfyfasan
14.02.2022 kl 08:33 1630

MOWI produserer det enkleste fôret selv - mens de kjøper spesialfôrene fra de kjente fôrleverandørene som kan dette best.

Nedsenkbare merder har andre prøvd før. Det funker noen plasser - ikke overalt. En kombinasjon av metoder er veien til målet.

At det ikke er groper under anleggene er en av kriteriene man ser etter - det gjør alle. Strøm igjennom hele vannsøyla + bunntopografi og type bunn er viktige kriterier.
bellx
14.02.2022 kl 08:33 1628

Når jeg ser hvordan utseende på oppdrettsfisken er kan de umulig ha den plassen de burde ha?
Bennyfyfasan
14.02.2022 kl 08:47 1611

Jeg vet ikke hva du har sett - men 97% av oppdrettslaksen er lytefri. Perfekt utseende.

Det er regler for hvor tett fisken kan stå. Det er med GOD MARGIN i forhold til velferd.

MEN - du kommer med en skikkelig "shit hit the fan" sak, som er en enkel uttalelse som er umulig å dokumentere for deg, og for meg.
Bennyfyfasan
16.03.2022 kl 09:36 1121

Det beste grepet for å bevare villaksen er å totalfrede den - også mot sportsfiskere sin blodtørstige trang til å pine fisken over lang tid for egne adrenalinkick. Vi skal nok ikke mange tiår frem i tid før det er forbudt å fiske med denne barbariske metoden, og da spesielt på fødestua i elvene.