Uke 7 - 2022

solfylt
RECSI 14.02.2022 kl 07:56 42585

Q4 om fire dager (18.02.2022) Om det skal komme meldinger før dette så begynner det å haste litt…
Uke 6 endte på kurs 15,02.
Stabukk
16.02.2022 kl 09:55 8884


Nel er i alle fal ikkje lett å forstå: Hadde i følge FA «Rekordtap» i Q4. Men likevel var såvidt i pluss etter ein knapp times handel. Og har ein børsverdi på 18,60 mrd med over 100.000 småspararar i Europa som hovedeigar gjennom Clearstream Banking (58,5% eigarpost).

Rec har to store industrielle eigarar og går ca. i balanse med største fabrikken i drift igjen i 2023. Det har jo «alle» etter kvart forstått med USA si satsing på semiconductor, sol og batteri.

Rec blir berre notert til ca. 33% av Nel sin verdi. Når den naturlige reprisinga kjem, bør jo Rec gå til kurs 45, ca. samme børsverdi som Nel!
Dr No
16.02.2022 kl 10:21 8676

Tipper Recsi ved AKH og Hanwha/Q-cells er sammen om å kjøpe nabotomten i ML. Hanwha sin inntreden i Recsi tror jeg bare var starten på samarbeidet ved å bygge en ny forsyning skjede. Akh har også frigjort en del kapital i det siste. Spennende tider!
Slettet bruker
16.02.2022 kl 10:29 8615

Nå har jo dette nabobygget stått som "pending" i rimelig lang tid, så det må snart skje noe der. Mye mulig at går over til "sold" kort tid etter Warnick Bill går gjennom.
Du kan følge prosessen om den her (skal på høring i dag):

https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false

Slettet bruker
16.02.2022 kl 10:45 8483

Hva mener du med at REC vil gå ca i balanse, med ML i drift igjen...? Er ikke det en litt for forsiktig antakelse?
Slettet bruker
16.02.2022 kl 10:57 8369

Mener nok at selskapet går ca i balanse i dag, og at den store fabrikken ML kommer online i 2023 og det vil bli meget positivt.

Faktisk tror jeg selskapet kan kanskje kan gå i pluss på kun Butte, prisøkningen på produktene var ganske høy i fjor, vil jeg tro. Burde bli mye høyere salgspriser for 2022. Spent på Q4 og hvordan de guider året 2022.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 11:32 8091

Jeg er også positiv til Butte, og tror markedet har oversett denne fabrikkens bidrag. Nå er det kanskje enda litt tidlig å se resultatet av reforhandlede priser, da dette vil nok nok pågå utover 2022. Men at vi vil se mer positive resultat årets fremtidige kvartalsrapporter er jeg ikke i tvil om.

Får man etter hvert drift på ML, så vil ikke lenger ML være en klamp om foten til Butte. Begge vil bidra med positivt bidrag, og da begynner det å lukte svidd av kvartalstallene:)

Så ja, jeg er også spent på hva de guider om for 2022, men er redd for at de går i loop fra tidligere presentasjoner (klipp og lim).
Slettet bruker
16.02.2022 kl 11:34 8078

Ja, jeg er også redd for det. Det har skjedd såpass siden Q3 at denne presentasjonen burde ha mye nytt i seg.

Jeg tror vi burde forvente økt bidrag fra Butte på Q1, så er enig der, er nok litt tidlig. Blir positivt overrasket om det er noe nå for Q4 :)
Slettet bruker
16.02.2022 kl 11:45 7963

Ja, jeg mener at REC har opplyst at det meste av produksjonen til Butte har vært på langtidskontrakter som da har hatt "gamle" priser, men som skal reforhandles i 2022. Når i 2022, har jeg ikke fått med meg.
Skulle de bli reforhandlet i løpet av Q1-22, så vil leveransene til disse sannsynligvis vise seg i regnskapet for Q2.
Derfor jeg ikke har de helt store forhåpningene til at vi ser noe til disse tallene allerede nå, men de kommer..
Slettet bruker
16.02.2022 kl 11:46 7956

Jeg mener å ha lest at de skulle reforhandles for 2022, som ble nevnt på en konferanse, eller om det stod i en gammel rapport. Husker ikke.

Jeg tolket det bare som at de ble reforhandlet for 2022, antok da bare at det er nye priser i år. Ikke at det kommer senere i år. Kan huske feil selvsagt. Uansett blir det bra når det kommer.

Kan forstå at de har hatt langtidskontrakter, har nok vært et behov for å sikre stabilitet med ML stengt. Nå er det litt andre boller, så håper de oppnår noe bra nå som disse langtidskontraktene går over. At ML er i drift snart, må vi jo nesten gå utifra. En eller annen gang i 2023.
Redigert 16.02.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2022 kl 11:57 7881

Skal reforhandles "tidlig 2022" ble sagt, i tillegg til å gå over til noe mer dynamiske kontrakter mener jeg å huske.
Det var en av forklaringene på Q3 for at de ikke har kunnet dra nytte av gode leveransepriser helt enda.

Effekten av reforhandlede priser vil dermed ikke være synlig på siste kvartalsrapporten for 2021, men det kan godt tenkes at vi får vite noe om utsiktene for reforhandlingene som skal eller allerede har foregått for Butte.

Med tanke på voldsomme investeringer i halvlederindustrien tør jeg gjette på at reforhandlingene absolutt blir mer lønnsomme enn tidligere.
Redigert 16.02.2022 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2022 kl 12:06 7775

Dere har nok rett. Det lover godt!

Butte med ekspansjonsplaner og sterkt voksende antall megafabrikker for chips i USA lover også godt. Kan bli mange gode år i tiden fremover for Butte.
Stabukk
16.02.2022 kl 14:02 7346

Kan vi heller få ei positiv overrasking på renteinntekter for Q4? Tenker på at Rec har hatt ca. 1 mrd kr på konto i heile 2021 etter emi på tampen av 2020. Gir ikkje DnB 1,5% rente på 1 mrd. på «Høyrentekonto»?

Det blir i så fall 15-16 mill. kr. Media har jo ein tendens til å laga overskrifter basert på tørre tall, med «minus» og «tap» som favorittord for å få fleire klikk. Trass «gamle prisar» for Butte går det jo an å håpa på «overskudd» i overskriftene fredag morgon!
Slettet bruker
16.02.2022 kl 14:07 7310

Haha!
Du skal ha for kreativiteten i innleggene dine Stabukk!
Jeg tror verken at de har noen form for "høyrentekonto" eller at de har stått stille på konto i hele 2021.
Butte oppgraderes, lån løper med (høye) renter, strømmen har vært dyr, og butte har slitt med leveransetrøbbel tidligere i året.
Dette preget Q3-rapporten, men det var vel et håp om bedre tall for Q4 (spesielt hvis leveransene har gått bedre, noe jeg synes å huske at de sa var forventet mot Q4).
Stabukk
16.02.2022 kl 14:15 7261

Bra eg fekk ein Rec-aksjonær til å flira litt! Så lenge kursen er her nede, bør alle som kan bidra med eit oppmuntrande ord. Men strengt tatt: Lånerenter og strømrekning skal vel belastast driftskontoen, mens forhåpentligvis påbegynte investeringar ved Butte blir tatt frå «Høyrentekontoen»!
manman01
16.02.2022 kl 14:44 6957

FA “journalistik” er til at kaste op over.
Redigert 16.02.2022 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Struts
16.02.2022 kl 14:45 6936

Haha, da er det vel bare å selge - Grove er en narsissistisk PR-klovn - men han får av en pussig grunn det samme fra FA, gang på gang. Så det skal han jo ha kreditt for!
Slettet bruker
16.02.2022 kl 15:02 6831

Synes han fremsnakker både caset og Røkke på en fin måte. Han viser at han både har kunnskaper om og troen på REC, noe han med glimt i øyet og med en litt uhøytidelig form klarer å formidle. Prøver å se det positive i dette. Hvis noen her på forumet mener de kunne gjort en bedre presentasjon, så kom igjen. Ta kontakt med FA og be om litt oppmerksomhet i beste sendetid. Jeg skal heie på dere 👍😀
Slettet bruker
16.02.2022 kl 15:25 6737

Sikkert mange som vil og kan forklare mye bedre enn han der. Men man får ikke tilgang til det uten videre. Grove har fått et navn og brukes som en klovn i media . På Twitter prøver han også å få all oppmerksomheten han kan og opptrer som en klovn der også. Mere er det ikke å si om den mannen.
Redigert 16.02.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Stabukk
16.02.2022 kl 21:13 5728

Er ikkje så opptatt av Grove og hans formidling, men Røkke sen. sine raske grep i Rec bør ikkje undervurderast. Ser fram til at Hanwha som ny storeigar både forlangar og medvirkar positivt til at Rec er meir på bana, også med ikkje børspliktig info omkring Butte, ML og Yulin.

Nyhets-tråden avdekkar ei påbegynt og kraftig fornybarsatsing i USA, der Rec leverer råstoff. Hanwha har etter mi vurdering ei meir offensiv heimeside for det dei tilbyr. Rec kan gjerne bruka den som modell!

Dessutan bør vi utfordra Kristian Røkke som ny styreformann til vera meir synleg, litt meir framme i media. Men han må ikkje «klaga og syta» som Ulltveit-Moe diverre ofte gjorde! Røkke junior kan gjerne komma med eit aksjonærbrev kvart halvår. kort og konsist. To-tre A4-sider kan vera nok.

Fredagens «Update» på Rec sine kjerneområde kan bli ein bra start på eit par svært viktige år. Orienteringa kan fort bli omtalt i media som eit startskot for å få selskapet og Moses Lake ut av «hengemyra». La oss håpa fungerande CEO May bidreg til det! Amen.
Småplukker
16.02.2022 kl 22:23 5352

Du vet vel når vi hører fra Rec imorra, Manman?
Nsxnsx
16.02.2022 kl 22:48 5204

Ja når man surfer litt på Recsi sin hjemmeside så ser man fort at det meste av info ikke er oppdatert siden 2019 🤭🤭 så akkurat det burde de jo få til 🤟🤟
manman01
17.02.2022 kl 06:54 4561

Du tænker vel på Q4 præsentationen, ellers er jeg helt lost haha - har ikke fået kaffen endnu :)
"
REC Silicon ASA (REC Silicon) will release its Q4 2021 results on Friday,
February 18, 2022 at 7:00 a.m. CET.

The same day at 8:00 a.m. CET, the company will host an audiocast to present the
results. Following the presentation, it will be opened for questions from the
audience
..
"
https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010112675-XOSL#CompanyPressRelease-8817285
Redigert 17.02.2022 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2022 kl 08:55 4023

De siste sarkastiske meldingene her på tråden sliter jeg litt med å forstå, annet enn at de har det gøy i sin egen humoristiske boble..

Jeg tror egentlig at han prøvde å hinte til at Rec er tause, mens vi klager på at finansavisen skriver "noe".

Dvs. at vi burde være taknemlige for "noe som helst" om rec i medier..
Jeg er isåfall ikke helt enig i dette, det er 10 ganger bedre med alle de konkrete nyhetene vi får tak i fra amerikanske medier og ".gov" med hjelp fra manman og fler (!).
Det skjer mye, som forsterker mitt beslutningsgrunnlag, men fra norske finansavisen har jeg hittil fått "null og nada" hjelp til å ta en beslutning om investeringer i rec.

Slettet bruker
17.02.2022 kl 09:06 3931

Det er nok fler enn Grove som har interesser her, men dette er nok godt skjult for allmennheten. Å tro at ikke personer innen offentligheten og media ikke beriker seg selv med diverse offentlige uttalelser og mediaoppslag er i beste fall naivt.
Slettet bruker
17.02.2022 kl 09:10 3883

1 dag til, så kan vi kanskje få noe spennende og visjonært.

Liten teori, kan det være REC benytter anledning til å snakke ned utsiktene? Motivasjonen vil i tilfellet være for å legge press på politikere for å vise at situasjonen er prekær og at politikken må få fortgang. Det vil jo gi kortvarig smerte for oss aksjonærer, men på sikt kan det kanskje presse igjennom diverse politiske reformer.

Bare en liten tanke. Virker jo ikke helt fjern den tanken i mitt hode, det var mye som skulle vært i gang i fjor høst, men som nå ser ut til å stå på vent. Ikke bare fra REC, men mange andre potensielle kunder.
manman01
17.02.2022 kl 09:35 3719

Mere enig kunne jeg ikke være. Ser hellere INTET end artikler om groves indtræden i REC.

FA formår heller ikke at få en skid af fx 201 tariffer, warnick Bill på trods af det bogstaveligt talt bliver lagt ud i deres baghave. Fuldstændig til grin, at kalde dette en Finansavis.

Jeg ved nemlig, at der bliver gjort et meget større nummer ud af groves exit, når hans tålmodighed løber op. Lad os se om jeg tager fejl denne gang.
Redigert 17.02.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Småplukker
17.02.2022 kl 09:53 3557

Du har nok rett Manman.
En tanke: dersom Warnick bill i Washington State går gjennom, som altså gir skatteletter til solarprodusenter i staten. Kan det da nærmest være til fordel for Rec at BBB ikke går gjennom, fordi Rec da får bedre betingelser enn produsenter ellersi USA? Eller tenker jeg for snevert?
Redigert 17.02.2022 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
manman01
17.02.2022 kl 10:03 3507

Jeg mener at state level(warnick), og federal level(BBB) lovgivning er hver for sig.

Så det ville være dobbelt op på skattelettelser, idet at der vil være skattelettelse for state taxes, og for federal taxes.

Vigtigt med en spiseskefuld salt her, jeg er nemlig slet ikke sikker på dette.
Slettet bruker
17.02.2022 kl 10:10 3439

Jeg tror de viktigste fordelene for REC ikke nødvendigvis blir insentivene de selv får, men at det blir mer attraktivt for deres kunder å bygge fabrikker i nærområdet.

I den sammenheng er kanskje Warnicks lovforslag mer viktig for REC enn BBB.

Som TT selv har snakket om lenge, de *må* ikke ha insentivene for å starte opp i ML, det er kundene de behøver.
Slettet bruker
17.02.2022 kl 10:24 3310

Vi må jo håpe på både den lokale og BBB, men vi vil nok definitivt få gjennom den lokale pakken først.
Den lokale pakken kan leses her:

https://lawfilesext.leg.wa.gov/biennium/2021-22/Pdf/Bill%20Reports/Senate/5849%20SBA%20BFST%2022.pdf

Noen utdrag fra den:

"This sales and use tax deferral program expires July 1, 2032.
Reduced Business and Occupation Tax Rate for Solar Energy and Silicon Product
Manufacturers. The expiration date for the reduced B&O tax rate of 0.275 percent to
manufacturers of certain kinds of solar energy systems and their components is extended
from July 1, 2027, to July 1, 2032.

Tax Preference Performance Statement. The act contains a tax preference performance
statement that applies to the reduced B&O tax rate for solar energy and silicon product
manufactures. If a review finds that the number of people employed by the solar silicon
industry in Washington is the same or more than in 2019, and that at least 60 percent of
employees earn $60,000 a year or more, then the Legislature intends to extend the
expiration date of the tax preference.
Appropriation: None.
Fiscal Note: Requested on January 19, 2022.
Creates Committee/Commission/Task Force that includes Legislative members: No.

Effective Date: The bill takes effect on July 1, 2022."
omac
17.02.2022 kl 10:37 3208

Jeg tror det er viktig å bygge forventningene ekstremt ned til Q4. Jeg tror ikke de kommer til å rapportere noe spesielt bra Q4, de vil ikke si noe om nye priser enn at de er i forhandling. De har ingen CEO på trappene enda og de forhandler med kunder om oppstart av ML er nok det som kommer. Deretter vil de snakke om at de jobber med å utvide Butte, og at de avventer oppstart av ML til ett eller annet skjer.

Deretter blir det snitter til alle som er der fysisk og sånn går no dagan. Vi er heldig om noe som helst skjer før sommeren.

Markedet ser ut til å dele den oppfatningen sånn noenlunde og de sitter og bytter aksjer mellom seg
Redigert 17.02.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
17.02.2022 kl 10:46 3150

Hva skal de guide i morgen da...? Hvilket pålegg man planlegger på snittene ved neste Q-rapportering? Det må da være noe positivt RECSI kan dra opp av hatten for fremtiden....? Ut fra kursen i dag ser det i allefall at de holder kortene tett til brøstet. Hadde det vært noe veeeeeldig negativt (les lite nytt og røde tall) så ville jo dette også blitt reflektert like mye som det positive. Mao - vi venter alle i spenning.
Redigert 17.02.2022 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2022 kl 11:01 3023

Jeg tipper det er en sannsynlighet for at vi får noe lignende det jeg forespeilet over, fasiten kommer i morgen. Tror som Omac at det er lurt å ikke ha forventninger.

Blir heller positivt overrasket.
omac
17.02.2022 kl 11:07 3000

Jeg kan tildels tro det er taktikk samt å melde utfra dagens situasjon. Vi kan alle håpe og tro det blir masse sol produksjon etc i Junaiten men inntil de som skal produsere disse tingene faktisk sier de skal gjøre det, og har bruk for det ML produserer må REC melde dagens situasjon.

Så ja om det ikke er noe mer de kan melde så får de gå gjennom snittene og hvilke pålegg de har valgt seg ut på denne presentasjonen.
Småplukker
17.02.2022 kl 11:32 2878

Må nok ha begrensede forventninger for hva de melder ja. Men at vi må vente på avklaring rundt BBB helt til sommeren tviler jeg på. Demokratene og Biden har ikke råd til å la dette være i limbo så lenge. Enten får de hestehandlet en deal med manchin og Synema for en redusert pakke, eller så prøver de få gjennom en ren grønn pakke. Men det bør skje innen april er over. Etter den tid blir fokuset frem mot mellomvalget.
VL
17.02.2022 kl 11:32 2937

Virker ikke som noen har troen da det er helt dødt. Er mye annen som har rast og som kanskje kan gi raskere avkastning. Vi får sitte stille i båten, har tross alt sittet i noe år nå så skal søren meg sitte stille noe år til.

Men hvis man se litt positivt på det så viser TA at 100 sma snart krysser 200 sma , kanskje det nærmer seg soloppgang for REC.
Redigert 17.02.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2022 kl 11:41 2871

Kommer nok en kjedelig rapport hvor alt det Omac sier nevnes. Jeg tror også de forsinker guidingen med ML oppstart i slutten av 2023 eller tidlig 2024. Ingen grunn til å ha noen forventninger. Vi vet alle at REC er nødt til å vente på Warnick bill. Den er laget for at REC skal kunne åpne. Da ser det bare dumt ut hvis de melder oppstart før det.

*Ok tall fra Butte
*Fortsatt i samtaler med andre selskaper
*Ingen ny CEO på trappene
*Utsettelse av ML oppstart
*Ingen Yulin avklaring
*Lite snakk om Hanwha sin inngang.
*Fortsatt avhengig av incentiver fra det politiske, ellers vil ikke kundene ha råd til å betale REC.