ALNG - blir et solid utbytteselskap

rammern
ALNG 15.02.2022 kl 07:11 68119

Fra selskapet er det gitt signal om USD 7 M i utbytte . Vil nå ut fra kurs gi ca 9 % direkteavkastning . Samtidig har de brukt tilsvarende USD 7 M på kjøp av aksjer i
COOL COMPANY. Dette kan gi en spennende relasjon på sikt ;)
Redigert 29.08.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
unge_trauste
23.08.2022 kl 08:38 3254

Ja det var merkelig salg av COOL, med tap (fikk de ikke aksjene til 85 kroner...? Burde ha vært en god investering). De må ha fått panikk for kontantbeholdningen sin etter Freeport, er min teori.


Ellers er resultatet bedre enn jeg forventet. Jeg trodde vi skulle tape penger her, men med en TCE rundt break-even gikk vi jaggu i null.
FondueForDays
23.08.2022 kl 08:49 3250

Ja, det er også min teori - ellers forstår jeg fint lite. Men på meg virker det som litt irrasjonelt å selge disse aksjene med tap relativt kort tid etter at aksjene ble kjøpt. Jeg må innrømme at jeg synes ledelsen gjorde noen diskutable vurderinger i Q2, ved å velge å ha begge skipene i spot-markedet på tross av attraktive rater og ved å selge COOL-aksjene med tap. Ellers hadde jeg regnet med at de gikk omtrent i 0, så det var som forventet. Uansett ser fremtiden lys ut for ALNG, men det er verdt å merke seg hvor mye lettere det er å slutte toppmoderne skip på lange kontrakter (ref. FLNG). Jeg solgte 18 % av posisjonen min i ALNG i går i påvente av dagens rapport, men kommer til å kjøpe meg inn igjen om kursen faller under gårsdagens nivå igjen.
wave
23.08.2022 kl 12:42 3147

Jeg kjenner ikke ledelsen i ALNG. Men ut fra hva de foretar seg virker det som om de stanger hodet i en veldig bratt læringskurve.
Selskapet sitter med skip i det hotteste av det hotte, og greier så vidt et nullresultat i q2, og q3 ser heller ikke særlig bedre ut.

Ja da, det har vært mye uforutsett. Hvilket man forsøker å ta en viss høyde for. Sammenligner man ALNG med Flex, er det Eliteserien mot 6. divisjon.

På den annen side, Flex er på topp, ALNG kan klatre. Men vil det løsne?
Freeport LNG er ventet å åpne helt eller delvis tidlig i oktober etter eksplosjonen som kom på et veldig ubeleilig tidspunkt. Noe å hente her for ALNG?
Redigert 23.08.2022 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
FondueForDays
23.08.2022 kl 12:48 3137

Ja, jeg må også innrømme at jeg stusser litt på vurderingene. Jeg har fremdeles veldig stor tro på ALNG på langt sikt, men valgte nå å ta litt gevinst og vekte meg litt ned. Sitter riktignok fremdeles med 100 000 aksjer i ALNG, som er en forholdsvis stor posisjon for min del (alt er relativt, for andre er det sikkert ikke all verden). FLNG drives bunnsolid - jeg har full tiltro til ledelsen der. Har en del aksjer i FLNG også, og sover veldig godt om natten med dem.

At Freeport åpner i oktober er positivt for ALNG, så jeg regner med at Q4 blir veldig bra. Q3 blir nok ikke all verden. Noe utbytte er vel ikke realistisk før aller tidligst mot slutten av Q4.
rammern
24.08.2022 kl 11:36 3025

Enig . At COOL vil kjøpe ALNG er det jeg ser for meg . Så øker her på fallende kurs .
rammern
24.08.2022 kl 11:54 3047

Antagelig er det COOL som skal ende opp med ALNG . Så kjøpet av aksjer i COOL forsto jeg ikke .
Fallende kurs i ALNG ser jeg som kjøpsmulighet . At det kommer store salgsposter skaper ikke frykt hos meg ut fra at de kan være konstruert for å ende opp mellom posisjoner som er skapt for å gi et tilsiktet utfall .
Redigert 24.08.2022 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
vicktor
24.08.2022 kl 12:14 3022

"nå et solid utbytteselskap"
Ja, dette høres fint ut. Hvor mye utbytte har dere mottatt ?
Tror dere heller bør kjøp FLNG.
rammern
24.08.2022 kl 12:23 3050

0,
Hvorfor dukket du opp ?
rammern
24.08.2022 kl 15:52 3471

HUSK rammern har aldri tatt feil for videre
Redigert 24.08.2022 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
vicktor
24.08.2022 kl 16:21 3447

rammern
Hvorfor dukket jeg opp.
Det var fordi jeg så overskriften "nå et solid utbytteselskap"
Vurderte derfor å kjøpe aksjen. Men resultatet var 0 nå i 2 kvartal ( ifølge Finansavisen)
Og så var det også for å gi et signal om at også FLNG kan være et aktuelt selskap,
dersom man er på jakt etter utbytte.
unge_trauste
24.08.2022 kl 17:16 3475

Enig med deg og wave. Vanskelig å vite nøyaktig hva og hvordan ledelsen tenker, men jeg har nok mistet noe av min tillitt til dem.
rammern
24.08.2022 kl 23:50 3375

Utbytte er ikke alltid det man skal låse seg mot . Feil verdivurdering av en aksje gir som regel mer ut fra en annen måte å tenke utbytte på .
Cool er godt i pluss ut fra inngang ( kjøpte på veien ned til 80 ,-)og ser ALNG som ok ut fra kurs nå
Dagens tabbe fra meg var å selge Elkem ,så ikke en så kortvarig streik , men gevinst ut fra salg blir aldri feil :)
Et pluss for dagen var billig kjøp av ALNG
Redigert 25.08.2022 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
rammern
25.08.2022 kl 13:24 3294

Bruker man litt tid på analysene av FLEX LNG så bør man skjønne at det blir tid for utbytte fra ALNG . Når det blir flagget vil kursbildet bli et helt annet .
Sopte selv inn aksjer under 6 i går og antagelig er den muligheten historie , men er klar igjen om muligheten byr seg .
Redigert 25.08.2022 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Lynmann
25.08.2022 kl 14:29 3325

Lite logikk bak desse anbefalingane i midten av juni (red.) på eit tidspunkt foreståande 3mndrs produksjonsstans ved Freeport var kjent.
Reint matematisk kan sjølvsagt gjennomsnittleg kjøpspris oppunder 7 kroner reduserast via nye kjøp på 6 kroner.
Påvirkning på aksjekursen av eit uunngåeleg underskot i Q3, får jo kvar enkelt gjera sine vurderingar av.

Dette kan vel samanliknast med tempotap, blant dei som forstår sjakk.
-Eller fram og tilbake like langt, slik andre ser det.
Det har aldri vore fordelaktig å stilla bakerst til start.
Redigert 25.08.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
vicktor
25.08.2022 kl 16:33 3265

rammern
Nå var det du som skrev "solid utbytteselskap". Hvor mye utbytte har du mottatt ?
Hva slags verdivurdering har du gjort av selskapet ?
Her er det kanskje noe å lære ?
SuperSeven
25.08.2022 kl 17:53 3229

Jeg har sittet i Flex i ganske mange år og har eid Awilco siden aksjene ble solgt på rundt to kroner. Da jeg startet å kjøpe aksjer ble jeg gjort oppmerksom på hvor viktig ledelsen i selskapene er. Ja Flex og Awilco driver i samme bransje, men ledelsen i Flex er langt mer proffe.

Jeg er rett og slett skuffet over Awilco's ledelse og hvordan de har utnyttet dagens marketssituasjon.
Redigert 25.08.2022 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
nilsern
26.08.2022 kl 09:43 3311

Salget av Cool-aksjene er det vel en enkel forklaring på. dårlig med cashflow i Q2, samtidig som de måtte ut med en del millioner dollar i overhaling av hovedmaskinen på begge båtene. Utgiftene dukket ikke opp i resultatet da disse utgiftene er periodisert over en lengre tid. Men regningene må uansett betales....
Salget av Cool-aksjene viser hvor liten margin det er mellom fiasko og suksess i dette selskapet. De har lite å gå på, og er fullstendig avhengig av å ha kontinuerlig inntekter på båtene. Q3 blir et minuskvartal, Q4 går KANSKJE i pluss. Problemet nå er WilPride som ikke har tjent en krone siden april, og som skal inn i en kontrakt i desember. Vet ikke eksakt dato, men det betyr vel at dersom den ikke snart får en spot-tur, begynner det å bli liten tid frem til oppstart av den lange TC-kontrakten. SLik jeg bedømmer det blir det tidligst snakk om utbytte i Q1 23, men mest sannsynlig ikke noe før Q2 resultatene foreligger, så i mai 23 kanskje?
SuperSeven
26.08.2022 kl 10:19 3714

Kan noen som følger med oppsummere litt for oss med litt mindre kontroll på detaljene? (Fyll inn X,Y,Z)

Wilforce:
6 mnd time charter kontrakt; løper fra aug 22 til jan 23. Rater: Z1
Hva venter Awilco i jan/feb 23?

Wilpride:
3+2 år time charter kontrakt; løper fra des 22 til des 25 (med mulig forlengelse). Rater: Z2
Lynmann
26.08.2022 kl 12:55 3713

"ALNG - nå et solid utbytteselskap".
Styret kan ikkje kritiserast for at dei sette forutsetningar til utbetaling av utbyte. Tvert i mot, utviklinga har vist kor riktig den beslutninga var. Salget av aksjane i Cool bekreftar jo berre at selskapet måtte ivareta cash.
Å snakka utbyte no er like relevant som overskrifta på denne tråden.

Minner om at sjølv med årsresultatet på usd 21M og nye 5 i Q1, reserverte styret seg mot utbetaling. På det tidspunkt kunne dei estimera Q2 = 0. No kan me ganske sikkert estimera nettoen for Q3 til usd -1.5M, noko som gradvis vil auka til -3 om ikkje WilPride får oppdrag. Q4 vil gå i pluss, men som sagt i den andre (lange..) tråden så er triggaren for vidare kursutvikling oppfølgjaren til kontrakten som går ut i februar. Då ventar vel “EU-kontroll” for WilForce før ny (langtids?)kontrakt. Nilsern, eg ser ikkje nokon indikasjon på at nokon av båtane har fått overhalt motor. Har du annen informasjon?
Utbyte på konto: 2024?
Lynmann
26.08.2022 kl 13:23 3691

Awilco melde 10.august som umiddelbar start på halvårskontrakten på gode usd 110k/ dag. WilForce la i går ut til Damietta / Egypt for første fylling.
www.gem.wiki/Damietta_Segas_LNG_Terminal
Frå oppslagsverket
https://giignl.org/wp-content/uploads/2022/05/GIIGNL2022_Annual_Report_May24.pdf
kan me anta at det er BP eller ENI som styrer båten komande halvår. Interessant at det tok 2 veker før dei tok den i bruk!

Korrekt som du skriv om WilPride, som vil ta inn usd 90k dagleg over 3 år. Her er det viktig for Q4 resultatet at kasseapparatet tikkar frå starten av månaden og ikkje frå 30. desember..
nilsern
26.08.2022 kl 13:38 3763

Fra Q1-presentasjonen:
«VESSEL STATUS
Both WilForce and WilPride traded on fixed term charterparties until the start of second quarter 2022 and are currently trading in the spot market. During first quarter 2022 the Vessels undertook planned maintenance on several main engines, without influencing the vessels operational performance and this is scheduled to continue into second quarter. Total cost is estimated to be approximately USD 3.0 million. The overhauls will have a limited effect on P&L as the cost will be capitalized and amortized over the next four years but does impact the Company’s cash balance »
http://www.awilcolng.no/5007-Financial-Reports?iid=330285&pid=OOG-Artikkel-Files.Native-InnerFile-File&attach=1
Lynmann
26.08.2022 kl 14:08 3757

Mange takk!
Ellers melder Freeport at dei kjem i gang ein månad seinare enn planlagt.

Houston, TX, August 23, 2022 – Freeport LNG Development, L.P. (Freeport LNG) has completed a detailed assessment of alternatives for resuming operations at its liquefaction facility following the June 8th incident and has identified a recovery plan for reinstatement of partial operations that it believes ensures the long-term safety and integrity of the facility, provides recovery execution certainty, and minimizes procurement and performance testing risks. Although typical construction risks could impact the recovery plan, it is anticipated that initial production can commence in early to mid-November, and ramp up to a sustained level of at least 2 BCF per day by the end of November, representing over 85% of the export capacity of the facility. The recovery plan will utilize Freeport LNG’s second LNG loading dock as a lay berth until loading capabilities at the second dock are reinstated in March 2023, at which time we anticipate being capable of operating at 100% of our capacity.
http://www.newsrouter.com/Newsrouter_uploads/77_New/news_release.asp?intRelease_ID=9749&intAcc_ID=77
rammern
29.08.2022 kl 12:24 3953

Her gjelder det å vende blikket mot en spennende horisont . Greit nok at det nå ble en periode med dårlig inntjening . men nå er overhaling av motorer etc unnagjort i en gunstig periode . Så er det det tid for lange kontrakter å god inntjening .
FondueForDays
29.08.2022 kl 12:56 3924

Ser at Joakim Hannisdahl (i likhet med meg) er svært kritisk til både kjøpet og salget av aksjene i COOL, jf. https://twitter.com/JHannisdahl/status/1561981926361161730. Virker helt merkverdig på meg å kjøpe aksjer for USD 7,000,000 for deretter å selge med tap et knapt halvår senere. Særlig irriterende med tanke på at ALNG kunne tjent over 20 % på å selge aksjene nå. USD 1,400,000 + i gevinst nå i Q3 hadde kommet godt med.
rammern
29.08.2022 kl 13:19 3904

Greit nok det , men hvorfor kjøpte og så solgte ALNG ? Dette bør man ha svar på før man kritiserer avgjørelsen .
FondueForDays
29.08.2022 kl 13:38 3880

Hvorfor de kjøpte har jo selskapet tidligere tydelig kommunisert:

– Pr. nå er dette en ren finansiell investering som vi ser på som god for Awilco LNG. Så vil fremtiden vise om dette kan utvikle seg til noe mer industrielt, sier Awilco LNG-sjefen.

– At vi nå har kjøpt 700.000 aksjer i selskapet viser jo at vi har tro både på CoolCo og på LNG-markedet, sier adm. direktør Jon Skule Storheill til Finansavisen.

Selskapet gikk altså inn i COOL som en "ren finansiell investering". Et halvt år senere selger de seg ut med tap. Hadde de solgt to måneder senere ville det blitt en betydelig gevinst. Og for egen del ser jeg ytterligere oppside i COOL fremover mot 2023 både med tanke på kursutvikling og utbytter. Jeg synes derfor det er vanskelig å være uenig med Hannisdahl i at dette ikke var en optimal beslutning av ledelsen. Jeg er for min del mest kritisk til salget; kjøpet har jeg egentlig litt sans for. Når dette er sagt, så er tapet beskjedent. Jeg synes likevel det er godt innenfor å være litt kritisk til denne disponeringen av selskapets midler.

Hvorfor de solgte, vet vi ikke. Det kan være de trengte kontanter da spotmarkedet gikk ned etter Freeport, men ut fra rapporten for Q2 kan jeg ikke se at salget var nødvendig fra et kontantstrømsperspektiv eller for å overholde covenants i finansieringsavtalene. De hadde i hvert fall ikke trengt å dumpe alt.
Redigert 29.08.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
rammern
29.08.2022 kl 14:28 3840

Meldt var at det var mulighet for felles interesser ALNG syntes vel dette ikke var ok;) Og solgte seg ut av felles ---
Ut fra fornuftig videre ;)
Redigert 29.08.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
rammern
29.08.2022 kl 14:41 3821

Rammern har dobblet ut fra kurs nå
rammern
29.08.2022 kl 14:43 3815

Lynmann hva gjør han ?
Noe som gir meg billigere aksjer ?
Redigert 29.08.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Lynmann
29.08.2022 kl 15:22 3771

I går heitte tråden "ALNG - nå et solid utbytteselskap".
I dag: "ALNG - blir et solid utbytteselskap".
Lenge før ein er tilbake til start ser eg, etter annonserte kjøp oppunder 7 kroner.
Både i sjakk og aksjemarkedet er tapt tempo lite fordelaktig. Prøva Monopol, kanskje.
rammern
29.08.2022 kl 23:18 3668

Kom med din snitt kurs , kursmål pr i dag .
Så kan vi senere snakke om at du eller jeg bør gå for monopol istedenfor sjakk
rammern
29.08.2022 kl 23:27 3659

Prøv å definere tapt tempo i aksjemarkedet mot det samme i sjakk
glugg
30.08.2022 kl 15:02 3527

rammern skrev Innlegget er slettet
Hvorfor er Willpride på full fart mot Suezkanalen når den ikke har oppdrag?
rammern
30.08.2022 kl 15:46 3502

Har den ikke det ;)
Rammern er på kjøpern når kursen er på 5 tallet
Redigert 30.08.2022 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
glugg
30.08.2022 kl 16:12 3488

Har ikke hørt noe om det,men kanskje du har noe inside info!