MPCC skattespørsmål og GAV

Potet
MPCC 15.02.2022 kl 17:00 3558

Fikk ideen etter ene svaret i dem andre tråden, kan alle spørsmål om skatt og GAV legges inn her så kan den fine tråden holdes til informasjon om aksjen i seg selv.

Det enkle svaret på skatten tror jeg er at GAV senkes med 3,- som skattes som gevinst i stedenfor utbytteskatt på 3,- Om du kjøpte for 10,- og ny GAV er 7,- er det fortsatt like mye innskutt kapital, men 3,- mer å skatte av når man tar ut fra ASK, evt i 2023 om man bruker annen konto.
Redigert 15.02.2022 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2022 kl 23:48 3367

Veldig bra, Potet. Takk!
Mitt spørsmål surrer fremdeles i hodet, men jeg har ikke klart å formidle det godt nok til å bli forstått. Sånn går det innimellom! he he ;-)
Redigert 15.02.2022 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
17.02.2022 kl 12:20 3070

Velger å løfte denne slik at skattespørsmål kan diskuteres her.
velkjent
17.02.2022 kl 13:24 2983

Har ikke ASK, men nå som et nytt suverent gull er hanket inn, kan jeg tillate meg å utdype. Jeg mener at skatteetaten følger de enkelte transaksjonene, også innen ASK, slik at skatten blir beregnet enten en er utenfor eller innenfor ASK. Når høyreregjeringen innførte ASK var vel tanken å simulere til sparing/investering, ikke til å endre skattereglene. Skjermingen foretas ved årsskiftet for hele kontoen, men også for enkeltaksjer (instrument), slik at den er med ved både utbetaling av utbytte og kjøp/salg. Min oppfatning er at man ikke unngår skatt ved realisasjon av enkeltinstrumenter, som har hatt kursstigning ved å fylle opp med friske penger fra andre kilder, slik at ASK ved et nytt årsskifte blir kompensert for tidligere realisasjoner i kalenderåret.

Når det gjelder utbytte, som har gått inn på ASK, regner jeg med at om dette benyttes til kjøp av nye aksjer, enten fra samme selskap, som utbyttet kom fra eller andre, blir det ansett som uttak fra kontoen og gjenstand for skatteberegning. Hvis ikke, vil vi få et svært komplisert system, for de nye aksjene vil i prinsippet inngå i ASK til inngangsverdi. Om denne i tilfelle skulle reduseres med skatten på utbyttet, som er benyttet ved anskaffelsen, ville skatteetaten og ikke minst kontoholderen, få problem med kapitaloversikten, selv om dette skulle være mulig.
Jeg synes Skatteetatens veiledning er mangelfull og kan få aksjonærer til å tro at det er en metode for å unngå skatt.
Redigert 17.02.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
17.02.2022 kl 14:57 2919

Kjenner jeg blir litt sliten av alle de kompliserte tankene om ASK- konto som kan dukke opp her på forumet.
Det er jo egentlig veldig enkelt, penger du har skutt inn selv kan du ta ut igjen, penger som kommer fra gevinst eller utbytte inne på ASK må beskattes DERSOM de tas ut av ASK. Hva du gjøre med pengene mens de fremdeles er på ASK spiller ingen rolle.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/tredjepartsopplysninger/bank-finans-og-forsikring/aksjesparekonto/om-aksjesparekonto/

velkjent
17.02.2022 kl 15:20 2867

Det er ikke så enkelt, for om du benytter ubeskattet utbytte til aksjekjøp eller penger fra andre konti enn ASK, kan dette ikke sidestilles. Det kan ikke være det samme om utbyttet står ubenyttet på ASK eller benyttes til kjøp av nye aksjer. Hvordan skulle skatten i såfall beregnes på et senere tidspunkt om disse aksjene selges. Jeg mener det er et definisjonsspørsmål om begrepet "står på kontoen" og at Skatteetaten der er upresis.
Har du noen gang testet disse reglene?
PSI- Investor
17.02.2022 kl 15:34 2838

Penger på ASK- kontoen dukker opp på noen få ulike måter. Det starter med pengene du har satt inn selv. De kan du ta ut skattefritt.
Skulle det så i løpet av tiden du har hatt ASK- kontoen ha blitt en høyere saldo på kontoen enn det som du satte inn så beskattes det når du tar dette ekstra beløpet ut.
Om dette har kommet av kjøp og salg av aksjer, av utbytte, eller av tilbakebetalt kapital, det har ikke noe å si.

Kanskje kan det være lurt å ringe skatteetaten og spørre dersom man er i tvil.
Potet
17.02.2022 kl 18:34 2732

Det er ganske enkelt. Du setter 100k inn på ASK og kjøper Selskap A A/S. så får du 100k i utbytte. Nå har du 200k på konto men betaler ikke skatt. Av de 100k du fikk i utbytte bruker du 50k på aksjer i Selskap B A/S. Dette selskapet dobler seg i verdi. Du har nå 250k på konto. Så tar du ut 200k og betaler skatt av 100k. De resterende 50k står igjen på kontoen kan du plassere som du vil, men ettersom de første 100k er tatt ut igjen vil alt du tar ut nå være skattepliktig. Men først når du tar de ut av konto. Så lenge de er på konto skal du ikke betale skatt (utenom evt formueskatt)
Slettet bruker
17.02.2022 kl 20:06 2660

DnB skrev til meg at de har rapportert det til skatteetaten slik at alt blir riktig. Dette da jeg fikk utbytte utbetalt til min ASK og de reduserte ikke GAV (som var grunnen til at jeg skrev til dem og spurte).
velkjent
17.02.2022 kl 20:32 2632

For det første ser det ut til at FIFO-prinsippet fortsatt gjelder. Men ellers er jeg dessverre like forvirret. Glad jeg ikke engasjerte meg i ASK,for det er nok for vanskelig for en enkel sjel,som meg.
hanharal
20.02.2022 kl 19:11 2257

ASK er ikke en metode for å unngå skatt men for å utsette skatt. Den er basert på fritaksmetoden for aksjeselskap men jeg vil påstå at den er bedre.

Med ASK så kan man utsette skatt i det uendelig slik reglene er nå.

Det er selve kontoen som er skatteobjektet og alt som skjer inne i kontoen av transaksjoner inkl. det å få utbetalt utbytte utløser ingen skatt i seg selv. Det er kun uttak over innskudd + skjermingsfradrag som utløser skatt.
hanharal
20.02.2022 kl 19:18 2243

Skatteetaten er ganske tydelig:

"Det er en konto hvor du kan kjøpe og selge aksjer og aksjefond skattefritt. Gevinster blir ikke skattlagt og det gis ikke fradrag for tap så lenge verdiene holdes inne på kontoen."

Legg merke til at de bruker ordet 'skattefritt'.

"Du kan når som helst ta ut (uttak) kostprisen din skattefritt (innskutt beløp). Tar du ut (uttak) mer enn kostprisen blir det overskytende skattlagt etter fradrag for eventuelt skjermingsfradrag."

Kun skatt når du overstiger innskudd + evt. skjermingsfradrag.
velkjent
20.02.2022 kl 19:34 2201

Javel.