Strongpoint #1-22 Back in business, solid q4 og oppkjøp ALS

HitIT
STRO 15.02.2022 kl 20:58 154117

Strongpoint la i dag frem et etter forholdene solid q4 resultat og ble soleklar børsvinner med oppgang på ca.20%.

"- Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
- EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers
despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues"

I tillegg til forslag om utbytte på 0,80kr.

Link til rapport, strategi oppdatering og webcast:
https://newsweb.oslobors.no/message/553743
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5

StrongPoint har også signert en intensjonsavtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Air Link Group:
https://newsweb.oslobors.no/message/553715

"..Selskapet gjentar guidingen for 2025 på 2,5 milliard kroner i inntekter og EBITDA-margin på 13-15 prosent..."
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/02/15/7819132/oppdaterer-strategi-aksjen-skyter-opp-tosifret

Dagens analyse fra ABG (Company-sponsored research):
https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/2/strongpoint---back-in-business/

Puslespillbrikkene begynner å falle på plass og vi aksjonærer kan ha mye å glede oss til.
.
Tar med dette JT (CEO) sitatet fra dagens rapport:
"..StrongPoint’s ‘double opportunity’ – capitalizing on the opportunities
arising from the increased demand for e-groceries and in-store efficiency – is more relevant than ever before.
With the tide of opportunities rising, I continue to remain confident in achieving our 2.5 BNOK 2025 ambition.."
Redigert 16.02.2022 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Elektrikeren
10.06.2022 kl 13:30 4751

Det er er nok Pershing som er den største selgeren, selv om flere har hengt seg litt på. På dagens liste har de redusert med 60 000, og har typisk solgt 20-30 000 aksjer hver dag. De har nå lempet ut ca. 670 000 aksjer siden de startet nedsalget. På dagens liste står de oppført med 982 000 aksjer, så det er fortsatt mye igjen hvis de skal ut med alt
Ols123
10.06.2022 kl 13:57 4722

Vilket läge och direktavkastning minst 4,3% 👏👏
HitIT
10.06.2022 kl 14:10 4697

Takk for info! Kan ta tid med det nedsalget da ja.
Tikket inn en melding nå, hadde håpet at det var good news, men bare knallbillige opsjoner til ansatte.
Får håpe di yter det lille ekstra da:p
Kanskje like greit å ta helg snart.
Storebetong
10.06.2022 kl 16:36 4580

Jeg gjettet for noen dager siden at Pershing har igjen 700.000-800.000 aksjer. Artig om Elektrikeren kommer på banen igjen med oppdateringer:).
Aksjonærstatus pr 31.05.2022 er heller ikke klar ennå på Strongpoint.com, men sikkert rett rundt hjørnet.

Slik handelsmønsteret har vært de siste dagene, så tror jeg ikke Pershing har solgt mer, men jeg kan naturligvis ta feil. Jeg tipper det er andre aktører som er redd for totalmarkedet (fullt forståelig) eller teknisk støtte (dette har jeg sagt nok om hva jeg mener om) som selger aksjen ned.

Uttrykk som journalister gjerne kommer med som "investorene selger aksjer og kjøper andre og tryggere investeringer" er selvsagt bare tøv. Når noen selger aksjer er det alltid noen andre som kjøper. Det er kun snakk om på hvilke nivåer man handler. Frykt trykker ned og optimisme drar opp nivåene, sånn vil det alltid være.

God helg til all Strongere:)

EDIT: Har ikke fulgt godt med her på tråden i dag - Elektrikeren var jo inne med info for 3 timer siden:)
Pershing har nok solgt ca 1/3 av volumet den siste tiden til og med tirsdag og ikke halvparten som jeg gjettet på. 1/3 av volumet er imidlertid også normalt sterkt kurspåvirkende da mange andre/maskiner kjøper og selger intradag, så ofte er 1/3 av volumet reelt sett tilnærmet hele volumet.
Redigert 10.06.2022 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.06.2022 kl 22:05 4419

Kössa: Jeg tror at selskapet på et eller annet tidspunkt vil bli priset etter forventet inntjening, men når og hva forventet inntjening vil bli er som mye annet noe usikkert. Jeg tror dette blir bra, men jeg er er ikke noe orakel som kan se inn i fremtiden.

For 2 dager siden uttalte en smart fyr jeg kjenner at å shorte SAS (den lå på 60 øre) var en no-brainer. I dag steg den til 80 øre. En analytiker uttalte i dag at aksjen var verdt ca 10 øre. Jeg tror analytikeren har rett, men alt er ikke så enkelt.

Jeg er fullstendig uinteressert i SAS, men følger Strong tett, og enkelte andre aksjer til en viss grad. Jeg går for det jeg har tror på så får tiden bare vise om det blir lurt. "I Stay Strong and plan to get stronger".
kössa
10.06.2022 kl 22:33 4423

Det är så sant, allt är inte så enkelt!
Har följd bolaget dagligen som aktieägare i 22 år om jag räknar Cashguard - PSI Group - Strongpoint. Tycker att det aldrig sett så bra ut vad det gäller förutsättningar om man bortser från kriget i Ukraina, som ju får stora konsekvenser för hela världen.

Tror Strongpoint har många ess i rockärmen som kommer att ge klirr i kassan framöver T ex Glovo och de nya affärsmöjligheterna i UK. Spännande tider framöver! När bruttomarginalerna snart ökar uppåt 13-15 % kommer aktiekursen dra iväg😊👍🏼!
Storebetong
10.06.2022 kl 22:54 4407

Vel, som du kanskje har sett tidligere så har jeg justert ned forventningene på EBITDA-margin i 2025 til 10% primært pga Krigen i Ukraina. Omsetningsmålet på 2,5 mrd ser ut til å være innenfor rekkevidde, men jeg vil se to bra kvartalsrapporter til på rad nå før jeg er komfortabel med dette målet.

Min erfaring på drøyt et år er naturligvis ikke i nærheten av din, så jeg hører gjerne på hva du sier selv om du alltid er optimist:)
Storebetong
10.06.2022 kl 23:06 4400

EDIT: At ting tar tid med Glowo og "softwareløsninger" som gir høyere margin enn tradisjonelt salg av "hardware" forstår jeg naturligvis, så jeg er enig i at oppsiden er meget stor:)
Redigert 10.06.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
HrDuck
10.06.2022 kl 23:08 4409

jeg forstår frustrasjonen som endel sikkert føler når kursen går ned. Men la meg likevel bare helle en stor bøtte med kaldt vann på det som allerede er frustrerende.....
Jeg tror selskapet er latterlig underpriset. Jeg tror at det som skjer innen spesielt dagligvarehandel er en megatrend som kommer til å vare lenge og jeg tror at Strong vil være priset til flere milliarder frem i tid (altså over 100 kroner aksjen). Men det er hva jeg tror. Jeg kan nesten garantere at underveis i denne reisen så blir det mange fall i aksjekursen likt det vi har sett siste ukene. Etter å ha vært med flere vekstselskap de siste 25 årene så har jeg lært at store fall er en del av denne reisen. I løpet av de siste 25 årene har det vært flere dager hvor ose har falt over 2%, likevel er markedet opp over 700% i samme periode. For vekstselskap er det likt. Det blir perioder med tvil og skepsis og det blir flere av de. For mindre og "ukjente" selskap er dette spesielt tydelig. Når en litt større aktør skal ut så kan man ikke forvente at større aktører bare skal ta aksjene som selges (selv om jeg må si at salget til pershing har elendig execution).

Men ha tro mine venner, om det jeg og mange andre tror stemmer om megatrend og økte inntekter så vil det nok en gang bli sånn at aksjene prises basert på resultatutviklingen.
HrDuck
10.06.2022 kl 23:12 4419

ps....

Om 2,5 mrd og 10% ebitda slår til så havner fri kontantstrøm (FCF) rundt 4,5 kroner og ebit rundt 3,5 kroner med igjen betydelig oppside i aksjekursen.
Jeg skal ikke gjette så mye på hvor de ene eller andre havner, men det er et faktum at marginer kommer senere enn økt omsetning.
Storebetong
10.06.2022 kl 23:15 4440

Godt skrevet HrDuck!

Jeg fikk feriepenger i dag og planlegger billig ferie, så endel er overført til Nordnet. Så gjenstår det bare å være best mulig på timing (venter ikke til kr 15...) :)
Storebetong
10.06.2022 kl 23:27 4417

Jeg velger å gjette litt fordi jeg synes det er gøy og mener at en kvalifisert gjetting har noe for seg. Selv om selskapet holder kortene litt tett til brystet utover kvartalsrapportene og børsmeldinger har vi jo litt å forholde oss til. Jeg planlegger å gjette fortløpende basert på hva som skjer, men ser uansett den samme store oppsiden som deg. Min egen gjetting har for øvrig lite å si for meg selv, for jeg har bundet meg selv til å sitte langsiktig her og tåler fint å tape pengene mine om det skulle gå galt. Hvis min "gjetting"/mine analyser har noen verdi for dere andre er jeg glad for det.

Den stramme regnskapsførselen til selskapet ved å legge minst mulig inn i balansen, som vil slå fantastisk ut med god økning i salg, tror jeg "markedet" har skjønt fint lite av.
Redigert 10.06.2022 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
kössa
10.06.2022 kl 23:27 4423

Ja, bra skrivet. Bara att hälla på sig en stor hink med kallvatten och invänta utdelningen maj-23😊👍🏼!
HrDuck
10.06.2022 kl 23:38 4410

Og ja, strong har en sterk balanse. Jeg fulgte Pricer sin capital markets day. De har ikke samme luksus med samme sterke balanse og det var spørsmål om finansieringen som selskapet må avklare. Men om pricer er noe i nærheten av sine målsetninger for 2025 (4,5 mrd i omsetning 2025 opp fra 1,8 mrd nå) så vil strong sin målsetning være uproblematisk tror jeg.
Storebetong
10.06.2022 kl 23:46 4368

Selskaper skal verdsettes til egenkapitalen i balansen pluss forventet inntjening i framtiden, selv om det ikke er noen klar fasit på dette. Etter at varelageret i Spania ble barbert med 14 mill i Q2 2021 (fortsatt skuffet på ingen forklaring) kan jeg ikke se noe "luft" i eiendelene i balansen til Strong. ALS har ikke store balansen og oppkjøpet framstår uansett som billig. Det som gjenstår da er forventet er forventet inntjening framover og her er det tydelig at "markedet" har begrensede forventninger...
Redigert 10.06.2022 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
HrDuck
11.06.2022 kl 00:01 4354

det er stort sett ingen i markedet som kjenner strong. Bare oss rare her på tråden som kjøper det som ikke følges av 10 analytikere. Men det er sånn vi slår markedet. Det at de ikke balansefører noe tror jeg ingen forvaltere i norge vet om.
Storebetong
11.06.2022 kl 00:17 4324

Det er nok sant at det er få som kjenner Strong fordi de er et så lite selskap/lite likvid aksje slik at det er utenfor interesseområdet, men de få forvalterne som har sett på selskapet bør ha sett på/forstått noe av regnskapene. Holmen som elegant solgte seg ut på over 30 er jo en liten forvalter som plukket ut Strong for 8-9 år siden og foreløpig timet nedsalget meget pent - med kostpris tilnærmet null justert for utbytte.

Uansett det en klar fordel for oss "raringene" her på tråden på tråden at selskapet stort sett går under radaren/ikke følges av mange analytikere når vi velger å akkumulere. Vi kan jo analysere sjøl, og det virker mye bedre enn å lese andres analyser som er offentliggjort for "hele verden" når vi får lese de:)
HrDuck
11.06.2022 kl 00:27 4314

Jeg har stor respekt for det holmen gjør på investeringssiden. Men at de solgte seg ut på 30+ er ikke en av grunnene. For jeg tror ikke det kan komme tilbake på eiersiden på tross av pershing sine rus/ukr problemer under 30. Tilfeldigheter (eller samme strategi) gjør at jeg eier flere av samme selskap som holmen gjør. Men akkurat her tror de mangler litt ambisjon.
kössa
11.06.2022 kl 02:18 4260

Här kommer en kvalificerad gissning: Strongpoint, Pricer och Gordon Delivery kommer med sina spetskompetenser nyttja att Strongpoint nu har UK som en av sina hemmamarknader och därmed kunna erbjuda fina helhetslösningar genom sina långtgående partnersamarbeten. Dessa företag har ju också presenterat för marknaden att de skall kraftigt höja sina omsättningar innom några år.
Storebetong
11.06.2022 kl 03:03 4231

Jeg har tenkt sjøl å på sikt å finne ut av hvilke aksjer Holmen eier og vurdere disse inn i min portefølje om jeg forstår selskapenes balanse og fremtidsutsikter selv.

Holmen er nok ferdig i Strong og ser seg nok om etter nye fantastiske selskaper vil jeg anta, men vi vet aldri.
HrDuck
11.06.2022 kl 03:30 4223

om de ser etter andre rundt 20 kroner så er det nok mer stahet enn fundamendtale vurderinger, men hva vet jeg :)
Storebetong
11.06.2022 kl 14:21 4049

Jeg har aldri møtt forvalteren i Holmen, kun fått litt info om hva han mener via en kamerat. Han hadde etter det jeg fikk informasjon om fortsatt stor tro på selskapet men valgte å selge seg ned fordi det ikke fremsto som så billig lenger. Forvalteren har antagelig en strategi om at når han selger seg ut så er det slutt på det selskapet. Han virker meget dyktig, men om Pershing (som kjøpte mye av aksjene av ham på ca kr 32) dumper kursen, så tror jeg han er smart nok til å plukke opp endel aksjer igjen fordi det fremstår som billig igjen, men hvem vet:)
prokrastinerin
12.06.2022 kl 19:05 3746

Vet noen hva denne meldingen betyr?

StrongPoint ASA has terminated the market making-agreement with Sparebank 1 Markets AS
10.6.2022 14:21:29 CEST | StrongPoint | Additional regulated information
required to be disclosed under the laws of a member state

Reference is made to the stock exchange release on 13th August 2019 regarding a
market making-agreement with Sparebank 1 Markets AS. StrongPoint ASA has decided
to terminate this agreement. The last effective day for providing market making
will be 29th of July 2022.

DISCLOSURE REGULATION

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section
5-12 the Norwegian Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/564629
Mitra
12.06.2022 kl 21:15 3670

Det betyr vel ikke noe annet enn at denne avtalen blir terminert:
StrongPoint ASA has entered into a market making agreement with SpareBank 1
Markets AS. The purpose of the agreement is to enhance liquidity in the trading
of the company's shares, which are listed on Oslo Stock Exchange. The agreement
is in accordance with the standard requirements of Oslo Stock Exchange. First
day of market making will be 16th of August 2019.
Storebetong
13.06.2022 kl 00:11 3573

I praksis blir det litt dårligere volum på kjøper og selgersiden . No big deal.



Ols123
13.06.2022 kl 10:16 3439

Skaplig potential :)

StrongPoint er et selskap som hjelper handelsselskaper i å digitalisere og automatisere detaljhandel og netthandel. Selskapet løsninger burde dermed være attraktive, også i en situasjon der det er mangel på arbeidskraft. Selskapet kjøpte nylig det britiske selskapet Air Link Systems, som gi selskapet tilgang på et attraktivt britisk marked. Et selskap som StrongPoint vil være eksponert mot utfordringer i leverandørkjedene, og vi er også spente på hvordan StrongPoint lykkes med å håndtere knappheter på produkter. Selskapet fremstår som et rimelig vekstselskap, og vi har kjøpsanbefaling og et kursmål på 38 kroner.
HitIT
13.06.2022 kl 10:42 3399

18 blank gitt....
Noe dritt, men egentlig ikke noen grunnen til å bli stresset.
Lite rasjonelt det vi ser nå, stol på egen kunnskap.
mrdoob
13.06.2022 kl 11:02 3349

Vad händer?
Jag trodde aldrig jag skulle få se så här låga kurser på StrongPoint igen :-(
Intellinvest
13.06.2022 kl 11:51 3289

Markedet går opp og markedet går ned. Akkurat nå er det mest ned av ulike årsaker. Dette kombinert med nedsalg slår dårlig ut for Strong aksjen.
Selv sitter jeg fint med min posisjon ettersom selskapet leverer og fremtidsutsiktene er fine.
Tenker nå å ta ferie uten å bry meg altfor mye om kusutviklingen på kort sikt. Tror dette er noe flere burde gjøre.
Dersom man er langsiktig investor så snur det på et tidspunkt uansett, selv om det denne gang kan ta en del tid mtp markedsuroen.
Storebetong
13.06.2022 kl 16:58 3055

Gikk jo endel volum i dag, og jeg ser ikke bort i fra at Pershing kjører en god gammeldags en tredel av volumet salgsordre som de lar en maskin styre. De siste dagenes handel tyder på det. Jeg husker godt fra mine år som børsmegler at utlendinger ofte kjøpte og solgte en tredel av volumet. Det var ikke lett å slå snittkursen på slike ordre, og det var kun på slutten av min karriere at maskinene kom. Jeg lot dog aldri maskinene håndtere volumavhengige ordre (når noen gjør en stor handel på et nivå eller flere får slike ordre et kjempeproblem), men forsiktig i løpet av dagen ordre fikset maskinene rimelig bra. Jeg har lagt meg på 16,80 for neste kjøp med lang gyldighet, men det kan jo fort gå i orden neste uke🙂.
Redigert 13.06.2022 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Storebetong
13.06.2022 kl 17:10 3092

Det er selvsagt helt naken excecution med en slik ordre i lite likvide aksjer som Strong.
tiger
13.06.2022 kl 23:00 2920

Jeg går og venter litt på at en større aktør skal ta resten av Pershing-posten. På disse nivåene så kan vel også oppkjøpsinteresse dukke opp. I mellomtiden forsøker jeg meg på litt mer bånnfiske. 14 dagers RSI er nesten nede på 20 nå. Tror knapt jeg har sett lavere for Strongpoint.
Redigert 13.06.2022 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Storebetong
13.06.2022 kl 23:46 2884

Nå kan det hende at pictet & cie som også er endel av dem samme "investeringsfæren' også må selge, så alt er ganske usikkert. Dog kan det som du sier komme noen inn som tar det som er til salgs utenfor børs. Jeg tror ikke de siste aksjene som blir solgt på børs av disse aktørene blir de billigste, så å forsøke å time bunnfiske når de er kvitt mellom 80 og 90% av det som må selges tror jeg er en god ide🙂.
HitIT
14.06.2022 kl 10:06 2700

Iallefall en større kjøpspost på rett side nå: 54 521 17,60
Kan jo uansett ikke vare evig dette nedsalget.
Otto40
14.06.2022 kl 10:30 2678

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for ikke å handle flere aksjer i SP pga andre prosjekt og den generelle markedsuroen som råder, men på disse nivåene blir det noen småposter her og der.
For oss som er litt langsiktige, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er gull
HitIT
14.06.2022 kl 12:06 2620

Da har vi sett bunnen nå da? Tikker så smått oppover nå...
Idav
14.06.2022 kl 16:43 2347

En ting er sikkert og det er at noen ønsker å holde den nede 16 stk i slutt handel fordelt på fem stykker😥og de klarte å senke kursen med 0.4 kr. Er det mulig sier jeg bare 🥵🥵
Storebetong
14.06.2022 kl 22:37 2160

Sluttkurs fra dag til dag er uinteressant. Det er kun hvor små og spesielt store aktører får omsatt, eller ikke kjøpt/solgt, sine ønskede volumer som betyr noe🙂.
tiger
15.06.2022 kl 00:02 2096

Det ser ut til at vi har et endret momentum her. Mulig at bunnen ble satt i dag. Hvis ikke har jeg penger klar.