Strongpoint #1-22 Back in business, solid q4 og oppkjøp ALS

HitIT
STRO 15.02.2022 kl 20:58 154035

Strongpoint la i dag frem et etter forholdene solid q4 resultat og ble soleklar børsvinner med oppgang på ca.20%.

"- Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
- EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers
despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues"

I tillegg til forslag om utbytte på 0,80kr.

Link til rapport, strategi oppdatering og webcast:
https://newsweb.oslobors.no/message/553743
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5

StrongPoint har også signert en intensjonsavtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Air Link Group:
https://newsweb.oslobors.no/message/553715

"..Selskapet gjentar guidingen for 2025 på 2,5 milliard kroner i inntekter og EBITDA-margin på 13-15 prosent..."
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/02/15/7819132/oppdaterer-strategi-aksjen-skyter-opp-tosifret

Dagens analyse fra ABG (Company-sponsored research):
https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/2/strongpoint---back-in-business/

Puslespillbrikkene begynner å falle på plass og vi aksjonærer kan ha mye å glede oss til.
.
Tar med dette JT (CEO) sitatet fra dagens rapport:
"..StrongPoint’s ‘double opportunity’ – capitalizing on the opportunities
arising from the increased demand for e-groceries and in-store efficiency – is more relevant than ever before.
With the tide of opportunities rising, I continue to remain confident in achieving our 2.5 BNOK 2025 ambition.."
Redigert 16.02.2022 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Storebetong
16.02.2022 kl 22:38 7563

Jeg selger fortsatt ingen på 50 frivillig🤣🙂
HrDuck
16.02.2022 kl 23:29 7506

Aner ikke om det er en konkret kjøpsordre (mest sannsynlig) eller om de bare fisker for å få volum de kan plassere og nye kunder. Spurte ikke om evt størrelse på ordre (og normalt vil de vel ikke si det heller).

Men helt generelt så bør man ikke bruke ordrebildet på børs for å danne seg en mening om interessen for en aksje. Spesielt for mindre likvide selskap kan det være mye interesse begge veier man ikke ser. Storebetong med sin bakgrunn kan sikkert fortelle mer om dette.
JosMag
17.02.2022 kl 08:59 7341

Tydelig at markedet ønsker seg enda flere Autostore lagre👍
Får håpe at StrongPoint med sin samarbeidspartner starter å levere på sitt område også.
Ols123
17.02.2022 kl 09:01 7327

Låt alla få köpa via börsen o håll i era aktier
Ols123
17.02.2022 kl 15:41 7106

Mkt intressant bolag Strongpoint köper. Har läst på endel på https://als.global. Vilken historik, vilken kundlista🥳
swansea
17.02.2022 kl 16:27 7065

Ny analyse fra Norne.
Higher revenues and an announced acquisition
15/02/2022

Anbefaling
Kjøp
Kursmål
38
Ols123
17.02.2022 kl 18:58 6948

38 bra ngn som har analysen
Storebetong
17.02.2022 kl 22:23 6791

Innledningsvis kan jeg si at jeg har bakgrunn som børsmegler fra 1997 til 2007. Fra 1999 ble handelssystemet på Oslo Børs desentralisert slik at vi ikke lenger var ca 50 børsmeglere som satt fysisk nede på Oslo Børs og avtalte hver eneste handel pr telefon. Jeg ble dermed fra 1999 sittende i samme rom som kundemeglerne og fikk bedre inntrykk av hvordan kjøps- og salgsinteresser som ble ønsket gjennomført utenfor børs, ble kommunisert oss meglere/kunder i mellom.

Generelt vil jeg si at det normalt finnes store interesser begge veier i både store, mellomstore og små selskaper som de fleste ikke kan se. For de som innehar presis informasjon om ordre/interesser som ikke blir offentliggjort og er egnet til å påvirke aksjekursen kan man fort komme i en posisjon med innsideinformasjon.

Mer spesifikt om mindre likvide aksjer ønsker normalt investorer å kjøpe/selge større poster utenfor børs på grunn at man kan slippe å flytte kursen for å få gjennomført hele eller deler av ønsket volum uten å flytte kursen. Kundemeglerne og måten ting blir kommunisert på spiller her en avgjørende rolle. Jeg husker godt fra min tid som børsmegler at det var endel illikvide aksjer hvor det primært var omsetning utenfor børs og at enkelte kundemeglere var spesialister i å finne kjøpere og selgere i visse aksjer. Spesielt tidlig i min karriere så jeg dessverre ofte tendenser til at aksjekurser flyttet seg i en retning når større interesser ble kommunisert. Dette avtok dog mot slutten av min karriere uten at jeg helt vet hvorfor. I DNB der jeg arbeidet var vi strengt opplært i å kommunisere på en egnet måte til kundene angående disse problemstillingene, men man vet jo aldri hva kunder kan finne på. Profesjonelle investorer er dog selvsagt godt kjent med verdipapirhandelloven og innsideproblematikken. Større investorer som "flagger interesse" for å få gjort et større volum kan nok være villig til å strekke seg en prosent eller to men om de ser at mindre aktører presser kursen trekker de seg klokelig vekk og kan til og med gjøre det motsatte av det som var planlagt (i markedet) fordi kursen f. eks. har flyttet seg 5% i en retning.

Mer spesifikt om Strong er det altså primært aktører utenfor topp 50 som styrer aksjekursen til daglig og de flytter gjerne pengene sine raskt inn og ut med tanke på alternative investeringer og utviklingen i totalmarkedet. Robothandelen er velkommen for den øker definitivt volumet i aksjen på kjøper- og selgersiden. Ordrebildet som disse aktørene gir aksjen til daglig viser lite om hva større investorer tenker om nivåer å kjøpe og selge større volumer på.

I et snaut år har jeg fulgt godt med på Strong blant annet ved å studere månedlige aksjonærlister over topp 50 og fått tak i daglige oppdatering f. eks. publisert av Elektrikeren (3 dager etter handelen er gjort). Jeg følger også med på poster som går utenfor børs og her er mange på forumet våkne og publiserer når de ser noe:).
Som de fleste sikkert har fått med seg sitter primært topp 50 i Strong i ro. De vesentlige unntakene det siste året er Holmen sitt nedsalg i 1. halvår i 2021 på 30-tallet som ble gjennomført på en meget elegant måte samt at Verdadero AS solgt endel aksjer like etter Q3 2021 i markedet.

Det er naturligvis desidert enklest å få gjennomført en handel utenfor børs på tidspunkter hvor aksjekursen ligger relativt i ro og ikke på stormfulle dager etter gode eller dårlige nyheter. På stormfulle dager er det ofte bra likviditet i aksjen fordi den rører seg mye og større poster kan greiere omsettes uten at man flytter kursen altfor mye på egenhånd.

Hvorvidt de mest aktive meglerhusene i Strong, som jeg anser som: ABG, Sparebank 1, Norne og DNB; inntar posisjoner på egen bok har jeg ingen kjennskap til men det virker ikke unaturlig at de gjør det. Selv om Strong ikke kan shortes vil jeg tro meglerhusene kan innta shortposisjoner via derivater enten som en ren spekulasjon eller for å hjelpe til med å fylle en større kundeordre.

Når det gjelder kjøpsorden i sluttauksjonen på 147K på kr 25 i går og på 25,20 dagen før (jeg så ikke størrelsen) blir dette naturligvis ren spekulasjon men det kan godt være en aktør som både ønsker aksjer og "teste" de aktive investorene i aksjen litt. Om det var samme aktør har jeg sansen for at vedkommende gikk 20 øre ned dagen etter og om vedkommende prøver seg igjen på et lavere nivå senere og faktisk får aksjer er jo det litt morsomt slik jeg ser det. Å legge inn større poster midt på dagen virker ofte som en "sperre", spesielt på dager med lav omsetning så det er kanskje derfor dette ikke skjer så ofte. Bruk av skjult volum er ofte fornuftig men for de som følger godt med får dette også noen ganger en liten "sperreeffekt". Jeg har ikke sett dette med å legge inn store posisjoner i sluttauksjonen i illikvide aksjer så ofte, men det er langt fra første gang uten at jeg vil omtale dette som en "kjent strategi". Det har nok skjedd endel ting på børs som jeg ikke har fått med meg på de 15 årene som har gått siden jeg sluttet å jobbe på børsen. Jeg har lekt meg endel med småtrading med vekslende hell og nå har jeg valgt å slutte med småtrading og kun være long Strong på lang sikt.

Mye av det jeg skriver her er nok helt opplagt for de fleste av dere, men som svar på oppfordringen fra HrDuck og Otto40 sitt innlegg mente jeg det var riktig å komme med et svar:)




HrDuck
17.02.2022 kl 22:27 6798

Svært interessant å lese betong, tommel opp 👍
Storebetong
17.02.2022 kl 22:31 6823

Takk HrDuck, da var det allerede verdt innsatsen:)
Storebetong
18.02.2022 kl 00:03 6737

Takk Otto40, setter stor pris på at du likte svaret:)
Storebetong
18.02.2022 kl 00:32 6711

Nå kjenner jeg ikke til IT4retailers.de fra før, og det de skriver om Strong er etter det jeg forstår ikke noe nytt for oss i Norge da DACH-samarbeidet ble kjent for en tid tilbake. Om artikkelen kan skape entusiasme blant potensielle tyske investorer i Strong er jo det fint:). Via google translator (for oss som ikke kan tysk eller husker særlig av tysken fra videregående skole som meg) er det lett å forstå hva som blir skrevet i artikkelen i går. Litt ivrige utenlandske investorer i Strong tar vi gjerne i mot med mindre de er så store at de legger inn et bud og får 90% aksept (som medfører tvangsutløsning av oss små) før selskapet får vokst seg større sammen med tilsvarende stigende aksjekurs...
Redigert 18.02.2022 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Ols123
18.02.2022 kl 10:32 6528

Ny analyse fra Norne.
Higher revenues and an announced acquisition
15/02/2022

Anbefaling
Kjøp
Kursmål
38

Skrev det ngt annat intressant i analysen?
swansea
18.02.2022 kl 10:41 6511

De er positive og de fokuserer veldig på hva som kommer. Når Strong målsettingen sin i 2025 bør kursen også ligge mellom 50-60kr. (står ikke i analysen :))

Firmly on track towards 2025 ambitions
StrongPoint’s 4Q delivered somewhat better-than-expected figures, a
solid dividend, while the strategy update reconfirmed that the company
is well-on-track to deliver on its 2025 financial ambitions. The newly
announced acquisition of Air Link Systems is seen as a great strategic fit,
contributing ~NOK 240m in total revenues for 2021. We keep our positive
stance on the stock, awaiting more details on the acquisition and further
news supporting strong organic growth going forward.
Higher-than-expected 4Q revenues and a dividend of NOK 0.80/sh
StrongPoint released its 4Q earnings this Tuesday. Revenues landed at
NOK 284m, 5% above our estimate and 2% down YoY, affected by a global
shortage of components and a negative foreign currency effect of NOK 11.6m
vs. 4Q20. If adjusted for currency effect, revenues were 2% higher YoY. On the
other side, Spanish operations show signs of strong recovery with 44% higher
revenues YoY and there is great potential for further growth. EBITDA came at
NOK 20.1m, in-line with our estimate and implied an EBITDA margin of 7.1%
(7.3% forecasted by us). StrongPoint continues its investments in ecommerce (all expensed through P&L), which includes product and partner
development, marketing efforts, and extra human resources. The board
maintains its ambition to increase dividend forward and declares a dividend
of NOK 0.80/sh, as expected by us, implying a dividend yield of 3.2%.
Acquisition of retail solutions company Air Link Group Limited
A day prior to the earnings release, StrongPoint announced signing an
agreement to acquire 100% of the shares of Air Link Systems (ALS). It is a UKbased retail solutions company providing construction services, grocery
lockers, self-checkouts, vending systems and queue management systems.
StrongPoint is set to benefit from a strong ALS client base which includes
such grocery retailers as Tesco, Asda, Carrefour, and Sainsbury’s. The
acquisition and the final enterprise value are subject to due diligence and
final negotiation of the share purchase agreement. Nevertheless, the
company states the purchase multiple to be fair relative to comparable
transactions in the UK. The final purchase is planned to be settled with a
combination of cash (no need for external financing) and 20% in
consideration shares in StrongPoint. The company holds some treasury
shares; thus, the dilution effect is expected to be in the lower range. In terms
of finances, the ALS acquisition would add NOK 240m in revenue for 2021 and
contribute ~NOK 24m in EBITDA (EBITDA margin of 10%). We view the
acquisition as rather attractive, in line with the company’s strategy,
strengthening the presence in priority markets and contributing to the
delivery of ambitious 2025 goals. StrongPoint has an exclusivity period until
April 2022 until which the company expects to sign and possibly complete the
transaction. We are eagerly waiting for more acquisition-related details,
including the purchase price, pro-forma figures, and expected synergies.
Sector Technology
Reuters STRONG.OL
Bloomberg STRONG NO
Market Cap (NOKm) 1,096
Net debt (NOKm) -116
EV (NOKm) 980
Net debt / equity -23%
Issued shares (m) 44
1m 3m 12m
STRO 5% -6% -20%
OSEBX -2% -4% 19%
1Q22 report April 28, 2022
2Q22 report July 13, 2022
Performance
Upcoming events
Key share data
Share price
19
24
29
34
39
NOK
StrongPoint OSEBX
4Q21 Results Analysis
February 18th, 2022
Share price: NOK 24.70
Target: NOK 38 (unchanged)
Risk: Medium
kundeservice@norne.no | www.norne.no Page 2 of 10
Strategy update: 2025 ambitions reiterated; Buy kept at NOK 38/sh
StrongPoint maintained its 2025 financial ambitions with revenue at
NOK 2.5bn and EBITDA margin of 13-15% by 2025. The company reconfirmed
its sharp focus on e-commerce which is set to grow to 25% of revenues by
2025 and significantly contribute to higher EBITDA margins. The revenue
components towards the 2025 revenue target remain unchanged with
NOK 450m coming from M&A. As ALS is set to contribute to more than half of
that, we believe that more M&A activity is likely in the next three years if
attractive targets (price and product fit-wise) are identified. We made limited
positive changes to our estimates (~3% EBITDA uplift) and so far, do not
include the figures from ALS acquisition until more details are announced. We
keep our positive stance on the stock under an unchanged TP of NOK 38/sh
as the company stands firm to deliver on its strategic ambitions through the
combination of organic and inorganic growth. We highlight that the company
is well managed, has solid cash flows and good capital discipline while its
product portfolio corresponds very well to the ongoing trends in grocery
retail.
HrDuck
18.02.2022 kl 10:50 6502

Takk swansea, interessant å lese.

Men du er ikke så ambisiøs når du tror på kurs 50 til 60 om de når 2025 målet :)
I mine estimat så vil det gi en eps rundt 5 kroner og fri kontantstrøm godt over det igjen. Samtidig så vil en oppnådd målsetning implisitt innebære en årlig vekst rundt 20% i årene frem til 2025. Et selskap med 20% årlig resultatvekst prises betydelig høyere enn 10x resultat.
Ols123
18.02.2022 kl 11:35 6444

Skulle vi nå 2025 målen så tror jag mer på det dubbla
swansea
18.02.2022 kl 11:58 6424

Er sikkert litt forsiktig om kursen, men Strong har liksom aldri vært priset for fremtid. Jeg håper selvfølgelig ( med gode analyser fra Norne :) ) at
kursen er dobbelt av hva jeg tror i -25
HrDuck
18.02.2022 kl 12:00 6427

Ikke bare vi som tror det. Var også nevnt fra en analytiker (SP1 Markets?) i Finansavisens artikkel og husker jeg ikke feil så var det nevnt som potensielt mulig i en av analysene fra ABG. For å være tydelig så var ikke dette kursmål noen hadde satt, men mer som en bekreftelse av potensialet slik jeg oppfattet det.
Storebetong
19.02.2022 kl 00:36 6183

Jeg har forsøkt å se litt på ALS sitt regnskap for 2020 for å gjøre meg noen betraktninger om oppkjøpet i UK. Jeg viser først til litt av hva jeg skrev på kvelden 14.02.2022 etter at oppkjøpet ble kjent:

Link til regnskapsregisteret i UK:

https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/05359254/more

Under fanen "Filing history" finnes årsrapporten for 2020:

30 Sep 2021 Group of companies' accounts made up to 31 December 2020

Trykk på: view pdf

Jeg merker meg at HrDuck har fått tak i opplysninger om at selskapet hadde en omsetning på ca 250 mill i 2021 og ca 10% EBITDA-margin.
Selskapet ser altså ut til å ha en kraftig vekst fra 2020 til 2021 fordi omsetning i 2020 er ca 178 mill (14,8 mill GBP) ganger snittkurs GBP/NOK på ca 12,05 for år 2020.

Dere må virkelig ta tallene mine her med en stor klype salt men slik det ser ut for meg fra 2020-rapporten antar jeg selskapet hadde ca 5 mill i kostnader til avskrivninger, leasing og finans i 2021 samt skatt på ca 2,5 mill, men dette er tross alt bare gjetninger på 2021 fra min side (jeg ser på tendensene fra 2019 til 2020 i notene). Årsresultatet i 2021 blir altså 17,8 - 5 - 2,5 ca 10 mill med mine gjetninger.

Det virker helt rimelig å anta at selskapets omsetning vil vokse til ca 300 mill i 2022 og med en EBITDA på 10% samt ca 10 mill (5 mill i avskrivning, leasing og finans og 5 mill i skatt) til sammen i avskrivninger/leasing/finans/skatt vil det ligge igjen ca 20 mill på bunn i årsresultat.

Egenkapitalen i ALS pr 31.12.2020 var ca NOK 35 mill og antas da være ca 45 mill pr 31.12.2021. Etter signalene fra Strong om hvordan oppkjøpet skal finansieres tipper jeg prisen blir ca 200 mill. Ergo kan vi forvente en goodwillaktivering i balansen på ca 150 mill som anslagsvis vil blir avskrevet over 10 år. Dog er det IFRS-vurderingene (forventede kontantstrømmer fram i tid) som vil gjelde her, men for å gjette på et tall tipper jeg Strong vil øke sine avskrivninger med ca 15 mill pr år etter oppkjøpet. Synergieffekter av oppkjøpet blir naturligvis en del av vurderingen.

Det er også uklart hvordan goodwillposten i ALS som er anslagsvis 25 mill NOK pr 31.12.2021 vil bli vurdert pr 31.12.2022 etter at oppkjøpet er gjennomført.

Strong har vært på oppkjøpsjakt i mange år uten å finne noe bra selskap hvor eierne er villig til å selge til en fornuftig pris. Hilde ble etter det jeg har forstått ansatt i 2018 like etter Jacob blant annet fordi hun har meget god kompetanse og erfaring på nettopp dette med oppkjøp. Tidligere daglig leder Jørgen Waaler uttalte rett etter oppkjøpet ble kjent på strongpoint investors på facebook at han hadde samtaler med gutta i ALS allerede våren 2018.

Jeg er ganske sikker på at ledelsen allerede har gjort en meget grundig vurdering her på at dette er et riktig oppkjøp og jeg er meget glad for at de ikke har forhastet seg, men brukt den tida det tar for å finne et selskap de virkelig ønsker å kjøpe til en fornuftig pris. Det gjenstår naturligvis en due dilligens som typisk går ut på avdekke om det finnes "luft i balansen" eller forpliktelser som ikke er synlig i balansen eller i notene i årsrapporten. Dårlige oppkjøp er som alle skjønner både dyrt og tidkrevende. Både markeder, produkter og mennesker etc. skal passe godt sammen i en sammenslåingsprosess. Det er 400 ansatte i Strong og det var 50 ansatte i ALS pr 31.12.2020.

Som de fleste av dere sikkert har sett er deler av ALS sin virksomhet ikke kjernevirksomhet for Strong og det vil sikkert bli solgt. Det er neppe store balanseførte verdier her som vil medføre tap, men bare greit å kvitte seg med, og kanskje med noen små gevinster. I det hele virker ALS ut i fra det lille jeg har forstått hittil av regnskapet og informasjonen jeg har fått, et selskap som passer fint inn i Strong. Det kan se ut som om ALS lever litt etter samme prinsipper regnskapsmessig som Strong og har en sunn balanse men her må jeg ta alle mulige forbehold om min antagelse.

Jeg merker meg at Strong også signaliserer flere oppkjøp i løpet av de neste årene og finner de noen gode case høres det fint ut, men å vente et år eller to med neste oppkjøp virker fornuftig for min del. Om det blir behov for finansiering utover å ha så mye cash i banken som nå, ved neste oppkjøp vil tiden vise. Jeg kjenner ikke historien godt nok men har inntrykk av at selskapet ønsker å være 100% egenkapitalfinansiert og ikke ta opp banklån i en slik sammenheng. Jeg liker denne stilen, men aksjemarkedet liker kanskje at selskaper tar større risiko og det kan være noe av årsaken til den forsiktige prisingen av aksjen som mange av dere sikkert har følt har vært der i en del år. Dog kommer alt tilbake til aksjonærene den dagen det virkelig går godt og ingen bank får sin del av kaka underveis vd en slik strategi. Jeg har full tillit til ledelsens vurderinger i et evt. neste oppkjøp enten de velger en emisjon overfor eksisterende aksjonærer/trykke nye aksjer til nye eiere (nok ikke foretrukket blant de eksisterende aksjonærene som gjerne vil opprettholde sin eierandel) om det blir behov for kapital. Som nevnt nylig som en mulighet har jeg stor sans for om styret setter i gang et nytt tilbakekjøpsprogram i løpet av kort tid med i første omgang fram til 30.04.2022 for å se hva de får tak i av det styret antagelig anser som billige aksjer.

God helg til alle Strongere:)


HrDuck
19.02.2022 kl 01:12 6182

God helg strongere og takk for et gjennomtenkt og saklig innlegg betong :)
Må ikke ta alt jeg sier for sikker info, men tror jeg plukket opp min info på presentasjonen.

ellers er jeg ikke så sikker på at noe blir solgt av det de kjøper opp, om jeg forstår deg rett betong. Tipper de plukker og velger hva de vil ha før oppkjøpet, men jeg er ikke sikker.
Storebetong
19.02.2022 kl 01:57 6175

Takk for det HrDuck:)
Her er det mye som er usikkert for oss inkludert eksakt hva som ble sagt på presentasjonen for Q4. Selvsagt kan ikke ledelsen se for seg alle spørsmål rundt oppkjøpet som kan bli stilt på presentasjonen, men noe så vitalt som nøkkeltall for selskapet de skal kjøpe hadde vært fint å ha på trykk etter min mening via et nyhetsbrev til aksjonærer (som er meldt at skal komme jevnlig og vi fortsatt savner... ) eller lignende. Hva som må børsmeldes av informasjon slik at alle i markedet har samme informasjon stoler jeg på at selskapet finner ut av iht. reglene på børsen (litt flaut å skrive for det er så opplagt). Nå er jo ikke kjøpet gjennomført så det er litt av vår egen jobb å finne informasjon selv om ALS samt spørre ledelsen om vi lurer på noe. Hilde svarer etter det jeg har hørt/sett velvillig på spørsmål fra aksjonærene på e-post etter beste evne. Om selve oppkjøpet faktisk blir gjennomført får vi sikkert mer info, så jeg har i grunn ingen grunn til å mase på ledelsen pr i dag slik jeg ser det:)

Uansett må være greit å prøve å gjøre seg noen betraktninger med forbehold rundt det man anser å ha funnet av informasjon.
Det kan bli artig å lese dagens innlegg på tråden om et års tid for å se hvor stor skivebom gjetninger kan bli eller om det faktisk ikke var ren Lotto:)

Det er bare min gjetning at Strong ikke vil ha noe med disse tingene som er fjerne fra Strong sin kjernevirksomhet å gjøre enten de blir ekskludert i selve oppkjøpet eller solgt/fjernet etter hvert.

PS! Jeg har hatt en tung uke denne uka etter blant annet en hard arbeidsperiode og Coronavirus for andre gang, men nå er jeg i fin form igjen:)
Hvor er tunktee? Fortsatt i utlandet uten å kunne gjøre rede for seg selv? Han våkner nok etter hvert...
For de som ikke liker humoren min må jeg igjen bare beklage.
Redigert 19.02.2022 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
HrDuck
19.02.2022 kl 03:15 6176

humoren er langt innenfor alle grenser så det tror jeg går bra :)

Og resten er jeg helt enig i, vi får info underveis om nøkkeltall og annet rundt selve oppkjøpet. For min del tenker jeg at det skal være ganske ekstreme multipler om det skal forandre caset gjennom oppkjøpet. Sitter og jobber med et annet case jeg er investert i, men nå er det vel straks natta her (om jeg skal orke å stå opp til OL og fem-mil morgen tidlig)....
edit; jeg er tilskuer og ikke deltager :D
Redigert 19.02.2022 kl 03:17 Du må logge inn for å svare
Storebetong
19.02.2022 kl 04:03 6178

Med mindre oppkjøpet blir helt mislykket, som jeg har store problemer med å tro på, så er Strongscaset minst like sterkt som det har vært i de siste par årene.
Det ble litt dårlig timing for en del venner av meg og meg selv å kaste seg inn rundt og i overkant av 30 kroner i og med at vi fikk nedturen men det får vi tåle.
Jeg har kommunisert klart at jeg ser ca 100 i aksjekurs som sannsynlig ved utgangen av 2023 men vi må nok gi markedet og selskapet litt bedre tid etter det siste halvårs hendelser, så høst 2024 høres mer sannsynlig for 3-sifret aksjekurs. Dog har alle mine venner fått forklart av meg (de visste det fra før) om at det alltid er risiko forbundet ved å investere i aksjer...og at Strong aksjene bør ligge rolig i skuffen.
5 mil i morgen tidlig hørtes tungt ut ja, men god humor er alltid fint:)
Ols123
19.02.2022 kl 11:20 6025

Strongpoint lär köra ett confcall när allt är klart med köpet
Storebetong
19.02.2022 kl 12:31 5978

Bra. Vi får sikkert noe skriftlig samtidig som vi kan studere. Det blir spennende🙂.
Ols123
21.02.2022 kl 12:54 5437

Mkt spännande att Strongpoint vid q4 rapporten prata mkt Glovo o att integrationen är klart. Dessutom förklaras att man tittar på vilka möjligheter Hellofresh kan få för Samarbete 👌
Pingheng
21.02.2022 kl 13:08 5418

ALS var forelagt styret i StrongPoint i 2018 fra forrige ledelse, men styret vendte tommelen ned. Se StrongPoint Investorer på FB
Ols123
21.02.2022 kl 13:40 5379

Spännande är ett mkt starkt bolag vi köper
kössa
21.02.2022 kl 13:54 5349

Kanske det var för tidigt 2018? Nu har man kunnat sälja både Security qube systems och labels och fått in pengar till köpet också.
Ols123
21.02.2022 kl 15:40 5277

Bra tajming av köpet då allt blivit billigare
tunktee
22.02.2022 kl 03:03 5016

Ser ut som kursen fortsatt synker uten min hjelp. 🤷🏾‍♂️🙈
Ols123
22.02.2022 kl 15:11 4629

Q4: back in business following a weak Q3

Expanding its footprint in the UK

2025 ambitions imply P/E ~4.3x

2025 ambitions imply EV/EBITDA ~3.1x and P/E ~4.3x
On our updated estimates, StrongPoint is now trading at 10.5x 2022e EV/EBITDA and 18.6x P/E when excluding the NOK 3.6/sh. in net cash. If StrongPoint reaches its 2025 targets (NOK 350m in EBITDA at mid-point), the EPS could increase to NOK 5.6, and the P/E would drop to 4.3x. Our DCF points to a price range of NOK 32-81/share

JosMag
22.02.2022 kl 22:59 4416

Synker og synker..
3 kroner (14 %) opp etter regnskapsfremleggelsen👍
I tillegg til Oda og andre e-handels aktører begynner grensehandelen å ta seg opp mot gamle før corona nivåer. Vil påvirke StrongPoint positivt i område Norge👍
Storebetong
22.02.2022 kl 23:50 4396

Jeg har sett litt på analysen fra introduce/ABG og for meg virker dette jordnært og helt ok. Det er all grunn som ABG gjør og også påvirke risikoer som f. eks. konkurrenter i en analyse, selv om jeg ikke vektlegger dette så sterkt i Strong sitt tilfelle. Den største risikoen for å ikke kunne nå 2025-ambisjonene er å ikke lykkes som planlagt innen e-commerce med gode marginer slik jeg ser det, men om det tar et par år ekstra å se at de lykkes så har jeg bestemt meg for å ta meg tid til det. Det har tatt nesten et år å få på plass IT-løsninger etc. med Glovo. Oppkjøpet i UK og flere strategiske avtaler som vi kjenner til kan slå fint ut på inntektssiden allerede i løpet av 2022. Strong overrasket meg (og de fleste av dere andre) med flott omsetning i Q4, da det tydeligvis var mulig levere en del tradisjonelle produkter til tross for komponentmangelsituasjonen. Denne situasjonen er jo også i bedring så 2022 bør kunne bli brukbart selv om det tar tid med e-commerce. Jacob er meget positiv i Q4-rapporten uten å sannsynliggjøre når veksten faktisk kommer. Jeg kjøper den fra min synsvinkel for det er bedre å overraske positivt enn å måtte beklage at ting gikk tregere enn det som sist ble kommunisert som sannsynlig. Det er logisk at det vil bli bra etterspørsel etter plukkløsninger i butikker og hente skap, så her kan det skje store ting når som helst og da er det fint å ha langsiktige aksjer slik jeg der det:)

Jeg vil bare la ledelsen jobbe å stå på med sitt og så får vi andre bare se hvor fint det går med oss, og helst sitte i ro med aksjene:)