PEN og PNOR : potensialet fremover?

Trond.heim
PEN 16.02.2022 kl 18:05 2848


Alle PEN aksjonærer blir,før mai, PNOR aksjonærer. Utbyttet etter salg av Aje til PNOR blir delt ut som PNOR aksjer til PEN aksjonærene. PEN aksjonærene får et utbytte verdi kr. O.778 pr. PEN aksje som skal utdeles i form av PNOR aksjer. Antall PNOR aksjer vil dermed avhenge av PNOR kursen ved overtagelsen.

Spørsmålet blir hvordan de nye aksjonærene vil forholde seg til disse aksjene.
Selge for å realisere gevinst, reinvestere i PEN eller andre aksjer, eller beholde aksjene fordi en tror dette er den mest fornuftige investering fremover.

Vi som er PEN aksjonærer er rimelig oppdatert vedrørende PEN potensialet på kort og lenger sikt.

Jeg utfordrer Fluefiskeren, som har skrevet at han er PNOR aksjonær, og andre til å gi en kortfattet oppdatering av potensialet i PNOR på kort og lenger sikt fremover.
polion
16.02.2022 kl 21:07 2726

Jeg er også allerede PNOR-aksjonær. PNOR har resultatfremleggelse 5 dg. senere enn PEN. Har her en magefølelse av at PNOR vil vise et Q4 som er aldeles over kill over the hill i forhold til den beskjedne mcap-en på gode 1,2 mrd. I tillegg vil aksjen kunne ASK-handles. Med dette som bakteppe, glemmer markedet fort både Knut, Økokrim og eventuelle andre negativiteter i PNOR. Markedet tar rett og slett sjansen på at Økokrim ikke klarer klistre noen anklager mot PNOR som selskap. Innen 4/3 ser jeg følgelig for meg en kurs på minimum kr. 1,27.

Og hva gjelder kurspotensialet i de to respektive aksjene, vil jeg tro at PNOR stikker av med seieren (på kort/mellomkort sikt). Aksjen har så godt som havarert i en tid der selskapet har hatt en formidabel produksjonsøkning, og det kombinert med en oljepris som har gått rett til himmels. Men vi klarsynte har tatt feil før, så det gjenstår å se.
Redigert 16.02.2022 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Paypal
16.02.2022 kl 22:18 2598

Noen som vet hvilken dato som avgjørende for antall aksjer man blir tildelt ?
Jajaja
17.02.2022 kl 01:45 2423

Paypal: "Noen som vet hvilken dato som avgjørende for antall aksjer man blir tildelt?"

Det bør antagelig ingen vite ennå?
27. januar ble meldt myndighetsgodkjennelse for AJE-salget, og det ble da kommunisert at de siste formaliteter forventes å være fullført senest innen 90 dager. Slik jeg oppfatter det, så kan vi kanskje også forvente at etterspurt dato bekjentgjøres senest i løpet av april...?

Redigert 17.02.2022 kl 01:59 Du må logge inn for å svare
512tr
17.02.2022 kl 08:38 2262

Jeg sitter også med aksjer i begge selskaper.

Les trådstarten til FkL som er den største bidragsyteren i PNOR forumet, han er saklig og kunnskapsrik. Denne tråstarten gir en kortfattet og oversiktlig beskrivelse av PNOR og potensialet i aksjen.
https://finansavisen.no/forum/thread/144752/view

MEN, det skal ikke skyves under teppet at PNOR lider som følge av korrupsjons mistanke og siktelse mot to sentrale personer i PNOR.
De siktede er CEO Knut Søvold og tidligere direktør Gerhard Ludvigsen, begge er for øvrig storeiere i PNOR og kontrollerer ca 35% av PNOR via diverse selskaper.

PNOR som selskap er IKKE siktet, men slik det ser ut i dag (ikke offisielt bekreftet) er det korrupsjons mistanker rundt tildeling av PNGF Sud lisensene i Kongo, som pr i dag er står for så å si hele PNOR’s olje produksjon.

PNOR strykes fra Euronext Expand og noteres på Oslo Børs hovedlisten i løpet av de kommende dagene.

PNOR legger frem Q4 resultat 28 feb, samme dag som de noteres på hovedlisten.
Det forventes et rekordstort Q4 basert på i underkant av 4000 fat/dag (med break even på ca. $20)

Skulle disse korrupsjonsmistankene ikke før frem, anser jeg potensialet i PNOR som mye større enn i PEN, men usikkerheten vil råde frem til vi får en avklaring på denne tragiske Søvold saken.
40something
17.02.2022 kl 09:02 2204

Kongos høyeste ledning var innblandet i mordet av en svensk ansatt FN-medarbeider og 2 andre, der det i en dokumentar viser at man dømt 54 kongoleser på feilaktig begrunnelse. Det er tydelig at The democratic republic of Congo ikke er så demokratisk. Man skylder på en militsgruppe, men opptak fra telefon til FN-delegater sier noe helt annet.
Så det å operere i Kongo gjør at man ofte havner i gråsoner.
512tr
17.02.2022 kl 09:10 2177

Ble ikke disse 54 dømt til døden?

Når det gjelder demokrati, er vel dette et ganske utvasket og misvisende ord både i afrika og ikke minst i vesten generelt.😊
40something
17.02.2022 kl 09:20 2133

Jo, men mange av dødsdommene omgjøres til livstid. Poenget er vel at det er ikke så rart at det man tror er korrupsjon, skjer i Kongo og vestafrika
Fluefiskeren
17.02.2022 kl 10:07 2034

PNOR har asset i Kongo Brazzaville. Eller republikken Kongo som den også heter.

Den demokratiske republikken Kongo er et helt annet og større land. Det har også hett Zaire tidligere.
Fluefiskeren
17.02.2022 kl 10:19 1997

Ellers mener jeg den beste måten å sette seg inn i et selskap på er å gå på hjemmesiden. Lese om selskapet og titte på presentasjoner og rapporter. Mye der i Petronor. De har altså PNGF Sud i Kongo Brazzaville ( hvor Panoro også hadde assets) pluss OML 113. I tilegg har de to blokker i Guinea-Bissau som er veldig spennende. Og A4 i Gambia. Dessuten to assets i Senegal, men disse mistet de. Selskaper har ikke godtatt det. Det pågår her en voldgiftsak. Spesielt den ene lisensen er veldig prospektiv. I Gambia er det også enorme prospektive ressurser, men lav COS. Selv har jeg mest tro på Guinea Bissau. De vil antakelig også utvide PNGF Sud med PNGF Bis i Kongo Brazzaville. Det vil antakelig også øke produksjonen da det er gjort funn der. Jeg synes selskapet er spennende. Ellers hadde jeg ikke vært aksjonær der.

EDIT Legger til at de har 2P reserver på ca 20 mmbbl og 2C ressurser på 33,2 mmbbl. Produksjonen er 3700 bopd, men økende. Mål på 30 000 boed innen ca to år. Det krever oppkjøp.
Redigert 17.02.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
bmw5
18.02.2022 kl 09:53 1626

Pnor skal nå på Obørs. Etter introduksjonen på børsen kommer forhandlinger med Pen om betaling for AJE. Blir det aksjer, må antagelig Pnor gjøre en emisjon for å få tak i de nødvendige aksjer. Blir det penger kan Pnor skaffe de. Så hva sier fluefiskeren! Blir det aksjer eller penger for Pen aksjonærene.
Fluefiskeren
18.02.2022 kl 10:08 1602

Aksjer blir det i hvert fall. Om deler utbetales som cash er opp til Petronor. Den muligheten har de i avtalen. Alt som er meldt senere nå ifm. godkjennelsen tyder på at det kun blir aksjer.
Redigert 18.02.2022 kl 10:09 Du må logge inn for å svare