Ukraina konflikten og Quebec

easygo
QEC 20.02.2022 kl 00:35 15497

Det er dessverre en mulighet for at Putin invaderer Ukraina. Enkelte, Biden m.fl. mener at dette kommer til å skje. Jeg stiller meg fortsatt tvilende til det, men det som godt kan komme til å skje er at regulære russiske styrker går inn i de nå separatist-kontrollerte områder og erklærer at disse nå er russisk territorium! I så fall vil nok Putin håpe på, eller provosere fram at Ukrainske styrker går til motaksjon så han kan få sitt påskudd til å si «det var de som begynte» og vi tar igjen for å forsvare oss.

Dersom en invasjon skulle skje, vil «vestlige lands», herunder USA og Europas forhold til Russland være på frysepunktet. USA har lovet harde sanksjoner og det er nok grunn til å tro at også europeiske nasjoner vil kutte alle bånd til Russland som det er mulig å kutte, herunder kjøp av fossil energi. Levering av gass gjennom Nordstream 2 vil ikke skje. Øvrig gassleveranser fra Russland til Europa vil enten strupes eller stoppe helt. Europas energiforsyning vil bli et stort problem og prisen på gass kan stige til uante høyder. I et slikt scenario er det helt utenkelig at ikke Quebec og Legault blir satt under et så sterkt press fra NATO, Europa og resten av Canada, at de ikke lenger kan skjule seg bak «greener than thou» dogmen, men må akseptere å utvinne gass i Quebec
Jensi
02.03.2022 kl 09:25 3446

der er i hvertfald nogle robotter som ikke kan finde ud af det her til morgen !
utroligt hvad man skal acceptere i dag som investor på børserne !
Slettet bruker
02.03.2022 kl 09:29 3408

Ha ha, ja prøvde å få kjøpe igår til 1,60 men fikk ikkje 1 aksje. La ut samme kjøpet idag på åpning og fikk alt til 1,59.
Jensi
02.03.2022 kl 09:53 3285

ja det er dælme nogle underlige handler !
Fjellbris
02.03.2022 kl 14:52 2855

Oljepris USD 112…, og gasspris følger etter opp…
Redigert 02.03.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2022 kl 18:44 2585

Som flere allerede har fersket, går det nå rykter om at Iran er klare til å overta Russlands markedsandel i Europa. Iran sitter på betydelige oljereserver etter diverse sanksjoner på grunn av mistanker om utvikling av atomvåpen. Canada som allerede er i samtaler med Tyskland, er et av flere andre alternativer hvis det ikke blir Iran. I så fall vil det bli et Canada uten Quebec fordi Quebec ligger langt i bakleksa hva utvinning av fossil energi angår, og Canada kan ikke gjøres regning med provinsen. Da er det mer langt mer nærliggende å tenke seg at Canada vil trekke på Albertas ressurser og nasjonens andre gass/oljeproduserende provinser. Men personlig vil jeg bli høyst overrasket om Russland gir avkall på sin lederposisjon i et så lukrativt marked som det europeiske. I økonomisk forstand vil det være som å skyte seg selv i foten.


Redigert 03.03.2022 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
6710
03.03.2022 kl 18:51 2556

Det er lige kommet frem, at Iran har betydelig mængder af beriget uran.
Langt over det tilladte så olie ikke lige om hjørnet før dette er løst, tror jeg.
Jensi
03.03.2022 kl 18:58 2507

det ved vi jo alle og har vidst det længe !
de vil kun lave bomber , som de kan smide i hovedet på os
man må sku være dum og naiv hvis man virkelig sætter sig ned og forhandler med Iran !
BIF78
03.03.2022 kl 19:00 2494

EU og USA vil gerne undgå at være afhængige af stater med tvivlsom styre... Klart de vil handle alt gassen i Iran... De har bare et præstestyre, det er klart, de bliver gode samarbejdspartnere... Det ligger lige til højrebenet...

Det er simpelthen for dumt, at tro det😅 Selvfølgelig overtaget Iran ikke bare. Du må til at komme med bedre argumenter. Jeg siger ikke, at det er sikkert at Quebec lukker op for gassen, men sandsynligheden for det er væsentligt større end gassen pludselig handles i Iran af alle lande. Desuden er det ikke sådan at behovet for gas pludselig forsvinder om 6 måneder.

Og det handler ikke om, at Rusland ikke vil give afkald på det europæiske marked. Come on, ser du hvad der sker. Nordstream 2 bliver ikke godkendt. Når der er styr på leverancer andre steder fra og hvis Rusland fortsætter så bliver Nordstream 1 også lukket. Så er der ikke noget marked for Rusland
Redigert 03.03.2022 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2022 kl 19:05 2469

Mulig det. Men Qec aksjonærenes største problem er som jeg skriver at Quebec ligger langt bak i bakleksa hva utvinning av fossil energi angår, og at Canada i så henseende ikke kan gjøre regning med provinsen. Da er det langt mer nærliggende å tenke seg at Canada vil trekke på Albertas ressurser og andre av nasjonens gass/oljeproduserende provinser. Men personlig vil jeg bli høyst overrasket om Russland gir avkall på sin lederposisjon i et så lukrativt marked som det europeiske. I økonomisk forstand vil det være å skyte seg selv i foten.


Redigert 03.03.2022 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
6710
03.03.2022 kl 19:21 2386

Muligvis bliver RUS lukket ude, lagt på is med sin olie og gas.
Dette er en mulighed, faktisk tætter på, end langt væk, tror jeg
Slettet bruker
03.03.2022 kl 19:23 2364

Hvis du har lest mitt innlegg, skriver jeg at det er flere alternativer til Iran blant annet Canada som er verdens 4. største gasseksportør og allerede er i samtaler med Tyskland. Siden dette er en Qec tråd, begrunner jeg også hvorfor Canada ikke kan gjøre regning med Quebec på det europeiske gassmarkedet, og at nasjonen til gjengjeld kan trekke på Albertas og øvrige provinsers enorme gassressurser.
Redigert 03.03.2022 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Kontur
03.03.2022 kl 20:05 2205

Verden trenger mer energi, det har jo blitt mer tydelig siste tiden.
Qec vil som mange andre energi aksjer bli løftet opp
Selskapsverdiene vil stige fremover.
mofi1
03.03.2022 kl 20:09 2180

Jeg undrer meg noen ganger over hvilke grunner enkelte av skribentene her har for sine såkalte analyser og lettvinte uttalelser. I dag har to personer plutselig ment at de har hørt rykter om at Iran vil steppe inn for Russland, og implisitt at det ville ha direkte betydning for hva Québec vil gjøre, en svært merkelig «analyse», som jeg sterkt tviler på at Québec vil stille seg bak.

Deretter mener du at hvis Iran ryktene ikke holder vann vil Canada kunne steppe inn, men at Québec da er så bakpå at de ikke vil kunne gjøre noe fra eller til, igjen et merkelig argument. Spørsmålet er jo ikke om Québec ikke har nok gassressurser tilgjengelig eller om de ikke er interessante, men om politikerne er villig til å ta de i bruk. Dersom politikerne velger å snu jfr. dagens link, ligger alt til rette for et industrieventyr i Québec hvor Questerre kan være med å bidra.
tynnidioten
03.03.2022 kl 20:12 2167

«personlig vil jeg bli høyst overrasket om Russland gir avkall på sin lederposisjon i et så lukrativt marked som det europeiske»

Ingen vil ha russisk olje.
mofi1
03.03.2022 kl 20:18 2134

Ja, nok en merkelig uttalelse fra Profit Hunter!
Slettet bruker
03.03.2022 kl 20:54 2021

Jeg vet ikke hvilken markedsføringsutdannelse du har siden du kan karakterisere min uttalelse som merkeilig. Nå er det imidllertid flere enn meg som er inne på den samme tanken.

UKRAINA-KONFLIKTEN
Venter i spenning på neste trekk: Vil Russland kutte gasseksporten til Europa?

Det vil være å skyte seg selv i foten. Men kanskje er andre mål viktigere for Putin, sier NUPI-forsker.
– Vi må regne med at Russland innfører motsanksjoner denne gangen også. Det store spørsmålet er om russisk gass vil være en del av dette, sier Jakub M. Godzimirski, som arbeider med russisk utenriks- og sikkerhetspolitikk på NUPI.


https://www.tu.no/artikler/venter-i-spenning-pa-neste-trekk-vil-russland-kutte-gasseksporten-til-europa/517557



mofi1
03.03.2022 kl 21:00 1985

Dette er jo som Tynnidioten påpekte, ikke primært et spørsmål om hva Russland vil, men om hvem som vil kjøpe av dem.

Dersom North Stream 1 også kuttes enten det kuttes fra Russland eller fra Tyskland, vil jo det legge ytterligere press på andre allierte som Canada, og derigjennom på politikerne i Québec.
Redigert 03.03.2022 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
6710
03.03.2022 kl 21:07 1946

Hvis US udsender et forbud mod købe RUS olie så snakker vi om betydelig olie resurser som skal hentes anden sted fx Indien m.fl. skal finde nye kilder... Noget som er dealt, når dette træder i kraft.
Dette kommer til at ramme hård RUS.
Kommer gas til, på et tidspunkt, så snakker vi om vi om max press på RUS...
Redigert 03.03.2022 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2022 kl 21:26 1857

«I dag har to personer plutselig ment at de har hørt rykter om at Iran vil steppe inn for Russland, og implisitt at det ville ha direkte betydning for hva Québec vil gjøre, en svært merkelig «analyse», som jeg sterkt tviler på at Québec vil stille seg bak»

Også her har du tydeligvis misforstått. Jeg tillater meg nok en gang å stille spørsmål ved din markedsføringsutdannelse fordi det jeg nå skal forklare for deg, er helt elementært.
Iran stepper ikke inn for Russland *slik du tolker det. Hvis Europas tyngste aktør på gassmarkedet gir frivillig avkall på sin dominerende markedsposisjon, vil det oppstå konkurranse blant øvrige gasseksportører om å overta det store markedet som har åpnet seg. Dette er ikke blå kors hvor man skal barmhjertige seg over Europas tragiske skjebne. Her er det beinhard business og konkurranse om pris og leveringssikkerhet hvor Russland til nå har har hatt konkurransefortrinn. Iran er nevnt som en mulig leverandør fordi landet sitter på store gassreserver på grunn av diverse sanksjoner, men også Iran må kjempe for å komme inn på markedet.
Hvis Canada som verdens 4. største gasseksportør skulle få et ben innafor, og HVIS Quebec skullle gå for fossil energi - hvor mange år tror du det vil ta før Qec kan spa opp noe som helst av verdi og støtte for Canadas satsing på gass i Europa? Med Alberta i ryggen og de andre gass/oljeproduserende provinsene er Canada leveringsklar fra dag 1 og er allerede i samtaler med Tyskland.

* Edited

Limer inn denne linken på nytt.
https://finansavisen.no/forum/thread/146900/view/4317116
Redigert 04.03.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Boei
04.03.2022 kl 09:59 1521


The provinces should also recognize their responsibility to Western security. Quebec, which derives 56 per cent of its energy from fossil fuels, has substantial natural gas reserves that could easily be exported with LNG built on its east coast. Maybe potential Conservative leadership candidate Jean Charest will push this idea.

https://financialpost.com/opinion/jack-mintz-time-to-put-security-into-esg
tuja
04.03.2022 kl 10:14 1461

JPMORGAN: “.. almost 70% of Russian oil is struggling to find buyers. .. nine cargoes of 100 thousand tons each for March loading failed to find buyers on Wednesday .. Russian benchmark Urals oil is being offered at a record $20 discount to international benchmark, with no bids.”
More JPMORGAN: “.. we believe [Brent] price needs to increase to $120/bbl and stay there for months to incentivize demand destruction. .. Crucially, were disruption to Russian volumes to last throughout the year, Brent oil price could exit the year at $185/bbl ..” #OOTT
tuja
04.03.2022 kl 14:01 1291

Tenker myndighetene i Quebec snur mtp utvinning av hydrokarboner:

13:59:20
Jonas Christensen
Gassprisene stiger til nye høyder – opp 45 prosent i dag

Den elleville prisbonanzaen i gassmarkedet fortsetter inn mot helgen. I ettermiddag stiger prisen på nederlandsk gass med levering neste måned rundt 45 prosent til 187,95 euro/mwt.

Dermed henter den igjen gårsdagens fall og stiger forbi høyder satt under de ville tilstandene i fjor høst. Det er frykten som rår i markedene, frykten for at viktig gassinfrastruktur fra Russland til Europa – der mye går igjennom Ukraina – vil reduseres eller stoppe opp som følge av tilfeldig eller bevisst ødeleggelse eller gjengjeldende sanksjoner fra Russland.