VOW - Q4/2021 (H2). KNALL eller FALL?

Hammers
VOW 22.02.2022 kl 20:08 1950

Tall i morgen. Hva man kan vente er vanskelig å si, men noen indikasjoner har vi fått.
Tallene vil være en kombinasjon av ny ordreinngang ila kvartalet + pågående/oppstartede prosjekter i kvartalet.

Ordreinngang;
- Dette ble VOW's klart sterkeste Q. Ordreinngang 320 mill.
- Etter MINE beregninger overføres 115 mill av disse til regnskapet for Q4. Dette i følge vanlig rutine for ulike typer ordre.

Til sammenligning;
- Q1; 60 mill i ordreinngang (24 til Q1).
- Q2: 238 mill i ordreinngang (55 til Q2).
- Q3; 73 mill i ordreinngang (8 til Q3).

- ALTSÅ; Q4 med en ordreinngang kun 50 mill mindre enn Q1-3 til sammen.
- Overført til Q4; Ca 28 mill mer enn enn Q1-3 til sammen. Det lover GODT!

Prosjekter:
- Vanskelig å si eksakt, men hentydning fra Badin på Pareto's.
- Ved inngangen til 2022 jobber vi med en ordreinngang på nesten 600 mill.

- Altså; I 2022 er det fullt kjør - noe også en rekke nytilsettinger vitner om.
- Hvis dette tok til i Q4 bør dette gi et ytterligere løft.

Aftersales;
- Jeg har ikke sett nye tall for antall seilinger i det siste, men den kurven har uansett skutt i været.
- I Europa virker det som om pandemien er på hell. USA ligger trolig litt etter i løypa.
- Uansett et strengt regime for å slippe om bord. Jeg tror at også Aftersales vil vise langt sterkere tall en de foregående Q.

Personlig har jeg NULL TRO på at VOW vil skuffe i morgen. Tipper vi heller får oppleve en "lyrisk" Henrik Badin.
Det som i disse dager skjer med kursen vitner svært mye om det som skjedde i mars for 2 år siden.

Den gang falt den som en stein fra 34 til 12 pga Koronafrykt og hvor ille alt ville bli.
Husker jeg kjøpte på 12,35 dagen før det snudde. Ja det BRÅSNUDDE når realitetene kom på bordet.

Kursen doblet seg ila en drøy mnd, før den litt senere doblet seg på nytt.
Jeg varslet den gang om de fantastiske tekniske signalene som ble gitt.

DENNE GANG har kursen falt fra 58 til 16.
Helt utrolig mtp alt selskapet har oppnådd det siste året OG det vi allerede har fått forvarsler om vil komme.
Redigert 22.02.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2022 kl 20:18 1908

Tusen takk for du tar deg tid til å dele dette 🙂 var aksjonær for noen år siden, men gikk ut i frykt av pandemien. Kjøpt meg smått oppigjen siste uka og tror som deg dette kan være bunnen kursmessig, eller hvertfall veldig nærme en bunn. Mye tyder hvertfall på at pandemien er på vei bort og det vil hjelpe godt for VOW sin omsetting både på land og vann
Vil også legge til at det var neppe tilfeldig vi fikk denne fantastiske meldingen rett før stengetid. Bull lang vei
Redigert 22.02.2022 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
Norgestein
22.02.2022 kl 21:07 1806

Takk for å komme med dine fine tall, Hammers.
Jeg var nok mere konservative ang landbased, og har kommet opp med minst 60 mill, men har mere tro at reel tall kan være høyere.
Ellers, aftersales er i gang, sterk Q4, og skal til ATH etter alle cruiser settes i drift i sommer 2022, siden det er flere cruise som har fått anlegg fra VOW og skal bidra til enda sterkere aftersales.
Redigert 22.02.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Norgestein
22.02.2022 kl 21:22 1741

Her finnes det hvor mange cruise er i drift.
I verden er det rundt 350 cruise i total, og det var ca 240 cruise i seiling siden des 2021.
https://www.cruiseindustrynews.com/pdf/wp-content/uploads/2022/01/CIN2022_Feb_ShipsinService.pdf
Tito
22.02.2022 kl 21:37 1682

Litt merkelig at kursen falt så mye før tallene.
Litt dårlig tegn, men jeg for min del fylte opp litt i dag
Hammers
22.02.2022 kl 21:50 1627

Flott oversikt over seilingene. Kan se ut som de nærmer seg 100% nå ila Q1/22.
Det BØR tyde på at Aftersales tok seg kraftig opp i Q4. Man bestiller varer FØR man legger ut på tur.

Ellers; De tallene jeg formidler er basert på egne notater.
Det ut fra hvordan kontraktsummene fordeles fra inngåelse til levering.
Hvis VOW har gått bort fra dette prinsippet vil de levere helt andre tall i morgen.
Spørsmålet er dessuten; Hvor stort etterslep av tidligere inngåtte kontrakter ble fakturert i Q4.

ALL grunn til optimisme!
Framtia
22.02.2022 kl 22:02 1570

En liten uttalelse fra Badin som man kan tillegge mye...🤔Hentet fra
Pareto’s Power & Renewable Conference 2022 on 3 February.;
“We are very proud that we have delivered profitable growth for several consecutive years, and through the pandemic. With the record high order backlog and pull for our technology and solutions, no one should be surprised to see our company continue our strong growth”, Badin rounded off.

"INGEN burde bli overrasket over å se vårt selskap fortsette den sterke veksten! "
Hva kan man legge i disse ordene!??
Hammers
22.02.2022 kl 22:38 1468

Skjønner ikke problemet.

Kort resyme;
- Våren 2019 fordelte SSHIP hele den opprinnelige aksjekapitale i utbytte.
- Tilsvarende utbytte var planlagt høsten samme år. I stedet gikk pengene til oppkjøpet av ETIA. Deretter skiftet man navn til VOW.
- ETIA er VOW's framtidige gullkalv. Selskapet som utviklet og skaffet verdenspatent på sin høytemperatur pyrolyse (hvis ønskelig).

- Et system som overgår de fleste/alle andre mtp temperatur. Dess høyere temp - dess flere egenskaper. Bl.a gass ved de HØYE.
- Prinsipp; Akkurat som egenskapene til vann. Det kan være i fast form, flytende eller gass. Temperaturen avgjør.

- I 2021 ble VGM utskilt som eget selskap. Fra slutten av 2022 begynner også VGM å levere varene.
- Antall store landlige avtaler/kontrakter vokser dramatisk. Antall ansatte vokser i takt. VEKST!

- At kursen ikke har fulgt på etter utskillelsen av VGM (og påfølgende EMI) har ikke noe med underliggende vekst å gjøre.
- Dette kom på toppen av den vedvarende pandemien som effektivt har fjernet 1/3 av inntektene (Aftersales til cruiseindustrien).

- 3 år tilbake; I 2022 er VOW et helt annet og ENORMT stort i forhold til flinke SSHIP i 2019. Vekstselskapet som da fordelte utbytte.
- 3 år fram; Når vi kommer til 2025 har selskapet blitt ENORMT mye større enn dagens utgave!
- Selvsagt med forutsetning om normal drift uten slike fartsdumper vi har gjennomlevd de siste par årene.
Redigert 22.02.2022 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.02.2022 kl 08:22 1198

- VOOOW!
- Det BLE en "lyrisk Henrik Badin"!
- Alle 3 segmenter med OVERSKUDD igjen - inkl KNALL vekst i Q4.
- Så bra at H2 totalt sett gikk med overskudd over hele fjøla etter et skuffende Q3.

Dette var solide saker.
Lover godt foran 2022......når man tenker på alle de samarbeidsavtalene som tegnes med europas største aktører på ulike felt!
Single Malt
23.02.2022 kl 09:55 1012

omsetning allerede passert hele gårsdagens volum før det er gått en time.....skulle det ryke SL på shorts så kan det skje interessante ting utover dagen....