Karbon
23.02.2022 kl 07:39 3396


Vow ASA: 2H 2021: Gaining speed

https://newsweb.oslobors.no/message/554628
Framtia
23.02.2022 kl 07:39 3384

Ja dette var langt bedre enn jeg håpet på...😉Lykke til med noen gode år fremover Vow aksjonærer😉
Record
23.02.2022 kl 07:43 3339

👏👏🍾

Ikke minst prognosene for inneværende år , her kan / vil det nok komme ytterligere 🎁
Karbon
23.02.2022 kl 07:47 3287

Fra DN Investor:

Wow øyner inntektsdobling i 2022 etter kvartalstall

Skipsutstyrsleverandøren Vow melder om et resultat før skatt på 325 millioner kroner i 2021, med et ebitdea på 43,5 millioner. 

Gode tider er i vente, mener selskapet, som viser til sterk aktivitet mot slutten av året: Omsetningen det siste halvåret endte på 253 millioner, opp 19 prosent fra fjoråret, mens salget i fjerde kvartal styrket seg 60 prosent mot samme kvartal i fjor.

– Dette gir gode utsikter for omsetningen i 2022, som er estimert å nesten doble seg, skriver selskapet i en børsmelding.

Den samlede omsetningen i 2021 endte på 454 millioner kroner.

Vow-toppsjef Henrik Badin sier ordreboken er «rekordhøy»

– Cruiseindustrien kommer tilbake i det operatører fortsetter å fornye og oppgradere flåtene sine, og etterspørselen fortsetter å øke, sier Badin.

nolast
23.02.2022 kl 07:59 3170

Fantastisk! kan noen sende dette til gutt ungen i DNB.
Framtia
23.02.2022 kl 08:06 3102

Guttungen i DNB blir hørt pga negativ vinkling, gode nyheter blir sjelden lagt merke til...Blir som 19 av 20 analytikere roper kjøp og 'en salg...Da blir som den ene sier!? Hvorfor? Jo, fordi det er 'en liiiten mulighet for at han har rett...
Lynvingen
23.02.2022 kl 08:19 2995

Fantastisk !!!! Say no more :-)
Record
23.02.2022 kl 08:22 2949

De er flinke til å vri på sakene , nå blir det nok at tallene var gode pga spinnoff ?
Men den viste de jo om, det de ikke viste var de siste dagers utvikling og så kan de lage nytt løp for potensialet etter dagens rapport .
De tjener på omsetning i aksjen uansett hvilken vei det går .
Vi som ønsker å profitere på kurstigning får jo greie omganger 😨
CapitaL
23.02.2022 kl 08:26 2902

Tja.. var ikke dette omtrent som vi forventet da?
Og at omsetningen skal dobles i år burde de fleste ha fått med seg nå?

Registrerer dog at anlegget til Repsol antageligvis er på størrelse med Wakefield.. om man ser på tallene for ordreinntak på landbasert i fjor..
CapitaL
23.02.2022 kl 08:30 2858

Ad DNB.. de estimerte 450 mill.. det ble 454 mill.. og profitten ble 9,4 vs 7 mill spådd av DNB. Ingen stor bom det;)
Slettet bruker
23.02.2022 kl 08:49 2722

Hvor mye tjente/tapte dem på bunnlinja?
royroy
23.02.2022 kl 09:19 2596

Som jeg alltid sier, så har jeg stor tro på VOW. Lastet opp i går.

Men det er bare å telle antall ganger Badin sier "sort of" og "you know".
Om han skal klamre seg til å være det eneste ansiktet utad, burde bør VOW i den minste finansiere kurs i hvordan holde presentasjoner
Record
23.02.2022 kl 09:28 2538

Med slike fremtidsutsikter og positive overraskelser kan han "sort of" hele uken ,tror han også er overasket over etterspørselen .
Høres ekstremt bra ut :-)

Finns det overhodet noe form for avfall som ikke kan gjøres om til energi ?
Egentlig ikke , nå ser EU på og åpne opp for slam (kloakk) der finnes det store mengder energi som kan omgjøres å kjøres i markedet .
Dette blir virkelig ett Eventyr !

Teknologien er klar for det aller meste :-)
Redigert 23.02.2022 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2022 kl 09:30 2510

Er jeg bare dum eller er det utrolig denne fortsatt er på 18 kroner? Hadde sett for meg vi hadde rast forbi 20 med positiv omtale
Karbon
23.02.2022 kl 12:15 2259

Jeg synes Vow er ganske så edruelige i presentasjonsmaterialet i dag. Når man ser bare et par år fram i tid, så tror jeg vi snakker vi om et selskap med ordrer, omsetning og vekst som bør imponere de aller fleste.

Hvorfor tror jeg det?

De mange pilotanleggene har da etter all sannsynlighet bevist hva de er gode for, og nye ordrer for oppskalering av disse vil komme fortløpende. Det er bare å nevne noen:

- Murfitts Industries (resirkulering av bildekk til utvinning av carbon black)
- Repsol (syntetisk gass av byavfall)
- Wakefield (biokarbon til bruk I jordbruket)
- Arcelor Mittal (utvinning av syntetisk gass som erstatning for fossil gass)
- Vow Green Metals (oppskalering av Follum-anlegget)
- UniPetrol (Plastgjenvinning)
- Ikke navngitt sementprodusent
- Ikke navngitt metallprodusent (LOI for 50.000-tonns biokarbonanlegg)
- GRTgas med anlegg for produksjon av syngas som erstatning for fossil gass.

+ mye mye mer som kan legges til lista ovenfor, og ingen bør vel bli overrasket dersom det kommer til nye kunder og samarbeidspartnere utover i 2022.

Jeg tror ingenting kan stoppe veksten for Vow i årene framover i et marked som er intet annet enn enormt.

Redigert 23.02.2022 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Record
23.02.2022 kl 12:59 2125

Jeg har vel hvert i overkant optimistisk ,dagens presentasjon var over selv mine forventninger .
Alt du nevner kan bli selvstendige spinoffs, nå som flere piloter dokumenterer teknologien kan dette virkelig ta av .
Det er store aktører med dertil store behov som er med på dette , markedsføringen vil bli enorm i ett marked som skriker etter akkurat dette .
Dette kan virkelig bli morro :-)
Karbon
21.03.2022 kl 11:51 1565

Som vi alle vet, leverer Vow patentert teknologi til pyrolysering av husholdningsavfall og plast, som blir til syntetisk gass (Syntane):

https://etia-group.com/our-products/synthane-synthetic-methane/

Denne teknologien ble ytterligere aktualisert i forbindelse med børsmeldingen 22. februar i år, hvor samarbeidet med Europas nest største gassdistributør (GRTgaz) ble presentert:
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-aiming-for-large-scale-decarbonising-of-european-gas-grid-with/

En annen teknologi Vow besitter i forhold til pyrolyse av plast, har i det siste gått litt i glemmeboken, men den er i ferd med å bli mer og mer aktuell slik jeg ser det. Det er såkalt kjemisk resirkulering av plast. En liten oppfrisking av tidligere kommunisert stoff om dette kommer her:

Børsmelding 25. februar 2020 om bestilling av anlegg til pyrolyseanlegg til plastavfall fra Unipetrol i Litvinov (lagt ut på Vows hjemmeside 9. mars 2020):

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-new-pyrolysis-unit-focused-on-plastics-recycling-for-unipetrol-group

Pressemeldingen fra Unipetrol i denne forbindelse:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/6CyWKIM75szzzVPpMRCf9B/306712c92475df6b12cd8820ee803e6f/20200309-TZ-Unipetrol-pyrolyza-EN.pdf

Jeg tar med et par avsnitt fra pressemeldingen, men den bør absolutt leses i sin helhet av alle som har interesse for teknologien og fremtidsutsiktene:

“Our ambition is to chemically recycle waste plastic not only from our nearest surroundings, but probably from the entire Czech Republic and potentially from other parts of Central and Eastern Europe within several years,”

“According to the Ministry of Industry and Trade, more than 400,000 tonnes of plastic waste are produced annually in the Czech Republic. Of this amount, roughly 37% of waste plastic is used for recycling and 18% is used as energy for heat and/or electricity generation. The remaining waste plastic, approximately 45%, is neither used as energy nor recycled. Unipetrol, one of the largest manufacturers of plastic primary products in the Czech Republic, is now beginning to look into how to reuse this plastic waste.”

Her er en nyhetsartikkel om det samme, hvor det også er inntatt en skisse av anlegget:
https://chemicalparks.eu/news/vow-asa-plastic-deal-test-plant-unipetrol-czech-republic

Så er vi over i 2021, hvor anlegget er overlevert fra Vow til Unipetrol, og testingen har startet opp:
https://chemindigest.com/chemical-recycling-of-waste-plastics-being-tested-by-orlen-unipetrol/

Artikkel fra 13. mai 2021 med en mer inngående beskrivelse av anlegget og planene fremover:
https://www.unipetrol.cz/en/Media/PressReleases/Pages/20210513-TZ_OrlenUnipetrol-pyrolyza-EN.aspx

Fra artikkelen tar jeg inn følgende utklipp:

“Almost half the plastic waste produced in the Czech Republic remains unused now, as plastics recycling is a demanding process. The chemical recycling technology that we are testing can change this,” said Tomasz Wiatrak, CEO and Chairman of the Board of Directors of the ORLEN Unipetrol Group. He added: “Who else but our petrochemical group, one of the pillars of the Czech economy, should be trying to find new solutions and ways forward. By applying the circular economy principles, we contribute to developing a competitive and ecological future of the Czech Republic.”

“As a traditional petrochemical manufacturer, ORLEN Unipetrol supplies fuels and plastic products for everyday needs to the Czech and Central European markets. They are made of crude oil imported from all over the world. Recently, the company has been trying to include other input resources into production, mainly such that have been considered waste materials up to now.”
“The project’s output will be a comprehensive proposal of a technology on an industrial scale based on pyrolysis to process waste plastics and rubber from tyres whose products may be used in the petrochemical industry to manufacture basic chemicals such as ethylene, propylene, butadiene, and benzene. Using subsequent processes, they will then be used to manufacture final petrochemical products – polyethylene, polypropylene, polystyrene, etc. In the refining industry, pyrolytic products will be added to the existing processed raw materials to increase the production of motor fuels, i.e., petrol and diesel fuel.”

Så hvorfor gjentar jeg disse «gamle nyhetene» om Unipetrols testing av kjemisk resirkulering av plastavfall, basert på Vows teknologi?
Det er flere årsaker til det:

1.Testingen har pågått en stund nå. Selv om Unipetrol har angitt et 3-årig tidsperspektiv for testingen, så er det ikke utenkelig at de går videre med teknologien på et tidligere tidspunkt, og går for en oppskalering av anlegget. En oppskalering av anlegget, og eventuelt bygging av flere og større anlegg ligger nok uansett i kortene, dersom testperioden blir vellykket.

2.Den siste tids nyhetsflom om satsingen på plastgjenvinning gir en ekstra «boost» til aktørene som har satt i gang testingen av denne teknologien, og gir rom for flere aktører til å sette i gang likelydende prosjekter, se for eksempel denne som ble utgitt nå nylig:
https://www.theguardian.com/environment/2022/mar/02/world-leaders-agree-draw-up-historic-treaty-plastic-waste

3.Utfordringer for andre aktører med plastgjenvinning som sin kjernevirksomhet (skal ikke nevne navn) kan lede til flere henvendelser til Vow med forespørsel om levering av anlegg basert på Vows patenterte Biogreen pyrolyseteknologi.

Og helt til slutt, plastavfall er bare ETT av «et hav av» Vows forskjellige forretningsområder. Jeg liker selskaper som har «flere hester» å satse på, og som dermed ikke blir så sårbare dersom ett område ikke skulle lykkes 100 %.
Bubleslurp
21.03.2022 kl 14:08 1388

Fin oppsummering og spennende utsikter fremover, Karbon!
Blir heller ikke forundret om f.eks BASF kontakter Badin med det første 👍🏻